Dagsordner-referater
til
mødet i
den 16. september 2013 kl. 10:00
i Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
1. Godkendelse af dagsorden (5 min)
Resume
Dagsorden godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsorden godkendes.
Beslutning
Med henvisning til punktet om status vedrørende økonomi og budget 2014 blev det aftalt, at der på næste RMU-møde 5. december 2013 vil blive orienteret om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning. (o)
Der har været omtale i Dagens Medicin om arbejdsmiljøet på hospitalerne på landsplan, herunder Region Midtjylland. Det blev aftalt, at Ditte Hughes orienterer herom under ”gensidig orientering”.
Der arbejdes videre med sagen vedrørende eventuelt brud på MED- og Arbejdsmiljøaftalen (Blåkærgård). Der følges op på RMU-mødet 5. december 2013. (o)
Thomas Pazyj var forhindret i at deltage i mødet. Orienteringen om status for byggeprojektet på Regionshospitalet Randers blev derfor udskudt til et senere møde. (o)
Dagsorden blev herefter godkendt.
2. Godkendelse af referat fra døgnseminar 20.-21. juni (5 min)
Resume
Referatet af det ordinære møde 20. juni og temadrøftelserne 21. juni 2013 er vedlagt som bilag.
Det indstilles,
at | referatet af det ordinære møde 20. juni 2013 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referatet af mødet 20. juni og temadrøfttelserne 21. juni 2013 er vedlagt som bilag.
Beslutning
Referatet blev godkendt uden bemærkninger.
3. Status for afrapportering fra dialogforum vedrørende overbelægning (45 min)
Resume
Der orienteres på mødet om status for afrapporteringen fra dialogforum vedrørende overbelægning.
Det indstilles,
at | orienteringen omafrapporteringen fra dialogforum vedrørende overbelægning tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Der orienteres på mødet om afrapporteringen fra dialogforum vedrørende overbelægning.
Dialogforummet blev nedsat af RMU 21. februar 2013. Forummet har drøftet overbelægning på akut og medicinske afdelinger, herunder overbelægningens omfang og karakter og sat fokus på, hvad der allerede gøres og kan gøres fremadrettet for at forebygge overbelægning og de afledte problemer for patienter og personale. Drøftelserne har taget afsæt i henholdsvis et hospitalsspor og et tværsektorielt spor, og dialogforummet har formuleret en række anbefalinger om tiltag inden for de to spor.
Dialogforum mødes 10. september 2013 for at færdiggøre anbefalingerne.
Afrapporteringen fra dialogforum forventes at kunne eftersendes/udleveres på mødet.
Link til kommissorium, dagsordener, referater og øvrigt materiale vedr. dialogforum findes på RMU-hjemmesiden: http://www.rm.dk/via101785.html
Beslutning
Ole Thomsen fremhævede indledningsvist, at processen i dialogforum har været meget positiv og roste både medarbejder- og ledelsesside for deres konstruktive tilgang og engagement. Administrationen udarbejder et udkast til, hvordan der kan arbejdes videre med opfølgningen på anbefalingerne vedr. overbelægning, som vil blive drøftet i Strategisk Sundhedsledelsesforum 26. september 2013. Ole Thomsen gennemgik herefter i hovedtræk de emner, som har været drøftet i dialogforummet og de 12 anbefalinger.
Bemærkninger fra mødedeltagerne:
Det blev fra medarbejderside konstateret, at der er generel opbakning til anbefalingerne. Det har været en meget positiv proces, som forhåbentlig kommer patienterne og medarbejderne til gavn.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at arbejdet i dialogforum har levet op til regionens værdi om dristighed. Ledelsen har turdet invitere medarbejderrepræsentanter med i dialogen om at finde løsninger på udfordringer. Det er forhåbentligt en læring, som man fremadrettet vil benytte i andre situationer - og en erfaring som kan gives videre til det landspolitiske niveau, og som udgør et eksempel på ”MED-indflydelses innovation”.
Medarbejdersiden er glad for formuleringen om, at det er et fælles mål, at der ikke må ligge patienter i senge på gangene. Det er også meget positivt, at der nu bliver et fælles billede af belægningssituationen, og at aktiviteter og ressourcer skal sammentænkes.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er de meget komplekse patienter, som ligger tilbage på hospitalerne, og det er med til at presse arbejdsmiljøet. Der blev i den forbindelse henvist til Tage Søndergård Kristensens undersøgelse ”Psykisk arbejdsmiljø blandt sygeplejersker”.
Der blev fra medarbejderside advaret mod for stor optimisme, når der budgetteres.
Det blev fra ledelsesside tilkendegivet, at anbefalingerne er et godt eksempel på, at vi i MED-systemet tager samarbejdet om at løse problemer alvorligt. Anbefalingerne udtrykker nogle vigtige holdninger, som vi må forpligte os til at tage op i HMU.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er et vigtigt budskab, at der er afsat penge til området fra politisk hold.
Det blev fra medarbejderside understreget, at formidlingen af de 12 anbefalinger er helt afgørende. Anbefalingerne skal holdes levende og være et aktivt værktøj. Det er også vigtigt at få formidlet, at når gode kræfter sætter sig sammen, så hjælper det rent faktisk. Der er lavet en artikel i Midtnyt om de 12 anbefalinger, og anbefalingerne bør ligeledes formidles til de øvrige regioner og Danske Regioner. (Til orientering kan oplyses, at der efterfølgende er lavet en pressemeddelelse og at anbefalingerne er sendt til de øvrige regioner og Danske Regioner).
Det blev fra ledelsesside bemærket, at det er en god idé at involvere MED-systemet lokalt. Det er også væsentligt med samarbejde og erfaringsudveksling på tværs. De regionale systemer og it skal understøtte det daglige, kliniske arbejde.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at i forhold til den komplekse patient, så har effektiviseringskravet på 6-8 procent ved nybyggeri/ombygning også en væsentlig betydning. Det kunne godt tåle mere regional opmærksomhed. Der blev henvist til aftalen om en drøftelse af effektiviseringskravet og besparelserne på hospitalerne på RMU-mødet 5. december 2013.
Jørn Mørup henviste til muligheden for at indgå decentrale arbejdstidsaftaler, hvorved det er muligt at indgå aftaler om fx at stille 30 timer til rådighed, som der kunne trækkes på med kort varsel i spidsbelastninger mod eksempelvis at få fri 37 timer på en anden tid af året. Der blev fra medarbejderside henvist til, at dialogforum bevidst har afholdt sig fra at drøfte arbejdstid. Det blev i øvrigt fra medarbejderside udtrykt skepsis over for forslag om ”årsnormer”, idet medarbejderne så ”snydes for deres overtid”. Man bør i stedet tage afsæt i den nuværende preampel til arbejdstidsaftalerne. Der vil givetvis komme drøftelser herom ved de kommende overenskomstforhandlinger.
Bo Johansen henviste til, at der med en række af anbefalingerne beskrives nogle arbejdsmetoder, som der lokalt skal arbejdes videre med at implementere bl.a. gennem ledelsessystemet og MED-systemet. Ole Thomsen oplyste, at hospitalerne er enige om, at der er behov for fokus på området, og at man allerede er godt i gang med at implementere flere af anbefalingerne.
Bo Johansen takkede afslutningsvist begge sider af bordet i dialogforummet for den store indsats.
Konklusion:
Orienteringen om afrapporteringen fra dialogforum vedrørende overbelægning blev taget til efterretning.
4. Status vedrørende nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-Projekt og drøftelse af den videre medarbejderinddragelse (30 min)
Resume
Der orienteres på mødet om status vedrørende nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-Projekt, og den videre medarbejderinddragelse drøftes.
Det indstilles,
at | orienteringen om status vedrørende nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-Projekt tages til efterretning, og |
at | den videre medarbejderinddragelse drøftes. |
Sagsfremstilling
Direktør Gert Pilgaard orienterer på mødet om status og den videre procesplan vedrørende nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-Projekt.
Der er vedlagt en oversigt over den overordnede plan for inddragelse af MEDsystemet (HMU, PS og RMU) i processen omkring OPP-projektet, som drøftes på mødet.
Oversigten er udarbejdet med afsæt i retningslinjerne vedr. proceduren for drøftelse af større omstillingsprojekter, herunder i forbindelse med udbud, udlicitering mv. i Region Midtjylland. Retningslinjerne blev vedtaget af RMU i 2011.
RMU drøftede kort OPP-projektet på RMU-mødet 21. februar 2013 i forbindelse med Gert Pilgaards oplæg om byggeprojekterne på Psykiatri og Socialområdet.
Baggrund for projektet
Region Midtjylland har som vision, at psykiatrien skal være en del af det hele og sammenhængende sundhedsvæsen.
Samarbejdet mellem somatik og psykiatri ønskes forstærket, og der ønskes etableret et fremtidigt sammenhængende patientforløb, derfor integreres somatikken og psykiatrien og nyt Psykiatriske Center vil fremover udgøre en del af DNU.
Ved at samle et nyt Psykiatrisk Center på færre m2 end AUH råder over i dag, er det også Region Midtjyllands ønske, at der opnås en bedre integration mellem afdelingerne: Retspsykiatrien, Børne- og Ungepsykiatrien samt Voksenpsykiatrien.
Behandlingen af psykiatriske patienter foregår i dag på Aarhus Universitetshospital, (AUH) Risskov. De nuværende fysiske rammer på AUH, Risskov er utidssvarende og kan ikke længere tilgodese de krav, som moderne psykiatrisk behandling kræver.
Region Midtjylland har valgt OPP som samarbejdsform, hvor ansvar for design, projektering, udførelse, drift og vedligehold af bygningerne tillige med eventuelle øvrige driftsydelser (kun ikke-kliniske) samt delvis finansiering udbydes gennem én samlet kontrakt med en kontraktperiode på 30 år inkl. byggeperioden. Valget af OPP som samarbejdsform skal ses med baggrund i mulighederne for at opnå den totaløkonomisk mest fordelagtige løsning.
Ved valg af OPP som samarbejdsform har Region Midtjylland endvidere lagt vægt på mulighederne for en hensigtsmæssig ansvars- og risikofordeling samt en sammenhængende incitamentsstruktur over hele aftaleperioden.
MEDsystemet vil få lejlighed til at drøfte udkast til udbudsmateriale, inden det undelige udbudsmateriale udarbejdes og forelægges politisk.
Beslutning
Gert Pilgaard orienterede om status for processen omkring flytningen af nyt Psykiatrisk Center (Risskov) til DNU og henviste til den udsendte tidsplan. Man er pt. i en dialogfase med tre konsortier vedr. nybyggeriet som OPP-projekt med sidste runde i uge 39.
Man drøfter, hvordan centret skal se ud, og hvordan Risskov kan udnyttes, finansieringen af byggeriet og driften.
Det endelige udbudsmateriale skal være færdigt i oktober, godkendes politisk i november/december, og herefter udsendes til tilbudsgiverne medio december. Der vil fra medarbejderside formentlig være størst interesse for den driftsmæssige del af udbuddet, og herunder spørgsmålet om, hvem der skal stå for en række driftsopgaver omkring rengøring og vedligeholdelse udvendigt og indvendigt. HMU for Psykiatri og Social er orienteret om og har drøftet processen. Idet HMU for Psykiatri og Social dækker mange forskellige områder, er det besluttet, at alle HMU-medlemmer fra Risskov får særlige orienteringer om projektet, og de indkaldes til møde i oktober for at drøfte udkastet til udbudsmateriale. Der vil være mulighed for at komme med en udtalelse om udkastet til udbudsmateriale, som vil blive formidlet til forretningsudvalget.
Bemærkninger fra mødedeltagerne:
Det blev fra medarbejderside understreget, at det er vigtigt, at man sikrer sig ned i detaljen i forhold til, hvad der skal være omfattet af kontrakten i forhold til fx bygningsvedligeholdelse, rengøring mv., så man garderer sig mod ekstraregninger. Der blev også gjort opmærksom på, at behovet for kvadratmeter har ændret sig fx med hensyn til samtalerum. Der er i øvrigt mange i Risskov, som vil kæmpe for at bevare den østlige del af området.
Det var ros fra medarbejderside til formidlingen af status for processen. Det tages for givet, at HMU-medarbejderrepræsentanterne har den fornødne tid til at forberede sig forud for mødet i oktober. Medarbejdersiden i RMU er særligt optaget af service og rengøring, da det er en del af kerneopgaverne. Der blev spurgt til, om man har drøftet sociale klausuler i forhold til drift og vedligeholdelse fx lærlingepladser.
Gert Pilgaard svarede, at man har drøftet service og rengøring, men han ved pt. ikke hvor det ender. Rengøringen i Risskov er i dag udliciteret. I forhold til at huske de ekstra ting og gardere sig mod ekstraregninger, så arbejdes der med ”løse timer”, som kan anvendes til uforudsete ting. Der er lavet en ny genberegning i forhold til de ekstra samtalerum, som formentlig øges med 20. I forhold til arealet og bygningerne i Risskov så har Region Midtjylland en interesse i at få en så høj pris som muligt, da der også skal betales husleje i de nye bygninger. Pt. er man ikke kommet så langt med hensyn til at drøfte sociale klausuler, men det er noget, som man også skal være opmærksom på og have med i overvejelserne. Med hensyn til tid til at forberede sig forud for mødet i oktober, så skal der så vidt muligt være ordentlig tid. Medarbejderrepræsentanterne i HMU vil få ligeså lang tid til forberedelse, som de øvrige involverede.
Bo Johansen oplyste, at der fra medarbejderside er ønske om et ekstraordinært RMU-møde i forbindelse med udarbejdelse af det endelige udbudsmateriale.
Konklusion:
Orienteringen om status vedrørende nyt Psykiatrisk Center i DNU som OPP-projekt blev taget til efterretning.
RMU vil blive indkaldt til et ekstraordinært møde i forbindelse med udarbejdelsen af det endelig udbudsmateriale. (Mødet er efterfølgende fastlagt til 8. november kl. 10.30-12.00 i Risskov, og der er udsendt en mødeinvitation til RMU herom).
5. Status vedrørende økonomi og budget 2014 og forberedelse af møde med forretningsudvalget 8. oktober 2013 (30 min)
Resume
Der har været drøftelse i HMU’erne om forslag til Budget 2014 med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar. Høringssvarene er videreformidlet til RMU’s næstformænd, som har fremsendt en supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU. Høringssvarene og den supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU er videreformidlet til den politiske 2. behandling 25. september 2013 og lagt på RMU-hjemmesiden. Der vil på mødet blive orienteret om status.
Det drøftes, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 8. oktober 2013.
Det indstilles,
at | orienteringen om status vedrørende økonomi og budget 2014 tages til efterretning, og |
at | det drøftes, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 8. oktober. |
Sagsfremstilling
Udgangspunktet for budgetlægningen for Budget 2014 er de udmeldte budgetrammer, som blev vedtaget på forretningsudvalgsmødet 18. juni 2013.
På RMU-mødet 20.-21. juni 2013 blev økonomiaftalen for 2014 samt den videre proces med budgetlægningen gennemgået og drøftet.
Medarbejdersiden i RMU udarbejdede efterfølgende en udtalelse, som blev fremsendt til politikerne forud for budgetforliget.
Fra 16. august – 30. august 2013 var der drøftelse i HMU’erne om forslag til Budget 2014 med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar. Høringssvarene er videreformidlet til RMU’s næstformænd, som har fremsendt en supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU.
Høringssvarene og den supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU er videreformidlet til den politiske 2. behandling 25. september 2013 og lagt på hjemmesiden.
Høringssvar fra HMU’erne og udtalelser fra medarbejdersiden af 11. juli og 4. september 2013 findes på MEDhjemmesiden: http:www.rm.dk/via100674.html.
Der vil på mødet blive orienteret om status vedr. Region Midtjyllands økonomi og budget 2014.
Det drøftes, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 8. oktober 2013.
Beslutning
Bo Johansen holdt et oplæg om budget 2014 og overslagsårene 2015-2017. De plancher, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, udsendes sammen med referatet.
På RMU-mødet 5. december 2013 vil der, som aftalt ved mødets indledning, blive orienteret om status for større lokale omstillings- og besparelsestiltag på hospitalerne som følge af effektiviseringskravene i forbindelse med nybyggeri/ombygning.
Bemærkninger fra mødedeltagerne:
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om formidlingen af tal vedrørende overbelægning vil komme til at høre under den ny fælles BI-enhed (Business Intelligence). Der blev endvidere fra medarbejderside spurgt til, om de 3,3 mio. kr. til lederuddannelse og udvikling af medarbejdere kommer fra nogle af HR-puljerne. Bo Johansen bekræftede begge dele.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om man udvider 112-førstehjælperordningen (frivillige, som man uddanner i førstehjælp), og om hjælpen mest har psykologisk karakter i form af at skabe større tryghed. Ole Thomsen svarede, at man tager afsæt i responstiderne. Der, hvor de er længst, forsøger man at supplere med frivillige. Det handler ikke bare om tryghed, idet de der arbejder med området mener, at førstehjælpsordningerne hjælper.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det sociale område, hvor man lige har været gennem en stor omlægning og står overfor takstregulering, ikke tilgodeses i dette budget. Bo Johansen sagde, at det er korrekt, at det sociale område ikke bliver tilgodeset i budgettet. Det er kommunerne, som bestemmer, og vi er underlagt spilleregler, som vi ikke selv kan påvirke. Det eneste vi kan gøre er at appellere til kommunerne og vurdere, hvad der er fagligt forsvarligt. Gert Pilgaard oplyste supplerende, at lovgivningen nu er blevet sådan, at det kun er hver fjerde år kommunerne kan overtage institutioner.
Forslag til temaer til drøftelse med forretningsudvalget:
Det blev fra medarbejderside foreslået, at implementeringen af nye servicemål som f.eks. udredningsretten/behandlingsretten kunne være et tema.
Det blev endvidere fra medarbejderside foreslået at drøfte Det Sociale Kapitel, og om vi kan blive ved med at leve op til regionens værdier. Kan vi fortsat bryste os af at være en rummelig arbejdsplads, når vi ser på antallet af fleksjobbere og skånejobbere?
Endelig blev det fra medarbejderside foreslået at drøfte sammenhængen mellem produktivitet, effektivitet og kvalitet, og der blev henvist til debatten på budgetseminaret, hvor en række forslag vedr. nye afregningssystemer var blevet fremlagt. Det tema kunne kobles sammen med de to foregående forslag.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er vigtigt at have typen af kvalitet in mente. Fokuserer vi på kvalitet i behandlingen, ventetider eller hvad der er bedst for patienterne? Bo Johansen henviste til Ledelses- og Styringsgrundlaget og de forskellige typer af kvalitetsmål fx faglig kvalitet, brugeroplevet kvalitet og servicemål.
Konklusion:
Orienteringen om status vedrørende økonomi og budget 2014 blev taget til efterretning.
Sekretariatsfunktionen udarbejder, på baggrund af drøftelsen på mødet, et udkast til dagsorden til mødet med forretningsudvalget 8. oktober 2013.
Bilag
6. Status vedrørende Det Sociale Kapitel (20 min)
Resume
Det Sociale Kapitel beskriver, hvordan Region Midtjylland arbejder med socialt ansvar og samfundsansvar. Formålet med Det Sociale Kapitel er at medvirke til at styrke Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads, der tager et socialt ansvar. Der er udarbejdet et statusnotat til RMU vedrørende Det Sociale Kapitel, hvor der lægges op til at udvide de fremtidige opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår.
Punktet blev udskudt til et senere møde på døgnseminaret 20. juni 2013.
Det indstilles,
at | status vedr. Det Sociale Kapitel drøftes med afsæt i det vedlagte notat, og |
at | Koncern HR´s opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår udvides fremover til også at omfatte personer omfattet af løntilskud til førtidspensionister, §56 og delvis raskmelding. |
Sagsfremstilling
I henhold til rammeaftale om Socialt Kapitel § 3 skal der ske en generel og overordnet drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår, fastlæggelse af retningslinjer for beskæftigelse af personer med nedsat arbejdsevne og ledige samt drøfte retningslinjer og konsekvenser for personale- og arbejdsvilkår for øvrige ansatte mv. RMU har tradition for, at denne drøftelse finder sted årligt i forbindelse med døgnseminaret i juni. Punktet blev udskudt dog til et senere møde på døgnseminaret 20. juni 2013.
I forbindelse med RMU's drøftelser vedr. Det Sociale Kapitel udarbejder Koncern HR statistiske opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår. I opgørelsen er det imidlertid ikke muligt at medtage opgørelser af alle typer ansættelser på særlige vilkår, jf. vedlagte notat. For at nuancere statistikken og give et mere fyldestgørende billede af omfanget af ansættelser på særlige vilkår anbefaler Koncern HR og RMU's følgegruppe vedr. Social kapitel og Mangfoldighed, at opgørelsen fremover udvides med følgende ordninger: løntilskud til førtidspensionister, §56 aftale og delvis raskmelding. Omfanget af disse typer ordninger vil Koncern HR kunne opgøre via InfoRM/lønsystemet, uden at det belaster de lokale enheder/HR-funktioner administrativt.
Statusnotat vedr. Det sociale Kapitel vedlægges som bilag.
Informationer om Det Sociale Kapitel i Region Midtjylland findes på hjemmesiden via følgende link: http://www.regionmidtjylland.dk/via12682.html
Beslutning
Jørn Mørup orienterede kort om statusnotatet vedrørende Det Sociale Kapitel. Der er gennem en årrække lavet en opgørelse af ansatte på særlige vilkår, som har ligget forholdsvis stabilt gennem årene. Oversigten foreslås udbygget til fremover også at omfatte personer omfattet af løntilskud til førtidspensionister, §56 og delvis raskmelding.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at der ikke rigtig sker en udvikling i tallene Region Midtjyllands størrelse taget i betragtning. Behovet for job på særlige vilkår bliver ikke mindre. I effektiviseringsplanerne står der, at vi stiller med det stærkeste hold, men hvad gør vi så med de svagere? Vi skal tænke os godt om med hensyn til den udvikling, der pt. foregår på vores arbejdspladser og hele tiden sikre, at vi kan leve op til vore politikker og værdier.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvor meget timetallet for fleksjobbere mindst skal være i henhold til den nye ordning og evt. transporttid. Mette Høiriis svarede, at timetallet ifølge lovgivningen mindst skal være to timer ugentligt. Transporttiden forholder lovgivningen sig ikke til.
Det blev fra medarbejderside opfordret til at overveje at registrere skånejob oprettet under Det Sociale Kapitel. Mette Høiriis forklarede, at registrering af aftalebaserede skånejob har været i høring i følgegruppen. De er ikke registreret i lønsystemet, hvilket også gælder personlig assistance, så en evt. registrering vil give rigtig meget ekstra administration. I forhold til fleksjobbene fra 2007 til 2013, så har der samlet set været en udvikling, men dog en stagnation de sidste par år. Vi er fortsat noget over det niveau, som vi startede med. Den nye fleksjobordning sigter mod at minimere antallet af fleksjob og i stedet lave ordinære ansættelser.
Konklusion:
Der var tilslutning til indstillingen om, at opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår udvides til også at omfatte personer omfattet af løntilskud til førtidspensionister, §56 og delvis raskmelding.
Det sociale kapitel bliver et tema på mødet mellem RMU og forretningsudvalget 8. oktober 2013.
7. RMU´s opgaver, indsatsområder, prioriteringer og arbejdsform 2013-2015 (10 min)
Resume
RMU-formandskabet har udarbejdet en række input til temadrøftelser i RMU i den kommende periode på baggrund af de tanker, som både medarbejder- og ledelsesside havde gjort sig på formøderne til døgnseminaret i juni 2013. Inputtene drøftes på mødet. Formandskabet har desuden drøftet planlægningen af en temadag i RMU i foråret 2014, som der orienteres kort om på mødet.
Det indstilles,
at | RMU-formandskabets input til temadrøftelser i RMU i den kommende periode drøftes, og |
at | orienteringen om planlægningen af en temadag i RMU tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Der blev på RMU-mødet 20. juni 2013 henvist til, at både medarbejder- og ledelsesside på formøderne havde gjort sig nogle tanker om RMU's opgaver, indsatsområder, prioriteringer og arbejdsform i 2013-2015. Det blev på den baggrund besluttet, at sekretariatsfunktionen skulle samle bidragene, som skulle drøftes på et møde i RMU-formandskabet efter sommerferien, hvorefter punktet igen skulle sættes på dagsordenen.
RMU-formandskabet har drøftet følgende input til temadrøftelser i RMU:
Hvordan bidrager vi til forandringer/hvordan giver vi følgeskab til forandringer? (Emnet tænkes koblet sammen med, hvordan der arbejdes med opfølgningen på den ny sundhedsplan, og inkludere fokus på samarbejde på tværs af sektorer).
Hvordan er vi en god arbejdsplads, selvom vi er meget pressede? (Skal gerne både adressere rammevilkår og sejre/succeser og kan inkludere perspektiver omkring uddannelse/muligheder for personlig og faglig udvikling).
Temadrøftelse om ledelse med afsæt i Ledelses- og Styringsgrundlaget (i 2014 vil der være en præsentation af erfaringerne fra de lokale projekter ifm. det personalepolitiske projekt vedr. Ledelses- og Styringsgrundlaget og MED- og Arbejdsmiljøaftalens anvendelsesmuligheder i praksis).
Temadrøftelse om ledelse i forhold til store hospitalsafsnit.
Temadrøftelse om vold og trusler. (Fysisk Arbejdsmiljø foreslås involveret i drøftelsen).
Temadrøftelse om, hvordan vi arbejder målrettet med vores omdømme og kommunikation omkring hvad vi er rigtig gode til.
De forskellige input til temadrøftelser drøftes på mødet. Der er vedlagt forslag til opgaveoversigt 2013-2014, hvor forslagene til temadrøftelserne er lagt ind.
Formandskabet har også drøftet planlægning af en temadag i RMU i forlængelse af revideringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen. Der lægges op til, at den konkrete planlægning vil ske i et samarbejde mellem RMU-formandskabet, herunder den kommende nye 1. næstformand for RMU, et par ledelsesrepræsentanter fra hospitalerne samt Ditte Hughes. Temadagen forventes afholdt i foråret 2014, og temaet for dagen kunne være "MEDsystemet som en effektiv medspiller i forandringsprocesser".
Beslutning
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det kunne være relevant at drøfte Det Sociale Kapitel på næste års døgnseminar i forbindelse med drøftelsen om arbejdsmiljø.
Der blev fra medarbejderside opfordret til at invitere professor Tage Søndergård Kristensen som oplægsholder om psykisk arbejdsmiljø. Der blev i den forbindelse henvist til undersøgelsen ”Psykisk arbejdsmiljø blandt sygeplejersker”, som blev udarbejdet i 2012.
Det blev endvidere fra medarbejderside tilkendegivet, at vold og trusler også er et væsentligt tema. Der blev henvist til kampagnen mod vold, trusler og aggressiv adfærd, som kørte for nogle år siden i samarbejde mellem Midttrafik, Arriva, Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Bo Johansen bemærkede, at de to første forslag til temaer i sagsfremstillingen om, hvordan vi mestrer forandringer, og hvordan vi kan være en god arbejdsplads, selvom vi er meget pressede, hænger uløseligt sammen. Det kunne der laves en god temadrøftelse om. Vi kunne også drøfte, at de mange forandringer er et vilkår, og hvad der skal til for, at vi kan overkomme dem.
Konklusion:
Sekretariatsfunktionen indarbejder de foreslåede temadrøftelser i opgaveoversigten for 2013-2014 og sørger for forberedelse af kommende temadrøftelser og seminar. (o)
8. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne (20 min)
Resume
Der vil på mødet blive orienteret om byggerierne på Regionshospitalet Randers og Hospitalsenheden Horsens.
Det indstilles,
at | orienteringen om hospitalsbyggerierne tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Hospitalsdirektør Thomas Pazyj vil på mødet orientere om status for byggeprojektet på Regionshospitalet Randers. Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen vil orientere om byggeprojekterne på Hospitalsenheden Horsens.
Beslutning
Lisbeth Holsteen Jessen orienterede om byggeprojekterne på Hospitalsenheden Horsens. De plancher, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, udsendes sammen med referatet.
Thomas Pazyj var forhindret i at deltage i mødet. Orienteringen om status for byggeprojektet på Regionshospitalet Randers blev udskudt til et senere møde.
Konklusion:
Orienteringen blev taget til efterretning.
9. Orientering om animationsfilm vedrørende Ledelses- og Styringsgrundlag og MED- og Arbejdsmiljøaftalen (10 min)
Resume
På mødet vil der være en præsentation af animationsfilm vedrørende Ledelses- og Styringsgrundlag og MED- og Arbejdsmiljøaftalen.
Det indstilles,
at | præsentationen af animationsfilm tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
RMU har tidligere aftalt at disponere nogle af de centralt aftalte midler til personalepolitiske projekter i regionerne til produktion af nogle korte animationsfilm med hovedbudskaberne i Ledelses- og Styringsgrundlag og MED- og Arbejdsmiljøaftalen.
På mødet vil der være en præsentation af to korte animationsfilm vedrørende Ledelses- og Styringsgrundlag og MED- og Arbejdsmiljøaftalen.
Link til de to film tænkes efterfølgende formidlet via Region Midtjyllands hjemmeside og intranet, og de vil frit kunne anvendes f.eks. til introduktion til nye medarbejdere osv.
Beslutning
Der var nogle få kommentarer til de to film, som kort opsummeres i det følgende:
Alt i alt to gode film. Nytænkende og anderledes end det vi plejer. Særligt gode for nye medarbejdere.
Sygelejet/operationslejet fylder lidt rigeligt. Der foregår mange andre væsentlige ting i Region Midtjylland.
Der er mange ord i den første film om Ledelses- og Styringsgrundlaget. Den kunne eventuelt kortes lidt ned.
Der er ikke så meget fokus på samarbejdet medarbejderne imellem som på samarbejdet mellem leder og medarbejder - i filmen om MED- og Arbejdsmiljøaftalen.
Måske burde man benytte sprogbrugen ”drøftelse” mere i stedet for ”dialog” i filmen om MED- og Arbejdsmiljøaftalen.
Konklusion:
Præsentationen af animationsfilmene blev taget til efterretning. De vil blive lagt på regionens hjemmeside og frit kunne anvendes.
10. Orientering om status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH (20 min)
Resume
Der orienteres på mødet om status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH.
Det indstilles,
at | orienteringen vedrørende status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Hospitalsdirektør Gert Sørensen orienterer på mødet om status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH.
Beslutning
Gert Sørensen var blevet forhindret i at deltage i mødet.
Ditte Hughes uddelte indledningsvist bilagsmaterialet ”AUH under fælles tag – organisering af serviceområdet”, som vil blive drøftet på regionsrådets møde 25. september 2013 samt en skitse over erhvervsuddannelser på serviceområdet på hospitaler i Region Midtjylland. Koncern HR og AUH har hen over sommeren samarbejdet om, hvordan de har kunnet arbejde videre på regionalt plan med det forslag, som blev forelagt forretningsudvalget 18. juni 2013. Der har været en række møder med bl.a. hospitalsledelserne, de faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om man har haft kontakt med SOSU-skolerne. Der har været kontakt med Aarhus Tec. De øvrige uddannelsesinstitutioner vil blive inddraget efter eventuel politisk godkendelse.
Der blev endvidere fra medarbejderside spurgt til, hvor meget de medarbejdere, der arbejder med disse opgaver i dag, er blevet hørt. En af visionerne med serviceassistent- uddannelsen var at undgå ensidigt gentaget arbejde. Man kan frygte, at man nu igen bevæger sig i retning heraf med en øget specialisering af opgaverne. Ditte Hughes svarede, at hensigten på AUH var at få nogle mere specialiserede medarbejdere til de højt specialiserede opgaver. Man har stort fokus på, at der ikke bliver for meget ensidigt gentaget arbejde.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om det er muligt for en rengøringstekniker at få job i fx Ringkøbing. Og om det er hensigtsmæssigt med forskellige jobprofiler på tværs af regionen? Ditte Hughes orienterede om, at det er planlagt at lave merituddannelsesforløb.
Det blev endvidere fra ledelsesside understreget, at det i praksis bliver sådan, at det man gennemgår af uddannelse i Aarhus, også skal kunne anvendes i andre dele af regionen.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det nye servicekoncept på AUH giver signalforvirring. På Hospitalsenhed Midt er man pt. i gang med at uddanne alle til serviceassistenter. Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis AUH laver et helt andet system end de øvrige hospitaler. Ditte Hughes svarede, at der aldrig har været et fælles ens serviceassistentkoncept i Region Midtjylland.
Der blev fra ledelsesside gjort opmærksom på, at de øvrige hospitaler godt kan se sig ind i det her. Der er mange måder at organisere sig på. Det vigtige er, at man ikke ender i en uddannelsesmæssig blindgyde. Den model, der foreligger, ser ok ud og muliggør en decentral tilgang fra det enkelte hospitals side.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvilke faglige organisationer, der har været inddraget i processen, hvilket har været FOA og 3F i Aarhus.
Det blev fra medarbejderside understreget, at Region Midtjylland ikke kan ændre på den erhvervsuddannelse, der er i dag – og der er ikke tale om opbrydning af eksisterende erhvervsuddannelser. 3F og FOA har været inddraget og lyttet til i processen, og der har været en rigtig god dialog, siden forretningsudvalget forkastede det første oplæg 18. juni 2013. Det er positivt med suverænitet, men vi skal uddanne medarbejderne til noget, som de skal kunne tage med sig til andre stillinger i andre dele af regionen.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om sagen er på vej i regionsrådet. Bo Johansen svarede, at sagen drøftes i forretningsudvalget 17. september 2013.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at man kan sidde med en fornemmelse, som da Skejby blev bygget. De ville have deres eget it-værktøj. I en tid med bevægelighed er det vigtigt med tværgående muligheder. Det er vigtigt at få service og rengøring gjort til et fag med respekt.
Bo Johansen medgav, at det ikke har været en uproblematisk sag, og at det havde været hensigtsmæssigt, hvis det samlede system havde været involveret tidligere. Der har været behov for at finde en ny model for Århus Universitetshospital, der p.t. efter fusionen rummer to forskellige systemer med hensyn til service og rengøring.
Det blev afslutningsvist fra medarbejderside bemærket, at organiseringen på AUH formentlig kommer til at danne præcedens for andre. Derfor ville det have været godt med en bredere involvering på tværs tidligere.
Konklusion:
Orienteringen om status for processen vedrørende nyt servicekoncept på AUH blev taget til efterretning.
11. Gensidig orientering (10 min)
Beslutning
Ditte Hughes orienterede kort om den artikel, der har været 13. september i Dagens Medicin vedrørende Arbejdstilsynets kritik af arbejdsmiljøet på en række danske sygehuse, privathospitaler og psykiatriske behandlingssteder. Det fremgår af artiklen, at Arbejdstilsynets besøg siden sommeren 2012 har udløst fem røde og syv gule smileys på regionens hospitaler. RMU er tidligere blevet orienteret om de to tværgående rådgivningspåbud inden for det ergonomiske og psykiske arbejdsmiljøområde og har fået en status på Arbejdstilsynets påbud/afgørelser i Region Midtjylland i 2012. Proceduren omkring påbud er, at så snart en arbejdsplads får en påtale, så går man straks i gang med at løse opgaverne, hvilket betyder, at der løbende arbejdes lokalt med opfølgningen på de konkrete påbud. Smileys bliver vist på Arbejdstilsynets hjemmeside i mindst seks måneder, det vil sige også efter, at sagen er løst. De fleste af de omtalte påtaler er således løst, de bliver blot ved med at stå på Arbejdstilsynets hjemmeside i en periode. Generelt omhandler problemfelterne primært fysiske forhold som fx unødig støj og træk, ergonomi som fx dårlige arbejdsstillinger, kemiske forhold og psykologiske forhold som fx stor arbejdsmængde og tidspres.
(Der er efterfølgende udarbejdet en redegørelse herom til politikerne, som er fremsendt til RMU til orientering).
Der blev fra medarbejderside orienteret om, at regionen vil modtage et brev fra de faglige organisationen inklusiv AC vedrørende det brev, som regionen har sendt til organisationerne 11. september 2013 om løntilbageholdenhed i indeværende overenskomstperiode. Brevet sender et forkert signal. Der blev bl.a. henvist til den foregående overenskomstperiode, hvor ledelsen heller ikke ønskede at forhandle løn. Alle organisationer har tilkendegivet, at de ønsker årlige forhandlinger. Sidst fik organisationerne en melding fra Lars Hansson om, at de ville få en tilbagemelding, før ledelsen traf en beslutning.
Bo Johansen understregede, at direktionen bakker fuldt op om brevet. Baggrunden er, at der er så lille et råderum, at man ikke ønsker at sætte et stort apparat i gang og skabe falske forhåbninger. Ønsker man en forhandling, har man krav på det.
12. Eventuelt (5 min)
Beslutning
Bo Johansen orienterede på mødet om, at det var det sidste ordinære møde, hvor Else Kayser sad med som 1. næstformand for RMU. Bo Johansen takkede Else Kayser for et konstruktivt samarbejde og en meget stor indsats gennem årene. Else Kayser har haft 1. næstformandsposten i RMU i hele regionens levetid. Før dette indgik hun også sammen med Bo Johansen i formandskabet for det daværende Århus Amts øverste samarbejdsudvalg.