Dagsordner-referater
til
mødet i
den 13. september 2018 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale B4
1. Mødedeltagere
Sagsfremstilling
Lederside
Jacob Stengaard Madsen (regionsdirektør), Christian Boel (koncerndirektør - deltager frem til kl. 14.00), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Inge Pia Christensen (sygeplejefaglig direktør, Aarhus Universitetshospital - deltager frem til kl. 14.00), Gert Pilgaard (direktør, Psykiatri og Social), Jonas Dahl (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers), Thomas Balle Kristensen (konst. hospitalsdirektør Hospitalsenhed Midt), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Helle Dybkjær (ledende ergoterapeut, Hammel Neurocenter), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejderside
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Mette Thomsen (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken),Henrik Ørskov (sygeplejerske, Risskov), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lise Lotte Christensen (Regionshospitalet Silkeborg), Jacob Preben Gøtzsche (intensivsygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Kirsten Ægidius (fysioterapeut, Aarhus Universitetshospital), Maj Britt Middelhede Olsen (ergoterapeut, Hospitalsenheden Midt), Tanja Lyth (jordemoder, Aarhus Universitetshospital), Dorthe V. Søndergaard (lægesekretær, Regionshospitalet Horsens), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Britta Ørnfelt Lund (afdelingslæge Regionshospitalet Horsens), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov) Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Gunhild Libach Burup (økonoma, Aarhus Universitetshospital - deltager frem til kl. 13.45), Jens Boe Krag (plejer, retspsykiatrien, Risskov), Ole Echers (konsulent, Regional Udvikling).
Afbud inden mødet
Ole Thomsen (koncerndirektør), Jytte Gad Lauridsen (vicedirektør, Regional Udvikling), Winnie Winther (faglig sekretær, FOA Horsens)
2. Godkendelse af dagsorden (kl. 12.00-12.05 - 5 min)
Resume
Dagsorden godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsorden godkendes.
3. Godkendelse af referat af møde 7. juni 2018 (kl. 12.05-12.10 - 5 min)
Resume
Referat af mødet den 7. juni 2018 er vedlagt som bilag.
Det indstilles,
at | referat af mødet 7. juni 2018 godkendes. |
Sagsfremstilling
Referat af mødet 7. juni 2018 er vedlagt som bilag.
4. Status vedr. økonomi og budget og drøftelse af de forestående omlægninger i tilknytning til spareforslagene (kl. 12.10-13.10 - 60 min)
Resume
Der orienteres om status vedr. økonomi og budget 2019. Derudover vil der være en drøftelse af de forestående omlægninger i tilknytning til spareforslagene.
Det indstilles,
at | orientering om status vedr. økonomi og budget 2019 tages til efterretning og |
at | hovedbudskaberne i HMU-høringssvarene til regionsrådet vedrørende budgettet drøftes. |
Sagsfremstilling
Der gives på mødet en orientering om status vedrørende økonomi og budget 2019.
Herefter drøftes de forestående omlægninger i tilknytning til spareforslagene i budget 2019 og budget 2020, og herunder de forventede personalemæssige konsekvenser.
5. september blev der indgået budgetforlig, jf. den udsendte mail herom. Link til budgetforlig 2019: http://www.rm.dk/om-os/okonomi/budget-2019/
Midtnyt nr. 14 af 6. september med artikler om Budget 2019 og de personalemæssige konsekvenser vedlægges.
Udtalelse fra RMU-medarbejderside af 3. juli 2018, høringssvar fra HMU'ene og RMU-medarbejdersidens supplerende budgetudtalelse er vedlagt som bilag.
Det blev på RMU-mødet d. 11. september 2017 besluttet, at der fremover skal afsættes tid til en opsamlende dialog om hovedbudskaberne i HMU-høringssvarene til regionsrådet vedrørende budgettet.
Bilag
5. Drøftelse af forslag til emner til møde med forretningsudvalget 23. oktober 2018 (kl. 13.10-13.20 - 10 min)
Resume
Forslag til temadrøftelse med forretningsudvalget 23. oktober 2018 drøftes. RMU-formandskabet foreslår, at der evt. nedsættes en lille arbejdsgruppe, som skal forberede, hvilke temaer der ønskes drøftet med forretningsudvalget 23. oktober.
Det indstilles,
at | forslag til temaer til det kommende møde med forretningsudvalget 23. oktober 2018 drøftes. |
Sagsfremstilling
Forslag til temaer, som ønskes drøftet på det kommende møde med forretningsudvalget 23. oktober 2018, drøftes. Det kan eventuelt komme på tale at tage de politiske sigtelinjerne op igen, hvis de når at blive færdige til mødet.
RMU-formandskabet foreslår, at der evt. nedsættes en lille arbejdsgruppe, som skal forberede, hvilke temaer der ønskes drøftet med forretningsudvalget 23. oktober.
(Dagsordenen til mødet med forretningsudvalget skal klarmeldes senest 2. oktober).
6. Årlig drøftelse om Det Sociale Kapitel (kl. 13.20-13.40 - 20 min)
Resume
Der er udarbejdet et statusnotat til RMU vedrørende Det Sociale Kapitel med statistiske opgørelser over udviklingen i antal ansatte på særlige vilkår.
Det indstilles,
at | notat vedrørende Det Sociale Kapitel drøftes. |
Sagsfremstilling
I henhold til rammeaftalen om Socialt Kapitel § 3 skal der årligt være en drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår mv.
I forbindelse med RMU’s årlige drøftelser vedrørende Det Sociale Kapitel udarbejder Koncern HR, Stab et statusnotat med statistiske opgørelser over udviklingen i antal ansatte på særlige vilkår (vedlagt).
Hovedbudskaberne i notatet vil kort blive præsenteret på mødet, hvorefter der vil blive mulighed for at stille spørgsmål og kommentere.
(Det blev aftalt at rykke punktet til det nuværende møde på RMU-mødet 7. juni 2018).
7. Præsentation af udvalgte personalestatistikker og dialog om sygefravær og rekruttering/fastholdelse (kl. 13.40-14.25 - 30 min + 15 min pause)
Resume
Der vil blive præsenteret en række udvalgte personalestatistikker og lagt op til drøftelser omkring temaerne sygefravær og rekruttering/fastholdelse.
Det indstilles,
at | de udvalgte personalestatistikker drøftes med særlig fokus på temaerne sygefravær og rekruttering/fastholdelse, og |
at | orienteringen om analysen af udbud og efterspørgsel af forskellige medarbejdergrupper på velfærdsområdet og regeringens undersøgelse af rekrutteringsudfordringer tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Den årlige personaleredegørelse for 2017 foreligger elektronisk (sammen med tidligere personaleredegørelser) på regionens hjemmeside. Link: http://link.rm.dk/2tW6eoa
Personaleredegørelse 2017 kan også ses som ipaper: https://ipaper.ipapercms.dk/RM/KoncernHR/personaleredegoerelse-2017/
Sygefravær
Afsnittet om sygefravær i Personaleredegørelse 2017 er vedlagt som bilag.
Ifølge Region Midtjyllands overordnede sygefraværspolitik (godkendt af RMU i 2016) skal "MEDudvalg på alle niveauer mindst én gang årligt drøfte status vedrørende sygefraværsstatistik" (politikken kan ses i e-Dok og på www.hr.rm.dk).
På mødet vil sygefraværsstatistikken i Region Midtjylland kort blive præsenteret og sammenholdt med sygefraværet i de øvrige regioner og kommunerne.
Med afsæt i præsentationen drøftes status vedr. sygefraværsstatistik.
Rekruttering/fastholdelse
Det blev aftalt på RMU's døgnseminar i juni, at der skulle være en drøftelse af rekrutteringssituationen på næste RMU-møde 13. september. Det blev fra medarbejderside tilkendegivet, at vi har udfordringer med at fastholde og tiltrække personale, og at overenskomstforhandlingerne har vist, at vi drifter med mange timelønnede.
Der vil kort blive præsenteret nogle udvalgte statistikker om aldersfordeling, fuldtids- og deltidsbeskæftigede, vakanceopgørelser og personaleomsætning mv.
Der vil blive lagt op til at drøfte:
1) Hvilke udfordringer der opleves - eller forventes i fremtiden - omkring at fastholde nuværende medarbejdere og rekruttere nye.
2) Hvad der kan gøres for at undgå rekrutteringsudfordringer i de kommende år.
Emnet vil blive taget op igen på et kommende RMU-møde.
Baggrundsinfo
Opdatering af analyse af udbud og efterspørgsel af forskellige medarbejder-grupper på velfærdsområdet
I 2012 gennemførte COWI - for bl.a. Region Midtjylland og Kommunekontaktrådet (KKR) Midtjylland - en analyse af udbud og efterspørgsel af forskellige medarbejdergrupper på velfærdsområdet.
Region Midtjylland og KKR Midtjylland har sammen med Styrelse for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) i Nord og flere uddannelsesinstitutioner aftalt, at der i løbet af ef-teråret 2018 udarbejdes en opdatering af denne analyse. Formålet er at få et bedre overblik over situationen vedrørende rekruttering af bl.a. sygeplejersker og eventuelle udfordringer frem til 2028.
Regeringen har besluttet at gennemføre et større kortlægningsarbejde for at undersøge kommuner og regioners udfordringer med at rekruttere særligt social- og sundhedsassi-stenter og sygeplejersker. Dette kortlægningsarbejde skal efter planen også finde sted i løbet af efteråret 2018 og den analyse, der gennemføres af COWI, vil blive koordineret med dette arbejde.
De forskellige analyser forventes at give et bedre grundlag for at vurdere, hvilke tiltag der er behov for i forhold til at understøtte, at der er tilstrækkeligt med medarbejdere til at varetage opgaverne på bl.a. sundhedsområdet. Tiltagene kan bl.a. være øget rekrut-tering til uddannelserne og fagene, en øget dimensionering på uddannelserne, opgaveflytning og flere medarbejdere med højere ugentligt timetal/fuld tid.
Personaleredegørelser i fremtiden
Det er ambitionen, at flere af statistikkerne i personaleredegørelsen i fremtiden skal kunne ses via BI, hvor man løbende vil have adgang til opdaterede tal, og hvor man kan vælge hvilket organisatorisk niveau, man ønsker at se tallene (fx på afdelings-, hospi-tals- eller regionsniveau). På nuværende tidspunkt findes der eksempelvis BI-rapporter med fravær, køn, alder, heltid/deltid, personaleomsætning samt et ”mangfoldighedsbarometer” (Link http://bi-portal.onerm.dk/#/site/RM/views/Mangfoldighedsbarometer-prototype/Forside?:iid=1)
Bilag
8. Drøftelse af udfordringer med produktionen 1. maj og grundlovsdag (kl. 14.25-14.35 - 10 min)
Resume
HMU på Regionshospitalet Randers har bedt om, at RMU drøfter udfordringerne med produktionen på de særlige fridage 1. maj og grundlovsdag. Det opleves frustrerende, at halvdelen af medarbejderne arbejder den ene dag, mens den anden halvdel er på arbejde den anden dag.
Det indstilles,
at | RMU drøfter udfordringerne med produktionen på de særlige fridage 1. maj og grundlovsdag, herunder om regionen bør optage nye drøftelser med de faglige organisationer om muligheden for at lave en lokalaftale, så personaleressourcerne kan samles på én dag. |
Sagsfremstilling
Regionshospitalet Randers' HMU har bedt om, at RMU drøfter udfordringerne med produktionen på de særlige fridage 1. maj og grundlovsdag. Udfordringen er rejst fra medarbejdersiden, hvor det opleves frustrerende, at halvdelen af medarbejderne arbejder den ene dag, mens den anden halvdel er på arbejde den anden dag. HMU ønsker at høre RMU om muligheden for at lave en lokalaftale, således at personaleressourcerne kan samles på én dag.
Koncern HR's bemærkninger:
En stor del af regionens medarbejdere havde før 2011 efter de gældende overenskomster hidtil haft fri fra kl. 12.00 den 1. maj og grundlovsdag.
Ved OK-11 blev det for bl.a. medarbejderne under Sundhedskartellet aftalt, at 1. maj med virkning fra 2012 blev hel fridag og grundlovsdag til gengæld hel arbejdsdag. I samme forbindelse blev det aftalt, at man lokalt kan aftale, at grundlovsdag bliver fridag i stedet for 1. maj.
For så vidt angår kontorpersonale, IT-personale, miljøpersonale, håndværkere, socialrådgivere, vagtcentralpersonale m.fl., der er ansat efter andre overenskomster, gælder fortsat, at de pågældende i samme omfang som hidtil har fri fra kl. 12.00 såvel den 1. maj som på grundlovsdag.
Denne forskel på overenskomstgrupperne har den konsekvens, at de kliniske hospitalsafdelinger m.v. vil have reduceret drift den 1. maj som følge af den overenskomstbestemte frihed til de store grupper, men til gengæld have fuld bemanding grundlovsdag, mens administrationerne på såvel hospitalerne som i Regionshusene i det store og hele vil være lukket den 1. maj og grundlovsdag fra kl. 12.00.
Den største udfordring ligger i, at lægerne efter deres overenskomst ikke har fri hverken 1. maj eller grundlovsdag, og derfor kan opretholde fuld produktion, samtidig med at plejepersonale og servicepersonale ikke er fuldt til stede. Dette påvirker både arbejdsmiljø, kvalitet og patientoplevelsen.
Fra medarbejderside bliver spørgsmålet hvert år rejst, fordi grundlovsdag efterhånden i stadig højere grad får status som en særlig fridag, hvor skoler og daginstitutioner, butikker, offentlige kontorer og private virksomheder holder lukket.
I 2011 undersøgte Koncern HR muligheden for at indgå en lokalaftale med de faglige organisationer om dels at flytte den hele fridag fra 1. maj til grundlovsdag og dels at sammenlægge de 2 halve fridag 1. maj og grundlovsdag til en hel fridag grundlovsdag.
Organisationerne var på daværende tidspunkt ikke indstillet på at indgå lokalaftaler med henblik på at koordinere fridagene.
Det bemærkes, at en eventuel aftale om fravigelse af overenskomsternes bestemmelser om særlige fridage, skal indgås med de respektive faglige organisationer, RMU har ikke kompetence til at indgå aftalerne på organisationernes vegne.
9. Orientering om ny aftale om løn- og arbejdstidsplanlægningssystem (kl. 14.35-14.40 - 5 min)
Resume
Der orienteres kort om ny aftale om løn- og arbejdstidsplanlægningssystem.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Efter gennemført udbud har direktionen den 29. maj 2018 valgt Silkeborg Data A/S som leverandør af løn- og arbejdstidsplanlægningssystemet for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2024 med mulighed for forlængelse i op til to år.
Valget af Silkeborg Data indebærer en videreførelse af løn og HR systemerne i regionen, mens der skal tages et nyt arbejdstidsplanlægningssystem i brug på tværs af hele regionen.
Det er i kontrakten aftalt, at den nye arbejdstidsplanlægningsløsning udrulles fra 2019 så alle enheder i regionen har taget basisløsningen i brug seneste den 1. januar 2020 og de mere avancerede funktionaliteter i løbet af 2020.
Det er besluttet, at potentialerne ifm. ibrugtagningen af det nye arbejdstidsplanlægningssystem udmøntes som en besparelse på 5 mio. kr. i 2020. Fra 2021 og frem stiger besparelsen til 10 mio. kr. årligt.
Den nye løsning giver en række nye muligheder ift. arbejdstidsplanlægningen, fx større gennemsigtighed, planlægning på tværs af faggrupper og afdelinger og brugervenlige mobile løsninger til medarbejderne.
Sideløbende med udrulningen i 2019 og 2020 vil der - bl.a. på baggrund af en række pilotprojekter på hospitalerne omkring Bedre vagtplanlægning for læger - blive arbejdet med en række organisatoriske forhold omkring arbejdstidsplanlægningen, fx muligheder for længere planlægningshorisont, hvor der er konstateret positive effekter for planlægning af bl.a. patientforløb, uddannelsesopgaver og muligheden for at kende vagtplanen længere ud i fremtiden.
RMU vil blive orienteret igen senere i processen ligesom andre relevante dele af MED-systemet vil blive involveret i takt med og såfremt at der lægges op til ændringer i eksisterende måder at arbejde/arbejdstidsplanlægge på.
10. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 14.40-14.50 - 10 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´ene mv. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'ene og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning og eventuelle forslag til andre punkter præsenteres. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´ene, Midtnyt mv.
Der er foreløbig følgende emner udover de faste punkter på de kommende RMU-møder:
- Årlig orientering om indførelse af sporbarhed/lokalisering af medarbejdere (i henhold til de regionale retningslinjer)
- Opfølgning på drøftelse af retningslinje for brud på persondatasikkerheden
Der er mulighed for at komme med forslag til andre punkter.
11. Gensidig orientering (kl. 14.50-14.55 - 5 min)
Sagsfremstilling
Der er siden sidste RMU-møde 7. juni 2018 følgende orienteringsmail til RMU:
- Orientering om fælles arbejdsmiljøindsatsområder 2019 i Region Midtjylland