Dagsordner-referater
til
mødet i
den 7. juni 2018 kl. 13:00
i Hotel Ry, Kyhnsvej 2, 8680 Ry
1. Mødedeltagere
Sagsfremstilling
Lederside
Jacob Stengaard Madsen (regionsdirektør) deltager frem til kl. 17.00 den 7. juni, deltager igen den 8. juni, Ole Thomsen (koncerndirektør) forsinket 7. juni, Christian Boel (koncerndirektør) deltager frem til kl. 17.00 den 7. juni, deltager igen den 8. juni, Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Michael Braüner Schmidt (læge-faglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Jytte Gad Lauridsen (vicedirektør, Regional Udvik-ling), Inge Pia Christensen (sygeplejefaglig direktør, Aarhus Universitetshospital) deltager frem til kl. 17.00 den 7. juni, deltager ikke den 8. juni, Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri- og Social), Jonas Dahl (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter) deltager frem til kl. 16.00 den 7. juni, deltager igen den 8. juni, Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Kon-cern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), (Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejderside
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Winnie Winther (faglig sekretær, FOA Horsens), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lise Lotte Christensen (Regi-onshospitalet Silkeborg), Jacob Preben Gøtzsche (intensivsygeplejerske, Aarhus Univer-sitetshospital), Maj Britt Middelhede Olsen (ergoterapeut, Hospitalsenheden Midt), Tanja Lyth (jordemoder, Aarhus Universitetshospital), Lene Buhl Carstensen (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospi-tal), Mikkel Seneca (afdelingslæge, Regionshospitalet Viborg), Britta Ørnfelt Lund (afde-lingslæge Regionshospitalet Horsens), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Gunhild Libach Burup (øko-noma, Aarhus Universitetshospital), Jens Boe Krag (plejer, retspsykiatrien, Risskov).
Afbud inden mødet
Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, Aarhus Universitets-hospital).
2. Godkendelse af dagsorden og kort om døgnseminarets program (kl. 13.00-13.05 - 5 min)
Resume
Dagsorden godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsordenen godkendes, og døgnseminarets program præsenteres kort (vedlagt).
Beslutning
Dagsordenen blev godkendt.
Jakob Stengaard Madsen takkede Michael Braüner Schmidt, som skal være ny lægefaglig direktør på Aalborg Universitetshospital, og Lene Buhl, som skal være sektorformand for HK/Kommunal Vest, for deres indsats i RMU og ønskede dem til lykke med deres nye job. Dorthe Vestergaard Søndergård vil fremover indtræde som fast RMU-medlem for Lene Buhl.
3. Erfaringer med brugerinddragelse og opdatering af retningslinje (kl. 13.05-13.25 - 20 min)
Resume
Indkøb & Medicoteknik har siden sidste orientering om regionens retningslinje for brugerinddragelse draget en række erfaringer fra udbud, der har ført til en mindre revision af retningslinjen. RMU orienteres om erfaringerne og ændringerne i retningslinjen.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning og erfaringerne samt ændringerne af retningslinjen drøftes eventuelt. |
Sagsfremstilling
RMU drøftede i april 2017 regionens retningslinje for brugerinddragelse. Det blev besluttet, at Indkøb & Medicoteknik efter ca. 1 år skulle orientere RMU om erfaringerne med den nye retningslinje, hvor der i forhold til tidligere var lagt op til en faglig fremfor geografisk bestemt brugerinddragelse.
Indkøb & Medicoteknik har siden sidst erfaret, at det til tider kan være vanskeligt for brugergrupperne at have det samlede overblik over udbuddenes omfang, kompleksitet og mulige konsekvenser. Det medfører, at afdelingen nu skærper introduktionen og rådgivningen på brugergruppemøderne med fokus på evalueringen af varens kvalitet kontra pris samt brug af mindstekrav, evalueringskrav og muligheden for at sætte en minimumsgrænse for kvaliteten, for at sikre at brugergrupperepræsentanterne har den fornødne indsigt forud for arbejdet med selve udbudsmaterialet.
Dette sker blandt andet via en mere tydelig vejledning i forhold til evalueringen af de kvalitative krav til produkterne, herunder hvor vigtig afprøvning kan være. Derudover vejledes brugergrupperne i at bruge alle dele af pointskalaen, så det sikres, at den kvalitative spredning mellem produkterne kommer til udtryk i pointgivningen, hvis det er relevant.
Udover at erfaringerne har indvirkning på, hvordan Indkøb & Medicoteknik fremover varetager brugergruppemøderne, er der også erfaringer, som medfører en revidering af regionens retningslinje for brugerinddragelse:
- Tidligere var det volumen, der afgjorde, hvem der skulle deltage, når der var flere der havde samme faglighed. Nu er der åbnet op for, at deltagerkredsen kan bestå af flere personer med samme faglighed afhængig af udbuddets forbrugsdata, risikovurdering samt antallet af forbrugende afdelinger på tværs af regionen. Dette er sket på baggrund af erfaringer om, at i nogle udbud har brugergruppen været for smal, hvilket har haft betydning i forhold til beslutningsprocessen og implementeringen.
- Det er ved flere lejligheder forekommet, at nogle brugergruppemedlemmer ude-bliver fra møderne. Det kan have den konsekvens, at kvaliteten af kravspecifika-tionen bliver forringet, samtidig med at der ikke bliver følt et ejerskab i forhold til det endelige udbudsmateriale. Fravær skyldes som regel nødvendigheden af medlemmets tilstedeværelse i klinikken for at varetage daglig drift. Derfor er der i retningslinjen tilføjet, at hospitalsledelsen, afdelingsledelsen og hospitalets indkøbsfunktion orienteres ved fravær. Derudover er der lagt op til, at planlægningen af brugergruppemøderne i højere grad sker i samarbejde med brugergrup-pemedlemmerne, hvor det prioriteres, at alle kan deltage.
- Der har været tvivl om, hvordan økonomien skulle fordeles i forbindelse med bru-gergruppearbejdet fx med hensyn til aflønning af vikar, udlæg og transport. Der er derfor tilføjet et afsnit omkring økonomi i forbindelse med brugergruppearbej-det. Indholdet er blot en nedskrivning af eksisterende praksis.
Den opdaterede retningslinje er godkendt af Indkøbsforum.
Dorte Christensen, afdelingschef for Indkøb & Medicoteknik, deltager under punktet.
Beslutning
Dorte Christensen orienterede om erfaringerne med retningslinjerne for brugerinddragel-se og de tilretninger, der er lavet på baggrund heraf.
De slides, som blev brugt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Hvordan var scoringen af kvaliteten i udbuddet vedr. venflon, og hvor mange gange blev produktet prøvet af? Der var ingen af de produkter, der var inde i ud-buddet, som scorede under 4 (4 = tilstrækkelig kvalitet). Venflon var ude på flere afdelinger i regionen og er afprøvet rigtig mange gange rundt omkring i verden.
• De lokale lagre var forskellige, og fordi de gamle produkter først skulle bruges færdige, gik det ikke lige stærkt alle steder med at få nye venflon prøvet af og taget i brug.
• Der kan også være tale om, at man køber et lille volumen af et produkt. Vi forsø-ger at lave repræsentativitet i brugergrupperne og at få samlet det hele op der. Det handler også om at få stillet de rigtige krav til kvaliteten. Det er ikke lovligt at sige, at vi vil have et bestemt produkt.
• Det må være medarbejderne i Indkøb og Medicoteknik, som har styr på, hvor produkterne bliver brugt. Det er ikke sikkert, at repræsentanterne i brugergrup-perne ved det. Vi trækker brugsdata, inden vi går i brugergrupperne og kontakter hospitalerne og gør dem opmærksom på, hvilke afdelinger, der bruger produktet og beder dem på den baggrund om at udpege.
• Der er historier om, at der til tider er behov for særlige produkter, som købes ved udenomforhandlere, hvilket Indkøb og Medicoteknik ikke hører om. Hvordan får vi åbnet op for den dialog? Når vi laver de her store aftaler, så er det meningen, at de skal bruges. Vi kan lave delaftaler, hvis der er fagligt belæg for det. Man skal rette henvendelse til sin lokale indkøbsafdeling, hvis der er behov.
• Indkøbsaftaler er et led i besparelserne. Som kliniker er der ingen grænser for de ønsker man kan have. Vi må vænne os til at bruge andre produkter. Når der har været en ordentlig proces omkring det, må vi rette ind.
• Det handler rigtig meget om kommunikation og om stabile leverancer. Pt. oplever vi restordrer og forkerte leverancer på grund af udflytning. Det skal vi lære af fremover. Vi skal være mere påpasselige med vores risikoanalyser.
• Jacob Stengaard Madsen takkede for orienteringen og bemærkningerne og tilken-degav, at vi kan være godt tilfredse med Indkøb og Medicotekniks arbejde.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning.
4. Udbud af regionslager (kl. 13.25-13.45 - 20 min)
Resume
På mødet den 1. december 2016 blev RMU orienteret om projekt professionel vareforsyning og fælles regionslager. RMU udpegede Nethe Lunden, Lise Lotte Christensen og Kirsten Hansen til at følge projektet. De tre orienteres løbende om udbuddet af regionslageret. Den 30. maj 2018 behandler regionsrådet administrationens indstilling til, hvilken virksomhed, der skal etablere og drive regionslageret.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Dorte Christensen, afdelingschef for Indkøb & Medicoteknik, orienterer om resultatet af udbuddet af regionslageret og status for projekt professionel vareforsyning.
Beslutning
Dorte Christensen orienterede om, at regionsrådet 30. maj 2018 besluttende, at Region Midtjylland indgår kontrakt med DKI Logistics A/S, som er et offentlig-privat partnerskab, hvor DKI Logistics A/S ud over at drive regionslageret også skal bidrage til udvikling, forbedring og fornyelse af vareforsyningen i Region Midtjylland.
Regionslageret kommer til at levere varer til det første hospital senest 1. september 2019. Regionslageret skal forsyne hele regionen med varer senest 1. maj 2020.
Med hensyn til medarbejderne ser det ud til, at mange vil blive omplaceret indenfor hos-pitalerne. Det ser også ud til, at der skal ansættes fire regionsansatte, som skal sidde fysisk nede på lageret i Give. Indkøb og Medicoteknik er i fuld gang med at standardisere vores varesortiment, hvilket nogen mærker allerede.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Er det muligt at kommunikere med de personer, som leverer varerne, og er ar-bejdsforholdene i orden? Ja, de kommunikerer på dansk, og der er indgået over-enskomst. Aftalen er desuden omfattet af sociale klausuler.
• Det er meget positivt, at det fælles regionslager giver en besparelse på omkring 35 mio. kr. årligt.
• Det bliver en kæmpe forandring at overgå til det nye system. Det skal vi have en særlig opmærksomhed på, så vi ikke sætter besparelsen på de 35 mio. kr. over styr internt på hospitalet.
• Er der en plan B, hvis DKI Logistics A/S drejer nøglen om? Der er tænkt på situa-tionen. Region Midtjylland har ret til at indtræde i leje af bygningen og selv drive lageret. Varerne på lageret vil ikke indgå i en eventuel konkurs.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning
5. God ledelse og styring i Region Midtjylland - efter høring og justeringer (kl. 13.45-14.00 - 15 min)
Resume
"God ledelse og styring i Region Midtjylland" har været i høring i Hoved-MEDudvalgene. De indkomne svar er indarbejdet i en ny version, som er vedlagt som bilag. Koncernledelsen har forholdt sig til de indkomne høringssvar og deres indarbejdelse i "God ledelse og styring i Region Midtjylland" og har godkendt, at det er denne version, som sendes til godkendelse i forretningsudvalget og regionsrådet.
Det indstilles,
at | Regions-MEDudvalget tager den justerede version til efterretning |
Sagsfremstilling
"God ledelse og styring i Region Midtjylland" har været i høring i Hoved-MEDudvalgene i perioden 1. marts til 26. april 2018. Høringssvarene er fremsendt til Regions-MEDudvalget sammen med dagsorden til mødet den 30. april 2018. Dette møde blev imidlertid aflyst, og Regions-MEDudvalget har således ikke drøftet de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene er i udgangspunktet positive over for, at "God ledelse og styring i Region Midtjylland" er kortere end det tidligere ledelses- og styringsgrundlag, og det opfattes mere overskueligt og læsevenligt. "God ledelse og styring i Region Midtjylland" opfattes desuden som ambitiøst og nyttigt. Der er en tilfredshed med, at de tre værdier er fastholdt, og at der er lavet en kobling til målbillederne.
Det er beskrevet i høringssvarene, at det kan være vanskeligt at få styr på begreberne (værdier, målbilleder, forventninger) og deres koblinger. Desuden er der en uklarhed på, hvem der henvises til, når der bruges "vi" i dokumentet. Herudover er der tale om forslag til mindre justeringer i formuleringer og opmærksomhed på fortolkningsmuligheder.
Sekretariatet har forholdt sig til alle indkomne høringssvar og har indarbejdet disse i "God ledelse og styring i Region Midtjylland". Den nye version er vedlagt som bilag.
Koncernledelsen forholdt sig på mødet den 23. maj 2018 til de indkomne høringssvar og deres indarbejdelse i "God ledelse og styring i Region Midtjylland" og godkendte, at det er denne version, som sendes til godkendelse i forretningsudvalget og regionsrådet.
Beslutning
Ditte Hughes takkede for de indkomne HMU-høringssvar, som generelt har været positive. De har været meget hjælpsomme og er indarbejdet i udkastet til det nye ledelses-grundlag. Der vil blive set på delen omkring Regional Udvikling, når vi ved mere om, hvad der vil ske.
Der er lavet en plan for, hvordan vi får kommunikeret om det nye ledelsesgrundlag med bl.a. artikel i Midtnyt, små film, PowerPoints og forskellige understøttende aktiviteter. 18. juni er der en lederkonference, hvor man også vil drøfte kommunikationen.
Jacob Stengaard Madsen bemærkede, at tidspunktet passer fint med, at Ledelseskom-missionen kommer med deres anbefalinger 12. juni. Hvis der mod forventning skulle være noget, som ikke stemmer overens, må vi se på det igen. Det er meget positivt, at det nye ledelsesgrundlag er noget, som Koncernledelsen har været sammen om at ud-vikle.
Det blev bemærket, at borgerne i målbilledet på side 5 mangler et hjerte, hvilket vil blive tilføjet.
Konklusion
RMU tog orienteringen om den justerede version til efterretning.
6. Status vedr. økonomiaftalen og budgetlægning for budget 2019 (kl. 14.00-14.20 - 20 min)
Resume
I henhold til tidsplanen for medarbejderinddragelse i budgetlægningen skal RMU informeres om og drøfte den centralt indgåede økonomiaftale. På mødet orienteres kort om økonomiaftalen, som blev indgået 5. juni 2018. Derudover gives der en status for regionens samlede økonomi og processen for budget 2019, og der vil kort blive orienteret om, hvordan der arbejdes med medicinsk teknologiudvikling.
Det indstilles,
at | orienteringen om budget 2019, og |
at | orienteringen om status for budgetlægningen for 2019 tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Økonomiaftalen mellem Danske Regioner og regeringen om regionernes økonomi 2019 blev indgået 5. juni 2018, og der vil blive givet en kort orientering om aftalen på mødet. Økonomiaftalen kan findes via følgende link: https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2018/06/ny-oekonomiaftale-med-danske-regioner-er-paa-plads
Tidsplan for dialog og inddragelse af MED-systemet
Dato | Aktivitet |
7.-8. juni | RMU-døgnseminar - orientering om status vedrørende budgetproces og økonomiforhandlinger |
2. august | Frist for eventuel udtalelse/bemærkninger fra RMU til forretningsudvalg og regionsråd vedrørende budget 2019 |
9. august | Forslag til budget 2019 (materiale til forretningsudvalgets 1. behandling) fremsendes til ledelsesområderne samtidigt med udsendelsen til forretningsudvalget med henblik på drøftelse i HovedMED-udvalgene og eventuel afgivelse af høringssvar. |
30. august | Frist for høringssvar fra HMU til 2. behandlingen + evt. supplerende svar/opsamling fra RMU |
13. september | RMU samler op på hovedbudskaberne i HMU-høringssvar og drøfter forberedelsen af dialogen med forretningsudvalget 23. oktober |
23. oktober | RMU afholder fællesmøde med forretningsudvalget om blandt andet det vedtagne budget 2019 |
Der gives også en status for regionens samlede økonomi og processen for budget 2019 i Region Midtjylland.
Der vil desuden kort blive orienteret om, hvordan der arbejdes med medicinsk teknologiudvikling, jf. drøftelsen herom på RMU-mødet 11. september 2017.
Beslutning
Jacob Stengaard Madsen orienterede om økonomiaftalen, der indeholder flere positive elementer. Særligt at a) produktivitetskravet nu er endeligt begravet, og vi har fået en markant bedre afløser og b) at der samlet set er en realvækst på 1 mia. kr. (ca. 214 mio. kr. til Region Midtjylland, hvoraf en del er øremærket psykiatrien).
Aftalen indfører en ny nærhedsfinanisering, som belønner aktivitet tæt på borgeren. Vi belønnes for at reducere i antal sygehusbesøg pr. borger, DRG-kronikere og i antal gen-indlæggelser, hvilket understøtter den bevægelse, som vi allerede ønsker i Region Midtjylland.
Omprioriteringsbidraget fastholdes, og det er ærgerligt. Der forventes fortsat at skulle udarbejdes spareforslag for 295 mio. kr. med afsæt i emnerne: medicin, hospitalsaktivi-tet – ambulant, hospitalsaktivitet – akut, digitalisering, mindre strukturændringer og administration.
Der er lavet en politisk aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet. Helt op mod 50 ud af 120 medarbejdere i alt risikerer at miste deres job i Region Midtjylland. Det bliver en svær proces, og det opleves ikke som rimeligt, at der indgås sådan en aftale udenom regionerne. Jacob Stengaard Madsen vil stå i spidsen for processen.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Hvordan ser økonomiaftalen ud i forhold til det, der blev sagt på mødet mellem forretningsudvalget og RMU om forventningerne til vækst? Vi regnede med en samlet vækst i regionerne på omkring 500 mio. kr., og vi har samlet set fået omkring 1 mia. Det er nu op til politikerne at beslutte, om de vil fastholde alle sparekrav eller prioritere på en anden måde.
• Nogen bør forklare politikerne om de mange tidligere besparelser og give dem de korrekte tal. Der blev henvist til, at forretningsudvalget samme dag, som de havde møde med RMU, fik præsenteret, hvor store besparelser der har været, og det blev sendt med referatet ud.
• Er der tale om allerede "brugte" penge? Det er nye penge, hvoraf vores andel er på 214 mio. kr. I forhold til psykiatrien har vi en hensigtserklæring, som lyder på 15 mio. kr. ekstra til området, som skal prioriteres.
• Hvordan hænger nærhedsfinansieringen sammen med de overenskomstforhand-linger, vi lige har haft? Det er den rigtige vej. Kan vi reducere opgaven, er det bedre end at forøge den med 2 pct. Det giver mere tid til sundhedspersonalet. Nærhedsfinansiering kommer på et godt tidspunkt. Vi skal have noget af det vi laver "til at gå væk" på en begavet måde.
• Når KOL- og diabetespatienter ikke skal på hospitalet, skubber vi så ikke opgaven ud til nogen andre, som ikke har fået penge til opgaven? Almen praksis fik penge i 2017 og 2018 til kronikere.
• Det her er en bevægelse, som vi gerne vil. Vi skal også inddrage patienter og på-rørende mere og tænke i, hvad der er vigtigt for den enkelte patient. Vi skal hol-de op med at lave noget, som ikke giver værdi.
• Vi er på vej ud i et stort skifte fra at drøfte effektivisering til at drøfte efterspørgsel. Det er en udfordring for både ledelse og medarbejdere. Det skal vi hjælpe hinanden med.
• Alle gik rundt med en forventning om en spareplan på 295 mio. kr. Hvornår ved vi, om at vi skal sadle om? Når politikerne lægger budgettet efter sommerferien, indtil da har vi fortsat en opgave med at finde besparelsesforslag.
• Det virker underligt at skulle lave høringssvar vedrørende besparelser på 295 kr., hvis vi alligevel ikke skal spare så meget. Arbejdet med at finde de 295 mio. kr. indenfor overskrifterne giver faktisk god mening, fordi vi gør nogen ting, som ikke længere giver mening. Vi skulle have lavet denne øvelse under alle om-stændigheder. Det er udtryk for det paradigmeskifte, vi skal ud i – fx i forhold til ny medicin.
• Problemet er, at når spareforslagene kommer, så er det formentlig ikke mindre brug af medicin, patienter som skal ud i kommunerne osv., der fører til besparel-ser. Det man sparer på, er oftest personalet.
• Nu når der kommer flere penge, kan RMU så sende et signal om, at der ikke bør være besparelser på 295 mio. kr., men et mindre beløb? Det vil medarbejdersi-den i RMU kunne gøre i deres høringssvar.
• Vi har lige haft overenskomstforhandlinger, som viser, at man drifter med mange timelønnede. De, der skal blive tilbage, må skulle være de bedst kvalificerede og ikke midlertidigt ansatte.
• Vi har en udfordring i at fastholde personale og tiltrække sygeplejersker. Det kunne være interessant at drøfte i RMU. Hvordan er situationen, og hvad kan vi gøre ved det, inkl. videndeling om, hvad man gør på hospitalerne?
• Der blev tilkendegivet tilfredshed med, at Jacob Stengaard Madsen står i spidsen for implementeringen af forenkling af erhvervsfremmesystemet. Regional Udvik-ling ser frem til at blive færdige, så de ved, hvad de står tilbage med og kan hjælpe dem, som skal væk, godt på vej.
Konklusion
Der blev orienteret om økonomiaftalen for 2019 og det videre arbejde med spareforsla-gene. Det blev aftalt at drøfte de forestående omlægninger i tilknytning til spareforsla-gene og rekrutteringssituationen på næste RMU-møde.
(o)
7. Perspektiver omkring Steno Diabetes Center Aarhus (kl. 14.20 - 14.40 - 20 min)
Resume
Medarbejdersiden har foreslået en drøftelse af, hvilken betydning det har, at vi har fået et nyt diabetescenter. Der vil indledningsvist blive givet et oplæg vedr. de nuværende forventninger til udfoldelse af aktiviteterne inden for de enkelte kerneområder samt en status for etablering af Steno Diabetes Center Aarhus.
Det indstilles,
at | orienteringen om status tages til efterretning og betydningen af, at vi har fået et nyt diabetescenter drøftes. |
Sagsfremstilling
Medarbejdersiden har foreslået en drøftelse af, hvilken betydning visionen om et kvalitetsløft vil få, og hvordan vil der blive arbejdet med at indfri visionen i praksis? I hvilket omfang vil hospitalerne/personalet få nye opgaver, funktioner og kompetencer? Hvad betyder det personale- og ledelsesmæssigt, at vi har fået konstruktionen omkring Steno Diabetes Center Aarhus (SDCA).
SDCA har været en realitet siden 1. januar 2018 på baggrund af en aftale indgået mellem Novo Nordisk Fonden og regionsrådet omkring udvikling af et videns- og kompetencecenter for diabetes og på baggrund af en donation på ca. 1.4 mia. kr. over 10 år. SDCAs virke vil tage udgangspunkt i 4 kerneaktiviteter inden for henholdsvis: Behandling, forskning, uddannelse samt forskning og udvikling med fokus på sammenhængende patientforløb i et tværsektorielt samarbejde.
I løbet af foråret 2018 er etableringen af SDCA påbegyndt med ansættelse af ledelse og medarbejdere. På behandlingssiden vil der i løbet af efteråret ske overtagelse af den eksisterende diabetesaktivitet på afdelingerne på AUH til SDCA og i sammenhæng hertil flytter personalet ansættelsessted til SDCA. Disse processer er aktuelt på vej i AUH-regi, og de konkrete forløb er aftalt med FTR-repræsentanterne, ligesom HMU inddrages i status for processen. Det forventes, at de første patienter behandles i regi af SDCA i slutningen af 2018 og ligeledes pågår planlægning af de nye supplerende initiativer, som også forventes igangsat i slutningen af året.
Derudover er der indgået Steno Partner aftaler mellem hvert af regionshospitalerne og SDCA bl.a. med henblik på at facilitere et meget tættere samarbejde mellem de relevante aktører inden for diabetesbehandling i regionen.
Troels Krarup Hansen, centerdirektør, Steno Diabetes Center Aarhus, vil deltage under punktet og indledningsvist give et oplæg vedr. de nuværende forventninger til udfoldelse af aktiviteterne inden for de enkelte kerneområder samt en status for etablering af SDCA.
Beslutning
Troels Krarup Hansen holdt et oplæg om status for etablering af Steno Diabetes Center Aarhus (SDCA) og de nuværende forventninger til udfoldelse af aktiviteterne inden for de enkelte kerneområder.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Når personalet flyttes, flytter man så også alle patienter? Nej, det er rent dags-hospital. 95 pct. er ambulante patienter. Disse patienter indlægges sjældent.
• Kan alle vælge SDCA? Ja, men det forventes ikke, at alle vil gøre det. Det afhæn-ger også af bopæl. SDCA vil også give særlige tilbud fx til idrætspatienter med di-abetes.
• Er der ikke en risiko for, at ældre patienter ikke kan benytte SDCA på grund af afstanden? Måske, men det handler også om kompetenceudvikling lokalt – fx at vi kompetenceudvikler, så en lægepraksis i Lemvig kan behandle patienterne der.
• Ifølge drejebogen og visionen ser det ud til, at der er rigtig meget godt at hente fra patienterne. Det vil få konsekvenser for personalet på AUH og personale på regionshospitalerne. Man hører om mange underlige stillingsopslag. Det er en ny regional proces, som kalder på ekstra opmærksomhed.
• Hvad er udpegede "Steno Diabetes partere"? Det er en del af samarbejdsaftalen, hvor der er lavet aftale med de enkelte hospitaler om, at vi kan kommunikere di-rekte med vores Steno Diabetes partnere i stedet for at skulle omkring afdelings-postkassen hver gang.
• Ole Thomsen bemærkede, at alle regler for ansættelse, skulle være fulgt. Hvis ik-ke netværket kommer til at fungere, så vil nogle medarbejdere føle sig sat af. De nye stillingsopslag er for en dels vedkommende delestillinger, som gerne skulle medvirke til at løfte kvaliteten i hele regionen.
• Deleansættelser, der går på tværs af fx ansættelse i Holstebro, på AUH og i kommunen, har vi aldrig hørt om. Har vi glemt organisationerne, må vi gøre noget ved det. Internt på AUH handler det alene om standardbehandling. Hvad angår de øvrige, så har vi frikøbt personalet fra forskellige hospitaler 1-2 dage om ugen. Det er indenfor deres almindelige ansættelse. Laver vi andre konstruktioner, er det noget andet, og det skal vi være opmærksomme på.
• Lighed er adresseret meget tydeligt. Regionshospitalerne var oprindelig noget skeptiske, men det er gjort til skamme. Vi oplever, at vi bliver meget inddraget.
• Hvad med psykisk syge patienter? Det er særskilt skrevet ind i drejebogen, og vi er i gang med at folde det ud.
• Hvad med forskning og udvikling? Vi har ansat en forskningschef. En del af det eksisterende AUH-miljø vil blive trukket sammen, men det vil indtil det nye hus foreligger foregå i de samme lokaler. Vi har god tid til at finde ud af det.
Konklusion
Orienteringen om status blev taget til efterretning og betydningen af diabetescenteret blev drøftet.
8. Drøftelse af samarbejdet omkring overenskomstforhandlingerne (kl. 14.40-14.55 - 15 min)
Resume
Samspillet omkring overenskomstforhandlinger og forberedelse af nødberedskaber drøftes.
Det indstilles,
at | samspillet omkring overenskomstforhandlingerne drøftes. |
Sagsfremstilling
Samspillet omkring overenskomstforhandlinger og herunder planlægningen af nødberedskaber drøftes/evalueres kort.
Beslutning
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Der var stor gensidig anerkendelse af det forberedende arbejde i forbindelse med overenskomstforhandlingerne og forhandlingerne om nødberedskaber.
• Arbejdet med forberedelse af nødberedskaber har givet værdifulde indsigter på tværs afdelinger og hospitaler omkring, hvordan vi anvender personale.
Det var en øjenåbner, at vi er så gensidigt afhængige af hinanden på tværs af faggrupper og afdelinger.
• Det er vigtigt at tale om, hvilke ressourcer der er tilstede i afdelingerne. Vi bør bruge pengene mere fornuftigt på fastansat personale og ikke løsarbejdere. Vi skal huske at tænke i alle faggrupper og ikke kun læger og sygeplejersker.
• Der er nogle udfordringer med afdelinger, som lider unødvendigt på grund af op-hobning af afspadsering, overarbejde mv. Det arbejdes der med lokalt, og der er taget fat mange steder på ledelsesplan. Der er en oplevelse af, at vi har flere i sengene i år i forhold til sidste år.
• Vi kan ikke blive ved med at sige, at det skal løses lokalt. Der er også noget som kalder på fælles handling og fælles holdning. Der er fortsat nogle massive udfor-dringer ude på arbejdspladserne, som vi er nødt til at gøre noget ved. Det kan ik-ke tåle at ligge lokalt. Der er et stort ønske fra medarbejderside om at genoptage Dialogforum vedr. overbelægning eller et andet forum.
• Vi vil gerne involvere medarbejderrepræsentanter i arbejdet med spareforslag vedr. Akut-området. Vi er i gang med at lave et bud til regionsrådet på en om-lægning på det akutte område. Det ville være fint, hvis vi kan komme til at se verden mere på samme måde, hvilket vi opnåede gennem Dialogforum vedr. overbelægning.
• Med de nye hospitaler får vi ikke plads til så meget overbelægning. Vi får færre senge. Vi har stor vækst i yngre læger, og det er en udfordring, at vi skal bruge flere penge på yngre læger de kommende år. Hvad kunne en ideel rekruttering mon bidrage med?
• Vores store udfordring er rekruttering. Vi er nødt til at "se op ad strømmen" i dia-log med almen praksis, og vi må løse opgaverne på en ny måde.
• Vi bør lave en drejebog vedr. nødberedskaber mv. til næste gang, vi står i en lig-nende situation, så vi ikke glemmer vores erfaringer fra denne gang.
Konklusion
Samspillet omkring overenskomstforhandlingerne blev drøftet. Det blev aftalt, at medar-bejderrepræsentanter vil blive involveret i arbejdet med spareforslaget vedr. Akut-området.
(o)
9. Årlig drøftelse om Det Sociale Kapitel (kl. 14.55-15.30 - 15 min + 20 min pause)
Resume
Der er udarbejdet et statusnotat til RMU vedrørende Det Sociale Kapitel med statistiske opgørelser over udviklingen i antal ansatte på særlige vilkår.
Det indstilles,
at | notat vedrørende Det Sociale Kapitel drøftes. |
Sagsfremstilling
I henhold til rammeaftalen om Socialt Kapitel § 3 skal der årligt være en drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår mv.
I forbindelse med RMU’s årlige drøftelser vedrørende Det Sociale Kapitel udarbejder Koncern HR, Stab et statusnotat med statistiske opgørelser over udviklingen i antal ansatte på særlige vilkår (vedlagt).
Hovedbudskaberne i notatet vil kort blive præsenteret på mødet, hvorefter der vil blive mulighed for at stille spørgsmål og kommentere.
Beslutning
Punktet blev flyttet til næste RMU-møde 13. september 2018.
(o)
10. Præsentation og drøftelse af udvalgte personalestatistikker (kl. 15.30-15.50 - 20 min)
Resume
Med afsæt i personaleredegørelsen for 2017 vil der blive præsenteret en række udvalgte personalestatistikker vedr. sygefravær, aldersfordeling og gennemsnitsalder samt fuldtids- og deltidsbeskæftigede. Der lægges op til at drøfte de udvalgte personalestatistikker.
Det indstilles,
at | de udvalgte personalestatistikker vedrørende sygefravær mv. drøftes. |
Sagsfremstilling
Den årlige personaleredegørelse for 2017 er under udarbejdelse og vil foreligge i løbet af juni og kan til den tid ses via følgende link: http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/statistik-analyse-og-bi-rapporter/statistikker/personaleredegorelse/
Afsnittet om sygefravær i Personaleredegørelse 2017 er færdigt og vedlagt som bilag.
Ifølge Region Midtjyllands overordnede sygefraværspolitik skal "MEDudvalg på alle niveauer mindst én gang årligt drøfte status vedrørende sygefraværsstatistik". RMU godkendte den opdaterede sygefraværspolitik i juni 2016.
På mødet vil sygefraværsstatistikken i Region Midtjylland kort blive præsenteret og sammenholdt med sygefraværet i de øvrige regioner og kommunerne. Der vil også kort blive præsenteret et par udvalgte statistikker i personaleredegørelsen om aldersfordeling og gennemsnitsalder samt fuldtids- og deltidsbeskæftigede.
Med afsæt i præsentationen vil der blive lagt op til at drøfte, hvad vi kan gøre for at fastholde det, som vi allerede gør godt, og om der er noget, som vi kan blive bedre til.
Det er ambitionen, at flere af statistikkerne i personaleredegørelsen i fremtiden skal kunne ses via BI, hvor man vil have adgang til opdaterede tal, og hvor man kan vælge hvilket organisatorisk niveau, man ønsker at se tallene (fx på afdelings-, hospitals eller regionsniveau). På nuværende tidspunkt findes der eksempelvis BI-rapporter med fravær, køn, alder, heltid/deltid, personaleflow samt et ”mangfoldighedsbarometer”.
Link til "mangfoldighedsbarometer": http://bi-portal.onerm.dk/#/site/RM/views/Mangfoldighedsbarometer-prototype/Forside?:iid=1
Beslutning
Punktet blev flyttet til næste RMU-møde 13. september 2018.
(o)
11. Oplysninger om medarbejdere (kl. 15.50-16.05 - 15 min)
Resume
Der er udarbejdet administrative retningslinjer om registrering af forskellige oplysninger om medarbejdere.
Det indstilles,
at | orienteringen om de administrative retningslinjer tages til efterretning, og at brugen af retningslinjerne eventuelt drøftes |
Sagsfremstilling
På baggrund af konkrete sager besluttede direktionen i efteråret 2017, at der skulle udarbejdes administrative retningslinjer om registrering af en række oplysninger om medarbejdere.
Et forslag er udarbejdet i dialog med hospitalernes og Psykiatri og Socials HR-afdelinger. Forslaget er behandlet og godkendt i Lederforum for HR og i Administrativt Sundhedsledelsesforum.
I forbindelse med behandling af punktet er det besluttet, at der skulle udarbejdes fælles sagsgange for forskellige sagstyper. Dette sikrer, at oplysninger behandles efter samme standarder på alle regionens arbejdspladser. Sagsgangene er vedlagt.
Selve retningslinjen er:
Når der fra eksterne aktører tilgår regionen oplysninger om konkrete navngivne/identificerbare medarbejdere, skal regionen vurdere, om disse oplysninger bør registreres på medarbejderens personalesag og i givet fald sikre, at dette sker.
Samtidig skal den modtagende part vurdere, om det skal undersøges, om der i personalesagen er oplysninger, der kan være relevante at inddrage i behandling af det modtagne.
Retningslinjen forpligter den, der modtager oplysninger om konkrete navngivne/identificerbare medarbejdere til at sikre, at disse tilgår personalesager, når det er relevant. Samtidig pålægges der en forpligtigelse til at undersøge, om der ligger tidligere oplysninger på personalesagen, der bør inddrages.
Retningslinjerne omhandler alene, hvordan registrering af medarbejdere rent administrativt skal finde sted.
Hvis oplysninger registreres, vil den medarbejder, der registreres oplysninger om, samtidig blive inddraget.
Retningslinjerne evalueres inden udgangen af 2019 i regi af HR-/Personalechefkredsen.
Beslutning
Christian Boel orienterede om, at retningslinjerne er udarbejdet på baggrund af en række kedelige sager. Vi har ikke haft tilstrækkelig systematik i vores håndtering. Der er ikke tale om en opstramning, men en beskrivelse af det som allerede er gældende. Ret-ningslinjerne sætter ikke den sunde fornuft ud af kraft.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at det kunne være godt, hvis retningslinjerne blev gennemgået med nogle RMU-medarbejderrepræsentanter. For mange medarbejdere er det noget nyt, selvom det måske ikke burde være.
Konklusion
Det blev aftalt, at håndteringen af oplysninger om medarbejdere drøftes med 2-3 med-arbejderrepræsentanter og repræsentanter fra Koncern HR og en lokal HR-funktion. Der laves en oversigt over spørgsmål-svar til lokal brug på hospitalerne.
(o)
Bilag
- Retningslinjer registrering GODKENDT
- Fælles sagsgange A r fra børne- eller straffeattest (2).docx
- Fælles sagsgange B - oplysninge ra Rigsadvokaten (2).docx
- Fælles sagsgange C Klagesager (2).docx
- Fælles sagsgange D- oplysninger ændret autorisationsforhold (2).docx
- Fælles sagsgange E Patienterstatningssager(2).docx
12. Orientering om EPJ-logvisning på sundhed.dk med fokus på personalesikkerhed (16.05-16.15 - 10 min)
Resume
På RMU-mødet 1. februar 2018 blev der spurgt til den nye dataforordning, herunder særligt borgernes adgang til EPJ-log og personalenavne på borgernes sundhedsdata. Vurderingen fra Juridisk kontor er, at afdeling, tidspunkt og for- og efternavn skal fremgå af logvisningen. Den bekymring, der er rejst omkring at navnet på den der har foretaget opslaget altid vises, er viderebragt til en tværregional arbejdsgruppe.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
På RMU-mødet 1. februar 2018 blev der fra medarbejderside kort spurgt til den nye dataforordning omkring Privacy Impact Assessments, herunder særligt borgernes adgang til EPJ-log og personalenavne på borgernes sundhedsdata. Juridisk kontor, Regionssekretariatet, oplyser følgende vedrørende EPJ-logvisning på sundhed.dk.
Der er nedsat en arbejdsgruppe vedrørende EPJ-logvisning på sundhed.dk. Arbejdsgruppen er tværregional og har relation til ministeriet og skal bl.a. arbejde med indholdet af loggen. Region Midtjylland er repræsenteret i arbejdsgruppen ved Juridisk kontor.
I medfør af sundhedslovens § 42 c, stk. 2 har Ministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om patientens elektroniske adgang til oplysninger om, hvem der har foretaget opslag i patientens elektroniske patientjournal, og på hvilket tidspunkt opslagene er foretaget. Ministeren ønsker nu, at bringe denne bemyndigelsesbestemmelse i anvendelse.
Ifølge bemyndigelsesbestemmelsen kan der som nævnt fastsættes regler om patienters adgang til elektroniske oplysninger om, hvem og på hvilket tidspunkt, der er foretaget opslag i deres patientjournal. Resultatet af logvisningen er, at patienten bliver gjort bekendt med, hvem der anvender deres elektroniske patientjournal, og det kan dermed bidrage til åbenhed og patientens egenkontrol – en egenkontrol som understøtter den audit, som den dataansvarlige region har pligt til at foretage af EPJ-loggen i medfør af persondatalovgivningen.
Logvisningen må alene indeholde de mest nødvendige oplysninger for, at patienterne skal kunne identificere hvem og på hvilket tidspunkt, der er foretaget opslag i deres elektroniske patientjournal. Det vil derfor kræve tidspunkt, afdeling og en eller anden form for klar identifikation af den, der har foretaget opslaget. Den sikre identifikation af hvem, der har foretaget opslaget, er et navn.
Der er har været spurgt til muligheden for at benytte regionsID som identifikation i stedet for navn, men det er ikke en mulighed. Baggrunden herfor er, at regionID’et er personligt og anvendes til login i regionens systemer. Vises regionsID’er offentligt i EPJ-logvisningen, svækker det sikkerhedsniveauet i forhold til login i regionens systemer, og login elementerne (ID og password) lever ikke længere op til de lovgivningens sikkerhedsmæssige krav. Det er heller ikke muligt at benytte tjenestenummer som identifikation. EPJ-logvisningen skal være brugbar - det vil sige have et udseende og format, som patienterne kan læse og forstå. På denne baggrund kan navn på behandler ikke fremgå i ”kode”.
Vurderingen fra Juridisk kontor er således med henvisning til indholdet af sundhedslovens § 42, c, stk. 2 - og såfremt en egentlig egenkontrol skal kunne finde sted, at afdeling, tidspunkt og for- og efternavn skal fremgå af logvisningen.
Juridisk Kontor har modtaget en særlig bekymring fra Psykiatrien i forhold til, at navnet på den, der har foretaget opslaget, altid vises. En grupper af patienter har det som en del at deres diagnose, at de vil handle irrationelt på at se, hvem der har lavet opslag i deres journal - fx patienter, der er paranoide mv. Dette vil kunne medføre risici for personalet. Denne bekymring er blevet bragt videre til den tværregionale arbejdsgruppe.
Juridisk Kontor vurderer umiddelbart, at man ikke generelt kan undtage psykiatriske patienter i forhold til, at behandlers navn fremgår af logvisningen. Psykiatriske patienter har ret til oplysninger på samme vilkår som somatiske patienter fx aktindsigt efter sundhedsloven, forvaltningsloven mv. og indsigt efter persondatalovgivningen. Der er ikke umiddelbart noget, som kan begrunde, at man generelt forskelsbehandler psykiatriske patienter i forhold til EPJ-logvisning.
Beslutning
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om det er muligt at skrive noget andet end fulde navn, hvilket det ikke er i henhold til loven.
Der blev fra lederside spurgt til, om man kan forestille sig, at der kan gøres en undtagel-se med hensyn til fulde navn på den, som har foretaget opslag - fx hvis en borger har kontaktet en ansat privat og/eller har optrådt truende el.lign. Spørgsmålet vil blive bragt videre til den tværregionale arbejdsgruppe.
(o)
Det blev fra medarbejderside bemærket, at vi har en række politikker, som træder i kraft, hvis nogle medarbejdere er utrygge. Der er et ledelsessystem, som bakker op om.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning.
13. Orientering om retningslinje for brud på persondatasikkerheden (kl. 16.15-16.20 - 5 min)
Resume
Fra den 25. maj er Region Midtjylland, som følge af databeskyttelsesforordningens ikrafttræden, forpligtet til at indberette brud på persondatasikkerheden til Datatilsynet indenfor 72 timer. Regionens retningslinje for håndtering af sikkerhedsbrud er derfor opdateret i forhold til at efterleve de nye krav. Brud på persondatasikkerheden skal indberettes til Regionssekretariatet via en særskilt funktionspostkasse. Regionssekretariatet vil herefter forestå indberetning til Datatilsynet.
Det indstilles,
at | orienteringen om retningslinjen for håndtering af brud på persondatasikkerheden tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Når databeskyttelsesforordningen afløser persondataloven den 25. maj 2018, er Region Midtjylland som dataansvarlig forpligtet til at anmelde brud på persondatasikkerheden til Datatilsynet. Anmeldelsen skal foretages uden unødig forsinkelse og om muligt senest 72 timer efter, at regionen er blevet bekendt med bruddet. Ligeledes fastsættes en forpligtelse til uden unødig forsinkelse at underrette de registrerede. Sidstnævnte forpligtelse kan imidlertid allerede med den nugældende persondatalovgivning udledes af grundreglen om god databehandlingsskik.
Som udgangspunkt skal alle brud på persondatasikkerheden anmeldes til Datatilsynet, medmindre det vurderes usandsynligt, at bruddet indebærer en risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, herunder eksempelvis diskrimination, identitetstyveri og tab af fortrolighed for data underlagt tavshedspligt.
Underretningspligten over for de registrerede er underlagt en lignende sandsynlighedsvurdering, idet pligten som hovedregel indtræder i de tilfælde, hvor et brud skal anmeldes til Datatilsynet, og bruddet med sandsynlighed vil indebære en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder.
Retningslinjen er en opdatering af den allerede eksisterende retningslinje og følger i vid udstrækning den eksisterende arbejdsgang og ansvarsfordeling. Det er præciseret i retningslinjen, at der skal ske en underretning af sikkerhedsbrud til Regionssekretariatet hurtigst muligt og senest 48 timer efter kendskab til bruddet. Regionssekretariatet vil foretage ovennævnte sandsynlighedsvurderinger og følge op på anmeldelses- og underretningsforpligtelserne. Regionssekretariatet har oprettet en funktionspostkasse til håndtering af sikkerhedsbrud.
Retningslinjen vil efter behov blive suppleret med underliggende instrukser.
Beslutning
Der blev fra medarbejderside konstateret, at den nye datalov også har retningslinjer for, hvor længe data må ligge på pc'en. Det rejser rigtig mange spørgsmål – også til rollen som tillidsrepræsentant, og der bliver behov for meget mere opmærksomhed om, hvad man har liggende.
Der blev spurgt til, hvem der har ansvar for, hvad fællestillidsrepræsentanter har liggende på deres pc, og hvor længe de må opbevare data? Er det arbejdsgiveren eller organi-sationens ansvar?
Ditte Hughes gjorde opmærksom på, at der ligger en række udemærkede informationer på intranettet og hjemmesiden om den nye databeskyttelsesforordning målrettet hen-holdsvis medarbejdere og borgere.
Link intranet: http://intranet.rm.dk/organisation/Informationssikkerhed/databeskyttelsesforordning/
Link hjemmeside: http://www.rm.dk/om-os/Dine-data/
Konklusion
Der er behov for mere fokus på, hvad man konkret skal gøre for at overholde den nye datalovgivning. Punktet vil blive taget op på et kommende RMU-møde.
Regionssekretariatet vil forinden svare på de rejste spørgsmål vedrørende regler for til-lidsrepræsentanters opbevaring af data mv.
(o)
Bilag
14. Orientering om henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedr. forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (kl. 16.20-16.25 - 5 min)
Resume
Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedrørende forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (vedlagt). Der er allerede aftalt en politik for vold, mobning og chikane - herunder seksuel chikane - mod ansatte i Region Midtjylland. Det foreslås, at HMU'ene orienteres om henvendelsen.
Det indstilles,
at | RMU tager orienteringen om henvendelsen vedrørende seksuel chikane til efterretning, og at HMU'ene orienteres om henvendelsen. |
Sagsfremstilling
Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedr. forebyggelse og håndtering af seksuel chikane (vedlagt).
Der er allerede aftalt en politik om vold, mobning og chikane mod ansatte i Region Midtjylland, der indeholder holdninger og retningslinjer omkring forebyggelse, identifikation og håndtering af problemer med vold, mobning og chikane - herunder seksuel chikane - i Region Midtjylland. Politikken er vedtaget i RMU og senest opdateret i april 2017 og kan ses på regionens hjemmeside. Link:http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/personalepolitik/vold-mobning-og-chikane/
Derudover er der i både i Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale samt ledelsesgrundlag lagt vægt på, at vi ønsker en organisation præget af dialog, åbenhed og lydhørhed, hvor både ledelse og medarbejdere tidligt henleder opmærksomheden på eventuelle problemer.
Det foreslås, at HMU'ene orienteres om henvendelsen i forbindelse med udsending af referatet, og at der samtidigt henvises til ovenstående.
Regionsrådet er blevet orienteret om henvendelsen.
Beslutning
Orienteringen om henvendelsen vedrørende seksuel chikane blev taget til efterretning.
15. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 16.25-16.40 - 15 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´ene mv. Ønsker til temadrøftelser i det kommende år drøftes. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU´ene, |
at | ønsker til temadrøftelser i det kommende år drøftes, og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´ene, Midtnyt mv. Det drøftes ligeledes, hvilke ønsker RMU har til temadrøftelser i det kommende år.
Der er foreløbig følgende emner udover de faste punkter på de kommende RMU-møder:
- Årlig orientering om indførelse af sporbarhed/lokalisering af medarbejdere (i henhold til de regionale retningslinjer)
Beslutning
Det blev aftalt, at der skal kommunikeres om følgende fra dagens møde:
Orientering til HMU'ene:
• Koncernledelsen er på vej med nyt ledelsesgrundlag, som generelt er blevet godt modtaget. Efter at det er behandlet i regionsrådet vil der blive kommunikeret me-re om det.
• Der blev orienteret om økonomiaftalen for 2019 og det videre arbejde med spare-forslagene. Vedlagt plancher fra orienteringen. Det blev aftalt at drøfte de fore-stående omlægninger i tilknytning til spareforslagene og rekrutteringssituationen på næste RMU-møde.
• Der blev orienteret om status for etablering af Steno Diabetes Center Aarhus og de nuværende forventninger til udfoldelse af aktiviteterne inden for de enkelte kerneområder. Vedlagt slides fra orienteringen.
• Der var en drøftelse af samarbejdet om overenskomstforhandlingerne. Der blev udtrykt stor anerkendelse af det forberedende arbejde og drøftet bemandingspro-blemstillinger, som kom i fokus under forhandlingerne om nødberedskaber. Det blev aftalt, at medarbejderrepræsentanter vil blive involveret i arbejdet med spa-reforslaget vedr. Akut-området.
• Det blev aftalt, at håndteringen af oplysninger om medarbejdere drøftes med 2-3 medarbejderrepræsentanter og repræsentanter fra Koncern HR og en lokal HR-funktion, inden emnet behandles igen på et kommende RMU-møde. Der laves en oversigt over spørgsmål-svar til lokal brug på hospitalerne.
• Der blev orienteret om EPJ-logvisning på sundhed.dk. Problemstillingen om en særlig bekymring fra Psykiatrien i forhold til, at navnet på den, der har foretaget opslaget, altid vises, er rejst i den tværregionale arbejdsgruppe. Der blev på mø-det spurgt til, om man kan forestille sig, at der kan gøres undtagelser. Dette vil blive bragt videre til den tværregionale gruppe.
• Der er behov for mere fokus på, hvad man konkret skal gøre for at overholde den nye datalovgivning. Punktet vil blive taget op på et kommende RMU-møde. Der ligger allerede informationer på intranettet om den nye databeskyttelsesforordning. Link: http://intranet.rm.dk/organisation/Informationssikkerhed/databeskyttelsesforordning/.
• Region Midtjylland har modtaget en henvendelse fra beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vedr. forebyggelse og håndtering af seksuel chikane. Der er allerede aftalt en fælles regional politik om vold, mobning og chikane, der inde-holder holdninger og retningslinjer omkring forebyggelse, identifikation og hånd-tering af problemer med vold, mobning og chikane - herunder seksuel chikane. Politikken er vedtaget i RMU og senest opdateret i april 2017 og kan ses på regi-onens hjemmeside.
Link: http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/personalepolitik/vold-mobning-og-chikane.
Derudover er der i både i Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale samt ledelsesgrundlag lagt vægt på, at vi ønsker en organisation præget af dialog, åbenhed og lydhørhed, hvor både ledelse og medarbejdere tidligt henleder op-mærksomheden på eventuelle problemer.
Input til drøftelser i løbet af det kommende år
• Udvalgte personalestatistikker, inkl. sygefravær (der blev henvist til at sygefra-været fra 50+ er stigende - måske kunne det betale sig at bruge lidt flere penge på seniorordninger og spare det på sygefravær).
• Rekrutteringsudfordringer.
• Det Sociale Kapitel.
• Hvad betyder den nye måde at tænke finansiering på i henhold til økonomiaftalen?
• Nye sundhedsaftaler.
• Færre orienteringspunkter eller evt. lade være med at bruge tid på dem på mø-derne.
Konklusion
Der kommunikeres til HMU'ene om de aftalte hovedbudskaber fra dagens møde. RMU-formandskabet vil arbejde videre med de input der kom til temadrøftelser i det kom-mende år. Orienteringen om foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.
16. Gensidig orientering (kl. 16.40-16.45 - 5 min)
Sagsfremstilling
Inklusiv kort nyt fra Feriefonden.
Beslutning
Jakob Stengaard Madsen orienterede om, at kontorchef Anders Bjært Sørensen er udpe-get fra ledelsesside til Feriefondens bestyrelse som afløser for Lise Tjerrild. Der var ingen bemærkninger til udpegningen.
17. Eventuelt (kl. 16.45-16.50 - 5 min)
Beslutning
Det blev bemærket fra medarbejderside, at det forlyder, at man vil lave endnu en undersøgelse af serviceassistentområdet på AUH, hvilket kan undre, da der allerede er gennemført en undersøgelse på regionsrådets foranledning. Ole Thomsen forklarede, at den tidligere undersøgelsen kun omfattede otte stikprøver, og man ønsker en mere kva-lificeret undersøgelse.
Det blev endvidere bemærket fra medarbejderside, at der er opslået en fundraiserstilling på AUH. Grunden til, at stillingsopslaget tages op fra medarbejderside, er, at regionen er nødt til at have en holdning til, hvordan vi holder et armslængde-princip. Det er en ny stillingstype, som vi ikke har set tidligere. Jacob Stengaard Madsen oplyste, at det er hospitalsledelsens initiativ, og at direktionen ser det som et godt initiativ, der ligger in-denfor deres mandat.
Fundraiserstillinger har også været rejst i HMU på AUH. Nogle medarbejdere er meget frustrerede over, at vi fyrer med den ene hånd, mens vi ansætter med den anden. Ole Thomsen konstaterede, at det er godt, at der har været en dialog i HMU. Vi bør sige ja til donationer. Donationer skal understøtte den samlede strategi, og de må ikke sætte dagsordenen.