Dagsordner-referater
til
mødet i
den 27. januar 2020 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale B4, Skottenborg 26, 8800 Viborg
1. Mødedeltagere
Beslutning
Ledersiden
Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Anders Kjæulff (koncerndirektør), Lisbeth Holsteen Jessen (Hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Claus Brøckner Nielsen, læ-gefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Lone Winther Jensen (lægefaglig direktør, Regionshospitalet Ran-ders), Hanne Sveistrup Demant (sygeplejefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske), RH Horsens), Ditte Hughes, (afdelingschef, Koncern HR), Jørn Mørup (afdelingschef, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejdersiden
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), Heidi Glud Christensen (SOSU, FOA), Helle Larson (civilingeniør, IDA), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, DSR), Jens Krag, (plejer, FOA), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regions-hospitalet Viborg), Jacob Preben Gøtzsche (intensivsygeplejerske, Aarhus Universitets-hospital), Britta Ørnfelt Lund (afdelingslæge Regionshospitalet Horsens), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Rose-Marie Mollerup (psykolog, Risskov), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Ole Echers (konsulent, Regionsse-kretariatet), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Dbio, HE Midt), Henrik Ørskov (sygeple-jerske, DSR, Psykiatri og Social), Line Agger Kolstrup (1. reservelæge, HE Vest), Lars Eriksen (It, Regionshuset Aarhus).
Afbud før mødet
Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Tina Ebler (direktør, Psykiatri og Social), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens - supple-ant Line Agger Kolstrup deltog i stedet), Dorthe Vestergaard (lægesekretær, Regions-hospitalet Horsens), Christina Thisted-Høeg (radiograf, RAR), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital – suppleant Lars Eriksen deltog i stedet).
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 12.00-12.05)
Resume
Dagsordenen og referat af RMU-mødet 2. december 2019 godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes, og |
at | referat af RMU-mødet 2. december 2019 godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsordenen og referat af det ordinære RMU-møde 2. december 2019 godkendes. Referat af RMU-møde 2. december 2018 er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Punkt 4 om flere sygeplejersker blev behandlet før punkt 3 om fuld tid, idet Anja Laursen skulle gå kl. 13.00.
Dagsorden og referat af det ordinære møde 2. december 2019 blev godkendt.
Bilag
3. Opslag af stillinger på fuld tid og ret til fuld tid (kl. 12.05-12.50 - 45 min)
Resume
Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioner har på baggrund af manglen på arbejdskraft i sundhedssektoren aftalt en fælles indsats for at sikre, at en større andel af de regionale medarbejdere kommer på fuld tid. Der er på baggrund af anbefalingerne fra Danske Regioners bestyrelse udformet et notat om indsatserne i Region Midtjylland for at få flere på fuld tid. Notatet vil blive fremsendt inden mødet (formentlig fredag) og indholdet vil blive præsenteret og drøftet på mødet.
Det indstilles,
at | RMU tager notatet "Flere på fuld tid" til efterretning og drøfter eventuelle bemærkninger til de skitserede indsatser og |
at | RMU kommer med eventuelle idéer og råd omkring, hvad der er vigtigt, hvis vi skal lykkes med at komme længere i retning af at få skabt en "fuldtidskultur" . |
Sagsfremstilling
Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioner har på baggrund af manglen på arbejdskraft i sundhedssektoren aftalt en fælles indsats for at sikre, at en større andel af de regionale medarbejdere kommer på fuld tid.
Danske Regioners bestyrelse er derfor kommet med opfordringer til:
- at regionerne indskærper, at alle stillinger skal opslås på fuldtid
- at der etableres en ret til fuld tid i første omgang for plejepersonalet på sygehusene
Der er på baggrund af anbefalingerne fra Danske Regioners bestyrelse udformet et notat om indsatserne i Region Midtjylland for at få flere på fuld tid. Notatet vil blive fremsendt inden mødet (formentlig fredag) og indholdet vil blive præsenteret (af Koncern HR) og drøftet på mødet.
Et af de indsatsområder, der foreslås, er, at der gennemføres kommunikationstiltag, der sigter mod at gøre medarbejdere opmærksomme på, hvor store økonomiske fordele omkring pension, der er forbundet med at være ansat på fuld tid. Der lægges op til, at kommunikationsindsatsen gennemføres i samspil med relevante faglige organisationer/TR og pensionskasser.
I sammenhæng med RMU's drøftelser af de skitserede indsatser, vil der være mulighed for at komme med eventuelle idéer og råd omkring, hvad der er vigtigt, hvis vi skal lykkes med at komme længere i retning af at få skabt en "fultidskultur".
Til orientering kan det oplyses, at det omtalte notat drøftes - og tilrettes evt. efter behandlingen - i følgende fora:
23.01.2020 HR-/Personalechefkredsen
27.01.2020 RMU
30.01.2020 Koncernledelsen
Efterfølgende politisk behandling:
03.02.2020 Hospitalsudvalget
18.02.2020 Forretningsudvalget
26.02.2020 Regionsrådet
Beslutning
Jørn Mørup orienterede om aftalen mellem Forhandlingsfælleskabet og Danske Regioner om en fælles indsats for at sikre, at flere regionale medarbejdere kommer på fuld tid og om det notat, der er udformet på baggrund heraf om indsatserne i Region Midtjylland.
Opfordringen fra Danske Regioners bestyrelse er, at regionerne indskærper, at alle stil-linger opslås på fuld tid, og at plejepersonalet på sygehusene får ret til fuld tid.
Der er etableret en styregruppe med parterne og en regional følgegruppe, hvor Region Midtjylland deltager med Jørn Mørup, Anja Laursen og Jette Ohlsen. Af aftalen fremgår det, at normen er, at medarbejdere er på fuld tid dog under hensyntagen til forskellige behov i forhold til deltid.
Strategien for hvordan vi får flere på fuld tid i Region Midtjylland indbefatter bl.a., at alle stillinger slås op som fuldtidsstillinger. Undtaget er stillinger i regi af det rummelige ar-bejdsmarked, vikarer, studentermedhjælpere og andre helt særlige jobfunktioner. De enkelte hospitalsledelser kan give dispensation fra retningslinjen ud fra princippet "følg eller forklar". Den lokale dialog er vigtig i forhold til, hvordan man kan arbejde med at få flere på fuld tid. Ingen vil blive tvunget til at gå op i tid, og de forskellige tiltag vil blive udfoldet med respekt for livsfasepolitikken.
Ca. 65 pct. af alle ansatte er på fuld tid i Region Midtjylland. Det går dog langsomt frem-ad med at øge antallet af plejepersonale på fuld tid. I Hospitalsenheden Vest og Hospi-talsenhed Midt har man oplevet en stigning i antallet af fuldtidsansatte som følge af, at stillinger er opslået på fuld tid.
Der indføres også en ret til fuld tid for plejepersonalet (sygeplejersker og SOSU'er) på de somatiske og psykiatriske hospitaler inden for 3 måneder efter, at de har tilkendegivet deres ønske. Som et led i en timetalsforøgelse afklares det, om der kan indgå faste af-spadseringstimer, der ellers ville komme til udbetaling.
Det foreslås, at der kommunikeres om, hvor store økonomiske fordele der er ved at væ-re ansat på fuld tid i forhold til pension. Der lægges op til, at kommunikationsindsatsen gennemføres i samspil med relevante faglige organisationer og de centrale parter.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Fair nok, at der skal være en særlig ret til fuld tid for plejepersonalet, men hvad med det øvrige personalets rettigheder i forhold til fuld tid – fx medarbejdere på nul-timers-kontrakter? Det bør vel også være en ret for andre ansatte? Det blev forklaret, at alle stillinger slås efter 1. marts 2020 op som fuldtidsstillinger. Den særlige ret til at komme på fuld tid inden for 3 måneder efter, at man har tilken-degivet et ønske herom, gælder kun plejepersonalet (sygeplejersker og SOSU'er).
• Der er mange problematikker omkring fuld tid/deltid fx i forhold til køn og ligestilling. For en fuldtidsansat er der mange vagter, hvilket kan være svært for en enlig forælder. Vi bør se på arbejdsmiljøet og vilkårene for at være på fuld tid. Det handler også om kultur. Lederne skal stå på mål for beslutningen i forbindelse med nyansættelser – men problemet er at jo flere ansatte, jo lettere er det i for-hold til vagtplanlægning. Nyuddannede bør ikke ansættes på deltid, så de fra en start vænner sig til det.
• Som led i udmøntningen af disse penge behøver der ikke at være tale om flere vagter – fx hvis en afdeling får tildelt 7 timer mere ugentligt. Men det er alene fordi, vi har fået penge til at dække udgiften ellers ville flere timer betyde flere vagter.
• Det er godt med fokus på fuld tid. Vi skal også kommunikere om betydningen i forhold til mulighederne for at kunne få fuld dagpengesats. Der er medarbejdere, som er ansat 32 timer ugentligt, og som ikke kan oppebære fuld dagpengesats ved afskedigelse.
• Arbejdstidsaftaler har stor betydning. I Psykiatri og Social kan man vælge, om man vil have optjent afspadsering til udbetaling eller afspadsering. Der bør laves nogle aftaler, så den enkelte kan se, hvilke muligheder man har.
• Stort set alle læger er ansat 37 timer ugentligt. Det er vigtigt, at vi tager hul på drøftelsen om, hvorvidt afspadsering i stedet for udbetaling også kan gælde for læger? Det er noget, som skal aftales lokalt, hvilket man har gjort i Psykiatri og Social.
• Der, hvor vi har mange vagter, har vi også stor personaleomsætning. Vi må derfor også interessere os for vagtlængder, da længere vagter kan åbne muligheder for færre vagter.
• Vi er nødt til i fællesskab at få fortalt, hvor fedt det er at arbejde i akutafdelingerne.
• Vi risikerer at komme til at stjæle fra hinanden. Der er også en udfordring i antallet af vikariater. Vi skal kunne tilbyde faste stillinger.
• Retten til fuld tid kan ikke stå alene. Vi har også fastholdelsesudfordringer. Muligheder for senioraftaler er vigtigt. Der er for lidt fokus på arbejdsglæde i notatet og i drøftelsen. Vi bør have flere ambitioner.
• Notatet bør være bredere i sit fokus, så der ikke kun er fokus på hospitalerne. De udfordringer, der er på hospitalerne, gælder også på de sociale institutioner, hvor man ikke kan få kvalificerede pædagoger.
• Der blev opfordret til at præcisere i notatet, at begrebet plejepersonalet dækker over SOSU'er og sygeplejersker.
Konklusion
Formandskabet vil drøfte, hvordan vi skal arbejde videre med nogle af de emner, som er bragt op i dagens drøftelse. Notatet vil blive tilrettet, så det er tydeligt, at det ikke kun vedrører ansatte på hospitalerne.
4. Status vedrørende finanslovsaftalen om flere sygeplejersker (kl. 12.50-13.20 - 30 min)
Resume
Regeringen og Danske Regioner har indgået en aftale om at øge antallet af sygeplejersker med 500 sygeplejersker i 2020 og yderligere 500 sygeplejersker i 2021 - i alt 1000 flere sygeplejersker fra 2021. Danske Regioner har besluttet en række konkrete initiativer for at understøtte realiseringen af målet, og der er på baggrund heraf udformet et notat med forslag til udmøntningen af de ca. 215 sygeplejestillinger, der varigt skal forøges med i Region Midtjylland. Notatet vil blive fremsendt inden mødet (formentlig fredag) og indholdet vil blive præsenteret og drøftet på mødet.
Det indstilles,
at RMU drøfter notatet om "Udmøntning af flere sygeplejersker i henhold til aftalen mellem regeringen og Danske Regioner den 10. januar 2020". |
|
Sagsfremstilling
Regeringen og Danske Regioner har den 10. januar 2020 indgået en aftale om at øge antallet af sygeplejersker på de somatiske og psykiatriske sygehuse med 500 sygeplejersker i 2020 og 500 sygeplejersker i 2021 - i alt plus 1000 sygeplejersker fra 2021.
Det fremgår af aftalen, at Danske Regioner har besluttet en række konkrete initiativer for at understøtte realiseringen af målet:
- Alle stillinger slås op på fuld tid.
- Ret til fuld tid for plejepersonale.
- Bedre introduktionsforløb, herunder tid til oplæring i den første tid af ansættelse.
- Initiativer, der kan skabe bedre sammenhæng i praktikforløb med henblik på at mindske frafald på uddannelserne.
Direktionen har suppleret ovenstående med angivelse af områder, hvor der vil kunne prioriteres en ekstra indsats. Der vil på baggrund af aftalen blive igangsat en høring af et forslag til udmøntning af de ca. 215 sygeplejestillinger, der varigt skal forøges med i Region Midtjylland.
Direktionens forslag fremgår af "Notat om udmøntning af flere sygeplejersker i henhold til aftalen mellem regeringen og Danske Regioner den 10. januar 2020". Af samme notat fremgår også forslag til fordeling af midlerne og dermed også hvor mange sygeplejerskestillinger, de enkelte enheder skal øge med for at leve op til aftalen med Regeringen. Den fastlagte baseline fastsættes ud fra tal opgjort fra KRL på baggrund af antal ansatte sygeplejersker i 4. kvartal 2019 (november).
Notatet forventes eftersendt i dagene op til mødet, og indholdet vil blive præsenteret (af Koncern HR) og drøftet på mødet.
Til orientering kan det oplyses, at det omtalte notat drøftes - og tilrettes evt. efter behandlingen - i følgende fora:
23.01.2020 HR-/Personalechefkredsen
27.01.2020 RMU
30.01.2020 Koncernledelsen
Efterfølgende politisk behandling:
03.02.2020 Hospitalsudvalget
18.02.2020 Forretningsudvalget
26.02.2020 Regionsrådet
Beslutning
Pernille Blach Hansen bemærkede indledningsvist, at notatet om udmøntning af flere sygeplejersker først behandles af ledelsen på koncernledelsesmøde 30. januar. Det er positivt, at RMU inddrages tidligt ind i processen, men det betyder også, at der kan ske ændringer inden eller i forbindelse med den politiske behandling.
Der var enighed om, at RMU afgiver sit høringssvar i form af en sammenskrivning af bemærkningerne på mødet.
Jørn Mørup orienterede om aftalen indgået mellem regeringen og Danske Regioner om 500 ekstra sygeplejersker i 2020 og yderligere 500 ekstra i 2021. Region Midtjyllands andel udgør 21,5 pct., som svarer til knap 129 mio. kr. i 2021, og betyder ca. 215 varige nye sygeplejerskestillinger. Midlerne vil blive udloddet til de enkelte somatiske hospitaler. Psykiatrien har sin egen bevilling, hvoraf der oprettes 20 stillinger i 2020 og 40 stillinger i 2021 og fremefter. Det er hospitalsledelserne lokalt, som skal sikre og prioritere, at antallet af sygeplejerskestillinger/antal timer øges.
Der er aftalt en baseline november 2019, og der følges op fra central side i november 2020 og 2021. Der opgøres i timer og ikke i hoveder, så enhver time tæller med.
Der forventes nedlagt 30-40 sygeplejerskestillinger i Region Midtjylland i 2020 som konsekvens af tidligere vedtagne besparelser i budget 2020. I 2021 justeres de interne måltal som følge af kvalitetsfondsbyggeribesparelserne i Hospitalsenheden Vest, hvor der var planlagt at nedlægge 87 sygeplejerskestillinger i 2021. Der etableres i 2020 en buffer på 20 stillinger i Psykiatrien. Der etableres i 2020 en økonomisk buffer af bevillingen. Direktionen bemyndiges til, efter dialog med hospitalerne, at udmønte bufferen til at understøtte, at målet om 107 flere sygeplejersker i 2020 opnås. Eventuelt overtallige sygeplejersker i forbindelse med besparelser i 2020 og 2021 vil blive tilbudt omplacering internt i Region Midtjylland i henhold til regionens omplaceringsregler.
I Region Midtjylland foreslås midlerne til de nye sygeplejersker anvendt til A) alle stillinger slås op på fuld tid, B) ret til fuld tid for sygeplejersker, C) bedre introduktionsforløb, D) initiativer der kan skabe bedre sammenhæng i praktikforløb mhp. at mindske frafald på uddannelserne og E) prioritering til ekstra indsats.
Der vil være kvartalsvis opfølgning på såvel indsats som effekt. Opgørelse foretages i november 2020 og 2021. Der vil være en evaluering ultimo 2020, hvor det vurderes, om der skal etableres yderligere eller andre tiltag.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
Pernille Blach Hansen bemærkede afslutningsvist, at det har været vigtigt at kommunikere ærligt og åbent til RMU. Der er et nettotal, som vi skal nå, og der er nogle udfordringer, som samtidig skal løses.
Konklusion
|
|
5. Høring af udkast til ny sundheds- og hospitalsplan (kl. 13.20-14.20 - 60 min inkl. pause)
Resume
Regionsrådet tager den 29. januar 2020 stilling til, om forslag til sundheds- og hospitalsplan sendes i høring. Formandskabet for RMU har truffet beslutning om, at RMU afgiver bemærkninger på mødet den 27. januar 2020 (med forbehold for regionsrådets godkendelse af høringsversionen).
Det indstilles,
at | RMU drøfter udkast til Region Midtjyllands sundheds- og hospitalsplan. |
Sagsfremstilling
Regionsrådet tager den 29. januar 2020 stilling til, om forslag til sundheds- og hospitalsplan sendes i høring.
Høringsversionen (selve planen samt tilhørende plangrundlag) er vedlagt og kan endvidere tilgås via regionens hjemmeside. Link: https://www.rm.dk/politik/udvalg/forretningsudvalget/dagsordner/. Bemærk i den forbindelse, at vedlagte version af sundheds- og hospitalsplanen ikke fremgår i det endelige grafiske udtryk, som det er tilfældet med plangrundlaget. Det endelige grafiske format udarbejdes, når teksten er godkendt i forretningsudvalget og regionsrådet.
Høringsudkast til Region Midtjyllands nye sundheds- og hospitalsplan består af to dele:
- En politisk del, der beskriver, hvilken retning regionsrådet ønsker at sætte for fremtidens sundhedsvæsen og tilhørende konkrete handlinger. Der er fokus på følgende:
- Fremtidens arbejdsplads
- En sammenhængende akutindsats og hospitalsstruktur
- Aarhus Universitetshospital - regionens faglige fyrtårn
- Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
- Fælles beslutningstagen og patientinddragelse
- Digital sundhed
- Sundhedsfremme og forebyggelse
- Håndtering af multisygdomme
- Personlig medicin
- Sundhedsinnovation og udvikling
- Forskning, uddannelse og læring.
- Et plangrundlag, der beskriver sundhedstilstanden i regionen, organisering af og samarbejde i det nære sundhedsvæsen, plangrundlag for hospitalerne (somatik og psykiatri), forskning og udvikling samt arbejdsstyrkeplanlægning og uddannelse. I plangrundlaget henvises også til eksisterende planer og strategier.
De to dele udgør tilsammen det politiske og administrative grundlag for Region Midtjyllands sundheds- og hospitalsplanlægning.
Sundheds- og hospitalsplanen har to formål. Det ene er at præsentere den retning, regionsrådet vil sætte for fremtidens sundhedsvæsen i den midtjyske region og de områder, hvor Region Midtjylland vil lægge en særlig indsats i de kommende år.
Det andet er at give samarbejdspartnere og borgere et samlet overblik over Region Midtjyllands arbejde på sundhedsområdet.
Sundhed- og hospitalsplanen er resultatet af et forløb, hvor vi har inddraget borgere, sundhedspersonale og samarbejdspartnere. I den forbindelse afgav RMU input i forbindelse med temadrøftelsen om sundheds- og hospitalsplanen på mødet den 12. september 2019.
Sundheds- og hospitalsplanen præsenteres i et elektronisk dokument, hvor læseren har mulighed for at klikke rundt mellem de enkelte afsnit.
Høringsprocessen
Forslag til sundheds- og hospitalsplanen sendes i bred høring. Kommentarer fra regionens samarbejdsudvalg indhentes via de sædvanlige mødestrukturer og planen lægges på regionens hjemmeside, hvor alle interesserede kan afgive høringssvar. Høringsversionen til sundheds- og hospitalsplanen sendes desuden direkte til en bred kreds af interessenter på sundhedsområdet.
Alle modtagne høringssvar vil blive lagt på regionens hjemmeside (www.sundhedsplan.rm.dk) og indgå i den videre proces, der leder frem mod endelig behandling i regionsrådet den 27. maj 2020.
Formandskabet for RMU har truffet beslutning om, at RMU afgiver bemærkninger på mødet den 27. januar 2020 (med forbehold for regionsrådets godkendelse af høringsversionen). Udkastet til ny sundheds- og hospitalsplan præsenteres indledningsvist kort på mødet.
Beslutning
Ole Thomsen præsenterede indledningsvist udkast til ny sundheds- og hospitalsplan.
Baggrunden for sundheds- og hospitalsplanen er sundhedsloven, som fastsætter, at re-gionsrådet udarbejder en samlet plan for tilrettelæggelsen af regionens virksomhed på sundhedsområdet. I budgetaftale 2019 er der desuden et ønske om at få en samlet sundheds- og hospitalsplan.
Udkastet til den nye sundheds- og hospitalsplan består af to dele. En politisk del og et plangrundlag. Begge dele er i høring og vil være et grundlag, som vi skal arbejde ud fra de næste 10 år. Der benyttes lidt forskellige benævnelser for ansatte i udkastet, hvilket vil blive rettet til.
Der har været stor inddragelse af fagfolk i udkastet til den ny sundheds- og hospitalsplan, og 12. september 2019 var der i RMU en temadrøftelse om planen.
Den politiske rammesætning for arbejdet med planen har været A) det nære og sam-menhængende sundhedsvæsen, B) balance mellem specialisering, C) tilgængelighed og tryghed, D) sundhedshuse og psykiatrihuse som ét af omdrejningspunkterne for opgave-varetagelse og samarbejde med den primære sektor, E) behandling på patientens præ-misser og brug af patienternes egne ressourcer og F) at grundlaget med fem akuthospi-taler fastholdes.
Udgangspunktet for sundheds- og hospitalsplanen er målbilledet, de politiske sigtelinjer fra november 2018 og den politiske rammesætning fra marts 2019.
Ole Thomsen gennemgik en række særlige opmærksomhedspunkter for RMU, hvoraf han lagde særlig vægt på digital sundhed, forskning samt uddannelse og læring.
Regionsrådet behandler forslaget til ny sundheds- og hospitalsplan 29. januar, hvorfor RMU's bemærkninger på dagens møde til høringsversionen må afgives med forbehold for regionsrådets godkendelse af høringsversionen. Den efterfølgende høringsperiode er 31. januar – 15. marts 2020. Høringsmaterialet er sendt i høring i HMU'erne. 27. maj skal regionsrådet behandle og godkende planen.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med præsentationen, er vedlagt som bilag.
Efter præsentationen fulgte en kort drøftelse af udkastet ved bordene.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Hvad vil vi, og hvad mener vi med udvidet samspil med civilsamfundet? Hvad mener vi, når vi vil uddanne pårørende, og hvad tænker vi på, når vi skriver, at vi vil styrke fleksibiliteten i opgaveløsningen på tværs af matrikler?
• Regionsrådet ønsker, at den ny sundheds- og hospitalsplan skal være inkluderende i forhold til civilsamfundet, da der er mange, som gerne vil bidrage. Det handler mere om mestringsperspektiver end opgaveløsning - frivillige fællesskaber giver mening og har sundhedsperspektiver for de som involveres. De pårørende skal uddannes, så de er klædt godt på fx i forbindelse med kronisk sygdom. Flek-sibilitet mellem matrikler ses blandt læger og fx fysikere, men ikke så meget blandt andre kategorier af sundhedspersonale.
• Aarhus Universitetshospital benævnes som regionens faglige fyrtårn. Hvilken for-ståelse ligger der i det i forhold til de andre enheder? Vægten bør lægges på Aar-hus Universitetshospitals rolle i forhold til bl.a. Odense Universitetshospital og Rigshospitalet. Det handler om at opgradere Aarhus Universitetshospital, ikke at "nedgøre" de øvrige hospitaler.
• Der mangler noget om psykiatri og retspsykiatri. Afsnittet om optageområde er fint beskrevet i forhold til voksenområdet, men bl.a. det retspsykiatriske område mangler. Psykiatrien bør også nævnes i klyngesamarbejdet. I forhold til det tvær-sektorielle samarbejde er det en rigtig god idé at have kriminalforsorgen med som samarbejdspartner.
• Er der tilrettelagt noget omkring procesevaluering, og hvordan der følges op på de ting, som der står i planen?
• Det anbefales at skrive noget om, hvordan og hvornår medarbejdere og MED-systemet inddrages i forhold til beslutninger om, hvordan vi former fremtidens arbejdsplads.
• Det anbefales at beskrive dot nr. 3, under afsnittet om fremtidens arbejdsplads, mere uddybende (løbende vurdere mulighederne for opgaveflytning).
• Det anbefales at skrive noget mere positivt om det at være ansat. På en attraktiv arbejdsplads vil vi gerne de ansatte og lytter til dem. Der kunne sættes mere fo-kus på medarbejderne allerede i indledningen/forordet.
• Tonerne i første afsnit om Region Midtjylland som arbejdsplads bør også gengives i andet afsnit om arbejdsstyrkeplanlægning. Tonen bør være mere positiv og med lidt mere "svung" - fx ord som meningsfulde arbejdspladser, at vi inddrager med-arbejderne osv. Det samme gælder forordet.
Pernille Blach Hansen takkede for input og konstaterede, at det var godt med friske øjne på udkastet.
Konklusion
RMU drøftede udkast til Region Midtjyllands sundheds- og hospitalsplan. Opsummeringen af bemærkninger godkendes af RMU-formandskabet, hvorefter de videreformidles til Sundhedsplanlægning.
Bilag
6. Drøftelse af budgetplan 2021 og orientering om regnskab 2019 (kl. 14.20-14.30 - 10 min)
Resume
På mødet vil der blive orienteret om den økonomiske status i Region Midtjylland med fokus på regnskab 2019. Derudover er der udarbejdet forslag til en proces for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for budget 2021.
Det indstilles,
at | orienteringen om den økonomiske status tages til efterretning og |
at | RMU godkender forslag til processen for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for budget 2021. |
Sagsfremstilling
Der orienteres på mødet om den økonomiske status i Region Midtjylland med fokus på regnskab 2019. Herudover lægges der op til, at RMU godkender forslag til processen for medarbejderinddragelse i budgetlægningen som beskrevet i vedlagte procesplan for behandling af budget 2021. Der tages forbehold for regionsrådets godkendelse af forslag til tidsplan for dialog og inddragelse af MED-systemet. Regionsrådet behandler forslag til processen for medarbejderinddragelse i forbindelse med den politiske budgetvejledning på regionsrådsmødet i marts 2020.
Beslutning
Anders Kjærulff redegjorde kort for regnskab 2019 og forslaget til proces for medarbej-derinddragelse i budgetlægningen for 2020.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige særlig meget om regnskab 2019, da Koncernøkonomi fortsat er i gang med de sidste beregninger. Det forventes, at regnska-bet opgøres i løbet af uge 5, hvorefter der vil komme en pressemeddelelse, som vil blive sendt til RMU.
Der lægges op til samme proces for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for 2020 som i 2019.
Der er som tidligere år kort tid mellem fristen for HMU-høringssvar og fristen for et sup-plerende høringssvar fra RMU's medarbejderside, idet høringssvarene skal fremsendes til forretningsudvalget/regionsrådets 2. behandling. Så snart HMU-høringssvarene foreligger vil de løbende blive videreformidler til RMU-næstformandskabet.
Konklusion
Orienteringen om den økonomiske status blev taget til efterretning, og RMU godkendte forslaget til proces for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for budget 2021.
Bilag
7. Status vedrørende ny regional bæredygtighedsstrategi og høringsproces (kl. 14.30-14.50 - 20 min)
Resume
RMU orienteres på mødet om status for ny regional bæredygtighedsstrategi og får mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de beskrevne målsætninger og indsatsområder vedrørende social ansvarlighed. Det samlede forslag til bæredygtighedsstrategi sendes efter drøftelse i koncernledelsen i høring i HMU'erne og RMU, som drøfter forslaget og de indkomne HMU-svar på mødet den 16. april.
Det indstilles,
at | RMU tager orienteringen om status for ny regional bæredygtighedsstrategi til efterretning og kommer med eventuelle kommentarer til de beskrevne målsætninger og indsatsområder vedrørende social ansvarlighed. |
Sagsfremstilling
Orientering om baggrund, proces og hovedtemaer
Efter en administrativ og politisk proces foreligger nu forslag til Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed 2020-2030.
I forbindelse med den politiske proces har det midlertidige udvalg for klima, bæredygtighed og ressourcer i 2019 udarbejdet anbefalinger til regionsrådet, som regionsrådet har drøftet på møderne den 18. november og den 9. december. Der er bred politisk opbakning til målsætninger om CO2-reduktioner og social ansvarlighed frem mod 2030. Et samlet regionsråd bakker op om regeringens nationale målsætning om 70 procent CO2-reduktion frem mod 2030.
Som en del af den administrative proces har arbejdsgrupper med bl.a. medarbejdere og ledere fra hospitalernes tekniske og kliniske afdelinger, stabe, fællesfunktioner og RMU-repræsentanter deltaget i processen omkring udarbejdelsen af strategien. Der er desuden etableret en styregruppe med bl.a. koncernledelsesrepræsentanter, hvor regionsdirektøren er formand.
Direktionen godkendte i december 2019, at forslag til Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed 2020-2030 drøftes af koncernledelsen 30. januar 2020 og efterfølgende udsendes til høring i MED-systemet.
Strategien er bygget op om en vision og mission, og indeholder målsætninger og indsatsområder inden for fire overordnede temaer:
- Cirkulær økonomi (indkøb, adfærd og affald)
- Energi (el, vand og varme)
- Logistik og transport
- Social ansvarlighed
Efter koncernledelsens drøftelse udsendes forslag til høring i RMU og HMU'erne. Høringssvar drøftes på RMU mødet den 16. april. Såfremt der på baggrund af den skriftlige høring vurderes behov for væsentlige ændringer drøftes disse på koncernledelsesmødet den 23. april. Direktionen forventes at godkende forslaget den 28. april. Forslaget forventes forelagt de relevante politiske udvalg, forretningsudvalget og regionsrådet i maj.
Udmøntning af strategien forventes at ske igennem handleplaner, der beskriver, hvilke indsatser der igangsættes, og hvordan de prioriteres, i første omgang i perioden 2020-2021.
Uddybende om strategiens fokus på social ansvarlighed
Med hensyn til social ansvarlighed er der i forslaget formuleret nedenstående målsætninger og uddybende beskrivelser af en række indsatsområder. Da disse målsætninger og indsatsområder i særlig grad har fokus på personalet og Region Midtjylland som arbejdsplads, får RMU allerede nu en mere uddybende orientering om disse og mulighed for at drøfte og kommentere. Der bliver også mulighed for at drøfte dem igen i forbindelse med høringsfasen.
De foreslåede målsætninger og indsatsområder nedenfor vil kort blive introduceret på mødet.
Målsætninger for social ansvarlighed
Vi vil være en attraktiv og socialt ansvarlig arbejdsplads med et bæredygtigt arbejdsmiljø og en mangfoldig personalesammensætning.
- Arbejdsulykker blandt nyansatte reduceres med 50 procent inden 2030 (opgjort som ulykkesfrekvens for arbejdsulykker med fravær set i forhold til 2018).
- Vi lever fuldt ud op til de politiske aftaler om praktikpladser til elever og studerende på relevante uddannelser i Region Midtjylland (de aftalte praktikpladser stilles til rådighed og de årlige måltal for EUD-aftaler indfries)
- 6 procent af de årsværk der anvendes til at opfylde bygge- og anlægskontrakter skal være lære- og praktikpladser (målet indgår i alle udbud).
- Minimum 2 procent af vores medarbejdere kan være ansat på særlige vilkår (fleksjobs, løntilskud og lign. Samlet regional målopfyldelse opgøres årligt).
- Andelen af indvandrere og efterkommere i vores personalesammensætning skal samlet set afspejle andelen i regionens arbejdsstyrke (9,2 % opgjort i 2019).
- Der er mindst 10 procent mænd/kvinder blandt de faggrupper, hvor der er den mest ulige kønsfordeling i 2030 (samlet regional målopfyldelse opgøres årligt).
Indsatsområder for social ansvarlighed
Et godt og bæredygtigt arbejdsmiljø
Vi vil have et sundt, sikkert og udviklende arbejdsmiljø, hvor vi kan holde til at arbejde på fuld tid gennem et langt arbejdsliv.
- Vi sikrer udviklingsmuligheder for den enkelte gennem hele livet og indflydelse og gensidig fleksibilitet omkring arbejdstilrettelæggelsen.
- Vi stræber efter at flest muligt ønsker og har mulighed for at arbejde på fuld tid. Vi tager livsfasehensyn og sikrer mulighed for restitution.
- Vi forebygger arbejdsskader, fysisk og psykisk nedslidning - og vi undgår at udsætte hinanden for farlige stoffer.
- Vi samarbejder med vores leverandører og efterspørger i indkøb og udbud bæredygtige løsninger og ordnede løn- og ansættelsesvilkår.
Uddannelse og kompetenceudvikling
Vi vil være en god uddannelsesarbejdsplads. Både for at skabe læring og af hensyn til vores behov for kvalificerede medarbejdere. Engagement i uddannelsesopgaver og kompetenceudvikling giver enestående muligheder for at understøtte både rekruttering, trivsel og bæredygtighed.
- Vi prioriterer løbende og målrettet udvikling af medarbejdere og ledere, så vi har de rigtige kompetencer, og vi er en attraktiv arbejdsplads.
- Vi sikrer rammer og muligheder for gode praktikforløb for studerende.
- Vi tilrettelægger kompetenceudvikling sådan, at der anvendes færrest mulige ressourcer på at skabe flest mulige kompetencer.
- Vi anvender uddannelsesklausuler om etablering af praktik- og uddannelsespladser i vores udbud om bygge- og anlægsopgaver.
Rummelig og socialt ansvarlig arbejdsplads
Vi hjælper ansatte, der er i fare for at miste arbejdet på grund af fx sygdom eller nedsat arbejdsevne.
- Vi prioriterer tidlige forebyggende tiltag der fremmer mulighederne for at vi fortsat kan løse vores opgaver.
- Vi tilbyder så vidt muligt ansættelse på særlige vilkår og hjælper med at finde tilbud om omplacering, når det er nødvendigt eller ønskes.
- Vi åbner så vidt muligt vores arbejdspladser for personer med behov for særlige arbejdsvilkår og personer, som er ledige. Vi opfordrer vores leverandører til at tage tilsvarende ansvar.
Diversitet er en styrke
Vi ønsker mangfoldige personalegrupper og lige karrieremuligheder.
- Vi er opmærksomme på at sikre lige karrieremuligheder, når vi rekrutterer, og vi opgør og følger årligt udviklingen i personalesammensætningen.
- Vi samarbejder med uddannelsesinstitutioner om at fremme en balanceret kønsfordeling.
- Vi sikrer, at personer med funktionsnedsættelser ikke oplever diskrimination.
- Vi samarbejder med frivillige og frivillige organisationer inden for områder, hvor det giver mening og værdi for borgerne og de ansatte.
Beslutning
Jakob Olesen orienterede om status for den ny bæredygtighedsstrategi. Der har været mange drøftelser i styregruppen og arbejdsgrupper, og RMU's repræsentanter (Nethe Lunden, Kirsten Hansen og Helle Larson) har også været involveret. Udkastet til en ny bæredygtighedsstrategi drøftes af koncernledelsen 30. januar. Efter koncernledelsens drøftelse sendes forslaget i høring i HMU'erne og RMU, som drøfter høringssvar den 16. april.
Der er på dette møde lagt op til at forklare og tage en foreløbigt drøftelse omkring for-slagene til målsætninger og indsatsområder for social ansvarlighed, da disse målsætninger og områder i særlig grad har fokus på personale og Region Midtjylland som arbejdsplads.
De i sagsfremstillingen beskrevne indsatsområder og målsætninger blev kort præsenteret og forklaret med referencer til, hvad der bygger på eksisterende politikker og mål-sætninger – vedtaget politisk og i MEDsystemet – og hvor der er lagt op til nye mål og indsatser.
Den ny bæredygtighedsstrategi forventes godkendt af regionsrådet den 27. maj 2020. Følgegruppen vedrørende mangfoldighed og ligestilling skal evt. på et senere tidspunkt involveres i det videre arbejde omkring realiseringen af de relevante målsætninger og indsatsområder.
Opsummering af bemærkninger fra mødedeltagerne:
• Det er et ambitiøst udkast, og man kan ikke være imod det, der står. Men kan vi leve op til målsætningerne, og er der handling bag fx i forhold til det der handler om rummelige arbejdspladser.
• Enig i målsætningen omkring andelen af indvandrere og efterkommere i vores personalesammensætning, men måske kan det få medarbejdere til at føle, at han eller hun netop er den, der gør, at vi "opfylder kvoten". Vi bør være opmærk-somme på vores sprogbrug herom.
• Hvordan måler vi andelen af indvandrere og efterkommere? Det foregår via Dan-marks Statistik og opgøres via anonymiserede personaledata.
• Hvilke særlige ansættelsesformer er indbefattet under betegnelsen "ansat på særlige vilkår"? Der blev henvist til, at RMU hvert år får et notat, hvoraf de for-skellige ordninger fremgår i forbindelse med den årlige drøftelse om Det Sociale Kapitel.
• Positivt at mindst 2 pct. kan være ansat på særlige vilkår. Det sender også et signal til vores ledere om at være meget opmærksomme på de allerede ansatte på særlige vilkår.
• Er det realistisk at ansætte 2 pct. på særlige vilkår med de nuværende ordninger? Vi har bl.a. lyttet til konsulenterne ved Det Sociale Kapitel, som siger, at vores målsætning er realistisk, men ikke let. Der er flere argumenter for målet. Vi skal være længere tid på arbejdsmarkedet, og vi kan alle blive ramt af noget som for-drer ansættelse på særlige vilkår. "Hvordan har du det? undersøgelserne" doku-menterer, at mange har problemer af psyksisk eller fysisk karakter. Der er både stolthed, rummelighed og tryghed forbundet med målet. Vi har flere flagskibe på dette område, der viser, at det kan lade sig gøre at forene rummelighed og effek-tivitet, fx midtVask.
Konklusion
RMU tog orienteringen om status for ny regional bæredygtighedsstrategi til efterretning. Bemærkninger til de foreslåede målsætninger og indsatsområder vedrørende social an-svarlighed vil indgå i det videre arbejde.
8. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 14.50-15.00 - 10 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´erne mv. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU´erne og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv.
Der foreligger foreløbigt følgende forslag til emner/dagsordenspunkter til de kommende RMU-møder:
- Høring om ny regional bæredygtighedsstrategi (16/4/20)
- Evaluering af Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale (16/4/19)
- Temadrøftelse om psykiatrien (16/4/19)
- RMU's rolle i forhold til arbejdsmiljøindsatsen (døgnseminar 2020)
- Eventuel temadrøftelse om god ledelse inkl. faglig ledelse (døgnseminar 2020)
- Drøftelse af patienters fravalg af sundhedspersonale
- Drøftelse af retningslinjer vedrørende uniformsetikette
- Udvalgte temaer vedr. transformation af sundhedsvæsenet
Emner til kommende møder opdateres løbende i RMU's opgaveoversigt.
Beslutning
Der kommunikeres om følgende fra dagens møde:
- RMU drøftede og gav gode råd til, hvordan der kan arbejdes videre med realiseringen af beslutningen om og bevillingen til flere sygeplejersker. Den endelige udmøntning skal først besluttes af regionsrådet den 26. februar. (Der kan henvises til omtale på intranettet 29. januar om de 215 ekstra sygeplejerskestillinger på vej til Region Midtjylland).
- RMU fik en orientering om de centrale aftaler om ret til fuld tid og drøftede potentialer og problemstillinger i forhold til realiseringen af intentionerne om at få flere op i tid.
- Bemærkninger til forslaget til ny sundheds- og hospitalsplan blev drøftet, og der vil blive fulgt op på dem i den videre høringsproces. Høringsperiode er 31. januar – 15. marts 2020. Høringsmaterialet er sendt i høring i HMU'erne.
- RMU fik en kort orientering om forventet regnskab 2019. Der kommer en pressemeddelelse herom i uge 6. RMU godkendte forslaget til proces for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for budget 2021. Det forventes, at forslag til budget 2021 (budgetnotat, der er materialet til regionsrådets 1. behandling) og forslag til prioriteringer og besparelser i budget 2021 fremsendes til ledelsesområderne 6. og 17. august med henblik på drøftelse i HMU'erne og eventuel afgivelse af høringssvar. Fristen for høringssvar fra HMU'erne er 31. august kl. 12.00.
- RMU fik en orientering om status for den ny bæredygtighedsstrategi, som efter behandling i koncernledelsen kommer i høring i HMU'erne og RMU.
Konklusion
Der kommunikeres til HMU'erne om hovedbudskaber fra dagens møde. Orienteringen om foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.
9. Gensidig orientering, eventuelt og evaluering af mødet (kl. 15.00-15.10 - 10 min)
Sagsfremstilling
Der vil på mødet kort blive orienteret om:
- Logopfølgning
- Tilrettet formulering i mail til medarbejdere vedr. sygefravær
- Status for lovændring af reglerne for journalføring.
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede om, at flere medier hen over julen har skrevet om sundhedspersoners uberettigede opslag i patienternes data. I løbet af 2019 har Region Midtjylland oplevet et stort fald i antallet af mistænkelige opslag, hvilket formentlig skyl-des den systematiske logopfølgning og opfølgningen herpå har øget opmærksomheden omkring en god kultur omkring brug af EPJ.
Jakob Olesen orienterede om, at formuleringen af mailen til medarbejdere vedrørende sygefravær er ændret på baggrund af drøftelsen på sidste RMU-møde. Formuleringen har været trykprøvet i RMU-formandskabet, ved tre medarbejderrepræsentanter fra Aarhus Universitetshospital og i HR-/Personalechefkredsen. Den endelige formulering sendes til RMU til orientering og den automatiske udsendelse af mailen til medarbejdere vedr. sygefravær vil snarest muligt blive sat i gang igen.
Jakob Olesen orienterede endvidere om, at Koncern HR har kontaktet Sundheds- og Æl-dreministeriet med henblik på at høre, hvornår man forventer, at lovændringen for jour-nalføring træder i kraft, men endnu ikke havde fået svar. Sundheds- og Ældreministeriet har efterfølgende oplyst, at det pt. forventede tidsperspektiv for en vedtagelse og ikraft-træden af bekendtgørelse er ultimo 2020.
Britta Ørnfeldt Lund orienterede om, at hun havde fået nyt job og stopper i RMU.