Abonnér
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Dagsorden
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 30. april 2018 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale B4


Sagnr.: 1-01-77-6-17

1. Mødedeltagere

Sagsfremstilling

Lederside

Jacob Stengaard Madsen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Christian Boel (koncerndirektør), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Michael Braüner Schmidt (lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Inge Pia Christensen (sygeplejefaglig direktør, Aarhus Universitetshospital), Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri- og Social), Jonas Dahl (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Nils Falk Bjerregaard (lægefaglige direktør, Regionshospitalet Horsens), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab). 

 

Medarbejderside

Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Winnie Winther (faglig sekretær, FOA Horsens), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lise Lotte Christensen (Regionshospitalet Silkeborg), Jacob Preben Gøtzsche (intensivsygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, Aarhus Universitetshospital), Maj Britt Middelhede Olsen (ergoterapeut, Hospitalsenheden Midt), Tanja Lyth (jordemoder, Aarhus Universitetshospital), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Mikkel Seneca (afdelingslæge, Regionshospitalet Viborg), Britta Ørnfelt Lund (afdelingslæge Regionshospitalet Horsens), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Gunhild Libach Burup (økonoma, Aarhus Universitetshospital), Jens Boe Krag (plejer, retspsykiatrien, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling).

 

Afbud

Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens - Nils Falk Bjerregaard, lægefaglig direktør - deltager som suppleant), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter), Jytte Gad Lauridsen (vicedirektør, Regional Udvikling), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Anja Laursen (kredsformand, DSR), Lene Buhl Carstensen (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg)

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

2. Godkendelse af dagsorden (kl. 12.00 - 5 min)

Resume

Dagsorden godkendes.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Dagsorden godkendes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

3. Godkendelse af referat (kl. 12.05 - 5 min)

Resume

Referat af mødet 1. februar 2018 er vedlagt som bilag.

Det indstilles,

at referat af mødet 1. februar 2018 godkendes.

Sagsfremstilling

Referat af mødet 1. februar 2018 er vedlagt som bilag.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-224-17

4. "God ledelse og styring i Region Midtjylland" – orientering om høringssvar og videre proces samt mulighed for kommentering (kl. 12.10 - 20 min)

Resume

Region Midtjyllands nye ledelses- og styringsgrundlag blev den 9. marts 2018 sendt i høring i HMU'ene i Region Midtjylland. Fristen for fremsendelse af høringssvar er den 26. april 2018, og de modtagne høringssvar fremlægges for RMU til orientering og eventuel kommentering.

Det indstilles,

at orienteringen om høringssvarene og næste skridt tages til efterretning og kommenteres eventuelt.

Sagsfremstilling

I foråret 2017 blev der igangsat en revision af ledelses- og styringsgrundlaget for Region Midtjylland. Arbejdet med at revidere dokumentet er foregået hen over sommer og efterår 2017, og dokumentet har to gange været drøftet i både RMU og i koncernledelsen.  

 

Siden seneste drøftelse i RMU den 4. december 2017 har materialet været forelagt for regionsrådet på en temadag den 19. februar 2018. Regionsrådet tog godt imod materialet og havde nogle ønsker til justeringer og tilføjelser.

 

Efter indarbejdelsen af de ønskede justeringer blev materialet igen forelagt for koncernledelsen, inden materialet blev sendt i høring i HMU'ene den 9. marts 2018. Fristen for fremsendelse af høringssvar er den 26. april 2018.

 

HMU-høringssvarene samles og frigives i Prepare og på hjemmesiden snarest muligt efter høringsfristens udløb/udleveres på mødet.

 

På mødet orienteres kort om de indkomne svar, og RMU vil få mulighed for at kommentere på disse.

 

Næste skridt

Koncern HR vil efter mødet i RMU bearbejde høringssvarene samt eventuelle kommentarer fra RMU. Tidsplanen er herefter som følger:

 

Høringssvar og anbefalinger til justeringer i forlængelse af høringssvarene forelægges for koncernledelsen

 

24. maj 2018

"God ledelse og styring i Region Midtjylland" forelægges for direktionen

 

29. maj 2018

"God ledelse og styring i Region Midtjylland" forelægges for RMU

 

7. juni 2018

"God ledelse og styring i Region Midtjylland" forelægges for forretningsudvalget

 

19. juni 2018

"God ledelse og styring i Region Midtjylland" forelægges regionsrådet med henblik på godkendelse

 

27. juni 2018

 

 

Ambition for implementering

Efter godkendelse i regionsrådet intensiveres implementeringsarbejdet. Ambitionerne for implementeringen er:


Ledere: Kender og anvender grundlaget aktivt. Formidler til medarbejderne. Viser, hvordan det anvendes.


Medarbejdere: Kender grundtankerne. Ved, at ledelsesniveauet arbejder aktivt med grundlaget.


MED-udvalgsmedlemmer: Kender og anvender grundlaget aktivt i drøftelser og beslutninger. Kommunikerer i drøftelser og beslutninger.


Samarbejdspartnere: Grundlagets værdier og intentioner udleves i dialogen og samarbejdet med Region Midtjyllands samarbejdspartnere.

 

Kommunikationsmaterialer

Koncern Kommunikation er i færd med at udarbejde materialer til implementeringen.

 

Hovedproduktet vil være en folder.

Der vil blive kommunikeret via forskellige kanaler, fx:

  • Side på intranet.rm.dk og på rm.dk (dvs. både internt og eksternt)
  • Powerpoint introduktion
  • Introfilm
  • Oplæg til dialog og inspiration
  • Introduktion for nyansatte medarbejdere
  • Lederudviklingsprogrammerne
  • mm.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

5. Status for økonomien i 2018 samt orientering om status vedrørende budgetprocessen (kl. 12.30 - 20 min)

Resume

På mødet vil der blive orienteret om den økonomiske status i Region Midtjylland for 2018. Derudover gives der en status på, hvor vi er i budgetprocessen for budget 2019.

Det indstilles,

at orienteringen om den økonomiske status tages til efterretning, og

 

at orienteringen om status vedrørende budgetprocessen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der gives på mødet en orientering om status vedrørende økonomien for 2018.

 

Forberedelserne og udarbejdelsen af budget 2019 er i gang. Der er udviklet på den politiske behandling af budgettet, hvormed der bliver en større grad af politisk inddragelse end tidligere. Der gives derfor en orientering om, hvor i budgetprocessen vi er, og hvordan processen er fremadrettet.

 

Budgetvejledningen inkl. plan for budgetprocessen blev vedtaget på regionsrådsmødet 20. marts (vedlagt). Tidsplanen for dialog og inddragelse af MED-systemet fremgår af side 3 og er gengivet nedenfor.

 

Tidsplan for dialog og inddragelse af MED-systemet

Dato

Aktivitet

1. februar

Møde i RMU

  • Proces vedr. medarbejderinddragelse i forbindelse med budget 2019
  • Økonomi – Regnskab for 2017 og budgetlægningen 2019.

30. april

Møde i RMU. Orientering om status vedrørende budgetproces/økonomiforhandlinger.

22. maj

Fællesmøde mellem FU og RMU - bl.a. med en drøftelse af økonomien

24. maj

Budgetseminar – RMU næstformænd inviteres til at deltage.

7.-8. juni

RMU-døgnseminar - orientering om status vedrørende budgetproces og økonomiforhandlinger

2. august

Frist for eventuel udtalelse/bemærkninger fra RMU til forretningsudvalg og regionsråd vedrørende budget 2019

9. august

Forslag til budget 2019 (materiale til forretningsudvalgets 1. behandling) fremsendes til ledelsesområderne samtidigt med udsendelsen til forretningsudvalget med henblik på drøftelse i HovedMED-udvalgene og eventuel afgivelse af høringssvar.

30. august

Frist for høringssvar fra HMU til 2. behandlingen + evt. supplerende svar/opsamling fra RMU

13. september

RMU samler op på hovedbudskaberne i HMU-høringssvar og drøfter forberedelsen af dialogen med forretningsudvalget 23. oktober

23. oktober

RMU afholder fællesmøde med forretningsudvalget om blandt andet det vedtagne budget 2019

 

Det er ikke muligt at placere et møde efter, at HMU-høringssvarene er indkommet 30. august og inden budgetforligsdrøftelser 4. september, men medarbejdersiden i RMU har som hidtil mulighed for evt. at afgive et supplerende høringssvar senest 30. august. HMU-høringssvarene vil blive drøftet i RMU på det ordinære RMU-møde 13. september. Den endelige vedtagelse af budgettet/2. behandlingen sker i regionsrådet 26. september.

 

Der kan i øvrigt henvises til mail af 8. marts vedr. pressemeddelelse om, at Region Midtjylland næste år vil have behov for at spare 295 mio. kr.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-12-16

6. Drøftelse af forslag til emner til møde med forretningsudvalget 22. maj 2018 (kl. 12.50 - 10 min + 15 min pause)

Resume

Forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget drøftes. 

Det indstilles,

at forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget drøftes.

Sagsfremstilling

På baggrund af dialog med næstformandskabet og Regionssekretariatet foreslås det, at mødet disponeres således:

 

  1. Repræsentanter fra forretningsudvalget orienterer om politiske sigtelinjer (10 min)
  2. Dialog i grupper om bemærkninger til de politiske sigtelinjer og input vedrørende økonomi og budget (40 min)
  3. Dialog i plenum om, hvad vi kan lære af forløbet omkring overenskomstforhandlingerne. Hvilke indsigter har vi fået, og hvad har vi lært? (10 min)
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

7. Orientering om EPJ-logvisning på sundhed.dk med fokus på personalesikkerhed (kl. 13.15 - 10 min)

Resume

På sidste RMU-møde blev der spurgt til den nye dataforordning, herunder særligt borgernes adgang til EPJ-log og personalenavne på borgernes sundhedsdata. Vurderingen fra Juridisk kontor er, at afdeling, tidspunkt og for- og efternavn skal fremgå af logvisningen. Den bekymring, der er rejst omkring at navnet på den der har foretaget opslaget altid vises, er viderebragt til en tværregional arbejdsgruppe.

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

På sidste RMU-møde blev der fra medarbejderside kort spurgt til den nye dataforordning omkring Privacy Impact Assessments, herunder særligt borgernes adgang til EPJ-log og personalenavne på borgernes sundhedsdata. Juridisk kontor, Regionssekretariatet, oplyser følgende vedrørende EPJ-logvisning på sundhed.dk.   

 

Der er nedsat en arbejdsgruppe vedrørende EPJ-logvisning på sundhed.dk. Arbejdsgruppen er tværregional og har relation til ministeriet og skal bl.a. arbejde med indholdet af loggen. Region Midtjylland er repræsenteret i arbejdsgruppen ved Juridisk kontor.

 

I medfør af sundhedslovens § 42 c, stk. 2 har Ministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om patientens elektroniske adgang til oplysninger om, hvem der har foretaget opslag i patientens elektroniske patientjournal, og på hvilket tidspunkt opslagene er foretaget. Ministeren ønsker nu, at bringe denne bemyndigelsesbestemmelse i anvendelse.

 

Ifølge bemyndigelsesbestemmelsen kan der som nævnt fastsættes regler om patienters adgang til elektroniske oplysninger om, hvem og på hvilket tidspunkt, der er foretaget opslag i deres patientjournal. Resultatet af logvisningen er, at patienten bliver gjort bekendt med, hvem der anvender deres elektroniske patientjournal, og det kan dermed bidrage til åbenhed og patientens egenkontrol – en egenkontrol som understøtter den audit, som den dataansvarlige region har pligt til at foretage af EPJ-loggen i medfør af persondatalovgivningen.     

 

Logvisningen må alene indeholde de mest nødvendige oplysninger for, at patienterne skal kunne identificere hvem og på hvilket tidspunkt, der er foretaget opslag i deres elektroniske patientjournal. Det vil derfor kræve tidspunkt, afdeling og en eller anden form for klar identifikation af den, der har foretaget opslaget. Den sikre identifikation af hvem, der har foretaget opslaget, er et navn.

 

Der er har været spurgt til muligheden for at benytte regionsID som identifikation i stedet for navn, men det er ikke en mulighed. Baggrunden herfor er, at regionID’et er personligt og anvendes til login i regionens systemer. Vises regionsID’er offentligt i EPJ-logvisningen, svækker det sikkerhedsniveauet i forhold til login i regionens systemer, og login elementerne (ID og password) lever ikke længere op til de lovgivningens sikkerhedsmæssige krav. Det er heller ikke muligt at benytte tjenestenummer som identifikation. EPJ-logvisningen skal være  brugbar - det vil sige have et udseende og format, som patienterne kan læse og forstå. På denne baggrund kan navn på behandler ikke fremgå i ”kode”.

 

Vurderingen fra Juridisk kontor er således med henvisning til indholdet af sundhedslovens § 42, c, stk. 2 - og såfremt en egentlig egenkontrol skal kunne finde sted, at afdeling, tidspunkt og for- og efternavn skal fremgå af logvisningen.

 

Juridisk Kontor har modtaget en særlig bekymring fra Psykiatrien i forhold til, at navnet på den, der har foretaget opslaget, altid vises. En grupper af patienter har det som en del at deres diagnose, at de vil handle irrationelt på at se, hvem der har lavet opslag i deres journal - fx patienter, der er paranoide mv. Dette vil kunne medføre risici for personalet. Denne bekymring er blevet bragt videre til den tværregionale arbejdsgruppe.

 

Juridisk Kontor vurderer umiddelbart, at man ikke generelt kan undtage psykiatriske patienter i forhold til, at behandlers navn fremgår af logvisningen. Psykiatriske patienter har ret til oplysninger på samme vilkår som somatiske patienter fx aktindsigt efter sundhedsloven, forvaltningsloven mv. og indsigt efter persondatalovgivningen. Der er ikke umiddelbart noget, som kan begrunde, at man generelt forskelsbehandler psykiatriske patienter i forhold til EPJ-logvisning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

8. Orientering om henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedr. forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (kl. 13.25 - 5 min)

Resume

Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedrørende forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (vedlagt). Der er allerede aftalt en politik for vold, mobning og chikane - herunder seksuel chikane - mod ansatte i Region Midtjylland. Det foreslås, at HMU'ene orienteres om henvendelsen.

Det indstilles,

at RMU tager orienteringen om henvendelsen vedrørende seksuel chikane til efterretning, og at HMU'ene orienteres om henvendelsen.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedr. forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (vedlagt).

 

Der er allerede aftalt en politik om vold, mobning og chikane mod ansatte i Region Midtjylland, der indeholder holdninger og retningslinjer omkring forebyggelse, identifikation og håndtering af problemer med vold, mobning og chikane - herunder seksuel chikane - i Region Midtjylland. Politikken er vedtaget i RMU og senest opdateret i april 2017 og kan ses på regionens hjemmeside. Link:http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/personalepolitik/vold-mobning-og-chikane/

 

Derudover er der i både i Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale samt ledelsesgrundlag lagt vægt på, at vi ønsker en organisation præget af dialog, åbenhed og lydhørhed, hvor både ledelse og medarbejdere tidligt henleder opmærksomheden på eventuelle problemer.

 

Det foreslås, at HMU'ene orienteres om henvendelsen i forbindelse med udsending af referatet, og at der samtidigt henvises til ovenstående.    

 

Regionsrådet er blevet orienteret om henvendelsen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

9. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder inkl. døgnseminar (kl. 13.30 - 15 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´ene mv. Forslag til temaer på døgnseminaret drøftes. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU´ene,

 

at udkast til program for døgnseminaret drøftes, og RMU prioriterer hvilke 3-4 workshops/cafedrøftelser deltagerne skal kunne vælge imellem, og at

 

at de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning.  

Sagsfremstilling

Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´ene, Midtnyt mv. Endvidere drøftes forslag til temaer på døgnseminaret 7.- 8. juni 2017. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.

 

Døgnseminar 7.-8. juni

 

Der afvikles ordinært RMU-møde torsdag den 7. juni og temadrøftelser fredag den 8. juni 2018. HMU-formandskaberne og én arbejdsmiljørepræsentant fra hvert HMU inviteres som tidligere til at deltage i temadrøftelserne om fredagen.
 

Der er følgende forslag til temadrøftelser om fredagen:

 

  • Oplæg og debat om befolkningens sundhed med afsæt i undersøgelsen "Hvordan har du det? - 2017"
  • Oplæg og debat om arbejdsmiljø med afsæt i arbejdsmiljøredegørelsen
  • 3-4 workshops/cafedrøftelser om aktuelle temaer (vælges ud fra bruttoliste, jf. vedlagte programudkast. Nogle af de stitserede workshops/cafedrøftelser kan eventuelt samles eller udskydes).

 

Vedlagt forslag til program for døgnseminaret.

Der lægges op til, at formandskabet i RMU og Koncern HR får ansvar for den praktiske planlægning af døgnseminaret.

Døgnseminaret afvikles på Hotel Ry, Kyhnsvej 2, 8660 Ry.

 

Emner på kommende RMU-møder
Der er foreløbig følgende emner udover de faste punkter til næste møde:

 

  • God ledelse og styring i region Midtjylland
  • Årlig drøftelse af Det Sociale Kapitel
  • Anvendelse af brugergrupper på indkøbsområdet - udvikling og erfaringer
  • Årlig orientering om indførelse af sporbarhed/lokalisering af medarbejdere (i henhold til de regionale retningslinjer)
  • Præsentation og drøftelse af udvalgte personalestatistikker
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

10. Gensidig orientering (kl. 13.45 - 5 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-6-17

11. Eventuelt (kl. 13.50 - 5 min)

Tilbage til toppen