Abonnér
Dagsorden
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 11. september 2014 kl. 12:00
i Mødelokale B4


Sagnr.: 1-01-77-14-13

1. Godkendelse af dagsorden (5 min)

Resume

Godkendelse af dagsorden.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsorden godkendes.

Beslutning

Det blev aftalt at rykke punkt 8 om it-sourcingstrategien og punkt 9 om personalepsykologordningen op på dagsordenen. Dagsordenen blev herefter godkendt

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

2. Godkendelse af referat fra mødet den 19. juni 2014 (5 min)

Resume

Godkendelse af referat.

 

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Godkendelse af referat af mødet 19. juni 2014.

 

Referat af temadrøftelser 20. juni 2014 samt slides er vedlagt til orientering.  

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-228-12

3. Temadrøftelse: Høring - Sundhedsaftalen 2015-2018 (45 min)

Resume

Sundhedsaftalen sendes i høring den 9. september 2014. Der lægges op til, at RMU drøfter aftalen og eventuelt afgiver høringssvar.  

Det indstilles,

at RMU drøfter udkast til sundhedsaftalen 2015-2018 med henblik på eventuel formulering af høringssvar.

Sagsfremstilling

Sundhedskoordinationsudvalget udsender den 9. september 2014 et udkast til Sundhedsaftalen 2015-2018 i høring (eftersendes til RMU), og der lægges derfor op til, at RMU drøfter udkastet og eventuelt afgiver et høringssvar.

 

Udkastet til Sundhedaftalen består af to dele: En politisk aftale, der rummer de overordnede visioner, mål og værdier for aftalen, samt Sundhedsaftalen, der konkretiserer de politiske mål og visioner i indsatser og aftaler om opgavefordeling.

 

De politiske visioner, mål og værdier er blevet til i en proces med en bred inddragelse af kommunale og regionale politiske bidrag, samt input fra bl.a. Patientinddragelsesudvalget og RMU. Sundhedsaftalen er udarbejdet af en række tværfaglige og tværsektorielle temagrupper, som i deres arbejde også har inddraget brugere og pårørende, faglige organisationer mv.

 

RMU gav på mødet den 19. juni 2014 input til den politiske del af sundhedsaftalekomplekset (jævnfør referat af RMU-mødet 19. juni 2014, pkt. 5 - vedlagt som bilag til punkt 2 på denne dagsorden).

 

Høringsfristen er den 29. oktober 2014.

 

Sundhedskoordinationsudvalget vil med afsæt i høringssvarene behandle et endeligt forslag til sundhedsaftalekomplekset den 1. december 2014.

 

Beslutning

Anne Jastrup præsenterede kort høringsversionen af sundhedsaftalen.

 

Bo Johansen bemærkede, at det nok er mest hensigtsmæssigt, at høringen vedrørende sundhedsaftalen i MEDsystemet afgrænses til RMU og HMU’erne. Det bliver formentligt for tidskrævende, og det vil ikke være relevant for alle LMU’er at skulle forholde sig til sundhedsaftalen.

Det blev fra medarbejderside indledningsvist tilkendegivet, at de ønsker, at RMU afgiver et høringssvar. De ønsker endvidere at få et punkt på et kommende møde om implementering af sundhedsaftalen.

 

Anne Jastrup bakkede op om, at RMU afgiver et høringssvar og sagde, at det er oplagt, at man også drøfter implementering. Sundhedsaftalen er ikke rettet mod frontmedarbejderen, men mere mod ledelsessiden i kommunerne og regionen, da det er dem, som skal bære værdierne igennem.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne:

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er betydningsfuldt for dem, som skal levere varen, at man ved, hvad der står i sundhedsaftalen. Det er rigtigt, at lederne skal gå foran, men det er medarbejderne, som skal samarbejde med de kommunale medarbejdere i det daglige. I øjeblikket er samarbejdet meget præget af, at der handles efter instrukser. Kendskab til visionerne bør bredes bredt ud. Der skal fokus på implementeringen også i forhold til medarbejderne og ikke kun lederne. Vi er nødt til at være meget aktive og få italesat sundhedsaftalen.

 

Der blev fra medarbejderside henvist til, at Ole Thomsen på døgnseminaret havde foreslået at drøfte realiseringen af ”på patientens præmisser” i RMU og endvidere havde lagt op til at vise den samlede plan med milepæle for arbejdet med ”på patientens præmisser” på et senere møde.

 

Der blev fra medarbejderside opfordret til at bruge de tal, som vi har i forvejen. Fx viser det sig, at tvangsindlæggelser er fordoblet i Region Midtjylland fra 400-800. Her vil man kunne få et billede af, om det tværsektorielle og tværfaglige samarbejde kommer til at virke. I forhold til det tværfaglige, så er det vigtigt, at der er et samarbejde mellem arbejdsmarkedscentre, kommuner og regioner, så borgerne ikke falder ud af arbejdsmarkedet.

 

Det blev fra medarbejderside henvist til, at samarbejdet med frivillige tidligere er blevet problematiseret, og at det er vigtigt at tage afsæt i de aftalte principper vedr. samarbejdet med frivillige.

 

Det blev fra medarbejderside understreget, at det både af hensyn til borgere og medarbejdere er vigtigt at tænke i implementering – også i forhold til patientinddragelse og inddragelse af pårørende og frivillige.

 

Ole Thomsen foreslog, at RMU drøfter ”på patientens præmisser” på mødet 4. december 2014. I forhold til retningslinjer og værdier, opfordrede han til at være opmærksom på retorikken og anvendelsen. Vi skal sørge for, at retningslinjerne giver værdi. Netop derfor er det væsentligt, at det bliver drøftet lokalt. Drøftelser vedrørende implementeringen er meget væsentlig.

 

Det blev fra ledelsesside bemærket, at med hensyn til samarbejdet med frivillige, så er der også den vinkel, at pårørende og frivillige kan være med til at gøre arbejdspladsen til et endnu bedre sted at arbejde.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det vil være oplagt også at drøfte samarbejdet med frivillige, når man på mødet 4. december 2014 drøfter ”på patientens præmisser”.

 

Konklusion:

Udkast til høringssvar udformes af næstformandskabet og sekretariatsfunktionen på baggrund af input på mødet, og de bemærkninger, der efterfølgende fremsendes.

 

Implementeringen af sundhedsaftalen drøftes på RMU-mødet 4. december 2014, hvor man også drøfter ”på patientens præmisser” samt samarbejdet med frivillige.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-2-37-13

4. Implementering af politik om fuld tid (30 min)

Resume

Region Midtjylland vil skulle implementere politikken om fuld tid, som er vedtaget af Danske Regioners bestyrelse. Politikken blev drøftet i RMU 5. december 2013, og Koncern HR har efterfølgende gennemført en undersøgelse af de regionale forskelle på andelen af deltidsansatte. På baggrund af bl.a. den tidligere drøftelse i RMU og Koncern HR's undersøgelse vil der blive gjort rede for og lagt op til en drøftelse af direktionens overvejelser om implementering af politikken.

Det indstilles,

at direktionens overvejelser omkring implementering af politikken om fuld tid drøftes.

Sagsfremstilling

På mødet den 5. december 2013 drøftede RMU politikken om fuld tid, som Danske Regioners bestyrelse har vedtaget, og som regionerne forudsættes at implementere i perioden fra 2014 til 2021.

Drøftelsen i RMU gav anledning til en række kommentarer, som er indgået i det videre arbejde i tilknytning til implementeringsprocessen.

 

Koncern HR har efterfølgende gennemført en nærmere undersøgelse af de regionale forskelle på andelen af deltidsansatte. Undersøgelsens resultater vil kort blive præsenteret på mødet.

 

Spørgsmålet om implementering af politikken om fuld tid drøftes i HR-/personalechefkredsen den 20. august 2014 og i direktionen den 26. august 2014.

 

Der vil på mødet blive givet en redegørelse for direktionens overvejelser om kommende tiltag i forbindelse med implementeringen. Direktionens overvejelser drøftes på mødet.

 

Der vil blive eftersendt et bilag vedr. Koncern HR's undersøgelse og direktionens overvejelser om kommende tiltag i forbindelse med implementeringen.

Beslutning

(Niels Jørgen Andersen, seniorkonsulent, Koncern HR, deltog under punktet).

 

Jørn Mørup orienterede kort om spørgeskemaundersøgelsen og fokusgruppeinterview om deltidsbeskæftigelse i Region Midtjylland. Hverdagen på de enkelte driftsenheder er tilrettelagt på forskellig vis af forskellige årsager. 83-84 pct. har en ugentlig arbejdstid på 32 timer eller mere. Koncern HR har formuleret en række anbefalinger, uden at man siger, at stillinger altid skal opslås på fuld tid. Samtidig gøres driftsenhederne opmærksom på de forpligtigelser, der følger af de centrale aftaler om at tilbyde deltidsansatte flere timer, når muligheden byder sig. Undersøgelsen viser, at man ikke altid får det gjort.

 

Det blev fra medarbejderside foreslået, at en anbefaling kunne være at gøre det frivilligt, hvorvidt man ønsker at afspadsere eller at få udbetalt ulempetillæg særydelser (særydelser). Nogle steder er man tvunget til, at der skal ske udbetaling frem for afspadsering.

 

Det blev fra medarbejderside gjort opmærksom på, at for nogle faggruppers vedkommende er der mange timelønnede/deltidsansatte, og mange af dem vil gerne have fuldtidsstillinger.

 

Der blev fra medarbejderside henvist til mulighederne for at lave aftaler i henhold til arbejdstidsaftalen, som rummer mange muligheder. Der er lavet et idé-katalog om, hvordan vi kan få flere på fuld tid, som vi kan lade os inspirere af (en del af et personalepolitisk projekt om Deltid og fuldtid på Ældre- og Sundhedsområdet udarbejdet af KL, Sundhedskartellet og FOA. Idé-kataloget kan findes på Personaleweb via følgende link: www.personaleweb.dk/ide-katalog-saadan-faar-vi-flere-medarbejdere-paa-fuld-tid.)

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det er en god idé at slå stillinger op på fuld tid. Retten til fuld tid bør også tolkes som retten til at gå op i tid fx fra 25 til 30 timer. Arbejdsmiljøet fylder ikke meget i anbefalingerne. Man bør også være opmærksom på, at nogle på grund af arbejdsmiljøet ikke kan klare fuld tid.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at der ligger en tendens i svarene i undersøgelsen.

 

Der er en stor gruppe, som ønsker at gå op i tid. Der bør derfor strammes op.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at langtidsplanlægning er væsentlig i forhold til at gå op i tid. Der kunne godt være lidt mere dristighed i forhold til at sige, hvordan det vil være de næste par år med hensyn til fx afspadsering.

 

Jørn Mørup gjorde opmærksom på, at den lokale praksis for, hvordan betalingen for arbejde på særlige tidspunkter håndteres, kan påvirke andelen af deltidsansatte. Fx kan en kompensation for skæve arbejdstider via afspadsering automatisk føre til en kortere arbejdstid end 37 timer, selvom de pågældende formelt set er ansat på fuld tid. Andre steder udbetales særydelserne, hvilket indebærer, at deltidsansatte reelt kan have samme ugentlige arbejdstid som fuldtidsansatte. Enhederne er meget imødekommende i forhold til at få tingene til at gå op, hvilket er medvirkende til trivslen på arbejdspladsen. Vi kan dog ikke love frivillighed med hensyn til afspadsering/udbetaling på alle arbejdspladser.

 

Bo Johansen understregede, at vi forsøger at leve op til Danske Regioners bestyrelses politik om fuld tid med skyldig respekt for lokale forhold, vores livsfasepolitik, økonomi, vagtplaner mv.

 

Der blev fra medarbejderside stillet spørgsmålstegn ved, om anbefalingerne er tilstrækkelige. Hvis det viser sig, at flere kommer på fuld tid, når stillingerne opslås på fuld tid, burde vi så ikke melde det mere klart ud? Lokalt har man nogle steder udfordringer med at få folk på fuld tid. Er vi sikre på, at disse anbefalinger når helt ud til den daglige leder? Jørn Mørup svarede, at der henstilles til, at ledige stillinger som udgangspunkt skal opslås som fuldtidsstillinger.

 

Der blev fra ledelsesside henvist til, at det er væsentligt, at man kan administrere det her lokalt. Vi er enige om, at vi bevæger os hen imod den vedtagne politik fra centralt hold under hensyntagen til lokale forhold. Det skal ikke blive for firkantet. Der er kommet et tydeligt signal, og vi skal gøre os umage med at tage de forskellige hensyn og forsøge at få flere på fuld tid.

 

Anne Jastrup gjorde opmærksom på, at hele rækken af anbefalinger skal meldes ud. Udviklingen i omfanget af deltidsansættelser skal medtages i den årlige personaleredegørelse, så det bliver synliggjort og kan følges tættere.

 

Ole Thomsen tilkendegav, at henstillingen om som udgangspunkt at slå stillinger op på fuld tid er fin. Man kunne finde konkrete eksempler på, hvordan en afdeling med mange fuldtidsansatte fungerer godt og lære af det. Det kunne fx være et sengeafsnit med omkring 35 ansatte.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det kunne være godt med en værktøjskasse med konkrete gode eksempler. Jørn Mørup foreslog, at der kunne laves en række artikler i Midtnyt med gode ideer og eksempler.

 

Konklusion:

Der vil blive skrevet ud om implementeringen af politikken om fuld tid med afsæt i anbefalingerne fra Koncern HR.  

Vi vil forsøge at leve op til politikken med skyldig hensyntagen til de lokale forhold og livsfasepolitik mv., og der sendes et signal om at vi henstiller at ledige stillinger som udgangspunkt slås op på fuld tid. Udviklingen følges løbende i de årlige personaleredegørelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-78-1-14

5. Status vedrørende økonomi og budget 2015 og forberedelse af møde med forretningsudvalget 21. oktober 2014 (45 min)

Resume

Der vil på mødet blive orienteret om status vedrørende økonomi og budget 2015. Det drøftes endvidere, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 21. oktober 2014.

Det indstilles,

at orienteringen om status vedrørende økonomi og budget 2015 tages til efterretning, og
at det drøftes, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 21. oktober 2014.

Sagsfremstilling

Der vil på mødet blive orienteret om status vedr. Region Midtjyllands økonomi og budget 2015. Det drøftes endvidere, om der er forslag til et eventuelt supplerende tema til mødet med forretningsudvalget 21. oktober 2014.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen for Budget 2015 er de udmeldte budgetrammer, som blev vedtaget på forretningsudvalgsmødet 25. juni 2014.

 

På RMU-mødet 19.-20. juni 2014 blev økonomiaftalen for 2015 samt den videre proces med budgetlægningen gennemgået og drøftet.

 

Medarbejdersiden i RMU udarbejdede efterfølgende en udtalelse, som er fremsendt til politikerne forud for budgetforliget.

 

Fra 16. august – 29. august 2014 drøftes forslag til Budget 2015 i HMU’erne med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar. Eventuelle høringssvar videreformidles til RMU’s næstformænd, som fremsender en eventuel supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU.

 

Eventuelle høringssvar og supplerende udtalelse fra medarbejdersiden i RMU videreformidles til den politiske 2. behandling 24. september 2014 og lægges på hjemmesiden.

Beslutning

Bo Johansen orienterede om status vedrørende økonomi og budget 2015.

 

De slides, som blev benyttet i forbindelse med oplægget, sendes ud sammen med referatet.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne:

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om man kan undgå at spare, hvis man øger produktiviteten med 2,75 pct. Bo Johansen svarede, at man kan producere for 2,4 pct. mere, men at der er et rent sparekrav på 0,35 pct.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om Region Midtjylland ikke selv har nogle smertefunktioner med henvisning til, at der er afsat en mio. kr. til etablering af smertetilbud ved Regionshospitalet Silkeborg i samarbejde med AUH. Ole Thomsen svarede, at det har Region Midtjylland, men det rækker ikke. Der er mangel på læger til dette område. Man forventer, at en del af tilbuddet kan finansieres via hjemtrækning.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er en meget kort tekst om forligsparternes anerkendelse af, at hospitalernes økonomi er kraftigt udfordret, når man tænker på, hvad det betyder for arbejdsmiljøet. Bo Johansen understregede, at man fra ledelsesside tager det meget alvorligt.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvor reel udfordringen vedrørende merudgifterpå 80-90 mio. kr. er i forhold til sygehusmedicin, nye behandlinger, præhospital, respiratorpatienter og privathospitaler? Ole Thomsen svarede, at det bedste bud nok er, at udfordringerne er af den størrelsesorden. Man har drøftet, hvor man kan spare i forhold til patientbefordring, ny dyr medicin osv. Man kan formentlig spare noget på længere sigt, men kun ganske lidt på kort sigt. Bo Johansen sagde, at man forsøger at vende alle mulige løsninger. Man har valgt ikke at dramatisere besparelser, før vi ved noget reelt. Vi skal huske, at vi er ude og spare i forvejen. Vi er pressede, og det er der stor forståelse for.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at de yderligere fem mia. kr., som der på nationalt plan er lagt op til at afsætte til sundhedsområdet over de næste fire år i stort omfang afsættes til almen praksis. Bo Johansen sagde, at vi også skal huske på, at de fem mia. kr. ikke kommer på en gang, og der vil være rift om dem.

 

Drøftelse af supplerende tema til mødet med forretningsudvalget
 

Det blev fra medarbejderside foreslået at sætte fokus på de langsigtede perspektiver i sundhedsvæsenet som tema til drøftelsen med forretningsudvalget – fx med særligt fokus på sammenhængende patientforløb, tankerne omkring på patientens præmisser, fremtidsperspektiver vedr. inddragelse af patienter og pårørende samt frivillige el.lign. Man kunne delagtiggøre politikerne i, hvordan RMU ser fremtiden, og herunder f.eks. medarbejdernes tanker om øget sammenhæng og andre forbedringer og besparelsespotentialer i sundhedsvæsenet.

 

Bo Johansen tilkendegav, at det er et godt forslag at se langsigtet på tingene. Det blev endvidere tilkendegivet fra ledelsesside, at der er gode erfaringer med, hvordan vi kan samarbejde om at løse store tværgående udfordringer, fx vedr. overbelægning i Dialogforum vedrørende overbelægning. Ole Thomsen bemærkede, at det ville være fint med en nogenlunde fælles stemme fra RMU. Man kunne tage hul på nogle af hensigtserklæringerne og give konkrete eksempler på, at kvalitet kan føre til besparelser.

 

Det blev fra medarbejderside henvist til en undersøgelse fra Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) om læger og sygeplejerskers forståelse af patientinddragelse. Undersøgelsen bidrager med viden om, hvordan læger og sygeplejersker oplever muligheden for at inddrage patienterne, og hvilke hindringer de ser, hvilket RMU kan lade sig inspirere af. Link til undersøgelsen:

http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Nyheder?public_visningsType=1&public_nyhedsId=93778

 

Konklusion:

Orienteringen om status vedrørende økonomi og budget 2015 blev taget til efterretning.

På baggrund af input på mødet udformer sekretariatsfunktionen udkast til dagsorden til mødet med forretningsudvalget 21. oktober 2014.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-399-12

6. Udpegning af yderligere en underviser til MEDnetværket (10 min)

Resume

Det foreslås, at RMU udpeger yderligere en underviser til MEDnetværket, som i dag består af tre undervisere ansat i Koncern HR og en underviser udpeget af RMU. Grunduddannelsen for MEDudvalg ændres pr. 1. januar 2015. I 2015 er der valg til MEDorganisationen, som forventes at give større efterspørgsel efter MEDuddannelse og dermed træk på underviserkorpset. Det er på denne baggrund, at det foreslås, at RMU udpeger yderligere en underviser.

Det indstilles,

at RMU udpeger yderligere en underviser til MEDnetværket.

Sagsfremstilling

Region Midtjyllands interne MEDuddannelse består af en grunduddannelse for alle medlemmer af et MEDudvalg og af særligt tilrettelagte forløb målrettet det enkelte MEDudvalg.

 

Med henblik på at sikre ensartethed i indhold og form samt faglig udvikling af grunduddannelsen er der etableret et MEDnetværk i Region Midtjylland. Netværkets medlemmer varetager undervisningen på grunduddannelsen og mødes 3-4 gange om året med den primære opgave at sikre ensartethed i gennemførelsen af og udvikling af undervisningsopgaven samt faglig sparring.

 

Netværket består i dag af tre undervisere ansat i Koncern HR og en underviser udpeget af RMU. Netværket sekretariatsbetjenes af Koncern HR, Organisation, Ledelse og Procesoptimering (OLP).

 

Med den ny rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse mellem Regionernes Lønnings- og Takstsnævn og KTO, Akademikerne og FOA – ”Protokollatet” (kap. 13 ”Protokollat om uddannelse på medindflydelses- og medbestemmelses-området”) ændres grunduddannelsen for MEDudvalg pr. 1. januar 2015. Ledere og medarbejdere, der er valgt til at sidde i et MEDudvalg, skal inden for deres første funktionsår deltage i den nye uddannelse, og der skal etableres et antal opfølgningsmoduler (klippekort), der supplerer grunduddannelsen.

 

MEDnetværket skal i efteråret 2014 arbejde med ændringerne i MEDuddannelsen med afsæt i ”Protokollatet”.

 

Med udgangspunkt i ovenstående er det opfattelsen, at der vil være behov for en yderligere styrkelse af MEDnetværket og det foreslås, at RMU udpeger yderligere en underviser til MEDnetværket.

 

Der er valg til MEDorganisationen i 2015 med forventet større efterspørgsel efter MEDuddannelse – både grunduddannelser og særligt tilrettelagte forløb og der forventes et større træk på underviserkorpset.

 

RMU nedsatte i 2012 en arbejdsgruppe, der fik til opgave at se nærmere på, hvordan MEDuddannelsen fungerer i forhold til arbejdet i MEDudvalgene og bad arbejdsgruppen forberede en drøftelse af dette på RMU’s døgnseminar i juni 2012. RMU konkluderede på baggrund af drøftelsen, at der skal arbejdes videre med arbejdsgruppens forslag. Der henvises til referat fra RMU-mødet 28. juni 2012 punkt 3.2.

 

Det nye MEDnetværk vil i det kommende arbejde tage afsæt i arbejdsgruppens anbefalinger.

Beslutning

Det blev fra medarbejderside bemærket, at de er i tvivl om, hvordan udpegningen tidligere er sket, og at de ønsker at få dette – og anden relevant baggrundsinformation - skitseret lidt mere klart.

 

Ditte Hughes forklarede, at punktet er blevet sat på, fordi grundvilkåret for MEDuddannelsen ændrer sig, og fordi der er nyvalg næste år. Der forventes øget efterspørgslen efter MEDuddannelse. Spørgsmålet er dog, hvor mange flere opgaver det reelt giver.

Ønsket om yderligere en medarbejderrepræsentant udspringer af, at man gerne vil have en bred medarbejderrepræsentation i underviserkorpset. Det er således ikke alene omfanget af MEDuddannelser, det handler om. Det kunne være fint, hvis det eventuelt kunne være en repræsentant fra et hospital, så den vinkel også kunne blive repræsenteret.

 

Konklusion:

Punktet sættes på igen på mødet 4. december 2014. Forud for mødet fremsender Koncern HR relevant materiale om udpegning af medarbejderrepræsentant, og medarbejdersiden overvejer en konkret repræsentant.

(o)

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

7. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center i DNU (20 min)

Resume

Der vil på mødet blive orienteret om Nyt Psykiatrisk Center som OPP i DNU og psykiatrien i DNV-Gødstrup samt åbning af nyt dagkirurgisk center og planlægning af ny Akutafdeling på Regionshospitalet Horsens.   

 

Det indstilles,

at orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Direktør for psykiatri og social Gert Pilgaard vil på mødet orientere om Nyt Psykiatrisk Center som OPP i DNU samt psykiatrien i DNV-Gødstrup. Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen vil orientere om åbning af Nyt dagkirurgisk center og planlægning af ny Akutafdeling på Regionshospitalet Horsens.

Beslutning

Direktør for psykiatri og social Gert Pilgaard og hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen orienterede om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne.

De slides, som blev benyttet i forbindelse med oplæggene, sendes rundt sammen med referatet.

 

Medarbejdersiden havde forud for mødet anmodet om en orientering om eventuelt nyt vedrørende køkkenfunktionernes fremtidige organisering.

 

Gert Pilgaard orienterede om, at når psykiatrien flytter til Skejby, så flytter akutmodtagelsen, serviceområdet og køkkenet også. Der er i dag to køkkener, og de skal blive til et. Det, som man indtil videre har gjort, er at aftale med hospitalsledelsen på AUH, at der nedsættes tre grupper, som skal se på de tre områder. Der er nedsat en følgegruppe med formandskaberne for de to HMU’er for henholdsvis AUH og Psykiatri og Social. Der skal laves kommissorier for de tre grupper, og de kommissorier vil blive behandlet i de respektive LMU’er.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at medarbejderne er meget spændte på, hvad der skal ske, og der svirrer mange rygter. Fx rygter om, at Herning Kommune skal være leverandør i forhold til Gødstrup, og at samme leverandør, som leverer til Aarhus Kommune, skal levere til Skejby. Gert Pilgaard svarede, at hvis der er uro og ængstelse omkring det, så foreligger der en kommunikationsopgave. De næste par år vil der komme en masse rygter, og det er meget vigtigt, at vi fortæller hinanden om dem, så de kan blive manet i jorden.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er vigtigt, at man melder ud, hvornår der kommer til at ske noget, så medarbejderne kan forholde sig til det. Bo Johansen var enig, men sagde, at det er svært, når der hele tiden bliver lavet om på forudsætningerne. Det betyder, at ledelsen ikke kan give de klare udmeldinger, som de gerne vil, og som medarbejderne efterlyser.

 

Konklusion:

Orienteringen om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne blev taget til efterretning, herunder også orienteringen om nyt vedrørende køkkenfunktionernes fremtidige organisering. 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

8. Orientering om status for It's arbejde med it-sourcingstrategien (10 min)

Resume

Der vil på mødet blive givet en kort orientering om status for It’s arbejde med sourcingstrategien.  

Det indstilles,

at orienteringen om It's arbejde med it-sourcingstrategien tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Både processen med udarbejdelse af strategien samt den efterfølgende mundtlige og skriftlige dialog mellem ledelse og medarbejdere har vist, at der er behov for at få tilrettet den afsluttende rapport fra Deloitte. Samtidigt har It-afdelingen haft en rekrutteringsproces til ny it-direktør, og der har været et ønske om at denne kunne få indflydelse på det fremadrettede sourcing arbejde. Derfor har der ikke været den fremdrift på færdiggørelse, planlægning og implementering af en ny it-sourcingsstrategi, som oprindeligt tænkt.

 

It’s ledelse anerkendte på It’s LMU-møde 25. juni 2014, at tempoet har været højt og ikke alle har følt sig klædt godt nok på i dialogen om sourcing. Det vil It’s ledelse gøre noget ved. Planen er derfor, at ledelsen nu i efteråret vil få lagt en proces for en sammenhængende strategi med sourcing. I den sammenhæng er det vigtigt, at den afsluttende rapport fra Deloitte omskrives og tilrettes i henhold til de bekymringer, risici og forslag i høringssvaret fra medarbejdere, som der er ledelsesmæssig opbakning til, til en egentlig sourcingstrategi for Region Midtjylland.

 

Ledelsen forstår godt den bekymring, som opstår hos medarbejdere i arbejdet med en sourcingstrategi, og som er udtrykt i deres høringssvar. Derfor er en åben proces og dialog hele vejen igennem vigtig. Vi anerkender den store indsats, som medarbejderne hver dag lægger for dagen til gavn for vores brugere.

 

Der vil på mødet blive kort orienteret om status for It’s arbejde med sourcingstrategien.

Beslutning

(Lars Ole Dybvad, It-direktør, deltog under punktet).

 

Bo Johansen bød velkommen til it-direktør Lars Ole Dybvad, som har været ansat siden 1. juni 2014.

 

Lars Dybvad præsenterede kort sig selv og status for It’s arbejde med it-sourcingstrategien. Han gav udtryk for, at han er fuld af optimisme vedrørende den videre udvikling af it-området i Region Midtjylland, og at han er blevet mødt med stor åbenhed og har haft mange gode dialoger med både ledere og klinikere.

 

Sourcing er et værktøj ud af mange i forhold til it. Særligt to observationer vedr. processen omkring it-sourcingstrategien blev fremhævet. 1) Det er vigtigt, at alle er med i processen, og der skal noget mere til, for at vi kan nå det, som vi gerne vil med strategien. 2) Der skal samles op på det arbejde, der er lavet hidtil, og vi skal have gjort strategien til vores egen. Selve strategien ser relativt fornuftig ud, som den ligger. Det handler om at få arbejdet videre med, hvordan vi skal anvende den konkret i Region Midtjylland.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at man var glad for, at Lars Ole Dybvad kom og redegjorde for It’s arbejde, så RMU kan være klædt på i forhold et samarbejde med It. Medarbejdere i It har givet udtryk for, at de er meget tilfredse med den dialog, som de har med Lars Ole Dybvad, hvilket er et vigtigt fundament for det fremtidige samarbejde.

 

Lars Ole Dybvad fortalte afslutningsvist, at han kun har mødt velvilje, og at han ser et kæmpe potentiale. Der skal både være fokus på en driftsagenda, en udviklingsagenda og innovationsagenda, men p.t. er der mest behov for fokus på driftsagendaen/grundformen i It. Han kom afslutningsvist med en opfordring til at omtale It som vores fælles ”It” og ikke som ”RMIT”.

 

Konklusion:

Orienteringen om It's arbejde med it-sourcingstrategien blev taget til efterretning. 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-34-10

9. Orientering om personalepsykologordningen – et tilbud til ansatte i Region Midtjylland (10 min)

Resume

Koncern HR har udformet en årsrapport 2013 om personalepsykologordningen – et tilbud til ansatte i regionen. Der vil på mødet blive givet en kort orientering om årsrapporten.

 


Det indstilles,

at orienteringen om personalepsykologordningen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Koncern HR har udformet en årsrapport 2013 for tilbuddet, bl.a. for at give RMU et orienterende kendskab til status for ordningen og for at dokumentere forbruget af op til 1.4 mio. kr. afsat til personalepsykologordningen af Personale Politiske Puljer 2013.

 

I rapporten konkluderes følgende:

 

Leverandørerne oplever, at der konstant er en jævn tilstrømning til ordningen, og vurderer, at de sager, der præsenteres, er yderst relevante i forhold til at forebygge sygefravær alternativt skabe gode betingelser for genoptagelse af arbejdet efter sygemelding. Ordningen benyttes bredt af regionens ansatte, både medarbejdere og ledere.

 

Ventetiden har gennem hele året kunne holdes under ca. 6 uger.

 

De tre leverandører modtager generelt positiv feedback på funktionen og kan dokumentere positiv effekt på centrale områder såsom psykisk velbefindende og oplevelse af arbejdssituation.


(Det blev på RMU-mødet 19. juni 2014 besluttet at udsætte punktet til et kommende møde).


Beslutning

 

Ditte Hughes orienterede kort om årsrapport 2013 om personalepsykologordningen. Med hensyn til ventetider, står der i sagsfremstillingen, at der ikke har været over 6 ugers ventetid, hvilket dækker over en stor variation – nogle venter f.eks. kun få dage på at komme til samtale. Der er efterspørgsel på ordningen, og der vil formentlig blive pres omkring oktober måned, som der plejer. Vi kan se, at ordningen giver mening for brugerne, som spørges om udbyttet efter en samtale.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at de er glade for at få en status om personalepsykologordningen. Medarbejdersiden havde en række spørgsmål, som de opfordrede ledelsessiden til at overveje:

 

- Er personalepsykologordningen en akutordning eller ej (det hersker der forvirring om)?

 

- Det forlyder, at man vil spare på ordningen på AUH?

 

- Man kan diskutere om 2-6 seks ugers ventetid er godt eller ej. Hvorfor er der denne ventetid, og er der lavet andre foranstaltninger, så vi kan holde os på maksimalt 6 uger?

 

Ditte Hughes understregede, at personalepsykologordningen ikke er en akutordning. Sker der noget akut, så skal den enkelte arbejdsplads tage hånd om det, og det er forskelligt, hvordan man håndterer det lokalt. Med personalepsykologordningen forsøger vi at fastholde medarbejdere.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at der nok er forskellig opfattelse af, hvad akuthjælp er. Det blev understreget, at bemærkningen ikke skal opfattes som kritik. Der er stor effekt og tilfredshed med personalepsykologordningen, og hvordan den kan anvendes forskellige steder. Budskabet er nærmere et ønske om afklaring af, hvornår ordningen kan træde til/hjælpe, og hvornår ikke?

 

Bo Johansen tilkendegav, at det er korrekt, at der hersker usikkerhed om, hvordan personalepsykologtimerne finansieres på AUH. Det skal vi sørge for bringes på plads i mindelighed.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at det er vigtigt at vide, hvor stort behovet er – og hvordan vi eventuelt kan gøre det bedre. Er det større nu end for to år siden?

 

Det blev fra ledelsesside understreget, at det er vigtigt at skelne mellem akutordningen og personalepsykologordningen, som er helt anonym.

 

Konklusion:

Orienteringen om personalepsykologordningen blev taget til efterretning. Ledelsessiden vil se på de spørgsmål, som ikke blev besvaret på mødet, og personalepsykologordningen sættes på dagsordenen igen til RMU-mødet igen 4. december 2014.

(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

10. Opfølgning på mødet og planlægning af næste møde samt mødeplan 2015 (10 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU'erne mv. De foreløbige punkter til næste RMU-møde 4. december 2014 er oplistet i sagsfremstillingen. Mødeplan 2015 er vedlagt som bilag.

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne mv, og

 

at de foreløbige punkter til det kommende RMU-møde 4. december tages til efterretning.    

Sagsfremstilling

På RMU-mødet 20. februar 2014 blev det besluttet at afprøve et forslag fra medarbejderside om, at RMU til slut på hvert møde drøfter, hvad man ønsker, at der skal informeres videre til HMU’erne, Midtnyt mv.

 

Det drøftes på den baggrund, hvilke informationer RMU ønsker videreformidlet til HMU'erne.  

 

Der er foreløbigt følgende emner på den ordinære RMU-dagsorden 4. december 2014:  

 

  • Adgang til elektroniske personalesager

 

  • Orientering om og drøftelse af realiseringen af "på patientens præmisser", herunder involvering af MEDsystemet

 

  • Evaluere retningslinjer vedr. sporbarhed/lokalisering

  • Evaluere det samlede personalepolitiske projekt vedrørende Ledelses- og Styringsgrundlaget og MED- og Arbejdsmiljøaftalens anvendelsesmuligheder i praksis
     

  • Status vedr. hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center

 

  • Orientering om forventet regnskab 2014

Mødeplan for 2015 er vedlagt som bilag. Der er sendt invitation ud til møderne via Outlook.

 

Beslutning

Det blev aftalt, at der videreformidles informationer fra mødet til HMU’erne vedrørende sundhedsaftalen, politik om fuld tid og økonomi og budget 2015.

 

Orienteringen om de foreløbige punkter til det kommende RMU-møde 4. december 2014 blev taget til efterretning.    

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

11. Gensidig orientering (5 min)

Sagsfremstilling

Gensidig orientering.

Beslutning

Der var ingen bemærkninger til punktet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

12. Eventuelt (5 min)

Sagsfremstilling

Eventuelt.

Beslutning

Der var ingen bemærkninger til punktet.

Tilbage til toppen