(Niels Jørgen Andersen, seniorkonsulent, Koncern HR, deltog under punktet).
Jørn Mørup orienterede kort om spørgeskemaundersøgelsen og fokusgruppeinterview om deltidsbeskæftigelse i Region Midtjylland. Hverdagen på de enkelte driftsenheder er tilrettelagt på forskellig vis af forskellige årsager. 83-84 pct. har en ugentlig arbejdstid på 32 timer eller mere. Koncern HR har formuleret en række anbefalinger, uden at man siger, at stillinger altid skal opslås på fuld tid. Samtidig gøres driftsenhederne opmærksom på de forpligtigelser, der følger af de centrale aftaler om at tilbyde deltidsansatte flere timer, når muligheden byder sig. Undersøgelsen viser, at man ikke altid får det gjort.
Det blev fra medarbejderside foreslået, at en anbefaling kunne være at gøre det frivilligt, hvorvidt man ønsker at afspadsere eller at få udbetalt ulempetillæg særydelser (særydelser). Nogle steder er man tvunget til, at der skal ske udbetaling frem for afspadsering.
Det blev fra medarbejderside gjort opmærksom på, at for nogle faggruppers vedkommende er der mange timelønnede/deltidsansatte, og mange af dem vil gerne have fuldtidsstillinger.
Der blev fra medarbejderside henvist til mulighederne for at lave aftaler i henhold til arbejdstidsaftalen, som rummer mange muligheder. Der er lavet et idé-katalog om, hvordan vi kan få flere på fuld tid, som vi kan lade os inspirere af (en del af et personalepolitisk projekt om Deltid og fuldtid på Ældre- og Sundhedsområdet udarbejdet af KL, Sundhedskartellet og FOA. Idé-kataloget kan findes på Personaleweb via følgende link: www.personaleweb.dk/ide-katalog-saadan-faar-vi-flere-medarbejdere-paa-fuld-tid.)
Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det er en god idé at slå stillinger op på fuld tid. Retten til fuld tid bør også tolkes som retten til at gå op i tid fx fra 25 til 30 timer. Arbejdsmiljøet fylder ikke meget i anbefalingerne. Man bør også være opmærksom på, at nogle på grund af arbejdsmiljøet ikke kan klare fuld tid.
Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at der ligger en tendens i svarene i undersøgelsen.
Der er en stor gruppe, som ønsker at gå op i tid. Der bør derfor strammes op.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at langtidsplanlægning er væsentlig i forhold til at gå op i tid. Der kunne godt være lidt mere dristighed i forhold til at sige, hvordan det vil være de næste par år med hensyn til fx afspadsering.
Jørn Mørup gjorde opmærksom på, at den lokale praksis for, hvordan betalingen for arbejde på særlige tidspunkter håndteres, kan påvirke andelen af deltidsansatte. Fx kan en kompensation for skæve arbejdstider via afspadsering automatisk føre til en kortere arbejdstid end 37 timer, selvom de pågældende formelt set er ansat på fuld tid. Andre steder udbetales særydelserne, hvilket indebærer, at deltidsansatte reelt kan have samme ugentlige arbejdstid som fuldtidsansatte. Enhederne er meget imødekommende i forhold til at få tingene til at gå op, hvilket er medvirkende til trivslen på arbejdspladsen. Vi kan dog ikke love frivillighed med hensyn til afspadsering/udbetaling på alle arbejdspladser.
Bo Johansen understregede, at vi forsøger at leve op til Danske Regioners bestyrelses politik om fuld tid med skyldig respekt for lokale forhold, vores livsfasepolitik, økonomi, vagtplaner mv.
Der blev fra medarbejderside stillet spørgsmålstegn ved, om anbefalingerne er tilstrækkelige. Hvis det viser sig, at flere kommer på fuld tid, når stillingerne opslås på fuld tid, burde vi så ikke melde det mere klart ud? Lokalt har man nogle steder udfordringer med at få folk på fuld tid. Er vi sikre på, at disse anbefalinger når helt ud til den daglige leder? Jørn Mørup svarede, at der henstilles til, at ledige stillinger som udgangspunkt skal opslås som fuldtidsstillinger.
Der blev fra ledelsesside henvist til, at det er væsentligt, at man kan administrere det her lokalt. Vi er enige om, at vi bevæger os hen imod den vedtagne politik fra centralt hold under hensyntagen til lokale forhold. Det skal ikke blive for firkantet. Der er kommet et tydeligt signal, og vi skal gøre os umage med at tage de forskellige hensyn og forsøge at få flere på fuld tid.
Anne Jastrup gjorde opmærksom på, at hele rækken af anbefalinger skal meldes ud. Udviklingen i omfanget af deltidsansættelser skal medtages i den årlige personaleredegørelse, så det bliver synliggjort og kan følges tættere.
Ole Thomsen tilkendegav, at henstillingen om som udgangspunkt at slå stillinger op på fuld tid er fin. Man kunne finde konkrete eksempler på, hvordan en afdeling med mange fuldtidsansatte fungerer godt og lære af det. Det kunne fx være et sengeafsnit med omkring 35 ansatte.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det kunne være godt med en værktøjskasse med konkrete gode eksempler. Jørn Mørup foreslog, at der kunne laves en række artikler i Midtnyt med gode ideer og eksempler.
Konklusion:
Der vil blive skrevet ud om implementeringen af politikken om fuld tid med afsæt i anbefalingerne fra Koncern HR.
Vi vil forsøge at leve op til politikken med skyldig hensyntagen til de lokale forhold og livsfasepolitik mv., og der sendes et signal om at vi henstiller at ledige stillinger som udgangspunkt slås op på fuld tid. Udviklingen følges løbende i de årlige personaleredegørelser.