Økonomidirektør Per Grønbech orienterede om økonomiaftalen for 2016 og dens forventede konsekvenser for Budget 2016.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt referatet.
Med økonomiaftalen prioriteres på landsplan et økonomisk løft til at finansiere medicinudgifter og en fortsat øget efterspørgsel på 1.050 mio. kr., hvoraf Region Midtjyllands andel udgør 224 mio. kr. Der sker ligeledes et løft på landsplan på 465 mio. kr. til kræft-, kroniker- og psykiatriområdet. Region Midtjyllands andel heraf er 99 mio. kr.
Hertil kommer, at regeringen vil forhandle yderligere sundhedspolitiske prioriteringer i forbindelse med finanslov 2016. Der skal fortsat ske en produktivitetsforbedring på 2 pct. årligt.
Per Grønbech fremhævede de økonomiske udfordringer, som Region Midtjylland pt. står overfor. Herunder bl.a. at medicinudgifterne af mange skønnes at stige væsentligt mere end forventet og forudsat i spareplanen, mankoen i spareplanen på 28 mio. kr. i 2016, nye behandlingsmuligheder, udredning og behandlingsretten, partikelterapien mv. Samlet set vil de skitserede økonomiske udfordringer så rigeligt lægge beslag på de merindtægter, der kommer som følge af økonomiaftalen.
Per Grønbech gennemgik derefter kort anlægsrammerne i 2016. Regeringen vurderer, at de offentlige anlægsinvesteringer ligger højere end forudsat frem mod år 2020. Der hersker meget usikkerhed omkring niveauet de kommende år, og konsekvensen er et voldsomt pres på regionens investeringsplan pga. de store projekter. Der er derfor behov for at se på og revurdere investeringsplanen.
Regional Udvikling bliver også omfattet af et omprioriteringsbidrag på 1 pct. og er desuden udfordret af udviklingen i den kollektive trafik. Her skal man i gang med at se budgetterne igennem, og der er ingen tvivl om, at det også her bliver stramt.
Der vil derfor blive tale om et meget stramt driftsbudget for 2016.
Jacob Stengaard Madsen bemærkede, at de 2,4 mia. kr., som blev lovet i valgkampen, vil blive leveret i flere tempi. Det gør det vanskeligt at budgettere, når vi ikke ved, hvordan der vil blive prioriteret i forbindelse med finanslov 2016. Vi bør dog glæde os over, at sundhedsområdet - som et af de få - faktisk bliver prioriteret. Vi bør også glæde os over, at det ikke ser ud til, at regionen skal ud i yderligere besparelser.
Bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
Der blev fra medarbejderside henvist til, at der en manko fra side 1 til 2 i de viste slides. Der er dog tale om en skrivefejl, og 244 mio. kr. er det korrekte tal, så der er desværre ikke fundet 20 mio. kr. på den konto. Der blev desuden henvist til Bo Johansens udsagn før sommerferien om, at såfremt der tilføres midler til stigende medicinudgifter, så vil nogle af spareforslagene formentlig blive rullet tilbage.
Det blev fra medarbejderside konstateret, at fire ud af fem regioner har varslet besparelser. Vi må forholde os realistisk til de stigende medicinudgifter, og der blev opfordret til en proaktiv tilgang til både spørgsmålet om stigende medicinudgifter og andre temaer i økonomiaftalen, hvor Region Midtjylland kan være med til at sætte præg på udviklingen.
Jacob Stengaard Madsen udtrykte anerkendelse for den konstruktive tilgang. Det er positivt, at økonomiaftalen er kort – uden mange krav om analyser, og at der er en anerkendelse af, hvad der er gjort på sundhedsområdet. Der er en forståelse for, at man ønsker at samarbejde på en anden måde. Der er således en række positive elementer i aftalen. Udfasningen af Den Danske Kvalitetsmodel bliver en større opgave, og medicinudgifterne bliver også en udfordring. Det er formentlig korrekt, at vi selv bliver nødt til at gøre noget i forhold til at forsøge at mindske udfordringerne omkring de stigende medicinudgifter.
Der blev fra ledelsesside opfordret til, at Danske Regioner træder i karakter og beder om, at KRIS (koordineringsrådet for ibrugtagning af sygehusmedicin) også indtænker økonomiske kriterier.
Der blev fra ledelsesside understreget, at det ikke blot er ny dyr medicin, som er en udfordring, men også nye behandlinger. Der savnes mere fokus på nye behandlinger, som økonomisk set udgør en tikkende bombe.
Der blev ligeledes fra ledelsesside understreget, at der må forventes at komme pres på udredningsretten, hvilket man bør være meget opmærksom på.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om der er særligt fordelagtige lånevilkår eller deponeringsregler i forhold til OPP (Offentlig/Privat/Partnerskab). Per Grønbech oplyste, at der etableres en deponeringsfritagelsespulje på 400 mio. kr. i 2016, hvor man kan søge om dispensation fra deponeringsforpligtigelsen. Det er til gavn for Region Midtjylland, da vi har et stort OPP-projekt, hvortil vi kan søge deponeringsfritagelse. Der er ingen tvivl om, at der kommer mere fokus på konkurrenceudsættelse og dokumentation for, hvilke løsninger, der er billigst. Også vores eget regionsråd ønsker konkurrenceudsætning fx indenfor vaskeri.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvad der lægger bag formuleringerne i økonomiaftalen om mulighederne for at øge kvaliteten af lægernes henvisninger til psykologbehandling. Christian Boel sagde, at der lægges op til et eftersyn af de eksisterende ordninger, som har fungeret i en årrække.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om det giver mening at drøfte, hvor og i forhold til hvilke fokusområder i økonomiaftalen, vi vil kunne byde ind som RMU? Hvad er det, som skal monitoreres i sundhedsaftalen – kan vi selv være med til at fastlægge det, så det ikke alene foregår på ministerielt niveau? Der blev fra medarbejderside givet en række forslag til, hvad regionen kan byde ind på med hensyn til indfrielse af målene i økonomiaftalen: definition af kerneopgaven, personaleressourcer, LEON-princip (Laveste Effektive Omkostnings Niveau), medicin, nye afregningsmodeller, det nære sundhedsvæsen mv. Det blev endvidere bemærket, at der bør tænkes medarbejderrepræsentanter ind i forhold til det skitserede arbejde med at skabe en forbedringskultur.
Christian Boel tilkendegav, at det giver god mening med dialogerne i RMU, og at de bæres med ind i forhold til drøftelserne med Danske Regioner, som bl.a. bygger på de input, direktionen får fra ledelses- og MED-systemet, fageksperter mv. Regionen bør helt klart gå efter at få indflydelse på, hvordan målene i økonomiaftalen indfries. Der forestår et vigtigt udvalgsarbejde.
Jakob Stengaard Madsen tilkendegav, at han ser muligheder i økonomiaftalen og tror på, at målene kan nås. Hvis vi permanent har et problem på 22. mio. kr. årligt på anlægsrammen kan det give udfordringer. Vi bliver nødt til at se på investeringsplanen og om den holder vand i forhold til de nye rammer. Per Grønbech bemærkede, at det meste i investeringsplanen er bundet i meget store projekter. Måske bliver det nødvendigt at strække nogle projekter ud over flere år.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at hvis regionen skal bevare og fortsat udvikle kvaliteten vil det blive vigtigt med nytænkning.
Det blev afslutningsvist fra medarbejderside understreget, at spareplanen ikke forsvinder, og der er mange områder, hvor økonomiaftalen ikke er god. Økonomiaftalen tilfører ikke nye midler til at rette op på de allerede eksisterende udfordringer i sundhedsvæsenet, som stort set alle partier ellers stillede i udsigt under valgkampen for kort tid siden. I medarbejdersidens høringssvar vil de gøre opmærksom på de negative konsekvenser af spareplanen og økonomiaftalen.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er meget vigtigt med stort fokus på arbejdsmiljøet. Medarbejderne er meget pressede, og der er mange påbud fra Arbejdstilsynet. Samarbejdet mellem leder og medarbejder skal fungere rigtig godt, hvis besparelserne skal fungere.
Jacob Stengaard Madsen orienterede afslutningsvist kort om den videre budgetproces og henviste til den vedlagte tidsplan for behandlingen af budget 2016. 1. behandlingen sker henholdsvis 2. og 7. september i forretningsudvalget/regionsrådet. 7. september er der ligeledes budgetforligsdrøftelser. 2. behandlingen sker henholdsvis 22. og 30. september 2015.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at processen er uanstændig kort.
Konklusion:
RMU tog orienteringen om økonomiaftale for 2016 og den videre budgetproces til efterretning med de gengivne bemærkninger.