Vedr. drejebog
Region Midtjylland har i dag en generel drejebog vedrørende omplacering/afsked som følge af besparelser og omstruktureringer. Drejebogen er udarbejdet i 2015 og suppleres af en del materiale, der forefindes på hjemmesiden.
Det foreslås, at materialet vedr. drejebogen sammenskrives og opdateres. Dette for at øge læsevenligheden og brugbarheden. Herudover forslås, at det præciseret at materialet er til inspiration og at der lokalt i MEDudvalgene kan aftales processer, der fraviger fra dem i drejebogen fx i forhold til antallet af samtaler.
Vedr. retningslinjer for omplacering
Region Midtjyllands nuværende retningslinjer for omplacering og afskedigelse ved strukturændringer og besparelse er sidst opdateret og vedtaget af RMU i februar 2015.
Alene fordi retningslinjen er udformet for en del år tilbage, er der nogle ting fx omkring kommunikation vedrørende fysiske breve, læsevenlighed mv., der bør tilpasses således, at de er mere tidssvarende.
Men det opleves også, at retningslinjerne ikke understøtter fastholdelse af medarbejderne i det omfang, der var tiltænkt og derfor foreslås samtidig nogle justeringer.
I vedlagte udkast til opdaterede retningslinjer, er der således arbejdet med:
- Læsevenligheden
- Tydeliggørelse af, hvad der gælder i henholdsvis høringsperiode og opsigelsesperiode ved omplacering indenfor eget HMU område og hvad der gælder ved omplacering udenfor eget HMU område.
- Forslag til justering af omplaceringsretten – procedure og omfang
Ad 1 – Læsevenlighed
I dag er retningslinjerne suppleret med en række fortolkningsbidrag, og for at få det fulde overblik over indholdet er det nødvendigt at læse en række dokumenter fx:
- Retningslinjer for omplacering og afskedigelse
- Proces for omplacering på tværs af HMU områder
- Modregningsklausuler i forbindelse med omplacering
Det samlede materiale opleves dels uoverskueligt, men det er også forældet på en række punkter, idet de fx lægger op til fremsendelse af fysiske breve og udlevering af fysiske dokumenter.
Ad 2 – Tydeliggørelse af retningslinjernes anvendelsesområde
De nuværende retningslinjer gælder i de tilfælde, hvor der ikke er mulighed for omplacering indenfor eget HMU område, eller hvor en omplacering indenfor eget HMU område vil udgøre en væsentlig stillingsændring (på andre parametre end løn).
Det vil sige, der er forudsat en proces, hvor der i høringsperioden afsøges omplaceringsmuligheder i eget LMU-område, herefter eget HMU-område og kun, hvor der ikke er mulighed for omplacering her, så afsøges omplaceringsmuligheder i hele Region Midtjylland.
Det kan dog være vanskeligt at læse ovenstående direkte ud af retningslinjerne i dag, hvorfor den del bør tydeliggøres, så det fremgår klart, hvornår omplacering indenfor/udenfor eget HMU-område undersøges.
Herudover bør det fremgå klart, at der er forskel på processen i høringsperioden og efter opsigelsen er modtaget.
Ad 3 – Omplacering udenfor eget HMU område – uhensigtsmæssig og tung proces
I dag er der en ret til at blive omplaceret i en relevant ledig stilling i hele opsigelsesperioden. Til denne ret er der koblet en proces, som primært foregår imellem HR afdelingerne.
Det opleves at være en uhensigtsmæssig og tung proces, som ikke er til gavn for den enkelte medarbejder, og som ofte ikke medfører omplacering.
Koncern HR og de decentrale HR afdelinger oplever:
- At flere stillinger pludselig ikke skal besættes – hvis ansættende afdeling skal tage en medarbejder, der er i omplacering.
- Ansættelsesudvalgets mulighed for at vælge den bedst egnede kandidat er hindret.
- Medarbejderne oplever, at deres mulighed for at få et job er dårligere, hvis de påberåber sig fortrinsretten.
- Der bruges meget energi på skriftlighed mellem HR afdelingerne og afgivne og ansættende arbejdspladser, om uenigheder i forbindelse med en konkrete omplaceringer.
- En manglende ansættelse efterlader medarbejderne med en fornemmelse af slet ikke at være kompetent til den specifikke stilling, hvilket kan opleves som endnu et nederlag oveni afskedigelsen.
Det er derfor både Koncern HR's og de lokale HR-/Personalechefers vurdering, at retningslinjerne bør justeres – både i forhold til proces og i forhold til omfang, og at dette vil være til gavn for både de enkelte medarbejdere og arbejdspladser.
Ad 4 – Ændring af omplaceringsretten, procedure og omfang
Det bør fremgå klart, at der er forskel på de forpligtelser, som arbejdspladsen har i høringsperioden og i opsigelsesperioden.
I det vedlagte udkast, er det således præciseret, at der i høringsperioden er en egentlig ret til omplacering i ledige passende stillinger indenfor eget overenskomstområde og på samme organisatoriske niveau, forudsat at medarbejderen i øvrigt opfylder de krav til kvalifikationer fx i forhold til uddannelse, der nævnes i stillingsopslaget. Det er uden betydning for denne ret, om stillingen er i opslag eller ikke er kommet i opslag endnu.
For så vidt angår perioden efter afskedigelsen er der ikke en juridisk forpligtelse til at omplacere medarbejderne. Den forpligtelse, der er her, udspringer at retningslinjerne.
Her foreslås, at der fremover alene er en fortrinsret til samtalen. Fortrinsretten gælder på relevante lignende stillingen indenfor samme overenskomst og faggruppe, såfremt det af nærmeste leder/ansættelsesudvalget (evt. i samarbejde med den lokale HR afdeling) vurderes, at kandidaten opfylder de uddannelsesmæssige krav til stillingen
Konkret vil processen således fortsat være sådan, at medarbejderne selv skal søge stillingen. Medarbejderen skal i ansøgningen gøre opmærksom på, at vedkommende er i opsagt stilling og har fortrinsret til samtalen.
Ansættelsesudvalget/ansættende leder vurderer, om kandidaten opfylder betingelserne for at komme til samtale. Er det tilfældet, så indkaldes kandidaten til samtale.
Er det ikke tilfældet, så meddeles dette til kandidaten.
På baggrund af de afholdte samtaler, vurderer ansættelsesudvalget, hvem der er den bedst egnede til stillingen.
Den bedst egnede kandidat tilbydes stillingen.
Det er Koncern HR's og de lokale HR-afdelingers vurdering, at den fremgangsmåde sikrer, at medarbejderne får mulighed for at komme til en samtale på de stillinger, hvor der rent faktisk er et match. Men samtidig, at vedkommende kun ansættes, hvis man er den bedst egnede.
For den enkelte afdeling betyder det, at stillingen besættes med den bedste kandidat.
For medarbejderen betyder det, at de, hvis de får jobbet, aktiv er valgt til på grund af kompetencerne og ikke kan blive i tvivl om, hvorvidt vedkommende kun er ansat, fordi lederen skulle ansætte vedkommende.
Hvis medarbejderen ikke får jobbet, så skyldes det, at en anden var bedre egnet og ikke, at vedkommende slet ikke er kompetent til stillingen.
Alt i alt vil den justerede praksis:
- Sikre at Region Midtjylland altid ansætter den bedste kandidat i ledige stillinger.
- Sikre medarbejderne reel mulighed for at få et job i opsigelsesperioden, og dermed blive fastholdt i Region Midtjylland.
- Sikre en mere skånsom og smidig proces for medarbejderen – der ikke vil opleve, at blive betragtet og vurderet som uegnet til en stilling.
- Nedsætte administrationen betragteligt – både for ansættende og afgivne arbejdsplads.
Vedr. Støtteforanstaltninger
Der påtænkes ikke ændret i de støtteforanstaltninger, der i dag tilbydes til medarbejdere, der afskediges. De muligheder, der er for støtteforanstaltninger, vil dog blive beskrevet mere klart på hjemmesiden.
Bemærk, at der kan forekomme links i bilagene, som endnu ikke er opdateret.