Ole Thomsen præsenterede den politiske rammesætning for den ny sundheds- og hospitalsplan. Han understregede, at det er en plan med et 10-års sigte, og at det derfor er væsentligt at forsøge at tænke langsigtet og se relativt langt frem og ikke fokusere på de nuværende økonomiske problemer.
Sundheds- og hospitalsplanen skal danne grundlag for de nuværende præmisser for sundhedsvæsenet, herunder understøtte det sammenhængende sundhedsvæsen, fastholde regionens position som førende i den sundhedsfaglige udvikling, fastlægge profiler og udviklingsspor for regionens hospitaler og sætte retning for samarbejdet mellem regi-on, kommuner og praksissektor. Det er en central sigtelinje, at alle borgere i regionen skal modtage samme høje kvalitet i såvel akut som planlagt behandling.
Sundhedsplanen er en samlet plan for tilrettelæggelsen af regionens virksomhed på sundhedsområdet, mens hospitalsplanen fastlægger organiseringen af hospitalsvæsenet i Region Midtjylland og fordelingen af akuthospitaler og specialer. Tilsammen en strategi, der udstikker retning og spor for det midtjyske sundhedsvæsen indenfor et 10-års sigte.
Ole Thomsen gennemgik de syv politiske rammesætninger, som regionsrådet har fastlagt.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med præsentationen, er vedlagt som bilag.
Ditte Hughes introducerede gruppearbejdet, hvor hver af de seks grupper først skulle drøfte udvalgte dele af de politiske rammesætninger, hvorefter de frit kunne drøfte de øvrige. Hun henviste til, at HMU'erne før sommerferien havde sendt deres høringssvar ind, og at essensen var opsummeret på en fremsendt slide.
Opsamling gruppearbejdet i plenum:
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med fokus på fælles tværsek-torielt populationsansvar
• Der skal tages højde for, at sammenhæng også skal gælde patienter udenfor "egen" klynge. Det indebærer let og ensartet adgang til viden om kommunale tilbud ifm. udskrivelse.
• Datadeling – JA TAK
• Skal/kan "nært" og "sammenhængende" altid stå i samme sætning?
• Forebyggelse er svært, når patienterne er hos os i kort tid.
Balance mellem specialisering, tilgængelighed og tryghed
• Der skal være balance mellem faglighed og ambitionen om rette tid/rette sted.
• Der er forskel på, hvad der er akut for os (fagligt synspunkt) og hvad der er akut for patienterne.
• Der er generelt forskel mellem forventningerne fra borger, pårørende, fagpersoner osv. Der er behov for en samordning af forventningerne. Forventningen skal ikke være, at sundhedsvæsnet skal "fikse" det hele.
• Tryghed kommer i mange former og afskygninger, og det er vores ansvar at skabe trygge rammer for patienterne. Tryghed er også tilgængelighed – tilgængelighed kan også være digital.
Sundhedshuse og psykiatrihuse som ét af omdrejningspunkterne for øget opgavevaretagelse og samarbejde med den primære sektor
• Der skal være klarhed om, hvorvidt opgaver og funktioner i sundhedshuse bygger ovenpå eksisterende tilbud, eller betyder det, at andre tilbud (eks. på hospitalet) falder væk.
• Der er behov for en afklaring af, hvad vi forstår ved sundhedshuse. Er det et fællesskab i mursten eller er det noget mere/andet end det?
• Der er behov for refleksioner over, hvilken kvalitet vi ønsker, når funktioner lægges i sundhedshusene. Gør det kvaliteten bedre end i dag? er det noget andet/mere end kvalitet, vi ønsker at opnå? - tilgængelighed.
• Der skal være fokus på, at der er risiko for ineffektivitet ved at lægge funktioner ud samt andre (ikke nødvendigvis attraktive) arbejdsvilkår.
• Der skal samtidig være fokus på, at mange opgaver kan klares i eget hjem.
• Fordel: det virker mindre indgribende at komme i psykiatrihus fremfor indlæggelse.
Behandling på patientens præmisser og brug af patienternes egne ressourcer
• Det kræver kompetenceudvikling, ændrede arbejdsforhold og kultur at komme i mål med brug af patientens egne ressourcer.
• De muligheder vi skal lægge over til patinterne skal være let tilgængelige og at-traktive.
• Brug erfaringer med involvering fra allerede kendte patientgrupper (fx diabetes).
• Der skal være plads til en klar differentiering af tilbud til pateinter.
• Overvejelse: hvem presser mest på for udviklingen? sundhedsprofessionelle eller patienterne?
Grundlag med fem akuthospitaler fastholdes
• Grundlaget med fem akuthospitaler skal fastholdes – forskellige åbningstider giver ikke lighed i sundhed i regionen.
• Der skal være sammenhæng mellem akut og de øvrige funktioner. Man skal kunne holde samling af patienter med mange sygdomme.
• Snitflade til præhospitalet: præhospitalet har fået en større rolle siden hospitalsplanen 2008 og større snitflade til akutafdelingerne.
• Vi skal "bore huller" mellem sektorer. Der bør være et koncept for den gode kommunale akutfunktion. Herunder faglighed, tilgængelighed og evt. deling af personale/delestillinger.
Hospitalsplan
• Grundforudsætningerne skal på plads (tid til opgaven, løn, arbejdstid/fleksibilitet, personlig udvikling/uddannelse, høj faglighed/faglig udvikling, arbejdsmiljø – psykisk – indflydelse m.m.).
• Der skal fokus på faglig ledelse/ledelse på højt fagligt niveau.
Særlige indsatsområder (digitale og teknologiske løsninger, lighed, multisygdom)
• Telemedicin: skal ikke implementeres bredt, men tilpasses enkelte patientgrupper.
• Uanset hvor meget vi digitaliserer, skal pejlemærket være, at det skal være let (for personale, patienter mv.).
• Det kræver tid at lave/implementere gode digitale løsninger – lad vær med at høste gevinster før det er implementeret.
• Lighed: differentieret behandling giver mere ligestilling. Patienter, der kan selv, skal understøttes i det. Det kræver kompetenceudvikling. Vi skal have fokus på både social og geografisk lighed.
• Multisygdom: En svær opgave, med de komplekse forløb i et søjleopdelt sundhedsvæsen. Det kræver mere planlægning eksempelvis i form af sammedagsudredning. Det kræver en helhedsorienteret mere fleksibel tilgang internt på hospitalet fra alle faggrupper.
Øvrige bemærkninger:
• En rammesætning 8 vedr. arbejdsmiljø. Der er behov for fokus på arbejdsmiljø, der er en forudsætning for, at vi kan nå i mål med ambitionerne i fremtidens sundhedsvæsen.
Konklusion
Pernille Blach Hansen kvitterede for de mange gode input. Dagens input vil indgå i det videre arbejde med sundheds- og hospitalsplanen, og MED-systemet vil blive involveret igen i forbindelse med den senere høringsproces.