Abonnér
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 23. april 2014 kl. 12:00
i mødelokale B4, Regionshuset Viborg


Sagnr.: 1-01-77-14-13

1. Godkendelse af dagsorden (2 min)

Beslutning

Det blev aftalt at rykke punkt 11 om It Sourcingstrategien, punkt 12 om drift af Midt- EPJ, punkt 14 om belægning på de medicinske afdelinger og punkt 15 om økonomi op før temadrøftelsen, idet Ole Thomsen var nødt til at gå kl. 14.00.

Dagsordenen blev herefter godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

2. Godkendelse af referat fra mødet 20. februar 2014 (2 min)

Beslutning

Referatet blev godkendt uden bemærkninger

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

3. Temadrøftelse: Årlig drøftelse om Det Sociale Kapitel (45 min)

Resume

Formålet med Det Sociale Kapitel er at medvirke til at styrke Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads, der tager et socialt ansvar. Den årlige drøftelse i RMU er i år rykket frem til 23. april bl.a. på baggrund af en henvendelse fra Den Regionale Organisationsrepræsentation (DRO). Den statistiske opgørelse over antal af ansatte på særlig vilkår i Region Midtjylland er udvidet i henhold til tidligere aftale i RMU.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det indstilles,

at status vedr. Det Sociale Kapitel drøftes med afsæt i det vedlagte notat og henvendelsen fra DRO.

Sagsfremstilling

I henhold til rammeaftale om Socialt Kapitel § 3 skal der ske en generel og overordnet drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår, fastlæggelse af retningslinjer for beskæftigelse af personer med nedsat arbejdsevne og ledige samt drøfte retningslinjer og konsekvenser for personale- og arbejdsvilkår for øvrige ansatte mv.

RMU har tradition for, at denne drøftelse finder sted årligt i forbindelse med døgnseminaret i juni. På foranledning af en henvendelse fra DRO til Bent Hansen vedrørende fleksjob er drøftelsen rykket frem til RMU´s møde 23. april, således at DRO´s henvendelse drøftes i RMU inden en drøftelse med forretningsudvalget den 13. maj 2014.

I forbindelse med RMU's drøftelser vedr. Det Sociale Kapitel udarbejder Koncern HR, Stab, statistiske opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår. I henhold til beslutning på RMU´s møde den 16. september 2013 er opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår udvidet til også at omfatte personer omfattet af løntilskud til førtidspensionister, §56 og delvis raskmelding.

 

Statusnotat vedrørende Det Sociale Kapitel er vedlagt som bilag.

Beslutning

(Mette Høiriis og Peter Bak, konsulenter ved Det Sociale Kapitel, Koncern HR, deltog under punktet).

Mette Høiriis redegjorde indledningsvist kort om status vedrørende Det Sociale Kapitel.

Konsulenterne oplever, at der lokalt sker en stor indsats for at være en rummelig og socialt ansvarlig arbejdsplads, og at der etableres mange gode løsninger. Der er dog ingen tvivl om, at der også nogle steder opleves udfordringer i hverdagen med at forene krav om øget produktivitet, effektivitet, specialisering mv. med ønsker om at være en rummelig arbejdsplads.

Region Midtjyllands arbejdspladser er fortsat generelt rummelige og tager socialt ansvar. De sidste tal fra december 2013 viser, at vi har 549 i fleksjob, 99 i løntilskud, 7 i servicejob, 35 i skånejob og 25 i løntilskud til fortidspensionister, 632 registrerede §56-aftaler og 741 forløb med delvis raskmelding af minimum 7 dages varighed. Derudover er der mange andre tiltag, som ikke kan opfanges i statistikkerne. Samlet set gøres der rigtig meget i regionen. Mette Høiriis understregede, at tallene over ansatte i de forskellige ordninger løbende påvirkes af de løbende ændringer i den gældende lovgivning, inkl. lovændringer der ligger år tilbage. Det skal man være opmærksom på, når man sammenholder tallene fra år til år.

I slutningen af januar sendte DRO et brev til regionsrådsformand Bent Hansen vedrørende oprettelse af fleksjob til allerede og tidligere ansatte; de såkaldte fastholdelses-fleksjob. Igennem alle årene har Region Midtjyllands arbejdspladser haft tradition for et målrettet forebyggende arbejde og for at forsøge at fastholde medarbejdere, der får en midlertidig eller permanent nedsat arbejdsevne. Dette arbejde dokumenteres, og siden starten af 2013 er der lavet et ”hjælpeskema”, som arbejdspladserne kan anvende som dokumentation for midlertidig eller permanent ansættelse på særlige vilkår. Og som tager højde for de lovgivningsmæssige krav om dokumentation i tilfælde af, at medarbejderen på et senere tidspunkt kan blive berettiget til et fleksjob. Mette Høiriis orienterede kort om lovgivningen om fastholdelses-fleksjob, som kan bevilges helt ned til 2 timer ugentligt.

Mette Høiriis understregede afslutningsvist, at der er vigtigt også at have fokus på det værdiskabende og positive i at være en rummelig arbejdsplads i en travl hverdag.

Status vedrørende Det Sociale Kapitel blev herefter drøftet i plenum med afsæt i det udsendte notat og henvendelsen fra DRO.

Opsamling af drøftelse i plenum:

Der blev fra medarbejderside stillet spørgsmålstegn ved, i hvilket omfang vi fortsat kan leve op til livsfasepolitikken. På sidste RMU-møde drøftede vi nyttejob og frivillige. Nogle af de opgaver, som i dag kan involvere disse gruppe kunne tidligere have været løst af en person i fleksjob. Er vi nødt til at tænke anderledes i forhold til vores livsfasepolitik?

Det blev fra medarbejderside understreget, at medarbejdersiden ønsker at være rummelig og bevare og beskytte indsatsen i henhold til Det Sociale Kapitel. Men der er også kolleger, som ikke magter mere rummelighed på grund af det store arbejdspres. Mange småopgaver og nicher er forsvundet, og derfor ønsker nogle ikke, at de få tilbageblevne åndehuller opsluges af ansatte i forskellige ordninger.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at budskabet fra nogle i baglandet er, at de ikke finder Region Midtjylland så rummelig som tidligere. Er det nu vi skal forholde os til om beskrivelsen af Det Sociale Kapitel hænger sammen med den nuværende hverdag?

Der var fra medarbejderside tilkendegivet, at det kunne være en idé at afsætte centrale driftsmidler til en central pulje, da det kan være vanskeligt for en lille afdeling at stå alene med udgiften til ansættelse i de forskellige ordninger.

Det blev fra ledelsesside understreget, at vi må efterleve de intentioner vi har. Vi bør være stolte af, at vi fortsat yder en stor indsats på dette område, hvilket tallene i notatet illustrerer og dokumenterer.

Det blev endvidere fra ledelsesside bemærket, at tonen nogle steder er blevet lidt skarpere de seneste år, men at vi må holde fast i vores sociale forpligtelser. Der er forskel på mennesker, og nogle har større behov for rummelighed end andre. I øjeblikket kører man med APV og TULE og kan se, at medarbejderne faktisk er stolte over, at vi gør en indsats på dette område. Vi skal holde fanen højt.

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det godt kan være, at tonen er blevet skarpere, men det er fordi medarbejderne oplever at være pressede. Medarbejdersiden er enig i, at man gerne vil leve op til intentionerne i Det Sociale Kapitel, men vi er nødt til at forholde os til det pres, som medarbejderne oplever – også opad i forhold til politikerne.

Anne Jastrup bemærkede, at social ansvarlighed aldrig har været så højt på dagsordenen, som i dag – og det er en væsentlig del af vores omdømme, som betyder noget for, at vi kan rekruttere og fastholde dygtigere medarbejdere. CABI arbejder med temaer omkring hvordan man kan fastholde en god og rummelig arbejdsplads i en meget presset tid. Det kunne være interessant at indgå i et samarbejde med CABI, og herunder få nogle af de gode historier frem. Hvis der er ”noget rust, som trænger til at blive banket af” formuleringerne i Det Sociale Kapitel, så kunne det foregå i følgegruppen vedrørende Det Sociale Kapitel og mangfoldighedsindsatsen.

Det blev fra ledelsesside opfordret til ikke at gøre drøftelsen for sort/hvid. I forhold til at evaluere rummeligheden og indsatsen, så bør det foregår lokalt. Det er godt at have en overordnet politik på området, men vi må stole på og holde fast i, at det er noget man kan håndtere lokalt.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det også er vigtigt fortsat at se på tværs. Det blev fra både medarbejder- og ledelsesside bemærket, at der sker en koordinering afdelingerne imellem allerede nu, og at HR-afdelingerne hjælper i denne proces.

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det man forsøger at sige fra medarbejderside er, at man gerne tager sin del af det sociale ansvar, men der er for mange ”bobler” i politikken. Politikerne må også tage et ansvar, så vi kan være en social ansvarlig arbejdsplads.

Mette Høiriis fastslog, at konsulenterne i Det Sociale Kapitel mest involveres i de svære sager, og at de godt ved, at det kan være vanskeligt at finde løsninger. Men samlet set gør Region Midtjylland som arbejdsplads det fortsat rigtig godt. Det er endvidere væsentligt at se hele billedet. Der har været talt en del om fleksjob, men fleksjob er kun en lille del af Det Sociale Kapitel. Det handler også om at få folk tilbage efter endt sygdom, og det gør vi rigtig godt, selvom det ikke lykkes hver gang. Jobcentrene har i 2013 været usikre på fortolkningen af den nye fleksjobreform, så de har været noget tilbageholdende. Desuden blev der op til indførelsen af den ny lovgivning lavet mange fleksjob under den gamle ordning. Dette kan være noget af forklaringen på, at tallet vedr. fleksjob er faldet lidt. Mette Høiriis opfordrede afslutningsvist til at tænke over, at det nu er muligt at oprette fleksjob på få timer, hvilket fx kan tænkes ind i spidsbelastninger. Måske skal vi tænke på nye måder i forhold til, hvor jobbene kan gøre nytte.

Konklusion

Regions-MEDudvalget bakker fortsat op om det sociale kapitel og Region Midtjylland skal fortsat være en social ansvarlig arbejdsplads. Vi må lytte til og anerkende de udtrykte bekymringer om pres og have forståelse for, at ikke alle afdelinger altid kan være lige rummelige. Følgegruppen vedr. Det Sociale Kapitel og mangfoldighedsindsatsen indkaldes og drøfter formuleringerne i Det Sociale Kapitel - og herunder både problemstillinger og de værdiskabende og positive aspekter - samt et eventuelt samarbejde med CABI.
(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-80-1-13

4. Politik for billed-og lydmedier (20 min)

Resume

Det er vigtigt med klare retningslinjer for, hvordan man forholder sig som medarbejder eller leder, når der tages billeder eller optages video – eller lyd på arbejdspladsen.

 

Politik for billed- og lydmedier er et udkast, der skal dække koncernen.

 

Politikkens vigtigste formål er at hjælpe regionens ansatte med at afklare, hvad de kan gøre og må gøre i en række situationer, hvor der optages billeder og lyd, når de samarbejder eller er i kontakt med brugere, patienter, borgere, pårørende m.fl.

 

Det bemærkes, at politikken således ikke omfatter patientens forhold.

 

Politik for billede- og lydmedier har været i høring i HMU'erne. På baggrund af høringen er der foretaget en række ændringer i politikken.

Det indstilles,

at høringssvar og efterfølgende ændringer drøftes, og

 

at RMU godkender det reviderede udkast til politik, og at politikken herefter sendes til forretningsudvalget/regionsrådet til godkendelse.

Sagsfremstilling

RMU drøftede på møde 5. december 2013 et udkast til politik for billed- og lydmedier.

 

I høringsprocessen er der indkommet svar fra Aarhus Universitetshospital, Hospitalsenheden Horsens, Psykiatri og Social, Hospitalsenheden Vest, Hospitalsenhed Midt, Regionshospitalet Randers, administrationen, Præhospitalet, Center for E-læring, Regionspsykiatrien Viborg-Skive og Fotograferne i Region Midtjylland, Dansk Journalistforbunds medarbejderforening.

 

Der er overordnet opbakning til behovet for at have en politik på området. Og opbakning til hovedlinjen i det udsendte høringsudkast.

 

Der er en række indvendinger og forslag til forbedringer. Her nævnes de primære:

  • At det i praksis er særdeles vanskeligt at gennemgå fotos- og filmoptagelser for at frasortere fotos af afdøde personer og fratrådte medarbejdere. Teksten er ændret, så der ikke er en aktiv forpligtelse til at gennemgå fotos og film, men en pligt til at reagere, såfremt man bliver bekendt med fotos, der anvendes forkert.

  • At man med pligt til at frasortere fotos af afdøde personer og fratrådte medarbejdere ikke har muligheden for historisk dokumentation af hospitalernes virke mv. Der er nu tilføjet et afsnit, der understreger at fotos af afdøde personer og tidligere ansatte kan anvendes i forbindelse med historisk dokumentation.

  • En bekymring i forhold til, at de ansatte kan blive lydoptaget uden at være oplyst herom. Det er nu tilføjet, at Region Midtjylland anser det for hensynsfuldt at oplyse, at man optager.

  • At politikken ikke tager højde for en særlig problematik på socialområdet, hvor en del af opgaveløsningen sker i borgerens hjem, hvorfor ledelsen ikke har beslutningskompetence i forhold til dette. Et afsnit herom er tilføjet.

  • At politikken er en stram juridisk tolkning af, hvornår der skal indhentes tilladelse til fotografering og et forslag om, at retningslinjer for at indhente tilladelse skal kunne fastlægges lokalt. Den oprindelige juridiske vurdering fastholdes dog i politikken, da reglerne for hvornår optagelse/fotografering kræver samtykke er ens for hele koncernen. Politikken giver en række eksempler på, hvordan man i forskellige situationer håndterer indhentelse af samtykke.

  • Et ønske om at uddybe medarbejdernes rettigheder i forbindelse med manipulation med optagelser eller udstilling på f.eks. elektroniske medier. Her er det tydeliggjort i teksten, at de juridiske rammer for at optage er ét og den efterfølgende brug noget andet.

  • At politikken kan vanskeliggøre og i værste tilfælde umuliggøre de fastansatte fotografers daglige opgaver, og at det er indtrykket, at politikken primært er henvendt til de fotografer, der kommer udefra. På baggrund heraf ønskes en opdeling af politikken i en del, der henvender sig til fastansatte fotografer og en del, der henvender sig til fotografer, der kommer udefra. Dette forslag kan dog ikke imødekommes, fordi der juridisk ikke skelnes mellem eksterne og ansatte fotografer og fordi politikken skal gælde alle i koncernen.

Samtlige høringssvar er gennemgået og vurderet, bl.a. juridisk. Gennemgangen har givet anledning til en række ændringer, som er fremhævet med gul farve i den vedlagte politik.

 

Der gøres opmærksom på, at arbejdsgruppen for billede-og lydmedier kan have kommentarer til det ændrede udkast af politikken, idet gruppen først gøres bekendt med udkastet samtidig med, at det forelægges RMU.

 

 

Tidsplanen

  • Drøftelse i RMU: 23. april 2014

  • Politisk drøftelse i forretningsudvalget: 17. juni 2014.

  • Politisk drøftelse/vedtagelse i regionsrådet: 25. juni 2014

Beslutning

(Anja Amdisen, konsulent Koncernkommunikation, deltog under punktet).

Bo Johansen orienterede kort under et om behovet for at få lavet henholdsvis en politik for billed- og lydmedier og en politik for patienten i pressen. Begge politikker blev forelagt RMU på mødet i december 2013, hvorefter de har været sendt i høring og er tilrettet på den baggrund. Alt i alt er politikkerne blevet positivt modtaget – også i medierne.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er rigtig godt at se, at der er taget højde for tidligere bemærkninger vedr. socialområdet i det nuværende udkast til politik for billed- og lydmedier.

Konklusion

RMU godkendte de reviderede udkast til politikker for de to områder, som nu sendes til forretningsudvalget/regionsrådet til godkendelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-11-11-06-V

5. Kommunikationspolitik: Patienten i pressen (15 min)

Resume

Der er stor interesse for udsendelser med patienten i fokus. Særligt er mange tv-stationer interesserede i at lave reportageprægede udsendelser, hvor patienter indgår i "lige-nu-og-her situationer": På landevejen efter ulykken, på skadestuen, i akutlægehelikopteren mv.

 

"Patienten i pressen" er et udkast til politik på området. Målet er at opnå den rette balance mellem på den ene side åbenhed/synlighed i sundhedsvæsenet og på den anden side at værne om patient og pårørende i en sårbar situation.

 

Politikken "Patienten i pressen" har været i høring i HMU'erne på sundhedsområdet.

På baggrund af høringen er der foretaget en række ændringer i politikken.

Det indstilles,

at høringssvar og efterfølgende ændringer drøftes, og

 

at RMU godkender det reviderede udkast til politik, og at politikken herefter sendes til forretningsudvalget/regionsrådet til godkendelse.

 

 

 

Sagsfremstilling

RMU drøftede på møde 5. december 2013 et udkast til politik for patienten i pressen.

 

I høringsprocessen er der indkommet høringssvar fra Præhospitalet, Hospitalsenheden Horsens, Hospitalsenhed Midt, Psykiatri og Social, Aarhus Universitetshospital, Regionshospitalet Randers og Hospitalsenheden Vest.

 

Der er overordnet opbakning til behovet for at have en politik på området. Og opbakning til hovedlinjen i det udsendte høringsudkast.

 

Der er også en række indvendinger og forslag til forbedringer. Disse går primært på:

  • Forhold vedr. samtykke, herunder at en fortrydelsesfrist på minimum 14 dage ikke giver mening for lange indlæggelser. Samt et ønske om, at det understreges, at et samtykke altid kan trækkes tilbage.

  • Pressens indgang ved dagsaktuelle sager/løbende nyhedsproduktion: Skal det ske via ledelsessystemet og/eller den lokale kommunikationsafdeling?

  • Psykiatri og Social bemærker, at det er uheldigt, at politikken ikke omhandler socialområdet. Hertil kan siges, at der er tale om et bevidst valg, da socialområdet er et særligt område, hvor bl.a. værgeregler og det at befinde sig i borgerens eget hjem giver særlige forhold også, når det gælder presseforhold. Det er vurderingen, at politikken ville blive unødig kompleks, hvis den også skulle rumme socialområdets særlige forhold. Der kan evt. efterfølgende udarbejdes en særlig politik på socialområdet.

 

Samtlige høringssvar er gennemgået og vurderet, bl.a. juridisk. Gennemgangen har givet anledning til en række ændringer, som er fremhævet med gul farve i den vedlagte politik.

 

 

Tidsplanen

  • Drøftelse i RMU: 23. april 2014.

  • Politisk drøftelse i forretningsudvalget: 17. juni 2014.
    Ved drøftelsen vil udvalget samtidig få forelagt pressens kommentarer til politikken, idet politikken er sendt til hhv. Dansk Journalistforbund og Danske Medier for kommentering.

  • Politisk drøftelse/vedtagelse i regionsrådet: 25. juni 2014.

 

Bilag: Politik for patienten i pressen og samtlige indkomne høringssvar.

Beslutning

Godkendt.

(Punktet blev behandlet sammen med punkt 4, jf. ovenfor).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-26-20-13

6. Ændring af Statens Voksenuddannelsesstøtte - SVU (10 min)

Resume

I forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 blev det besluttet, at Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) ændres, så personer med uddannelse på bachelorniveau og derover fremover ikke vil kunne modtage SVU-godtgørelse. Konsekvenserne af denne ændring har været drøftet i bl.a. Strategisk HR-forum, som har vurderet, at ændringen ikke får væsentlige konsekvenser i forhold til mulighederne for at efter- og videreuddanne regionens medarbejdere. Desuden har man her aftalt, hvordan der skal følges op på ændringen bl.a. i forhold til uddannelsesinstitutionerne.

 

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Som led i en politisk aftale om finansloven for 2014 mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti er der fra 1. februar 2014 sket en ændring af SVU. Ændringen indebærer, at SVU fremover målrettes til personer, der ikke har gennemført en videregående uddannelse på højere niveau end uddannelse på erhvervsakademiniveau. Dermed kan man ikke som hidtil modtage SVU-godtgørelse i forbindelse af efter- og videreuddannelse af medarbejdere med professionsbacheloruddannelse og kandidatuddannelse. Det betyder en ændring i de økonomiske forudsætninger for efter- og videreuddannelse af de medarbejdere, der allerede er uddannet på dette niveau.

 

Ændringen af SVU-ordningen blev drøftet på RMU's møde 5. december 2013.

 

Koncern HR, Sundhedsuddannelser har efterfølgende udarbejdet et estimat over, hvor mange indtægter regionen samlet fik fra SVU i 2013. Det er sket på baggrund af data fra Hospitalsenheden Vest. Resultatet er vedlagt som bilag og viser, at regionens samlede indtægter fra SVU i 2013 er estimeret til ca. 10,2 mio. kr.

 

Konsekvenserne af ændringen af SVU-ordningen er blevet drøftet på HR-/

Personalechefkredsens møde 29. januar og i Strategisk HR-forum 3. marts 2014. I forbindelse med disse drøftelser har det været vurderet, at ændringen af SVU-ordningen ikke vil få væsentlige konsekvenser i forhold til mulighederne for at efter- og videreuddanne regionens medarbejdere. Bl.a. derfor er det heller ikke vurderingen fra disse fora, at der er behov for at afsætte særlige puljer til kompensation for ændringen af SVU-ordningen.

 

Det er aftalt i Strategisk HR-forum, at ændringen af SVU-ordningen vil blive drøftet med de relevante uddannelsesinstitutioner, herunder VIA University College, bl.a. med henblik på at drøfte alternative måder at tilrettelægge undervisningen på. Derudover er det aftalt, at der følges op på udviklingen på området.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om ændringen vedr. SVU-godtgørelse og dialogen om konsekvenserne i ledelsessystemet og med de relevante uddannelsesinstitutioner.

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvordan man er kommet frem til de 10,2 mio. kr. i samlede indtægter fra SVU i 2013, da det ikke lyder af særlig meget. Ditte Hughes forklarede, at man har bedt Hospitalsenheden Vest undersøge, hvor meget de har modtaget i godtgørelse i 2013 og estimeret beløbet for hele regionen ud fra den forholdsmæssige andel af budgettet. Estimatet vurderes at være rimelig korrekt, også når man sammenholder med nationale tal.

Der blev fra medarbejderside gjort opmærksom på, at der er kommet mange tilkendegivelser fra medarbejderne om, at bortfald af SVU bekymrer dem meget fx i forhold til diplomuddannelserne.

Det blev fra ledelsessidde bemærket, at de ca. 10 mio. kr. naturligvis betyder noget, men de er dog kun en brøddel af det, som bliver brugt på kompetenceudvikling, hvilket vi bør holde os for øje.

Det blev fra medarbejderside gjort opmærksom på, at bortfaldet betyder, at afdelingsledelserne nu skal beslutte, hvordan deltagelsen i diplomuddannelserne skal skrues sammen – fx om man kan få en ugentlig fridag elle ej. Der kan blive meget forskellige vilkår, og Region Midtjylland kunne godt have en ensartet holdning til fx diplomuddannelser.

Anne Jastrup bemærkede, at uddannelsesinstitutionerne også bliver ramt af bortfaldet af SVU. VIA vil lægge deres uddannelser om, så det passer bedst muligt i forhold til den nuværende situation. Vi bør afvente og se, hvordan det går – og følge op om et års tid både kvantitativt i form af tal og også mere kvalitativt.

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om afdelingsledelserne er spurgt om betydningen af bortfald af SVU. Anne Jastrup svarede, at både hospitalsledelserne og HR-cheferne er spurgt. Man vil følge området og i den sammenhæng også følge mere kvalitativt op.

 

Konklusion

 

Orienteringen blev taget til efterretning, og udviklingen på området følges.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-5-175-12

7. Godkendelse af revideret forslag til kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland (10 min)

Resume

RMU besluttede 5. december 2013, at behandlingen af kompetenceudviklingspolitikken skulle udskydes. Forslaget til en kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland samt forslag til den efterfølgende kommunikation og forankring af politikken drøftes med henblik på godkendelse.    

Det indstilles,

at det reviderede forslag til kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland godkendes, og

 

at den efterfølgende kommunikation og forankring af politikken på Region Midtjyllands arbejdspladser drøftes.

Sagsfremstilling

Det blev besluttet på RMU's møde 5. december 2013, at behandlingen af kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland skulle udskydes.

 

Kompetenceudviklingspolitikken har hen over sommeren 2013 været i høring i HMU'erne, og arbejdsgruppen vedrørende kompetenceudvikling har udarbejdet forslag til, hvordan høringssvarene kan indarbejdes i politikken.

   

Forslag til kommunikation og forankring af politikken på Region Midtjyllands arbejdspladser vedlægges til drøftelse på mødet. Processen er tilrettet i henhold til, at drøftelsen i RMU blev udskudt 5. december 2013 og dermed bl.a. også tidspunktet for orienteringen af regionsrådet.  

 

Revideret forslag til kompetenceudviklingspolitik, høringssvar fra HMU’erne samt forslag til kommunikation og forankring af politikken er vedlagt som bilag.

 

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om det reviderede forslag til en kompetenceudviklingspolitik. Der er ikke lavet ændringer siden forslaget var på RMU-mødet 5. december 2013. Arbejdsgruppen har haft en god proces og har været glad for de indkomne høringssvar, som har kvalificeret politikken.

Der skrives meget om kompetencer i politikken, men ikke om kvalifikationer. Vibeke Krøll har foreslået på ledelsesformødet, at vi indføjer ”at kvalifikationer er den kunnen man indgår i jobbet med, og kompetencerne er den måde, man anvender dem på”. Tilføjelsen sættes ind i forordet.Tilføjelsen svarer til en tilsvarende høringsbemærkning fra HMU på AUH.

Konklusion

Det reviderede forslag til kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland blev godkendt. Politikken lægges på hjemmesiden, og der laves et indlæg i Midtnyt om politikken. RMU-formandskabet skriver til HMU’erne og opfordrer til, at de sørger for, at LMU’erne orienteres om den nye politik.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

8. Valg til bestyrelsen for Feriefonden for Region Midtjylland (10 min)

Resume

Feriefonden for Region Midtjylland ledes af en bestyrelse, som udpeges af RMU. Der er valg til bestyrelsen hvert tredje år.

Det indstilles,

at henholdsvis medarbejder- og ledelsessiden i RMU forud for mødet drøfter og indstiller henholdsvis seks og fire kandidater til bestyrelsen, og

 

at RMU godkender indstillingerne.

Sagsfremstilling

Ifølge Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, “vælges bestyrelsen hvert tredje år i maj måned. Genvalg kan finde sted”. Sidste valg skete på RMU-mødet 22. februar 2011, og der skal således ske nyvalg af bestyrelsen senest i maj måned 2014.

 

Det fremgår af Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, at bestyrelsen består af 10 medlemmer. Af § 3, stk. 2, fremgår endvidere, at seks medlemmer indstilles af medarbejdersiden, og fire indstilles af ledelsessiden i RMU. Medlemmerne af bestyrelsen skal være ansat i Region Midtjylland.

 

På denne baggrund bedes RMU foretage nyvalg til bestyrelsen for samtlige medlemmer til bestyrelsen.

 

Alle medlemmer af den nuværende bestyrelse har oplyst, at de gerne modtager genvalg.

 

Bestyrelsen har bestået af:

Fra ledelsesside: Michael Jensen, Lasse Plougstrup Hansen, Lise Tjerrild og Tove Nedergaard.

Fra medarbejderside: Peter Hansen, Alma Jensen, Sven Åge Braae, Kirsten Ægidius, Gitte Nielsen og Aage Kleppe-Hansen.

 

Konstituering samt stilling og ansættelsessted fremgår af bilaget med bestyrelsens sammensætning.

 

Ved sidste valg blev der opfordret til, at man ved valget også tog geografiske hensyn ved indstillingen af medlemmer til bestyrelsen.

Beslutning

Både medarbejder- og ledelsesside havde indstillet genvalg af de siddende medlemmer. Der var ingen bemærkninger hertil, og de er således genvalgt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

9. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center i DNU (10 min)

Resume

Der vil på mødet blive orienteret om status på Nyt Psykiatrisk Center i DNU.  

 

Det indstilles,

at orienteringen vedrørende status på Nyt Psykiatrisk Center i DNU tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Direktør for Psykiatri og Social Gert Pilgaard vil på mødet kort orientere om status vedrørende Nyt Psykiatrisk Center i DNU.



Beslutning

Gert Pilgaard orienterede kort om status vedrørende Nyt Psykiatrisk Center i DNU. Der er indkommet to tilbud.

Begge tilbud har forslag til, hvordan Risskov lokaliteten skal anvendes efterfølgende. I den forbindelse skal der laves en lokalplan af Aarhus Kommune. Der er også givet forslag til den fremtidige drift, og forslagene ser meget professionelle ud. Tilbudsgiverne har også skullet fremsende tilbud på den fremtidige husleje.

I øjeblikket granskes de to tilbud. Man ser på funktionaliteten i de nye bygninger, organisation og drift, og hvordan skal det håndteres samt forslaget om husleje. Medarbejderrepræsentanter og MED-systemet har været involveret i hele processen. Regionsrådet skal tage stilling til tilbuddene inden sommerferien. Man regner med at flytte ind i de nye bygninger omkring årsskiftet 2018/2019.

Den 25. april 2014 afholdes møde i RMU følgegruppen, hvor der blev orienteret nærmere om status.

Med hensyn til byggeriet af den øvrige del af DNU blev der henvist til, at det er fremgået af pressen, at en hel etage er skåret væk, og der blev opfordret til, at forsøge at finde de ca. 40 mio. kr., der skal til for at bygge en tom etage ovenpå til fremtidige behov.

Konklusion

 

Orienteringen vedrørende status på Nyt Psykiatrisk Center i DNU blev taget til efterretning.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

10. Orientering om overvejelser om udbud af rengøringen i en del af behandlingspsykiatrien i Region Midtjylland (5 minutter)

Resume

Der er overvejelser om genudbud af rengøringen i en del af behandlingspsykiatrien. Samtidig overvejes et udbud af rengøringen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov (BUC). Det kan indebære, at nogle af medarbejderne herfra i den forbindelse muligvis bliver overført til en anden arbejdsgiver. Dette vil ske i henhold til reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven, og processen vil foregå under iagttagelse af retningslinjer for drøftelse af omstilling, udlicitering, udbud mv.

Det indstilles,

at orienteringen om overvejelser om udbud af rengøringen i en del af behandlingspsykiatrien tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der er overvejelser om genudbud af rengøringen i en del af behandlingspsykiatrien. Samtidig overvejes et udbud af rengøringen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov. Det kan indebære, at nogle af medarbejderne herfra i den forbindelse muligvis bliver overført til en anden arbejdsgiver. Dette vil ske i henhold til reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven, og processen vil foregå under iagttagelse af retningslinjer for drøftelse af omstilling, udlicitering, udbud mv.

Det drejer sig om op til 19 medarbejdere – heraf 1 leder, der alle har tjenestested på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov. Der kan ikke på nuværende tidspunkt oplyses et præcist antal medarbejdere, idet opgaven med rengøringen konkret ikke er helt klart defineret endnu.

Psykiatri og Socialledelsen har i den forbindelse tilkendegivet, at processen vil foregå under iagttagelse af ”Retningslinjer vedrørende proceduren for drøftelse af større omstillingsprojekter, herunder i forbindelse med udbud, udlicitering mv. i Region Midtjylland”, som er vedtaget i RMU.

Der vil blive afholdt ekstraordinært LMU-møde på BUC den 22. april 2014, og eventuelle bemærkninger herfra vil komme til at indgå i det videre arbejde, ligesom HMU vil blive orienteret på møde den 25. april 2014. Derudover vil der løbende i processen ske inddragelse og orientering af medarbejdere.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om overvejelserne om genudbud af rengøring i en del af behandlingspsykiatrien, herunder overvejelser om et udbud af rengøringen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov. De gældende spilleregler for MED-inddragelse følges.

Det blev aftalt, at på RMU-mødet 19. juni 2014 vil der blive givet en redegørelse om status for Serviceprojektet på AUH.
(o)

Konklusion  

 

Orienteringen om overvejelser om udbud af rengøringen i en del af behandlingspsykiatrien blev taget til efterretning. På RMU-mødet 19. juni 2014 vil der blive givet en redegørelse om status for Serviceprojektet på AUH

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-11-82-7-14

11. Drøftelse af It sourcingsstrategien for it-området (40 min)

Resume

Deloitte har udarbejdet en rapport vedrørende sourcingsstrategien for it-området i Region Midtjylland.

 

Rapporten har været drøftet i It's lokal-MEDudvalg.

Det indstilles,

at RMU drøfter sourcingsstrategien for it-området.

Sagsfremstilling

Deloitte har udarbejdet en rapport vedrørende sourcingsstrategien for it-området i Region Midtjylland.

 

Rapporten har været drøftet i It's lokal-MEDudvalg. Lokal-MEDudvalgets medarbejderside har udarbejdet en række bemærkninger til rapporten og de forslag rapporten indeholder. Disse bemærkninger eftersendes.

 

I det omfang, der outsources opgaver fra It, vil de berørte medarbejdere være omfattet af lov om virksomhedsoverdragelse.

 

Hvis der er medarbejdere, der ikke kan virksomhedsoverdrages på grund af økonomiske, tekniske eller organisatoriske årsager hos den part, der overtager opgaven, vil disse medarbejdere være omfattet af regionens retningslinjer om omplacering.

 

I det omfang, der outsources opgaver fra It, vil der indgå sociale klausuler om uddannelses- og praktikpladser som en del af udbudsgrundlaget, hvis der er tale om udbud på et relevant område.

 

Det forventes, at der i 3. og 4. kvartal tages konkret stilling til, hvilke områder indenfor It, der udbydes. It's lokal-MEDudvalg inddrages i processen i overensstemmelse med regionens retningslinjer.

 

RMU orienteres løbende om processen.

 

It's ledelse og direktionen er opmærksomme på de risici, der er for driften i forbindelse med udbud af opgaver. Der er ligeledes opmærksomhed om den usikkerhed processen indebærer for medarbejderne i It, og der vil være særlig fokus på at sikre en proces, der i størst muligt omfang tager hensyn til dette.

Beslutning

(Peter Bruun Nielsen, it-driftchef, It, og Nina Skarum, personalejurist, Koncern HR, Stab, deltog under punktet).

Ole Thomsen præsenterede indledningsvist It Sourcingstrategien, den samme præsentation som er givet til medarbejdere og ledelse i It. Han bemærkede, at der på mødet også skulle være en drøftelse af den videre MED-involvering og behovet for fortsat involvering af LMU og evt. RMU.

De slides, som Ole Thomsen som brugte i forbindelse med præsentationen og Deloittes rapport om Sourcingstrategien udsendes sammen med referatet.

Bemærkninger fra mødedeltagerne:

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det umiddelbart lyder fornuftigt, men der har været problemer med hastigheden i processen, og der er fortsat behov for involvering af MEDsystemet, inkl. HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling. It-medarbejderne oplever et voldsomt pres, hvilket fremgår af høringssvarene. Både RMU, HMU og LMU bør drøfte IT-området i den fremadrettede proces.

Der blev fra medarbejderside henvist til drøftelsen på RMU-mødet 5. december om MED-systemets involvering i Transportprojektet. Dengang ønskede RMU-medarbejdersiden at blive involveret, nu ønsker man det lokale niveau involveret. Dengang blev det et både og – det kunne det vil også blive nu.

Bo Johansen sagde, at man fra ledelsesside også er lidt søgende i forhold til, hvem der skal involveres, og i hvilken takt. HK har bedt om, at HMU involveres. Ole Thomsen tager derfor med til næste HMU-møde 30. april 2014. Derudover foreslår ledelsessiden, at den fremadrettede plan forelægges for RMU 19. juni 2014. Ledelsessiden er åben overfor forskellige modeller for den videre inddragelse af MEDsystemet.

Ole Thomsen sagde, at han vil foretrække, at man fortsætter med følgegruppen i it-regi. Han ser gerne, at RMU forholder sig til det mere strategiske og principielle. Han stiller gerne op til de næste RMU-møder, så RMU f.eks. kan orienteres om og drøfte planer, organisation og forhold mellem kvalitet/omkostninger.

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvorfor HMU ikke er involveret. Ole Thomsen forklarede, at man hidtil har drøftet Sourcingstrategien i LMU og referencegruppen, hvor it er en konkret arbejdsopgave. For alle HMU´erne er it et vilkår. Ole Thomsen understregede, at det er enormt vigtigt at medarbejderne inddrages også i den videre proces.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at ideen om, at RMU skal forestå de mere strategiske drøftelser er rigtig, men det er også vigtigt, at man følger den MED-struktur, som der er. Når nogen mener, at HMU skal involveres, så bør de blive det.

Det blev endvidere fra medarbejderside bemærket, at det er vigtigt, at RMU også har fokus på det personalepolitiske. Det giver mest tryghed og tilfredshed.

Konklusion 

Ole Thomsen deltager i mødet i HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udviklingmødet 30. april 2014 og drøfter Sourcingstrategien for it-området. RMU skal på de kommende møder drøfte de overordnede strategiske planer, prioriteringer og økonomiske konsekvenser omkring kvalitetsniveauer samt personalepolitiske forhold. Derudover involveres IT-afdelingens Lokal-MEDudvalg fortsat løbende og referencegruppen på LMU-niveau fortsætter.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

12. Orientering om projekt vedrørende drift af MidtEPJ (5 min)

Resume

It-afdelingen har indgået aftale med Systematic om hjælp til driften af MidtEPJ. Projektet skal sikre mere stabil og optimeret drift og bidrage til at få dokumenteret og implementeret alle væsentlige forhold vedrørende drift af MidtEPJ, så det ved projektets afslutning 31. december 2014 er muligt at vurdere, hvordan driften skal organiseres fremover. Instruktionsbeføjelsen og den daglige ledelse af de medarbejdere, som indgår i projektet fra Region Midtjylland, vil forblive hos regionen.

Det indstilles,

orienteringen om projekt vedrørende drift af MidtEPJ tages til efterretning.

Sagsfremstilling

It-afdelingen har med virkning fra 1. marts 2014 indgået aftale med Systematic om hjælp til driften af MidtEPJ. Aftalen løber frem til 31. december 2014 med mulighed for forlængelse. Aftalen er indgået i forlængelse af den eksisterende vedligeholdelsesaftale, som Region Midtjylland har med Systematic.

 

Projekt vedrørende drift af MidtEPJ skal opfylde det overordnede formål at sikre mere stabil og optimeret drift. Endvidere skal projektet bidrage til at få dokumenteret og implementeret alle væsentlige forhold vedrørende drift af MidtEPJ, således at det ved afslutning af projektet er muligt for Region Midtjylland at vurdere, hvordan driften af MidtEPJ skal organiseres fremadrettet.

 

Projektet ledes og bemandes af Systematic medarbejdere suppleret med medarbejdere fra Region Midtjylland. Der er etableret et EPJ Drift team bestående af personale fra Region Midtjylland og fra Systematic, som ledes af en projektleder fra Systematic.

 

Instruktionsbeføjelsen og den daglige ledelse af de omfattede medarbejdere fra Region Midtjylland vil forblive hos Region Midtjylland. Projektlederen fra Systematic har alene det faglige ansvar i forhold til de opgaver, der er i relation til Projekt drift af MidtEPJ.

Systematic stiller med højt kvalificeret personale med stor løsningsindsigt og erfaring, som skal indgå i de eksisterende samarbejdskontekster for de nuværende medarbejdere i EPJ-driftsgruppen.

 

Projektet refererer til Styregruppen for stabilisering af MidtEPJ, som har hospitalsdirektør Gert Sørensen som formand.

Beslutning

(Peter Bruun Nielsen, it-driftchef, It, og Nina Skarum, personalejurist, Koncern HR, Stab, deltog under punktet).

Peter Bruun Nielsen orienterede kort om aftalen med Systematik om hjælp til driften af MidtEPJ frem til udgangen af året. Projektet forventes at skulle evalueres i august måned. Ifølge kontrakten skal Region Midtjylland inden 1. december 2014 beslutte, om vi vil forlænge kontrakten.

Konklusion

 

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-4-71-11

13. Orientering om Transportprojektet og RMU's følgegruppe vedrørende Transportprojektet (5 min)

Resume

Orientering om Transportprojektet og RMU's følgegruppe vedrørende Transportprojektet.

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

RMU besluttede på sit møde 5. december 2013 at nedsætte en følgegruppe vedrørende Transportprojektet.

 

Følgegruppen har holdt to møder, og der er planlagt fællesmøde med den tværgående styregruppe, når konsulentfirmaet Cost Partners har afleveret et oplæg til styregruppen.

 

Det er endvidere aftalt, at RMU's følgegruppe orienteres løbende om forløbet af udbudsprocessen.

 

Der vedlægges en oversigt med den foreløbige tidsplan for inddragelse af MEDsystemet i forbindelse med konkurrenceudsættelse af transportopgaver i Region Midtjylland.

 

Direktionen har den 18. februar 2014 besluttet, at lov om virksomhedsoverdragelse som udgangspunkt skal finde anvendelse i forbindelse med konkurrenceudsættelse af transportopgaven.

 

Thomas Pazyj vil på mødet kort orientere om status vedrørende konkurrenceudsættelsen af Transportprojektet.

Beslutning

Thomas Pazyj orienterede kort om status. Der har været afholdt to møder i følgegruppen, som har tæt kontakt til LMU under AUH, og som i øvrigt har lavet en LMU-under-følgegruppe. Der er lavet en tidsplan for inddragelsen af MED-systemet i forbindelse med konkurrenceudsættelse af transportopgaver.

Konsulentfirmaet Cost Partners er blevet bedt om at lave et oplæg til, hvad der skal være med i udbuddet, og hvad der ikke skal. Der er planlagt et fællesmøde med den tværgående styregruppe og LMU-under-følgegruppen 24. april, hvor man skal høre om konsulentfirmaets overvejelser.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at følgegruppens møder har været meget givtige og positive, hvilket vi bør holde os in mente i lignende situationer.

Konklusion  

 

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-4-21-13

14. Orientering om status vedr. belægning på de medicinske afdelinger (5 min)

Resume

På RMU-mødet 20. februar 2014 bad medarbejdersiden om en midtvejsstatus vedrørende overbelægning på de medicinske afdelinger. Der vil i efteråret 2014 blive udarbejdet en grundig opfølgning på belægningssituation og dialogforums anbefalinger til RMU, som aftalt i dialogforum vedrørende overbelægning.

 

Bevillingen på 14 mio. kr. fra budgetforliget for 2014 til en styrkelse af kapaciteten på det medicinske område har hjulpet på situationen, men der er stadig udfordringer med belægning på medicinske afdelinger i Region Midtjylland. På alle hospitaler og i administrationen arbejdes der med anbefalingerne fra dialogforum vedr. overbelægning.

Det indstilles,

at orienteringen om status vedrørende belægningen på de medicinske afdelinger tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Som ønsket af medarbejdersiden på RMU-mødet 20. februar 2014, præsenteres en foreløbig orientering om status for belægningssituationen på de medicinske afdelinger og arbejdet med dialogforums anbefalinger.

 

Der er stadig udfordringer med overbelægning på de medicinske afdelinger, og der har været eksempler på patienter, der har ligget på gangene. Især Hospitalsenheden Vest er ramt af overbelægning med patienter på gangene. Derudover har Regionshospitalet Silkeborg og Hospitalsenheden Horsens også oplevet tilfælde med patienter på gangene.

 

Vedlagte notat beskriver bl.a., hvordan hospitalerne har anvendt de 14 mio. kr. fra budgetforliget for 2014.

 

Midlerne til en styrkelse af kapaciteten på det medicinske område er gået til flere senge i Hospitalsenheden Horsens, Hospitalsenheden Vest og til lejlighedsvise sengeåbninger i Hospitalsenhed Midt. På Regionshospitalet Randers er midlerne blandt andet gået til opnormering af personale og på Aarhus Universitetshospital opretter man et akutteam.

 

Det er administrationens vurdering, at styrkelsen af kapaciteten på det medicinske område har hjulpet ude på afdelingerne. Dog har man endnu ikke set den fulde effekt af de tiltag, som hospitalerne har igangsat eller planlagt i forhold til anvendelsen af de 14 mio. kr. fra budgetforliget for 2014. Derudover fortsætter arbejdet med opfølgningen på dialogforums anbefalinger, både på hospitalerne og i administrationen, hvor flere afdelinger er involveret.

 

Der vil i efteråret 2014 blive udarbejdet en mere uddybende status samt lagt op til en evaluering af anbefalingerne, som aftalt i dialogforum vedrørende overbelægning.  

 

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om, at der er blevet lavet en opgørelse over belægningssituationen i de første uger af april.

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at fællestillidsrepræsentanterne fortæller, at der fortsat er overbelægning på flere afdelinger, hvilket også skal ses i sammenhæng med henvendelsen fra fællestillidsrepræsentanterne på AUH. Det er vanskeligt at få gennemskuelige belægningstal. Der lyder til at være gode toner omkring anvendelsen af de 14 mio., som Regionsrådet har afsat, men det ikke en permanent bevilling. Der er fortsat behov for fokus på området.

Bo Johansen stillede i udsigt, at der vil blive fremsendt opgørelser af belægningssituationen – opgjort efter den nye opgørelsesmetode – når tallene er valideret. Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det ville være godt at få tallene hurtigt ud og en forklaring på, hvordan de skal læses - samt hurtige opfølgende handlinger. Det er nu, overbelægningen er der, og virkeligheden er, at medarbejderne er utroligt pressede uanset opgørelsesmetoder.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at man på formødet havde talt om, at man måske skal skifte spor fra at tale om at følge op på overbelægningssituationen og i stedet tale om belægningssituation, og drøfte de vilkår og problematikker, som det afføder i hverdagen. Samtidig kunne man se på, hvad der ligger til grund for forskellige scenarier for udviklingen i fremtiden. Der blev henvist til at Juul-udvalget beskriver, at en tilpas belægning er omkring 90 pct. Hvordan når vi det, og hvordan hænger det sammen i forhold til arbejdsmiljø mv?

Det blev fra medarbejderside problematiseret, om de nye hospitaler bygges for små, og der blev givet eksempler på egne oplevelser i sundhedsvæsenet, hvor der har været for få lokaler til rådighed for personalet.

Ole Thomsen forklarede, at nogle af hospitalerne bliver større og får plads til flere fx i Viborg og HEV. Samtidigt er der gode erfaringer med ”harmonikatænkning” med hensyn til at kunne op- og nedjusteringer af senge. Det går således ikke kun nedad, men der er en nedadgående tendens med hensyn til antallet af senge.

Det blev fra ledelsesside bemærket, at det er fint, at vi har besluttet, hvordan belægningen skal opgøres. Der gøres meget i dagligdagen, fx i forhold til hvordan man kan dele belastningen på tværs af afdelinger, og der er dialog med kommunerne om indlæggelse og udskrivning af patienter.

Det blev endvidere fra ledelsesside bemærket, at man arbejder målrettet med de anbefalinger, som dialogforum vedr. overbelægning er kommet med. Tage Søndergaard beskriver i sin rapport om sygeplejerskernes arbejdsmiljø, at de mange forandringer belaster medarbejdernes arbejdsmiljø. På den ene side har vi et eksisterende hospital, og på den anden side kan vi se frem til et fremtidigt hospital med helt andre muligheder. Den mellemliggende periode er hård at komme igennem. Det er voldsomt og forståeligt, at medarbejderne føler sig pressede – det gør ledelsen også. Man må hjælpe hinanden igennem denne periode.

Det blev fra medarbejderside konstateret, at der er gjort rigtig meget med hensyn til overbelægningssituationen, men det er fortsat ikke nok. Det fylder rigtig meget overalt og er på alle MED-dagsordener. RMU bør drøfte, hvad vi kan gøre her og nu.

Det blev fra ledelsesside tilkendegivet, at belægningssituationen fylder rigtig meget alle steder. Vi må dog forsøge at have lidt is i maven med hensyn til virkningen af det, der er iværksat. Initiativerne begynder at virke, og belægningssituationen i år ser meget bedre ud end sidste år.

Det blev fra medarbejderside understreget, at man ikke kan tage medarbejdernes oplevelser fra dem. Vi skal lytte til de meldinger, vi får om voldsomt pres. Naturligvis skal vi arbejde sammen om det her og komme igennem det, men bagefter vil der komme nye udfordringer.

Bo Johansen sagde afslutningsvist, at ledelsen anerkender, at der er et enormt pres på hospitalerne, bl.a. på grund af udredningsgarantien. Der skabes i øjeblikket også meget positive resultater i forhold fx ventetidsafvikling.

Konklusion

Opgørelser vedrørende belægningssituationen efter den nye opgørelsesmetode skal valideres hurtigst muligt, så den kan sendes ud til RMU og eventuelt indgå i drøftelsen mellem RMU og FU 13. maj 2014.

30. maj 2014 er der budgetseminar med regionsrådet, hvor RMU-næstformandskabet er inviteret med.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

15. Orientering vedrørende økonomi (10 min)

Resume

Der vil på mødet blive givet en kort mundtlig orientering om hovedresultaterne i regnskab 2013.

Der vil desuden blive orienteret om en henvendelse fra fællestillidsrepræsentanterne for sygeplejersker og radiografer på Aarhus Universitetshospital (AUH) til regionsrådet om effektiviseringsprocessen frem mod ”AUH under fælles tag”.   

Det indstilles,

at orienteringen vedrørende økonomi tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Regnskab 2013 og Årsrapport 2013 er pt. ved at blive færdiggjort. Der vil på mødet blive givet en kort mundtlig orientering om hovedresultaterne i regnskab 2013.

Fællestillidsrepræsentanterne for sygeplejersker og radiografer på AUH har skrevet et åbent brev til regionsrådet om effektiviseringsprocessen frem mod ”AUH under fælles tag”. Der vil på mødet blive orienteret om henvendelsen, herunder hvordan henvendelsen vil blive taget med i den kommende proces med udformningen af budget 2015 og den aftalte dialog med MEDsystemet herom (beskrevet i budgetvejledning 2015).

 

Brevet fra fællestillidsrepræsentanterne er vedlagt som bilag.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om hovedresultaterne i regnskab 2013. De anvendte slides sendes ud sammen med referatet.


Regnskab er ved at være på plads. Der er et mindreforbrug på sundhedsområdet på 219 mio.kr. Heraf skal 190 mio. kr. anvendes til renter og afdrag. Det vil sige, at vi er meget tæt på at have "ramt nullet" med balance mellem budget og regnskab. Bl.a. på praksissektor og tilskudsmedicin har der været mindreudgifter, men det skyldes særlige forhold i 2013. Der er ingen økonomisk råderum pt., men det vil være nødvendigt at skaffe råderum til nye initiativer i 2015.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvad der er ændret med hensyn til udgifterne til praktiserende læger og dyr medicin, som tidligere har været stigende? Bo Johansen svarede, at der har været en mindre aktivitetsstigning i almen praksis, og når der er mindre aktivitet, udskrives der også mindre medicin. Desuden er noget medicin også blevet relativt billigere. Om tendensen fortsætter, ved man ikke. Anne Jastrup tilføjede, at vi for tre år siden fik et økonomiprotokollat, som har medvirket til tilbageholdenhed. Desuden er der lægemangel forskellige steder, og der bliver ikke handlet lægepraksis.

Konklusion

 

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

16. Orientering om status vedrørende de nye sundhedsaftaler (5 min)

Resume

Der vil på mødet blive givet en kort orientering om status vedrørende arbejdet med de nye sundhedsaftaler.

Det indstilles,

at orienteringen om de nye sundhedsaftaler tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der vil på mødet blive givet en kort orientering om status vedrørende arbejdet med de nye sundhedsaftaler.

 

På det ordinære RMU-møde 19. juni 2014 i forbindelse med døgnseminaret vil der være et dagsordenspunkt om samarbejdet med kommunerne og de nye sundhedsaftaler, herunder fra patient til borger og konsekvenser for det sammenhængende forløb på tværs af sektorer.

Beslutning

Anne Jastrup orienterede kort om status vedrørende arbejdet med de nye sundhedsaftaler.

De slides, som Anne Jastrup ville have benyttet i forbindelse med orienteringen, sendes ud sammen med referatet.

Første udkast til en ny sundhedsplan forventes at blive færdig lige før sommerferien og sendes i høring i september. Det nye er, at der en én sundhedsplan i regionen fremfor hidtil 19. Det giver en udfordring i forhold til det kommunale område, da det kan være udfordrende at få 19 kommuner til at se sig ind i én aftale. Nye obligatoriske indsatsområder er forebyggelse, behandling og pleje, genoptræning og rehabilitering, sundheds-it og digitale arbejdsgange. Derudover ligestilling af somatik og psykiatri. Sundhedsaftalen rækker ud mod andre områder som beskæftigelses-, social- og uddannelsesområdet.

Politikerne arbejder med følgende tre visioner: på borgernes præmisser, sundhedsløsninger tæt på borgeren og lighed i sundhed. Noget af det, som på sigt vil komme til at fylde er, hvilken ensartethed vi kan forvente os af det kommunale område og de praktiserende læger – og hvad de kan forvente af os.

Der er et fælles politisk møde 28. april om visioner og mål, og Sundhedskoordinationsudvalget behandler 1. udkast til en politisk aftale 27. juni. Der er høringsperiode primo september til primo oktober 2014.

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er et spændende område, som har meget at gøre med de øvrige dagsordenspunkter. Det er rigtigt, at det bliver behandlet politisk og blandt embedsmænd, men hvor drøftes medarbejdernes perspektiver? Anne Jastrup svarede, at Sundhedsplanen vil blive sat på dagsordenen igen i RMU 19. juni 2014 og HMU’erne vil blive hørt i september.

Konklusion  

 

Orienteringen blev taget til efterretning

Bilag

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

17. Opfølgning på mødet og planlægning af næste møder, herunder Arbejdsmiljøkonference 2014 (10 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU'erne mv. Der vil desuden blive givet en kort orientering om foreløbige forslag til temadrøftelser på mødet mellem RMU og forretningsudvalget 13. maj og RMU’s døgnseminar 19.-20. juni 2014 samt forslag til hovedindhold i Arbejdsmiljøkonference 2014.

 

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne mv,  

 

at forslag til temadrøftelser til mødet mellem forretningsudvalget og RMU tages til efterretning,

 

at forslag til temadrøftelser på RMU's døgnseminar tages til efterretning, og

 

at forslag til hovedindhold til Arbejdsmiljøkonference 2014 tages til efterretning og Koncern HR arbejder videre med program og planlægning af konferencen.

Sagsfremstilling

Formidling af relevante informationer til HMU'erne mv.

 

På sidste RMU-møde 20. februar 2014 blev der fra medarbejderside fremsat forslag om, at RMU til slut på hvert møde drøfter, hvad man ønsker, at der skal informeres videre til HMU’erne, Midtnyt mv. Det blev besluttet at afprøve forslaget fra næste RMU-møde.

 

Forslag til temadrøftelser med forretningsudvalget 

På baggrund af en henvendelse fra DRO vedrørende fleksjob samt tidligere drøftelser i RMU foreslås følgende temadrøftelser mellem RMU og forretningsudvalget 13. maj 2014: 1) Det Sociale Kapitel og eventuelt 2) kompetenceudvikling.

 

Forslag til temadrøftelser på døgnseminaret

 

På baggrund af tidligere forslag i RMU, den årlige opgaveoversigt og drøftelse i RMU-formandskabet er der lagt op til følgende temadrøftelser i forbindelse med døgnseminaret 19.-20. juni 2014:

 

1) Forandringer som grundvilkår – hvordan håndterer vi det bedst muligt som organisation og individ.

2) Erfaringer fra lokale personalepolitiske projekter vedr. temaer i Ledelses- og Styringsgrundlaget og MED- og Arbejdsmiljøaftalen.

3) Den årlige arbejdsmiljødrøftelse (på den ordinære dagsorden).

 

Der vil blive afholdt ordinært RMU-møde på seminarets første dag. Program for døgnseminaret er under udarbejdelse. RMU's døgnseminar afholdes i år på Best Western Golf Hotel Viborg.

 

Der er foreløbigt følgende emner på den ordinære RMU-dagsorden 19. juni:  

 

  • Status på samarbejdet med kommunerne og de nye sundhedsaftaler, herunder fra patient til borger og konsekvenser for det sammenhængende forløb på tværs af sektorer.

  • Status for større omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene ifm med nybyggeri/ombygning (Regionshospitalet Randers).

  • Nyt vedr. hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center. 

  • Orientering om budget 2015.  

 

Forslag til hovedindhold i Arbejdsmiljøkonference 2014

 

Som tema for Arbejdsmiljøkonferencen 2014 foreslås: ”Arbejdsmiljøkultur i en forandringstid - Hvordan kan arbejdsmiljøorganisationen hjælpe omstillinger og forandringsprocesser på vej?”. Konferencen holdes 30. september 2014 i Herning Kongrescenter. Der er vedlagt et bilag med forslag til hovedindhold i konferencen.

Beslutning

Det blev aftalt, at HMU’erne orienteres om godkendelsen af to kommunikationspolitikker og kompetenceudviklingspolitikken samt om beslutningen om, at de mere strategiske drøftelser om It Sourcingstrategien skal foregå i RMU. Der orienteres desuden om, at RMU har drøftet belægningssituationen, og at emnet skal på RMU igen efter sommerferien, hvor dialogforum vedrørende overbelægning også skal mødes igen. Formidlingen af den relevante information til HMU’erne sendes ud sammen med RMU-referatet.

Med hensyn til temadrøftelserne om forandringer på RMU’s døgnseminar er der er nedsat en lille planlægningsgruppe, som er på trapperne med forslag til et program.

Der er fundet en ny dato for arbejdsmiljøkonferencen, da den oprindelig planlagte dato lå på en tirsdag. Den nye dato er torsdag den 9. oktober 2014, konferencen finder fortsat sted i Herning Kongrescenter.

 

Serviceprojektet på AUH sættes på RMU-dagsordenen 19. juni 2014.

(o)

 

Vibeke Krøll bemærkede, at arbejdet med ”På patientens præmisser” er i fuld gang på hospitalerne, og det kunne være fint at få drøftet, hvad det konkret betyder i forbindelse med punktet om sundhedsaftaler på næste RMU-møde 19. juni 2014.

(o)

Konklusion 

De aftalte relevante informationer fra RMU-mødet videreformidles til HMU-erne. Temadrøftelserne på mødet mellem forretningsudvalget og RMU 13. maj vil omhandle Det Sociale Kapitel og belægningssituationen, jf. punkt 14. Der arbejdes videre med forslaget til temadrøftelser til på RMU’s døgnseminar. Endelig arbejdes der videre med program og planlægning af arbejdsmiljøkonference 2014.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

18. Gensidig orientering (3 min)

Beslutning

Anne Jastrup orienterede om, at der i den kommende periode skal indgås en række overenskomster, herunder med de praktiserende speciallæger.

 

Jørn Mørup præciserede, at spillereglerne om, hvad der skal ske, hvis en leder skal gå ned i løn (nedtrapningsmodellen), som blev udformet i forbindelse med omstillingsplanen, fortsat er gældende. Spillereglerne gjaldt ikke kun i forbindelse med omstillingsplanen, men også fremadrettet.

 

Ditte Hughes orienterede om et forskningsprojekt vedrørende natarbejde, som professor på Arbejdsmedicinsk Klinik i Aarhus Henrik Holstad forestår i samarbejde med Det Nationale forskningsråd. De ønsker i den forbindelse at sende et spørgeskema ud til Region Midtjyllands medarbejdere, hvilket der er givet accept til. Der er tale om 6 spørgsmål, hvor man bl.a. spørger om, hvorvidt man har natarbejde, ens vægt som 20-årig, motions- og alkoholvaner mv. Der blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det var en rigtig god idé at bakke op om forskningsprojektet, men at det er vigtigt at få informeret godt om formålet med projektet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

19. Eventuelt (2 min)

Beslutning

Der var ingen bemærkninger til punktet.  

Tilbage til toppen