Peter Bak holdt indledningsvist et kort oplæg om intentionen med og lovgrundlaget for nyttejob, hvordan et nyttejob oprettes rent praktisk og eksempler på, hvilke opgaver der kan være tale om.
Nyttejobbet må ikke være konkurrenceforvridende. Ved vurdering af, om servicearbejde er konkurrenceforvridende, skal indgå, at arbejdet ikke kan forventes at blive udført som almindeligt lønnet arbejde.
Efter oplægget var der lagt op til en drøftelse af muligheder og problemstillinger i forbindelse med etablering af nyttejob ved de enkelte borde med en fælles opsamling i plenum.
De plancher, som Peter Bak benyttede i forbindelse med oplægget om nyttejob, vedlægges referatet.
Spørgsmål i forbindelse med oplægget:
Der blev fra medarbejderside spurgt til formuleringen ”op til 37 timer”, og om der er valgfrihed med hensyn til timetallet. Peter Bak sagde, at timetallet er noget, som aftales med det lokale Jobcenter. Det afhænger også af, hvad arbejdsgiveren kan tilbyde.
Hvordan skal man forstå ”tillids-/medarbejderrepræsentant” i forhold til kravet om, at der skal være enighed mellem ledelse og medarbejderrepræsentant om indgåelse af nyttejob? Ved etablering af virksomhedspraktik i form af nytteindsats skal spørgsmålet om etableringen have været drøftet mellem virksomheden og tillidsrepræsentanten eller en medarbejderrepræsentant, uanset varigheden af forløbet. Det er ikke klart defineret, hvad der ligger i ”tillidsrepræsentant eller medarbejderrepræsentant”.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om der er kommunikeret noget ud om, hvem Jobcentrene skal kontakte i forbindelse med etablering af nyttejob? Jakob Olesen sagde, at henvendelserne bør håndteres via de lokale HR-afdelinger.
Det blev fra medarbejderside konstateret, at det er godt af få en drøftelse af nyttejob, idet der allerede har været enkelte i nyttejob på AUH. Det vil være hensigtsmæssigt med nogle retningslinjer for brugen af nyttejob. Vibeke Krøll sagde, at Jobcenteret havde været meget aktivt lige efter årsskiftet. Etableringen af nyttejob skal gå gennem HR-afdelingen, men der kan have været enkelte smuttere i starten af året. Det er der nu taget hånd om.
Det blev fra medarbejderside udtrykt bekymring overfor de ordinært ansatte, som i forvejen har mange andre i særlige ordninger fx praktik, løntilskud mv., hvilket også bør indgå i overvejelserne om etablering af nyttejob.
Der blev fra medarbejderside opfordret til at drøfte følgende perspektiver ved bordene 1) forhold vedr. de allerede ansatte og 2) hvordan vi sikrer, at vi overholder de lovgivningsmæssige krav og ikke laver konkurrenceforvridning.
Sammenfatning på drøftelser ved bordene i plenum:
Vi bør være opmærksomme på, hvem der skal tage sig af personerne i nyttejob.
Kan vi eventuelt tænke i projekter – og sætte en tovholder/ansvarlig på nogen konkrete projekter hvor der kan tilknyttes personer i nyttejobs?
Nytteindsatsen bør nok betragtes på samme måde som de opgaver, de frivillige varetager i dag. De skal dog kun være her i max 13 uger, hvorimod de frivillige er her lang tid. De bør vi holde os in mente.
Vi bør være tydelige omkring, hvem nyttejob skal aftales med, dvs. hvem der er den relevante tillidsrepræsentant på området. Det må være opgavernes karakter, som afgør det, og det bør være fællestillidsrepræsentanten.
Det blev fra medarbejderside understreget, at det ville give god mening at få lavet fælles retningslinjer for etablering af nyttejob. Bo Johansen tilkendegav, at det ville være fint at få lavet snarest muligt.
Konklusion
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af RMU-næstformændene og sekretariatsfunktion, som hurtigt udarbejder udkast til retningslinjer for etablering af nyttejob.
(o)