Jacob Stengaard Madsen orienterede om økonomiaftalen, der indeholder flere positive elementer. Særligt at a) produktivitetskravet nu er endeligt begravet, og vi har fået en markant bedre afløser og b) at der samlet set er en realvækst på 1 mia. kr. (ca. 214 mio. kr. til Region Midtjylland, hvoraf en del er øremærket psykiatrien).
Aftalen indfører en ny nærhedsfinanisering, som belønner aktivitet tæt på borgeren. Vi belønnes for at reducere i antal sygehusbesøg pr. borger, DRG-kronikere og i antal gen-indlæggelser, hvilket understøtter den bevægelse, som vi allerede ønsker i Region Midtjylland.
Omprioriteringsbidraget fastholdes, og det er ærgerligt. Der forventes fortsat at skulle udarbejdes spareforslag for 295 mio. kr. med afsæt i emnerne: medicin, hospitalsaktivi-tet – ambulant, hospitalsaktivitet – akut, digitalisering, mindre strukturændringer og administration.
Der er lavet en politisk aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet. Helt op mod 50 ud af 120 medarbejdere i alt risikerer at miste deres job i Region Midtjylland. Det bliver en svær proces, og det opleves ikke som rimeligt, at der indgås sådan en aftale udenom regionerne. Jacob Stengaard Madsen vil stå i spidsen for processen.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Hvordan ser økonomiaftalen ud i forhold til det, der blev sagt på mødet mellem forretningsudvalget og RMU om forventningerne til vækst? Vi regnede med en samlet vækst i regionerne på omkring 500 mio. kr., og vi har samlet set fået omkring 1 mia. Det er nu op til politikerne at beslutte, om de vil fastholde alle sparekrav eller prioritere på en anden måde.
• Nogen bør forklare politikerne om de mange tidligere besparelser og give dem de korrekte tal. Der blev henvist til, at forretningsudvalget samme dag, som de havde møde med RMU, fik præsenteret, hvor store besparelser der har været, og det blev sendt med referatet ud.
• Er der tale om allerede "brugte" penge? Det er nye penge, hvoraf vores andel er på 214 mio. kr. I forhold til psykiatrien har vi en hensigtserklæring, som lyder på 15 mio. kr. ekstra til området, som skal prioriteres.
• Hvordan hænger nærhedsfinansieringen sammen med de overenskomstforhand-linger, vi lige har haft? Det er den rigtige vej. Kan vi reducere opgaven, er det bedre end at forøge den med 2 pct. Det giver mere tid til sundhedspersonalet. Nærhedsfinansiering kommer på et godt tidspunkt. Vi skal have noget af det vi laver "til at gå væk" på en begavet måde.
• Når KOL- og diabetespatienter ikke skal på hospitalet, skubber vi så ikke opgaven ud til nogen andre, som ikke har fået penge til opgaven? Almen praksis fik penge i 2017 og 2018 til kronikere.
• Det her er en bevægelse, som vi gerne vil. Vi skal også inddrage patienter og på-rørende mere og tænke i, hvad der er vigtigt for den enkelte patient. Vi skal hol-de op med at lave noget, som ikke giver værdi.
• Vi er på vej ud i et stort skifte fra at drøfte effektivisering til at drøfte efterspørgsel. Det er en udfordring for både ledelse og medarbejdere. Det skal vi hjælpe hinanden med.
• Alle gik rundt med en forventning om en spareplan på 295 mio. kr. Hvornår ved vi, om at vi skal sadle om? Når politikerne lægger budgettet efter sommerferien, indtil da har vi fortsat en opgave med at finde besparelsesforslag.
• Det virker underligt at skulle lave høringssvar vedrørende besparelser på 295 kr., hvis vi alligevel ikke skal spare så meget. Arbejdet med at finde de 295 mio. kr. indenfor overskrifterne giver faktisk god mening, fordi vi gør nogen ting, som ikke længere giver mening. Vi skulle have lavet denne øvelse under alle om-stændigheder. Det er udtryk for det paradigmeskifte, vi skal ud i – fx i forhold til ny medicin.
• Problemet er, at når spareforslagene kommer, så er det formentlig ikke mindre brug af medicin, patienter som skal ud i kommunerne osv., der fører til besparel-ser. Det man sparer på, er oftest personalet.
• Nu når der kommer flere penge, kan RMU så sende et signal om, at der ikke bør være besparelser på 295 mio. kr., men et mindre beløb? Det vil medarbejdersi-den i RMU kunne gøre i deres høringssvar.
• Vi har lige haft overenskomstforhandlinger, som viser, at man drifter med mange timelønnede. De, der skal blive tilbage, må skulle være de bedst kvalificerede og ikke midlertidigt ansatte.
• Vi har en udfordring i at fastholde personale og tiltrække sygeplejersker. Det kunne være interessant at drøfte i RMU. Hvordan er situationen, og hvad kan vi gøre ved det, inkl. videndeling om, hvad man gør på hospitalerne?
• Der blev tilkendegivet tilfredshed med, at Jacob Stengaard Madsen står i spidsen for implementeringen af forenkling af erhvervsfremmesystemet. Regional Udvik-ling ser frem til at blive færdige, så de ved, hvad de står tilbage med og kan hjælpe dem, som skal væk, godt på vej.
Konklusion
Der blev orienteret om økonomiaftalen for 2019 og det videre arbejde med spareforsla-gene. Det blev aftalt at drøfte de forestående omlægninger i tilknytning til spareforsla-gene og rekrutteringssituationen på næste RMU-møde.
(o)