RMU besluttede på mødet 29. januar 2016, at alle arbejdspladser i Region Midtjylland skal gennemføre TULE hvert andet år, og at TULE og APV skal gennemføres samtidigt.
TULE er gennemført i hele regionen i perioden fra august 2016 til juli 2017. I samme periode er der lavet APV-kortlægning.
Resultater af TULE
Der er udsendt i alt 27.270 spørgeskemaer i perioden. Svarprocenten er 71%, hvilket er et lille fald i forhold til 2014, hvor svarprocenten var 74%.
Der er lavet i alt 1.365 afsnitsrapporter. Desuden er der udarbejdet 176 afdelings- og hospitalsrapporter.
I rapporten "Hele regionen 2016-2017", som er vedlagt, gives et overblik over de samlede resultater af undersøgelsen.
Der ses kun ganske små forskelle på data, når man ser på tværs af hele regionen. På afsnitsniveau er der større reelle forskelle. Dette har en god sammenhæng med formålet med TULE: At indsamle data, som kan bruges til udvikling af trivsel og ledelse lokalt. Det, der betyder noget for, om en medarbejder trives i sit arbejde, er samspillet med nærmeste kolleger og nærmeste leder. Det er også det, der er i fokus, når der gennemføres opfølgende dialoger med udgangspunkt i TULE-rapporten.
Resultaterne af denne runde TULE er ikke direkte sammenlignelige med TULE fra 2014. Det skyldes, at der for en gruppe af spørgsmålene er ændret på svarskalaen, således at man på alle spørgsmål svarer på en skala fra 1-7. I TULE 2014 havde nogle spørgsmål en skala fra 1-5 og andre en skala fra 1-7. Desuden er der for de otte nationale spørgsmål lavet en ændring i form af, at man i 2014 bad svarpersonerne om at tænke på deres overordnede afdeling/klinik/institution/stab ved besvarelsen af spørgsmålene. I denne runde er svarpersonerne ikke blevet bedt om at tænke på et andet organisatorisk niveau end ved de øvrige spørgsmål.
Herunder fremhæves nogle af resultaterne af undersøgelsen:
- Spørgsmålet "Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?" har en score på 79 på en skala fra 1-100.
- Spørgsmålet "Er du alt i alt tilfreds med den ledelse, du modtaget fra din(e) leder(e)?" har en score på 76 på en skala fra 1-100.
De spørgsmål, som medarbejderne har evalueret mest positive i undersøgelsen er:
- "Oplever du, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?" Har en score på 84 på en skala fra 1-100.
- "Jeg ved, hvad der forventes af mig i mit arbejde". Har en score på 81 på en skala fra 1-100.
De spørgsmål, som medarbejderne har evalueret mindst positive i undersøgelsen er:
- "Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?". Har en score på 69 på en skala fra 1-100.
- "Jeg er tilfreds med min daglige arbejdsmængde". Har en score på 70 på en skala fra 1-100.
- "Er du tilfreds med dine fremtidsudsigter i arbejdet?" Har en score på 70 på en skal fra 1-100.
- "Er du tilfreds med arbejdsmiljøet?". Har en score på 70 på en skala fra 1-100.
I rapporten "Samlede resultater for Region Midtjylland, fordelt på driftsenheder, alder, køn og stillingskategorier", som er vedlagt, ses ikke de store udsving i besvarelserne ud fra køn og alder. Det ses dog i lighed med TULE i 2014, at gruppen på 60 år eller mere samlet set er mere tilfredse end de øvrige.
De otte nationale spørgsmål
Otte af spørgsmålene i TULE er nationale spørgsmål, som bliver stillet i trivselsundersøgelser i alle danske regioner. Resultaterne af disse otte spørgsmål offentliggøres for alle regioner via Danske Regioners hjemmeside http://regioner.dk/aftaler-og-oekonomi/arbejdsmiljoe/arbejdsglaede-og-trivsel. Den seneste opgørelse på hjemmesiden er fra januar 2017, og i dokumentet "Sammenligning af resultater af de nationale spørgsmål", som er vedlagt, ses seneste besvarelse af de otte spørgsmål for alle regioner. Resultatet skal dog tages med et vist forbehold, idet der ikke måles på helt sammenlignelige enheder, og der er stor forskel på, hvornår regionerne har gennemført deres seneste undersøgelse, hvilket også fremgår af bilaget.
Det fremgår, at Region Midtjylland ligger markant højere end de øvrige regioner på spørgsmål 2 og 3 ("Oplever du, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?" og "Har du tillid til de udmeldinger, som kommer fra ledelsen?). På de samme to spørgsmål ses også en stigning fra forrige TULE i Region Midtjylland i 2014 til den seneste undersøgelse i 2016-2017 – en stigning på henholdsvis 6 og 7 point på de to spørgsmål. Det er ikke muligt at forklare, hvorfor stigningen er så markant, men det kan skyldes, at der i den nye TULE spørges til et andet ledelsesniveau end i 2014, jf. ovenfor om sammenligneligheden af de to undersøgelser.
Opfølgning på TULE
RMU besluttede på mødet 29. januar 2016, at den opfølgende dialog skal gennemføres senest 3 måneder efter deadline for besvarelse af undersøgelsen. Det er op til det enkelte HMU at beslutte rammerne for, hvornår der SKAL anvendes konsulentbistand til TULE-dialogen. Udgangspunktet er, at den enkelte leder i de fleste tilfælde selv kan stå for TULE-dialogen.
Koncern HR, Udvikling kan bidrage med konsulentstøtte til at gennemføre dialogen.
Ved gennemførelse af TULE-dialogen bliver der sat fokus på både det, der fungerer godt, og på det, som der er behov for at arbejde med for at sikre en bedre trivsel i afsnittet/afdelingen.
Resultater af APV
Der er metodefrihed i forhold til kortlægningen, men alle arbejdsmiljøgrupper skal anvende Arbejdsmiljøsystemet (AMS) til handlingsplan og sagsbehandling af APV-sager. I forbindelse med kortlægningen beskriver de ansatte de væsentligste problemstillinger, de oplever i deres arbejde inden for hovedkategorierne: Fysiske forhold, ergonomi, kemi, hygiejne, psykosociale forhold, ulykkerisici samt sygefravær.
APV-kortlægningen i 2016/2017 viser knap 1/5 færre sager i AMS end i sidste APV-runde. En mulig forklaring kan være, at flere har benyttet den dialogbaserede APV. Denne metode giver færre indberettede APV-sager, da problemstillinger løses via dialog og derved ikke bliver oprettet i AMS. Faldet i antal oprettede sager kan således ikke nødvendigvis tages som udtryk for et forbedret arbejdsmiljø.
Fordelingen af sager på kategorier er stort set uændret i forhold til fordelingen efter sidste APV-runde. Ca. 8 ud af 10 sager omhandler enten psykosociale, fysiske eller ergonomiske forhold.
Godt 1/3 af sagerne vedrører forhold inden for det fysiske område. Her er det problemstillinger vedrørende pladsforhold, støj/akustik og varme/kulde, der fylder mest. Inden for psykosociale forhold (knap 1/3) er der registreret flest problemstillinger inden for balance mellem krav og ressourcer. Vedrørende ergonomiske forhold (knap 1/5) er det problemstillinger i forhold til arbejdspladsens indretning samt hjælpemidler/udstyr, der fylder mest.
APV ved indflytning og ibrugtagning
Der skal gennemføres APV inden for de 3 første måneder efter indflytning og ibrugtagning af nye/ændrede rammer eller væsentlig ændring af arbejdsprocesser. For at understøtte dette arbejde er der udviklet forskellige enkle metoder, der kan anvendes af arbejdsmiljøgrupperne. APV-systemet anvendes til den videre sagsbehandling.
Koncern-understøttende tilbud til APV-processen
I forhold til at understøtte en god og enkel APV-proces tilbydes driftsområderne introduktionsmøder for arbejdsmiljøgrupperne. For at gøre det enkelt for arbejdsmiljøgrupperne er der desuden tilbud om APV-arbejdsdage, hvor arbejdsmiljøgrupperne arbejder med deres egne handlingsplaner. På arbejdsdagene er der også fokus på løbende APV og de metoder, der kan anvendes hertil.
Fælles APV- og TULE-dialog
Flere enheder har med gode resultater gennemført TULE- og APV-drøftelser samtidig. Her kan arbejdsmiljøgruppen også inddrage de positive forhold, der er registreret i APV.
Næste TULE og APV
Næste TULE og APV gennemføres i hele Region Midtjylland i perioden august 2018 til juli 2019.