Abonnér
Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 30. september 2024 kl. 16:00
i Videomøde

 


Sagnr.: 1-01-72-25-23

1. Regeringens udspil til sundhedsreform

Sagsfremstilling

Der vil være en kort præsentation af regeringens udspil til sundhedsreform med mulighed for spørgsmål og dialog.


Vedlagt regeringens udspil "Sundhed tæt på dig" del 1 og del 2 (fremsendt på mail til RMU den 19. september 2024) samt de plancher, som vil blive præsenteret på mødet.

Beslutning

Regionsdirektør Jonas Dahl bød velkommen til informationsmødet og præsenterede kort regeringens udspil til sundhedsreform med særlig fokus på de centrale pointer for Region Midtjylland, og de medarbejdere der forventes berørt i den kommende proces.


Der pågår nu politiske forhandlinger. Der var teknisk gennemgang og sættermøder med de respektive politiske partier allerede i sidste uge, og realitetsforhandlingerne starter i indeværende uge. Det kommer formentligt til at gå meget hurtigt, og der forventes en afklaring med udgangen af oktober – måske de første uger af november.


De slides, som blev brugt i forbindelse med præsentationen, er vedlagt som bilag.


Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne


• Regional Udvikling er et af de steder, hvor der sker de største forandringer. Er der dialog om, at nogle af de opgaver, som foreslås fjernet i udspillet, skal fortsætte? Der er mange medarbejdere, som arbejder med klima og grøn omstilling. Vi er også vært for nogle internationale sekretariater bl.a. Nordsøprogrammet. Det kan regeringen vel ikke blot beslutte skal til kommunerne? Sundhedsinnovation er ik-ke nævnt i udspillet. Tager Danske Regioner ikke noget af det op?


• Der spørges om tre ting her. 1) Kulturområdet, hvor Region Midtjylland har en særlig stærk position og bidrager til at binde de midtjyske kommuner sammen, forsøger vi at påvirke på forskellig vis. 2) I forhold til de interregionale forhold, hvor det handler om at søge EU-midler, har vi lavet nogle notater, og det forven-tes, at Danske Regioner tager det op. 3) Sundhedsinnovation er finansieret via sundhedsmidler, selvom det forvaltes i Regional Udvikling, og denne sundhedsind-sats vil skulle videreføres.


• Det er slemt nok at flytte medarbejdere mellem forskellige myndigheder, men det bliver meget svært for TR og AMIR på de områder, som helt skal bortfalde, og der ingen steder er at flytte hen. Det kan skabe usikkerhed og ”udsivning” af medar-bejdere.


• Direktionen og Koncernledelsen er meget bevidste om, at vi har en enorm vigtig opgave i forhold til de medarbejdere, som føler sig usikre. Vi forsøger at løfte det ind på det politiske bord, men må respektere, at den politiske proces kører. Så snart vi ved noget, vil vi informere de berørte medarbejdere. I forhold til at skulle modtage og afgive medarbejdere kommunalt er der allerede igangsat dialog med kommunaldirektører, og vi er enige om, at når der ligger en politisk aftale, sætter vi os sammen. De faglige organisationer skal også inddrages. Der er en forståelse kommuner og regioner imellem af, at vi anvender de offentlige virk-somhedsoverdragelsesregler, men det omhandler alene medarbejdere, som overflyttes. Vi har en opmærksomhed og er bevidste om, at det skaber usikkerhed, der hvor opgaverne helt bortfalder.


• Kan der siges lidt mere om integration af psykiatrien i somatikken? Vi kender kun det, der står i udspillet, og det er meget kortfattet. Det skal samles under en fæl-les ledelse. Vi må først se, om det er den politiske beslutning, der træffes. Der-næst får vi en opgave i at få en dialog med de nationale myndigheder om, hvad de forestiller sig. Direktionen har en ambition om at fastholde kursen i forhold til den satsning, der er lavet i psykiatrien både lokalt i regionen og nationalt med 10 års planen. Der har været dialog med psykiatriledelsen. Vi er nødt til at afvente den politiske aftale. Det skaber en usikkerhed, og det er fuld forståeligt. Forhå-bentligt kommer der en hurtig afklaring.


• I forhold til sundhedsrådene hvor meget beslutningskraft og ledelse ligger der i dem? Er det politiske beslutninger eller er det også beslutninger af driftsmæssig karakter? Det minder formentligt mere om et kommunalt udvalg end det vi kender i dag. Der er den særlige krølle, at hvis et regionsrådsmedlem ikke vil være med til at træffe beslutning, så skal det løftes op i regionsrådet. Koncernledelsen og direktionen har drøftet, hvordan man leder indenfor det respektive hospital, og hvordan arbejder vi på tværs af organisationen. Skal fx Sundhedsrådet i Aarhus tage beslutning om partikelterapi for hele Danmark eller bør det ligge i regions-rådet. Det er noget af det, som vi er nødt til at afvente i den kommende tid. No-get ligger i en vertikal søjle i sundhedsrådene. Andet ligger horisontalt, og det er noget løsere beskrevet i udspillet.


• Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at lave nogle søjler i Region Midtjylland, hvor man ikke længere tænker på tværs. Det skal vi derimod blive bedre til i fremtiden. Vi vil gerne tale mere koncern, og hvordan vi løfter opgaverne i fællesskab og styrker samarbejdet på tværs.


• Er der noget direktionen og koncernledelsen kan gøre for at favne den usikkerhed og utryghed, der eksisterer i organisationen? Vi kan ikke fjerne usikkerheden fra den ene dag til den anden, men vi kan tale om det. Det er godt at give rum og have dialog om det lokalt.


• Når vi har et overblik, vil medarbejdersiden gerne have en tidslinje for, hvornår og hvordan man blive involveret – både den enkelte faglige organisation for dem, som først berøres, og senere RMU mv. Et bedre overblik over, hvad det er, sund-hedsrådene skal arbejde med, er også et ønske fra medarbejdersiden. Det er i øvrigt vigtigt, at direktionen og koncernledelsen sender et signal om, at TR/FTR-tid er vigtig i en tid med usikkerhed.


• Vi har pt. særlig fokus på Regional Udvikling og de dele af organisationen, hvor vi skal modtage nye medarbejdere. På et tidspunkt skal vi også have dialog med de kommunale ledere. En krølle er, at der ikke er noget, som tilsiger, at en kommu-ne skal aflevere medarbejdere. Det kan godt være fx Aarhus Kommune kan levere ydelsen ind til sundhedsrådet. Så er det sundhedsrådet, som er bestiller af ydelsen. Mindre kommuner har nok ikke samme mulighed. Der kan godt blive forskel mellem store og mindre kommuner.


• Digitalisering og It er bekymret for, hvad fælles digitalisering kommer til at betyde for dem. Ifølge direktøren for Sundhedsdatastyrelsen forestiller man sig, at det handler om i størrelsesordenen
10 pct. af de opgaver, regionerne i dag varetager, som berøres. Vi har allerede et fælles samarbejde på tværs mellem regio-nerne og ind mod staten. Driftsdelen skal fortsat være kliniknær.


• Jonas Dahl bemærkede afslutningsvist, at vi fastholder den løbende dialog. Når der foreligger en politisk aftale, indkaldes der igen til videomøde i RMU. Direktionen skal dog forinden have et par dage til at ”tygge forliget igennem”.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-72-25-23

2. Eventuelt

Beslutning

Ingen bemærkninger

Tilbage til toppen