Abonnér
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 28. april 2017 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, Mødelokale B4


Sagnr.: 1-01-77-12-16

1. Mødedeltagere

Sagsfremstilling

Deltagere ved mødet

 

Lederside:

Jacob Stengaard Madsen (regionsdirektør), Christian Boel (koncerndirektør), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Jytte Gad Lauridsen (vicedirektør, Regional Udvikling), AUH, Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri og Social), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).

 

Medarbejderside:

Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lise Lotte Christensen (Regionshospitalet Silkeborg), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, Aarhus Universitetshospital), Tanja Lyth (jordemoder, Aarhus Universitetshospital), Lene Buhl Carstensen (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Mikkel Seneca (reservelæge, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov) Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Gunhild Libach Burup (økonoma, Aarhus Universitetshospital), Maria Gaden Bjerre (jordemoder, Regionshospitalet Randers), Jens Boe Krag (plejer, retspsykiatrien, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling), Vibeke Grusgaard Andersen (suppleant for Hanne Sloth).

 

Afbud til mødet:

Ole Thomsen (koncerndirektør), Michael Braüner Schmidt (lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Jonas Dahl (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Inge Pia Christensen (sygeplejefaglig direktør), Hanne Sloth (ergoterapeut, Hospitalsenheden Vest), Therese Simonsen Straarup (reservelæge, Aarhus Universitetshospital), Pirkko Dinnesen (sygeple-jerske, Regionshospitalet Randers), Carsten Haglund (FOA), Nethe Lunden (faglig sekretær 3F).

 

Øvrige deltagere:

Claus Thomsen, lægefaglig direktør, AUH (orientering om den økonomiske situation på AUH), Mette Jensen, økonomidirektør, Koncern Økonomi (orientering om situationen på AUH og punkt om værdibaseret styring), Dorte Christensen, afdelingschef Indkøb og Medicoteknik (punkt om brugen af retningslinje for brugerinddragelse), Anne Domino, journalist, Kommunikation (deltog under hele mødet).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

2. Godkendelse af dagsorden (kl 12.00 - 5 min)

Resume

Dagsorden godkendes.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsorden godkendes.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt, idet det blev aftalt at indlede med en orientering fra AUH.

 

Lægefaglig direktør Claus Thomsen orienterede om den økonomiske situation på AUH.

 

Tirsdag blev alle ledere orienteret om situationen, og det blev modtaget med meget stor alvor. Hospitalsledelsen vil pege på målrettede besparelser og gøre alt for at undgå grønthøsterbesparelser. Der er et ledelsesseminar i næste uge, hvor der vil blive arbejdet videre med besparelserne.   

 

Onsdag var der HMU-møde. Reaktionen på den økonomiske situation var meget professionel. En forståelse for, at vi er nødt til at komme videre og finde løsninger. HMU vil blive involveret som sparringspartner i drøftelsen af de konkrete spareforslag, men ønsker i lighed med tidligere ikke at være med til at pege på direkte besparelser.

 

Regionsrådet blev orienteret onsdag, og de er ikke tilfredse med situationen, men dog  tilfredse med, at vi lægger problemerne frem og forsøger at løse dem.

 

Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:

 

  • Der nedsættes arbejdsgrupper på AUH, men der bør også være opmærksomhed omkring, at nogle besparelser også vil have konsekvenser for andre dele af Region Midtjyllands organisation.

 

  • Der blev spurgt til hvilke besparelser der skal udmøntes allerede i 2018. Claus Thomsen oplyste, at der skal findes 70 mio. kr. i 2018, og derfor skal man finde ud af, hvor man hurtigst kan komme i gang med besparelser. Det kunne fx handle om arbejdstidsplanlægning. Der er også nogle overvejelser om ny struktur, som skal afklares indenfor de næste tre måneder.

 

  • Vigtigt med hurtigst muligt fokus på medarbejderne. De øvrige HMU-områder skal også indtænkes, idet de medarbejdere, som måtte "blive tilovers" jo gerne skal ansættes andre steder i regionen.  

 

  • Den økonomiske situation på AUH er også et regionalt problem i forhold til den regionale budgetlægning, som vil få betydning for 2018. Der er også et læringsperspektiv, som måske kan uddybes på et andet tidspunkt for RMU.

 

  • Det er svært at forstå, at vi mangler 220 mio. kr., og hvordan det kan komme bag på os. Det er voldsomt bekymrende for personalet og kvaliteten for patienterne. Besparelserne skal virkelig give mening for personalet, og de skal kunne se sig selv i det.

 

  • Det er vigtigt, at der tages højde for erfaringerne fra bygge- og indflytningsprocesserne på AUH i forhold til de øvrige byggerier i Region Midtjylland og på risikoen for negative konsekvenser for arbejdsmiljøet.

 

  • Afdragene på de tidligere indgåede leasingaftaler ligger til grund for en del af det beløb, som skal spares. Der blev opfordret til, at RMU får en orientering om planerne i forhold til leasing fremadrettet, hvilket der var opbakning til.  

 

  • Der blev opfordret til at sætte fokus på arbejdsmiljø og forventningsafstemning om, hvornår kvaliteten er tilstrækkelig. Moralsk stress betyder meget for medarbejderne og er en stor udfordring fx i forhold til overgangene i sundhedsvæsenet.

 

  • Ditte Hughes bemærkede, at der er stor opmærksomhed fra ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen. Vi har en beredskabsorganisation, som støtter op omkring besparelserne og flytningen til det nye hospital. Retningslinjerne for omplacering mv. vil blive bragt i spil.  

 

  • Med hensyn til, hvad vi skal gøre, så er løsningen ikke at sænke barren /fagligheden, og at ledelsen dikterer kvaliteten. Den ligger snarere i innovation realisering af de gode ideer, men meldingen lyder ofte, at der ikke er tid til det.

 

Konklusion

Jacob Stengaard Madsen takkede for drøftelsen og gode input i forhold til den økonomiske situation på AUH. Der vil på et kommende RMU-møde blive orienteret om regionens leasingstrategi.

(o)

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

3. Godkendelse af referat fra mødet den 6. februar 2017 (kl. 12.05 - 5 min)

Resume

Referat fra mødet den 6. februar 2017 er vedlagt som bilag.

Det indstilles,

at referat fra mødet den 6. februar 2017 godkendes.

Sagsfremstilling

Referat fra mødet 6. februar 2017 er vedlagt som bilag.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

4. Konstituering af nyt RMU og godkendelse af forretningsorden (kl. 12.10 - 20 min)

Resume

Det nyvalgte RMU skal konstitueres på mødet, og i den forbindelse skal der vedtages en forretningsorden. Der indledes med en præsentationsrunde.

Det indstilles,

at RMU konstituerer sig og vedtager en forretningsorden, og
at i forbindelse med døgnseminaret i juni drøftes RMU's opgaver, samarbejde, arbejdsform og ønsker til kommende temadrøftelser/indsatsområder i den kommende periode.

Sagsfremstilling

Punktet indledes med en kort præsentationsrunde.

 

Det nyvalgte RMU skal konstitueres på mødet, og i den forbindelse skal der vedtages en forretningsorden. Der vedlægges udkast til forretningsorden, som er udformet med afsæt i den hidtidige forretningsorden.

 

Derudover vedlægges en oversigt over RMU-medlemmer og suppleanter samt mødeplan for 2017.

Der lægges op til, at der på døgnseminaret i juni skal være en drøftelse af RMU's opgaver, samarbejde, arbejdsform og ønsker til kommende temadrøftelser/indsatsområder i den kommende periode.

 

MED- og Arbejdsmiljøaftale for Region Midtjylland og andet relevant materiale kan findes på MED-hjemmesiden: http://www.rm.dk/om-os/organisation/med-hjemmeside/

Beslutning

Jacob Stengaard Madsen bød velkommen til de nye RMU-medlemmer.

 

Medarbejdersiden arbejder på at finde en løsning omkring en medarbejderrepræsentant fra Hospitalsenheden Horsens og vender tilbage.

 

I § 2 i forretningsordenen står der, at medarbejdersiden etablerer et kontaktudvalg, hvilket der hidtil ikke har været behov for. Det kan eventuelt drøftes nærmere på døgnseminaret om § 2 bør glide ud.

 

Der blev opfordret til at tydeliggøre processen for fastlæggelsen af mødeplanen for det kommende år af hensyn til nye RMU-medlemmer.  

 

Konklusion

RMU konstituerede sig med det hidtidige formandskab og vedtog forretningsordenen. Det blev aftalt, at RMU's opgaver, samarbejde, arbejdsform og ønsker til kommende temadrøftelser/indsatsområder i den kommende periode drøftes i forbindelse med døgnseminaret i juni.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

5. Temadrøftelse af værdibaseret styring (kl. 12.30 - 45 min)

Resume

Der vil på baggrund af beslutningen på sidste RMU-møde være en temadrøftelse om værdibaseret styring. Der vil indledningsvist være et kort oplæg, som lægger op til temadrøftelsen.

Det indstilles,

at RMU drøfter betydningen af værdibaseret styring i forhold til patienter og medarbejdere.

Sagsfremstilling

RMU besluttede på sidste RMU-møde 6. februar 2017, at der på et efterfølgende møde skulle være en temadrøftelse om værdibaseret styring.

Der vil blive givet et overblik over, hvorledes styringen i Region Midtjylland har udviklet sig over årene, og hvad der er lagt til grund for forskellige paradigmer.

 

Regionens tre målbilleder vil blive beskrevet, ligesom den 1. rapportering til regionsrådet af det nye målbillede vil blive gennemgået

 

Hvad forstår vi ved værdibaseret styring, og hvorfor er det nødvendigt at indføre værdibaseret styring? Hvordan implementerer vi værdibaseret styring, og hvad sker der med DRG styring, produktivitetskrav mv.?

 

Med udgangspunkt i disse spørgsmål vil der blive givet et oplæg og lagt op til en drøftelse af, hvad den fremtidige værdibaserede styring vil betyde for patienterne - og hvad det betyder for medarbejderne.

Beslutning

Jacob Stengaard Madsen og Mette Jensen, økonomidirektør, Koncern Økonomi, holdt indledningsvist et oplæg om værdibaseret styring i Region Midtjylland.

 

De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt referatet som bilag.

 

Status for målbilledet "Et sundhedsvæsen på patientens præmisser" kan findes som bilag til punkt 19 på dagsordenen til regionsrådets møde den 26. april 2017. Link: http://www.rm.dk/politik/regionsradets-moder/dagsordener/#Orienteringommålbilledeforsundhedsområdet

 

Der var herefter drøftelser ved bordene af, hvad den fremtidige værdibaserede styring vil betyde for patienterne - og hvad det betyder for medarbejderne.

 

Opsamling i plenum i stikordsform:

 

Bord 1:  

Vi er overordnet set begejstrede for at kunne lave noget, som er til gavn for patienterne uden at skulle skæve til økonomien/DRG-afregningssystemet. Patienterne er forskellige, og værdibaseret styring giver større fleksibilitet og frihed.

 

Bord 2:

Det er rigtig godt med færre målinger. Det er nødvendigt med en anden tankegang og kultur, og det kræver dialog lokalt. Rammerne er sat fri, men det er naivt at tro, at forandringerne kommer til at ske af sig selv med den travlhed, der er på afdelingerne. Vi må prioritere, at der skabes nogle rum for forandring og udvikling.

 

Bord 3:

Hvordan måler vi lighed i sundhed og på patientens præmisser? Hvad med den tavse patient? Vi er bange for, at de bliver glemt. I den ideelle verden kan den ressourcestærke patient klare noget mere selv, og det giver flere ressourcer til de svage. Social lighed er vigtigt.

 

Bord 4:

Vigtigt at få koblet til den dialog, der kører om forbedringsdagsordenen. Der skal være lokalt råderum og ejerskab i forhold til målene. Hvordan vil ressourcerne fremadrettet blive fordelt? Hvordan løser vi samarbejdet mellem sektorer? Hvad med udredningsretten, hvordan passer det med værdibaseret styring?  

 

Bord 5:

Ud fra et personaleperspektiv er der flere friheder i den nye styringsmetode, men hvor stor en rettighed ligger der? Patienterne skal vælge mellem noget, som vi stiller op, og det lægger et stort ansvar på den enkelte medarbejder.

 

Konklusion

Jacob Stengaard Madsen takkede for spændende input. RMU kan evt. vende tilbage til forbedringsdagsordenen, og hvordan vi arbejder med ledelse, på et senere tidspunkt.

 

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-70-2-16

6. Drøftelse om brugen af retningslinje for brugerinddragelse ved udbud og indkøb af varer og tjenesteydelser (kl. 13.15 - 20 min)

Resume

RMU besluttede på mødet 6. februar 2017, at regionens retningslinje for brugerinddragelse ved udbud og indkøb af varer og tjenesteydelser skulle drøftes på et kommende RMU møde.

 

Den reviderede retningslinje for brugerinddragelse er blevet til i et samarbejde mellem Indkøb & Medicoteknik og hospitalernes indkøbsfunktioner. Der er sket nogle enkelte præciseringer og indskrevet nogle nye hensyn ved brugerinddragelse i regionen. Bl.a. at regionen benytter en faglig repræsentation, og at Indkøb & Medicoteknik nu bliver 'ejer' af processen.

 

Retningslinjen skal ses i sammenhæng med den nye indkøbs- og udbudspolitik, der forventes godkendt på regionsrådsmødet 29. marts 2017.

Det indstilles,

at brugen af retningslinje for brugerinddragelse drøftes.

Sagsfremstilling

På RMU mødet d. 6. februar 2017 blev det besluttet, at regionens retningslinje for brugerinddragelse skulle drøftes på et kommende møde i RMU.

 

Retningslinjen for brugerinddragelse er revideret af Indkøb & Medicoteknik i samarbejde med hospitalernes indkøbsfunktioner med henblik på at skabe en mere hensigtsmæssig arbejdsgang omkring regionens udbud. Revisionsarbejdet foregik i anden halvdel af 2016. Retningslinjen er besluttet i 'Styregruppen for Projekt Professionel Vareforsyning og Fællesvarelager', der er nedsat af LFØ. Herudover har retningslinjen været godkendt i Driftsforum.

 

De væsentligste ændringer og præciseringer i forhold til den forrige retningslinje for inddragelse af brugere i regionens udbudsproces er:

  • Indkøb & Medicoteknik er blevet 'ejer' af udbudsprocessen, og har fået mandat til at afvise væsentligt fordyrende krav. Brugergrupperepræsentanterne skal medvirke til, at Indkøb & Medicoteknik får truffet den rigtige beslutning på så oplyst et grundlag som muligt.
  • Det er blevet præciseret og stadfæstet at, af ressourcemæssige hensyn udpeger hospitalsenhederne/stabsfunktioner og Indkøb & Medicoteknik personer/brugere til at repræsentere gældende fagområder. Udpegelsen sker ud fra en faglig repræsentation og ikke en geografisk repræsentation. Hvis flere hospitaler byder ind på opgaven med den samme faglighed, vil det som udgangspunkt være forbruget (volumen), som afgør hvem, der skal repræsentere regionen med den givne faglighed.
  • Der er også sket en præcisering af at brugergruppemedlemmer repræsenterer hele koncernen og skal komme med input ud fra en helhedsbetragtning.
  • Herudover er der indskrevet en mødepligt for brugergruppemedlemmer.

 

 Retningslinjen skal ses i sammenhæng med den nye indkøbs- og udbudspolitik, der forventes godkendt på regionsrådsmødet 29. marts 2017.

 

Beslutning

Dorte Christensen, afdelingschef Indkøb og Medicoteknik, orienterede kort om brugen af retningslinje for brugerinddragelse.

 

De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt referatet som bilag.

 

Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:

 

  • De nationale arbejdsgrupper bør være mere omhyggelige med at orientere regionerne om, at arbejdsgrupperne eksisterer, så faglige fyrtårne i de enkelte regioner kan komme med deres bemærkninger (fx på respiratorområdet).

 

  • I retningslinjerne står der "I tilfælde, hvor det er relevant, kan der indhentes bistand f.eks. på energi-, hygiejne- eller arbejdsmiljøområdet". Der bør stå skal og ikke kan. Der vil blive strammet op på formuleringen.

(o)

 

  • Det er en stor opgave at sidde i en brugergruppe og repræsentere hele koncernen. Det ville være godt, hvis Indkøb og Medicoteknik kunne hjælpe med kontaktpersoner til de øvrige relevante steder/arbejdspladser i regionen. Indkøb og Medicoteknik leverer grundlaget og hjælper gerne med kontaktpersoner.

 

  • Det ville være fint med en mere detaljeret beskrivelse af, hvad det er for nogle personer, som indgår i en brugergruppe. Det sker allerede, og Indkøb og Medicoteknik samarbejder direkte med arbejdsmiljø- og hygiejneorganisationen. Nogle gange inddrages specialerådene også afhængig af, hvad der skal indkøbes.

 

Konklusion

Det blev aftalt, at RMU følger udviklingen og de gjorte erfaringer om et års tid.

(o)

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

7. Orientering om og drøftelse af status vedr. serviceassistentkoncept (kl. 13.35 - 20 min)

Resume

I forbindelse med budgetforliget for 2016 blev det besluttet, at der skal gennemføres en undersøgelse af mulighederne for konkurrenceudsættelse af serviceassistentområdet. Der vil på RMU-mødet blive orienteret om undersøgelsen og status for den politiske proces, og lagt op til at drøfte det videre forløb.

Det indstilles,

at orienteringen om status tages til efterretning og det videre forløb drøftes.

Sagsfremstilling

I forbindelse med budgetforliget for 2016 blev det besluttet, at der skal gennemføres en undersøgelse af mulighederne for konkurrenceudsættelse af serviceassistentområdet. Der vil på RMU-mødet blive orienteret om hovedkonklusionerne i undersøgelsen af mulighederne for konkurrenceudsættelse og status for den politiske proces, der henvises til nedenfor. Der vil endvidere blive orienteret om – og lagt op til at drøfte - det videre forløb.

 

Hospitalsudvalget drøftede mulighederne for konkurrenceudsættelse af serviceassistentområdet den 3. april, og udvalget vedrørende psykiatriområdet og det specialiserede socialområde den 5. april 2017. Det forventes, at regionsrådet skal tage stilling til spørgsmålet om konkurrenceudsættelse af serviceområdet på et møde 26. april 2017. Det materiale, som er forelagt begge udvalg, kan læses på: http://www.rm.dk/politik/udvalg/radgivende-udvalg/det-radgivende-udvalg-vedrorende-hospitalsomradet/dagsordner/

 

Dagsordenspunktet til forretningsudvalget og regionsrådets om mulighederne for konkurrenceudsættelse af serviceområdet vil en lille uges tid før deres møder henholdsvis 18. og 26. april kunne læses på: http://www.rm.dk/politik/

  

Beslutning

Jacob Stengaard Madsen orienterede om status vedrørende serviceassistentkonceptet med henvisning til beslutningen i regionsrådet den 26. april 2017, som kan ses på: http://www.rm.dk/politik

 

Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:

 

  • Det er utilfredsstillende, at udliciteringen af rengøringen på AUH fastholdes. Der er arbejdet rigtig meget for at få portørerne til at se det positive i serviceassistentkonceptet, og beslutningen gør os utroværdige. Det skaber utryghed hos både serviceassistenter og portører. Ærgerligt at begrundelsen er, at det vil blive 8 mio. kr. dyrere at hjemtage rengøringen. Den beregning holder ikke. Det vil blive dyrere at udlicitere.

 

  • Beslutningen er drøftet indgående på AUH's HMU. Der er et politisk ønske om udlicitering, og hospitalsledelsen har haft behov for besparelser. Det bliver problematisk, fordi der er tre personalegrupper, hvoraf én arbejder for en privat virksomhed. Det er et organisatorisk mudret set-up, og det giver uro.

 

  • Serviceassistentkonceptet er implementeret fuldt ud på Hospitalsenhed Midt, og det fungerer rigtig godt. Vi bør holde øje med, hvordan det går andre steder, hvor rengøringen er udliciteret.

 

  • I psykiatrien tegner der sig et andet billede. Her fungerer udbuddet af rengøringen rigtig godt. Rengøringspersonalet har faktisk tid til at tale med patienterne, da det er lagt ind i udbuddet. Rengøringspersonalet opfattes ikke som en del af personalet, hvilket er positivt i forhold til sikkerheden. Psykiatrien har interesse i at holde de to områder adskilt.

 

  • Det er udfordrende at have et privat firma til rengøring i forbindelse med at der opstår behov for at få løst nye opgaver og gennemført besparelser mv.

 

  • Det har indflydelse på både arbejdsmiljø og kvalitet, at der er fast tilknyttede serviceassistenter. Det giver en værdi, at de er en del af det faste personale - mere fleksibilitet og en bedre kvalitet i rengøring.

 

  • Der er i øjeblikket aftaler om, hvordan man ansætter portører og serviceassistenter på de gamle og nye matrikler i Aarhus. 3F og FOA vil gerne involveres i det kommende arbejde herom.

 

  • Jakob Stengaard Madsen henviste til beslutningen om, at der under direktionens ledelse etableres en midlertidig organisation med inddragelse af alle de somatiske driftsenheder, som i samspil med de relevante faglige organisationer og MED-udvalg skal vurdere handlemuligheder for at ressourceoptimere/konkurrenceudsætte serviceassistentområdet inklusive at gennemføre relevante økonomiske modelberegninger.

 

Konklusion

RMU drøftede status for det videre forløb vedrørende serviceassistentkonceptet. De forskellige synspunkter er noteret.

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-65-07

8. Ændring af rygepolitikken (kl. 13.55 - 10 min + 15 min pause)

Resume

Lov om e-cigaretter indebærer behov for ændring af regionens rygepolitik. En ændring af rygepolitikken kan ske ved, at det tilføjes i den regionale politik, at den også gælder rygning af e-cigaretter.

 

På baggrund af en undersøgelse af de respektive HMU'ers lokale rygepolitikker har direktionen lagt op til samtidigt at ændre rygepolitikken, så muligheden for at dispensere fra rygeforbuddet generelt ikke længere gælder for medarbejderne. En sådan eventuel stramning af rygepolitikken vil primært få betydning for arbejdspladser, der hører under HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling, idet dispensationsmuligheden kun er anvendt her. Derfor har forslaget om at ændre rygepolitikken været drøftet i HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling

 

Ændringen af rygepolitikken skal godkendes af regionsrådet. 

Det indstilles,

at Regions-MEDudvalget drøfter forslaget om at ændre regionens rygepolitik, således at politikken udvides til også at omfatte rygning af e-cigaretter, og således at muligheden for at dispensere for rygeforbuddet fremover generelt ikke omfatter medarbejderne.

Sagsfremstilling

Lov om e-cigaretter

Folketinget har vedtaget lov om elektroniske cigaretter. Loven er trådt i kraft den 7. juni 2016. Loven indebærer, at det ikke er muligt at anvende e-cigaretter på institutioner for børn og unge.

Loven indebærer derfor at der skal ske en ændring af Region Midtjyllands rygepolitik.

 

På nogle af hospitalerne omfatter de lokale rygepolitiker også elektroniske cigaretter. Det foreslås, at dette kommer til at gælde i hele regionen.

En ændring af rygepolitikken kan derfor ske ved, at der i denne tilføjes, at den også omfatter rygning af e-cigaretter.

 

Nuværende rygepolitik

Region Midtjylland vedtog  i 2008  en rygepolitik, som blev  revideret i 2012 i forbindelse med en skærpelse af rygeloven. Rygepolitikken er udarbejdet med udgangspunkt i loven og et ønske om mulighed for lokale rygepolitikker på hospitaler, institutioner mv.

 

Rygepolitikken, der er vedtaget af regionsrådet, indebærer  som udgangspunkt:

  • Region Midtjyllands arbejdspladser er røgfri.
  • Der ikke må ryges i regionens lokaler, udendørsarealer og i regionens køretøjer. På den måde sikres, at medarbejdere, brugere og borgere, der færdes i regionens lokaler, ikke udsættes for tobaksrøg.
  • Der kan lokalt dispenseres for rygeforbuddet, jf. nedenstående afsnit om brugere, borgere, medarbejdere og generelt om dispensationsmulighederne.

 

For borgere og patienter gælder:

  • Der må ikke ryges i regionens bygninger, udendørsarealer og køretøjer. Ledelsen skal lokalt anvise passende områder for rygning i det fri, dog ikke i umiddelbar nærhed af indgange til regionens bygninger.

 

For medarbejdere gælder:

  • Der må ikke ryges i regionens bygninger, udendørsarealer og køretøjer.
  • Ledelsen kan lokalt beslutte – efter drøftelse i det relevante MEDudvalg - at anvise passende områder for rygning i det fri, dog ikke i umiddelbar nærhed af indgange til regionens bygninger.
  • Der skal være tilgængelige og gratis tilbud om støtte til rygestop i regionen.

 

Ændring af rygepolitikken vedrørende medarbejderne 

For så vidt angår medarbejdere har alle hospitalerne og psykiatri- og socialområdet indført lokale rygepolitiker, der indebærer, at medarbejderen ikke må ryge i arbejdstiden.

 

Direktionen har lagt op til at ændre rygepolitikken, så muligheden for at dispensere fra rygeforbuddet generelt ikke længere gælder for medarbejderne.

 

En sådan eventuel stramning af rygepolitikken vil primært få betydning for arbejdspladser, der hører under HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling, idet dispensationsmuligheden kun er anvendt her. Derfor har forslaget om at ændre rygepolitikken været drøftet i HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling. Der er udarbejdet et høringssvar herom, der vedlægges til orientering.

 

Det er i øvrigt direktionens intention, at rygeforbuddet også kommer til at omfatte alle med ærinde i regionshusene (politikere, gæster mv.).

 

Vedlagt rygepolitikken for Region Midtjylland, hvor forslag til ændring vedr. e-cigaretter og ændringer vedrørende dispensationsmuligheder vedrørende medarbejderne er markeret.

Beslutning

Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:

  • Det blev på vegne af medarbejdersiden i HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling bemærket, at det er ærgerligt, at direktionen benytter anledningen vedrørende e-cigaretter til at skabe en ensretning, så ingen ansatte må ryge på arbejdspladsen længere. HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling har som de øvrige HMU'er været stolte af, at de har kunnet lave deres egne politikker. Der har ikke været problemer med de få ansatte, som ryger i rygeskurene ved regionshusene. Diskussionen i HMU har handlet om, hvor man som ledelse skal sætte barren for, hvor sund man skal være som medarbejder.

 

  • Der blev opfordret til at gennemtænke den manglende dispensationsret. Nogle medarbejdere skal fx tage med på feriekoloni som led i deres arbejde, andre betaler selv for deres frokostpause.

 

  • HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling har ikke kunnet få at vide, hvad det betyder rent ansættelsesretsligt, hvis man ryger på arbejdspladsen efter et evt. forbud. Der ønskes også en konkretisering af, hvem det er, som skal håndhæve rygeforbuddet.

 

  • Christian Boel tilkendegav, at direktionen gerne vil anerkende drøftelsen i HMU for fællesfunktioner, stabe og Regional Udvikling, som ikke har været let. Forslaget ligger indenfor de rammer, der er. Det er ikke hensigtsmæssig at detailregulere alt for indgående på området, da Region Midtjylland er en stor organisation med mange forskellige arbejdspladser. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at beskrive den ansættelsesretslige betydning i forhold til tænkte eksempler.

 

Konklusion

Forslaget om at justere Region Midtjyllands overordnede rygepolitik - som vil betyde, at den praksis der allerede er i dag omkring rygeforbud for personalet på hospitalerne og i psykiatri og social også vil komme til at gælde for regionshusene - skal behandles i regionsrådet.

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-15-09

9. Godkendelse af udkast til revideret mangfoldighedspolitik - HMU-høringssvar (kl. 14.20 - 5 min)

Resume

I forlængelse af drøftelsen på sidste RMU-møde har udkast til revideret mangfoldighedspolitik været sendt til høring i HMU'erne.

 

De indkomne høringssvar er generelt positive, men indeholder også nogle forslag til præciseringer, som er indarbejdet i et revideret udkast.

 

Der lægges op til, at RMU godkender udkastet til revideret mangfoldighedspolitik, som efterfølgende skal godkendes i regionsrådet.

Det indstilles,

at RMU godkender det tilrettede udkast til revideret mangfoldighedspolitik, og at udkastet herefter forelægges for regionsrådet til godkendelse.

Sagsfremstilling

I forlængelse af drøftelsen på RMU-mødet 1. december 2016 blev udkastet til revideret mangfoldighedspolitik sendt til høring i HMU'erne i perioden 14. december 2016 – 10 marts 2017.

 

Høringssvarene fra Hoved-MEDudvalgene er generelt positive og indeholder kun enkelte forslag til præciseringer/øget fokus (jf. vedlagte høringssvar).

 

På baggrund af høringssvarene er der udformet et forslag til, hvordan der følges op på høringssvarene ved at ændre/tilføje nogle enkelte formuleringer i politikken (jf. vedlagte reviderede udkast, hvor ændringsforslagene er markerede).

 

Forslaget har været sendt til Følgegruppen vedr. Mangfoldighed, Det Sociale Kapitel og Livsfasepolitik til orientering og evt. kommentering.

 

Uddybende om høringssvarene og de foreslåede ændringer:

 

Bemærkningerne i høringssvarene, og de indarbejde ændringsforslag, centrerer sig om følgende temaer:

 

  • Det kan være en fordel for såvel patienter som organisationen at have en mangfoldig sammensat medarbejderstab.
  • Region Midtjylland skal være en attraktiv arbejdsplads, som skal tiltrække et mangfoldigt ansøgerfelt. Vi skal gå efter at ansætte de bedst kvalificerede, men samtidigt anskue kompetencer bredt og være beviste om at undgå både positiv og negativ diskrimination.
  • Øget fokus på handicappede/ansatte med funktionsnedsættelser, inkl. fastholdelse af medarbejdere, som får funktionsnedsættelser.
  • Øget fokus på behovet for længere tilknytning til arbejdsmarkedet i takt med at pensions-/levealderen udskydes.

 

Derudover er der (under "Målsætninger" på side 3) tilføjet en formulering om at "patient- og brugerorganisationer er mangfoldigt sammensatte", som kommer fra den tidligere politiske debat i regionsrådet om input til mangfoldighedspolitikken. Endelig er der foretaget nogle små sproglige justeringer og byttet om på rækkefølgende af et par afsnit.

 

Høringssvarene er vedlagt som bilag. (Hospitalsenheden Vest havde ingen bemærkninger og har derfor ikke fremsendt et formelt høringssvar).

 

Efter en drøftelse i RMU og eventuel tilretning skal forslaget til revideret mangfoldighedspolitik forelægges for regionsrådet, jf. den tidligere aftalte procesplan.

Beslutning

RMU godkendte udkastet til revideret mangfoldighedspolitik, som forelægges for regionsrådet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

10. Godkendelse af revideret politik om vold, mobning og chikane (kl. 14.25 - 5 min)

Resume

Der er fra medarbejderside fremsat ønske om, at politik om vold, mobning og chikane opdateres på baggrund af nogle konkrete input. Koncern HR har på den baggrund udformet et forslag til en revideret udgave af politikken (vedlagt).

Det indstilles,

at den reviderede politik om vold, mobning og chikane godkendes.

Sagsfremstilling

Der er fra medarbejderside fremsat ønske om, at politikken om vold, mobning og chikane opdateres med hensyn til fristen på 72 timer for politianmeldelse, hvis man vil søge om offererstatning, de nye regler fra 1. januar 2016 om arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid og indførelse af VTC systemet til registrering af vold, trusler og chikane. Endelig er benævnelsen sikkerhedsgruppe rettet til arbejdsmiljøgruppe.

 

Koncern HR har på den baggrund revideret politikken (vedlagt).

Beslutning

RMU godkendte den reviderede politik om vold, mobning og chikane, som vil blive formildet via eDok og Koncern HRs hjemmeside www.hr.rm.dk

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

11. Valg til bestyrelsen til Feriefonden for Region Midtjylland (kl. 14.30 - 10 min)

Resume

Feriefonden for Region Midtjylland ledes af en bestyrelse, som udpeges af RMU. Der er valg til bestyrelsen hvert tredje år.

Det indstilles,

at henholdsvis medarbejdersiden og ledelsessiden i RMU forud for mødet drøfter og indstiller henholdsvis seks og fire kandidater til bestyrelsen, og

 

at RMU godkender indstillingerne.

Sagsfremstilling

Ifølge Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, “vælges bestyrelsen hvert tredje år i maj måned. Genvalg kan finde sted”. Sidste valg skete på RMU-mødet 23. april 2014, og der skal således ske nyvalg af bestyrelsen senest i maj måned 2017.

 

Det fremgår af Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, at bestyrelsen består af 10 medlemmer. Af § 3, stk. 2, fremgår endvidere, at seks medlemmer indstilles af medarbejdersiden, og fire indstilles af ledelsessiden i RMU. Medlemmerne af bestyrelsen skal være ansat i Region Midtjylland.

 

På denne baggrund bedes RMU foretage nyvalg til bestyrelsen for samtlige medlemmer til bestyrelsen.

 

Alle medlemmer af den nuværende bestyrelse har oplyst, at de gerne modtager genvalg.

 

Bestyrelsen har bestået af:

Fra ledelsesside: Michael Jensen, Lasse Plougstrup Hansen, Lise Tjerrild og Tove Nedergaard.

Fra medarbejderside: Peter Hansen, Alma Jensen, Sven Åge Braae, Kirsten Ægidius, Gitte Nielsen, og Aage Kleppe-Hansen.

 

Konstituering samt stilling og ansættelsessted fremgår af bilaget med bestyrelsens sammensætning.

Beslutning

Både medarbejder- og ledelsesside havde indstillet genvalg af de siddende medlemmer.

Der var ingen bemærkninger hertil, og de er således genvalgt.

 

Peter Hansen gjorde opmærksom på, at der er mødepligt til møderne.

 

På grund af det fremskredne tidspunkt var der ikke tid til en orientering om Feriefondens arbejde.    

 

Konklusion

Der var genvalg til både medarbejder- og ledelsesside.

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

12. Orientering om opfølgning på drøftelse om nye uniformer (kl. 14.40 - 10 min)

Resume

Der har på baggrund af drøftelsen på sidste RMU-møde om de nye uniformer været afholdt et møde den 22. marts 2017 i styregruppen, hvor RMU's bemærkninger blev drøftet (vedlagt).

Det indstilles,

at orienteringen om tilbagemeldingen fra styregruppen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

På RMU-mødet den 6. februar 2017 blev status vedrørende uniformsprojektet behandlet under pkt. 9. På mødet blev der givet en række bemærkninger fra mødedeltagerne i forhold til de nye uniformer herunder en række kritikpunkter, og det blev besluttet, at kritikken skulle viderebringes til styregruppen.

 

Styregruppen har afholdt møde den 22. marts 2017, hvor styregruppen gennemgik de rejste kritikpunkter. Referat af mødet er vedlagt. Der arbejdes allerede nu på konkrete løsninger. Det er eksempelvis elastiklinning med snor, en eventuel opdeling af de to t-shirts i forskellige længder/størrelser, graviditetstøj mv. Dette uddybes i vedlagte referat fra styregruppemødet.

 

Som det ligeledes fremgår af referatet, så anbefaler styregruppen fremadrettet, at de lokale HMU'er får besøg af personer fra uniformsprojektet, når hospitalet ønsker dette, særligt forud for udarbejdelse af lokal uniformsetikette.  Det vil give mulighed for, at de nye uniformer kan blive demonstreret, og der kan stilles spørgsmål. Derudover anbefaler styregruppen, at de lokale CMU/LMU får tilbud om et besøg, hvis der er ønske om det fra personalets side. Endelig kan LMU i afdelinger, der har fået de nye uniformer udrullet, få besøg af personer fra uniformsprojektet, hvis der i den pågældende afdeling er særlige ting i forhold til de nye uniformer, der ønskes drøftet.  

Beslutning

Der blev fra medarbejderside givet udtryk for, at medarbejdernes input ikke er taget alvorligt. De kommentarer, der blev fremført sidst, og som skulle være fremsendt til styregruppen, opleves ikke imødekommet. Det er ikke tilfredsstillende. Der blev opfordret til at inddrage de medarbejdere, der tidligere har været inddraget i referencegruppen.

 

Det er ikke er hensigtsmæssigt, at man lokalt kan reducere i sortimentet, som uniformsudvalget har peget på som værende imødekommende overfor behovet for uniformsvalg.

 

Det blev fra medarbejderside foreslået, at man står til rådighed ved uniformsudlevering for vejledning i forbindelse med valg af uniformer. Tilbuddet har fået ros og har imødegået nogle af problemstillingerne omkring pasform.

 

Det anerkendes, at der er lavet et stort stykke forarbejde i forbindelse med uniformsprojektet, men valgmulighederne er skåret meget ned, og der er mange ting, som ikke fungerer  tilfredsstillende i forhold til de nye uniformer.

 

Det blev fra ledelsesside foreslået, at der evt. kan komme en fra uniformsprojektet og fortælle RMU om projektet og de nye uniformer. Det har fungeret meget fint på nogle arbejdspladser.  

 

Konklusion

På grund af det fremskredne tidspunkt blev det besluttet, at de nye uniformer drøftes videre på næste RMU-møde, og forinden ses der på medarbejdernes bemærkninger.

(o)

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-7-15

13. Planlægning af kommende møder, inkl. møde med forretningsudvalget og døgnseminar (kl. 14.50 - 10 min)

Resume

Forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget og døgnseminaret drøftes. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.

Det indstilles,

at forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget og døgnseminaret drøftes, og

 

at de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning.  

Sagsfremstilling

Forslag til temaer med forretningsudvalget 23. maj og døgnseminaret 8.-9. juni 2017 drøftes på mødet.

Der lægges der op til, at formandskabet i RMU får ansvar for den praktiske planlægning af døgnseminaret.

Døgnseminaret afvikles i Aarhus. Der lægges op til kort at drøfte forslag til temaer.

Med hensyn til planlægning af mødet med forretningsudvalget 11. maj, er der på et møde i RMU-formandskabet drøftet nogle foreløbige overvejelser om at lægge op til at fokusere på fx den faglige og patientoplevede kvalitets betydning for personalet og arbejdsmiljøet (med mulighed for at drøfte fx betydningen af gode forløb for borgere/patienter inden for AKUT-området og indsatsen for at undgå genindlæggelser).  

Der er foreløbigt følgende emner udover de faste punkter på de kommende RMU-møder:

Døgnseminar 8.-9. juni:

  • RMU's samarbejde, arbejdsform og ønsker til kommende temadrøftelser (temadrøftelse foreslået på RMU-mødet 6. februar 2017)
  • Årlig drøftelse af Det Sociale Kapitel  
  • Arbejdsmiljøredegørelse 2016 samt årlig arbejdsmiljødrøftelse

 

RMU-møde 11. september:

  • Orientering om MED-uddannelsen

 

 

 

Beslutning

Det blev aftalt, at RMU-formandskabet fastlægger temaer til henholdsvis mødet med forretningsudvalget i maj og døgnseminaret for RMU i juni.

 

RMU tog de foreløbige punkter til kommende RMU-møder til efterretning.

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

14. Kommunikation fra mødet (kl. 15.00 - 5 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU'erne mv.

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne mv.

Sagsfremstilling

Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker videreformidler til HMU'erne, Midtnyt mv.   

Beslutning

Det blev aftalt, at der skal kommunikeres om følgende fra dagens møde:

 

 

  • Der blev givet en orientering om de økonomiske udfordringer på AUH, som er omtalt i en pressemeddelelse af 26. april 2017. HMU på AUH vil blive involveret som sparringspartner i drøftelsen af de konkrete spareforslag. Der var i RMU stor opmærksomhed på, at der tages højde for erfaringerne fra bygge- og indflytningsprocesserne på AUH i forhold til de øvrige byggerier i Region Midtjylland og på risikoen for negative konsekvenser for arbejdsmiljøet. Retningslinjerne for omplacering mv. bringes i spil, når det bliver relevant. RMU vil på et kommende møde blive orienteret om regionens leasingstrategi.

 

  • Anvendelsen af brugergrupper på indkøbsområdet blev drøftet, og det blev aftalt, at RMU følger udviklingen og de gjorte erfaringer om et års tid.

 

  • Serviceassistentkonceptet blev drøftet. Der var en række bemærkninger fra medarbejderside til regionsrådets beslutning om, at den nuværende kontrakt på Skejby genudbydes for en 3-årig periode, og at der under direktionens ledelse etableres en midlertidig organisation med inddragelse af alle de somatiske driftsenheder, som i samspil med de relevante faglige organisationer og MED-udvalg skal vurdere handlemuligheder for at ressourceoptimere/konkurrenceudsætte serviceassistentområdet inklusive at gennemføre relevante økonomiske modelberegninger.

 

  • RMU drøftede et forslag til regionsrådet fra direktionen om at justere Region Midtjyllands overordnede rygepolitik, som vil betyde, at den praksis der allerede er i dag omkring rygeforbud for personalet på hospitalerne og i psykiatri og social også vil komme til at gælde for regionshusene. Forslaget skal behandles i regionsrådet.

 

Konklusion

Der kommunikeres til HMU'erne om de aftalte hovedbudskaber fra dagens møde.

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

15. Gensidig orientering (kl. 15.05 - 5 min)

Beslutning

Region Midtjylland har været indstillet til en arbejdsmiljøpris af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur under overskriften "Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - Sikre og sunde arbejdspladser for alle aldre". Kirsten Hansen deltog sammen med Jonna Pedersen, kontorchef for Fysisk Arbejdsmiljø, i forbindelse med uddelingen af prisen, som dog ikke gik til Region Midtjylland. Indstillingen er ikke desto mindre flot i sig selv.  

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

16. Eventuelt (kl. 15.10 - 5 min)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Tilbage til toppen