På baggrund af den øgede opmærksomhed på Arbejdstilsynets påbud/afgørelser i Region Midtjylland, særligt i forhold til det psykiske arbejdsmiljø har Administrationen udarbejdet et notat, der indeholder en oversigt over Arbejdstilsynets reaktioner til Region Midtjylland med hovedvægt på perioden 2013-2014, herunder hvilke behov for særlig fokus, der kan udledes. Endvidere belyser notatet igangværende forebyggelsestiltag.
Der gennemføres p.t. en kampagne fra Arbejdstilsynet, som er målrettet det psykiske arbejdsmiljø, hvilket afstedkommer en større andel af reaktioner på dette område, end det tidligere er set. Der er således ikke nogen entydig sammenhæng mellem antallet af påbud og et godt arbejdsmiljø, da påbuddene også afspejler Arbejdstilsynets indsatser og prioriteringer.
Som led i arbejdsmiljøredegørelsesarbejdet og den løbende erfaringsopsamling og videndeling blandt HR-chefer og arbejdsmiljøkoordinatorerne, udformes løbende oversigt over de påbud, Region Midtjylland modtager fra Arbejdstilsynet. Opsamling af viden herfra indgår bl.a. ved valg af fokusområder i det forebyggende arbejde.
Bilag 2 viser Arbejdstilsynets påbud/reaktioner i Region Midtjylland i perioden 1. januar 2011 – 20. november 2014, herunder varslede påbud, som ikke er endeligt stadfæstede.
Afgørelser i form af vejledninger samt de grønne smileys, rummer ikke lovmæssige krav. Den grønne smiley viser, at arbejdsmiljøet ligger over lovgivningens krav og gælder for 5 år, såfremt, der ikke støder nye arbejdsmiljøproblemer til.
Overblik over vedtagne påbud/reaktioner fremgår af nedenstående tabel:
Oversigt over Arbejdstilsynets reaktioner i Region Midtjylland i perioden 2011-2014
Reaktioner fra Arbejdstilsynet |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 (1/1-20/11) |
Påbud, autoriseret |
0 |
17 |
7 |
3 |
Påbud, straks |
0 |
7 |
11 |
13 |
Påbud/afgørelser |
17 |
116 |
45 |
47 |
Afgørelse uden påbud |
0 |
2 |
5 |
2 |
Vejledninger |
26 |
58 |
34 |
24 |
Grønne smileys |
8 |
34 |
20 |
15 |
Påbud i alt |
17 |
140 |
63 |
63 |
Definitioner på påbud:
Et autoriseret påbud er et påbud til en virksomhed om at bruge en autoriseret rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøområdet til at bistå sig med at løse og forebygge det eller de arbejdsmiljøproblemer, som virksomheden har fået påbud om. HR Fysisk Arbejdsmiljø i Region Midtjylland har denne autorisation.
Virksomheden kan få et strakspåbud, hvis der er tale om et alvorligt arbejdsmiljøproblem. Et strakspåbud indebærer, at fejlen skal udbedres med det samme. Virksomheder, der får et strakspåbud, kan få lov til at løse problemet midlertidigt, indtil det er muligt at løse problemet permanent.
Et påbud med frist til afgørelse indebærer, at virksomheden kan fortsætte produktionen, men at den skal finde en permanent løsning på problemet inden fristens udløb. Arbejdstilsynet vil fastsætte en frist, der er lang nok til at sikre, at virksomheden får den fornødne tid til at finde en god og holdbar løsning på problemet.
En afgørelse uden påbud er en afgørelse, der fastslår, at virksomheden har begået en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, men ikke pålægger virksomheden en handlepligt.
Der er en meget stor variation i antallet af påbud, som især tilskrives to forhold:
Arbejdstilsynet indførte i 2012 en ny tilsynsform: Risikobaseret tilsyn, hvor der sættes større fokus på hospitalsbranchen samt psykiatri & social
Der gennemføres p.t. (2013-2015) en kampagne omhandlende psykisk arbejdsmiljø, bl.a. målrettet hospitalsområdet og psykiatri- og socialområdet
Der er generelt udfordringer på de enkelte arbejdspladser i Region Midtjylland på grund af mange omstillinger og forandringer. Det giver nogle steder et pres på det psykiske arbejdsmiljø.
I Region Midtjylland gennemføres TrivselsUndersøgelser og LedelsesEvaluering (TULE) og den lovpligtige ArbejdsPladsVurdering (APV) systematisk hvert 2. år – dvs. oftere end den i loven foreskrevne 3 årige kadence. Der iværksættes en række forebyggende tiltag ud fra resultaterne af målingerne, såvel lokalt som koncern tværgående.
Strukturen og det forebyggende systematiske arbejdsmiljøarbejde fremgår af bilag 3.
Region Midtjylland har gennem alle årene udformet en fælles arbejdsmiljøredegørelse, der er offentligt tilgængeligt på nettet:
www.fa.rm.dk (se under "Udgivelser").
Redegørelsen diskuteres hvert år i såvel ledelsesorganisationen som i MED- og arbejdsmiljøorganisationen. Den lovpligtige årlige arbejdsmiljødrøftelse i MED- og Arbejdsmiljøorganisationen gennemføres således med afsæt i redegørelsen med henblik på at understøtte en fokuseret arbejdsmiljøindsats.
På baggrund af drøftelser i ledelsessystem og den overordnede MED- og Arbejdsmiljøorganisation (RMU) i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse blev det med afsæt i arbejdsmiljøredegørelsen det besluttet at fortsætte med tre fokusområder i arbejdsmiljøindsatsen:
Sundhed og trivsel
Ergonomi og forflytning
Ulykkesforebyggelse
Indenfor fokusområdet Sundhed og trivsel er der peget på behov for skærpet opmærksomhed på:
Ovenstående fokus går igen i de årlige arbejdsmiljødrøftelser i Hoved-MED-Udvalgene (HMU) på de enkelte områder samt i deres tilrettelæggelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
Der er således fokus på, hvordan man kan tilgodese arbejdsmiljøet under forandringsprocesser og omstillinger på de berørte arbejdspladser.
Viden fra påbuddene fra Arbejdstilsynet understøtter de opmærksomhedspunkter og prioriteringer, der gennemføres i forhold til Region Midtjyllands tre fokusområder i arbejdsmiljøindsatsen. Nedenfor kobles de generelle tendenser fra Arbejdstilsynets reaktioner, der kan udledes af påbuddene i perioden 2013-2014, op på de respektive fokusområder:
Sundhed og trivsel:
Stor arbejdsmængde og tidspres
Høje følelsesmæssige krav
Vold og traumatiske hændelser
Ulykkesforebyggelse:
Ergonomi og forflytning:
Koncern HR, Arbejdsmiljø gennemførte en læringsopsamling samt årsagsanalyse af alle reaktioner fra Arbejdstilsynet i 2013. Resultatet er blevet drøftet og videndelt i relevante fora i første halvår 2014. Essensen er, at følgende overordnede områder kan styrke forebyggelsen af påbud i fremtiden:
Videnopsamling
Information
Systematik
Læring
Understøtte handling
Med baggrund i Arbejdsmiljøredegørelsen fra 2011, blev der i 2012 udviklet en kulturmodel ”OVAL’en” for arbejdsmiljøindsatsen med henblik på at understøtte en helhedsorienteret forbedringskultur, hvor alle ansatte har en rolle i forhold til at bidrage til et fælles godt arbejdsmiljø. Koblingen mellem kerneopgave, arbejdsmiljø og produktivitet har fået stigende fokus i arbejdsmiljøarbejdet med indførsel af kulturmodellen OVAL’en, der blev vedtaget af RMU den 13. december 2012. Modellen præciserer, at arbejdsmiljø er et fælles ansvar og en del af en helhedsorienteret forbedringskultur herunder de respektive aktørers roller. Modellen har tre målsætninger:
Styrke handlekraften i arbejdsmiljøarbejdet
Tænke arbejdsmiljøet ind i det daglige arbejde
Understøtte kvalitet og patientsikkerhed
Fokusområderne indgår i det systematiske arbejdsmiljøarbejde.
De påbud/afgørelser, Region Midtjylland har fået, tages meget seriøst af den lokale ledelse, driftsområder og Koncern HR. De indgår i de fokusområder, Region Midtjyllands arbejdsmiljøorganisation kontinuerligt arbejder med. Påbud/afgørelser løses der hvor de er givet og drøftes generelt i driftsområderne, og der opsamles viden og læring med henblik på at forebygge lignende problemer andre steder.
Hospitalsenhederne gennemgår i de kommende år store forandringer der skal omorganiseres, effektiviseres og flere enheder står overfor flytninger til nye lokaler.
Dette kan udfordre såvel det fysiske som det psykiske arbejdsmiljø. Ledelsen og MED- og arbejdsmiljøorganisationen er opmærksom på dette og der gennemføres en lang række tiltag, for at understøtte de mange forandringsprocesser, såvel lokalt som på tværs af koncernen.
(Punktet blev udskudt på RMU-mødet 4. december 2014).