Dagsordner-referater
til
mødet i
den 4. juni 2020 kl. 10:00
i Videomøde
1. Mødedeltagere
Sagsfremstilling
Ledersiden
Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Anders Kjærulff (koncerndirktør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Claus Brøckner Nielsen, lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Tina Ebler (direktør, Psykiatri og Social), Lone Winther Jensen (lægefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejdersiden
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), Christina Thisted-Høeg (radiograf, RAR, Hospitalsenhed Midt), Heidi Glud Christensen (SOSU, FOA, Regionshospitalet Randers), Helle Larson (civilingeniør, IDA, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, DSR, Hospitalsenheden Vest), Jens Krag, (plejer, FOA, Psykiatri & Social), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Jacob Preben Gøtzsche (intensivsygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Dbio, Hospitalsenhed Midt), Christine Kroer Nielsen (læge, AUH), Henrik Ørskov (sygeplejerske, DSR, Psykiatri og Social), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Ole Echers (konsulent, Regionssekretariatet), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens).
Afbud før mødet
Beslutning
Afbud:
Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest) forlod mødet kl. 11.30.
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 10.00-10.05)
Resume
Dagsordenen og referat af RMU-møder henholdsvis 27. januar og 19. maj med forlængelse 26. maj godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes og |
at | referat af RMU-møder henholdsvis 27. januar og 19. maj med forlængelse 26. maj godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsordenen og referat af møder henholdsvis 27. januar og 19. maj med forlængelse 26. maj godkendes. Referater er vedlagt.
Beslutning
Pernille Blach Hansen bød velkommen til mødet og orienterede om, at ledelsessiden havde følgende forslag til emner under "Eventuelt" 1) byggeriet i Gødstrup og 2) perso-naleprocesser ved opsplitning af Psykiatri og Social.
Dagsorden og referat af møder henholdsvis 27. januar og 19. maj med forlængelse 26. maj blev godkendt.
3. Status og aktuelle temaer vedr. COVID-19 (kl. 10.05-10.20 - 15 min)
Resume
Der gives en kort orientering om seneste nyt med hensyn til situationen omkring COVID-19, og der vil være mulighed for at fortsætte drøftelserne fra det ekstraordinære RMU-møde 26. maj 2020.
Der orienteres kort om planer for øvrige aktiviteter, der sigter mod at drage organisatorisk læring af de situationer, som vi indtil nu har været igennem med COVID-19.
Det indstilles,
at | orienteringen om seneste nyt med hensyn til situationen omkring COVID-19 tages til efterretning, og der vil være mulighed for at fortsætte drøftelserne fra det ekstraordinære RMU-møde 26. maj. |
Sagsfremstilling
Direktionen vil give en kort orientering om seneste nyt med hensyn situationen omkring COVID-19, og der vil være mulighed for at fortsætte drøftelserne fra det ekstraordinære RMU-møde 26. maj 2020.
Der orienteres kort om planer for øvrige aktiviteter, der sigter mod at drage organisatorisk læring af de situationer, som vi indtil nu har været igennem med COVID-19.
Der kan henvises til Region Midtjyllands hjemmeside, som dagligt opdateres med bl.a. antal indlagte med COVID-19 på regionens hospitaler, antal ansatte med bekræftet COVID-19 mv: www.rm.dk
Link til læringsportal, som samler undervisningsmateriale, der understøtter kompetenceudvikling af sundhedsfagligt personale under COVID-19:
https://www.rm.dk/om-os/organisation/center-for-e-laering/kurser/hjemmedier-med-laringsindhold/covid19undervisningsmateriale
Links til Koncern HR's hjemmeside og FAQ om medarbejderforhold vedr. COVID-19:
Beslutning
Pernille Blach Hansen henviste til drøftelserne vedrørende COVID-19 på RMU-mødet den foregående uge. Der var ikke meget nyt at berette om fra ledelsesside siden sidst ud-over, at der er udmeldinger på vej omkring sommerferie og rejser til udlandet, og at der ønskes udarbejdet fælles retningslinjer for ansattes deltagelse i kurser og uddannelse samt konferencer og større faglige møder for resten af 2020.
Anders Kjærulff orienterede indledningsvist om den læringstilgang, som tilrettelægges på tværs af organisationen. På ledelsesniveau er det meget vigtigt at være observerende og nysgerrig i forhold til den læring, der sker i hele organisationen. Drøftelserne i koncernledelsen har indtil videre været koncentreret om to spor:
1) Hvad skal der til, for at vi som en robust organisation kan klare kritiske situationer?
2) Et fremadrettet perspektiv: Hvordan ser vi på det "nye normale"? Hvad har virket godt, og hvad kunne vi tænke os at tage med videre?
Der nedsættes en gruppe, som skal arbejde videre med at uddrage læring. På sidste møde i koncernledelsen var man inde på en række punkter, som er vigtige at få med i arbejdet.
a) Udarbejdelse af en beredskabsplan/pandemiplan
b) Det tværregionale samarbejde
c) En hurtig uddannelses- og omstillingsproces
d) Trivsel og rekruttering
e) Det politiske niveau
f) Det nationale niveau
Pernille Blach Hansen opsummerede, at der skal uddrages læring både i forhold til beredskabssituationen og i forhold, hvad vi gerne vil tage med os fremadrettet. Det er vigtigt, at vi har involverende evalueringsprocesser og samtidigt, at det ikke bliver for store og langvarige fælles processer. Regionen er i gang med at udforme et undersøgelsesdesign, så vi kommer hele vejen rundt.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Dialog har været meget vigtig i denne proces. På Aarhus Universitetshospital er der afholdt hyppige møder i bl.a. HMU og mellem hospitalsledelsen og FTR. Som sidegevinst er vi blevet superbrugere til virtuelle møderum. Nu er den fysiske relationsside også blevet vigtig. Vi er udfordret i klinikken på, hvor mange man må forsamles.
• Fantastisk så hurtigt sundhedsvæsenet har omstillet sig. Der bør i evalueringen skelnes mellem, hvor hurtigt der blev lukket ned og perioden bagefter, hvor "det nye blev det normale". Der har der været en hel anden træghed i perioden efter nedlukningen omkring vilkår og involveringsprocessen mv., som stadig fylder meget - både i den lokale og regionale dialog.
• Uanset hvor vi er, så vil vi gerne lære af det her, fordi det har fungeret. Det er vigtigt at huske, at det er én sygdom og én situation, som man har forholdt sig til. Medarbejderne har accepteret og været i det, fordi det var det bedst mulige, men det betyder ikke, at man kan bruge det fremadrettet. Det her er noget andet end den faglighed, som skal være i dagligdagen.
• Aktiviteten er øget fra 80 til 90 pct. Vi skal lige nu passe rigtig godt på personalet og ikke pace dem frem. Der er behov for gennemsigtighed i forhold til, hvad er almindelig drift, og hvad er afvikling af aktiviteter, som vi ikke har nået. Hvad relaterer sig til COVID-19, og hvad handler om fx planlagte besparelser?
• Der er enighed om, at en del af personalet er slidte og har behov for sommerferie, og at vi skal passe på dem. Der er andre dele af organisationen, hvor man glæder sig til at kunne komme i gang igen. Vi har begge situationen og skal navigere klogt imellem dem. Den økonomiske side af sagen i forhold til COVID-19 vil blive behandlet under punktet om økonomi.
• Der er COVID-19 bagudrettet og fremadrettet. Der er behov for transparens fremadrettet. Det går ikke at presse citronen yderligere. Det er ikke i orden. Personalet forsøger virkelig at medvirke til gode patientforløb.
• I koncernledelsen er der talt om, at hospitalerne er forskellige steder. Nogle vil gerne vente med yderligere aktiviteter til efter sommerferien, fordi deres personale er slidte, mens andre har afdelinger, som meget gerne vil i gang. Vi skal finde den hårfine balance både planlægningsmæssigt og kommunikativt, og det er svært, da situationen ikke er den samme.
• Det er virkelig en vanskelig linedans. Forstår godt følelsen – den oplevelse har mange sikkert. Vores dilemma er, at mange er trætte i vores organisation, og det anerkender vi. Samtidig er vi også nødt til at anerkende, at regeringen og Danske Regioner har lavet en aftale, hvor vi har en opgave, som vi skal løse i 2. halvår 2020. Det er den rammesætning, der er, og som vi må acceptere. Vi vil gerne have en god dialog i HMU om, hvordan vi gør.
• Der er forskel på hospitalerne, og derfor vil det være godt at bringe det hjem til drøftelse i egne rækker og eget HMU. Det skal balanceres i forhold til de forskellige ønsker, behov og forventninger til, hvordan efteråret skal se ud.
• Lige nu er vores fokus at sikre os, at vi kommer på normalt niveau både ambulant og operativt. Vi er i øjeblikket ikke i gang med at håndtere efterslæb, men at komme på normalt niveau og ikke oparbejde yderligere efterslæb. Til efteråret ser vi ind mod, hvordan vi kan forberede os på 1. januar, hvor behandlingsrettighederne genindføres fuldt ud igen.
• Er det muligt at få et overblik over, hvor meget vi reelt set skal afvikle i 2020? Langt de fleste er ved at være slidte. Vi bør lade dem, der har overskuddet, levere uden pres. FEA-aftaler bør igen aktiveres.
• Der er melding fra FTR for lægesekretærerne på Aarhus Universitetshospital om, at de også er meget pressede. Der har været mange aflysninger og vrede patienter og pårørende, som ikke kan forstå aflysningerne, og at de pårørende ikke må komme ind på hospitalet. Det har forstyrret meget. Derudover er de også kommet bagud med at skrive.
• Vi har ikke præcist billede, men vi har et meget stort aktivitetsefterslæb. Vi har udsat over 10.000 operationer i perioden, og der er indkommet ca. 40.000 henvisninger færre end, hvad vi plejer at få. Det kan betyde, at færre skal opereres, men det kan også betyde, at de 40.000 kommer på et andet tidspunkt. Vi skal holde vores egne udfordringer op imod de økonomiske udfordringer, vil vi få, hvis vi får et stort aktivitetsefterslæb i 2021, som privathospitalerne vil kunne overtage.
• Jørn Mørup oplyste, at signalet i forhold til, hvad vi gør, hvis vi skal have skruet op for aktiviteten, er, at vi regner med at bruge de aftaler, som har været brugt tidligere. Det vil være lokalt, at man tager stilling til, hvilke redskaber der skal benyttes for at få løst opgaven.
• Jørn Mørup oplyste endvidere, at vejledningerne fra myndighederne vedrørende ferie og rejser ikke har ændret sig ret meget siden starten på coronakrisen.
Det korte budskab er, at man skal holde sig til at rejse til de lande, hvor myndighederne siger, at det er ok. Hvis man rejser til lande i "orange eller rød" kategori, risikerer man at komme i karantæne. Karantæne i forbindelse med hjemrejse fra "orange eller røde lande" er for egen regning og risiko. Vi er i gang med via Sundhedsstyrelsen at få afklaret, om testmulighederne eventuelt kan "frikende" medarbejderne for smitte, så de kan komme på arbejde, og om der er behov for en fælles linje regionerne imellem. I Region Midtjylland vil der blive lagt relevante spørgsmål/svar på intranettet om ferie og rejser. Det korte budskab er, hold jer til at rejse til lande, hvor myndighederne siger, at det er ok.
Link til FAQ om ferie: https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/retningslinjer/medarbejderforhold-i-forbindelse-med-coronavirus/faq---feriesporgsmal/
Pernille Blach Hansen orienterede om, at koncernledelsen samme eftermiddag skulle se på nogle fælles retningslinjer for, hvad man gør i resten af 2020 i forhold til ansattes deltagelse i kurser og uddannelse samt konferencer - med henvisning til beslutningen tidligere i corona-perioden om at bremse helt op. Retningslinjerne vil efterfølgende blive sendt til RMU til hurtig skriftlig kommentering.
Ditte Hughes orienterede uddybende om de retningslinjer, som koncernledelsen skulle drøfte om eftermiddagen. Vi vil gerne understøtte, at vi til enhver tid skal prioritere dygtige og kompetence medarbejdere til at løse nuværende og fremtidige opgaver. Den opmærksomhed havde vi også, da vi lukkede ned for alle generelle kurser. Vi lægger op til at lave nogle retningslinjer for kurser, uddannelse og konferencer for resten af 2020. Hensigten er, at vi fortsat skal have de nødvendige kompetencer til at kunne løse opgaverne, men at der ikke er nogen som fx rejser til konferencer i udlandet. Hensigten er at få en fælles linje i hele regionen.
Anja Laursen oplyste, at i forhold til de medarbejdere, som har været smittet med CO-VID-19, så hører DSR desværre, at en del får symptomer igen og blive sygemeldt med ekstrem hovedpine, træthed mv. Det er i flere omgange drøftet, hvorvidt det skal an-meldes som en arbejdsskade allerede i første omgang med smitte med COVID-19 eller ej. Det giver nogle udfordringer, at det er registreret i det interne system fremfor som en arbejdsskade i forhold til sygefravær og sygedagpengerefusion. Hun opfordrede til, at man som region ser på det igen.
Jørn Mørup oplyste, at man kender problemstillingen, idet lønsystemet åbner op for enten at indberette et fravær som et covid-relateret fravær eller et fravær, som relaterer sig til en arbejdsskade. Kombinationen af de to kan ikke registreres. Han har ikke hørt, at man mister dagpengerefusion, men at vi skal have en kontakt til kommunen efterfølgende og orientere om, at det er en arbejdsskade. Regionen gik i øvrigt over til at anbefale medarbejderne at anmelde COVID-fravær som en arbejdsskade og har fået over 200 anmeldelser.
Konklusion
Orienteringen om status blev taget til efterretning, og mødedeltagerne fortsatte drøftelserne fra det ekstraordinære RMU-møde 26. maj 2020 om, hvordan medarbejdere og ledere har oplevet den hidtidige periode med COVID-19.
Der vil blive skrevet til RMU angående det omtalte udkast til retningslinjer vedrørende deltagelse i uddannelsesaktiviteter i resten af 2020.
4. Status vedr. økonomien i forhold til budget 2021 (kl. 10.20-10.50 - 30 min)
Resume
Der vil på mødet blive givet en status vedr. økonomien og Økonomiaftale 2021, og herunder en orientering om status vedrørende Finanslovsmidler 2020 til psykiatrien.
Det indstilles,
at | der gives en orientering vedr. økonomien i forhold til budget 2021. |
Sagsfremstilling
Der vil på mødet blive givet en status vedr. økonomien og Økonomiaftale 2021, og herunder en orientering om status vedrørende Finanslovsmidler 2020 til psykiatrien.
Der vil være et kort oplæg af koncerndirektør Anders Kjærulff/økonomidirektør Mette Jensen.
Økonomiaftalen mellem Danske Regioner og regeringen om regionernes økonomi 2021 blev indgået 29. maj 2020. Økonomiaftalen, pressemeddelelse og Aftale om National plan for genindførelse af patientrettighederne til hurtig udredning og behandling blev mailet til RMU 2. juni og er vedlagt.
Beslutning
Anders Kjærulff orienterede om, at regionerne samlet set har fået et løft på 1,3 mia. kr. med økonomiaftalen for 2021. Det betyder et råderum på knap 270 mio. kr. for Region Midtjyllands vedkommende. Der bliver regnet på bloktilskuddet i øjeblikket, og udfaldet af fordelingen kan få ret stor betydning for regionen.
Region Midtjylland er særligt udfordret på stigende medicinudgifter, stigende udgifter på praksisområdet, tjenestemænd, lægelige uddannelser mv. Derudover var der i budgetforliget for 2020 ønske om at løse de resterende udfordringer på Aarhus Universitetshospital med ca. 60 mio. kr.
Der er i aftalen givet næsten 3,1 mia. kr. til regionerne til kompensation for COVID-19-udgifter, hvoraf det meste er til værnemidler.
Med hensyn til anlæg får Region Midtjylland en andel på 755 mio. kr. ud af de i alt 3,5 mia. kr., som er givet til området. Regionens andel af kvalitetsfondsmidler bliver kun på 215 mio. kr., fordi vi er så langt fremme med byggerierne.
Teknologibidraget reduceres til 400 mio. kr. årligt til arbejdet med effektiviseringer, og der sker en reduktion af udgifter til konsulentydelser på 100 mio. kr.
I forhold til Regional Udvikling er der i 2021 tale om en videreførelse af udgiftsrammen fra 2020.
På socialområdet er der en særlig udfordring, idet regeringen ikke er interesseret i at give kompensation i forhold til covid-udgifterne. Det betyder, at udgifterne skal flyttes over på taksten eller der skal laves kompenserende besparelser.
Vi får dækket vores udgifter i forhold til COVID-19 i 2020, men der står ikke noget i aftalen om dækning af covid-udgifter i 2021. Nu kommer så arbejdet med at finde ud af, hvordan vi opgør disse udgifter. Vi håber på nogle pragmatiske afregningsløsninger.
Hovedbudskabet er, at det vurderes at være en ok aftale i forhold til at få dækket ekstraudgifter til COVID-19 i 2020. I forhold til almindelig drift er der udfordringer, idet fx de stigende medicinudgifter alene forventes at overstige de tilførte midler. Vi håber at kunne få enderne til at hænge sammen. Når vi har nogle mere præcise tal deles de med RMU.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Bekymring i forhold til stigende aktivitet på privathospitaler og underminering af det offentlige sundhedsvæsen. Hvordan sikrer vi, at det ikke sker? Som et led i økonomiaftalen er der genindført patientrettigheder for somatikken pr. 1. januar og psykiatrien 1. september 2021. Det synes at være tidligt. Ingen ved, hvad der sker efter 1. januar 2021. Vi ved ikke, hvor mange der vil søge over i det private regi.
• Godt, at covidudgifterne dækkes. Der har været bekymringer mht. finansieringen af den ekstra private rengøring på Aarhus Universitetshospital, og hvor regningen skulle lande.
• Covid-midler er ikke bundet til, om det er privat eller offentligt ansatte, der udfører opgaven.
• Det, der står i økonomiaftalen under bullit 6 om mere personale i sundhedsvæsenet, er kendt stof. Der savnes mere om, hvad man har tænkt sig at gøre ved det. Det virker lidt uambitiøst.
• Region Midtjylland har været med i det arbejde, der er lavet omkring taskforce. Det er nogle intentioner, som vi bakker op om. Der er stort fokus på social- og sundhedsassistenterne samt sygeplejersker. Vi skal sørge for gode uddannelsesforløb for social- og sundhedsassistenterne og tilsvarende for de sygeplejestuderende.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning.
Bilag
5. Præsentation og drøftelse af hovedbudskaber i Arbejdsmiljøredegørelse 2019 og fremtidigt fokus (kl. 10.50-11.20 - 30 min)
Resume
Ifølge MED- og Arbejdsmiljøaftalen for Region Midtjylland skal RMU én gang årligt drøfte status på arbejdsmiljøområdet på baggrund af den årlige arbejdsmiljøredegørelse. RMU besluttede i juni 2016 at fortsætte med de 3 strategiske fokusområder (Sundhed og trivsel, Ergonomi og forflytning samt Ulykkesforebyggelse) for perioden 2017-2019 med mulighed for årligt at justere underpunkterne. I forbindelse med de årlige arbejdsmiljødrøftelser i 2019 blev det besluttet at fortsætte med de samme 3 fokusområder i 2020.
Arbejdsmiljøredegørelse 2019 er en elektronisk udgivelse, der giver overblik over arbejdsmiljøarbejdet i Region Midtjylland.
Det indstilles,
at | hovedbudskaberne i Arbejdsmiljøredegørelse 2019 kan kommenteres og drøftes, og |
at | RMU med afsæt i redegørelsen, samt input fra den årlige arbejdsmiljødrøftelse med HR-/Personalechefkredsen og arbejdsmiljøkoordinatorer den 27. maj 2020, beslutter fokus for arbejdsmiljøindsatsen i 2021 med afsæt i anbefalingerne i vedlagte notat. |
Sagsfremstilling
Ifølge MED- og Arbejdsmiljøaftalen for Region Midtjylland skal RMU én gang årligt drøfte status på arbejdsmiljøområdet på baggrund af den årlige arbejdsmiljøredegørelse.
Formålet med drøftelsen er at skabe grundlag for at retningssætte Region Midtjyllands fremadrettede forebyggelsesindsats ved at se bagud på data og viden om, hvor organisationen har særlige udfordringer inden for arbejdsmiljø samt inddrage viden om tiltag, der er lykkedes særlig godt.
RMU besluttede i juni 2016 at fortsætte med de 3 strategiske fokusområder (Sundhed og trivsel, Ergonomi og forflytning samt Ulykkesforebyggelse) for perioden 2017-2019 med mulighed for årligt at justere underpunkterne.
I forbindelse med de årlige arbejdsmiljødrøftelser i 2019 blev det besluttet at fortsætte med de samme 3 fokusområder i 2020.
Arbejdsmiljøredegørelse 2019 er en elektronisk udgivelse, der giver overblik over arbejdsmiljøarbejdet i Region Midtjylland.
På baggrund af hovedpointerne fra redegørelsen, samt input fra den årlige arbejdsmiljødrøftelse med HR-/Personalechefkredsen og arbejdsmiljøkoordinatorer den 27. maj 2020, lægges der op til, at RMU beslutter fokus for arbejdsmiljøindsatsen i 2021 med afsæt i anbefalingerne i det vedlagte notat (notat med anbefalinger vedlægges efter mødet den 27. maj).
Redegørelsen bliver efterfølgende forelagt for direktionen den 23. juni 2020.
COVID-19 har medført et behov for at styrke fokus på at nedbringe risiko for smitte og forebygge sygefravær blandt de ansatte samt at fremme sundhed og trivsel under de mange akutte, ændrede og nye opgaver. Opgaverne i forbindelse med COVID-19 har medført et pres på organisationens ressourcer, og nogle steder også sat trivslen under pres.
På mødet vil der indledningsvist være en kort motivering af de anbefalede fremadrettede fokusområder.
Beslutning
(Jonna Pedersen, kontorchef, Fysisk Arbejdsmiljø, deltog under behandlingen af punktet).
Ditte Hughes præsenterede kort Arbejdsmiljøredegørelse 2019 og de anbefalede fokusområder for arbejdsmiljøindsatsen i 2021 med henvisning til den fremsendte Arbejdsmiljøredegørelse og baggrundsnotatet.
Det, som gennemsyrer regionens arbejdsmiljøarbejde, er, at vi er helhedsorienterede, systematiske og dataopmærksomme. I drøftelsen i dag vil vi i stedet for at gøre meget ud af, hvad vi gjorde i 2019, sætte fokus på de erfaringer, som vi har gjort i forbindelse med arbejdet med COVID-19.
Notatet er et referat af det, som arbejdsmiljøkoordinatorerne og HR-/Personalechefkredsen har drøftet og deres anbefalinger til, hvilke temaer vi kunne have fremadrettet. Vi plejer at have et overordnet tema med en række underpunkter, som de enkelte hospitaler skal have særligt fokus på. Vi foreslår denne gang temaerne sikkerhed, sundhed og trivsel, og at det er op til det lokale HMU at finde ud af, hvordan de ønsker at arbejde med disse i en erkendelse af, at der lokalt er mange forskellige udfordringer. Nogle skal fx flytte, nogle skal indhente det, som de er kommet bagud med, nogle har fokus på rekruttering, mens andre har mest fokus på sikkerhed såvel fysisk som psykologisk. Det skal lokalt sikres, at man får fokusområder med ind i de handleplaner, som de laver på HMU- og LMU-niveau.
Opsummering af bemærkninger, spørgsmål og svar:
• Går COVID-19 ind under "erhvervssygdomme", når det bliver anmeldt? Der tilbydes helbredssamtaler til nattevagter. Kun 98 har takket ja til en samtale. Tilbyder vi det forkerte? Har de eventuelt mere lyst til at få tilbudt en helbredsundersøgelse?
Der kunne ikke på stående fod svares på, om COVID-19 anmeldes som erhvervssygdom. Det er efterfølgende undersøgt. Alt anmeldes i AMS og vurderes af For-sikringsenheden. Praksis viser, at mange af anmeldelserne ikke falder under ulykkesbegrebet (en personskade forårsaget af en hændelse eller en påvirkning, der sker pludseligt eller inden for 5 dage), men betragtes som en erhvervssygdom – langsigtet påvirkning. Forsikringsenheden har en forventning om, at en stor del af anmeldelserne skal behandles som en erhvervssygdom og dermed skal oversendes til AES (Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring).
Vi er lovgivningsmæssigt forpligtet til at tilbyde helbredssamtaler. Vi har tilbud om individuelle samtaler og gruppesamtaler. Om vi skal have helbredsundersøgelser er et helt andet spørgsmål. For en uddybning kan henvises til "Et godt liv med natarbejde" med gode råd til dem, der arbejder om natten. Link: https://www.rm.dk/siteassets/om-os/organisation/koncern-hr/fysisk-arbejdsmiljo-horsens/ny-hjemmeside/natarbejde/et-godt-liv-med-natarbejde-25.04.2013.pdf)
• Vi har tidligere kunnet følge personalepsykologordningen i forhold til niveauet, og de tal er ikke længere med. Det er interessant at se, hvordan udviklingen er.
• Det er korrekt, at personalepsykologordningen ikke længere er med i redegørel-sen. Det ses som en særlig ordning, der ikke ligger direkte i det psykiske ar-bejdsmiljø. Personalepsykologordningen har tidligere været på RMU som særskilt punkt. Der kan fint gives en status om ordningen på et kommende RMU-møde.
• Det er fornuftigt at ændre retning og få et andet fokus i 2021, og det er fornuf-tigt, at det er det enkelte HMU, der er med til at tale ind i, hvordan man ønsker at arbejde med tingene lokalt.
• Der er en del medarbejdere, som har været covid-smittede. Er det adresseret i den fremtidige arbejdsmiljøindsats? Hvad det gør ved arbejdsmiljøet, herunder sikkerheden og trygheden.
• Der er stor opmærksomhed omkring COVID-19. Det er bl.a. derfor, at vi trækker sikkerhed ind som selvstændigt fokusområde. Vi forventer, at man lokalt, alt efter hvad der er relevant, vurderer, hvad der skal være særlig opmærksomhed på. COVID-19 rækker også ind i sundhed, da det også er en sundhedsrisiko, når vi går på arbejde og risikerer at blive syge.
• Pernille Blach Hansen foreslog, at der i det materiale, som sendes ud lokalt, er ekstra fokus på, hvordan vi får covidvinklen beskrevet, så alle er op-mærksomme på at få struktureret tilbuddene, og at vi også får indhentet erfaringer på tværs.
• Det er godt, at covid-vinklen er med i arbejdsmiljøfokus 2021. Der lægges op til at håndtere det lokalt, men netop de store forskelle i tilgang har fru-streret rigtig meget. Det har skabt meget stor usikkerhed og utryghed blandt det kliniknære personale. Der er noget, som bør styrkes regionalt - og også nationalt.
• Vores hygiejneorganisation har set på, hvordan vi skal gøre i forhold til værnemidler, som nok er det, der mest tænkes på her. Der er ikke tvivl om, at der har været forskelligheder. Det har vi talt meget om i koncernle-delsen og krisestaben. Vi er fx i gang med at lave fælles retningslinjer om hygiejne i forhold til rengøring. Vi arbejder med, at der er noget, som skal være fælles, og så er der en række ting, som kun kan løses lokalt, fordi der er forskellige vilkår. Vi skal lave det, som er nødvendigt og tilstrækkeligt i fællesskab og se på, hvad der ligger i det lokale råderum.
• Taler vi forbi hinanden her? I forhold til arbejdsmiljøfokus 2021 ligger CO-VID-19 under sikkerhed og sundhed. Er det tilstrækkeligt eller bør COVID-19 stå som et selvstændigt fokusområde?
• Bekymringen er, at det ikke alene kan lægges ud til håndtering lokalt på arbejdspladserne – det er en regional udfordring i fællesskab. Et er vær-nemidler, noget andet er tryghed og sikkerhed. Det handler også om at håndtere de konkrete opgaver fagligt. Vi har set, at der har været forskellig håndtering lokalt og også afledte konsekvenser her. Den situation skal vi så vidt mulig undgå at komme til at stå i igen.
• Vi er i gang med at lave en pandemi-beredskabsplan. Nogle af tingene skal vi måske håndtere i den sammenhæng, så vi allesammen ved, hvad vi skal gøre i tilfælde af en pandemi, herunder COVID-19. Derudover er der også nogle ting, som vi gør mere lokalt. Med denne skelnen undgår vi, at alt ikke bliver COVID-19, da vi jo også har en ganske almindelig arbejdsmiljøop-mærksomhed.
Konklusion
Der var tilslutning til, at arbejdsmiljøfokus for 2021 bliver sikkerhed, sundhed og trivsel. COVID-19 skal fremhæves. I resten af 2020 har vi særlig opmærksomhed på COVID-19 under de nuværende fokusområder for arbejdsmiljøindsatsen.
Lige nu, hvor vi er i gang med at fremhæve læring, udarbejde rengøringsstandarder og meget andet, kan det være uklart, om vi får samlet alle "covid-bolde" op de rigtige steder. Efter sommerferien vil der komme et punkt om covid-opfølgning, hvor vi bl.a. kan vurdere, om vi har fået "bundet de rigtige sløjfer" i forhold til opfølgningen på de rejste problemstillinger omkring sikkerhed, værnemidler mv.
Bilag
6. Scenarier vedr. arbejdsmiljøkonference 2020: Sundhed og trivsel (kl. 11.20-11.25 - 5 min)
Resume
Der vil blive orienteret om overvejelserne om enten at gennemføre, udsætte eller aflyse Arbejdsmiljøkonference 2020, og der vil blive lagt op til kort at drøfte dette.
Det indstilles,
at | det kort drøftes, om der skal arbejdes videre efter at gennemføre, udsætte eller aflyse Arbejdsmiljøkonference 2020. |
Sagsfremstilling
På mødet orienteres kort om overvejelserne om enten at gennemføre, udsætte eller aflyse Arbejdsmiljøkonference 2020, og der vil være mulighed for at drøfte dette.
Beslutning
Ditte Hughes konstaterede, at udover at der ikke med de eksisterende retningslinjer er mulighed for at samles så mange som normalt, så vurderes det heller ikke at være hensigtsmæssigt at mødes over 800 personer til efteråret i Herning. I stedet for vil man gerne tilbyde noget fælles på tværs på arbejdsmiljøområdet som fx kan være webinarer, sessioner, portaler, actioncards og inspirationsmateriale mv. til, hvordan man lokalt kan arbejde i de enkelte arbejdsmiljøgrupper. Det har også været drøftet at udskyde konferencen til fx februar, men ingen ved, hvordan situationen ser ud til foråret. Planen er således, hvis RMU nikker hertil, at erstatte Arbejdsmiljøkonference 2020 med nogle andre tilbud, som alle kan tilgå.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Når vi ikke kan samle 800 mennesker, er det en god idé at erstatte konferencen med noget andet. Når vi melder ud herom, bør der være en stor opfordring til alle arbejdspladser om at afsætte ekstra ressourcer til arbejdsmiljøarbejdet, da det har været svært at komme til at arbejde med arbejdsmiljøet under covid.
• Det bør ikke være et tilbud, som man kan tilgå i sin fritid eller når der er god tid. Vi bør afsætte ressourcer til, at arbejdsmiljøgrupperne får tildelt tid hertil, så det ikke bliver tilfældigheder, der kommer til at styre tingene.
Konklusion
Der var opbakning til det skitserede forslag. Man vælger lokalt, hvad man har behov for at fokusere på, da der allerede er meget arbejdsmiljøarbejde på de enkelte HMU-områder. Vi vil i vores kommunikation være opmærksomme på, at der skal være mulighed for tid til at prioritere at arbejde med de tilbud, der meldes ud.
7. Valg til bestyrelsen for Feriefonden for Region Midtjylland (kl. 11.25-11.30 - 5 min)
Resume
Feriefonden for Region Midtjylland ledes af en bestyrelse, som udpeges af RMU. Der er valg til bestyrelsen hvert tredje år. Alle medlemmer af den nuværende bestyrelse på nær én har oplyst, at de gerne modtager genvalg.
Det indstilles,
at | henholdsvis medarbejdersiden og ledelsessiden i RMU forud for mødet indstiller henholdsvis seks og fire kandidater til bestyrelsen, og |
at | RMU godkender de indstillede kandidater til bestyrelsen. |
Sagsfremstilling
(Punktet er overført fra det aflyste RMU-møde 16. april 2020).
Ifølge Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, "vælges bestyrelsen hvert tredje år i maj måned. Genvalg kan finde sted". Sidste valg skete på RMU-mødet 28. april 2017, og der skal således ske nyvalg af bestyrelsen senest i maj måned 2020.
Bestyrelsen holder 4 møder årligt i februar, juni, september og november. Møderne afholdes typisk fredag formiddag. Ud over møderne er der en årlig heldags besigtigelsestur.
Det fremgår af Feriefondens vedtægter § 3, stk. 1, at bestyrelsen består af 10 medlemmer. Af § 3, stk. 2, fremgår endvidere, at seks medlemmer indstilles af medarbejdersiden og fire indstilles af ledelsessiden i RMU. Medlemmerne af bestyrelsen skal være ansat i Region Midtjylland og må ikke være under konkurs eller være skyldig i en handling, som gør pågældende uværdig.
På denne baggrund bedes RMU foretage nyvalg til bestyrelsen for samtlige medlemmer til bestyrelsen.
Alle medlemmer af den nuværende bestyrelse på nær Alma Jensen har oplyst, at de gerne modtager genvalg.
Bestyrelsen har bestået af:
Fra ledelsesside: Michael Jensen, Lasse Plougstrup Hansen, Anders Bjært Sørensen og Hans Henrik Christensen.
Fra medarbejderside: Peter Hansen, Alma Jensen, Sven Åge Braae, Kirsten Ægidius, Gitte Nielsen, og Aage Kleppe-Hansen.
Konstituering samt stilling og ansættelsessted fremgår af bilaget med bestyrelsens sammensætning.
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede indledningsvist om ledelsens overvejelser om begrænsning af den samlede funktionsperiode i Feriefondens Bestyrelse. Peter Hansen vil bringe overvejelserne med tilbage til bestyrelsen.
Både medarbejder- og ledelsesside havde indstillet genvalg af de siddende medlemmer med undtagelse Alma Jensen fra medarbejderside, som ikke ønskede at stille op igen. Fra medarbejderside indstillede man i stedet Vibeke Bak. Der var ingen bemærkninger hertil, og de blev således genvalgt/valgt.
Konklusion
Der var genvalg til både medarbejder- og ledelsesside med undtagelse af Alma Jensen fra medarbejderside, som i stedet indstillede Vibeke Bak, som blev valgt på mødet.
Bilag
8. Orientering om retningslinje vedrørende patienters fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner (kl. 11.30-11.45 - 15 min)
Resume
Der er udarbejdet et udkast til en regional retningslinje vedrørende patienters fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner (vedlagt).
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
(Punktet er overført fra det aflyste RMU-møde 16. april 2020).
Der er udarbejdet et udkast til en regional retningslinje vedrørende patienters fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner (vedlagt). I forbindelse med dette arbejde har Juridisk Kontor rettet henvendelse til Sundheds- og Ældreministeriet med henblik på at få afklaret, hvorvidt besvarelse af spørgsmål nr. S 1446, som blev stillet til ministeren for Sundhed og Forebyggelse den 20. februar 2009 stadig må anses for at være gældende. Sundheds- og Ældreministeriet har bekræftet, at svaret stadig er gældende, og retningslinjerne er følgelig udarbejdet på baggrund af dette svar, som vedlægges til orientering.
Svaret indebærer, at:
Et hospital i forbindelse med arbejdstilrettelæggelsen på afdelingen må tage behørigt hensyn til rimeligt begrundede ønsker hos enkelte patienter om ikke at blive behandlet af en nærmere bestemt sundhedsperson. Kan der imidlertid ikke umiddelbart tilbydes behandling ved en anden sundhedsperson, må patienten orienteres om sine muligheder for at benytte det frie sygehusvalg, og i givet fald tilbydes viderevisitering til et andet hospital efter patientens ønske.
I tilfælde, hvor afvisning af at blive behandlet af en bestemt sundhedsperson ikke er rimeligt begrundet, vil hospitalet kunne afvise at skulle ændre i arbejdstilrettelæggelsen for at blive i stand til at tilbyde patienten behandling ved anden sundhedsperson. Hospitalet må da i stedet tilbyde patienten viderevisitering til et andet hospital efter reglerne om frit sygehusvalg.
Er patienten akut syg, og kræves der øjeblikkelig indsats, er hospitalet forpligtet til at tilbyde behandling ved en anden sundhedsperson, også i det tilfælde hvor patientens afvisning ikke er rimeligt begrundet. Er det ikke muligt at tilbyde behandling ved en anden sundhedsperson, og fastholder patienten sin afvisning, må patienten tilbydes akut viderevisitering til et andet hospital efter reglerne om frit sygehusvalg, og orienteres om de eventuelle risici dette kan indebære.
Beslutning
Signe Holmberg Panduro, specialkonsulent, cand.jur., Regionssekretariatet, deltog under behandlingen af punktet).
Pernille Blach Hansen orienterede kort om, at der er udarbejdet et udkast til en regional retningslinje vedrørende patienters fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner og henviste til det vedlagte materiale.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Der er sket ændringer i teksten, men det vi påtalte i sin tid, står der fortsat: "I tilfælde, hvor patientens ønske om ikke at blive behandlet af en stemt sundhedsperson ikke er rimeligt begrundet, vil hospitalet kunne afvise at skulle ændre i arbejdstilrettelæggelsen for at blive i stand til at tilbyde patienten behandling ved anden sundhedsperson" (2. nederste afsnit side 1). Det, at der står, at man vil kunne afvise, får nærmest den modsatte effekt, sådan at hovedreglen bliver, at man faktisk retter i arbejdstilrettelæggelsen. Der ønskes en skarpere formulering, så det fremstår helt klart, at det vil være en særundtagelse at ændre i arbejdstilrettelæggelsen, og at vi ikke tolererer denne form for diskriminering.
• Der ønskes en formulering i retning af, at "i tilfælde, hvor patientens ønske om ikke at blive behandlet af en bestemt sundhedsperson ikke er rimeligt begrundet, vil hospitalet som udgangspunkt afvise at ændre i arbejdstilret-telæggelsen".
• Det bør italesættes på de enkelte hospitalsenheder, at vi følger denne ret-ningslinje, og vi bør være helt skarpe på, hvad der tolereres, og hvad der ikke tolereres, sådan at alle medarbejdere er opmærksomme på det og kan hjælpe hinanden. Det kan være svært for den enkelte i situationen at sige fra, men det hjælper, hvis kolleger bakker op.
• På medarbejdersidens formøde blev det drøftet, at man burde have samme tilgang, som regionen har i forhold til vold, trusler og chikane. I politikken står der, at i Region Midtjylland er vold og krænkende handlinger uaccep-table. Det samme burde slå igennem i retningslinje om fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner. At afvigelse er den sjældne tilgang.
• Der blev opfordret til at oprette en VTC, hvis man oplever, at patienters ønske om ikke at blive behandlet af en bestemt sundhedsperson ikke er rimeligt begrundet, dels for at få et overblik over omfanget og dels for at kunne arbejde systematisk med det.
Konklusion
Det juridiske i forhold til, hvorvidt svaret fra ministeren for Sundhed og Forebyggelse i 2009 fortsat er gældende, er afklaret, men der fremkom på mødet flere principielle bemærkninger om, at vores tilgang bør "vendes om". Det blev besluttet at revidere udkastet til retningslinje på baggrund bemærkningerne og drøfte retningslinjen igen på et kommende RMU-møde. Karin Vestergaard og Lene Thorbjørnsen blev udpeget som sparringspartnere for RMU i forhold til at revidere retningslinjer.
Bilag
9. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 11.45-11.55 - 10 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´erne mv. Forslag til fremtidige emner/temadrøftelser drøftes kort.
Det indstilles,
at | det aftales, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv og |
at | eventuelle forslag til fremtidige emner/temadrøftelser præsenteres kort. |
Sagsfremstilling
Det aftales, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv.
Der vil være mulighed for at fremsætte forslag til fremtidige emner/temadrøftelser.
Beslutning
Der kommunikeres om følgende fra dagens møde:
• RMU fik en orientering om den læringstilgang, som man tilrettelægger på tværs af organisationen i forlængelse af corona-situationen. Koncernledelsen er i gang med at udarbejde fælles retningslinjer for deltagelse i uddannelse, kurser og kon-ferencer i resten af 2020. Med hensyn til ferie og rejser er det korte budskab, at man skal holde sig til at rejse til de lande, hvor myndighederne siger, at det er ok. Der vil blive lagt en række relevante spørgs-mål/svar på intranettet om ferie og rejser. Link: https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/retningslinjer/medarbejderforhold-i-forbindelse-med-coronavirus/faq---feriesporgsmal/
• RMU fik en status vedrørende økonomien og Økonomiaftale 2021. Regionerne har samlet set har fået et løft på 1,3 mia. kr. i 2021. Det betyder et råderum på knap 270 mio. kr. for Region Midtjyllands vedkommende. Der bliver pt. regnet på blok-tilskuddet, og udfaldet af fordelingen kan få ret stor betydning for Region Midtjyl-land. Der er i aftalen givet næsten 3,1 mia. kr. til regionerne til kompensation for COVID-19-udgifter. I forhold til almindelig drift er der udfordringer, idet fx de sti-gende medicinudgifter alene forventes at overstige de tilførte midler.
Forslag til budget 2021 (budgetnotat, der er materiale til regionsrådets 1. behandling) forventes fremsendt til ledelsesområderne med henblik på drøftelse i HMU'erne og eventuel afgivelse af høringssvar henholdsvis 6. august og 17. au-gust. Frist for høringssvar fra HMU'erne til 2. behandlingen af budget 2021 er 31. august 2020 kl. 12.00.
Link til budgetplan med tidsplanen for inddragelse af MED-systemet: https://www.rm.dk/api/NewESDHBlock/DownloadFile?agendaPath=%5C%5CRMAPPS0221.onerm.dk%5CCMS01-EXT%5CESDH%20Data%5CRM_Internet%5Cdagsordener%5Cregionsraadet%202020%5C25-03-2020%5CAaben_dagsorden&appendixId=267337
• Arbejdsmiljøredegørelse 2019 blev kort præsenteret og drøftet. Der var tilslutning til, at arbejdsmiljøfokus for 2021 bliver sikkerhed, sundhed og trivsel. Det bliver op til det lokale HMU at finde ud af, hvordan de ønsker at arbejde med fokusområderne.
• Der var opbakning i RMU til ikke at afvikle Arbejdsmiljøkonference 2019 på grund af corona-situationen, men i stedet tilbyde en række andre fælles tilbud. Man vælger lokalt, hvad man har behov for at fokusere på. Der opfordres til, at der skal være mulighed for tid til at prioritere at arbejde med de tilbud, der meldes ud.
• RMU drøftede udkast til retningslinje vedrørende patienters fravalg af behandling fra bestemte sundhedspersoner. Det blev besluttet at revidere udkastet til retningslinje på baggrund bemærkningerne på mødet og drøfte retningslinjen igen på et kommende RMU-møde.
• RMU fik en orienteret om, at byggeriet af DNV-Gødstrup er forsinket. Hvad forsinkelserne på byggepladsen betyder for den planlagte ibrugtagning af hospitalet, inklusive de afledte konsekvenser for flyttetidspunktet, får regionsrådet en status på til oktober.
Konklusion
Der kommunikeres til HMU'erne om hovedbudskaber fra dagens møde.
10. Gensidig orientering, eventuelt og evaluering af mødet (kl. 11.55-12.00 - 5 min)
Beslutning
Byggeriet i Gødstrup
Poul Michaelsen orienterede om, at der kom en pressemeddelelse om tidsplanen for byggeriet i Gødstrup samme formiddag. Tidsplanen, som man hidtil har arbejdet efter, tilsagde, at byggeriet ville være færdigt efter sommerferien, hvorefter man ville gå i gang med aktivering, og derefter indflytning i 1. kvartal 2021. Tidsplanen er imidlertid skredet. Byggeriet kommer til at bruge 2. halvår af 2020 på at gøre sig færdig, og det betyder, at vi er inde i 2021, før aktiveringen af huset kan starte. I det mest optimistiske scenarie flytter man inden sommerferie 2021, men ikke helt usandsynligt bliver det i 2. halvår 2021. Det er frustrerende for både personale og patienter. Vi gør alt, hvad vi kan for at holde fremdriften på byggeriet både juridisk og økonomiske incitamenter som dagbod, vildgift mv.
En yderligere konsekvens ved forsinkelsen er en økonomisk bet. I forhold til byggeprojektet kan forsinkelsen absorberes indenfor kvalitetsfondsprojektet, men i forhold til driftsøkonomien betyder en forsinket indflytning ca. 14 mio. kr. om måneden i tabte effektiviseringsgevinster og merudgifter.
Tina Ebler bemærkede, at det også berører psykiatriens indflytning, selvom deres byggeri er færdigt før. De er afhængige af hospitalsenheden i forhold til service, mad mv.
Der blev fra medarbejderside spurgt til, om det er fællesskabet, som betaler den dobbel-te husførelse eller hvordan udgiften tænkes absorberet? De 14 mio. kr. er fordelt med ca. 10 mio. på tabte effektiviseringsgevinster, og de sidste 4 er husleje og merudgifter til at være i to huse. Hvor pengene skal findes er et politisk spørgsmål. Der er indtil videre lagt op til, at det er hospitalet, som afholder langt de fleste af udgifterne.
Personaleprocesser ved opsplitning af Psykiatri og Social
Pernille Blach Hansen orienterede om, at hun samme dag havde sendt en mail til RMU om personaleprocesser ved opsplitning af Psykiatri og Social. Processen er justeret lidt, så den afventer regionsrådets beslutning, på baggrund af dialogen på sidste RMU-møde. Alle gode hensigter har været fulgt undervejs for at gøre processen så god og så rigtig som muligt og afveje de mange forskellige hensyn. Historisk set er disse processer kørt lidt forskelligt. Det vigtige er, at vi nu ser fremad og i fællesskab bakker op om den ju-sterede proces. Der er fortsat et udeslående i forhold til, hvad vi gør i forhold til lederdelen og indplacering. Hun orienterede om, at RMU-næstformandskabet var indkaldt til et møde herom den efterfølgende uge.
Det blev fra medarbejderside bemærket, at den udsendte procesplan virker presset. Hvis nogen af de berørte medarbejdere har behov for at komme med høringssvar, så skal det foregå på under et døgn. Det blev aftalt, at drøfte procesplanen igennem på mødet i RMU-formandskabet.