Jonas Dahl orienterede indledningsvist om, at der er indkommet omkring 250 høringssvar. Der er møde i forligskredsen onsdag den 29. november, hvor kredsen skal forholde sig til, hvad der skal gå videre til forretningsudvalget og regionsrådet. Rammen i sparekatalogen skal samlet summere op til 237 mio. kr., som er forudsætningen for det budgetforlig, som blev indgået i september. Det spareforslag, som har været sendt i høring, er på 201 mio. kr., så der er en manko, som forligskredsen også kommer til at forholde sig til den 29. november.
Jonas Dahl gav en foreløbig opsummering af tematikker i nogle af høringssvarene fra HMU'erne omkring bl.a. lægebiler, besparelser på Silkeborg-matriklen samt kørselsgodt-gørelse.
Opsamling på hovedbudskaber:
• Medarbejdersiden bifalder og finder det positivt, at der tages politisk ansvar i for-hold til den økonomiske situation. Det er indholdet i sparekataloget, som medar-bejdersiden gerne vil drøfte - og konsekvenserne heraf. Der er stor frygt for de arbejdsmiljømæssige konsekvenser. Der er både rekruttering- og fastholdelsesud-fordringer oven i et ansættelsesstop.
• Den politiske intention er at tage ansvar i form af at lave strukturelle besparelser på 237 mio. kr. Derudover ligger der også besparelser på enhederne på op imod 400-500 mio. kr. for at opnå budgetbalance. Politikerne er bevidste om, at der også ligger en stor opgave i at sikre budgetoverholdelse, og de har bedt om at få indblik heri.
• Positivt af det ekstraordinære møde afvikles, men uheldigt at det foregår på vi-deo. Det er ikke optimalt. Vi drøfter de 273 mio. kr. i sparekataloget, men det er mange flere penge, der skal spares på enhederne. Det bekymrer rigtig meget i forhold til arbejdsmiljø og den nødvendige transformationsdagsordenen, hvor vi får brug for alle hænder.
• RMU har gennem flere år italesat, at man ønsker en politisk prioritering. Det er derfor en mavepuster, at der i en del af sparekataloget blot står et beløb og ikke, hvad konsekvenserne af besparelsen er.
• HMU på AUH havde i går besøg af Bodil Overgaard Akselsen fra Robusthedskom-missionen. Hun nævnte en række ting, som peger modsat af sparekravene lige-som "Implement-rapporten" også gør. Dybt frustrerende og bekymrende, at der nedsættes en kommission med nogen af landets dygtigste personer, som kommer med nogle anbefalinger, som sparekataloget går imod. Samtidig er besparelserne på 3 mia. kr. på administration på landsplan også bekymrende, hvor man helt sik-kert vil komme ud i afskedigelser. Endelig også bekymring for ansættelsesstoppet. Hvad med omplacering, og den ekstra sikkerhed vi har haft i forhold til det? Hvor-dan håndteres det?
• Mange af høringssvarene for LMU'erne indenfor administrationen går på attraktive arbejdspladser. HMU skriver det meget diplomatisk, men der hersker både tvivl og frustration om mange af de konsekvenser, der vil komme af de administrative besparelser. De kommer fra central side, men nogle kommer også indefra - fx dårligere honorering for kørsel. Der er også noget med processen, hvor der alle-rede er sendt en lokaleplan i høring på Skottenborg med kraftig reduktion i lokale-fordelingen med frist om 8 dage.
• I forhold til de administrative arbejdspladser, så er der fremadrettet bekymring for arbejdsmiljøet, det sociale og kollegiale. Det handler om teams og samarbejde - også på tværs af afdelinger. I Viborg er der regnet "baglæns" i forhold til, hvor mange der er i administrationen i Psykiatrien og på Socialområdet. Det er ikke den smarteste måde at gøre det på. Det skaber uro og vil være en merudgift i 2024. Måske skulle merudgiften udskydes til 2025.
• Vi ser med stor bekymringen på udmøntningen af sparekataloget i forhold til manglen på personale – særligt indenfor sygeplejerskeområdet. Besynderligt at skulle spare i en tid med mangel på arbejdskraft. Svært at gennemskue, hvor op-gaverne flytter hen. Ser også med bekymring på den forholdsvise store besparelse på Hospitalsenhed Midt med sammenlægning og reduktion af medicinske patien-ter. Sparekataloget arbejde imod Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads. Bekymret for, om folk flytter sig andre steder hen – måske helt ud af vo-res sundhedsvæsen. Også bekymret for sygeplejeskolen i Silkeborg.
• Bekymring i forhold til Regionshospitalet Silkeborg og hvor stor en ledelse, der bli-ver. Væsentligt at have adgang til sin ledelse, og at der praktiseres god ledelse fra Viborg. Bange for at det kan ende i ineffektivt arbejde. Der er også en stor be-kymring for at skulle arbejde på forskellige matrikler. Endelig også bekymring i forhold til uddannelse.
• Socialområdets HMU har meget lidt forståelse for, at de skal inddrages i de regionale besparelser.
Socialområdet er desuden organiseret på en helt særlig måde, som kræver rigtig meget udadgående kørsel, hvorfor besparelser på kørsel vil ramme medarbejderne hårdt.
• Ingen tvivl om, at ledelsessystemet også er bekymret for den alvorlige økonomi-ske situation, regionen står i. Samlet set 700-900 mio. kr. afhængig af, hvordan det gøres op. Hvis vi går ud med et stort underskud i indeværende år, så er der pt. drøftelser med Finansministeriet om, hvorvidt vi bliver ramt af en yderligere bod næste år. Det er bekymrende i et sundhedsvæsen, som er presset i forhold til både medarbejder- og økonomiske ressourcer. Vores opgave er ud fra de politi-ske pejlinger og det meget klare signal, som regionsrådet sendte i august, at få vores økonomi i balance. Der er bevidsthed om, at det får konsekvenser for ven-telisterne. Det er svært og ubehageligt og skaber utryghed, og vi er nødt til i fæl-lesskab at forsøge at være i det. Der er en række forhold, som skal afklares i forhold til Regionshospitalet Silkeborg og ledelse. Lokaleplaner og administrative besparelser er også store besparelser, som får konsekvenser. En del af valget er at afgive nogle af de lokaler, vi fx har haft i Viborg, så vi rykker mere sammen på færre m2, fordi der ligger en økonomisk besparelse heri. Forstår godt frustra-tionen over, at det går stærkt. Det handler om, hvor hurtigt vi kan slippe ud af le-jemålene.
• I forhold til Regionshospitalet Silkeborg, så er en overordnet tilgang i de strukturel-le besparelser at se, om der er beredskaber og funktioner, hvor vi ved at samle noget mere kan få en synergi.
• I forlængelse af omstruktureringen på Regionshospitalet Silkeborg. Hvis der er pa-tienter, som bliver dårlige efter operation og ikke umiddelbart kan udskrives, så giver det nogle patienttransporter til Viborg eller Aarhus. Hvad tænker I om det?
• Tanken er et 5-dags afsnit med tilstedeværelse af sundhedsfagligt personale døg-net rundt. Patienter, som opereres i dagtid, vil få mulighed for at overnatte, hvis der bliver behov for det. Man arbejder andre steder i landet med denne type af set-up, bl.a. i Grindsted, og der kan det godt lade sig gøre – også på privathospi-taler.
• Hvad planlægges der med af personale? Er det sygeplejersker, der skal passe pa-tienterne. Hvad sker der, hvis der bliver behov for en læge. Skal de ringe 112? Der må være noget patientsikkerhedsmæssigt i det.
• Typen af patienter, der skal opereres i Silkeborg, vil være anderledes end i dag. De mest komplicerede skal opereres andre steder. Hvis det mod forventning ople-ves, at en patient bliver dårlig og skal tilses af en læge, så ringer man 112. Det fungerer andre steder.
• Grunden til, at vi er havnet i denne økonomiske situation, er bl.a. større udgifter til praksisområdet og medicin. Er der nogen på højt plan, som ser på, hvad man kan gøre for at få det stoppet? Ellers står vi i samme situation næste år.
• Der er et udgiftsloft, som PLO har ramt. Det ser Regionernes Lønnings- og Takstnævn på. Regionerne har et stort ønske om, at praksisområdet skal overholde de-res økonomi og ligeså med tilskudsmedicin. Når der er et merforbrug på disse konti, så er der kun et sted at tage pengene, og det er hospitalerne. Det er ikke rimeligt, men det er det økonomiske set-up, der er i øjeblikket. Der er stort fokus på begge tematikker. De øvrige regioner er ramt af samme problematik.
Konklusion
RMU drøftede Politisk Sparekatalog 2024 og de indkomne HMU-høringssvar. Fristen for supplerende høringssvar fra RMU-medarbejderside/RMU-næstformandskabet er 24. no-vember, som efter mødet er rykket til 27. november 2023. Høringssvaret fra RMU vil i lighed med HMU-høringssvarene indgå i drøftelsen i forligskredsen 29. november 2023.
Vedlagt supplerende høringssvar fra RMU-medarbejderside samt aftale om Politisk Spareplan 2024.