Dagsordner-referater
til
mødet i
den 11. september 2017 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg. Mødelokale B4
1. Mødedeltagere
Sagsfremstilling
Lederside
Christian Boel (koncerndirektør), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør), Hospitalsenheden Vest, Inge Pia Christensen (Lægefaglig direktør), AUH, Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri- og Social), Jonas Dahl (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejderside
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lise Lotte Christensen (Regionshospitalet Silkeborg), Pirkko Dinnesen (sygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, Aarhus Universitetshospital), Hanne Sloth (ergoterapeut, Hospitalsenheden Vest), Lene Buhl Carstensen (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Mikkel Seneca (afdelingslæge, Aarhus Universitetshospital), Therese Simonsen Straarup (reservelæge, Aarhus Universitetshospital), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Ulrik Serges (suppleant for Peter Hansen), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Gunhild Libach Burup (økonoma, Aarhus Universitetshospital), Maria Gaden Bjerre (jordemoder, Regionshospitalet Randers), Jens Boe Krag (plejer, retspsykiatrien, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling).
Afbud
Jacob Stengaard Madsen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør ), Michael Braüner Schmidt (lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Jytte Gad Lauridsen (vicedirektør), Regional Udvikling, Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Carsten Haglund (FOA), Tanja Lyth (jordemoder, Aarhus Universitetshospital).
Øvrige deltagere
Philip Johnsen, chefkonsulent, Koncernøkonomi (punkt 5).
Therese Aalborg Grupe og Charlotte Vanting Brauer deltog som observatører i mødet. De kommer begge fra MED-undervisernetværket i Region Midtjylland.
2. Godkendelse af dagsorden (kl. 12.00 - 5 min)
Resume
Dagsorden godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsorden godkendes.
Beslutning
Christian Boel var mødeleder i Jacob Stengaard Madsens fravær.
Dagsordenen blev godkendt.
3. Godkendelse af referat fra RMU-mødet 9. juni 2017 (kl. 12.05 - 5 min)
Resume
Referat fra RMU-mødet 9. juni 2017 er vedlagt som bilag.
Det indstilles,
at | referat fra RMU-mødet 9. juni 2017 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat fra RMU-mødet 9. juni 2017 er vedlagt som bilag.
Beslutning
Det blev bemærket fra medarbejderside, at Jacob Stengaard Madsen på mødet 8. juni 2017 havde tilkendegivet, at pengene i seniorpuljen skulle bruges, hvilket ikke fremgår af referatet. Christian Boel henviste til, at det var aftalt, at følgegruppen vedrørende Mangfoldighed, Det Sociale Kapitel og Livsfase skulle drøfte seniorpuljen og vende tilbage til RMU. Jakob Olesen konstaterede, at Jacob Stengaard Madsen havde sagt, at ledelsen står ved aftalen om muligheden for seniorordninger, og at vi ønsker, at der indgås aftaler og anvendes midler fra puljen, men der er ikke tilkendegivet noget om, at alle de afsatte midler skal bruges. Jævnfør aftalen indgås de individuelle senioraftaler lokalt, hvor der kan tages hensyn til den enkeltes og arbejdspladsens behov, og der er mulighed for re-gional medfinansiering. Han orienterede nærmere om følgegruppens drøftelse under gensidig orientering.
Referatet blev godkendt.
Bilag
4. Temadrøftelse om revision af Ledelses- og Styringsgrundlag for Region Midtjylland (kl. 12.10 - 45 min)
Resume
Region Midtjyllands Ledelses- og Styringsgrundlag blev udarbejdet ved dannelsen af Region Midtjylland i 2007 og er siden evalueret og revideret via en bred inddragelsesproces i 2012. Koncernledelsen har nu igangsat et arbejde med at udarbejde et kortere og mere tidssvarende forslag til et revideret ledelsesgrundlag.
Det indstilles,
RMU drøfter ønsker til et revideret Ledelses- og Styringsgrundlag – herunder tager stilling, hvad der er særligt vigtigt at have med i den nye udgave.
Sagsfremstilling
Baggrund
Region Midtjyllands Ledelses- og Styringsgrundlag blev udarbejdet som et konstituerende dokument for ledelse, styring og samarbejde i Region Midtjylland ved dannelsen af regionen i 2007. Ledelses- og Styringsgrundlaget er siden evalueret og revideret via en bred inddragelsesproces i 2012.
Koncernledelsen har nu igangsat et arbejde med at udarbejde et kortere og mere tidssvarende forslag til et revideret ledelsesgrundlag med følgende fokus:
- Modernisere sproget i mission og vision og inkludere de nye målbilleder og værdibaseret styring
- Grundig revision af ledelses- og styringsmodellen, således at de seks indikatorer beskrives som grundlæggende forudsætninger, og selve modellen udgår i sin helhed
- Sproglig gennemgang af strategisporene
- Justering af forklaringerne på de tre værdier
På RMU-mødet den 9. juni 2017 blev det aftalt, at der skal være en temadrøftelse på RMU-mødet den 11. september 2017. Der er ligeledes en temadrøftelse på Koncernledelsesmødet den 31. august 2017. Efter de to temadrøftelser igangsættes en bred involveringsproces med henblik på at kvalificere revisionen og sikre forankring og fællesejerskab.
Input til hvad der er vigtigt at have med i et revideret Ledelses- og Styringsgrundlag
Der vil på mødet kort blive orienteret om status for arbejdet med at revidere Ledelses- og Styringsgrundlaget, og der vil herefter blive lagt op til gruppedrøftelser (med opsamling i plenum) om:
- Hvad der er særligt vigtigt at have med i den nye udgave?
Underspørgsmål til inspiration:
- Hvad er I allermest optaget af, at det reviderede Ledelses- og Styringsgrundlag kan bidrage til? For hvem?
- Hvad vil I gerne have, at det skal signalere/markere/tydeliggøre?
- Skal der være en fjerde værdi med for at markere et øget fokus på handlekraft/eksekvering/implementering eller skal det snarere integreres i de tre eksisterende værdier eller andet sted i dokumentet?
- På hvilken måde skal de nye målbilleder indgå? Hvordan vægtes værdibaseret ledelse (ledelse med afsæt i værdierne) og værdibaseret styring (styring efter værdi for patienten/borgeren/væksten)?
- Skal der ske moderniseringen af sproget, så "mission, vision og strategier" erstattes af "opgaver og ambition"?
Link til det nuværende Ledelses- og Styringsgrundlag på hjemmesiden:
Beslutning
Christian Boel gav en kort status for arbejdet med at revidere Ledelses- og Styrings-grundlaget. Der er tale om en proces, der sigter mod at sikre, at Ledelses- og Styrings-grundlaget er opdateret og i overensstemmelse med den retning, som Region Midtjylland i øvrigt bevæger sig i. Oprindelig var der lagt op til en forholdsvis hurtig proces, og in-tentionen havde været at lægge et udkast frem på mødet i dag. Det stod dog klart, efter dagsordenen var sendt ud, at koncernledelsen ikke var klar til at fremlægge et konkret udkast endnu. Involveringsprocessen bliver derfor længere og bredere end der først har været lagt op til.
Der blev indledningsvist spurgt til, hvor meget indflydelse medarbejderne reelt får udover drøftelsen på RMU-mødet i dag. Christian Boel svarede, at den samlede koncernledelse vil være afsender på Ledelses- og Styringsgrundlaget, men at der skal være en MED-involvering undervejs. Det står klart, at det ikke kan behandles som noget af det første af det nye regionsråd, som oprindeligt havde været ønsket.
Ditte Hughes bemærkede, at Ledelses- og Styringsgrundlaget drøftes i dag uden der foreligger et udkast, fordi man er blevet klogere undervejs i processen og ønsker en an-den form for dialog og tidligere involvering af MED. Det skal aftales, hvor bred en invol-vering, der skal være, og hvem der skal involveres.
Der fulgte herefter 20 min. drøftelse i grupper om input til, hvad der er vigtigst at have med i et revideret grundlag og input til involvering/proces.
Opsamling i plenum i stikordsform:
Værdier og indhold:
• Værdierne fungerer godt, og der er tilfredshed med dem. Ordentlighed fylder i en omskiftelig verden, men bør ligge implicit i de øvrige værdier. Vi skal ikke ændre de tre værdier og heller ikke tilføje en fjerde.
• Anerkender vigtigheden af hurtig eksekvering samt implementering af nye løsnin-ger. Eksekvering ikke som værdi, men budskabet kan skrives ind med andre ord i dokumentet.
• Kunne man alene have de tre værdier som ledelsesgrundlag?
• Ledelses- og Styringsgrundlaget skal gøre en forskel og angive en retning. Der skal være en sammenhæng mellem Ledelses- og Styringsgrundlaget og det daglige arbejde og liv.
• Hvordan understøtter vi værdier som gejst, styrke og dygtighed i den omskifte-lighed, der eksisterer?
• Medarbejdersiden bifalder at inkludere målbillederne. Det er godt at få med.
• Ny styring i patientperspektiv skal synliggøres – det er vigtigt.
• Mulighed for decentral styring og mod til at prøve noget/prøvehandlinger.
Sprog og form:
• Ønske om kort og lettilgængeligt sprog. Virksomhedsmodellen var kompliceret at gå ind i. Ikke akademiseret og for meget managementsprog (fx mission, vision etc.). Skal kunne læses af alle.
• Sproget skal moderniseres, men pas på det ikke bliver til "bulshit bingo" eller alene fanger de midlertidige strømninger.
• Grundlaget skal være kort og substantielt meningsfuldt. Vigtigt, at det giver mening for dem, som bruger det mest.
• Ikke blot bogholderdokument. Gerne et dokument, som sætter retning og gør det aktuelt at forholde sig til. Gerne forstyrrende og fængende titel som ved sundhedsplanen (patienten bestemmer).
• Det nye grundlag skal være robust og langtidsholdbart. Skal kunne overleve målbillederne og det nye regionsråd.
Proces:
• Forventningsafstemning omkring processen – ikke en forceret proces. Der skal laves en klar plan for den videre inddragelse.
• Inddragelse er vigtigt. MEDsystemet som kvalificerende og medbestemmende er vigtig i forhold til et konstituerende dokument. Både proceskommentarer i forhold til revisionsprocessen (HMU og RMU vigtige) og indhold, hvor det bør være tydligt, at vi lægger vægt på at involvere og have et godt samspil med MEDsystemet (inkl. orientering om ændringer i ledelsesstrukturen).
• Proces afhænger af omfang. Hvis det ikke er særligt omfattende, er det ok, at HMU'erne involveres plus mulighed for, at de fx kan afvikle temamøder for LMU'-erne.
• Ønske om mest mulig involvering.
• Vigtige overvejelser i forhold til involvering af funktionslederne - de er tættest på og de er også pressede - ser udfordringerne i forhold til de enkelte medarbejdere.
• Medarbejdersiden vil gerne deltage i skrivegruppen.
• Kan arbejdsgruppen udvides?
Målgruppe:
• Vigtigt at fastholde, at det er et samlende dokument for ledere og medarbejdere – som det har været hidtil. Det er også et styringsinstrument for medarbejderne.
• Vigtigt med fokus på ledelsens muligheder for at udøve ledelse med afsæt i grundlaget.
• Hvem skal kende og være forpligtet af værdier og Ledelses- og Styringsgrundlaget? Måske kan vi forvente bredt kendskab til og anvendelse af værdier og et andet niveau af kendskab/forpligtethed i forhold til styringsgrundlag?
Konklusion
På baggrund af input fra drøftelserne vil der blive arbejdet videre med tilrettelæggelsen af processen og revisionen. RMU og HMU'erne forventes involveret i det videre forløb.
(o)
5. Status vedr. økonomi og budget 2018 (kl. 12.55 - 15 min)
Resume
Der orienteres om status vedrørende økonomi og budget 2018.
Det indstilles,
at | orientering om status vedrørende økonomi og budget 2018 tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Der gives på mødet en orientering om status vedrørende økonomi og budget 2018.
Udtalelse fra RMU-medarbejderside af 12. juli er vedlagt som bilag. Høringssvar fra HMU'erne og RMU's supplerende budgetudtalelse vil være tilgængelige i First Agenda efter høringsperiodens udløb 1. september 2017.
Beslutning
Philip Johnsen, chefkonsulent, Koncernøkonomi, orienterede om status vedrørende øko-nomi og det indgåede budgetforlig for 2018. Budgetforliget blev sendt til RMU 4. sep-tember 2017.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt referatet som bilag.
Den seneste økonomirapportering for 2017 viser, at der er balance. Der er inkluderet en konsolidering på 100 mio. kr. (nedbringelse af anvendelse af leasing i 2017). De somati-ske hospitaler kommer ud med et merforbrug på 90 mio. kr., hvoraf Aarhus Universi-tetshospital og Regionshospitalet Randers står for hovedparten heraf.
Inge Pia Christensen bemærkede, at udskydelsen af deres udflytning, og det at de fortsat bor på tre matrikler, står for halvdelen af de 70 mio. kr., som de har i merforbrug i 2017. Resten skyldes ny dyr behandling og implantater. De er dybt optaget af, at få de 70 mio. kr. bragt ned, men det er meget vanskeligt at indfri.
Jonas Dahl forklarede, at udfordringen på 15 mio. kr på Regionshospitalet Randers bl.a. skyldes, at de oplever en stigning i henvisningen af patienter på 8-9 pct.
Der arbejdes på at afskaffe produktivitetskravet på 2 pct. Målbilledet fastholdes, og der arbejdes videre med at koble kvalitet, aktivitet og økonomi i styringen af sundhedsvæs-net. Aarhus Universitetshospital får en hjælp på 38,5 mio. kr. i 2017. Der er lavet en lang række politiske prioriteringer, og der er udmøntet en pulje til politisk prioritering ved budgetforliget på 22 mio. kr. Der er i lighed med tidligere også lavet en række hen-sigtserklæringer i budgetforliget bl.a. vedr. vikardækning.
Philip Johnsen gennemgik kort de politiske prioriteringer på i alt 22 mio. kr. Der er afsat 10. mio. kr. til psykiatrien, 2 mio. kr. til smerteområdet, 5 mio. kr. yderlige til spyd-spidsområder til Aarhus Universitetshospital, 2 mio. kr. til forskning og udvikling, 2 mio. kr. til målopfyldelse af kræftpakker samt et par andre mindre poster.
I forhold til økonomien over de næste par år har vi en udfordring i 2019 på godt 200 mio. kr. Den bliver dog mindre i årene fremover. Det er især hospitalsmedicin, nye be-handlinger, afledte udgifter i forbindelse med nye hospitalsbyggerier samt respiratorpati-enter i eget hjem, der vil have stigende udgifter de kommende år.
Budget 2018 blev afslutningsvist kort gennemgået for Socialområdet og Regional Udvik-ling.
Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:
• Er merforbruget på 70 mio. kr. i 2017 en del af de 220 mio. kr., som skal spares på Aarhus Universitetshospital? Det er de ikke.
• Kan vi forestille os at bruge de 100 mio. kr. på at ansætte personale i stedet for at nedbringe leasinggæld? Bør vi foreslå det overfor politikerne? Det bliver der overordnet set ikke lagt op til. Man kunne have lyst til det, men det vil blot belaste økonomien og personalet yderligere fremover.
• Vi har aldrig oplevet, at personalet er blevet prioriteret øverst. Hvordan kan vi som MED få indflydelse på et evt. mindreforbrug? Der er mange usikkerhedsmo-menter, og vi har behov for et styringsgrundlag med et så stort budget. Finanslo-ven vil også kunne flytte nogle ting. Vores økonomistyring er lagt i ret faste rammer. Der er i budgetforliget skelet til Aarhus Universitetshospitals situation.
• De 43 mio. kr. til respiratorpatienter i eget hjem – dækker de også fx trafikulyk-ker? Nogle af disse udgifter kender vi helt fra fødslen af – fx hvor stor en del, som vil blive respiratorpatienter i eget hjem. Det er et område i stigning, og der er stor interesse for, hvordan udviklingen kan påvirkes. Der er igangsat et forsk-ningsprojekt herom.
• Der nedsættes en gruppe på tværs af regionerne, som skal se på medicinsk tek-nologivurdering i forbindelse med respiratorbehandling i eget hjem. Region Midtjylland skal sidde for bordenden. Når vi kommer lidt længere hen, kan vi ori-entere om, hvordan vi arbejder med området.
(o)
• Praksissektoren ser ud til at komme ud med et overskud. Det vil nok først have effekt fra 2018. Vi følger udviklingen.
• Vi mangler afklaring omkring konsolideringsstrategien. Måske skulle vi tage det op på et efterfølgende møde? Christian Boel tilkendegav, at vi fint kan lave en orientering herom på et senere møde.
(o)
• I budgetforliget kvitterer politikerne for processen mellem forretningsudvalget og RMU og opbakningen fra RMU til et opgør med produktivitetskravet på 2 pct.
• Medarbejdersiden kvitterer for, at politikerne har lyttet til dem, og at de er blevet inddraget. Måske kunne vi for en gang skyld stå sammen - også med de øvrige regioner - og danne en fælles front i forhold til produktivitetskravet.
• Måske skylder vi HMU'erne at kvittere for de konkrete udfordringer, som de har nævnt i deres høringssvar? RMU kunne godt fremadrettet sætte tid af til at reflek-tere mere over høringssvarene.
• Der ligger en god viden, men vi skal være bevidste om, at vi om kort tid har en udfordring på godt 200 mio. kr. Det, vi sætter i søen her, skal gå i takt med de udfordringer, som vi ved kommer. Vi skal også være bevidste om, at HMU-høringssvarene til budgetforslag 2018 ikke er en oplistning af alle HMU'ernes ud-fordringer.
• Der kunne været et perspektiv i, at få perspektiveret på tværs af HMU'erne. Det vil kunne understøtte sammenhængskraften, at vi har læst og forholdt os til det. Den efterfølgende dialog mellem RMU og forretningsudvalget kan rustes, hvis RMU forholder sig til HMU-høringssvarene.
• Den store udfordring er, at vi reelt ikke kender budget 2018, før Finansloven er forhandlet på plads – reelt set med udgangen af december.
Konklusion
Orienteringen om status vedr. økonomi og budget 2018 blev taget til efterretning.
Fremover skal der afsættes tid til en opsamlende dialog om hovedbudskaberne i HMU-høringssvarene til regionsrådet vedrørende budgettet. Dette vil blive indarbejdet i forsla-get til budgetprocessen fremadrettet.
(o)
På baggrund af de stigende udgifter til medicin mv. vil RMU indenfor det næste års tid blive orienteret om, hvordan der arbejdes med medicinsk teknologiudvikling.
(o)
Bilag
6. Drøftelse af forslag til emner til møde med forretningsudvalget 10. oktober 2017 (kl. 13.10 - 5 min)
Resume
Forslag til temadrøftelse med forretningsudvalget 10. oktober 2017 drøftes.
Det indstilles,
at | forslag til emner til det kommende møde med forretningsudvalget 10. oktober 2017 drøftes. |
Sagsfremstilling
Forslag til emner, som ønskes drøftet på det kommende møde med forretningsudvalget 10. oktober 2017, drøftes.
Beslutning
Christian Boel bemærkede indledningsvist, at 10. oktober er et specielt mødetidspunkt, da det ligger så tæt på det forestående regionsrådsvalg. Fra ledelsesside var der foreløbigt ingen forslag til temadrøftelser udover opfølgningen på budgettet.
Forskellige mulige emner blev kort vendt, herunder drøftelse af Ledelses- og Styrings-grundlaget, Ledelseskommissionens arbejde, kravet om 2. pct. produktivitetsstigning, gode råd til et kommende regionsråd og evaluering af samarbejdet.
Der var enighed om, at det ville være mere relevant at prioritere en dialog med det nye regionsråd, og det blev besluttet at udskyde mødet 10. oktober 2017.
Konklusion
Det planlagte møde med forretningsudvalget 10. oktober udskydes til det nye regionsråd er tiltrådt, bl.a. med henblik på at kunne drøfte ønsker til det fremadrettede samarbejde med det nye regionsråd.
(o)
7. Præsentation og drøftelse af sygefraværsstatistik og andre udvalgte personalestatistikker fra Personaleredegørelse 2016 (kl. 13.15 - 20 min + 15 min pause)
Resume
Med afsæt i personaleredegørelsen for 2016 vil der blive præsenteret en række udvalgte personalestatistikker vedr. sygefravær, aldersfordeling og gennemsnitsalder samt fuldtids- og deltidsbeskæftigede. Der lægges op til at drøfte de udvalgte personalestatistikker med fokus på hvad vi kan gøre for at fastholde det, som vi allerede gør godt, og om der er noget, som vi kan blive bedre til.
Det indstilles,
De udvalgte personalestatistikkerne vedrørende sygefravær mv. drøftes, herunder hvad vi kan gøre for at fastholde det, som vi allerede gør godt, og om der er noget, som vi kan blive bedre til.
Sagsfremstilling
Den årlige personaleredegørelse for 2016 foreligger nu og kan findes på hjemmesiden: http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/statistik-analyse-og-bi-rapporter/statistikker/personaleredegorelse/
Ifølge Region Midtjyllands overordnede sygefraværspolitik skal "MEDudvalg på alle niveauer mindst én gang årligt drøfte status vedrørende sygefraværsstatistik". RMU godkendte den opdaterede sygefraværspolitik i juni 2016.
På mødet vil sygefraværsstatistikken i Region Midtjylland kort blive præsenteret og sammenholdt med sygefraværet i de øvrige regioner og kommunerne. Der vil også kort blive præsenteret et par udvalgte statistikker i personaleredegørelsen om aldersfordeling og gennemsnitsalder samt fuldtids- og deltidsbeskæftigede.
Med afsæt i præsentationen vil der blive lagt op til at drøfte, hvad vi kan gøre for at fastholde det, som vi allerede gør godt, og om der er noget, som vi kan blive bedre til.
Det er ambitionen, at flere af statistikkerne i personaleredegørelsen i fremtiden skal kunne ses via BI, hvor man vil have adgang til opdaterede tal, og hvor kan vælge hvilket organisatorisk niveau man ønsker at se tallene (fx på afdelings-, hospitals eller regionsniveau).
Beslutning
Det blev besluttet at udskyde punktet til næste RMU-møde 4. december 2017.
8. Drøftelse om fleksibilitet (13.50 - 40 min)
Resume
På RMU-døgnseminaret i juni blev det foreslået, at RMU drøfter forskellige aspekter omkring temaet "fleksibilitet". For eksempel behovet for fleksibilitet som følge af patientbehov og variationer i antallet af patienter og sammenhænge mellem fleksibilitet, trivsel og arbejdsmiljø mv. Formålet med drøftelsen er at blive klogere på de forskellige perspektiver og holdninger i forhold til fleksibilitet.
Det indstilles,
at | de i sagsfremstillingen opridsede emner drøftes. |
Sagsfremstilling
På RMU-døgnseminaret i juni blev det i forbindelse med drøftelsen af ønsker til kommende temadrøftelser foreslået en drøftelse af "fleksibilitet", herunder behovet for fleksibilitet og sammenhængen i forhold til de varierende patientbehov hen over året og sammenhængen mellem fleksibilitet og arbejdsmiljø.
Intentionen er at høre om forskellige perspektiver og holdninger i forhold til fleksibilitet, og der lægges op til at drøfte følgende emner:
- fleksibilitet som følge af patientbehov og variationer i antallet af patienter
- sammenhæng mellem fleksibilitet og arbejdsmiljø
- fleksibilitet i forhold til medarbejdere i alle livsfaser/-situationer
Det foreslås at afprøve en i RMU-sammenhæng ny dialogform, hvor en mindre gruppe af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter (4 medarbejder- og 3 ledelsesrepræsentanter) drøfter temaerne, mens resten af udvalget lytter og efterfølgende drøfter det, de har hørt ved bordene. Afslutningsvist vil der være en kort opsamling i plenum.
Beslutning
Ditte Hughes og Jakob Olesen præsenterede kort baggrunden og forslaget til at afprøve en ny dialogform.
Gruppen af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter bestod af: Helle Engelsen, Ole Echers, Helle Jørgensen, Maria Gaden Bjerre, Lisbeth Holsteen Jessen, Jonas Dahl, Poul Michaelsen og Inge Pia Christensen.
Opsamling fra drøftelsen i stikordsform:
• Vi kan se, at vi har forskellige patientstrømme hen over året. Vi vil gerne blive bedre til at planlægge det og tænker, at det også vil være bedre for arbejdsmiljøet.
• Vi ved, at vi løber ind i problemet med årstidsvariationer, men det kan også handle om døgnvariation og husvariation. Når vi flytter i nyt og skal gøre tingene helt anderledes end nu kommer fleksibiliteten også i spil.
• Fleksibilitet hænger også sammen med, at vi har færre ressourcer. Fleksibilitet skal kunne tilgodese både patienter og personale.
• Som medarbejder kan fleksibilitet godt få en smag af, at vi ikke gør det godt nok. Der skal være en tilgang til fleksibilitet, som personalet kan se sig ind i det, og hvor de involveres i planlægningen.
• Vi skal have nogle ledere, som lytter, hvis man som medarbejder ikke kan holde til at de funktioner, som man får gennem at være mere fleksibel. Man ansøger om en specifik stilling og har måske ikke lyst til at være to forskellige ste-der/afdelinger/specialer.
• Man skal være opmærksom på, at fleksibiliteten skal gå begge veje. Hvad har man gjort i forhold til de enkelte medarbejdere? Har man talt med dem om det?
• Kompetencerne skal være i orden, så man føler, at man kan leve op til de opga-ver, som man får, ligesom der skal være en forudsigelighed. Man kan evt. benytte metoden "løbende APV".
• Jo flere opgaver, man bliver spredt ud på, jo sværere er det at være specialist. Plejepersonale - og ikke blot læger - specialiserer sig indenfor deres område. Det skal man være bevidst om. Nogle kan godt lide det, andre ikke.
• Man kunne som personale flytte med patienten rundt - fx fra en afdeling til en anden - som en del af et sammenhængende patientforløb.
• Fleksibilitet skal imødekomme patienternes behov, og den tilgang vi har.
• Fleksibilitet i forhold til "På Patientens Præmisser" kræver, at der arbejdes med kompetence og arbejdsmiljø.
• Vi bør tage hul på dialogen om, hvorfor vi gør det her. Der er mange patienter om vinteren og færre om sommeren. Kan vi lave nogle andre modeller, så det er til at være i som medarbejder?
• Kan vi lave stillingsopslag, der understøtter mulighederne for fleksibilitet – fx stillinger med flere timer om sommeren end om vinteren? Det er noget, som skal forhandles med de faglige organisationer.
• Hvor meget fleksibilitet taler vi om, og hvad forstår vi ved fleksibilitet? Det handler om, hvor man er i livet. Der kan være forskel på, hvad lederen og medarbejderen tænker.
• Ressourcer er medarbejdere. Det får en anden klang, at vi siger medarbejdere i steder for ressourcer.
• Kunne vi lade os inspirere af fx private virksomheder og deres metoder i forhold til at fremme mulighederne for fleksibilitet?
• Ditte Hughes bemærkede afslutningsvist, at formålet med drøftelsen var at blive klogere på de forskellige perspektiver og holdninger i forhold til fleksibilitet, som var et af de temaer, der blev foreslået på døgnseminaret. Drøftelsen er afprøvet i en for RMU ny dialogform, og formålet har også været at prøve denne form for dialog af.
Konklusion
RMU-formandskabet følger op på drøftelsen og evaluerer dialogformen.
(o)
9. Orientering om status vedrørende analyse af ressourceoptimering af serviceassistentområdet (kl. 14.30 - 15 min)
Resume
Der vil på mødet blive orienteret om status vedrørende analyse af ressourceoptimering af serviceassistentområdet. Der er nedsat en følgegruppe fra MED-systemet, som skal deltage under relevante punkter på møderne i den styregruppe, som er nedsat i forbindelse med udarbejdelse af en analyse af ressourceoptimeringen på serviceassistentområdet.
Det indstilles,
at | orienteringen på serviceassistentområdet tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Der er fra medarbejderside ønske om en status vedrørende serviceassistentområdet. Der vil på mødet blive orienteret om status.
Regionsrådet har besluttet, at der skal arbejdes med ressourceoptimering på serviceassistentområdet. På den baggrund skal der i løbet af 2017 udarbejdes en analyse af ressourceoptimeringen på serviceassistentområdet. Der er i den forbindelse nedsat to følgegrupper - en følgegruppe med tre repræsentanter fra MED-systemet og en følgegruppe med to repræsentanter fra henholdsvis FOA og 3F. Følgegrupperne inviteres til at deltage i en del af styregruppens møder. Her indgår følgegrupperne i dialog med styregruppen med henblik på at bidrage med perspektiver i forhold til opgavens løsning forud for, at ledelsen træffer beslutning.
Fra RMU er udpeget: Jette Ohlsen, Kirsten Hansen og Nethe Lunden.
Fra FOA og 3F er udpeget: Ulla Warming, FOA Århus, Susanne Andersen, FOA Herning, Jørn Wulff Christensen, 3F Silkeborg og Lone Skov Hansen, 3F Århus Rymarken.
Første møde i styregruppen var 21. august 2017.
Vedlagt en beskrivelse af analysen, deltagere i styre- og arbejdsgruppen, mødedatoer mv.
Det forventes, at RMU vil blive præsenteret for resultaterne af analysen på mødet 4. december 2017.
(RMU drøftede sidst serviceassistentkonceptet på mødet 28. april 2017 under punkt 7).
Beslutning
Ditte Hughes orienterede om status vedrørende analyse af ressourceoptimering af ser-viceassistentområdet. Jette Ohlsen, Kirsten Hansen og Nethe Lunden er valgt til at deltage som medarbejderrepræsentanter fra RMU. De faglige organisationer deltager også. Der har været et enkelt møde i styregruppen 21. august, hvor der var en drøftelse med de to følgegrupper om kommissoriet. Næste møde i styregruppen er 13. september.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, hvad RMU-følgegruppen skal forholde sig til, hvilket er det samme som ledelsen og de faglige organisationer.
Der blev fra medarbejderside henvist til mødet 10. august, hvor de faglige organisationer blev præsenteret for hele konceptet. Det var RMU-følgegruppen ikke med til, og RMU har ikke hørt om hele konceptet. Der er misset nogle informationer i den forbindelse. På mødet 21. august blev der stillet spørgsmål til det første koncept, og der blev spurgt til, hvad følgegrupperne reelt har indflydelse på.
Ditte Hughes sagde, at det er korrekt, at hele RMU ikke har været orienteret. Det for-ventede man blev drøftet på RMU-formandskabsmødet 17. august. Jette Ohlsen og Nethe Lunden sidder som repræsentanter for både en faglig organisation og RMU. Det har givet en forvirring, da nogen også ser sig som forhandlingsberettigede. Vi plejer ikke at have de forhandlingsberettigede og RMU-repræsentanter sammen. Vi har et andet rum her, end vi plejer. Vi øver os, og styregruppen og følgegrupperne er sammen igen til mødet 13. september.
Christian Boel bemærkede, at spørgsmålet om, hvor meget RMU skal involveres fremad-rettet må drøftes i formandskabet.
Konklusion
Orienteringen om status vedrørende analyse af ressourceoptimering af serviceassistent-området blev taget til efterretning. RMU-formandskabet drøfter, hvor meget RMU skal involveres fremadrettet.
(o)
10. Orientering status for samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus (kl. 14.45 - 10 min)
Resume
Region Midtjylland og Novo Nordisk Fonden har et fælles ønske om at styrke diabetesindsatsen i regionen. Regionsrådet behandlede på et møde 23. august samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus samt hovedvilkår for aftale mellem Region Midtjylland og Aarhus Universitets Forskningsfond. Der vil på mødet blive givet en status for samarbejdet.
Det indstilles,
at | orienteringen om status for samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Region Midtjylland og Novo Nordisk Fonden har et fælles ønske om at styrke diabetesindsatsen i regionen. Novo Nordisk Fonden ønsker på den baggrund at bevilge et større beløb til Region Midtjylland til henholdsvis anlæg af et areal, som kan huse Steno Diabetes Center Aarhus og drift af supplerende aktiviteter i centret inden for behandling, forskning, uddannelse og tværsektorielt samarbejde. Steno Diabetes Center Aarhus vil med afsæt i det eksisterende stærke behandlings- og forskningsmiljø i regionen være samlingspunkt og drivkraft for udviklingen af fremtidens samlede diabetesindsats i Region Midtjylland.
Regionsrådet behandlede på et møde 23. august samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus samt hovedvilkår for aftale mellem Region Midtjylland og Aarhus Universitets Forskningsfond. Dagsorden for mødet kan findes på hjemmesiden: http://www.rm.dk/politik/regionsradets-moder/dagsordener/#SamarbejdemedNovoNordiskFondenomStenoDiabetesCenterAarhussamthovedvilkårforaftalemellemRegionMidtjyllandogAarhusUniversitetsForskningsfond(Forum)
Der vil på mødet blive givet en kort status for samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus.
Beslutning
Christian Boel orienterede kort om status for samarbejdet med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus. Sagen er behandlet i regionsrådet, som nikkede til drejebogen og en række forskellige aftaler i forbindelse med projektet. Novo Nordisk Fonden har ligeledes nikket til drejebogen. Det er helt nyt at have et partnerskab med en fond. Der er stor opmærksom også i regionsrådet på den samlede diabetesbehandling i regio-nen.
Opsummering af bemærkningerne fra mødedeltagerne:
• Centret skal fungere som de øvrige centre ved Aarhus Universitetshospital, men dem har vi jo ikke længere? Steno Diabetes Center Aarhus har en regionsdæk-kende funktion, og regionsrådet vil ikke problematisere, at de øvrige centre på Aarhus Universitetscenter forsvinder. Det fungerer også som centre andre steder i landet.
• Skal vi betragte det som en arbejdsplads under Region Midtjylland? Det skal vi, men de har en bestyrelse. Bestyrelsen refererer til regionsrådet, og Steno Diabetes Center Aarhus refererer til hospitalsledelsen på Aarhus Universitetshospital. Der er ikke ansat en centerdirektør endnu.
• Hvordan skal vi betragte arbejdspladsen, og hvilken MED-status har de? De er ansat under den samme ledelse. Formandskabet orienteres om status vedr. MED-organiseringen omkring Steno Steno Diabetes Center Aarhus, og RMU orienteres senere.
• Hvornår er man klar til at komme ud og orientere omverdenen om centret? Vi kan ikke orientere omverdenen, før aftalen er på plads. Det er anderledes med en privat virksomhed. Det er også noget, som vi kan vende tilbage med til RMU i forbindelse med orienteringen om MED-organiseringen.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning. Formandskabet orienteres om status vedr. MED-organiseringen omkring Steno Diabetes Center, og RMU orienteres senere.
(o)
11. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 14.55 - 5 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU'erne mv. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne mv, og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU'erne, Midtnyt mv.
Der er foreløbigt følgende emner udover de faste punkter på de kommende RMU-møder:
- Orientering om MED-uddannelsen (4. december)
- Præsentation af resultater af analyse af ressourceoptimering af serviceassistent-området (4. december)
Vedlagt mødeplan for 2018. Der er udsendt særskilt mødeindkaldelse til møderne i Outlook.
Beslutning
Det blev aftalt, at der skal kommunikeres om følgende fra dagens møde:
Orientering til HMU'erne:
RMU fik en orientering om økonomien og budgetforlig 2018 med afsæt i de vedlagte plancher. Der er et fælles ønske om at få afskaffet kravet om årlige produktivitetsstig-ninger på 2 pct. Fremadrettet ønsker RMU, at der afsættes tid til en opsamlende dialog om hovedbudskaberne i HMU-høringssvarene til regionsrådet vedrørende budgettet. Dette vil blive indarbejdet i forslaget til budgetprocessen fremadrettet.
Det planlagte møde med forretningsudvalget 10. oktober udskydes til det nye regionsråd er tiltrådt, bl.a. med henblik på at kunne drøfte ønsker til det fremadrettede samarbejde.
RMU drøftede revisionen af Ledelses- og Styringsgrundlag. På baggrund af input fra drøf-telserne vil der blive arbejdet videre med tilrettelæggelsen af processen og revisionen. RMU og HMU'erne forventes involveret i det videre forløb.
RMU havde en dialog om fleksibilitet med henblik på at blive klogere på behovet og mu-lighederne og afprøvede en for RMU ny dialogform. RMU-formandskabet følger op på drøftelsen og evaluerer dialogformen.
RMU fik en orientering om status for samarbejde med Novo Nordisk Fonden om Steno Diabetes Center Aarhus og vil senere blive orienteret om MED-organiseringen.
Konklusion
Der kommunikeres til HMU'erne om de aftalte hovedbudskaber fra dagens møde. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.
Bilag
12. Gensidig orientering (kl. 15.00 - 5 min)
Beslutning
Jakob Olesen orienterede kort om den kommende valgrunde vedrørende bruttolønsord-ninger. Der er igen i år mulighed for at vælge fx bredbånd, aviser og P-kort, og der er udsendt en mail herom til RMU 7. september 2017.
Jakob Olesen orienterede endvidere om, at følgegruppen vedrørende Mangfoldighed, Det Sociale Kapitel og Livsfase har drøftet, hvordan seniorpuljen bliver brugt på alle hospita-ler. Der kan konstateres en stigning i udbredelsen af ordninger fra 2016 til 2017, og de aftaler der er indgået fordeler sig bredt over regionen og forskellige faggrupper. Mulig-hederne skal evt. kommunikeres lidt skarpere på hjemmesiden, og der er nogle eksem-pler, som ikke tidligere er blevet kommunikeret, og som følgegruppen forventer, at nogle vil kunne lade sig inspirere af. RMU vil høre nærmere herom.
(o)
13. Eventuelt (kl. 15.05 - 5 min)
Beslutning
Ingen bemærkninger.