Abonnér
Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 18. december 2020 kl. 11:00
i Videomøde - opkaldsnummer meet.rm59@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-01-77-3-19

1. Mødedeltagere

Sagsfremstilling

Ledersiden

Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Anders Kjærulff (koncerndirktør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Claus Brøckner Nielsen, lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt - deltog tidligst fra kl. 12.30), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Claus Graversen (sygeplejefaglig direktør, Psykiatri og Social - deltager i stedet for Tina Ebler), Lone Winther Jensen (lægefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).


Medarbejdersiden

Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), Christina Thisted-Høeg (radiograf, RAR, Hospitalsenhed Midt), Heidi Glud Christensen (SOSU, FOA, Regionshospitalet Randers), Helle Larson (civilingeniør, IDA, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, DSR, Hospitalsenheden Vest), Jens Krag, (plejer, FOA, Psykiatri & Social), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Dbio, Hospitalsenhed Midt), Christine Kroer Nielsen (læge, AUH), Henrik Ørskov (sygeplejerske, DSR, Psykiatri og Social), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jør-gensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Ole Echers (konsulent, Regionssekretariatet), Mor-ten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens).


Afbud før mødet

Tina Ebler (direktør, Psykiatri og Social - Claus Graversen deltager i stedet for), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Jeanet Sønderskov Larsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Horsens).


Udtrådt af RMU siden sidste møde

Jacob Preben Gøtzsche (sygeplejerske, AUH) - Jeanet Sønderskov Larsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Horsens) er indtrådt i stedet for.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 11.00-11.05 - 5 min)

Resume

Dagsordenen og referat af RMU-mødet 10. september 2020 godkendes.

Det indstilles,

at dagsordenen og referat af det ordinære RMU-møde 10. september 2020 godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsordenen godkendes, og referat af det ordinære møde 10. september 2020 godkendes.


Referat af det ekstraordinære møde med RMU og faglige organisationer 2. december 2020 er vedlagt til orientering.

Beslutning

Henset covid-situationen blev det besluttet at prioritere dagsordenen således:


Pkt 3. COVID-19, der afsættes mere tid, ca. 75 min.

Pkt 4. Udkast til fødeplan, fastholder 15 min, hvis vi er i knaphed for tid efter COVID-19, så udarbejdes skriftligt høringssvar i stedet for.

Pkt 6. Godkendelse af 2 nye MEDudvalg, fastholdes uændret, 5 min.

Pkt 7. Orientering om forventet regnskab, fastholdes, 5 min.

Pkt 8. Lokal udmøntning infektionshygiejniske tiltag, udsættes til næste møde.

Pkt 9. Delpolitik om vold, krænkende handlinger, udsættes til næste møde.

Pkt 10. Orientering vedr. MinLog fastholdes, 10
min.

Pkt 11. Kommunikation, eventuelt, 5 min.


Dagsorden og referat af det ordinære videomøde 10. september 2020 blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

3. Status vedr. COVID-19 inkl. orientering vedr covid-testcentre (kl. 11.05-11.45 - 40 min)

Resume

Der gives indledningsvist en orientering om seneste nyt med hensyn til den aktuelle situation omkring COVID-19, og herunder en orientering vedrørende Covid-testcentrene. Der vil være mulighed for at kommentere og drøfte aktuelle problemstillinger.

Det indstilles,

at orienteringen om status vedrørende den aktuelle situation omkring COVID-19 tages til efterretning,


at orienteringen vedrørende Covid-testcentre tages til efterretning og


at RMU kommenterer/drøfter aktuelle problemstillinger.

Sagsfremstilling

På mødet gives der indledningsvist en orientering om status vedrørende den aktuelle situationen omkring COVID-19, herunder de aktuelle smittetal mv.


Der er fra medarbejderside fremsat ønske om, at der skal være en orientering vedrørende covid-testcentrene. Som udgangspunkt for orienteringen er der udformet et kort notat om, hvordan testcentrene er organiseret mv. samt tilbagemelding fra de enkelte hospitalsenheder (vedlagt som bilag).


Der orienteres om, hvordan pålagt test af medarbejdere i fritiden administreres og honoreres i henhold til arbejdstidsaftalerne/overenskomsterne. Vedlagt info til eventuel kommentering.


Der vil være mulighed for, at RMU på mødet kan kommentere/drøfte aktuelle problemstillinger.


Der henvises i øvrigt til referat fra det ekstraordinære møde om COVID-19 den 2. december med RMU og repræsentanter for de faglige organisationer.

Beslutning

Der blev holdt oplæg om status vedr. covid-situationen om forskellige emner efterfulgt af spørgsmål efter hvert oplæg.


Sundhedsområdet

Ole Thomsen orienterede om, at vaccinerne er på vej, men vi ved ikke præcist hvornår. Der er et begrænset antal vacciner i første fase, som er målrettet sårbare og udvalgte personalegrupper. Der kommer flere vacciner i januar, men vi må ikke forvente, at det vil have stor effekt i forhold til at forebygge belastningen på sundhedsvæsenet i starten.


På Sjælland forventer man at komme op på et niveau med patienter, som er over det, som man forestillede sig i foråret, hvilket skyldes det meget høje smitteniveau i Hovedstaden. Region Hovedstaden ligger højest, dernæst Sjælland efterfulgt af Midtjyl-land. De øvrige to regioner er mindre ramt. Der er drøftelser om, hvordan vi kan hjælpe hinanden på tværs.


Situationen er ikke truende. Vi kan p.t. godt rumme en del flere patienter, men med store omkostninger i forhold til, at flere medarbejdere må anmodes om at komme på arbejde i løbet af julen og først i det nye år. Vi gør alt, hvad vi kan for ikke at "tvinge" nogen, men det kan blive nødvendigt, hvis vi skal op på fuld kapacitet i niveau 3. Vi er ramt af både af covid, mange akutte patienter og meget sygdom blandt medarbejdere, hvilket giver stort pres på hospitalerne, som vi må forvente bliver endnu større. Væksten kommer med 2-3 ugers forsinkelse. Det er en kritisk situation, hvor der er aflyst meget planlagt aktivitet. Vi overvejer at aflyse endnu mere af den aktivitet, der ellers var planlagt til januar. Vi forventer at tage imod tilbud fra Region Nordjylland om at hjælpe med at tage sig af nogle intensive patienter.

I sommer var der en antistoftest af 18.000 medarbejdere. Vi planlagde efter en runde 2 for at se, om vi var blevet bedre til at skabe sikrere arbejdsvilkår for medarbejderne. Men vi er blevet i tvivl om, hvorvidt vi skal gøre det, da vi kan ikke nå det, inden vaccinationerne går i gang, og det er en betydelig ekstra opgaver, som er svær at håndtere. Hvad siger RMU til det?


Spørgsmål og bemærkninger:


  • Svært at se, hvad antistoftesten kan bruges til i forhold til at vurdere, om vi er blevet bedre til at beskytte de ansatte. Det vigtigste er nu at sørge for, at beredskaberne fungerer, så hvis det er en stor belastning, så bør det ikke gennemføres nu.


  • YL vil gerne bidrage hen over julen, men det er ærgerligt, at vi er lidt på bagkant i forhold til beredskabernes robusthed. Mange er trætte og ikke trygge ved covid-arbejdet. Det er ikke i nogens interesse at skulle tvinge nogen. Vi håber på gode regionale aftaler.


  • De biokliniske afdelinger kan ikke rumme opgaven med antistoftest nu oven i vagtplanen med "obs-covid og covid". Lige nu er patienternes behandling vigtigst, og der må kraftigt opfordres til ikke at gennemføre antistoftest.


  • Ville gerne have haft fase 2 undersøgelsen, men vi må lytte til bekymringerne. Det vigtigste er at få beredskaberne helt på plads med lister med navne i forhold til de forskellige beredskaber i fase 2, 3 og 4. Ærgerligt at det ikke er kommet på plads tidligere.


  • Antistoftest bør drøftes yderligere. Hvis vi lader være med at gå ind i det, så er der meget viden, vi taber. Når vaccinationerne begynder, har vi mistet muligheden for det. Vi bør se på, hvad vi egentlig mister, og om nogle kan være med


  • Ønskeligt at aftalerne kommer på plads. Der er mange, som gerne vil hjælpe, men der er ingen aftaler.


  • Længere planer for bemanding ved forskelige beredskabsniveauer vil også hjælpe afdelingerne.


  • Opfordring til også at få aflyst blodprøver i forhold til aflysning af planlagte aktiviteter.


  • Vi mener ikke, at man kan inddrage ferie medmindre der er tale om force majeure, og så må al anden planlagt aktivitet være aflyst. Et vigtigt signal for re-gionen at sende til medarbejderne. Meget ferie er skubbet til januar og februar, og vi skylder at tænke længere frem end hen over julen.


  • Ole Thomsen samlede op på bemærkningerne. Forskerne siger, at man godt kan konstatere om smitteeksponeringen blandt medarbejdere har været lavere i den senere periode, men jeg hører jer sige, at vi ikke skal gennemføre antistoftesten. Kan vi leve med, at nogle afdelinger eller hospitaler gennemfører, hvis de har kræfter hertil, og forskerne siger, at det giver mening? Vi skal ikke anbefale, at alle skal gennemføre. Vi skal sikre os at aflyse blodprøver ved af-lysning af aktivitet. Vi er på bagkant med hensyn til aftaler om bemanding, men har heldigvis aftaler med fx DSR, og vi er i dialog med andre faggrupper. Hospitalerne er meget opmærksomme på listerne, men udviklingen i smitten er kommet bag på os. Vi havde også hensynet til at behandle planlagte patienter, og for en uge siden var der forventning om genindførelse af patientrettigheder. Enig i, at vi skal aflyse mest muligt til hen i januar.


  • Patientrettigheder har intet at gøre med beredskaberne. Det handler om, hvil-ken måned og i hvilket omfang man er en del af et beredskab. Der er en klar forventning om, at det skal blive bedre med planlægningen fremadrettet.


  • Hvis man vælger at lave antitest et enkelt sted, så er det vigtigt med præcis kommunikation til personalet. Der har været mange forskellige meldinger.


  • Ole Thomsen bemærkede, at det er en god pointe, vi kan måske kommunikere os ud af det. I forhold til planlægning, så skal vi være dygtige til at planlægge bemandingen i forhold til de forskellige niveauer. Vi forsøger at planlægge efter et lidt for højt niveau.


  • YL indgår gerne i en tættere dialog omkring planlægningen af beredskaber og det anbefales at planlægges med "for højt" niveau særligt i forhold til situationen i januar og februar.


Testcentre og værnemidler

Anders Kjærulff orienterede om covid-arbejdsmiljøet i testcentrene og de problemstillinger, som værnemidler har givet i forhold til brugen af dem.


Det første testcenter blev etableret i Aarhus med rådgivning og vejledning fra Fysisk Arbejdsmiljø, hvorefter det er overgået til arbejdsmiljøorganisationen. Der har været rejst nogle problemstillinger om lokale forhold fra DSR og Dbio's side, som er videreformidlet til HR-cheferne, som har fulgt op på dem.


Der har været nedsat en arbejdsgruppe vedrørende anvendelsen af ansigtsværnemidler og gener på baggrund af, at flere medarbejdere oplever gener og irritation ved brug af disse værnemidler. Der er opsamlet og analyseret viden og kommunikeret herom. De væsentligste gener ligger i den lange fysiske kontakt med ansigtsværnemidlerne, og derfor opfordres der til at skifte lidt oftere. Der er også vurderet i forhold til kemikalier. Allergiforbundet anbefaler myndighederne test af mundbind for lim, formaldehyd mv., og i den forbindelse gør Region Midtjylland brug af testbureauer.


Der er udarbejdet en vejledning om gener ved brug af mundbind og en række praktiske råd til at afhjælpe generne. Fremadrettet vil alle værnemidler blive indkøbt et sted på tværs af regionerne. Der er opmærksomhed på at forsøge at undgå kemi, tvangs-arbejde ved fremstilling af værnemidler mv. og kun samarbejde med seriøse leveran-dører. Vi gør, hvad vi kan for fremadrettet at indkøbe hos de leverandører, som vi kender i forvejen.


Link til hjemmeside om arbejdsmiljø og COVID-19:

https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/uddannelse-udvikling-og-arbejdsmiljo/fysisk-arbejdsmiljo/arbejdsmiljo-og-covid-19/


Spørgsmål og bemærkninger:


  • Der er lavet et grundigt stykke arbejde i forhold til testcentrene. Kan de rele-vante organisationerne få lister over medarbejderne på de forskellige overenskomster i testcentrene? Vi kan ikke genkende alle de tilbagemeldinger, der står i notatet. Der er udfordringer i forhold til, at der på fire af enhederne er oprettet testcentre med mange nye medarbejdere under eksisterende afdelinger, som skal repræsenteres i de eksisterende LMU'er.


  • Godt at få opdateret viden omkring værnemidler. Vigtigt med kommunikation om, at der følges op, og at der arbejdes med test og kontrol af værnemidler. Det fylder fortsat rigtig meget, og medarbejderne har ikke tillid til værnemidlerne. De kan fx se, at det er kinesiske mærker og de samme værnemidler, som bliver trukket tilbage i supermarkederne, fordi de indeholder for mange gift-stoffer.


  • Anders Kjærullf understregede, at vi naturligvis skal lave en enkel og troværdig information omkring brugen af værnemidler, og at det vil blive sat i værk.


  • Ditte Hughes tilkendegav, at tilbagemeldingerne fra HR-/Personalecheferne er, at det går langt mere stringent end det gjorde i starten. Nogle gange kan der være situationer, hvor en person ikke møder op på en vagt, og man derfor får ansat lidt hurtigt for at sikre, at der er nogen til at pode. På førstkommende møde med HR-/Personalecheferne vil de procedurer, som er aftalt, blive taget op igen, og de vil blive gjort opmærksom på, at organisationerne skal modtage information om, hvem der ansættes inden for deres ok-område. Der skal være en opmærksomhed på balancen, hvis der kommer flere af en faggruppe ind i et LMU. Der er god viden på hospitalerne om det arbejde, der har været sat i værk omkring forskellige værnemidler.


Til orientering blev der 18. december udsendt en informationspakke med gode råd til hovedpostkasserne med henblik på lokal formidling (vedlagt som bilag).


Kommunesamarbejdet og mail til medarbejdere

Pernille Blach Hansen orienterede om status vedr. kommunerne og den mail om omlægning af ferie, som er sendt ud til næsten alle medarbejdere.


Der var møde med kommunerne i morges i sundhedsstyregruppen, hvor vi er i tæt dialog om situationen. I øjeblikket sender vi data ud til kommunerne om, hvor mange indlagte borgere de har på forskellige hospitaler. Informationen sættes på pause hen over julen. Til gengæld sender vi i forbindelse med hvert krisemøde en melding ud til kommunerne om status for situationen, og hvor tæt er vi på fase 3. I fase 3 vil vi have så mange covid-patienter, at vi er nødt til at sende nogen hjem, som stadig er be-handlingskrævende, og de vil så blive den almenpraktiserende læges ansvar med support fra hospitalet, og kommunerne skal gøre sig klar til at tage imod borgeren. Det fordrer, at kommunen og de praktiserende læger fx har aftaler på plads om bered-skabslæger. Det har halvdelen indtil videre i Region Midtjyllands kommuner. Vi kører "alle for en og en for alle", så vi udjævner belastningerne hospitalerne imellem. Vi er heldigvis langt fra denne situation, men det er godt at have en aftale med kommunerne og almen praksis om, hvordan vi håndterer det, hvis vi kommer i situationen.


Med hensyn til brevet til medarbejderne om omlægning af ferie, så handler det om, at vi er i en meget presset situation på grund af COVID-19, anden aktivitet og sygemeldt personale. Vi vil gøre alt for at få tingene til at hænge sammen, og at se på medarbejdernes ferie bliver sidste udvej. Derfor har vi aflyst alt det elektive, aftalt med Nordjylland, at de stiller kapacitet til rådighed for os og er i gang med en politisk afklaring af, om vi kan lukke sundhedshusene hen over jul inklusiv akutklinikker. Alt det gør vi, inden vi begynder at se på omlægning af ferie. Og derfor har jeg sendt en mail ud til stort set alle medarbejdere med opfordring til, at hvis de har planlagt ferie hen over julen, men kan se, at de godt kan arbejde alligevel, så ville det være meget hjælpsomt at få tilbagemeldingerne nu, så det kan tages med i planlægningen.


Jørn Mørup orienterede om, at med hensyn til ferie, så kan man kan risikere at komme i en situation med inddragelse af planlagt ferie. Reglerne er, at hvis først man er gået fra på ferie, så kan ferien ikke inddrages. Er ferien aftalt, så kan medarbejder og leder ved enighed godt aftale at ændre det. Planlagt ferie kan ændres ved force majeure situationer, og der er er klare formuleringer i ferieaftalen herom. Vi håber at kunne undgå det. Vi har drøftet, om vi skulle vente, indtil vi står i situationen, eller om vi forinden skulle orientere om mulighederne for at skubbe ferie mv., hvis medarbejderen har mulighed for at komme på arbejde på grund af fx aflyst julefrokost. Den rundsendte mail fra regionsdirektøren er alene en appel om hjælp fra dem, der vil.


Spørgsmål og bemærkninger:


  • Godt, at der er aftaler på plads med PLO. Der er imidlertid en stor gruppe per-sonale, som skal passe og pleje disse patienter, og der er en lang række kom-muner, som ikke har aftaler med plejepersonalet. Det er en stor udfordring, at man kun har aftaler mellem PLO og regionen. Pernille Blach Hansen forklarede, at aftalen er mellem alle Region Midtjyllands kommuner, PLO og Region Midtjylland, så det er en 3-partsaftale. Der er måske kommuner, som er længere fremme med at få det planlagt end andre. Det handler om worst case scena-rie, og ingen hospitaler melder, at de forventer at komme derhen hen over julen.
  • For den enkelte vil inddragelse af en fridag formentlig blive opfattet lige så indgribende som hvis det gjaldt ferien.


  • Når man skriver, at man kan finde på at inddrage ferie, så får det betydning for, hvordan man læser apellen.


  • Man skal ved force majeure kunne dokumentere, at det kun er den pågældende der kan løse opgaven


  • Fra det administrative område vil vi også opfordre til en dialogbaseret tilgang, så kan der nemt findes løsninger.


  • Pernille Blach Hansen understregede, at vi går efter at være så dialogbaserede som muligt. Vi må forvente at det ikke altid lykkes så godt, som vi gerne vil, på grund af det store pres, og der opstår løbende nye behov for bemanding på grund af sygdom mv. Vi forsøgte at appellere og tænke også, at det var vigtigt at forklare. Hvis der er noget, som kører skævt, så hjælp os med at få det tilbage på sporet igen.


  • Jørn Mørup orienterede om status vedrørende de regionale aftaler, hvor der er indgået aftale med DSR og skrevet ud til de andre regionale organisationer om muligheden for at koble sig på. Med hensyn at forudsige behovet for personale og robustheden i beredskaberne må vi erkende, at det har været svært, og vi har ikke helt ramt skiven. Det forsøger vi at løse lokalt.


  • Vi har fået mange henvendelser i forhold til tjenesteplaner, fordi ledere lige sender mail eller sms, og ingen ved om aftalen med DSR udbredes. Det har skabt dårlig stemning, hvilket er uheldigt, når de fortsat har så travlt. Kommunikation omkring processen kunne have været bedre.


  • Det undrer, at man holder fast i, at det med vilkårsaftaler for at indgå i beredskaber skal løses lokalt. Alt viser, at det er en national udfordring. Det ville være på sin plads med en regional aftale, så man skaber et ordentligt incitament, og det appelleres der til.


  • Jørn Mørup konstaterede, at vi må erkende, at kommunikationen omkring aftaler - også fra de centrale forhandlingsparter - tilsyneladende kunne have været bedre. Vi håber, der kommer styr på aftalerne inden weekenden.


Konklusion

Orienteringen om status vedrørende den aktuelle situation omkring COVID-19 og Covid-testcentre blev taget til efterretning, og RMU drøftede aktuelle problemstillinger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

4. Høring vedrørende udkast til fødeplan for Region Midtjylland (kl. 11.45-12.00 - 15 min)

Resume

Region Midtjylland har udarbejdet en ny fødeplan, som er sendt i høring. Den nye fødeplan udgør en faglig udviklingsplan, der opstiller en række fokusområder og anbefalinger for den fremadrettede udvikling af svangreomsorgen. Der har været nedsat en arbejdsgruppe under det regionale fødeplanudvalg med tværfaglig og tværsektoriel repræsentation. Det er en central ambition, at tilrettelæggelsen af indsatsen sker på brugerens præmisser, og der har derfor været fokus på at inddrage brugernes perspektiv. Høringsperioden strækker sig frem til 18. januar 2021, og RMU afgiver bemærkninger på mødet 18. december 2020.

Det indstilles,

at RMU drøfter udkast til fødeplan for Region Midtjylland og


at bemærkningerne fra RMU opsummeres i referatet og videreformidles, så de kan indgå som en del af høringen.

Sagsfremstilling

Region Midtjylland har udarbejdet en ny fødeplan, som er sendt i høring. Svangreområdet er generelt velfungerende i Region Midtjylland. Den nye fødeplan skal derfor i stor udstrækning ses som en konsolidering og videreudvikling af hidtidige indsatser, samarbejdsprocesser og organiseringer. Samtidig indeholder den nye fødeplan en række elementer, som skal bidrage til, at planen er afstemt med aktuelle strategiske prioriteringer, herunder Region Midtjyllands nye sundheds- og hospitalsplan samt den seneste sundhedsaftale mellem Region Midtjylland og de 19 kommuner i regionen.


Udover at sikre udmøntningen af lovgivningsmæssige krav samt nationale faglige anbefalinger vedrørende svangreomsorgen tager fødeplanen således udgangspunkt i en række centrale mål og pejlemærker for den tværfaglige og tværsektorielle indsats, der skal understøtte et nært og sammenhængende sundhedsvæsen i Midtjylland. Samtidig giver planen et overblik over de gældende tilbud hos almen praksis, i kommunerne og på hospitalerne samt organiseringen af det tværsektorielle og tværfaglige samarbejde, der udgør en grundsten i den samlede indsats omkring graviditet, fødsel og barselsperiode indtil ca. én uge efter barnets fødsel.


Fødeplanen tager udgangspunkt i sundheds- og hospitalsplanen for Region Midtjylland, herunder at der er fødesteder ved Regionshospitalet Viborg, Regionshospitalet Horsens, Regionshospitalet Randers, Aarhus Universitetshospital og Hospitalsenheden Vest (Herning og Holstebro frem til tidspunktet for ibrugtagningen af Regionshospitalet Gødstrup, hvor fødslerne samles dér).


Strategiske spor og fokusområder i den nye fødeplan

Fødeplanen har et forebyggende og helhedsorienteret perspektiv på svangreomsorgen. I de kommende år forventes udviklingen af sundhedsvæsenet i det midtjyske – og dermed også svangreomsorgen - at være præget af bl.a. differentiering og individualisering (herunder fokus på sårbare gravide/familier), understøttelse af brugernes involvering og ressourcer (mestring//selvhjulpenhed) samt digitalisering af tilbud og arbejdsprocesser inden for svangreomsorgen.


Den nye fødeplan udgør en faglig udviklingsplan, der opstiller en række fokusområder og anbefalinger for den fremadrettede udvikling af svangreomsorgen i Region Midtjylland. Dette omhandler i hovedpunkter initiativer inden for følgende overskrifter:


• Håndteringen af et stigende fødselstal

• Den fortsatte udvikling og sikring af kvaliteten

• Digitalisering (borgervendt teknologi og arbejdsprocesser)

• Fælles beslutningstagning

• Styrket implementering af indsatsen for sårbare gravide

• Samarbejde og partnerskaber med civilsamfundet


Fødeplanens tilblivelse

Der har været nedsat en arbejdsgruppe under det regionale fødeplanudvalg med tværfaglig og tværsektoriel repræsentation fra både den kommunale sundhedspleje, regionens fødesteder samt almen praksis.


Det er en central ambition bag fødeplanen, at tilrettelæggelsen af indsatsen sker på brugerens præmisser. Som led i udarbejdelsen af fødeplanen har der derfor været fokus på at inddrage brugernes perspektiv i form af erfaringer, idéer og oplevelser fra dels gravide/par (dvs. forløbet før fødslen) og dels kvinder/par, som er blevet forældre (det samlede forløb, herunder fødslen og forløbet efter fødslen). Der er i perioden juni–september 2019 gennemført semi-strukturerede interviews med gravide og nybagte forældre. Interviewrunden omfattede 24 kvinder og 38 forældrepar med en forholdsvis bred geografisk repræsentation.


Rådgivning og høring

Regionsrådet har 28. oktober 2020 godkendt udkastet til den nye fødeplan, som nu sendes til Sundhedsstyrelsen med henblik på rådgivning forud for den endelige godkendelse, jf. Sundhedsloven. Herudover har regionsrådet besluttet at sende forslaget til fødeplan i bred høring. Høringsperioden strækker sig frem til 18. januar 2021.


Høringsversionen af fødeplanen ligger på regionens hjemmeside www.rm.dk, og alle interesserede kan fra hjemmesiden give høringssvar til fødeplanen.


Høringsversionen er desuden sendt direkte til en bred kreds af interessenter på sundhedsområdet (høringsliste vedlagt). Alle modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på regionens hjemmeside, og indgå i den videre proces frem mod endelig behandling i regionsrådet i 1. kvartal 2021.


Udkastet til fødeplan for Region Midtjylland præsenteres indledningsvist kort på mødet.

Beslutning

Ole Thomsen orienterede kort om udkast til fødeplan for Region Midtjylland. Der er lavet en større kortlægning på fødeområdet. Kapitel 6, som handler om forbedringer og kvalitet, er nok mest interessant i forhold til RMU. Der er meget fokus på data og forbedringsmetoder samt hvilke kompetencer jordemødreområdet skal have fremover, aktivitetsudvikling og digitalisering. Der er lagt op til meget udvikling på fødeområdet, som stiller krav til både organisationen og medarbejderne. Mission handler om, at vi medvirker til at tage ansvar for en sikker start på livet for alle. Hospitalsvæsenet kan ikke tage hele ansvaret, men skal tage et vist ansvar, og vi skal være opmærksomme på risikoen for ulighed i sundhed fra livets start.


Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:


  • Det ser ud som om, der lægges meget vægt på patient- og familieinddragelse i forhold til fødested. Samtidig er der kapacitetsudfordringer på AUH, og det bør overvejes, om vi "foregøgler" borgerne, at der er frit valg, hvis der reelt ikke er det på grund af den begrænsede kapacitet på AUH. Det er et politisk signal, at familierne har ret til at vælge, men virkeligheden er nogen gange en anden i praksis. Det skylder vi at fortælle.


  • Forskellige tilbud kommunalt giver forskellige familievilkår - fx sundhedsplejerskeordninger, familiedannelse, jordemødreordninger osv. Det er relevant at forholde sig til, om der kan ses nogle konsekvenser af det regionalt. Der bør appelleres til, at alle kommuner skal sikre gode, målrettede tilbud.


  • Spørgsmålet er, hvordan vi kan bearbejde kommunerne til at have et tilbud, som rummer den forskellighed der er.


Konklusion

RMU drøftede udkast til fødeplan for Region Midtjylland. De opsummerede bemærkninger fra drøftelsen - og eventuelle øvrige eftersendte bemærkninger - godkendes af formandskabet og videreformidles derefter til Sundhedsplanlægning og indgår som en del af høringen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

5. Pause (kl. 12.00-12.10 - 10 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

6. Godkendelse af oprettelse af to nye Hoved-MEDudvalg (kl. 12.10-12.15 - 5 min)

Resume

Regionsrådet har godkendt, at Psykiatri- og Socialområdet nedlægges, og at der samtidig oprettes to selvstændige områder Psykiatrien og Socialområdet. Regions-MEDudvalget skal godkende oprettelsen af de to nye Hoved-MEDudvalg.

Det indstilles,

at RMU godkender oprettelsen af et Hoved-MEDudvalg for Psykiatrien og et Hoved-MEDudvalg for Socialområdet.

Sagsfremstilling

Regionsrådet har den 24. juni 2020 godkendt at Psykiatri- og Socialområdet nedlægges, og at der samtidig oprettes to selvstændige områder Psykiatrien og Socialområdet, med hver sin ledelse, der referer til Region Midtjyllands direktion.


Sagen var på RMU den 19. maj 2020 og blev også drøftet kort i RMU under punktet eventuelt den 4. juni 2020.


RMU har herefter været involveret i processen omkring oprettelse af to nye Hoved-MEDudvalg for henholdsvis Psykiatrien og Socialområdet.


I henhold til MED-og Arbejdsmiljøaftalens § 5 skal der være et Hoved-MEDudvalg for Hospitaler med hospitalsledelser, for Psykiatri og socialområdet og for Administrationen i regionshusene. Regions-MEDudvalget skal godkende oprettelse af Hoved-MEDudvalg herudover.


På baggrund af ovenstående og den forudgående proces lægges der op til, at RMU godkender oprettelsen af de to nye Hoved-MEDudvalg.

Beslutning

Pernille Blach Hansen orienterede om, at der har været en længere proces omkring oprettelsen af de to nye Hoved-MEDudvalg. Der har været nedsat en følgegruppe under RMU, som har fulgt processen og samarbejdet med Hoved-MEDudvalget for Psykiatri og Social.


Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:


  • Da processen først kom på de rigtige skinner, så kørte det fint. Kan fint nikke til godkendelse af begge udvalg. Vi forudser at kunne komme lidt i tidspres i det nye år i forhold til at få struktur, rammer og vilkår på plads samtidig med valg til HMU og RMU.


  • Meldinger har været, at der har været en rigtig god dialog. Der er forskellig struktur på de enkelte områder, og på AC's område er der ingen FTR'er. Det bør vi huske fremadrettet ved mødeindkaldelser mv.


Konklusion

RMU godkendte oprettelsen af et Hoved-MEDudvalg for Psykiatrien og et Hoved-MEDudvalg for Socialområdet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-78-2-20

7. Orientering om forventet regnskab 2020 (kl. 12.15-12.20 - 5 min)

Resume

Der orienteres kort om forventningerne til regnskab 2020.

Det indstilles,

at orienteringen om forventet regnskab 2020 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Der gives en kort orientering om forventningerne til regnskab 2020 på baggrund af den senest offentliggjorte økonomirapportering.

Beslutning

Anders Kjærulff orienterede kort om forventningerne til regnskabet for 2020. Økonomiafrapporteringen fra 31. oktober viser et forventet merforbrug på 665,8 mio. kr. på sundhedsområdet. Regional Udvikling forventes at få et regnskab, som er i balance. På socialområdet forventes et mindreforbrug på 22 mio. kr. på det takstfinansierede om-råde.


Det forventede merforbrug på sundhedsområdet består af forventede covid-udgifter på 748,7 mio. kr. Vi har et forventet mindreforbrug på normal drift på 83,1 mio. kr. Der er nogle periodeforskydninger, som særligt skyldes en forskydning i åbningstids-punktet på det nye hospital i Gødstrup. Ser vi på opgørelsen, så baserer den sig på, at vi får fuld kompensation fra staten for covid-ugifter. Der ligger pt. ikke klare retnings-linjer for, hvordan disse nettoudgifter skal gøres op. Der er behov for at konsolidere os ikke mindst på grund af forsinkelsen i Gødstrup. Vi har også foretaget lager- og medicinindkøb samt genforsikring af tjenestemandspensioner, som bringes ind nu. Vi har nogle besparelser næste år, som gør, at vi har råd til at afholde disse udgifter.


Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:


  • Min bekymring går på hospitalerne og de kendte besparelser, som de skal hente i
    år? Det ligger i økonomiafrapporteringen fra 31. august 2020, hvor vi gjorde op, hvad vi forventede blev den almindelig drift. Det blev håndteret i den forbindelse.


  • Gælder kompensationen fra staten både værnemidler, covid-pukkelafvikling og covid-beredskab? Ja!


  • Der blev opfordret til at fremsende bilag til økonomipunktet forud for RMU-møderne, hvilket vil kvalificere medarbejdersidens mulighed for kommentarer og indsigelser. Det vil der blive sørget for.


Konklusion

RMU tog orienteringen om forventet regnskab 2020 til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-77-53-20

8. Orientering om Lokal udmøntning af infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet i forbindelse med COVID-19 (kl. 12.20-12.30 -10 min)

Resume

Koncernledelsen nedsatte den 6. maj 2020 en arbejdsgruppe, der skulle komme med et oplæg til en regional rengøringsstandard i forbindelse med COVID-19, herunder et skøn på de økonomiske konsekvenser.


Koncernledelsen konkluderede på møde den 25. juni 2020, at der ikke skal arbejdes videre med retningslinjen, men sættes øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling/efteruddannelse og anbefalinger på baggrund af de udfordringer, arbejdsgruppen har peget på.

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Koncernledelsen nedsatte den 6. maj 2020 en arbejdsgruppe, der skulle komme med et oplæg til en regional rengøringsstandard i forbindelse med COVID-19, herunder et skøn på de økonomiske konsekvenser.


Der blev nedsat en arbejdsgruppe med hospitalsdirektør Jonas Dahl som formand. Endvidere blev der nedsat en følgegruppe. Oversigt over sammensætning er vedhæftet som bilag.


Koncernledelsen behandlede arbejdsgruppens afrapportering og indstilling på møde den 25. juni 2020. Koncernledelsen konkluderede, at der ikke skal arbejdes videre med retningslinjen Supplerende infektionshygiejniske forholdsregler i forbindelse med en epidemi – COVID-19. Regional retningslinje.


Koncernledelsen fandt, at der er for stor usikkerhed i forhold til at opnå den ønskede og vedvarende effekt overfor at forebygge smittespredning i forhold til den investering, der blev peget på. Den anslåede udgift var på 65.5 mio. kr. Det blev beslutte at der skal arbejdes videre med øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling/efteruddannelse og anbefalinger på baggrund af de udfordringer, arbejdsgruppen har peget på.

Referatet er vedhæftet som bilag.


På denne baggrund blev arbejdsgruppen indkaldt til møde den 17. august 2020 med henblik på at drøfte, hvordan der kan støttes op om initiativer i forhold til infektionshygiejne, fastholdelse af højt niveau på rengøringen, kompetenceudvikling, nudging og forankring.


Resultatet af arbejdsgruppens afsluttende arbejde var:

  • at det fortsatte arbejde med fokus på hygiejne og rengøring forankres i hospitalsledelsen
  • at Koncern Kommunikation bidrager til kommunikationsopgaven, der skal skabe øget fokus på hygiejne og rengøringsparathed, herunder brug af nudging
  • at Center For Kompetenceudvikling varetager opgaven med kompetenceudvikling/efteruddannelse for bl.a. service og rengøringspersonale, der skal skabe øget fokus på hygiejne.


Koncernledelsen godkendte på møde den 3. september 2020 planen for det videre arbejde, herunder at det videre arbejde forankres i den enkelte hospitalsledelse.

Der fulgte en drøftelse af, hvordan der sikres den rette organisering af erfaringsudveksling og kompetenceudvikling på området på tværs af hospitalerne. Referatet er vedhæftet som bilag.


Koncern Kommunikation har ydet bistand med kampagnemateriale i forbindelse med Hygiejneugen, uge 38, hvor der blandt andet var fokus på håndhygiejne.

Koncern Kommunikation har holdt møde med repræsentanter fra hygiejneorganisationen med henblik på at afdække behovet for kommunikations- og nudging-materialer. Med udgangspunkt i de lokale behov udarbejder Koncern Kommunikation materialer, som kan benyttes lokalt. Nærmere beskrivelse er vedhæftet som bilag.


Status fra Center for Kompetenceudvikling (CKU) er, at der er nedsat et Kursusråd vedr. øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling, rådet havde første møde den 17. november.

CKU har endvidere nedsat en arbejdsgruppe, der bl.a. skal undersøge, om der lokalt er yderligere behov i forhold til at få understøttet den praksisnære læring, fælles regionale videoer/kurser mv. På baggrund af dette udarbejdes en handlingsplan i forhold til de udvalgte indsatser.


ERFA-netværket for service- og rengøring i Region Midtjylland har på møde den 26. august og 19. november 2020 drøftet, hvordan de kan understøtte, at hygiejnen højnes blandt andet ved øget fokus på rengøring af kontaktpunkter. Derudover har hospitalerne øget fokus på håndhygiejne.


Til orientering link til Koncernledelsens møde henholdsvis 25. juni og 3. september, hvor udmøntningen af de infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet i forbindelse med COVID-19 blev behandlet: http://intranet.rm.dk/organisation/oversigt-over-udvalg/koncernledelsen/dagsordener-og-referater/?SelectedYear=2020&SelectedMeetingId=7486

Beslutning

Punktet blev udsat til næste RMU-møde 8. februar 2021.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-1-24-18

9. Delpolitik om vold, krænkende handlinger herunder seksuel chikane og sexisme (kl. 12.30-12.55 - 25 min)

Resume

Regionens delpolitik om vold og krænkende handlinger herunder mobning er revideret, således at seksuel chikane og sexisme indgår i delpolitikken.

Det indstilles,

at de foretagne ændringer godkendes.

Sagsfremstilling

Forebyggelse af og opfølgning på seksuel chikane og sexisme har bl.a. været drøftet på seneste møde mellem RMU og forretningsudvalget, og der er siden arbejdet videre med opfølgningen på de forslag og bemærkninger, der blev fremsat på dette møde. Forretningsudvalget har også efterfølgende drøftet emnet, og de skal behandle det igen senere.


Regionens delpolitik om vold og krænkende handlinger herunder mobning er således i forbindelse med en revidering formuleret således, at seksuel chikane og sexisme eksplicit indgår i politikken.


Det fremgår nu, at politikken udover for ansatte også gælder for vikarer, studerende, praktikanter mv., der har en dagligdag på regionens arbejdspladser.


Herudover er der redaktionelt ændret i politikken, således at denne står mere klar. Det er især sket ved at flytte på nogle afsnit, herunder flytte tekst fra et afsnit til et andet.


Det er i politikken præciseret, hvilke ansvar de forskellige aktører har; ledelser, MEDsystemet, TR, AMIR, mv.


Endelig er der tilføjet en mulighed for at en krænket medarbejder kan henvende sig til Koncern HR Udviklings "beredskabstelefon". Det er en neutral instans i regi af Koncern HR. Denne mulighed kan være relevant i de tilfælde, hvor den ansatte ikke ønsker at rette henvendelse til ledere, TR eller andre.


Til orientering kan det oplyses, at repræsentanter fra lokale faglige organisationer er indkaldt til et møde om emnet mandag den 14. december.

Koncern HR har udarbejdet forslag til en række initiativer, rettet mod TR, AMIR og lokale ledelser i forhold krænkende handlinger. Disse initiativer retter sig dels mod håndtering af konkrete sager/henvendelser og dels mod forebyggelse og håndtering af arbejdspladskultur/ kultur i teamet. Der vedlægges et bilag herom. Der vedlægges også et bilag om, hvad man som ansat i Region Midtjylland gør, hvis man oplever seksuel chikane.


I forhold til konkrete sager udarbejdes "handlingskort" til TR, AMIR og lokale ledelser, der kan anvendes i konkrete situationer, både i forhold til situationer, hvor medarbejdere henvender sig efter selv at have oplevet eller overværet at en uhensigtsmæssig adfærd. Desuden indarbejdes forslag til det videre forløb, når den der henvender sig ønsker at være anonym eller i øvrigt ikke ønsker sagen videreført.


Forebyggende foreslås det, at alle MEDudvalg fx i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse årligt drøfter arbejdskulturen i forhold til krænkende handlinger herunder seksuel chikane og sexisme. Endvidere at der lokalt arbejdes med at tydeliggøre "spilleregler" vedrørende kulturen i den enkelte afdeling.


Forslaget præsenteres og drøftes med de lokale repræsentanter fra faglige organisationer den 14. december. Der vil blive givet en kort orientering om mødet.


Der vil blive givet en uddybende orientering på mødet.

Beslutning

Punktet blev udsat til næste RMU-møde 8. februar 2021.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

10. Orientering om borgeres adgang til at se navn, titel og afdeling på alle, der har slået op i deres sundhedsjournal (MinLog) (kl. 12.55-13.05 - 10 min)

Resume

I begyndelsen af 2021 får borgere adgang til at se navn, titel og afdeling på alle, der har slået op i deres sundhedsjournal. Ændringen er lovbestemt og understøtter et bredt politisk ønske om gennemsigtighed for borgerne. På Region Midtjyllands hjemmeside er det beskrevet, hvor man som ansat, leder og repræsentant i MEDsystemet kan få hjælp, hvis en ansat oplever trusler eller vold, herunder hvis det sker på baggrund af oplysninger i MinLog.


Der orienteres kort om ændringen på mødet.

Det indstilles,

at orienteringen om ændringen tages til efterretning med mulighed for bemærkninger og spørgsmål.

Sagsfremstilling

Fra begyndelsen af 2021 får alle borgere adgang til at se navn, titel og afdeling på alle, der har slået op i deres sundhedsjournal. Det sker når MinLog på Sundhed.dk viser logdata fra regionerne.


På Sundhed.dk kan borgere allerede nu se, hvornår apoteket og egen læge har slået op i deres e-journal. Fra 2021 viser Sundhed.dk i MinLog flere oplysninger om regionale medarbejderes opslag fra EPJ. Den øgede åbenhed er lovbestemt og understøtter et bredt politisk ønske om gennemsigtighed for borgerne. Målet med at vise alle EPJ-opslag er at give borgere landet over ensartet adgang til oplysninger om, hvem de har delt deres sundhedsdata med.


Ændringen er en del af regionernes Økonomiaftale for 2019 med regeringen, og udkast til bekendtgørelse om information og samtykke i forbindelse med behandling og ved videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger samt logning mv. har været i høring frem til 10. december 2020. Danske Regioner har samlet et fælles høringssvar fra regionerne. I både dette og tidligere høringssvar/bemærkninger har der været opmærksomhed på både at vægte hensynet til den borger/patient, der skal kunne se, hvem der har behandlet en/tilgået patientjournalen, og samtidig hensynet til medarbejdere, der kan blive udsat for trusler eller vold på grundlag af oplysninger i MinLog.


Midtjysk skæringsdato: 24. januar

Regionerne Hovedstaden, Sjælland og Nordjylland begynder at dele oplysninger om opslag med Sundhed.dk efter nytår. Fra 24. januar vises opslagsdata fra Region Midtjylland også i MinLog. Data fra Region Syddanmark kan først vises, når de har skiftet EPJ-system i foråret 2022.


Alle opslag vises i MinLog

Slår en ansat
op i EPJ, sendes data om tidspunkt for opslaget, ansattes
navn, titel, hospital og afdeling til Sundhed.dk og vises i MinLog. Alle opslag vises. Det gælder både opslag fra it-hjælpere, kvalitets-folk og fra fx patientkontoret.

Adgangen til at slå op i EPJ er uændret. Ansatte må kun se data fra relevante personer, fx folk de behandler.

For borgere går adgangen til egne sundhedsdata gennem Sundhed.dk. Her kan man give andre fuldmagt til at se ens journal. Så spørger en nabo, mor eller søster, om en ansat kan slå op i EPJ for dem, skal den ansatte som før svare nej.


Chikane, trusler og vold accepteres ikke

Faglige organisationer og tillidsrepræsentanter har udtrykt bekymring for, om ansatte vil opleve chikane, trusler eller vold på baggrund af oplysninger i MinLog. Bekymringerne er også tidligere drøftet i Region Midtjyllands MED-system, herunder i RMU, og bekymringerne er videreformidlet via Danske Regioner.


I regi af MED-systemet er der udformet en politik med klare holdninger og retningslinjer for forebyggelse af og opfølgning på evt. chikane, trusler og vold rettet mod de ansatte. Heraf fremgår det bl.a. at vold og krænkende handlinger mod medarbejdere, i relation til deres nuværende eller tidligere ansættelsesforhold i Region Midtjylland, opfattes som rettet mod Region Midtjylland som organisation. Derfor er det ikke en privat sag for den enkelte, men en fælles opgave for ledere og medarbejdere at håndtere. Samtidigt fastslås det, at trusler og vold kan anmeldes til politiet af både ledelse og medarbejdere.


På Region Midtjyllands hjemmeside kan der findes både en nærmere beskrivelse af politikken og hvordan man som ansat, leder og repræsentant i MEDsystemet kan reagere og få hjælp, hvis der opleves chikane, trusler eller vold.


Link til hjemmesiden: https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/lon--og-personaleforhold/personalepolitik/vold-mobning-og-chikane/


Link i eDok: Vold og krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane, regional politik


Hvordan håndteres henvendelser fra borgere om opslag?

Hvis
en borger undrer sig over et opslag i sin journal, kan Sundhed.dk hjælpe med at undersøge sagen.


Det er Patientkontoret, der efter normal praksis behandler henvendelser fra patienter.


Det forsøges først afklaret med borgeren, hvad henvendelsen drejer sig om - ofte kan sagen løses i dialog med borgeren


Hvis patienten ønsker yderligere afklaring afdækker patientkontoret forløbet. I den sammenhæng kontaktes bl.a. det sundhedspersonale, der er registreret. Efterfølgende udarbejder patientkontoret et svar til patienten.


Hvis patientkontoret ikke kan løse sagen, sendes borgeren til en patientvejleder, der håndterer sagen, og det kan i den sammenhæng blive en klagesag.


Patientkontoret forventer at fortsætte denne procedure.


Patientkontoret er fra Sundhed.dk orienteret om, at Sundhed.dk håndterer størstedelen af borgerhenvendelser, og at de kun sender sager til det regionale patientkontor, som Sundhed.dk ikke selv kan løse.


Der har været en forsøgsperioden med Region Sjælland og Region Hovedstaden, hvor der kun har været ca. én henvendelse om ugen.


Når det konstateres, at der har været et måske uberettiget opslag i en patientjournal, vil en undersøgelse af dette ske efter de almindelig procedurer – herunder en dialog med den medarbejder, der er registreret for opslaget.

Beslutning

Ole Thomsen henviste til, at ledelsen på deres formøde havde talt om, at "MinLog" er noget, som vi må leve op til og anerkende borgernes behov for gennemsigtighed i sundhedsvæsenet, men at det vil kunne skabe utryghed hos den enkelte medarbejder. Hospitalsledelsesrepræsentanterne har planlagt at tage det op i de enkelte HMU'er. Den tryghed, som der skal skabes, skal ikke mindst skabes på hospitals- og driftsniveau. Der er både en opgave i det, og der er også noget at tage til efterretning.


  • Det er bekymrende. Der er kolleger, som er blevet syge, fordi de er blevet forfulgt af patienter. Opfordrer til at tænke endnu mere over, hvordan vi kan hjælpe medarbejdere, som forfølges/terroriseres.


  • Deler bekymringen. Vi ser eksempler i psykiatrien og kriminalforsorgen. Der er en FB-gruppe, "psykiatrien på tværs", som har fået to politikere til at tage spørgsmålet op 19. januar 2021 i forhold til brug af tjenestenummer i stedet for fulde navn (Link til info: https://www.ft.dk/samling/20201/forespoergsel/F16/index.htm)


  • FOA er i dialog med politikere i regeringen. Vil gå tilbage til forbundet med dialogen omkring tjenestenummer.


  • Kan vi holde øje med, om der kommer flere indberetninger? Ditte Hughes vil undersøge, om det kan lade sig gøre. Hun understregede, at medarbejderne skal ikke gå med disse ting alene, men kontakte deres lokale ledelse, så de kan få hjælp.


  • Hvis man bliver chikaneret udenfor arbejdspladsen, skal man ikke blot i dialog med sin ledelse, men også altid overveje om det skal politianmeldes.


  • Vi skal tage denne bekymring meget alvorligt og bruger alle værktøjer, men vi skal være opmærksomme på, at selvom vi skulle komme igennem med at bruge tjenestenummer, så kender alle hinanden på de små enheder og bor i samme by. Vi skal håndtere det i vores arbejdsmiljøsystem.


  • Kan vi også tænke ind i, når skaden er sket, og folk bliver ramt af fx PTSD, hvordan kan vi tager godt vare på dem. Det har nogle gange været vanskeligt.


  • Ditte Hughes bemærkede, at det er den lokale ledelse, der går ind og laver en vurdering, når medarbejdere bliver syge i forbindelse med arbejde. Vi har et støttesystem og en sygefraværspolitik. Forventningen er, at den lokale leder har en dialog med medarbejderen om, hvad der skal til, for at vedkommende kan komme tilbage på arbejde. Er der konkrete sager, hvor man tænker, at der bør gøres noget andet, så kan det bringes højere op i ledelsessystemet. Er der behov for rådgivning, så har Koncern HR både jurister, psykologer og socialrådgivere. Vores fornemmelse er, at det bliver håndteret rigtig fint i de allerfleste tilfælde. Omkring politianmeldelse, så står det i vores politik. Det er både leder og medarbejder, der kan politianmelde.


Pernille Blach Hansen takkede for input. Ændringen vil blive kommunikeret og tages op i HMU'erne. Vi håber, at det ikke bliver så slemt, som nogen frygter.


Konklusion

Orienteringen om ændringen tages til efterretning, og der blev drøftet en række bekymringer og problemstillinger. Der kommunikeres om ændringen til bl.a. HMU'erne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

11. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 13.05-13.10 - 5 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´erne mv. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.


Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU´erne og


at de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv.


Der foreligger foreløbigt følgende forslag til emner/dagsordenspunkter til de kommende RMU-møder:


  • Evaluering af dialog og samarbejde - opsamling på tilbagemeldinger fra HMU'erne mv (februar 2021)
  • Resultat af Trivselsmåling efteråret 2020 (februar 2021)
  • Årlig drøftelse om sygefravær (februar 2021)
  • Drøftelse af Region Midtjyllands senioraftale (februar 2021)
  • Udpegning af undervisere til MEDnetværket (februar 2021)
  • Orientering om status vedr. personalepsykologordningen (februar 2021)
  • Temadrøftelse om psykiatrien (forslag til døgnseminar 2020, som blev aflyst)
  • RMU's rolle i forhold til arbejdsmiljøindsatsen (forslag til døgnseminar 2020, som blev aflyst)
  • Eventuel temadrøftelse om god ledelse inkl. faglig ledelse (forslag til døgnseminar 2020, som blev aflyst)
  • Udvalgte temaer vedr. transformation af sundhedsvæsenet


Emner til kommende møder opdateres løbende i RMU's opgaveoversigt.


Vedlagt plan for RMU-møder i 2021. Der er sendt kalenderreservation i Outlook.

Beslutning

Der kommunikeres om følgende fra dagens møde:


  • Den alvorlige situation med hensyn til stigende smitte og flere indlagte med COVID-19 blev drøftet. Det blev understreget, at det brev, der er udsendt fra regionsdirektøren om omlægning af ferie alene er tænkt som en venlig appel. Der var enighed om, at vi har fælles intentioner om at være så dialogbaserede som muligt og hjælpe hinanden gennem en svær tid, hvor mange er under stort pres. Også når det handler om bemanding af beredskaber og behov for ekstra personale. Der er behov for både langsigtet planlægning og fleksibilitet. Der blev orienteret om status vedrørende beredskabsaftaler med de faglige organisationer. Der er indgået aftale med DSR og skrevet ud til de andre relevan-te regionale organisationer om muligheden for at koble sig på. Der forventes indgået flere aftaler i den nærmeste fremtid. Der arbejdes systematisk med test og kontrol af værnemidler, og der foreligger gode råd om anvendelsen. Der kommunikeres herom i samarbejde med hospitalerne.


  • RMU godkendte oprettelsen af to nye Hoved-MEDudvalg for henholdsvis Psyki-atrien og Socialområdet.


  • Der er kommunikation på vej til bl.a. HMU'erne om borgernes adgang til, at de fra begyndelsen af 2021 får adgang til at se navn, titel og afdeling på alle, der har slået op i deres sundhedsjournal. Der er stillet forespørgsel til sundheds- og ældreministeren om, hvorvidt personalet i psykiatrien fremover kan bruge et tjenestenummer i stedet for deres fulde navn, når de registrerer i en patients journal, så personalet ikke skal leve i frygt for at blive opsøgt af en patient i af-fekt.


  • Kommentarer til udkast til fødeplan er opsamlet i referatet og videreformidles som en del af høringen.


Der blev efterlyst en quick guide på intranettet, så man let kan finde RMU-referater og andre MED-referater. Den kunne fx hedde "samarbejde mellem ledelse og medarbejdere". Dette også for at gøre MED og RMU mere synligt. Det vil der blive fulgt op på.


Det blev bemærket, at der er flere gange på dagens møde blevet konstateret, at kommunikation er svært. Kommunikation om nyt vedr. værnemidler, som Anders Kjærulff fortalte om, kunne berolige. De regionale aftaler, som er ved at blive indgået med de faglige organisationer, kunne også være med til at skabe mere ro.


Konklusion

Der kommunikeres til HMU'erne om hovedbudskaber fra dagens møde. Orienteringen om foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-3-19

12. Gensidig orientering, eventuelt og evaluering af mødet (kl. 13.10-13.15 - 5 min)

Beslutning

Pernille Blach Hansen takkede for samarbejdet i det forgangne år. Vi står overfor en alternativ jul, når tingene er så pressede og alvorlige, som de er. Det kan være svært at finde de rigtige ord, og hun nøjedes derfor med at sige 1000 tak til RMU og alle medarbejdere for en kæmpe indsats i 2020. Vi har set det og værdsætter det meget. Rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Tilbage til toppen