De Sociale kapitler i overenskomsten lægger op til dialog med den sygemeldte med det formål at sikre, at den ansatte kan forblive på arbejdsmarkedet. For at kunne det er det nødvendigt at tale om årsagen til sygefraværet.
Sideløbende eksisterer der lovgivning omkring, hvad en arbejdsgiver må indhente af oplysninger, vedrørende en medarbejders helbred.
I ”Lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet” fremgår det at en arbejdsgiver kun må indhente oplysninger omkring helbred af specifik karakter, som har betydning for udførelsen af det aktuelle arbejdsområde.
En arbejdsgiver må ikke indhente helbredsmæssige oplysninger af generel karakter.
Man skal derfor være opmærksom på, at intentioner og regelsæt på området kan være modsatrettede.
Derfor er det vigtigt at holde fast i formålet med dialogen, som er til gavn for både den sygemeldte og arbejdspladsen.
Lov om sygedagpenge
Link: Lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet. (Retsinformation).
Vejledning om arbejdsgivers indhentning af oplysninger (Pdf)