Abonnér
Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 5. december 2013 kl. 12:00
i Fælles frokost kl. 12.00-12.30. Konference 1, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg


Sagnr.: 1-01-77-1-13

1. Godkendelse af dagsorden (2 min)

Resume

Dagsordenen godkendes.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsorden godkendes.

Beslutning

Det blev aftalt, at forsøge at slutte mødet tidligt af hensyn til vejret.

 

Det blev fra medarbejderside orienteret om, at kredsformand Anja Laursen, DSR Kreds Midtjylland enstemmigt er valgt som 1. næstformand for RMU.

 

Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

2. Godkendelse af referat fra 16. september 2013 (2 min)

Resume

Referat fra ordinært møde 16. september 2013 vedlægges.

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet er vedlagt som bilag.

Beslutning

Der blev fra medarbejderside gjort opmærksom på, at der var en rettelse til referatet under punkt 10 om status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH, hvor der stod ”En af visionerne med SOSU-skolerne var at undgå ensidigt gentaget arbejde”. Det skal rettes til: ”En af visionerne med serviceassistentuddannelsen var at undgå ensidigt gentaget arbejde”.

 

Referatet blev herefter godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-80-1-13

3. Temadrøftelse: Politik for billed- og lydmedier (30 min)

Resume

Det er vigtigt med klare retningslinjer for, hvordan man forholder sig som medarbejder eller leder, når der tages billeder eller optages video – eller lyd på arbejdspladsen.

 

Politik for billed- og lydmedier er et udkast, der skal dække koncernen.

 

Politikkens vigtigste formål er at hjælpe regionens ansatte med at afklare, hvad de kan gøre og må gøre i en række situationer, hvor der optages billeder og lyd, når de samarbejder eller er i kontakt med brugere, patienter, borgere, pårørende m.fl.

 

Det bemærkes, at politikken således ikke omfatter patientens forhold.

Det indstilles,

at udkast til Politik for billed-og lydmedier drøftes, og

 

at politikken sendes i høring i HMU'erne.

 

 

Sagsfremstilling

RMU besluttede på et møde 27. september 2012 at nedsætte en arbejdsgruppe med det formål at udforme en koncerndækkende politik for billed- og lydmedier.

 

Arbejdsgruppen er etableret på baggrund af en henvendelse fra LMU i Regionspsykiatrien Silkeborg, der har rejst en række spørgsmål om, hvilke retningslinjer der gælder for brug af billeder, video – og lyd af medarbejdere, da det er væsentligt for medarbejderne, at der er klare retningslinjer på området. 

 

Vedlagte udkast til politik er udarbejdet af arbejdsgruppen og beskriver en overordnet og koncerndækkende retning for brugen af billed- og lydmedier.

 

Politikken indeholder ud over de overordnede retningslinjer bl.a. en række praktiske eksempler på, hvordan man som medarbejder skal forholde sig samt uddybende information om relevant lovgivning.

 

Arbejdsgruppen har taget udgangspunkt i de konkrete spørgsmål rejst af medarbejdere og ledelser og i den eksisterende lovgivning på området. 

 

Der er vigtigt at understrege, at udkastet netop tager udgangspunkt i medarbejderens situation og IKKE i patientens. Her henvises til udkast til politik Patienten i pressen.

 

Tidsplan

Politikken sendes til RMU med henblik på drøftelse og videresendelse i høring i samtlige HMU'er. Herefter forelægges politikken regionsrådet for drøftelse og vedtagelse.

 

Planen for drøftelse og vedtagelse af politikken ser således ud:

 

  • Høring i HMU'erne: December 2013 - primo marts 2014

  • Drøftelse af høringssvar i RMU: April 2014

  • Politisk drøftelse i forretningsudvalget: 17. juni 2014

  • Politisk drøftelse/vedtagelse i regionsrådet: 25. juni 2014.

Beslutning

Det blev aftalt at behandle de to kommunikationspolitikker ”Politik for billed- og lydmedier” og ”Patienten i pressen” under et.

 

Kommunikationschef Birgitte Thingholm orienterede indledningsvist kort om de to politikker.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne:

 

Politik- og billedmedier 

  • Det blev fra ledelsesside tilkendegivet, at det er et rigtig godt papir og meget nyttigt i forhold til pressen. Det er godt at få en politik at læne sig op ad. Det foreslås, at der ændres på formuleringen på side 8, hvor der står, at ”besøgstider begrænser tilgængeligheden til hospitalet til personer, der har en tilknytning til patienterne”. Vi er på vej til at afskaffe besøgstider. Sætningen foreslås derfor slettet.

 

  • Det blev også fra medarbejderside tilkendegivet, at det et godt papir, men nok nærmere en vejledning end en politik. Indledningsvist bør man gøre opmærksom på, at det er en politik, som medarbejderne har ønsket.

 

  • Det blev fra ledelsesside tilkendegivet, at der er behov for noget mere kortfattet end de 11 sider, som politikker fylder.

 

  • Der blev fra ledelsesside foreslået at bløde formuleringen op på side 3 øverst, hvor der står, at der ved fotografering på hospitaler mv. ALTID skal indhentes tilladelse hos ledelsen. Hvad med f.eks. en situation, hvor der ønskes billede af jordemoderen og det nyfødte barn?

 

  • Der blev fra ledelsesside spurgt til, om vi virkelig mener, at pressen ikke må tage billeder på p-pladser og ved hovedindgange? Hvad gør man med borgere med mobiltelefoner? Er vi tydelige nok på sondringen ml borgere og pressen?

 

  • Der blev fra medarbejderside spurgt til, om hospitalers indgange ikke er åbne uden man behøver have et ærinde? Og det samme med hensyn til parker og p-pladser. Er de ikke offentligt tilgængelige?

 

  • Der blev fra ledelsesside gjort opmærksom på, at man i psykiatrien har journalister, som henvender sig direkte, uopfordret til patienter på afdelinger. Hvordan håndterer vi det?

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at i katastrofesituationer må journalister kunne bortvises eller anmodes om ikke at filme. Banderelaterede personer må heller ikke kunne filme mv.

 

  • Det blev fra ledelsesside bemærket, at vi også skal huske på åbenheden – hospitalerne er borgernes hverdag. Der vil være kritiske situationer, som kan være vanskelige at håndtere, men udgangspunktet bør være åbenhed.

 

  • Det blev fra medarbejderside understreget, at det vigtigste – i forhold til begge politikker – er, at de bliver implementeret helt ud til yderste led. Personalet bliver oftere konfronteret med de omtalte problemstillinger.  

 

Patienten i pressen  

  • Der blev fra ledelsesside henvist til formuleringen på side 2 øverst, hvor der står, at betingelserne er ufravigelige og dækker alle dele af sundhedsområdet i regionen. Det er en meget stærk formulering, som kan stå i modsætning til journalisternes paragraf om væsentlighedskriterium. Man kunne evt. lave en fodnote herom.

 

  • Det blev endvidere fra ledelsesside bemærket, at hospitalsledelsen er skrevet helt ud af politikken, jf. side 3 afsnit B.2, hvor der står, at det er ledelsen på den pågældende afdeling, der i dialog med medarbejderne og den lokale ledelse beslutter, om man vil indgå et længerevarende samarbejde med et medie. Hospitalsledelsen bør involveres.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at der med henvisning til afsnit B.2 må være forskel på ledere og medarbejdere. Der står i politikken, at alle ansatte – ledere som medarbejdere – har retten til at bestemme, om de ønsker at medvirke i elektroniske eller trykte medier. Der må være situationer, hvor en topledelse ikke kan undlade at udtale sig til pressen. Det kunne med fordel nuanceres.

 

Birgitte Thingholm delte nogle små info-kort ud på mødet og forklarede, at det er tanken, at noget lignende kunne laves som formidlingsværktøj vedrørende politikken for billed- og lydmedier, som på en enkel måde vil kunne formidle hovedbudskaberne.

 

Med hensyn til begrebet offentligt tilgængeligt, så er det ikke det samme som frit tilgængeligt i pressejuridisk forstand. Journalisterne kan tage fat i patienten frem til hoveddøren. Koncernkommunikation har med juridisk bistand vurderet, at vi har mulighed for at sige, at der altid skal indhentes tilladelse hos den, der fotograferes og hos ledelsen på regionens matrikler. Der er ikke fotoforbud, det skal bare være ifølge aftale. Man gør i øvrigt det samme på Ålborg Universitetshospital. Det er noget, som Koncernkommunikation er indstillet på at stå på mål for og drøfte med journalistforbundet. Det skal naturligvis være sådan, at man kan tage et billede af en jordemoder og et nyfødt barn uden at indhente tilladelse hos ledelsen. Det har man lokalt mulighed for at forholde sig til på en hensigtsmæssig måde.

 

Der blev fra medarbejderside afslutningsvist spurgt til, om en journalist ikke længere kan gå ind på en afdeling og tale med de psykiatriske patienter uden først af aftale det med ledelsen, hvis denne politik bliver vedtaget? Birgitte Thingholm svarede, at denne situation ikke er dækket af politikken. Nærværende politik handler alene om billed- og lydoptagelser. Der blev endvidere fra medarbejderside spurgt til, om arbejdsgruppen skal arbejde med implementeringen af politikken? Birgitte Thingholm svarede, at Koncernkommunikation vil lave nogle forslag, og at arbejdsgruppen vil blive inddraget – evt. via mail.

 

Konklusion 

Det blev besluttet, at de to politikker tilrettes på baggrund af bemærkningerne på RMU-mødet, inden de sendes i høring i HMU’erne. (Politik for billed- og lydmedier sendes i høring i samtlige HMU’er, mens politik for patienten i pressen sendes i høring i HMU’erne på sundhedsområdet). Der vil derudover være en dialog med journalistforbundet.

 

Politikkerne drøftes igen på RMU-mødet 23. april 2014 på baggrund af høringssvarene fra HMU’erne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-11-11-06-V

4. Temadrøftelse: Kommunikationspolitik: Patienten i pressen (30 min)

Resume

Der er stor interesse for udsendelser med patienten i fokus. Særligt er mange tv-stationer interesserede i at lave reportageprægede udsendelser, hvor patienter indgår i "lige-nu- og her-situationer": På landevejen efter ulykken, på skadestuen, i akutlægehelikopteren mv.

 

"Patienten i pressen" er et udkast til politik på området. Målet er at opnå den rette balance mellem på den ene side åbenhed/synlighed i sundhedsvæsenet og på den anden side at værne om patient og pårørende i en sårbar situation.

Det indstilles,

at udkast til politik for patienten i pressen drøftes, og
at politikken sendes i høring i HMU'erne på sundhedsområdet.

Sagsfremstilling

Mandag den 18. marts 2013 blev der afholdt en høring for regionsrådet om de etiske udfordringer, der er forbundet med at åbne sundhedsvæsenet for medierne.

 

Vedlagte udkast til kommunikationspolitik er et udkast til en koncerndækkende tilgang til feltet. Kommunikationspolitikken beskriver, på hvilke betingelser medierne får adgang til at overvære, interviewe og filme situationer, hvor patienter indgår.

 

Der er tilstræbt en balance mellem på den ene side åbenhed/synlighed og på den anden side beskyttelse af patienten og de pårørende.

 

Politikken er opdelt i to dele: Én del handler om de løbende dagsaktuelle nyheder. En anden produktioner over et længere tidsforløb - altså mere magasinprægede udsendelser/artikler med patienten i en central rolle.

 

Politikken er på flere områder udtryk for en stramning af den eksisterende praksis i regionen.

 

Når det gælder magasinprægede udsendelser/artikler lægges der fx op til krav om skriftlige kontrakter, ligesom der er indført en længere fortrydelsesret for patientens side end praksis generelt har været i organisationen.

 

  

Tidsplan

Politikken sendes til RMU med henblik på drøftelse og videresendelse i høring i samtlige HMU'er på hospitalerne og i psykiatrien. Herefter forelægges politikken regionsrådet for drøftelse og vedtagelse.

 

I høringsperioden sikres det, at også pressen får mulighed for at kommentere på politikken.

 

Planen for drøftelse og vedtagelse af politikken ser således ud:

 

  • Høring i HMU'erne: December 2013 - primo marts 2014

  • Drøftelse af høringssvar i RMU: April 2014

  • Politisk drøftelse i forretningsudvalget: 17. juni 2014

  • Politisk drøftelse/vedtagelse i regionsrådet: 25. juni 2014.

Beslutning

Jævnfør referat under punkt 3, hvor politik om ”Patienten i pressen” også blev behandlet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

5. Revideret forslag til kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland (10 min)

Resume

Arbejdsgruppen vedrørende kompetenceudviklingspolitik har udarbejdet et revideret forslag til en kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland på baggrund af de høringssvar, som er indkommet fra HMU'erne. Forslaget drøftes på mødet sammen med forslag til kommunikation og forankring af politikken på regionens arbejdspladser.  

Det indstilles,

at det reviderede forslag til kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland drøftes, og

 

at den efterfølgende kommunikation og forankring af politikken på Region Midtjyllands arbejdspladser drøftes.

Sagsfremstilling

RMU drøftede 11. april 2013 forslag til en kompetenceudviklingspolitik

for Region Midtjylland samt forslag til høringsproces i MED-systemet og kommunikation og forankring af politikken. RMU besluttede at sende forslaget til kompetenceudviklingspolitik i høring i HMU'erne efter indarbejdelse af kommentarer fra RMU-mødet.

 

Kompetenceudviklingspolitikken har således hen over sommeren været i høring i HMU'erne. Arbejdsgruppen vedrørende kompetenceudvikling har udarbejdet forslag til, hvordan høringssvarene kan indarbejdes i politikken. Drøftelsen er ifølge aftale med RMU-formandskabet blevet udskudt til RMU-mødet 5. december 2013, da nogle af bemærkningerne i de indkomne høringssvar er af så principiel karakter (herunder bl.a. forslag til en ny definition af kompetenceudvikling), at det har været mest rigtigt at indkalde arbejdsgruppen til endnu et møde, så der kan præsenteres et endelig forslag til en kompetenceudviklingspolitik for RMU.  

 

Forslag til kommunikation og forankring af politikken på Region Midtjyllands arbejdspladser, som blev forelagt på RMU-mødet 11. april 2013 - men ikke kommenteret, vedlægges til drøftelse på mødet. Processen er tilrettet i henhold til, at drøftelsen i RMU er udskudt til 5. december 2013 og dermed også tidspunktet for orienteringen af regionsrådet.  

 

Revideret forslag til kompetenceudviklingspolitik, høringssvar fra HMU’erne samt forslag til kommunikation og forankring af politikken er vedlagt som bilag.

 

 

 

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om det reviderede forslag til en kompetenceudviklingspolitik. Den største ændring består i, at definitionen på kompetenceudvikling er ændret på baggrund af høringssvarene. Hun orienterede ligeledes om forslaget til den efterfølgende kommunikation og forankring af politikken på Region Midtjyllands arbejdspladser.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne: 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at politikken har været længe undervejs. Hvis regeringen ændrer på SVU-godtgørelsen og den bortfalder, kan det få betydning for, om politikken kan leves ud. Bør politikken derfor ikke også drøftes og godkendes af regionsrådet?

  • Det blev fra medarbejderside understreget, at der på mødet bør laves en plan for, hvad man gør for at få problematikken om SVU-godtgørelsen bragt videre til fx fællestillidsrepræsentanter og pressen – gerne i samspil med de øvrige regioner. Hvis SVU-godtgørelsen bortfalder, vil det få meget stor betydning for, hvordan uddannelse kommer til at foregå. Der bør være fokus på, hvor meget et ophør af SVU-refusionerne betyder økonomisk.

  • Det blev fra medarbejderside understreget, at der naturligvis skal kompetenceudvikles, så vi kan klare den daglige drift. Det er dog ikke nok, idet der også skal være plads til forskning, udvikling, nysgerrighed og ambitioner.

  • Bo Johansen bemærkede, at kompetenceudviklingspolitikken er en sag, mens en fjernelse af SVU-midlerne i finansloven en anden. De to ting bør behandles adskilt. Den manglende SVU-godtgørelse kan drøftes i forbindelse med de kommende budgetdrøftelser, når vi har overblik over de økonomiske konsekvenser. Det er helt ekstraordinært, at man fjerner disse midler til efter- og videreuddannelse.

  • Det blev fra medarbejderside foreslået at vente et par måneder med at godkende kompetenceudviklingspolitikken, indtil den økonomiske situation med hensyn til SVU-midler er afklaret. Det er vigtigt, at der ikke bliver lavet en politik som opfattes som ”en luftbobbel”.

Konklusion 

Det blev besluttet, at behandlingen af kompetenceudviklingspolitik for Region Midtjylland udsættes, indtil der er sket en kortlægning af de økonomiske udfordringer. Det sker i et regionalt regi, men der kan også være samspil med de øvrige regioner.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-2-37-13

6. Drøftelse af politik om fuldtid - vedtaget af Danske Regioners bestyrelse (10 min)

Resume

Danske Regioners bestyrelse har vedtaget en politik om fuldtid. Politikken er fremsendt med henblik på implementering i regionerne i perioden fra 2014 til 2021.

Det indstilles,

at den vedtagne politik om fuldtid drøftes.

Sagsfremstilling

Danske Regioners bestyrelse har vedtaget en politik om fuldtid.

 

Ønsket med en ny fælles politik om fuldtid er at ændre kulturen på de regionale arbejdspladser. I dag arbejder knap fire ud af ti medarbejdere i regionerne på deltid. Målet med den nye politik er, at dette i 2021 er ændret til, at kun to ud af ti arbejder på deltid.

Med henblik på at fremme målene i fuldtidspolitikken opfordres regionerne til at opslå stillinger på fuld tid allerede pr. 1. januar 2014.

Danske Regioners Løn- og Personalepolitiske Udvalg finder, at der er gode grunde til at tage hul på en fuldtidspolitik både på den korte og den lange bane:

  1. Man ved, at det ikke er arbejdsrelaterede årsager, der får nogle faggrupper til at vælge at arbejde på deltid. Masser af nyuddannede starter deres karriere i en deltidsstilling, og ofte ufrivilligt. De bliver dermed presset ind i en deltidskultur og vænner sig til det som det normale. Det ønsker man at ændre på nu, bl.a. fordi man ikke finder det hensigtsmæssigt at uddanne tre medarbejdere til to stillinger.

  2. Det kun er få år siden, at regionerne manglede hænder til sundhedssektoren.

    Med tanke på at der bliver stadig flere ældre mennesker med behov for behandling på sygehuset, er det vigtigt, at vi også fremadrettet kan skaffe tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft, og at det hænger sammen økonomisk. Kan vi ikke få folk til at lægge flere timer på arbejdsmarkedet end i dag, risikerer vi at mangle hænder og hoveder bl.a. andet på sygehusene.

Danske Regioner understreger, at implementeringen af initiativet om at slå ledige stillinger op på fuld tid kan ske ved naturlig afgang. På den måde vil ingen medarbejdere blive tvunget op i tid eller afskediget som følge af initiativets ikrafttræden. Det er vigtigt, at initiativet tager højde for regionernes arbejdstilrettelæggelse - den enkelte region kan lokalt tilpasse sig initiativet.

Som baggrundsmateriale for drøftelsen kan der i øvrigt henvises til Region Midtjyllands Personalepolitik og Livsfasepolitik, som kan ses på www.hr.rm.dk. Livsfasepolikken er vedlagt som bilag.

Sagen har forud for drøftelse i RMU været drøftet i direktionen, HR-/Personalechefkredsen og Strategisk HR-Forum. Der vil på mødet blive givet en kort orientering om disse drøftelser.

Beslutning

Bo Johansen gav en kort orientering om baggrunden for den ny politik om fuld tid fra bestyrelsen i Danske Regioner, som regionen skal leve op til under skyldig hensyntagen til lokale forhold.

 

Anne Jastrup oplyste, at der er lokale forskelle på anvendelsen af deltid, som først skal undersøges nærmere, inden der tages stilling til, hvad der skal gøres for at forsøge at indfri politikkens målsætninger, og herunder vurderes om vi kan lære noget af hinanden.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne: 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er uartigt, at Danske Regioner tager sådan en beslutning, som bare skal implementeres. Mange vil ikke søge ansættelse, hvis det kun er muligt at få fuld tid. Omvendt er der også medarbejdere, som ikke kan komme på fuld tid. Det er fint, at de regionale forskelle undersøges, og der må meldes tilbage til Danske Regioner.

  • Det blev fra medarbejderside understreget, at vi er nødt til at gøre noget kommunikationsmæssigt, så afdelingerne ved, hvad de skal gøre fra 1. januar 2014. Rygterne er begyndt at løbe.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at mange har valgt at gå ned i tid som en forudsætning for deres liv og helbred, men er det rimeligt, at arbejdslivet skal være så stressende, at man ikke kan holde til fuld tid? Bør der eventuelt være en speciel formulering om +60 årige.

 

  • Der blev fra medarbejderside henvist til, at det står i papiret, at man ved, at det ikke er arbejdsrelaterede årsager, der får nogle faggrupper til at vælge arbejde på deltid. Hvem har skrevet det, og hvem har man mon spurgt?

 

  • Anne Jastrup svarede, at der formentligt ligger nogle gedigne undersøgelser til grund for udformningen af politikken. Der er mange gode grunde til at undersøge forskellene på tværs af regionen, og der har været en god dialog om politikken i Strategisk HR-forum. HMU’erne kunne også drøfte, hvordan de opfatter den. Der bliver ingen opfølgning i stil med akut-jobbene, nærmere en opsamling i den årlige personaleredegørelse.

 

  • Det blev fra medarbejderside foreslået at skrive om politikken i Midtnyt og ridse konditionerne op.

 

Konklusion:

Der sker en formidling via Midtnyt om, at der sættes en undersøgelse i gang på tværs af regionen om omfanget af deltidsstillinger. Det formidles ligeledes, at alle stillinger ikke skal slås op som fuldtidsstillinger pr. 1. januar 2014.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

7. Drøftelse af medarbejderinddragelse i forbindelse med Nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP (10 min)

Resume

Det blev på det ekstraordinære RMU-møde 8. november 2013 konkluderet, at der på RMU-mødet 5. december 2013 ville blive udarbejdet et forslag til, hvordan medarbejderinddragelsen i forbindelse med Nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-projekt kan tilrettelægges. Forslaget vil blive præsenteret på mødet.

Det indstilles,

at forslaget til hvordan medarbejderinddragelsen kan tilrettelægges drøftes.

Sagsfremstilling

På det ekstraordinære RMU-møde 8. november 2013 blev det konkluderet, at der på RMU-mødet 5. december 2013 ville blive udarbejdet et forslag til, hvordan medarbejderinddragelsen i forbindelse med Nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-projekt kan tilrettelægges.

 

Forslaget vil blive præsenteret på mødet.  

 

Som baggrundsinfo vedlægges referat fra RMU-mødet 8. november 2013 samt det notat der efterfølgende er fremsendt fra medarbejderside. De ret omfattende plancher fra mødet fremsendes særskilt til RMU.  

Beslutning

Anne Jastrup orienterede om tilretningen af udbudsmaterialet på baggrund af det ekstraordinære RMU-møde 8. november 2013. Der er lavet nogle ændringer af udbudsmaterialet, som ligger sig op ad medarbejdersidens forslag til ændringer. Det er tydeliggjort, at ILO-konventioner dækker både bygge- og driftsfasen, der stilles krav vedr. lærlinge i driftsfasen og ”køn” er tilføjet i formuleringen om forskelsbehandling). Sagen har været behandlet i forretningsudvalget og regionsrådet, og udbudsmaterialet vil blive offentliggjort i henhold til EU’s regler herom. Det ene konsortium er ikke længere med, og der er således to tilbage, som kan byde på opgaven. Projekterne præsenteres primo februar, og 19. februar 2014 mødes bedømmelsesudvalget.

 

Anne Jastrup henviste til det fremsendte forslag til den videre medarbejderinddragelse, herunder nedsættelse af en mindre følgegruppe i RMU-regi. Medarbejdersiden tilsluttede sig forslaget og orienterede om, at de på formødet havde udpeget medarbejderrepræsentanter til følgegruppen.

 

Konklusion

Den foreslåede plan for den videre medarbejderinddragelse frem til kontraktunderskrivelse følges.

 

Følgende medarbejderrepræsentanter er udpeget til følgegruppen: Henrik Ørskov, Jens Boe Kragh, Anja Laursen og Jette Ohlsen med bistand fra Jan Helbak.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-4-71-11

8. Drøftelse af påtænkt procesplan for konkurrenceudsættelse af Transportprojektet (15 min)

Resume

Regionsrådet har besluttet, at regionens transportaktiviteter skal samles, optimeres og konkurrenceudsættes. 1. juni 2012 blev hovedparten af regionens transportaktiviteter samlet i Midttransport. Midttransport og Transportprojektet har i den mellemliggende tid optimeret på transportaktiviteterne.

Der foreligger nu en påtænkt procesplan for konkurrenceudsættelse.

 

Det indstilles,

at den påtænkte procesplan drøftes.

Sagsfremstilling

Regionsrådet har i forbindelse med Spare- og Omstillingsplanen i 2011 besluttet, at regionens transportaktiviteter skal samles, optimeres og konkurrenceudsættes. 1. juni 2012 blev hovedparten af regionens transportaktiviteter samlet i Midttransport, der også danner rammen for en samlet organisering af regionens transportpersonale. Midttransport og Transportprojektet har i den mellemliggende tid optimeret på transportaktiviteterne.

Der foreligger nu en påtænkt procesplan for konkurrenceudsættelse. Procesplanen bliver fremlagt for Logistikafdelingens LMU 20. november 2013. Procesplanen vil blive fremlagt på AUH's HMU-møde 21. november 2013.

 

Thomas Pazyj vil uddybe orienteringen på RMU's møde.

Beslutning

Thomas Pazyj orienterede om status vedrørende Transportprojektet. Projektet har kørt over flere år. Der blev i sin tid nedsat en referencegruppe og styregruppe. De to grupper var stort set identiske, og de to grupper er nu slået sammen til én styregruppe.

 

Der er lavet effektiviseringer og besparelser på omkring 3 mio. kr. medio 2013. Formålet med Transportprojektet var at gøre Midttransport så konkurrencedygtigt som muligt. For at få overblik over opgaverne og området har man inviteret et eksternt konsulentfirma CostPartners ind og bedt dem lave en analyse. De vurderer, at der er potentiale for at opnå betydelige besparelser gennem en konkurrenceudsættelse, og de anbefaler at konkurrenceudsættelsen sker med så få bindinger som muligt og ved at splitte udbuddet op.

 

Selvom vi har effektiviseret, så er det en svær opgave at være konkurrencedygtige bl.a. fordi, det er vanskeligt at udnytte vognparken optimalt. For at kunne konkurrenceudsætte skal vi have en helt nøjagtig analyse af mængder og volumen, hvorefter vi kan beslutte, hvad vi skal konkurrenceudsætte og hvornår.

 

Med hensyn til den videre proces, er det oplægget at overlade den videre MED-inddragelse til AUH, da Midttransport entydigt er forankret der – det vil sige lade deres HMU og LMU håndtere processen og nedlægge styregruppen.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at det var været vanskeligt at gennemskue projektet. Der har været nedsat en arbejdsgruppe i RMU-regi i forhold til Logistikprojektet, og der har flere gange været spurgt til Transportprojektet, men man har fået at vide, at det endnu ikke var færdigt. Fra medarbejderside ser man gerne, at styregruppen samles igen, og at Birgit Otkjær indgår i stedet for Jette Sandal.

 

  • Det blev fra medarbejderside henvist til en drøftelse på formødet om, hvilke dele af MED-systemet, der skal i spil. Er det enten eller - eller både og? De ansatte er også lokalt forankrede og det bør der tages højde for.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at der har været ros fra arbejdsgruppens medlemmer til processen. Men det har været svært at overskue, og de står tilbage med en oplevelse af, at vi ikke helt nåede i mål. Ser vi i dag på materialet, så er det som om medarbejdergruppen er blevet kørt af sporet. Spørgsmålet er, hvordan får vi kørt sporene sammen igen?

 

  • Thomas Pazyj forklarede, at alle Midttransports medarbejdere er ansat på AUH – også dem i fx Viborg. Det er netop det, der er afsættet for forslaget om at lade projektet indgå i AUH’s MED-system.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at det handler om kvalificering af beslutninger. Det er fint, at der er skrevet et notat, men det ville have været rart at se rapporten, når vi taler om disse meget følsomme ting.

 

Bo Johansen konstaterede afslutningsvist, at der er et klart budskab fra medarbejdersiden i RMU om, at de ønsker at følge den videre proces via de udpegede repræsentanter.

 

Konklusion:

Der forsøges etableret en model for den videre medarbejderinddragelse, hvor hele Transportprojektet formelt hører under AUH suppleret med en følgegruppe fra RMU bestående af følgende medlemmer: Ole Echers, Ulla Warming og Birgit Otkjær.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-406-13

9. Evaluering af koncepterne for TULE/APV (15 min)

Resume

Der har været nedsat en arbejdsgruppe, som sammen med TULE-sekretariatet har udarbejdet indstillinger til nye koncepter for APV og TULE. I den forbindelse er der fire principielle forhold, som ønskes drøftet i RMU. Derudover er arbejdsgruppen og TULE-sekretariatets samlede anbefalinger til nye koncepter for APV og TULE vedlagt til orientering.  

Det indstilles,

at de fire principielle forhold omkring TULE/APV oplistet i sagsfremstillingen drøftes, og
at notatet med de samlede anbefalinger til nye koncepter for APV og TULE tages til orientering.

Sagsfremstilling

I forbindelse med evaluering af koncepterne for Arbejdspladsvurdering (APV) og Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering (TULE) har der været nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra medarbejdersiden i RMU og driftsenhedernes HR- og personalechefer, som sammen med TULE-sekretariatet har udarbejdet indstillinger til nye koncepter for APV og TULE.

 

I forbindelse med evalueringen er der indsamlet data gennem spørgeskemaundersøgelse i juni 2013 og gruppeinterviews i august 2013 med deltagelse af både medarbejdere og ledere repræsenterende alle arbejdspladser i Region Midtjylland. Evalueringen viser, at APV og TULE har værdi for de deltagende arbejdspladser og medarbejdere, men at værdien vil træde klarere frem gennem forenklinger i koncepterne for APV og TULE.

 

Strategisk HR Forum vil på mødet 4. december 2013 drøfte arbejdsgruppens og TULE-sekretariatets indstillinger til nye koncepter for APV og TULE. Resultatet af denne og drøftelsen på RMU bliver indarbejdet, hvorefter de endelige koncepter for APV og TULE skal endeligt godkendes af direktionen 10. december 2013.

 

På baggrund af dataindsamlingen har arbejdsgruppen og TULE-sekretariatet peget på en række forhold, der skal tages stilling til i Region Midtjylland i forhold til revideret koncept for APV og TULE.

 

Nedenstående fire principielle forhold ønskes drøftet i RMU:

 

  • At ambitionen om løbende fokus på forbedringer af arbejdsmiljøet fastholdes.

  • At der er en koordineret samtidighed i hele Region Midtjylland, således at der skabes et fælles overblik over mulige indsatsområder tværregionalt og på driftsenhederne i Region Midtjylland

  • At TULE konceptet fremover gør det muligt lokalt at vælge enten evaluering af fælles ledelse eller evaluering af individuel ledelse.

  • At TULE spørgeskemaet kun indeholder det antal spørgsmål, som er nødvendigt og tilstrækkeligt til at sikre basis for den gode opfølgende dialog.

 

Arbejdsgruppens og TULE-sekretariatets samlede anbefalinger til nye koncepter for APV og TULE er vedlagt til orientering.

 

På baggrund af evalueringen konstateres det af arbejdsgruppen og TULE-sekretariatet, at APV og TULE skal give mening og have betydning for alle i forhold til udvikling af arbejdsmiljø og ledelse, hvorfor leder- og opfølgningsopgaven bør betones og tydeliggøres yderligere i de fremtidige koncepter for APV og TULE.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om evalueringen af koncepterne til gennemførelse af APV og TULE.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne: 

  • Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at man bør kunne se undersøgelsernes resultater hurtigere end det nogle gange er tilfældet i dag.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at man ikke skal overdrive med hensyn til, hvor længe det tager at gennemføre en undersøgelse. Nogle af de slettede spørgsmål burde have været fastholdt, herunder vægtningen af vigtigheden, som hidtil har været givende.

 

  • Ditte Hughes bemærkede, at noget af det, der tager lang tid, er begrundet i lokale valg - det vil nødvendigvis tage tid, hvis man laver en stor model for opfølgning. Vægtningen af vigtighed af spørgsmålene er taget ud, fordi mange har ønsket det. Såfremt man lokalt savner nogle spørgsmål i TULE, er det muligt at tilføje ekstra spørgsmål. APV kan laves så ofte, som man ønsker, og det bør indgå i vurderingen om samtidighed.

 

  • Det blev fra ledelsesside tilkendegivet, at vægtningen af vigtigheden bør udgå af TULE.

  • Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det er de svære ting, der kommer frem i TULE vedrørende ledelsesevaluering, kommunikation og samarbejde, og det tager ofte tid at få fulgt op på. Ditte Hughes henviste til, at det ikke har noget med spørgeskemaet at gøre. Det er afgørende hvordan man arbejder med opfølgningen.

  • Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at fordelingen af respondenter ikke altid er hensigtsmæssig. Fx behandles yngre læger, uddannelseslæger og afdelingslæger under et. Og overlægerne har ikke været opmærksomme på, at de er ledere. Dette bør udbedres i kommende undersøgelser. Ditte Hughes gjorde opmærksom på, at man pt. undersøger, om man kan opdele læger på en anden måde. Kategorierne er som de er af hensyn til at kunne sammenligne på landsplan.

 

  • Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at den koordinerede samtidighed på regionsplan er væsentlig. Det bliv ligeledes tilkendegivet, at det er vigtigt at få talt om samtidighed lokalt i MED.

 

  • Det blev fra ledelsesside bemærket, at med hensyn til koordineret samtidighed i undersøgelserne, så kan det eventuelt ske indenfor samme halvår. Et kvartal er for snævert.

 

  • Der blev fra ledelsesside stillet spørgsmålstegn ved, hvad en koordineret samtidighed skal bruges til. Det er væsentligt at forholde sig til. Hvis det skal være indenfor samme år, så vil nogen komme til at vente meget længe.

 

  • Bo Johansen tilkendegav, at samtidigheden er relevant i forhold til fx RMU og regionsrådet. Der sker formentligt også en samlet koordinering på de enkelte hospitaler.

 

  • Det blev fra medarbejderside bemærket, at det kunne være rart at sammenligne på tværs af regionen for at se, hvordan fx forskellige udfordringer påvirker trivslen.

 

  • Det blev fra medarbejderside stillet spørgsmålstegn ved, hvad de aggregerede tal overhovedet kan bruges til, da de dækker over store forskelle som udjævnes med gennemsnitstal. Resultaterne er interessante i forhold til egen afdeling, og det er den lokale dialog der er vigtig.

 

  • Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det ikke er gennem TULE, der kører hvert andet år, at problemerne løses. Det er i det daglige. Hvis vi vil bruge TULE aktivt for at kunne se hinandens resultater, så skal der være en vis samtidighed.

 

  • Ditte Hughes spurgte til, hvorvidt RMU mener, at det fremover i TULE konceptet skal være muligt at vælge enten evaluering af fælles ledelse eller individuel ledelse. Der var opbakning til, at det er noget, man lokalt vælger.

 

Konklusion: 

Undersøgelserne skal køre indenfor en vis kadence med en vis samtidighed. Næste runde afvikles inden for 2014. Det er et lokalt anliggende at vælge evaluering af fælles ledelse eller individuel ledelse. TULE spørgeskemaet skal fremover kun indeholde det antal spørgsmål, som er nødvendigt for at sikre basen for en god opfølgende dialog. Ambitionen om løbende fokus på forbedringer i arbejdsmiljøet fastholdes.

 

Notatet med de samlede anbefalinger til nye koncepter for APV og TULE blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

10. Status for større omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene ifm med nybyggeri/ombygning (30 min)

Resume

Repræsentanter for de enkelte hospitalsledelser vil på mødet orientere om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning.

Det indstilles,

at orienteringen om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning tages til efterretning.

Sagsfremstilling

På sidste RMU-møde 19. september 2013 blev det i forbindelse med punktet om status vedrørende økonomi og budget 2014 aftalt, at der på næste RMU-møde ville blive orienteret om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning.

 

Repræsentanter for de enkelte hospitalsledelser vil på mødet orientere om status. Der er afsat ca. 5 minutter til orienteringen fra hvert hospital.

 

 

 

 

 

 

 

Beslutning

Det blev besluttet at udskyde orienteringen til næste RMU-møde 20. februar 2014 på grund af ønsket om at stoppe mødet tidligt.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

11. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne (10 min)

Resume

Der vil på mødet blive orienteret om byggeriet på Regionshospitalet Randers.  

Det indstilles,

at orienteringen om byggeriet på Regionshospitalet Randers tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsdirektør Thomas Pazyj vil på mødet orientere om status for byggeprojektet på Regionshospitalet Randers.

 

Orienteringen blev udskudt på sidste RMU-møde 16. september 2013, idet Thomas Pazyj var forhindret i at deltage.  

 

Som opfølgning på orienteringen på sidste RMU-møde 16. september 2013 om byggeriet på Hospitalsenheden Horsens kan det oplyses, at regionsrådet 30. oktober 2013 vedtog, at den reviderede generalplan for Hospitalsenheden Horsens blev godkendt som grundlag for det videre arbejde med hospitalets anlægsprojekter. Planen indeholder byggeprojekter for ca. 800 mio. kr. Der bliver tale om et hospital indrettet til at matche fremtidens krav om hurtig udredning og sammenhængende patientforløb. Ny- og ombygningerne forventes at være afsluttet ca. i 2020.




Beslutning

Det blev besluttet at udskyde orienteringen til et efterfølgende møde på grund af ønsket om at stoppe mødet tidligt.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

12. Orientering om vedtagelse af ny sundhedsplan: ”Fælles ansvar for sundhed” (10 min)

Resume

Regionsrådet har netop vedtaget en ny sundhedsplan: Fælles ansvar for sundhed” med fokus på patientinvolvering og lighed i sundhed. Der vil på mødet kort blive orienteret om de foreløbige overvejelser om implementeringen af sundhedsplanen.

Det indstilles,

at orienteringen om vedtagelse af den ny sundhedsplan og de foreløbige overvejelser om implementering tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Regionsrådet vedtog 30. oktober 2013 i enstemmighed en ny sundhedsplan: ”Fælles ansvar for sundhed” med fokus på patientinvolvering og lighed i sundhed.

 

Der er modtaget i alt 46 høringssvar, som generelt er positive overfor sundhedsplanens hovedoverskrift og hovedspor. En del af høringssvarene har imidlertid kommentarer til ordlyden i overskriften til hovedsporet ”Patienten bestemmer”, hvilket har givet anledning til en ændring af overskriften til ”På patientens præmisser”. Herudover har høringssvarene givet anledning til en række øvrige, mindre justeringer.

 

Sundhedsplanen kan ses på regionens hjemmeside på følgende link: http://www.rm.dk/via100905.html.

 

I sundhedsplanen fremhæves patientperspektivet med aktiv inddragelse af sundhedspædagogik på en ny og banebrydende måde, ligesom det vægtes højt at skabe mere lighed i sundhed via en differentieret indsats. Der afsættes i alt 6 mio. kr. årligt i Budget 2014 til arbejdet med de to temaer i den nye sundhedsplan. Med henblik på at skabe øget lighed i sundhed tilrettelægges følgende indsatser:

 

• Helbredstjek af borgere med psykisk sygdom.

• Pilotprojekt med socialsygeplejersker med et særligt kendskab til de miljøer, hvor mennesker med store sociale problemer færdes.  

 

Der vil på mødet kort blive orienteret om de foreløbige overvejelser om implementeringen af sundhedsplanen.

 

RMU drøftede høringsudkastet til sundhedsplanen på deres møde 21. juni 2013.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om vedtagelsen af den ny sundhedsplan, hvoraf en af de mest væsentlige ændringer er formuleringen fra patienten bestemmer til på patientens præmisser. Der er afsat midler til det videre arbejde med at implementere sundhedsplanen.  

Konklusion: 

Orienteringen blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-22-78-4-13

13. Orientering om forventet regnskab 2013 (5 min)

Resume

Der orienteres kort om forventningerne til regnskab 2013.

Det indstilles,

at orientering om forventningerne til regnskab 2013 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der gives en kort orientering om forventningerne til regnskab 2013 på baggrund af den seneste økonomirapportering.

Beslutning

Bo Johansen orienterede kort om forventningerne til regnskab 2013.

 

Der ser ud til at blive et mindreforbrug på 423 mio. kr. på driftsudgifterne inden for sundhedsområdet. Af mindreforbruget anvendes 261 mio. kr. til konsolidering (indkøb af medicoteknisk udstyr og konsolidering af it-området) og 162 mio. kr. af mindreforbruget forventes overført til næste år. Der er indenfor rammerne af budgetloven skabt rum til overførsler i forhold til 2014 og 2015.

 

De plancher, som Bo Johansen havde med til mødet, men ikke anvendte på grund af ønsket om at slutte mødet tidligt, vedlægges referatet.

 

Konklusion:

Orientering blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-77-368-12

14. Orientering om evaluering af Arbejdsmiljøkonferencen 2013 (5 min)

Resume

Region Midtjylland afholdt 10. oktober 2013 Arbejdsmiljøkonferencen 2013 - Trivsel på arbejdspladsen, handlinger og muligheder. Fokus var på, hvordan vi finder nye veje til bedre balance mellem krav og ressourcer samt arbejder aktivt med forebyggelse af vold og trusler.

Der var 650 deltagere, heraf udgjorde arbejdsmiljørepræsentanterne omkring halvdelen. Der blev udfyldt 370 evalueringskort. Inden for de adspurgte områder lå næsten alle besvarelser i de to bedste svarkategorier.

Det indstilles,

at evalueringen om Arbejdsmiljøkonferencen 2013 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland afholdt 10. oktober 2013 Arbejdsmiljøkonferencen 2013 - Trivsel på arbejdspladsen, handlinger og muligheder. Der var fælles oplæg og forskellige kultursaloner/udstillingsvinduer, hvor gode eksempler fra arbejdspladser i Region Midtjylland blev præsenteret. Fokus var på, hvordan vi finder nye veje til bedre balance mellem krav og ressourcer samt arbejder aktivt med forebyggelse af vold og trusler.

 

Ved afholdelsen af sidste års arbejdsmiljøkonference pegede RMU på, at det var vigtigt at inddrage arbejdsmiljøgrupperne, idet de arbejder med problemstillingerne i det daglige arbejde, herunder opfølgningen på de to tværgående rådgivningspåbud. Målgruppen blev derfor udvidet til - udover RMU, HMU og CMU - også at omfatte repræsentanter fra arbejdsmiljøgrupperne for at understøtte implementering i praksis.

 

Der var 650 deltagere, heraf udgjorde arbejdsmiljørepræsentanterne omkring halvdelen. Der blev udfyldt 370 evalueringskort. Inden for de adspurgte områder lå næsten alle besvarelser i de to bedste svarkategorier – form (99 %), indhold (92 %) samt lokaler og forplejning (92 %). Det samlede resultat af evalueringen fremgår af vedlagte bilag, herunder udpluk af gode råd til næste konference.

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om, at der har været stor tilfredshed med konferencen, og den måde, den blev afholdt på.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om RMU også får tilbagemeldinger på en anden stor årlig konference, nemlig servicekonferencen? Ditte Hughes svarede, at der ikke er tradition for, at RMU orienteres herom. Der sker en orientering via Midtnyt.

 

Konklusion:

Orienteringen om evalueringen af Arbejdsmiljøkonferencen 2013 blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-37-13

15. Orientering om Blåkærgård (5 min)

Resume

I forbindelse med forventede besparelser på Blåkærgård er processen omkring information af medarbejderne og inddragelse af LMU blevet rejst af de lokale tillidsrepræsentanter.

Sagen er efterfølgende blevet drøftet bl.a. med repræsentanter fra RMU's medarbejderside, og der er opnået enighed om en løsning af sagen.

Det indstilles,

at redegørelsen tages til efterretning

Sagsfremstilling

I forbindelse med vigende belægning og derfor forventede besparelser på Blåkærgård i foråret 2013 skrev ledelsen et brev til medarbejderne for at høre medarbejderne om, der var nogen, der overvejede at gå ned i tid/gå på efterløn/pension, søge om barselsorlov eller andet. 

 

Dette brev skabte meget utryghed blandt medarbejderne.

 

Sagen har været drøftet i RMU’ formandskab og er efterfølgende drøftet på et møde den 25. oktober 2013 med repræsentanter fra RMU’s medarbejderside, ledelsen af Blåkærgård, tillidsrepræsentanter fra Blåkjærgård og Koncern HR.

 

På mødet blev der opnået enighed om, at medarbejderne på Blåkærgård får tilsendt et brev, hvor det beklages, at det brev, der er sendt ud, skabte utryghed.

 

Samtidigt blev det aftalt at lægge op til, at der i løbet af foråret afholdes en temadrøftelse i Blåkærgårds LMU med deltagelse af repræsentanter fra De centrale Parter om, hvordan der fremadrettet orienteres om og drøftes økonomi set i lyset af de særlige rammevilkår, der eksisterer på området. Fx kan der være behov for at drøfte, hvordan ledelsen orienterer om budgettet på en institution, hvor budgettet er afhængigt af belægningen, og hvor prognosen for om budgettet kan holde kan ændre sig med kort varsel, hvis en kommune beslutter ikke længere at efterspørge/henvise beboere til pladser på institutionen. Desuden at det er vigtigt at aftale i hvilken form, der orienteres om budgettet, så medarbejderrepræsentanterne i MEDudvalget har en reel mulighed for løbende at vurdere budgettet.

 

 

Beslutning

Jette Ohlsen og Jakob Olesen redegjorde kort for, hvordan sagen vedrørende Blåkærgård er blevet løst. Der er afholdt et møde med repræsentanter fra RMU’s medarbejderside, ledelsen af Blåkærgård, tillidsrepræsentanter på Blåkærgård og Koncern HR, og man er nået frem til en god løsning. Der vil blive eftersendt et referat fra dette møde til RMU til orientering. Der vil også blive udsendt et brev til medarbejderne på Blåkærgård, hvor det beklages, at det brev, der blev sendt ud i foråret, skabte utryghed. For at sikre at en lignende situation ikke opstår igen, og for at få en dialog om hvordan den vanskelige situation med store økonomiske udsving håndteres i LMU fremadrettet, afholdes der en temadrøftelse i Blåkærgårds LMU om, hvordan der fremadrettet orienteres om og drøftes økonomi set i lyset af de særlige rammevilkår, der eksisterer på området.

(o)

 

Konklusion:

Redegørelsen blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

16. Orientering om datapakker vedrørende arbejdsmiljødata og opfølgning på tværgående påbud

Resume

Der er udviklet datapakker for sikre bedre videndeling om relevante arbejdsmiljødata og understøtte arbejdsmiljødrøftelserne lokalt. Der er også lavet en specifik datasamling i forlængelse af de to tværgående påbud vedrørende ergonomi og arbejdsmiljø for at støtte den lokale drøftelse om opfølgning på påbuddene. Der er vedlagt en RMU-datapakke til orientering. En lignende datapakke vil fremadrettet indgå i den årlige arbejdsmiljødrøftelse i RMU.  

 

Det indstilles,

at orienteringen om datapakker tages til efterretning.

Sagsfremstilling

RMU har i forbindelse med drøftelsen af Arbejdsmiljøredegørelsen for 2012 og den årlige arbejdsmiljødrøftelse efterlyst bedre videndeling om relevante arbejdsmiljødata, og at disse bliver brugt målrettet lokalt.

 

På den baggrund er der blevet udviklet datapakke til HMU´erne, som har til formål at understøtte drøftelserne lokalt. Datapakken indeholder udtræk af de nyeste data for ulykker og påbud, sygefravær og personaleomsætning.

 

Som en del af handlingsplanen om opfølgning på de to tværgående påbud i Region Midtjylland i 2012 vedrørende ergonomi og psykisk arbejdsmiljø, blev det på Strategisk HR-Forum 30. maj 2013 besluttet, at udsende en specifik datasamling i forlængelse af de aktuelle påbud. De specifikke data er til støtte for drøftelse af opfølgningen på de to tværgående påbud og indeholdt i ovennævnte datadata. Der er ligeledes udarbejdet forslag til en procesplan for drøftelsen lokalt. (De omtalte datapakker og forslag til procesplan er fremsendt til de enkelte HMU'er).

 

RMU afholder som bekendt sin årlige arbejdsmiljødrøftelse på døgnseminaret i juni. Vedlagt findes RMU-datapakke for 1. halvår 2013 til orientering. Fremadrettet vil datapakken indgå i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.   

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om de medsendte datapakker vedrørende arbejdsmiljødata og opfølgning på de tværgående påbud. Der er udsendt datapakker til alle HMU-områder.

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse på døgnseminaret i juni i RMU vil fremover blive suppleret med en reduceret datapakke.

Konklusion:

Orienteringen om datapakker blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

17. Orientering om RMU's mødeplan samt opgaveoversigt for 2014

Resume

RMU's mødeplan samt opgaveoversigt for 2014 vedlægges til orientering.

Det indstilles,

at RMU´s mødeplan og opgaveoversigt for 2014 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der er udarbejdet en plan for RMU's møder i 2014. Det har endnu ikke været muligt at få fastlagt en dato for mødet i april måned. Når datoen foreligger vil der blive lavet en kalenderreservation.

 

Opgaveoversigten for 2014 er tilrettet på baggrund af drøftelsen om RMU's indsatsområder mv. på RMU-mødet 16. september 2013.  

Beslutning

Der vil blive afholdt en RMU-formandskabsmøde inden jul. Mødet er efterfølgende fastlagt til 19. december 2013.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

18. Gensidig orientering (2 min)

Beslutning

Der var ingen bemærkninger

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-1-13

19. Eventuelt (2 min)

Beslutning

Bo Johansen ønskede alle en glædelig jul og godt nytår og takkede for den store indsats i 2013. Det er meget positivt, at der er et så velfungerende samspil i vores MED-system. Det kommer os til gode både i situationer med udfordringer og succeser.

Tilbage til toppen