Abonnér
Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 25. juni 2015 kl. 13:00
i Golf Salonen, Randersvej 1, 8800 Viborg

Mødedeltagere

Bo Johansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (direktør), Christian Boel (konstitueret direktør), Henning Vestergaard (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Vibeke Krøll (sygeplejefaglig direktør, Aarhus Universitetshospital), Christian Møller-Nielsen (lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri- og Social), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).

 

Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Jette Nielsen (regionsformand, Kost og Ernærings- forbundet), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Helle Engelsen (sygeplejerske, RH Viborg), Lise Lotte Christensen (RH Silkeborg), Pirkko Dinnesen (sygeplejerske, RH Randers), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, AUH), Vibeke Grusgaard Andersen (ergoterapeut, PS), Lene Buhl (sekretær, HE Midt), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, AUH), Mikkel Seneca (reservelæge, AUH), Line Agger Kolstrup (læge), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Kirsten Hansen (sygeplejerske, AUH), Marianne Kirk-Thomsen (oftalmologiass, RH Holstebro), Maria Gaden Bjerre (jordemoder, RH Randers), Jens Boe Krag (plejer, Retspsyk, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling).

  

Afbud

Pazyj (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Hans Fredborg (vicedirektør, Regional Udvikling), Thomas Iversen (psykolog, Risskov), Nethe Lunden (serviceassistent, AUH).  


Sagnr.: 1-01-2-14

2. Godkendelse af dagsorden (5 min)

Resume

Dagsordenen godkendes.

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsordenen godkendes.

Beslutning

 Dagsordenen blev godkendt.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-2-14

3. Godkendelse af referat fra 20. april og 12. maj 2015 (5 min)

Resume

Referat fra møderne 20. april og 12. maj 2015 er vedlagt som bilag. 

Det indstilles,

at referaterne godkendes.

Sagsfremstilling

Referat fra det ordinære møde 20. april og det ekstraordinære møde 19. maj 2015 er vedlagt som bilag.

Beslutning

Referaterne blev godkendt.

 

Til orientering kan det oplyses, at i forhold til ønsket fra medarbejderside 20. april 2015 om en advis i forbindelse med, at nogen har været inde i ens elektroniske personalesag, så er det ikke i forbindelse med næste udbud af lønsystemet, der skal stilles krav herom, som der står i referatet, men i forhold til ESDH Personalesager. Ønsket er allerede givet videre til brugerklubben, som består af de regioner og kommuner, som ejer systemet.   

 

Referatet fra mødet 12. maj, punkt 2 side 6, er ifølge aftale med Jette Ohlsen og Gert Pilgaard opdateret med følgende: ”Det blev på mødet oplyst fra medarbejderside, at pågældende var blevet orienteret om, at nogle ledere på afdeling M AUH Risskov allerede skulle være blevet opsagt på grund af spareplanen. Gert Pilgaard oplyste, at han ikke kendte til disse opsigelser. Sagsforløb er efterfølgende undersøgt nærmere. Det kan konstateres, at forløbet baserer sig på en kommunikationsmæssig misforståelse, hvor nogle ledere har fortalt om deres egen position i spareplanen, hvilket er blevet opfattet som om, de havde modtaget deres opsigelse. Det sidste er ikke tilfældet”.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-2-14

4. Konstituering af RMU (10 min)

Resume

Formandskabet har holdt møde og har drøftet forretningsordenen og en midlertidig løsning vedrørende Regional Udviklings repræsentation på medarbejderside i RMU.  Der orienteres kort om, hvad der blev aftalt på mødet i formandskabet. Den formelle godkendelse af forretningsordenen afventer ansættelse af en ny regionsdirektør.

 

RMU konstituerer sig på mødet.

Det indstilles,

at RMU konstituerer sig.

Sagsfremstilling

På sidste ordinære RMU-møde 20. april 2015 blev det aftalt, at Regional Udviklings repræsentation på medarbejderside i RMU skulle afklares, hvorefter RMU formelt set kunne konstituere sig. Det blev ligeledes aftalt, at formandskabet skulle mødes og drøfte forretningsordenen.

 

Formandskabet mødtes 2. juni 2015, hvor det blev aftalt, at den formelle godkendelse af forretningsordenen skal afvente ansættelse af en ny regionsdirektør. Med hensyn til Regional Udviklings repræsentation på medarbejderside i RMU har formandskabet aftalt, at Ole Echers repræsenterer Regional Udvikling i resten af indeværende valgperiode. Forud for næste valg til RMU skal metoden for valg af medarbejderrepræsentanter afklares nærmere.

 

Der orienteres kort om mødet i RMU-formandskabet.  

 

 

 

Beslutning

Der blev fra formandskabet orienteret om, at de har aftalt, at Ole Echers repræsenterer Regional Udvikling på medarbejderside i resten af indeværende valgperiode. Forud for næste valg skal metoden for valg af medarbejderrepræsentanter afklares nærmere. Den formelle godkendelse af forretningsordenen afventer tiltrædelse af den nye regionsdirektør.

 

Konklusion

 

RMU konstituerede sig.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

5. Status vedrørende økonomi og budgetproces, herunder spareplan 2015-2019 (60 min)

Resume

Der gives en orientering om spareplanen på baggrund af regionsrådets beslutning 24. juni 2015 samt en orientering om ændringer i budgetprocessen for Budget 2016 som følge af udskrivelse af folketingsvalg.

Det indstilles,

at orienteringen om spareplanen og ændringer i budgetprocessen tages til efterretning, og

 

at RMU drøfter den videre proces omkring inddragelse af MED-systemet i budgetprocessen.  

Sagsfremstilling

Regionsrådet forventes at vedtage spareplanen for 2016-2019 på regionsrådsmødet 24. juni 2015. Der gives en orientering på baggrund af regionsrådets beslutning.

 

Der er udskrevet valg til Folketinget, hvilket har betydet, at økonomiforhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner er udsat. Region Midtjylland får derfor ikke som normalt en økonomiaftale i starten af juni. Udmeldingen fra Danske Regioner er indtil videre, at der formentlig kommer en økonomiaftale i august måned.

 

Danske Regioner forsøger at få en dispensation fra de normale budgetmæssige tidsfrister, således at processen for Budget 2016 kan skubbes. Hvis der ikke gives dispensation vil budgetprocessen blive presset tidsmæssigt, idet regionen stadig skal overholde tidsfristerne for indgåelse af budget.

 

Den sædvanlige rammeudmelding i juni bliver udskudt og vil i stedet ligge sammen med 1. eller 2. behandlingen af budgettet alt efter, hvornår økonomiaftalen indgås.

 

Ændringerne får naturligvis også indflydelse på inddragelsen af MED-systemet i budgetprocessen. Administrationen vil forsøge at lave den bedst mulige medarbejderinddragelse under de givne omstændigheder. Det er uundgåeligt, at nogle af høringsfristerne vil blive forskudt, lagt sammen eller på andre måder ændret i forhold til den oprindelige plan, som blev fremlagt på RMU-mødet 20. februar 2015.

 

Administrationen vil udarbejde og orientere om en ny tidsplan for inddragelse af MED-systemet, så snart økonomiaftalen foreligger.

 

På mødet vil der blive orienteret om den aktuelle status i forhold til budgetprocessen, og RMU vil på den baggrund kunne drøfte den videre proces omkring inddragelse af MED-systemet.

Beslutning

Christian Boel orienterede indledningsvist om spareplanen og ændringerne i budgetprocessen.

 

De slides, som blev brugt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt referatet.

 

Budgetforlig blev indgået 22. juni og godkendt af regionsrådet 24. juni 2015. Spareplanen gennemføres uanset udfald af økonomiaftalen for 2016, som er udskudt på grund af folketingsvalget. Spareplanen er opdelt i tre kategorier: forslag som gennemføres, forslag som gennemføres med mindre justeringer, forslag som ikke gennemføres. Når økonomiaftalen er kendt drøfter forligspartierne økonomien i spareplanen med henblik på at fjerne ubalancer fra 2016 til 2018.

 

I forhold til spareplanens personalemæssige konsekvenser skønnes der at skulle ske en reduktion på i alt 777 årsværk. Forligspartierne anerkender, at spareplanen medfører et øget pres på personalet. Høringssvarene har gjort indtryk, og det er noteret, at medarbejderne udtrykker deres bekymring. Besparelserne vil kunne mærkes af både borgere og ansatte.

 

Budgetforliget indeholder en række forskellige hensigtserklæringer, som kort blev gennemgået.

 

I forhold til processen for budget 2016 må vi afvente økonomiforhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner.

 

Bo Johansen udtrykte tilfredshed med, at regionsrådet har holdt fast og gennemført besparelserne, selvom der blev udskrevet valg. Ulempen ved at udskyde beslutningen ville være, at udfordringerne var blevet mere alvorlige. Det er godt med et bredt forlig, som giver mere ro.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne

 

Det blev bemærket, at budgetforliget er, som det er, men medarbejdersiden er ikke tilfredse. De er ikke enige i, at kvaliteten fastholdes med spareplanen. Der er to konkrete problemstillinger. For det første fylder arbejdsmiljø kun 3-4 linjer i budgetforliget, og det er et dårligt signal, at regionsrådet lægger det over til ledelsen af have en dialog om arbejdsmiljø med medarbejderne. For det andet giver det problemstillinger, at der ikke er samtidighed i, hvornår man går i gang med implementering af besparelserne på de forskellige hospitaler. Alle venter til efter sommerferien undtagen Hospitalsenheden Vest. Det er ikke ordentligt overfor de kolleger der måtte have ønske om at have bisidder/tillidsrepræsentant med til samtale samt tillidsrepræsentantsystemet, at man starter processen op dagen efter vedtagelsen. Desuden giver det udfordringer i forhold til omplaceringsmuligheder for den enkelte medarbejder, når der ikke er samtidighed i processen på tværs af institutionerne.

 

Det blev fra medarbejderside endvidere bemærket, at flere hospitaler får yderligere besparelser udover spareplanen, hvilket vi skal huske på. Der blev spurgt til hvad man mener, når der i hensigtserklæringerne tales om undersøgelse af muligheder for udbud af serviceområdet, og hvilken status har hensigtserklæringer?

 

 

Det blev konstateret fra medarbejderside, at det administrative område er et af de områder, hvor der skal spares mest. Administration bliver ofte talt ned, men hvem tror politikerne skal lave de hensigtserklæringer, som de har i budgetforliget? Nogle gange hænger tingene ikke sammen. Politikerne bør prioritere de opgaver, som de sætter i gang, så de kan laves ordentligt.

 

Det blev endvidere fra medarbejderside bemærket, at overskriften i pressemeddelelsen om budgetforliget (mere tryghed) klinger dårligt samt sprogbrugen i hensigtserklæring A om ”lægeforbruget”.

 

Det blev fra medarbejderside påpeget, at der står i forliget, at der skal være øget bevågenhed og fokus i forhold til arbejdsmiljøet. Hvordan gør vi det, og hvad sætter vi ekstra i værk?

 

Christian Boel forklarede, at man med serviceområdet tænker på serviceassistenter, herunder rengøring, portører mv. Regionsrådet ønsker at få belyst mulighederne for udbud af serviceområdet - fordele og ulemper, som skal danne baggrund for en drøftelse af mulighederne for konkurrenceudsættelse af serviceområdet. Hensigtserklæringer går ud på, at administrationen skal undersøge og belyse forskellige emner. Hensigtserklæringer er bindende og administrationen skal afrapportere til regionsrådet. Med hensyn til lægeforbruget, så har det vist sig, at man på Hospitalsenhed Midt har et større forbrug af læger indenfor det medicinske område end de øvrige hospitaler. Strategisk Sundhedsledelsesforum har besluttet, at der skal effektiviseres hurtigst muligt i det omfang det kan lade sig gøre under hensyntagen til de aftaler, der er lavet på området.

 

Ole Thomsen bemærkede, at der generelt ønskes mere ensartethed på tværs af regionen bl.a. indenfor laboratorieområdet. Arbejdsmiljø står meget diskret i forliget. Der er givet tilsagn om, at der skal skabes lettelser i nogle af spareforslagene. Hele spor 8 handler om, hvordan vi sikrer, at der ikke bare skal løbes hurtigere.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at vi i forhold til arbejdsmiljø også skal se på, hvad vi ikke lever op til i dag fx at få lavet APV, hver gang der udskiftes en leder. I forhold til udbud, så koster det mange ressourcer at undersøge mulighederne gang på gang. Det er ikke rimeligt at skabe håb hos portørerne om, at de kan slippe for rengøringen, hvis opgaven udliciteres, mens man er i gang med serviceprojektet.

 

Ole Thomsen bemærkede, at det skal undersøges, om politikerne fortsat ønsker at få serviceassistenter, og om området i givet fald kan konkurrenceudsættes.

 

Der kom fra medarbejderside et konkret forslag i forhold til arbejdsmiljø. Det er ikke nok med opmærksomhed, der er behov for, at vi har en fælles vision om, at medarbejderne skal være robuste. Arbejdsmiljørepræsentanterne skal klædes på i forhold til stress, så de bedre kan spotte de personer, som er ved at bukke under. Det ville være optimalt, hvis der var et tilbud til alle, som oplever et behov, om at komme i en eller anden form for forløb. Det kunne Region Midtjylland godt være den første region, som tilbød.

 

Bo Johansen tilkendegav, at forslaget umiddelbart lød fornuftigt og henviste til, at RMU måske kunne komme videre af dette spor under temadrøftelsen om arbejdsmiljø den efterfølgende dag.
 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at begrebet personlig robusthed altid vækker bekymring. Arbejdsmiljø må aldrig lægges over til den enkelte. Ditte Hughes bemærkede, at man arbejder med begrebet organisatorisk robusthed, som er noget andet end personlig robusthed.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at TULE-undersøgelser og målinger også er væsentlige, selvom man drøfter tingene i hverdagen. Bo Johansen konstaterede, at den samlede trivselsscore for TULE er dykket en smule.

 

Henning Vestergaard konstaterede, at der er lavet en fælles plan for implementeringen af besparelserne. Den er udgangspunktet for alle, men har tilføjelsen ”hvis det kan lade sig gøre”. Nogle afdelinger er først klar i september, andre tidligere, da nogle har haft behov for at komme i gang. Siden spareplanen kom skal der spares yderligere 80 mio. kr. i år. Hvis nogle har mulighed for at få et forspring, så kommer det alle til gode. Der, hvor vi har behov for hinanden, går vi i takt.

 

Ditte Hughes henviste til, at regionen er i gang med en øget samordning i arbejdsmiljøindsatsen og henviste til en række konkrete tiltag, herunder bl.a. kurser i reciliens og psykisk arbejdsmiljø som åbne tilbud til arbejdsmiljøgrupperne. På hjemmesiden findes desuden en række støttemuligheder, og Arbejdsmiljøkonference 2015 lægger netop også vægt på sammenhæng mellem kvalitet, produktivitet og arbejdsmiljø. Med hensyn til løbende APV, så er det muligt via  APV-systemet, at der sker en måling inden for tre måneder. 

 

Vibeke Krøll henviste til et besøg fra Arbejdstilsynet i december. De steder, der ikke får påbud, er karakteriseret ved 1) der er fokus på kerneopgaven, 2) der er styr på vagtplanlægningen og 3) der er et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem forskellige faggrupper. Det er noget, som mange kan lære af.

 

Gert Pilgaard oplyste, at besparelserne i psykiatrien først gennemføres fra 1. juli 2016, hvilket bevirker, at de får lidt flere besparelser. Han erklærede sig enig i, at arbejdsmiljøet kan blive en stor udfordring, og derfor er det vigtigt at give sig tid til at drøfte det i HMU.

 

Henning Vestergaard opfordrede til også at adressere spørgsmålet om arbejdsmiljø til RMU og MED-systemet. Det er let at skabe en ”jammer-kultur”, men vi kan også vælge at lægge vægt på, hvad der er, som vi gerne vil skabe. Kultur er også det, vi som MED-system udtrykker. Hvad kan vi som RMU, HMU og LMU bidrage med?

 

Det blev fra medarbejderside understreget, at man gerne vil være med til i fællesskab at løse opgaven omkring arbejdsmiljø. Region Midtjylland har ændret sig meget og har nogle helt andre udfordringer end for år tilbage. Vi skal bidrage som RMU og MED-system. Medarbejdersiden påpeger blot, at spareplanen vil få arbejdsmiljømæssige konsekvenser.

 

Bo Johansen takkede for en konstruktiv dialog og opfordrede til, at vi retorisk er så saglige som overhovedet muligt i de budskaber, som vi sender.

 

Der vendes tilbage med hensyn til den videre proces i forbindelse med budget 2016, når der bliver indgået en økonomiaftale.

 

Konklusion

Orienteringen om spareplanen og ændringer i budgetprocessen blev taget til efterretning.

.

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-15-09

6. Temadrøftelse: Årlig drøftelse vedrørende Det Sociale Kapitel (30 min)

Resume

Der er udarbejdet et statusnotat til RMU vedrørende Det Sociale Kapitel, som vil blive eftersendt. Følgegruppen vedrørende Mangfoldighedsindsatsen, Det Sociale Kapitel og Livsfasepolitik har drøftet såvel statusnotatet vedr. Socialt Kapitel som et projektforslag fra Cabi (Center for aktiv beskæftigelses indsats) på et møde den 15. juni 2015.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det indstilles,

at statusnotat vedrørende Det Sociale Kapitel drøftes.

Sagsfremstilling

I henhold til rammeaftalen om Socialt Kapitel § 3 skal der ske en generel og overordnet drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår mv.

 

RMU har tradition for, at denne drøftelse finder sted ved det årlige døgnseminaret i juni. I forbindelse med RMU’s drøftelser vedrørende Det Sociale Kapitel udarbejder Koncern HR, Stab et statusnotat med statistiske opgørelser over antal ansatte på særlige vilkår.

Statusnotat vedrørende Det Sociale Kapitel vil blive eftersendt.

 

RMU har tidligere drøftet det forhold, at den arbejdsmarkedspolitiske dagsorden går i retning af, at flest mulige skal have en chance for et arbejde. Også selvom de har en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen. Dette forudsætter fleksibilitet og rummelighed, som kan være svært at forene med andre politisk fastlagte målsætninger omkring høj grad af specialisering, produktivitet og effektivitet. I forlængelse af tidligere drøftelser i RMU samt efterfølgende møde med Cabi, har Cabi fremsendt forslag til et udviklingsprojekt, som skal se på nye modeller og metoder for, hvordan man forener krav om øget produktivitet og effektivitet med at være en rummelig arbejdsplads.

 

Følgegruppen vedrørende Mangfoldighedsindsatsen, Det Sociale Kapitel og Livsfasepolitik har drøftet såvel statusnotatet vedr. Socialt Kapitel og projektforslaget fra Cabi på et møde den 15. juni 2015. Statusnotatet skal på baggrund af denne drøftelse justeres, hvorefter det vil blive eftersendt.  

 

Der vil indledningsvist kort blive orienteret om drøftelserne i følgegruppen.

Beslutning

 (Konsulent ved det Sociale Kapitel Mette Høiriis deltog under punktet).

 

Mette Høiriis orienterede kort om konklusionerne i notatet vedr. Det Sociale Kapitel. Region Midtjylland er fortsat en social ansvarlig arbejdsplads, hvilket vi kan være stolte over. Vi har haft et mindre fald i antallet af løntilskud og fleksjob de sidste to år, hvilket er naturligt, idet der har været en reform indenfor begge områder. Faldet ses i alle regioner. Intentioner i lovgivningen bevirker, at vi vil få færre højtudannede og højtlønnede i fleksjob. Meningen er, at de skal være i ordinære job eventuelt kombineret med andre ordninger som § 56. Når lovgivningen ændres sker der forskydninger til andre ordninger. Der eksisterer en række ordninger som fx personlig assistance, som ikke kan opgøres statistisk. Nyttejob kom som et nyt beskæftigelsesinstrument i 2014, men regionen får kun få henvendelser herom.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvor høj en løn der er tale om i forhold til højtlønnede fleksjob. Mette Høiriis oplyste, at loftet pt. er ca. 38-39.000 kr. inklusiv pension.

 

Jakob Olesen bemærkede, at loftet har betydning for en del medarbejdergrupper i Region Midtjylland, og at intentionerne i lovgivningen afspejler sig i tallene. Der laves fortsat mange forskellige ordninger på regionens arbejdspladser. RMU og følgegruppen har tidligere talt om at få formidlet nogle gode historier om, hvordan man på nogle arbejdspladser med høj produktivitet har lavet forskellige ordninger, og Koncern HR er ved at følge op. Følgegruppen har desuden været i dialog med CABI omkring deltagelse i et udviklingsprojekt i samarbejde med andre private/offentlige organisationer omkring, hvordan man kan arbejde med rummelighed selvom man er presset af krav om høj produktivitet/effektivitet.

 

Det blev forklaret, at det ikke er muligt at opgøre alle de aftaler der indgås lokalt i henhold til livsfasepolitikken og mulighederne for aftalebaserede jobs. Der eksisterer derfor et ”skyggetal”, som ikke kan opgøres, da det vil kræve meget administration.

 

Det blev fra medarbejderside udtrykt forståelse for at ikke alt registreres og gøres op statistisk, og det blev understreget at det sociale kapitel handler om mere end opgørelser og tal. Alle ledere og medarbejdere ønsker rummelighed for både vores egne medarbejdere og personer udefra. Der er velvilje, men det bliver fortsat vanskeligere at finde små nicher – også sammenholdt med de delvise sygemeldinger. I forhold til livsfasepolitikken vil det klæde regionen at give sig på uenigheden om seniorordninger.   

    

Det blev fra medarbejderside bemærket, at meldingen fra nogle arbejdspladser indenfor det sociale område er, at man ikke kan tage imod personer, som ikke er helt ”fit for fight”.

 

Det blev fra medarbejderside understreget, at det er vigtigt med et samlet signal fra RMU om, at Region Midtjylland er en rummelig arbejdsplads. Udover statistikken bør det mere ”lavpraktiske” med hensyn til, hvordan man konkret etablerer disse ordninger også beskrives.

 

Christian Boel, som er formand for følgegruppen, tilkendegav, at statistikken skal udbygges i det omfang det er muligt, så vi har et ordentligt grundlag for at følge udviklingen. Der skal også samles op på de gode historier, som findes. Vi skal presse på i forhold til CABI for at komme videre med udviklingsprojektet. Drøftelsen i RMU lægger nogle retninger for den nedsatte følgegruppe. Måske skulle der være et særskilt fokus på psykiatri- og socialområdet i forbindelse med udviklingsprojektet.

 

Det blev fra medarbejderside pointeret, at vi har besluttet, at vi vil have en rummelig arbejdsplads, herunder en seniorordning. Der er flere tilfælde, hvor indgåelse af en seniorordning er blevet afslået. Hvorfor kan man ikke bruge nogle af de penge, som ligger i seniorpuljen?

 

Jakob Olesen henviste til, at der har været en forhandling, som drejede sig om, hvorvidt målgruppe skulle udvides til at være bredere end seniorer. Man har fra ledelsesside har været klar til at drøfte seniorpuljen, men man har ikke kunnet blive enige med organisationerne om at udvide målgruppen.

 

Bo Johansen konkluderede afslutningsvist, at der er en vilje til fortsat at ville være en rummelig arbejdsplads, og det er det vigtigste.

 

Konklusion

RMU drøftede statusnotat vedrørende Det Sociale Kapitel.   

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

7. Orientering om og drøftelse af sortimentsbredden i det nye uniformsprojekt (10 min)

Resume

I 2011 blev arbejdet med at udvikle et nyt uniformsdesign i Region Midtjylland igangsat. Medarbejderne på hospitalerne har løbende været involveret i projektet. Resultatet er et bredt uniformsprogram, hvor der er taget hensyn til mange af de ønsker og krav, der er kommet fra personalet.

 

Spareplanen har givet anledning til en fælles beslutning om at indføre et smalt sortiment på alle hospitaler, som dog stadig er bredere end det, der anvendes i dag og med væsentlig forbedret kvalitet, komfort og design. Det skønnes, at et smalt sortiment vil kunne give en besparelse på 11 mio. kr. i indkøb af de nye uniformer samtidig med, at de årlige driftsudgifter til håndtering af uniformerne skønnes at være ca. 11 mio. kr. lavere ved et smalt sortiment. En konsekvens af at et hospital ikke måtte vælge et smalt sortiment ville være, at hospitalet selv skulle afholde den ekstra udgift.

 

Der vil blive givet en uddybende orientering om beslutningen på mødet.

Det indstilles,

at sagen drøftes på baggrund af orienteringen.

Sagsfremstilling

I 2011 blev der igangsat et arbejde med at udvikle et nyt uniformsdesign til de sundhedsfaglige medarbejdere og servicepersonale på Region Midtjyllands hospitaler. Formålet med projektet er bl.a. at bringe uniformerne ajour med tidens krav til funktionalitet, pasform og komfort, leve op til de nyeste standarder vedrørende hygiejne og arbejdsmiljø samt understøtte regionens sundhedsfaglige profil og have et tidssvarende og fremtidssikret design.

 

Medarbejderne på hospitalerne har løbende været involveret i projektet. I den indledende fase, hvor der skulle indsamles viden og skabes visioner i form af designideer, blev der afholdt en Design Camp, hvor medarbejderrepræsentanter, designere, grafikere og konstruktører deltog. Derudover har medarbejderne været involveret i både koncept-, udviklings- og testfasen.

 

I 2012 inviterede projektgruppen bag uniformsprojektet de medarbejdere, der til dagligt går i uniform, til at deltage i en stor brugerundersøgelse. 1.337 medarbejdere deltog i undersøgelsen, og svarene er brugt som inspirationskilde for de designere, der har tegnet den nye kollektion. Medarbejdere på hospitalerne har også været involveret i gå-test af forskellige stoftyper for at give input til, hvilke stoftyper de nye uniformer skal laves af. Derudover er der gennemført en stor modelafprøvning, hvor ca. 200 personer, fordelt på samtlige personalegrupper, har afprøvet modellerne. Efter afprøvningen har udvikleren og designeren talt med testpersonerne og tilrettet modellerne ud fra evalueringen.

 

Resultatet er et bredt uniformsprogram, hvor der i høj grad er blevet taget hensyn til mange af de ønsker og krav, der er kommet fra det personale, som skal bruge uniformerne i fremtiden.

 

Der er i projektfasen lagt op til, at det skal være op til de enkelte hospitaler at vælge, hvor bredt et sortiment der ønskes indført, når de nye uniformer udrulles i perioden 2016-2020. Spareplanen har imidlertid givet anledning til en fælles beslutning om at indføre et smalt sortiment på alle hospitaler. Det smalle sortiment er dog stadig bredere end det, der anvendes i dag, samtidig med at både kvaliteten, komforten og designet er blevet væsentligt forbedret.

 

Et smalt sortiment skønnes at kunne give en besparelse på 11 mio. kr. i indkøb af de nye uniformer sammenlignet med det fulde sortiment, samtidig med at de årlige driftsudgifter til håndtering af uniformerne (vask, transport mv.) skønnes at være ca. 11 mio. kr. lavere ved et smalt sortiment. Derudover foreligger der et spareforslag vedr. en samling af vaskeriydelsen i midtVask, hvor en forudsætning for forslaget er, at hospitalerne vælger et smalt sortiment.

 

En konsekvens af at et hospital ikke måtte vælge et smalt sortiment ville være, at hospitalet selv skulle afholde den ekstra udgift.  

 

Der vil blive givet en uddybende orientering om sagen på mødet.

Beslutning

Ole Thomsen orienterede om status vedrørende sortimentsbredden i det nye uniformssortiment. På Hospitalsenhed Midt er man blevet enige om et smallere sortiment for derigennem at spare en del penge. Det brede sortiment vil koste 11 mio. kr., hvorimod det smalle sortiment kan holdes stort set indenfor det nuværende budget.

 

Det vil være hensigtsmæssigt med et smalt sortiment for alle hospitaler, men det er en mulighed at gå i udbud med et smalt udbud for Hospitalsenhed Midt og fortsat overveje det i forhold til resten af hospitalerne. I forbindelse med besparelserne er der kommet et besparelsesforslag om, at alle hospitaler skal have et smalt uniformssortiment samt linnedsortiment.

 

Ole Thomsen lagde op til en drøftelse af, hvorvidt hospitalerne ønsker et smalt sortiment for alle eller mere valgfrihed for det enkelte hospital, så man selv kan vælge sortimentsbredden med de ekstra udgifter, som det vil give for det enkelte hospital.

 

Bemærkninger fra mødedeltagerne

 

Det blev fra medarbejderside påpeget, at uniformssortimentet også er et hygiejnespørgsmål og ikke alene handler om økonomi. RMU bør vide mere om, hvad det konkret er for et sortiment for at kunne tage stilling.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at løsningen til slut på Hospitalsenhed Midt har været at få korte shorts, lange bukser og busseronner. Nogle ville også gerne have haft kjoler. Et aspekt af valget er, at man ikke kan komme hurtigt og hygiejnisk ud af sit tøj, hvis man får behov for det.  

 

Det blev fra ledelsesside bemærket, at processen på Hospitalsenhed Midt har været at finde nogle kompromisser med afsæt i unisex-uniformer. Hospitalenhed Midt bidrager gerne med sine erfaringer i det videre arbejde omkring valg af sortimentsbredde.

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at det er fristende at sige ja til at spare 11 mio. kr. Kan man ikke sige ja til ét sortiment for hele Region Midtjylland og derigennem få nogen rabatter, som åbner op for flere modeller?

 

Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at der er forståelse for, hvis der skal spares penge på fx kjoler, som har afsæt i noget mere modemæssigt. Det er dog meget vigtigt at lytte til medarbejderne, hvis det handler om hygiejne og sikkerhed.

 

Ole Thomsen konkluderede, at valget af sortimentsbredde handler om både følelser, penge og hvad der er praktisk muligt. En del af det praktiske spørgsmål er, om vi har hyldemeter nok til det brede sortiment. Han foreslog, at uniformsprojektets referencegruppe suppleres med en passende medarbejderrepræsentation, som kan drøfte sortimentsbredden, hvilket der var tilslutning til.

 

Konklusion

Det blev aftalt, at medarbejdersiden udpeger et passende antal repræsentanter, som skal indgå i referencegruppen.

 

Følgende er efterfølgende udpeget: Kirsten Hansen (RMU), Lise Lotte Christensen (RMU) og Charlotte Thaarup (næstformand HMU, AUH).  

(o)

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-70-2-15

8. Orientering om Region Midtjyllands Politik for Grunduddannelser (10 min)

Resume

Strategisk HR Forum har besluttet, at Region Midtjylland skal formulere en fælles regional politik for grunduddannelser. Formålet er at få en ramme for det fortsatte arbejde med at forenkle og skabe større sammenhæng og dermed effektivitet og kvalitet i uddannelsesopgaven, at få en ramme for dialogen med samarbejdspartnere på uddannelsesområdet og at få grundlag for en styrket indflydelse i forhold til relevante ministerier mv.

 

 

 

Det indstilles,

at RMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Efter aftale på møde i RMU 20. juni 2013 blev der 17. juni 2014 afholdt et temamøde for medlemmer af RMU og organisationsrepræsentanter om Region Midtjylland som uddannelsessted. Formålet var at give deltagerne indsigt i og oplysninger om regionale og lokale opgaver for Region Midtjylland som uddannelsessted. På mødet blev blandt andet talt om lokale tiltag i relation til politikker for grunduddannelser.

Strategisk HR-forum besluttede efterfølgende 18. februar 2015, at Region Midtjylland skal formulere en fælles regional politik for grunduddannelser med baggrund i, at der er behov for at styrke de fælles regionale holdninger i forhold til uddannelsesopgaverne.

Strategisk HR Forum besluttede samtidigt,

  • at formålet med politikken skal være at få en ramme for det fortsatte arbejde med at forenkle og skabe større sammenhæng og dermed effektivitet og kvalitet i uddannelsesopgaven; at få en ramme for dialogen med samarbejdspartnere på uddannelsesområdet og at få grundlag for en styrket indflydelse ift. ministerier.
  • at indholdet i den regionale politik skal lade sig inspirere af bl.a. de politikker mv. inden for grunduddannelsesområdet, der allerede er udarbejdet i de lokale enheder.
  • at enhederne skulle indstille repræsentanter til et netværk til at bistå Koncern HR i formuleringen af politikken og den regionale implementering heraf. I netværket er repræsentanter, som til sammen har kendskab til alle grunduddannelser, hvor Region Midtjylland på årsbasis har mere end 25 uddannelsessøgende i (klinisk) praktik. Netværket repræsenterer samlet alle (hospitals-)enheder, idet en repræsentant fra en (hospitals-)enhed repræsenterer den samlede koncern Region Midtjyllands interesser. Der er afholdt to møder i netværket i foråret 2015.
  • at en regional temadag med workshop kunne være med til at skabe inspiration til at udvikle klinikkens pædagogik og didaktik og til at bidrage til formulering af politikken. Temadagen blev afholdt i Silkeborg 19. maj 2015 med 80 deltagere, der på grunduddannelsesområdet arbejder med at koordinere uddannelse, at udvikle undervisning, at repræsentere Region Midtjylland i interne og eksterne strategiske uddannelsesfora, inkl. de 25 repræsentanter i netværket. Oplægsholdere var to forskere fra Aalborg Universitet, der har medvirket i publikationen ”Kompleks fremtid og refleksive sundhedsprofessionelle: Om videreudvikling og forbedring af sundhedsuddannelserne: Afrapportering af Sundhedskartellets uddannelsesprojekt” (Implement. 2014).
  • at udkast til politikken skal drøftes i Strategisk HR Forum 26. august 2015, hvorefter den skal i høring med henblik på godkendelse af færdigt udkast i samme forum 22. oktober 2015. Herefter skal politikken godkendes på politisk niveau, hvorefter politikken kan implementeres.

 

Udkast til Politik for Grunduddannelser er planlagt til at komme på dagsordenen til drøftelse på RMU’s møde 14. september 2015.

 

Politikken er foreløbig disponeret til at blive indskrevet i en disposition med følgende overskrifter: Forord inkl. perspektiver for uddannelse, Formål med politikken, Politikkens dækningsområder, Definitioner, Ambitioner for grunduddannelser i Region Midtjylland, Sigtelinjer; Referenceliste.

 

Procesplan for udarbejdelsen af en fælles regional politik for grunduddannelsesområdet vedlægges til orientering.

Beslutning

Ditte Hughes orienterede om beslutningen om at udarbejde en fælles regional politik for grunduddannelser. Udover at involvere et bredt udsnit af dem, som arbejder med området i det daglige har der også været afholdt en konference her i foråret. I juni 2014 blev der afholdt et temamøde for medlemmer af RMU og organisationsrepræsentanter om Region Midtjylland som uddannelsessted. De fremsendte ambitioner for grunduddannelser er justeret, da der efter udsendelse af dagsordenen til RMU har været afholdt møde i netværket 17. juni 2015. Håbet er, at der kan være et udkast færdig til en politik til RMU-mødet 14. september, men det kan være, at tidsplanen rykkes. (Det har efter mødet vist sig, at tidsplanen vil blive rykket, så punktet ikke kommer på RMU i september).

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvorfor Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen ikke er involveret i arbejdet. Ditte Hughes svarede, at alle faggrupper er repræsenteret i netværket. De faglige organisationer vil efterfølgende blive involveret i form af en høring af politikken.

 

Der blev endvidere fra medarbejderside spurgt til, hvad der skete på mødet 17. juni, siden ambitionerne er ændret. Ditte Hughes forklarede, at der var en drøftelse af forskellige måder at se uddannelse på, herunder pædagogik, læring og didaktik, hvilket har givet anledning til nogle ændringer. Region Midtjylland laver en politik på området, fordi vi gerne vil være en god uddannelsesarbejdsplads.  

 

Der blev også fra medarbejderside spurgt til, hvad det er, RMU skal forholde sig til med hensyn til politikken? For to år siden, blev der udarbejdet en kompetenceudviklingspolitik. Ditte Hughes oplyste, at kompetenceudviklingspolitikken er godkendt og dækker de personer, som allerede er ansat i regionen. Politik for grunduddannelser er for dem, som vi er med til at uddanne.

 

Det blev afslutningsvist fra medarbejderside bemærket, at det er rigtig godt med mere ensartethed og en god intention med en politik på området.

 

 

Konklusion

RMU tog orienteringen til efterretning.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-14-13

9. Orientering om nyt vedrørende hospitalsbyggerierne, herunder Nyt Psykiatrisk Center i DNU (15 min)

Resume

Regionens hospitaler er alle i gang med store byggeprojekter, som følges tæt af pressen. Ind imellem opstår der rygter om byggerierne. Det er i alles interesse, at usande rygter hurtigt manes i jorden. Det er aftalt med RMU’s næstformandskab, at administrationen tager en drøftelse med byggeprojekterne om, hvordan der arbejdes med at informere personalet om udviklingen i projekterne for derved at forebygge fejlagtige rygter. Fremover tænker administrationen at udarbejde et kort notat til RMU og regionsrådet, når der er forhold i byggerierne, som kan give anledning til bekymring el.lign.

 

Henning Vestergaard vil på mødet kort orientere om henholdsvis myter og fakta om DNV Gødstrup og vise en kort film om DNV fødestuen.

  

 

 

Det indstilles,

at orienteringen om hospitalsbyggerierne tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Alle regionens somatiske hospitalsenheder har gang i store byggeprojekter. Projekterne følges tæt af pressen, og medarbejderne interesserer sig naturligvis også for de nye byggerier.

 

I forlængelse heraf vil der nogle gange opstå rygter om byggerierne, som kan være sande eller det modsatte. Det er i alles interesse, at usande rygter hurtigt manes i jorden. Derfor er det aftalt med de to næstformænd i RMU, at administrationen tager en drøftelse med byggeprojekterne i forhold til, hvorledes de informerer personalet om udviklingen i projekterne for derved at forebygge fejlagtige rygter. Konkret vil denne drøftelse finde sted medio juni 2015.

 

Det er endvidere aftalt, at administrationen overvejer, hvordan RMU kan informeres om forhold i byggerierne, som kan give anledning til rygtedannelse blandt medarbejderne. På dette punkt tænker administrationen at udarbejde et kort notat til RMU, når der er forhold, som kan give anledning til bekymring el. lign., ligesom regionsrådet i de samme tilfælde får en orientering.

 

Henning Vestergaard vil på mødet kort orientere om henholdsvis myter og fakta om DNV Gødstrup og vise en kort film om DNV fødestuen.

Beslutning

Jette Ohlsen orienterede om, at næstformandskabet har afholdt et møde med Ole Thomsen og kontorchef Flemming Bøgh på baggrund af, at der var været en del rygter om hospitalsbyggerierne blandt både medarbejdere og i pressen. Efter dette møde har der været en dialog om kommunikationen omkring projekterne med byggeprojekterne.

 

Der fulgte herefter en kort drøftelse af forskellige rygter og typer af rygter.

 

Henning Vestergaard orienterede med afsæt i en række slides om myter og fakta vedrørende DNV Gødstrup (slide vedlagt referatet). Han viste ligeledes et indslag fra DR 1 om DNV fødestuen.  

 

Gert Pilgaard orienterede kort om status vedr. Nyt Psykiatrisk Center.  

 

Konklusion

RMU tog orienteringen om hospitalsbyggerierne til efterretning.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-77-74-15

10. Orientering om evaluering af designguides (arbejdsmiljø) (5 min)

Resume

Strategisk Sundhedsledelsesforum besluttede i februar 2014, at der skulle udarbejdes en evaluering af designguides med fokus på indhold og anvendelse. Evalueringsrapporten foreligger nu, og den overordnede konklusion er, at de eksisterende 9 designguides fungerer efter hensigten og er nyttige redskaber.

 

ERFA-gruppen for sygehusbyggeri har på sit møde den 11. maj 2015 besluttet, at disse 9 designguides revideres i henhold til evalueringen og ajourføres med ny viden m.m., startende med de tre ældste. Designguides for Somatisk ensengsstue henholdsvis for Toilet/bad, somatisk sengestue slås sammen til én designguide. Der igangsættes snarest muligt udarbejdelse af en opsamling og vurdering af eksisterende løsninger vedrørende IT- dokumentation på sengestuer. Derudover udarbejdes nye designguides for Medicinrum og for Skyllerum.

 

 

Det indstilles,

at orientering om evaluering af designguides tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Udarbejdelsen af designguides er forankret i Strategisk Sundhedsledelsesforum og udføres af designguidegruppen med deltagere fra Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø og fra

Aktivitets- og Investerings-/Sundhedsplanlægning.

 

Region Midtjylland har i perioden 2012 – 2014 udarbejdet følgende 9 designguides på rumniveau til brug for regionens projektarbejde:

  • Somatisk ensengsstue (2012)
  • Toilet/bad, somatisk sengestue (2012)
  • Multifunktionsrum – akutafdeling (2012)
  • Røntgenrum (2013)
  • CT – scannerfunktion (2013)
  • MR – scannerfunktion (2013)
  • Psykiatrisk ensengsstue og toilet/bad (2013)
  • Undersøgelses – og behandlingsrum i somatisk ambulatorium (2013)
  • Standard Operationsstue (2014)

 

Evaluering af designguides

 

Strategisk Sundhedsledelsesforum besluttede i februar 2014, at der skulle udarbejdes en evaluering af designguides med fokus på indhold og anvendelse. Evalueringsrapporten foreligger nu og er foretaget af Center for Folkesundhed og Kommunikation i samarbejde med designguidegruppen. Evalueringens overordnede konklusion er, at de 9 designguides fungerer efter hensigten og er nyttige redskaber. Designguides udtrykker Region Midtjyllands holdning på en række indretnings– og arbejdsmiljøforhold, som ikke i udgangspunktet er til diskussion, og som brugergrupperne derfor ikke behøver at inddrage i arbejdet.

 

Beslutning på mødet i ERFA-gruppen for sygehusbyggeri den 11. juni 2015

 

Evalueringen har været drøftet i ERFA-gruppen for sygehusbyggeri den 11. juni 2015 med henblik på at afklare, hvordan det fremadrettede arbejde med designguides bedst kan understøtte gode rammer for patienterne og arbejdsmiljørigtigt sygehusbyggeri:

 

  • De eksisterende 9 designguides revideres i henhold til evalueringen og ajourføres med ny viden m.m., startende med de tre ældste. Designguides for Somatisk ensengsstue henholdsvis for Toilet/bad, somatisk sengestue slås sammen til én designguide.
  • Der igangsættes snarest muligt udarbejdelse af en opsamling og vurdering af eksisterende løsninger vedrørende IT-dokumentation på sengestuer, og to 2 repræsentanter for hospitalsledelserne deltager i dette arbejde.
  • Der udarbejdes nye designguides for Medicinrum og for Skyllerum.

Beslutning

Ditte Hughes orienterede kort om evalueringen af designguides.

 

Der blev fra medarbejderside spurgt til, om de arbejdsmiljørepræsentanter, der oprindelig var involveret i arbejdet omkring designguides, er koblet af nu eller om de fortsat er involveret? Der blev ligeledes spurgt til, om der fremadrettet skal ske mere eller om arbejdet er sluttet?

 

Ditte Hughes svarede, at der fra Fysisk Arbejdsmiljø har været involveret en ingeniør og en fysioterapeut. Da designguiderne blev etableret var forskellige grupper involveret. Arbejdet har været rigtig godt, men det klinger ud nu.

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at der, hvor man har brugt designguiderne, har det været rigtig godt. Nogle steder har man ikke anvendt dem. Det er uvist, hvor meget arbejdsmiljørepræsentanterne har været involveret. 

 

Det blev fra medarbejderside bemærket, at designguiderne ikke var udarbejdet, da man havde brugergrupperne på DNU. Da brugergruppernes arbejde var afsluttet, blev det lagt ud til dem, som skulle tegne rummene færdige. Rummene ser noget anderledes ud, end da man sad i brugergrupperne, hvilket er lidt ærgerligt.

 

Det blev fra ledelsesside bemærket, at man på DNV Gødstrup stod overfor pludselig at skulle spare nogle penge. I sådan en proces kan det være svært at få informeret alle brugergrupper om alt. Men det er drøftet i HMU, og der er så meget transparens som muligt. 

 

Ditte Hughes henviste til, at Jonna Petersen fra Fysisk Arbejdsmiljø ville kunne svare mere uddybende på spørgsmålene på temadagen den kommende dag, da hun har været med i arbejdsgrupperne.

 

Konklusion

 

RMU tog orientering om evaluering af designguides til efterretning.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-77-74-15

11. Orientering om Arbejdsmiljøkonference 2015 (5 min)

Resume

Region Midtjyllands fælles tværgående arbejdsmiljøkonference afholdes den 8. oktober 2015. Titlen er: ”Arbejdsmiljø og kerneopgave – Sammenhæng mellem kvalitet, produktivitet og arbejdsmiljø”.

 

Konferencens form veksler mellem oplæg i plenum og workshops. Deltagerne på konferencen er medlemmer af RMU, HMU, CMU og arbejdsmiljøgrupperne.

Det indstilles,

at RMU tager orientering om Arbejdsmiljøkonference 2015 til efterretning.

Sagsfremstilling

Titlen på Region Midtjyllands fælles tværgående arbejdsmiljøkonference i 2015 er: ”Arbejdsmiljø og kerneopgave – Sammenhæng mellem kvalitet, produktivitet og arbejdsmiljø”. Konferencen afholdes den 8. oktober 2015, og formen er en kombination af oplæg i plenum og workshops. Målgruppen er medlemmer af RMU, HMU, CMU og arbejdsmiljøgrupperne.

 

Konferencen skal understøtte arbejdsmiljøindsatsen inden for de tre fokusområder (Sundhed og trivsel, Ergonomi og forflytning samt Ulykkesforebyggelse) og tilrettelægges med fokus på de opgaver og udfordringer, som medarbejdere og ledere i Region Midtjylland står overfor i den kommende tid.

Beslutning

Ditte Hughes orienterede om, at invitationen til Arbejdsmiljøkonference 2015 er sendt ud. Temaet - Arbejdsmiljø og kerneopgave – sammenhæng mellem kvalitet, produktivitet og arbejdsmiljø - er fastlagt for at understøtte hensigtserklæringen i forhold til arbejdsmiljø i budget 2015 besluttet af regionsrådet. Man har lyttet til evalueringen fra sidste års konference, og derfor er der flere oplæg om gode eksempler fra Region Midtjylland.

 

Konklusion

 

RMU tog orientering om Arbejdsmiljøkonference 2015 til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-2-14

12. Opfølgning på mødet og planlægning af kommende møder (5 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU'erne mv. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne mv, og

 

at de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning.  

Sagsfremstilling

Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker videreformidler til HMU'erne, Midtnyt mv.

 

Der er foreløbigt følgende emner udover de faste punkter på de kommende RMU-møder: 

 

14. september:

  • Forberedelse af møde med forretningsudvalget 20. oktober
  • Input til strategi for udbygning af frivillighedsindsatsen i Region Midtjylland
  • Opfølgning på anbefalinger vedrørende overbelægning
  • Drøftelse af det nye TULE-koncept

 

7. december:

  • Evaluering af retningslinjer om sporbarhed og lokalisering af medarbejdere (opfølgning RMU 4. december 2014).

 

Beslutning

Det blev besluttet, at følgende informationer fra mødet skal videreformidles til HMU’erne:

- Konstitueringen af RMU, herunder Regional Udviklings repræsentation og afklaring af metoden for valg af medarbejderrepræsentanter

- Økonomi, spareplanen og budgetproces

- Temadrøftelsen om Det Sociale Kapitel

- Udpegning af medarbejderrepræsentanter til referencegruppen vedr. uniformsprojektet.

De foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.  

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-2-14

13. Gensidig orientering (5 min)

Beslutning

Jakob Olesen orienterede om, at alle medarbejdere i Region Midtjylland siden 2010 har fået tilbudt mulighed for at indgå aftaler om bruttolønsordninger. Gennem de seneste år har tilbuddet omfattet mulighed for bruttolønsordninger vedr. fastnetbredbånd, fiberbredbånd, IP-telefoni, aviser samt bus- og togkort.

Fra 2015 har der endvidere været tilbud om bruttolønsordninger vedr. personaleparkering ved regionshospitalerne i Randers, Horsens, Silkeborg og AUH Nørrebrogade/Tage Hansens Gade. Fra 1. august 2015 udvides tilbuddet på AUH om bruttolønsfinansiering af personaleparkering ved Palle Juul-Jensens Boulevard (Skejby).

Der er fortsat efterspørgsel efter de eksisterende ordninger, og de vurderes fortsat at være relevante personalegoder, og der vil derfor også til efteråret blive tilbudt bruttolønsordninger for perioden 2016.

Tilbuddet om bruttolønsordningerne hviler i sig selv økonomisk i kraft af et administrationsgebyr.

Der blev fra medarbejderside opfordret til at drøfte, hvad akutmidlerne bruges til på et kommende møde.
(o)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-2-14

14. Eventuelt (5 min)

Resume

Der vil fremover under "Eventuelt" være en oplistning af de orienterede mails, som har været fremsendt i perioden siden sidste ordinære RMU-møde, og der vil være afsat tid til eventuelle spørgsmål hertil. Der har siden sidste RMU-møde 20. april ikke været fremsendt orienterende mails.

Beslutning

Bo Johansen takkede for samarbejdet i RMU – for nogles vedkommende gennem rigtig mange år. MED-systemet har haft en stor betydning i en organisation som Region Midtjylland med en stor geografi. Regionen er kendt for at have et godt arbejdsmiljø og for at investere i det. Han udtrykte håb for, at RMU vil fortsætte den åbne og gode dialog og ønskede held og lykke med de fremtidige udfordringer. Han ønskede ligeledes den nye regionsdirektør Jakob Stengaard Madsen, som tiltræder til august, alt mulig held og lykke i det nye job.

 

Tilbage til toppen