RMU konstituerede sig med regionsdirektør Pernille Blach Hansen som formand og Anja Laursen som 1. næstformand og Jette Ohlsen som 2. næstformand.
Der var fra medarbejderside ønske om at ændre § 2 i forretningsordenen, så der kom-mer til at stå, at RMU's medarbejderside kan etablere et kontaktudvalg. I øjeblikket er der ikke behov for et kontaktudvalg, men medarbejdersiden vil gerne beholde mulighe-den. Der var enighed om at indføje denne ændring.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at RMU måske burde vende blikket indad i for-hold til § 8 om MED-uddannelsen og drøfte, hvilken rolle RMU skal spille. Det kan vendes på døgnseminaret i forbindelse med drøftelsen af samarbejdet i MED.
Forretningsordenen blev herefter vedtaget.
Jakob Olesen præsenterede kort RMU's opgaver og funktioner.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med præsentationen, er vedlagt som bilag.
Som det øverste samarbejdsudvalg har RMU nogle "skal" og "kan" opgaver, jf. den ved-lagte opgaveoversigt. De emner, som RMU skal drøfte, er, hvilke indsatsområder og em-ner RMU ønsker at prioritere, økonomi, budget og regnskab samt årlig status på ar-bejdsmiljøområdet. Derudover er der nogle obligatoriske emner, som RMU tidligere har forholdt sig til, og som der er udformet politikker/procedurer omkring, fx vedr. opfølg-ning på sygefravær og arbejdsbetinget stress.
De emner, som det tidligere RMU har aftalt at drøfte, er en årlig status vedrørende Det Sociale Kapitel, emner omkring transformation af sundhedsvæsenet og en årlig oriente-ring om status vedrørende indførsel af sporbarhed/lokalisering af medarbejdere.
De særlige forpligtigelser vedr. økonomi/budget/besparelser/omlægninger/udbud, ny eller væsentligt ændret teknologi, arbejdsmiljø/arbejdsmiljøloven og forhold, som går på tværs af HMU områder, er beskrevet i Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale.
MED-udvalg har selv stor indflydelse på, hvilke roller de skal spille, hvad der skal priori-teres mest, og hvordan de vil arbejde. Hvad man vælger at sætte på dagsordenen, og hvilken arbejdsform der praktiseres, får stor betydning for om udvalget mest kommer til at agere kontrollerende, retningsskabende, informerende eller strategisk/udviklende.
Der fulgte herefter en drøftelse ved bordene af, hvilke emner og indsatsområder det er væsentligt at fokusere på i den kommende tid samt ønsker til udvalgets samarbejde og arbejdsform.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
Bord 1:
• Vi skal være realistiske omkring vilkår og forventninger for vores arbejde. Vi vil gerne tale om at være en god arbejdsplads. Hvad er særligt kendetegnende for os?
• Vigtigt med fokus på, at vi er en hel og fælles arbejdsplads, og at vi har et hel-hedsperspektiv. Ingen konkurrence afdelinger og enheder imellem.
• Region Midtjyllands værdier skal holde i praksis - og hele vejen igennem organi-sationen.
• Hvordan kan vi lære mere af hinanden, herunder mere om de gode historier?
• Det dårlige skal håndteres, så det gode kan få plads.
Bord 2:
• Hvordan kan vi bruge arbejdsmiljødrøftelsen til at tale om fastholdelse og under-støtte rekruttering/fastholdelse?
• Kommunerne opruster i øjeblikket – hvilke tiltag skal vi lave for at kunne fastholde medarbejdere?
• Debat i små fora giver en bedre mulighed for at komme til orde.
Bord 3:
• Vi skal tale mere om arbejdsmiljø og tænke emnet bredt ind i forhold til dagsor-denspunkter.
• Genkendelighed er vigtigt i forhold til værdier og gode historier. Det handler meget om kultur.
• Vi skal være glade, hvis vi "kun" stjæler personale fra hinanden.
• Arbejdsformen med gruppedrøftelser er fin.
Gruppe 4:
• Arbejdsformen med drøftelse ved bordene er god. Temadrøftelser er fine, men de må ikke fylde for meget.
• Vi skal tænke i sammenhæng, og hvad der er fælles mellem RMU, HMU og LMU.
• Den gode arbejdsplads som tema.
Gruppe 5:
• Vi drøftede rekruttering og fastholdelse, inklusiv midler/redskaber til fastholdelse, trivsel, normering, erfarne kontra nyuddannede samt omdømme. Hvornår taler vi vilkår og løn, og hvornår taler vi kvalitet?
• Vi bør sætte ord på holdningen til den gode arbejdsplads, og hvad vi forstår her-ved.
• Vi har allerede nu en god mødeform med gode drøftelser. Dagsordnerne skal væ-re kendetegnet ved mindre information og mere dialog.
• Fusioner, sammenlægninger og forandringer hører formentligt aldrig op. Der er stor værdi i at få talt om kultur i den forbindelse.
• Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) har påpeget udfordringer med efterle-velse af rammeaftalens § 7, stk. 2, hvor der står, at "informationen skal gives på et så tidligt tidspunkt ….., så medarbejdernes/medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og/eller regionsrådets beslutninger.
Der blev afslutningsvist oplyst, at oversigten over RMU-medarbejderrepræsentanter vil blive opdateret med de sidste suppleanter. Der er sket en enkelt udskiftning af en orga-nisationsrepræsentant med en AMIR. Det er denne gang lykkedes at få alle enheder re-præsenteret på medarbejderside, hvilket er meget tilfredsstillende.
Det blev endvidere bemærket, at der har været lidt uklarhed om, hvordan AMIR-valget foregår og nogle tidsmæssige udfordringer omkring at få afviklet valg og udpegninger til RMU inden fristerne og i god tid inden udvalgets første møde.
Det blev aftalt, at de fire AMIR'er i RMU kan bidrage med input til, hvordan det næste valg planlægges.
(o)
MED håndbog 2018 – rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse i regionerne – blev udleveret på mødet.
Konklusion
RMU konstituerede sig og vedtog en forretningsorden.
Input fra dagens drøftelse vil indgå som en del af grundlaget for RMU's drøftelser om godt samarbejde i MED-systemet på døgnseminaret i juni.