Anders Kjærulff introducerede kort temadrøftelsen om vikarforbrug. En del af baggrun-den er, at Danske Regioners bestyrelse har arbejdet med en handlingsplan for at reduce-re brugen af eksterne vikarer på plejeområdet. Der var lagt op til på mødet at få nogle bud på, hvordan vikarforbruget kan reduceres, herunder også en drøftelse af de res-sourcer, der ligger i VRM.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at da de havde efterlyst at få punktet på dags-ordenen, så skyldtes det mere en undren over Danske Regioners bestyrelses udspil end et ønske om at komme med bud på at reducere vikarforbruget. Hvad er formålet med udspillet? Økonomi/besparelser, fokus på "antal hoveder" eller at få sundhedsvæsenet til at hænge sammen? Det virker fortsat uklart. Der var enighed om, at man fint kunne nå omkring begge dele i dagens drøftelsen.
Jørn Mørup supplerede med at forklare, at opdraget fra Danske Regioner er, at bestyrel-sen har besluttet sig for, at de vil nedbringe udgiften til eksterne vikarer. Det retter sig primært mod de regioner, som ikke i forvejen har et internt vikarbureau, hvilket Region Midtjylland har. Danske Regioners bestyrelse har en målsætning om at nedbringe udgif-terne til det halve af forbruget i 2021. Regionerne er blevet bedt om at komme med nog-le forslag til, hvordan vi kan arbejde med det. Herefter var der dialog i grupper med ef-terfølgende dialog i plenum.
Opsamling på dialog i grupper:
Gruppe 1
• Hvad er præmissen for drøftelsen? Det handler allermest om, hvordan vi fasthol-der og skaber attraktive arbejdspladser. Billedligt talt er det mest attraktive at ha-ve
fastansatte, det næstmest attraktive er at anvende vikarer fra VRM og det mindst attraktive er eksterne vikarer.
• Der er også stort forbrug af lægevikarer særligt i psykiatrien, og der kommer og-så en indsats i forhold til at få det nedbragt.
• Notatet fra Danske Regioners bestyrelse kommer til at skubbe til medarbejderne på en uheldig måde. Det får konsekvenser, hvis man skal spare på vikarforbru-get, for så hænger det slet ikke sammen, da der mangler så meget plejepersona-le. Medarbejdersidens indstilling er derfor, at vi i stedet skal se på eksempelvis normering.
• Ledelse og politikere kommer ubevidst til at tale fag/fagligheden ned ved at an-sætte" ufaglærte" ind i faglærte stillinger, og når det bare kommer til at handle om "hænder" fremfor faglærte kompetencer.
• I stedet for at reducere vikarforbruget skal vi skabe ordentlige vilkår, som vi kan være stolte af. Der er nogle ting, som kommer forud for at skabe et godt sund-hedsvæsen.
Gruppe 2
• Hvad kan man bruge FEA til, og hvornår kan man bruge vikarer? Det er mere re-levant at have en kollega, som kender området fremfor eksterne kolleger. Hvad er det for en kompetence, der kommer ind via vikarer? Fastansatte og vikarer
kan noget forskelligt.
• Sundhedsvæsenet har fået flere opgaver, penge og ansatte gennem årene, men der er en forventning om, at vi kan løse mere komplekse opgaver indenfor de rammer, vi har.
• Nultimerskontrakter – nogle steder virker det godt, andre steder ikke.
• Der er formentligt noget omkring VRM, som ikke er tilstrækkeligt tydeligt og kendt. Der er nogle kvalitetsniveauer i VRM for, hvad man skal kunne. Der bør være mere kommunikation om mulighederne i VRM, og herunder at man som in-tern vikar godt kan vælge kun at tage vagter i bestemte afdelinger/hospitalsenheder.
• Tør vi som organisation og politikere helt undlade at bruge eksterne vikarer?
Gruppe 3
• Hvad er brugen af vikarer udtryk for? Hvorfor har vi det store forbrug af vikarer?
• En medarbejder, som kender afdelingen, er at foretrække fremfor en, der ikke kender afdelingen. Man får mere for pengene med en medarbejder, der kender arbejdsstedet, selvom de har samme kompetencer.
• Incitamenter til at være vikar handler ofte om selv at ville bestemme og have ind-flydelse og fleksibilitet omkring arbejdstid og -sted. Øges denne indflydelse og fleksibilitet i forhold til de fastansatte, så ville de have mere lyst til at blive.
• I forhold til 'sammen om opgave' så kan bagsiden være, at man kan miste faglig-heden.
Gruppe 4
• At undgå at have vikarer kan
give nogle arbejdsmiljømæssige udfordringer.
• Hvordan kan vi give mere fleksibilitet på arbejdspladsen? Det går nok begge veje. Det er ligesom et nyt arbejdsmarked, som opstår i vikarbureauerne.
• Mange unge og også nogle ældre ønsker et mere frit arbejdsliv, og det kan de få via vikarbureauer. Det må vi acceptere og samtidig sætte en grænser for, hvad vi vil være med til. Det er kommet for at blive, så lad os lave vores egne vikarbu-reauer og sige, at vi godt vil have vikarer, men de skal være en del af VRM. Vi skal turde lukke af for dem udefra.
• 'Working poor' er i yderste konsekvens bagsiden af et fleksibelt arbejdsmarked. Det har vi ingen interesse i.
Afsluttende bemærkninger
• Opfattelsen af VRM har altid været, at de leverer en faglighed. Det overrasker derfor, at omsorgsmedarbejdere er benævnt som en faggruppe (nævnt i vikarbi-laget). Det er en uuddannet faggruppe.
• I forhold til 'sammen om opgaven', så er det vigtigt ikke at italesætte det som no-get, der undergraver fagligheden. Vi er meget optaget af at beskrive, hvordan de forskellige faggrupper kan løse opgaver sammen. Det er en svær øvelse, som vil tage lang tid, og det er meget vigtigt at have dialog herom.
• Der blev henvist til vakanceopgørelsen, som var blevet drøftet på medarbejdersidens formøde. Der er en note, hvor der står, at der er ændret i opgørelsesmetoden fra 2021, og at stillinger, der er besat med en person fra en anden faggruppe, ikke længere tælles som vakancer. Man kommer dermed til at stå i en situation, hvor der ikke er en vakant fx sygepleje- eller bioanalytikerstilling, når den er dækket af en anden faggruppe. Det gør noget ved kvaliteten og/eller opgaveløsningen. Medarbejdersidens forslag er, at vi tager en drøftelse af vakanceopgørelsen på et kommende RMU-møde.
• Det blev præciseret, at noten handler om, at der er nogle typer opgaver og stillin-ger, som kan dækkes af forskellige faggrupper. Det dækker ikke over, at vi tager nogle uuddannede ind fra gaden. Det har ikke været tanken at opgøre tallene på den måde, hvilket gerne belyses nærmere på et kommende møde.
Konklusion
Anders Kjærulff takkede for en god dialog med mange gode input. Input fra mødet brin-ges videre til de forestående politiske dialoger om emnet, og der følges op senere med mere kommunikation om det interne vikarkorps VRM.
Vakanceopgørelsen tages op på et kommende møde.