Abonnér
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 20. februar 2014 kl. 12:00
i Mødelokale B4, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg


Sagnr.: 1-01-77-14-13

1. Godkendelse af dagsorden (5 min)

Resume

Godkendelse af dagsorden.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsorden godkendes.

Beslutning

Bo Johansen bød velkommen til ny 1. næstformand Anja Laursen (afløser Else Kayser) og Jens Peter Hansen (aflyser Anders Rønn Kallesøe).

 

Ole Thomsen og Christian Møller-Nielsen skulle gå kl.15.30. Det blev derfor aftalt at rykke punkt 9 vedrørende It Strategiplan op som punkt 8 på dagsordenen.

 

Jette Ohlsen orienterede om, at medarbejdersiden havde et punkt under ”Eventuelt”.

 

Dagsordenen blev herefter godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

2. Godkendelse af referat fra mødet 5. december 2013 (5 min)

Resume

Referat fra mødet den 5. december 2013 godkendes.

Det indstilles,

at referatet fra 5. december 2013 godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet godkendes.

Beslutning

Det blev fra medarbejderside påpeget, at der under punkt 9. vedrørende evaluering af koncepterne for TULE/APV konkluderes, at næste runde skal afvikles indenfor 2014, og at det er et lokalt anliggende at vælge evaluering af fælles ledelse eller individuel ledelse. Spørgsmålet er, om det bør præciseres, at TULE/APV skal afvikles i 2. halvår af 2014, og hvad der skal forstås ved et lokalt anliggende.

 

Bo Johansen henviste til, at det blev aftalt på sidste møde, at det skulle være inden udgangen af 2014. Med hensyn til, at det er et lokalt anliggende at vælge evaluering af fælles eller individuel ledelse, så bør der være en drøftelse i HMU. Ditte Hughes bemærkede, at TULE/APV bliver afviklet i foråret i regionshusene.

 

Der var fra medarbejderside ønske om, at der skrives ud til HMU’erne og præciseres, at TULE/APV skal afvikles inden udgangen af 2014, og at det er et HMU-anliggende at vælge evaluering af fælles ledelse eller individuel ledelse.

 

Bo Johansen konkluderede, at der skrives ud til HMU’erne.

(o)

 

Referatet blev herefter godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

3. Temadrøftelse: Nyttejob i forbindelse med indførsel af kontanthjælpsreform (45 min)

Resume

Nyttejob er en virksomhedspraktik, der udvides med en nytteindsats. Nyttejob er ikke en forpligtigelse, men en mulighed man kan benytte sig af som et led i at være en social ansvarlig arbejdsplads. Der skal være enighed mellem ledelse og tillids-/ medarbejderrepræsentanter ved indgåelse af nyttejob.

Det indstilles,

at RMU drøfter muligheder og problemstillinger i forbindelse med etablering af nyttejob.

 

 

 

Sagsfremstilling

Nyttejob er en virksomhedspraktik, der udvides med en nytteindsats. Nyttejob er ikke en forpligtigelse for en regional arbejdsplads. Det er en mulighed man kan benytte sig af som et led i at være en social ansvarlig arbejdsplads.

 

Det er jobcentrene i de forskellige kommuner, som har ansvaret for at finde nyttejob til de ledige personer, som skal have tilbudt et sådan. Det er muligt for regionens arbejdspladser at lave aftaler med jobcentrene om samarbejde i forbindelse med etablering af nyttejobs.

 

Ved indgåelse af nyttejob skal der være enighed mellem ledelse og tillids-/ medarbejderrepræsentanter. Desuden skal man som offentlig arbejdsgiver være opmærksom på ”rimelighedskravet” (der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ustøttede ansatte og ansatte med løntilskud samt personer i virksomhedspraktik. Ansatte i fleksjob er neutrale og tæller ikke med, hverken som ustøttede ansatte eller som ansat med løntilskud).

 

Der er med vedtagelse af nyttejob som instrument til aktivering sket en udvidelse i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kopi af lovgrundlaget vedrørende nyttejob, som bl.a. beskriver hvad der ligger i nyttejob, målgruppe, ydelser mv., er vedlagt som bilag.  

 

Som eventuel yderligere baggrundsinformation kan der henvises til, at DR1 22. januar 2014 viste et indslag om nyttejob i programmet Penge. Indslaget "Nyttejob for hvem?" findes via følgende link: http://www.dr.dk/search/Result?query=nyttejob.

 

Der vil på mødet indledningsvist blive holdt et kort oplæg om nyttejob.

 

Konsulent ved Det Sociale Kapitel Peter Bak vil deltage under drøftelsen af punktet.  

   

 

Beslutning

Peter Bak holdt indledningsvist et kort oplæg om intentionen med og lovgrundlaget for nyttejob, hvordan et nyttejob oprettes rent praktisk og eksempler på, hvilke opgaver der kan være tale om.

 

Nyttejobbet må ikke være konkurrenceforvridende. Ved vurdering af, om servicearbejde er konkurrenceforvridende, skal indgå, at arbejdet ikke kan forventes at blive udført som almindeligt lønnet arbejde.

 

Efter oplægget var der lagt op til en drøftelse af muligheder og problemstillinger i forbindelse med etablering af nyttejob ved de enkelte borde med en fælles opsamling i plenum.

De plancher, som Peter Bak benyttede i forbindelse med oplægget om nyttejob, vedlægges referatet.

 

Spørgsmål i forbindelse med oplægget:

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til formuleringen ”op til 37 timer”, og om der er valgfrihed med hensyn til timetallet. Peter Bak sagde, at timetallet er noget, som aftales med det lokale Jobcenter. Det afhænger også af, hvad arbejdsgiveren kan tilbyde.

 

Hvordan skal man forstå ”tillids-/medarbejderrepræsentant” i forhold til kravet om, at der skal være enighed mellem ledelse og medarbejderrepræsentant om indgåelse af nyttejob? Ved etablering af virksomhedspraktik i form af nytteindsats skal spørgsmålet om etableringen have været drøftet mellem virksomheden og tillidsrepræsentanten eller en medarbejderrepræsentant, uanset varigheden af forløbet. Det er ikke klart defineret, hvad der ligger i ”tillidsrepræsentant eller medarbejderrepræsentant”.

 

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om der er kommunikeret noget ud om, hvem Jobcentrene skal kontakte i forbindelse med etablering af nyttejob? Jakob Olesen sagde, at henvendelserne bør håndteres via de lokale HR-afdelinger.

 

Det blev fra medarbejderside konstateret, at det er godt af få en drøftelse af nyttejob, idet der allerede har været enkelte i nyttejob på AUH. Det vil være hensigtsmæssigt med nogle retningslinjer for brugen af nyttejob. Vibeke Krøll sagde, at Jobcenteret havde været meget aktivt lige efter årsskiftet. Etableringen af nyttejob skal gå gennem HR-afdelingen, men der kan have været enkelte smuttere i starten af året. Det er der nu taget hånd om.

 

Det blev fra medarbejderside udtrykt bekymring overfor de ordinært ansatte, som i forvejen har mange andre i særlige ordninger fx praktik, løntilskud mv., hvilket også bør indgå i overvejelserne om etablering af nyttejob.

 

Der blev fra medarbejderside opfordret til at drøfte følgende perspektiver ved bordene 1) forhold vedr. de allerede ansatte og 2) hvordan vi sikrer, at vi overholder de lovgivningsmæssige krav og ikke laver konkurrenceforvridning.  

 

Sammenfatning på drøftelser ved bordene i plenum: 

  • Kan vi få lavet nogen fælles spilleregler på tværs af Region Midtjylland?

 

  • Vi bør være opmærksomme på, hvem der skal tage sig af personerne i nyttejob.

  • Kan vi eventuelt tænke i projekter – og sætte en tovholder/ansvarlig på nogen konkrete projekter hvor der kan tilknyttes personer i nyttejobs?

 

  • Hvad kunne vi forestille os som en nytteindsats på afdelingerne? Kunne der fx gøres en ekstra indsats på børneafdelinger?

 

  • Nytteindsatsen bør nok betragtes på samme måde som de opgaver, de frivillige varetager i dag. De skal dog kun være her i max 13 uger, hvorimod de frivillige er her lang tid. De bør vi holde os in mente.

 

  • Nytteindsatsen skal være ”Flødeskums-opgaver”. Det er ikke nemt, men der kan godt findes plads til nogen.

 

  • Der bør være balance mellem antallet af ansatte i særlige ordninger og ordinære stillinger, og det bør være i orden at sige nej til at modtage flere i særlige ordninger.

 

  • Der bør være en vis fordeling faggrupperne imellem, så det ikke er den samme faggruppe, som ”står for skud” hver gang.

 

  • Vi bør være tydelige omkring, hvem nyttejob skal aftales med, dvs. hvem der er den relevante tillidsrepræsentant på området. Det må være opgavernes karakter, som afgør det, og det bør være fællestillidsrepræsentanten.

 

 

Det blev fra medarbejderside understreget, at det ville give god mening at få lavet fælles retningslinjer for etablering af nyttejob. Bo Johansen tilkendegav, at det ville være fint at få lavet snarest muligt.

 

Konklusion 

Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af RMU-næstformændene og sekretariatsfunktion, som hurtigt udarbejder udkast til retningslinjer for etablering af nyttejob.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-23-5-2-11

4. Evalueringsdrøftelser vedrørende retningslinjer om udbud og udlicitering (30 min)

Resume

I december 2011 vedtog RMU retningslinjer for drøftelse af omstillinger, udlicitering mv.

RMU vedtog samtidig, at retningslinjerne skulle evalueres efter 2 år. Der lægges op til en kort evalueringsdrøftelse på RMU-mødet.

Det indstilles,

at brugen af retningslinjerne siden 2011 drøftes.

Sagsfremstilling

I december 2011 vedtog RMU retningslinjer for drøftelse af omstillinger, udlicitering mv.

RMU vedtog samtidig, at retningslinjerne skulle evalueres efter 2 år.

Det er aftalt med RMU-formandskabet, at der ikke lægges op til en større evaluering af retningslinjerne, men derimod en kort evalueringsdrøftelse på RMU-mødet.

De processer vedrørende omstilling og udlicitering, der er gennemført de seneste år, har taget afsæt i retningslinjerne. Retningslinjerne har bl.a. været brugt i forbindelse med Logistikprojektet og bruges i forbindelse med Transportprojektet og Nyt Psykiatrisk Center i DNU.

 

Link til retningslinjer vedr. udbud og udlicitering: http://www.regionmidtjylland.dk/via84461.html.   

Beslutning

Der blev fra medarbejderside givet udtryk for, at vi har fået lavet nogle gode retningslinjer. Der har dog været problemstillinger omkring implementeringen i nogle situationer, og det lader til, at man nogle steder måske ikke kender retningslinjerne så godt endnu. Det vil være godt, hvis ledere og andre sætter sig ind i retningslinjerne, når der er store forandringsprojekter.

 

Der blev endvidere fra medarbejderside henvist til eksempler på, at nogle medarbejdere har oplevet, at der har været for lidt MEDinddragelse i hurtige processer, som går på tværs af geografiske enheder. Der blev endvidere henvist til, at nogle tager retningslinjerne op i HMU-regi, og der blev opfordret til også at gøre det i andre dele af MEDsystemet.

 

Konklusion 

Bo Johansen konkluderede, at RMU opfordrer til, at regningslinjernes anvendelse tages op med HR-cheferne, og at HMU’erne og LMU’erne også opfordres til at huske retningslinjerne.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-78-1-14

5. Budget 2015 – proces for medarbejderinddragelse (10 min)

Resume

Der er udarbejdet udkast til budgetvejledning 2015. Der lægges op til, at RMU godkender processen omkring medarbejderinddragelse i budgetlægningen.

Der vil på mødet desuden blive givet en kort orientering om den økonomiske status i Region Midtjylland med fokus på regnskab 2013.

Det indstilles,

at RMU godkender processen omkring medarbejderinddragelse i budgetlægningen.

Sagsfremstilling

Der lægges op til, at RMU godkender processen omkring medarbejderinddragelse i budgetlægningen som beskrevet i budgetvejledning 2015. Budgetvejledningen behandles af forretningsudvalget 18. februar og af regionsrådet 26. februar 2014.

Der er planlagt møde mellem forretningsudvalget og RMU vedr. budget 2015 den 13. maj 2014 (jf. mødeplanen for RMU).

Der vil på mødet desuden blive orienteret kort om den økonomiske status i Region Midtjylland med fokus på regnskab 2013.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om den økonomiske status i Region Midtjylland med fokus på regnskab 2013. De plancher, som Bo Johansen benyttede i forbindelse med orienteringen, vedlægges referatet.

 

Der blev fra medarbejderside opfordret til, at RMU ikke blot konstaterer vilkårene i forhold til budgettet, men giver tydeligere udtryk for, at nu går det for stærkt med at øge produktiviteten og effektiviteten. Det bør tydeliggøres, og nogle gange bør RMU stoppe op og vurdere, om det kan fortsætte, som det gør.

 

Der blev fra medarbejderside henvist til, at Bent Hansen netop har udtalt, at vi skal bruge alle redskaber på at nedbringe sygefraværet. I den sammenhæng kunne det være hensigtsmæssigt at drøfte arbejdsmiljøaspektet og afsætte særlige midler til det. Bo Johansen svarede, at prioritering af arbejdsmiljøet bør være en del af den daglige drift, og det bør ikke være konjunkturafhængigt. Vi skal glæde os over, at sygefraværet falder.

 

Der blev fra medarbejderside henvist til, at arbejdsmiljø bør kædes sammen med social kapital, og der blev samtidigt opfordret til at drøfte begrebet social kapital – eventuelt med afsæt i Tage Søndergård Kristensens rapport om psykisk arbejdsmiljø blandt sygeplejersker. SATH Rapporten (sygeplejersker arbejdsmiljø helbred og trivsel) er anvendelig bred og tværfagligt, da sygeplejersker arbejder tværfagligt.

 

Der blev fra medarbejderside givet udtryk for, at det ville have været rart, hvis RMU kunne have haft tallene fra oplægget i forvejen. Bo Johansen sagde, at plancherne vil blive sendt med referatet ud, og at der orienteres yderligere om regnskabet på RMU-møde 23. april 2014.

 

Der blev fra medarbejderside udtrykt bekymring i forhold til de igangværende store besparelser på AUH samt at der eventuelt skal skabes yderligere økonomisk råderum til politisk prioritering. Bo Johansen svarede, at bekymringen er forståelig. Råderummet kan komme, hvis der tilføres regionerne økonomisk vækst eller ved omprioritering.

 

Henning Vestergaard opfordrede til at gribe invitationen om at koble arbejdet med social kapital, og hvordan vi kan have gode arbejdspladser til trods for, at vi løbende skal forandre og øge effektiviteten. Vi har tidligere gode erfaringer med at gribe en konstruktiv invitation, jævnfør fx dialogen om overbelægningssituationen sidste forår.

 

Ole Thomsen tilkendegav, at det var et godt forslag. I øjeblikket gør vi os nogle erfaringer, som godt vil kunne anvendes i forhold til arbejdsmiljøet.

 

Det blev fra medarbejderside understreget, at der er et stort behov i driften for, at man ledelsesmæssigt prioriterer at bruge nogle penge på arbejdsmiljø. Hvordan hører politikerne om denne bekymring for arbejdsmiljøet? Bo Johansen svarede, at det adresseres i udtalelserne til politikerne fra medarbejderside i RMU vedrørende rammerne for budgettet og på møderne mellem RMU og FU.

 

Konklusion 

RMU godkendte processen omkring medarbejderinddragelse i budgetlægningen.

 

På RMU-mødet 23. april 2014 vil der blive orienteret om status for regnskabet.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

6. Status for større omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene ifm med nybyggeri/ombygning (40 min)

Resume

Repræsentanter for de enkelte hospitalsledelser vil på mødet orientere om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning.  

Det indstilles,

at orienteringen om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Repræsentanter for de enkelte hospitalsledelser vil på mødet orientere om status. Der er afsat 5-10 minutter til orienteringen fra hvert hospital.

 

Hospitalsdirektør Thomas Pazyj er forhindret i at deltage i mødet. Orienteringen om status vedrørende Regionshospitalet Randers vil blive givet på et senere møde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Beslutning

Vibeke Krøll orienterede om status for omstillings- og besparelseskrav på AUH. Der er et effektiviseringskrav på pt. 475 mio. kr. svarende til 8 pct. af driftsbudgettet. Man har valgt at se på fem forskellige spor i en række effektiviseringsgrupper. På den baggrund blev der i december 2013 afleveret 52 effektiviseringsforslag, som nu er blevet til 42.

 

Der er to styrende principper i forhold til omstillings- og besparelseskravene 1) Det er vores patient og 2) Vi ejer ikke lokaler men opgaver. Dertil kommer en række forudsætninger om fx højere kvalitet, højt specialiserede funktioner mv. De senge der skal lukkes vil blive lukket i en løbende proces. Vibeke Krøll gav en række eksempler på effektivisering fx fusioner af afdelinger, omorganisering og it-besparelser. AUH har lavet retningslinjer for omplacering på baggrund af de regionale.

 

Henning Vestergaard orienterede om, at man i Hospitalsenheden Vest har samme opgave som AUH. 8 pct. af driftsbudgettet svarer for deres vedkommende til 159 mio. kr., men tæller 179 mio. kr., da der bl.a. skal finansieres flere senge og skabes prioriteringsrum mv. Hospitalsenheden Vest kommer lige fra nogle voldsomme runder, hvor man har reduceret senge til under niveauet i anbefalingen fra Juul-udvalget. Henning Vestergaard gennemgik kort en oversigt over et første bud på 12 effektiviseringstemaer, som i alt dækker 179 mio. kr. Der laves kommissorier for hvert tema med en bundet opgave i forhold til økonomi.

 

Christian Møller-Nielsen orienterede om, at man i Hospitalsenhed Midt også har været i gang med en proces med besparelser og nedlæggelse af senge. Hospitalsenhed Midt er pålagt en besparelse på ca. 110 mio. kr. Der er nedsat 10 effektiviseringsgrupper, som ligner grupperne på AUH og Hospitalsenheden Vest. Reduktionerne er samlet på 8 effektiviseringsgrupper/hovedområder og beløber sig til 106,7 mio. kr. i forventede effektiviseringsgevinster.

 

Lisbeth Holsteen Jessen orienterede om, at Hospitalsenheden Horsens pt. har udfordringer med ombygninger, som larmer og giver praktiske problemer. Der skal gennemføres en generalplan til knap 800 mio.kr. i perioden 2013-2019. Regionshospitalet Horsens skal aflevere 3 pct. af driftsbudgettet svarende til 27 mio. kr. Effektiviseringsplanen kaldes 20-20-planen og er en overordnet plan for, hvordan Hospitalsenheden Horsens kan producere 20 pct. mere i 2020 i forhold til 2013 med de eksisterende ressourcer. Lisbeth Holsteen Jessen gennemgik 20-20 planen i hovedpunkter samt besparelser i 2013 og 2014.

 

Gert Pilgaard orienterede om, at Psykiatriklyngen i Gødstrup og Nyt Psykiatriske Center ved DNU også vil være omfattet af de 8 pct. effektiviseringskrav, selvom det ikke er kvalitetsfondsprojekter. Det har regionsrådet besluttet, men det bliver ikke af hele driftsbudgettet. Det vil være ca. 4-5 pct. svarende til ca. 72-73 mio. kr. Psykiatrien har lidt bedre tid end de somatiske hospitaler, da de nye psykiatriske hospitaler først er færdige i 2018-2019. De største effektiviseringsbesparelser vil være i det ambulante område. Omsat i tal skal den ambulante aktivitet stige med ca. 55 pct. flere patienter. Man ser i første omgang på de ambulante patienter, men man kommer formentlig ikke udenom at se på sengene også. Der bliver gode muligheder for effektiviseringsgevinster, når Risskov flytter og går fra 90.000 m2 ned til 50.000 m2 – og nye bygninger er desuden billigere at vedligeholde end gamle. Psykiatriens udfordring er, at man skal levere stort set hele beløbet, før man kommer til at flytte sengene til Skejby. Psykiatri og Social overvejer i øjeblikket, om de eventuelt kan få lov til at overføre midler fremadrettet i henhold til den ny budgetlov. Det er en meget stor omlægning, som er i gang i psykiatrien. I øjeblikket er der en drøftelse af, hvad en god psykiatrisk behandling er – lange eller korte forløb. I den forbindelse skal der også være en dialog med kommunerne.

 

De plancher, som Vibeke Krøll, Henning Vestergaard, Christian Møller-Nielsen og Lisbeth Holsteen Jessen benyttede i forbindelse med orienteringen vedlægges referatet.

 

Opsummering af bemærkninger 

  • Der er udbredt bekymring for arbejdsmiljøet. Personalet er meget presset, og der høres historier om syge der tager på arbejde af frygt for fyringer.

 

  • Alle skal huske forpligtelsen til at se på tværs med henblik på at afsøge muligheder for omplaceringer.

 

  • Der blev spurgt til hvorfor man i hospitalsenhederne i midt og vest allerede er nede på det antal senge som man skal nå i henhold til de langsigtede målsætninger. Henning Vestergaard forklarede, at det hænger sammen med tidligere budgetpres og besparelser samt innovation og omlægning af behandling.

 

  • Der blev opfordret til fortsat fokus på de medicinske senge.

 

  • Det er vigtigt, at der er tid til at stille spørgsmål omkring de store omstillingsprocesser og besparelser. Emnet ønskes på dagsordenen igen senere på året.

 

  • Det er godt at der arbejdes med at klæde lederne på. Der blev samtidigt opfordret til at sætte yderligere fokus på, hvordan medarbejderne bliver rustet til at håndtere forandringerne og til at arbejde målrettet med social kapital - evt. også på døgnseminaret.

 

  • Vi skal huske og anerkende at ledere og arbejdsmiljørepræsentanter har gjort et stort stykke arbejde for at nedbringe sygefraværet.

 

  • Status på samarbejdet med kommunerne og de nye sundhedsaftaler ønskes sat på dagsordenen til næste møde i april. Herunder det fokus regeringen har sat på ”fra patient til borger”, og de konsekvenser det får for sammenhængende forløb på tværs af sektorer.
    (o)

 

Konklusion

Orienteringen om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne blev taget til efterretning med de anførte bemærkninger.

 

Emnet vil blive taget op igen.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

7. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center i DNU (30 min)

Resume

Der vil på mødet blive orienteret om byggeriet på DNU og status vedrørende Nyt Psykiatrisk Center i DNU.  

Det indstilles,

at orienteringen om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Sygeplejefaglig direktør Vibeke Krøll vil orientere om status vedrørende AUH.

Direktør for Psykiatri og Social Gert Pilgaard vil orientere om status vedrørende Nyt Psykiatisk Center i DNU.

Processen vedrørende Nyt Psykiatrisk Center i DNU er udskudt, herunder mødet i bedømmelsesudvalget 19. februar 2014, da der er en række juridiske spørgsmål som skal afklares. Følgegruppen nedsat i RMU-regi er derfor endnu ikke indkaldt til møde. Gruppen vil blive indkaldt, når der foreligger en revideres tidsplan.

Beslutning

Vibeke Krøll, Henning Vestergaard, Christian Møller-Nielsen og Gert Pilgaard orienterede kort om status vedrørende hospitalsbyggerierne. Der er lagt op til et møde i RMU-følgegruppen vedrørende Nyt Psykiatrisk Center 25. april 2014.

 

De plancher, som Vibeke Krøll benyttede i forbindelse med orienteringen, vedlægges referatet.

 

Konklusion 

Orienteringen om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne tages til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

8. Orientering om følgeforskningsprojekt (10 min)

Resume

I forbindelse med igangsættelse af ”Ny styring i et patientperspektiv” iværksættes et følgeforskningsprojekt med henblik på at belyse forskelligartede konsekvenser af de nye styringsmekanismer. Forskningen vil blive koordineret af CFK • Folkesundhed og Kvalitetsudvikling med henblik på at sikre en sammenhængende vidensopsamling og løbende formidling af resultater.

Det indstilles,

at RMU bakker op om følgeforskningen, herunder særligt udsendelsen af spørgeskema til medarbejderne på de berørte afdelinger.

Sagsfremstilling

I forbindelse med igangsættelsen af ”Ny styring i et patientperspektiv” vil en forskergruppe i CFK • Folkesundhed og Kvalitetsudvikling (med deltagelse af forskere fra bl.a. Aarhus og Syddansk Universitet samt internationale eksperter fra bl.a. England, Tyskland og Australien) påbegynde et følgeforskningsprojekt. Baggrunden for følgeforskningen er, at ændringer i styringsmodellen for hospitalerne kan få store konsekvenser for det samlede sundhedsvæsen, og det er hensigtsmæssigt at undersøge disse konsekvenser i relation til ”Ny styring i et patientperspektiv” samt i relation til virkningen af styringsmekanismer i sundhedsvæsenet generelt.

 

Følgeforskningen vil bestå af en række delprojekter, som på nuværende tidspunkt forventes at belyse:

  • den politiske beslutningsproces forud for beslutningen om at igangsætte prøvehandlingen, De centrale spørgsmål bliver, hvilke problemer den nye styringsmodel synes at være svar på, og hvad de bagvedliggende antagelser er samt, hvordan problemer hænger sammen med de specifikke problemløsninger.

  • politologiske perspektiver på, hvordan ændringen i styringsmidler fra klassisk takststyring baseret på en DRG-fastsat baseline til rammestyring med både eksternt og internt fastsatte mål påvirker, hvorvidt og hvordan afdelingerne realiserer målsætningerne.

  • sundhedsøkonomisk belysning af den adfærdsmæssige respons på incitamenter, dvs. hensigtsmæssige som uhensigtsmæssige konsekvenser af prøvehandlingen.

  • organisatoriske perspektiver på hvorledes organisation, arbejdsprocesser og praksis ændrer sig i forbindelse med prøvehandlingen, samt

  • den oplevede kvalitet i patientperspektiv med udgangspunkt i afdækning af økonomiske incitamentssystemers betydning for patienten.

 

Prøvehandlingen i Region Midtjylland udgør en unik situation, da det er muligt at designe et (samfundsvidenskabeligt) kontrolleret studie, som kan give en helt enestående indsigt i virkningen af styringsmekanismer i sundhedsvæsenet. Et lignende studie findes ikke i Europa.

 

For at få brugbar viden ud af forskningen vil forskningen bestå af en række forskellige metoder til dataindsamling, som tilsammen skal bidrage med afgørende ny viden. Det er i den sammenhæng nødvendigt at foretage en før-, under- og eftermåling i form af et spørgeskema, som udsendes til medarbejderne på de afdelinger, der er involveret i prøvehandlingen samt på udvalgte kontrolafdelinger. De berørte afdelinger er:

  • Akutafdelingen, Hospitalsenheden Vest

  • Diagnostisk Center, Hospitalsenheden Midt

  • Medicinsk afdeling, Regionshospitalet Horsens

  • Ortopædkirurgisk afdeling, Regionshospitalet Randers

  • Neurologisk afdeling, Aarhus Universitetshospital

  • Neurokirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital

  • Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital

  • Tand-, mund- og kæbekirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital

  • Øre-, næse- og halsafdelingen, Aarhus Universitetshospital

  • Akutafdelingen, Regionshospitalet Horsens (kontrolafdeling)

  • Medicinsk afdeling, Hospitalsenheden Vest (kontrolafdeling)

  • Medicinsk afdeling, Regionshospitalet Randers (kontrolafdeling)

  • Ortopædkirurgisk afdeling, Regionshospitalet Horsens (kontrolafdeling)

  • Neurologisk afdeling, Hospitalsenheden Vest (kontrolafdeling)

  • Øjenafdelingen, Hospitalsenheden Vest (kontrolafdeling)

  • Øre-, næse- og halsafdelingen, Hospitalsenheden Vest (kontrolafdeling)

 

Spørgeskemaet vil kunne bidrage til at belyse virkningen af ”Ny styring i et patientperspektiv” og vil give et helt afgørende indblik i, hvad der har været medvirkende til at opnå den givne virkning.

 

Det vurderes hensigtsmæssigt, at RMU orienteres om følgeforskningen, da aktiviteterne på området har en tværgående karakter i Region Midtjylland. Det indstilles, at RMU bakker op om følgeforskningsprojektet, herunder særligt udsendelsen af spørgeskemaer til medarbejdere på de nævnte afdelinger. De relevante lokale samarbejdsudvalg påtænkes efterfølgende involveret i processen.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om følgeforskningsprojektet. Der er udvalgt en række afdelinger, som skal afprøve den nye styreform, og man vil gerne gennemføre forskning i denne proces for at kunne dokumentere effekten. Det er et meget spændende projekt, som der udvises stor interesse for. Når der foreligger nogle resultater fra projektet, vil man gerne vende tilbage til RMU.

 

Lisbeth Holsteen Jessen orienterede om, at hun og Lars Dahl har været i dialog med forskerne om spørgeskemaet. Det er de menige medarbejdere, som man spørger, og i den forbindelse er der brug for opbakning fra HMU’erne og LMU’erne.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det eventuelt kunne være tilstrækkeligt at sige, at RMU er blevet orienteret. Ole Thomsen sagde, at det der er behov for er, at RMU er orienteret om følgeforskningsprojektet og eventuelt også, at RMU udtrykker forståelse for, at der et behov for at undersøge, hvad den nye styringsform gør ved organisationen. RMU kan fint se spørgeskemaet og det efterfølgende resultat.

 

Konklusion 

RMU tog orienteringen om følgeforskningsprojektet til efterretning.

 

Spørgeskemaet vedrørende følgeforskningsprojektet sendes til RMU, og resultatet af projektet præsenteres for RMU, når det til sin tid foreligger.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-82-1-12

9. Orientering om status vedrørende It Strategiplan (10 min)

Resume

Strategiplanen skal skabe et overblik over de aktiviteter, som Regions Midtjylland skal sætte i gang for at realisere it-strategien. Der er identificeret ni såkaldte Strategispor. Det er planen, at strategiplanen skal forelægges regionsrådet i april 2014.

 

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

It afdelingen har i samarbejde med repræsentanter for hospitalerne og administrationen arbejdet med udformning af en It strategiplan. Arbejdet sker i forlængelse af regionsrådets vedtagelse i juni 2013 af it-strategien for Region Midtjylland.

 

Strategiplanen skal skabe et overblik over de aktiviteter, som Regions Midtjylland skal sætte i gang for at realisere it-strategien. Man har dog ikke opbygget strategiplanen omkring de enkeltprojekter, som allerede er i gang, eller som skal sættes i gang i de kommende år, men har identificeret ni vigtige "strategispor":

 

  • Strategisporet "Deling af persondata på tværs af sektorer" skal sikre nødvendig udveksling og deling af persondata mellem Region Midtjylland, de pågældende borgere, herunder eventuelt pårørende, samt regionens samarbejdspartnere

  • "Konsolidering af hospitalernes kliniske it-systemer" skal sikre, at patientens data er til rådighed overalt, på tværs af matrikler, af effektiv og sikker systemdrift, og af nødvendig integration til MidtEPJ

  • "Ny Fælles Platform" skal sikre, at alle it-brugere i Region Midtjylland arbejder på samme tekniske platform

  • "Bygninger og fysiske rammer" skal sikre større fokus på de it-relaterede opgaver i forbindelse med drift af bygninger mv.

  • Strategisporet "Innovation" skal skabe muligheder og rammer for innovative aktiviteter internt i Region Midtjylland og gennem samarbejde med eksterne parter.

  • "EPJ - den kliniske it-arbejdsplads" handler om klinikernes behov for hurtig og nem adgang til og dokumentation af patientinformation.

  • Strategisporet "Telemedicin" skal sikre, at telemedicin i Region Midtjylland udvikler sig fra at handle om mindre projekter med lokal forankring til en strategisk aktivitet, der slår igennem bredt.

  • "Mobilitet" handler om at styre og prioritere i forhold til både den tekniske infrastruktur, som en basis for de mobile enheder, og udvikling af applikationer til disse enheder.

  • "Billeddiagnostik" skal i fokus, fordi der gennem flere år har været vanskeligheder med at imødekomme afdelingernes behov. Strategisporet handler om både de radiologiske afdelingers behov for effektiv understøttelse af RIS/PACS og de kliniske afdelingers behov for lagring og deling af billeddata.

 

En stor del af regionens udviklingsindsats vil i de kommende år ligge på disse strategispor, og mange enkeltprojekter kan passende styres som en del af styringen af strategisporene.

 

Strategisporene er nærmere omtalt i vedlagte notat om strategiplanen af 13. december 2013.

 

Det er planen, at strategiplanen skal forelægges regionsrådet i april 2014.

 

Beslutning

Ole Thomsen orienterede om It strategiplanen inklusiv en orientering om samarbejdsaftalen med Systematic om EPJ Initiativ Sourcing strategi, som vil blive sat på RMU-dagsordenen 23. april 2014.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til udredning i forhold til brugerne og, om der er tænkt arbejdsmiljø ind i forhold til klinisk mobilt it? Ole Thomsen henviste til tilfredshedsundersøgelsen, og en analyse af hvad it koster samt en Deloitte undersøgelse af, hvilke problemstillinger der er. Ditte Hughes orienterede om, at Fysisk Arbejdsmiljø har fokus på arbejdsmiljø i forhold til klinisk mobilt it.

 

Der blev endvidere fra medarbejdere spurgt til, hvilke klinikere, der sidder med i forhold til udviklingen af den kliniske it-arbejdsplads og den mobile it-arbejdsplads. Det er vigtigt, at det er dem, der står med patienterne. Ole Thomsen konstaterede, at der aldrig har været udviklet it indenfor dette område, uden det har været klinisk bestilt. Der sidder klinikere med, men det er altid et spørgsmål, hvem og hvor mange det er hensigtsmæssigt at involvere.

Der blev fra medarbejderside opfordret til at involvere bredt og tværfagligt personale, der har daglig klinisk arbejde, og til også at se involveringen som en hjælp til implementeringen.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er langt tid, når der går 10 år mellem opdatering af de administrative it-systemer.

 

Konklusion 

Orienteringen om status vedrørende It Strategiplan blev taget til efterretning.

 

Der vil blive orienteret om samarbejdsaftalen med Systematic om EPJ Initiativ Sourcing strategi på RMU-mødet 23. april 2014.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-77-1-10

10. Orientering om anvendelsen af personalepolitiske puljer 2013 og prioritering af puljerne i 2014 (10 min)

Resume

Koncern HR har lavet en oversigt over, hvordan de personalepolitiske puljer har været anvendt i 2013 samt hvordan puljerne prioriteres i 2014.

Det indstilles,

at orienteringen om de personalepolitiske puljer tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Koncern HR har lavet en oversigt over, hvordan de personalepolitiske puljer har været anvendt i 2013 samt hvordan puljerne prioriteres i 2014.  

 

Det overordnede formål med de personalepolitiske puljer er at sikre, at Region Midtjylland ved konkrete aktiviteter kan skabe forudsætningerne for, at regionen vedvarende kan rekruttere, udvikle og fastholde dygtige og engagerede medarbejdere i et sundt og udviklende arbejdsmiljø.

 

De personalepolitiske initiativer drejer sig om: Mangfoldighedsindsats, Psykologordning, Det Social Kapitel, Kompetenceudvikling, Lederudvikling, Trivselsundersøgelser og ledelses-evaluering (TULE-dialoger), Forskning Koncern HR, seniorpulje, MED-Uddannelse, Centrale arbejdsmiljøaktiviteter samt Rekruttering.

 

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om de personalepolitiske puljer.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det udefra set kan se underligt ud, at der sættes penge af til fastholdelse og rekruttering i en tid hvor der afskediges. Der blev opfordret til at sætte fokus på kompetenceudvikling af særligt udsatte grupper som fx sygehjælpere.

 

Ditte Hughes svarede, at vi står i en situation, hvor vi må afskedige nogen, men vi skal også kunne rekruttere både nu og i fremtiden. Det prioriteres fortsat at fortælle unge mennesker om Region Midtjylland og deres fremtidige jobmuligheder hos os. Er der særligt udsatte grupper, som ønsker særlige uddannelsestiltag, så kan der fremsættes forslag om det, så vi kan forholde os til det.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er fornemmelsen, at der ikke foregår ret meget kompetenceudvikling udover det allermest nødvendige på grund af de stramme økonomiske rammer. Man kunne overveje en større regional pulje, da midlerne nemt forsvinder i besparelser på de lokale puljer.

 

Ditte Hughes sagde, at der er stor politisk opmærksomhed omkring kompetenceudvikling i budgettet og orienterede om de 14.3 mio. kr., som det lige har været muligt at byde ind på samt de øvrige økonomiske prioriteringer af uddannelsestiltag, der ligger ud over de personalepolitiske puljer. Dertil kommer de løbende prioriteringer af lokale kompetenceudviklingstiltag.

 

Der blev fra medarbejderside henvist til problematikken omkring bortfald af SVU-godtgørelsen. Ditte Hughes henviste til, at det skal drøftes i Strategisk HR-forum 3. marts 2014, og at der efterfølgende vil blive vendt tilbage.

(o)

 

Konklusion 

Orientering om de personalepolitiske puljer blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

11. Gensidig orientering (5 min)

Beslutning

Punkt 11 og 12 blev behandlet samtidigt.

 

Der blev fra medarbejderside fremsendt forslag om, at RMU til slut på hvert møde drøfter, hvad man ønsker, at der skal informeres videre til HMU’erne, Midtnyt mv. På hospitalsenheden Vest har man i noget tid haft et fast, afsluttende punkt på HMU-møderne: ”Hvad skal informeres videre til LMU’erne?”, som efterfølgende er sendt til LMU-formandskaberne. Bo Johansen tilkendegav, at det var en fin idé, som vi kan afprøve fra næste RMU-møde.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at akkrediterings-folkene har anmeldt deres ankomst på Hospitalsenheden Horsens 1. maj. Det er beklageligt, da det er ønsket, at så mange som muligt holder fri 1. maj. Lisbeth Holsteen Jessen orienterede om, at de i Horsens har anmodet om at få mødet flyttet, som også lå på 1. maj sidste år, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Hospitalsledelsen har spurgt medarbejderne, om 1. maj kan være en almindelig arbejdsdag, hvilket ikke kan lade sig gøre. Derfor må dem, der kan være til stede ved akkrediteringen, være der.

 

Medarbejdersiden gjorde desuden opmærksom på at 1. maj på det regionale område, for en stor del af personalet er at betragte som en særlig fridag, jf. arbejdstidsaftalen for Sundhedskartellet, FOA, HK m.fl. på det regionale område. Personalet har således i størst mulig omfang ret til frihed, uden at normaltjenesten omlægges. En opfordring til at dette medtænkes lokalt i arbejdstidsplanlægningen allerede nu.

 

Der blev fra medarbejderside bedt om en status vedrørende overbelægning på de medicinske afdelinger. Bo Johansen sagde, at der vil komme en status på et af de kommende RMU-møder.

(o)

 

Bo Johansen orienterede om en henvendelse fra DRO til Bent Hansen vedrørende fleksjob. Den årlige drøftelse om Det Sociale Kapitel vil blive fremrykket til RMU-mødet 23. april og drøftet med forretningsudvalget 13. maj 2014.

(o)

 

Jakob Olesen orienterede om, at der er kommet et informationsbrev fra KL og Danske Regioner vedr. forsøgsordningen om fritagelse fra overenskomster. Opfølgningen på brevet vil blive drøftet i Strategisk HR-forum.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

12. Eventuelt (5 min)

Beslutning

Jævnfør punkt 11.

Tilbage til toppen