Pernille Blach Hansen redegjorde indledningsvist for, at behandlingen af punktet ville falde i følgende dele: 1) vakanceopgørelsen 2) politiske proces i forhold til 360 graders planen, 3) processen i forhold til vinterpakken på 1 mia. kr. og 4) nedsættelse af følge- og dialoggrupper.
1) Vakanceopgørelsen
Jakob Olesen orienterede om, at der er sket en markant stigning i antallet af vakante stillinger. Det har tidligere primært været et problem i relation til læger og sygeplejersker, og det er det også fortsat. Der er sket en særlig markant stigning i forhold til sygeplejer-sker, men det er også blevet et langt bredere problem med flere faggrupper.
Det er en problemstilling, som ses i de øvrige regioner, i kommunerne og på det private arbejdsmarked.
Problemstillingen skal også ses i sammenhæng med, at der er flere ansatte indenfor læ-ge- og sygeplejerområdet end der har været tidligere. Der er tilført midler, hvor det ikke har været muligt at rekruttere, og det er således også et udtryk for, at der er rekrutte-ringsudfordringer. Nogen har forladt sundhedsvæsenet, men det er ikke den største ud-fordring. Den største udfordring er, at der ikke har kunnet rekrutteres nok ind. Det er meget komplekst – og også en europæisk og global problemstilling. Udviklingen vil frem-over blive fulgt halvårligt.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• De stillinger, som man har substitueret ind i, tæller ikke med her. Man ansætter andre faggrupper på fx biokemiske afdelinger, og de må ikke varetage analysede-len, som er det, der fylder. Det er en udfordring, at man ikke har sådanne tal med. Man har arbejdsopgaver til langt mere end man egentlig har normering til, og der er steder, hvor det kun er på papiret, at man ikke har vakante stillinger.
• Region Midtjylland har altid gode tal. Det, som det ikke bliver koblet op på, er akti-viteten, og derfor kan tallene snyde. I forbindelse med Spar 1519 besluttede man at lave besparelser på plejepersonalet og belyste i tallene, at kvaliteten holdt. Det ændrer dog ikke ved, at man har skåret voldsomt på nogle faggrupper. Ser man på mængden af fleksibilitetsaftaler på sygeplejersker, så er der ikke overens-stemmelse med vakante stillinger pr. 1. november og mangelsituationen på syge-plejersker.
• Skal vi give et billede af, hvordan vores organisation har det, så er der mange kil-der, som skal lægges ovenpå hinanden. Vi kan bruge vakanceopgørelsen til at si-ge, at vi har massive udfordringer og ser ind i massive rekrutteringsudfordringer på tværs af mange faggrupper de næste 10 år.
• Vakanceopgørelsen er et øjebliksbillede. For at få det rette billede skal den sam-menholdes med andre data fx vikarforbrug.
• Der eksisterer tal fra AUH på SOSU-assistenter fra 2009 og frem til i dag. I 2009 var der 1.000 ansat i dag er der 350. Det fornemmes ikke helt, at vi bliver flere og flere.
• Opfordring omkring økonomiforhandlingerne 2023, så der er økonomi nok til at kunne ansætte dem vi gerne vil.
• Det er et differentieret billede, og der er også forskel på tværs af hospitalerne. En del af rammefortællingen er også, at der har været en lang periode med aktivi-tetsforbedringer. Vi får et forår, hvor der bliver meget dialog om vilkårene i sund-hedsvæsenet. Ser vi på, hvor mange procent af de unge, som får en sundhedsud-dannelse de næste 20 år, og dem der nærmer sig pensionsalderen de næste 20 år – og forventer at de opfører sig, som de plejer, så matcher det ikke. Vi er nødt til tage nogle gode snakke om, hvilke opgaver vi skal løse fremover.
2) Den politiske proces i forhold til 360 graders planen
Pernille Blach Hansen, Anders Kjærulff og Ole Thomsen orienterede om 360 graders pla-nen i forhold til de politiske udvalg.
Forretningsudvalget var generelt tilfreds med planen og med fremdriften. Udfordringen er, at det er svært at finde hurtige løsninger på den korte bane. Det handler om det lange seje træk.
Udvalget for nære sundhedstilbud er optaget af, hvordan almen praksis kan blive bedre til at visitere patienter til hospitalerne. De er også optaget af, om Præhospitalet kan hjælpe med at afslutte flere patienter, når de er ude og tilse dem.
Endelig er de optaget af kommunerne, og hvordan vi kan få systemerne til at spille bedre sammen.
Socialudvalget er optaget af, at der er arbejdskraftmangel – et fælles problem med kommunerne. Kommunerne betaler nogen steder overpris for de medarbejdergrupper, som vi gerne skal have fat i. Udvalget ønsker at få en fælles dialog med kommunerne herom. De er også optaget at samarbejdet med civilsamfundet. Der er bekymring for brugen af vikarbureauer.
Psykiatriudvalget kan se, at vi mangler psykiatere langt ud i fremtiden. De er interesseret i at se på, hvordan vi får mixet forskellige faggrupper, herunder specialpsykologer. Ud-valget er meget positive for at gå ind i arbejdet med 360 graders planen.
Hospitalsudvalget er optaget af, om vi gør noget for at bremse væksten af akutte patien-ter på hospitalerne. Om sundhedsvæsenet hænger godt nok sammen - almen praksis, Præhospitalet og hospitalerne. På sidste møde var der en lang og meget positiv drøftelse mellem de somatiske hospitalsledelser med fokus på de første to sider i 360 graders pla-nen.
Koncernledelsen har drøftet, hvordan vi kommer til at stå rigtigt i forhold til at få en mere retfærdig udjævning af vagterne. Det er vigtigt, at vi er samstemte på tværs af hospita-ler, så vi har en nogenlunde ens tilgang til den bevægelse, vi ønsker. Vi har drøftet, hvor-dan vi slår stillinger op, og herunder om vi skal gå i retning af, at man for at være ansat i klinikken har eller anden grad af deltagelse i vagt - ligesom man fx har på lægesiden. Sådanne drøftelser er Koncernledelsen på vej ind i. Om det ender i rene lokale implemen-teringer eller om vi skal gå mere fælles skal drøftes. Skal vi gå mere fælles, skal det og-så drøftes i RMU. Vi er i en bevægelse henimod at få flere til at indgå i vagt, så der ikke er nogle få, som har meget stor vagtbelastning, og andre som kun arbejder dagtid.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• I forhold til tidsplanen, så er det kulturforandring af dimensioner for nogle fag-grupper. Det er nok ikke kun RMU, men der er formentligt også nogle faglige or-ganisationer, som gerne vil inviteres ind til en drøftelse omkring vagter.
• Det er ikke hensigtsmæssig at beslutte uden at involvere dem, det handler om. Vi bliver nødt til at fastholde, at der er steder, hvor det er specialet, der gør, at vag-ter ligger i det tidsrum, som de gør. At flytte personale over, fordi der mangler vagter et andet sted, gør det ikke godt for dem, der har dagvagtpatienterne, men det gør det heller ikke godt, at man bare jævner det ud uden at have øje for spe-cialet. Noget kan man godt gøre fx klinik- og sengefællesskaber. Vil kraftigt appel-lere til tættere involvering med de berørte.
• Der er en grund til, at nogen arbejder i klinikker og ambulatorier med hensyn til arbejds- og privatliv. I bør i hvert fald spørge og gå i dialog med de ansatte.
• Vi har ikke en "kogebog" for det. Der skal naturligvis være dialog om, hvordan det kan gøres. Det ville i givet fald være en væsentlig stillingsændring, som skulle varsles. Vest har varslet i forhold til Gødstrup.
• Det kan være, at man skulle afsætte noget mere økonomi, når man ser på nor-meringerne i sengeafsnit, og på den måde gøre det mere attraktivt. Der er ældre kolleger, som arbejder i det ambulante og godt kunne overveje at gå på pension, hvis de får vagter. I 360 graders planen ligger der også noget i forhold til senior-ordninger. På ordentlige vilkår vil nogen måske godt blive længere.
• Det er meget dilemmafyldt, og det kan kun lykkes, hvis vi bliver ved med at have dialog med hinanden – også om det, som er svært. Spørger vi sygeplejerskerne i kommunerne, siger de, at de ikke vil ind på sengeafsnittene på grund af den høje vagtbelastning. Vi går ned i bemanding kl. 15.00, men patienterne bliver ved med at komme til kl. 22.00. Vi er nødt til at blive ved med at tale med hinanden om det og være i god dialog. Det er kun ét værktøj ud af flere. Vi skal gå forsigtigt til det og i dialog.
• Pernille Blach Hansen konstaterede afslutningsvist, at der er ønske om mere dialog og involvering, hvilket vil blive taget med på Koncernledelsesmøde den efterføl-gende dag. Der er mange lokale processer i gang på de enkelte hospitaler, og dia-logen kører. Vi skal finde ud af, hvordan vi gør det intelligent. Hvor er det relevant og i forhold til hvem.
3) Processen i forhold til vinterpakken på 1 mia. kr.
Region Midtjyllands andel af corona-vinterpakken er på 216 mio. kr. På den ene side er det mange penge, og på den anden side er der også mange forventninger. Vi har talt om det på tværs af regionerne, og der er nogle helt overordnede rammer, som vi forsøger at bevæge os indenfor. Men der bliver variationer, fordi vi står forskelligt, er belastet forskelligt, organiseret forskelligt osv. Det bliver en drøftelse i hver enkelt region. Penge-ne skal bidrage til at styrke aktiviteten, understøtte aktiviteten og fastholde sundhedsper-sonale.
Der er indkaldt til sættemøde med de faglige organisationer fredag den 13. december. Det rammepapir, som er lavet af Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet, deles med de faglige organisationer og vil også blive sendt til RMU. På mødet vil vi kort redegø-re for, hvor langt vi er kommet i vores tilgang til, hvordan pengene skal anvendes. Der bliver mulighed for dialog, kommentarer og ønsker på mødet, og på den baggrund udar-bejdes nogle principper til forretningsudvalget 15. december kl. 14.00 med efterfølgende regionsrådsmøde kl. 15.00. Vi satser på at have en ramme og principper lagt fast den 15. december.
Alle aftaler på organisationsniveau skal gerne være på plads inden jul, så der bliver mu-lighed for at melde ud i brede vendinger om, hvad personalet kan forvente inden jul. Den nærmere præcisering af, hvem der er omfattet, bliver først i januar. Vi vil strække os alt hvad vi overhovedet kan for, at principperne er på plads og aftalt med organisationerne inden jul. Vi får yderst vanskeligt ved at honorere alle de forventninger, der er rejst. Det er en afvejning af, hvor bredt vi skal gå – balancere mellem mange og få personer og betydningen af beløbsstørrelser. Det er vi i gang med at finde ud af, og samtidigt også en afvejning af, hvad der skal gå til henholdsvis fastholdelse og aktivitet. Vi går efter
en transparent og hurtig proces.
4) Forslag om nedsættelse af 1-2 følge- og dialoggrupper
Pernille Blach Hansen orienterede om forslaget om at genaktivere følgegruppen, der har arbejdet med mangfoldighed, socialt kapitel og livsfasepolitik, og foreslog, at gruppen starter med at drøfte det, som ligger under punkt 6 på dagsordenen om sammenhængen mellem livsfasepolitik, senior og fuld tid. Der var opbakning til at genaktivere gruppen. Der var også opbakning til et forslag om at lave en helt ny udpegning gruppen.
Hun orienterede endvidere om, at der også har været drøftelser af, om der skulle ned-sættes yderlige en følge- og dialoggruppe til at drøfte "sammen om opgaven", herunder faggrupper i forhold til patientnære opgaver og spredning i vagtbelastningen. Det kommer vi til at arbejde rigtig meget med på de enkelte enheder, men det ville også være rart, hvis RMU var skarpe på, hvad der sker rundt omkring, hvordan arbejder vi med det, og hvordan vi bevæger os i en retning.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Det forlyder, at Jørn Mørup holdt et rigtig godt oplæg om indsatser i forhold til se-niorer som RMU med fordel kunne høre.
• Der blev henvist til, at kommunikationen om den regionsdækkende aftale med de faglige organisationer om indgåelse af lokale senioraftalerne og eksemplerne her-på var gledet ud ved revisionen af hjemmesiden. Det blev forklaret hvorfor, der er ændret på hjemmesiden, og henvist til at der fortsat henvises til informationer-ne om senioraftaler mv. Det blev aftalt at tage det op på et kommende RMU-møde sammen med oplægget af Jørn Mørup.
• Der blev udtrykt opbakning til en følge- og dialoggruppen vedrørende "sammen om opgaven", men at gruppen bør arbejde med overordnede principper, tilgange og betragtninger. Det skal ikke erstatte den lokale dialog.
• Det overordnede principielle niveau er fint, når vi taler om opgaveflytning eller
hvis noget skal organiseres anderledes. Det konkret fagspecifikke skal drøftes med dem, som har opgaven.
• Pernille Blach Hansen konkluderede, at det er ok at tale om emnet lidt mere over-ordnet, herunder hvordan går vi til det, principper, tilgange, hvor er vi på vej hen og hvordan kan vi gøre det på hensigtsmæssige måder. Den konkrete snak fore-går bedst mellem de medarbejdere og ledere, som er involveret på de enkelte hospitaler. Formandskabet har en dialog om udkast til kommissorium, som vil blive sendt til RMU til skriftlig kommentering.
• Det vil være godt med fokus på proces, dialog og anbefalinger/gode råd i kommis-soriet, og hvordan kan RMU være med til at facilitere, så udvalget ikke bliver en bremseklods.
• Medarbejdersiden havde nogle kommentarer til 360 graders planen på det ekstra-ordinære RMU-møde. Hvad er der blevet af dem? Der tænkes konkret på forslaget om, at der frem til 1. april ikke ansættes sygeplejersker i regionshusene. Kom-mentarerne er sendt til forretningsudvalget. Det meste har ikke givet anledning til ændringer i planen.
Konklusion
Orienteringen om de overordnede resultater fra vakanceopgørelsen og status vedrørende 360 graders planen blev taget til efterretning. Det videre arbejde med initiativerne i 360 graders planen og involveringsplanen blev drøftet, og herunder forslaget om nedsættelse og bemanding af følge- og dialoggrupper. Det blev besluttet at nedsætte begge følge- og dialoggrupper.