Dagsordner-referater
til
mødet i
den 2. september 2021 kl. 13:00
i Helnan Marselis Hotel, Strandvejen 25, 8000 Aarhus C
1. Mødedeltagere
Det indstilles,
Ledersiden
Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Anders Kjærulff (koncerndirektør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Lone Winther Jensen (lægefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Mette Fjord Nielsen (sygeplejefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Tina Ebler (hospitalsdirektør, Psykiatrien), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Ann-Britt Wetche (socialdirektør, Socialområdet), Ditte Hughes, (vicedirektør, Koncern HR), Jørn Mørup (vicedirektør, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejdersiden
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), Christina Thisted-Høeg (radiograf, Hospitalsenhed Midt), Heidi Glud Christensen (SOSU, Regionshospitalet Randers), Holger Lyngklip Strøm (geolog, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, Hospitalsenheden Vest), Jens Boe Krag, (plejer, Psykiatri), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Psykiatri), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Tanja Lyth (jordemoder, AUH), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens), Heidi Hoffmann Bested (ergoterapeut, Social).
Afbud
Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Hospitalsenhed Midt - suppleant Conni Smith deltager), Eske Roth (læge, AUH), Niels Jørgen Nielsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Horsens).
HMU-formandskaber og arbejdsmiljørepræsentanter - fra kl. 15.00
Cristina Hedegaard Kildevang (HMU næstformand, HE Vest), Jonas Dahl (HMU formand, RH Randers), Kirsten Strauss (HMU næstformand, AUH), Liselotte Svane Pedersen (HMU næstformand, RH Horsens), Marianne Østerlund Madsen (HMU næstformand, AUH, Thomas Balle Kristensen ( HMU formand, HE Midt), Tina Stenholt Kristensen (HMU næstformand, RH Randers), Tine Beck Jensen (HMU næstformand, Socialområdet). Alice Kjær Dahl Mortensen (AMIR, HE Vest), Kasper Kolind (repr. for arbejdsmiljøområdet, Koncern Kommunikation), Karen Rasmussen (AMIR, RH Randers), Lis Viborg (AMIR, HE Midt), Louise Barner Kjærgaard (AMIR, Socialområdet), Nadja Kiel Laursen (AMIR, RH Horsens), Charlotte Emborg (AMIR, AUH)
Øvrige deltagere
Jonna Pedersen, kontorchef, Koncern HR Fysisk Arbejdsmiljø og Karen Ingerslev, kontorchef, Koncern HR, Udvikling deltager under punkt 5: Arbejdsmiljøredegørelse 2020 og dialog om det gode arbejdsmiljø. Poul Duedahl, professor, ph.d., historiestudier, Aalborg Universitet deltager under punkt 8: Temadrøftelse om hvilke erfaringer fra COVID-19 vi skal bringe videre i arbejdet med at skabe fremtidens sundhedsvæsen og attraktive arbejdspladse.
Beslutning
Ledersiden
Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Anders Kjærulff (koncerndirektør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Lone Winther Jensen (læge-faglig direktør, Regionshospitalet Randers), Mette Fjord Nielsen (sygeplejefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Tina Ebler (hospitalsdirektør, Psykiatrien), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Ann-Britt Wetche (socialdirektør, Socialområdet), Ditte Hughes, (vicedirektør, Koncern HR), Jørn Mørup (vicedirektør, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejdersiden
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbak-ken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), Christina Thisted-Høeg (radiograf, Hospitals-enhed Midt), Heidi Glud Christensen (SOSU, Regionshospitalet Randers), Holger Lyngklip Strøm (geolog, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, Hospitalsenhe-den Vest), Jens Boe Krag, (plejer, Psykiatri), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Psykiatri), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Tanja Lyth (jordemoder, AUH), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospi-tal), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens), Heidi Hoffmann Bested (ergoterapeut, Social).
Afbud til mødet
Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F - suppleant Isabel Pedersen deltager), Lene Thorbjørn-sen (bioanalytiker, Hospitalsenhed Midt - suppleant Conni Smith deltager), Eske Roth (læ-ge, AUH), Niels Jørgen Nielsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Horsens).
HMU-formandskaber og arbejdsmiljørepræsentanter - fra kl. 15.00
Cristina Hedegaard Kildevang (HMU næstformand, HE Vest), Jonas Dahl (HMU formand, RH Randers), Kirsten Strauss (HMU næstformand, AUH), Liselotte Svane Pedersen (HMU næstformand, RH Horsens), Marianne Østerlund Madsen (HMU næstformand, AUH, Tho-mas Balle Kristensen ( HMU formand, HE Midt), Tina Stenholt Kristensen (HMU næstfor-mand, RH Randers), Tine Beck Jensen (HMU næstformand, Socialområdet).
Alice Kjær Dahl Mortensen (AMIR, HE Vest), Kasper Kolind (repræsentant for arbejdsmil-jøområdet, Koncern Kommunikation), Karen Rasmussen (AMIR, RH Randers), Lis Viborg (AMIR, HE Midt), Louise Barner Kjærgaard (AMIR, Socialområdet), Nadja Kiel Laursen (AMIR, RH Horsens), Charlotte Emborg (AMIR, AUH)
Øvrige deltagere
Jonna Pedersen, kontorchef, Koncern HR Fysisk Arbejdsmiljø og Karen Ingerslev, kontor-chef, Koncern HR, Udvikling deltager under punkt 5: Arbejdsmiljøredegørelse 2020 og dialog om det gode arbejdsmiljø. Poul Duedahl, professor, ph.d., historiestudier, Aalborg Universitet deltager under punkt 8: Temadrøftelse om hvilke erfaringer fra COVID-19 vi skal bringe videre i arbejdet med at skabe fremtidens sundhedsvæsen og attraktive ar-bejdspladser.
2. Velkomst og godkendelse af dagsorden og referat (ordinært RMU-møde) (kl. 13.00-13.10 -10 min)
Resume
Dagsorden og referat af RMU-mødet 10. juni 2021 godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes, og |
at | referat af RMU-mødet den 10. juni 2021 godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsordenen godkendes, og referat af det ordinære møde den 10. juni godkendes. Referat og program for seminaret er vedlagt som bilag.
Beslutning
Pernille Blach Hansen bød velkommen til seminaret. Det er to år siden, at det sidst var muligt at afvikle et seminar, og det er dejligt nu at kunne mødes fysisk igen. Der er me-get, som fylder i øjeblikket; mange patienter og stor travlhed på mange afdelinger, ud-fordringer omkring bemanding og vagtdækning nogle steder, COVID-19 og den netop overståede konflikt på sygeplejerskeområdet. Det er bagtæppet for seminaret, og de emner, der er på programmet, er meget aktuelle.
Dagsorden og referat af det ordinære møde 10. juni 2021 blev godkendt.
3. Status vedrørende økonomi og budget 2022 (ordinært RMU-møde) (kl. 13.10-13.25 – 15 min)
Resume
Der orienteres om status vedrørende økonomi og budget 2022.
Det indstilles,
at | orientering om status vedrørende økonomi og budget 2022 tages til efterretning, og der vil være mulighed for at drøfte høringssvar fra HMU'erne. |
Sagsfremstilling
Der gives på mødet en orientering om status vedrørende økonomi og budget 2022. På mødet vil der være mulighed for at drøfte høringssvar fra HMU'erne.
Der er budgetforligsdrøftelser den 7. september 2021.
Udtalelse fra RMU-medarbejderside af 26. juli 2021 er vedlagt som bilag. Høringssvar fra HMU'erne er tilgængelige i First Agenda efter høringsperiodens udløb den 30. august 2021.
3. september kl. 12 er der frist for supplerende høringssvar fra RMU/RMU-formandskabet.
Tidsplan for den resterende budgetproces
RMU afholder fællesmøde med forretningsudvalget den 12. oktober om bl.a. det vedtagne budget 2022, jf. punkt 4
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede kort om status vedrørende det økonomiske råderum og budgetforhandlingerne og gengav en række af hovedbudskaberne i høringssvarene
og de gennemgående ønsker og forventningerne om realvækst til hospitalerne.
De slides, som blev brugt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Der blev opfordret til, at RMU fremover overvejer at sende et fælles høringssvar fra medarbejder- og lederside om fx demografiske udfordringer og rekruttering. Der savnes desuden borgerperspektiv i nogle af høringssvarene. Det er nogle go-de pointer, som vi bør skrive os bag øret til næste års proces.
• De medicinske afdelinger nævnes i høringssvarene. Der blev på medarbejdersi-dens formøde også talt om stort pres på akutområdet. Støttefunktionerne presses også, når det medicinske område og akutafdelingerne presses. Det flugter meget fint det, som også blev nævnt på ledelsessidens formøde.
• Vi har en vigtig opgave foran os i forhold til manglende personaleressourcer. Det kan vi ikke løbe eller købe os fra. Vi er nødt til at tage fat på dagsordenen om, hvorvidt vi kan arbejde anderledes. Vi bliver udfordret i rigtig mange år fremover. Vi skal hjælpe hinanden på tværs af alle arbejdspladser. Vi skal også drøfte det
i RMU, men primært lokalt, hvor man skal have nogle snakke om opgaverne kan lø-ses anderledes.
• Vi må se på, om vi løser de rigtige opgaver, hvordan vi kan få nogen af opgaver-ne til at gå væk, så vi har kræfterne til at bruge tiden på dem, som har mest brug for hjælp, og hvordan organiserer vi arbejdet, så vi gør det så godt som muligt. Hele forandringsdagsordenen er vi nødt til at tackle proaktivt, da vi kommer til at mangle den type arbejdskraft, som vi er vant til at have til at løse den type opga-ver. Vi må gentænke nogle ting. Det vil stille store krav til alle faggrupper og både medarbejdere og ledere. Der bliver nok a tage fat på. Heldigvis er sundhedsvæse-net og den offentlige sektor kendt for at være gode til at omstille sig.
Konklusion
Orientering om status vedrørende økonomi og budget 2022 blev taget til efterretning, og høringssvarene fra HMU'erne blev drøftet. Formen på RMU's høringssvar overvejes til næste år (samlet eller alene fra medarbejderside).
Bilag
- Medarbejdernes udtalelse til budget 2022
- Budget 2022 høringssvar HMU RH Horsens
- Budget 2022 høringssvar HMU Psykiatrien
- Budget 2022 høringssvar HMU fællesfunktioner
- Budget 2022 høringssvar HMU HE Vest
- Budget 2022 høringssvar HMU Socialområdet
- Budget 2022 høringssvar HMU HE Midt
- Budget 2022 høringssvar HMU AUH
- Budget 2022 høringssvar HMU RH Randers
- Slides ved Pernille Blach Hansen - Budget 2022
4. Drøftelse af forslag til temaer til møde med forretningsudvalget 12/10/21 (ordinært RMU-møde) (kl. 13.25-13.35 – 10 min)
Resume
Forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget drøftes.
Det indstilles,
at | forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget drøftes. |
Sagsfremstilling
RMU drøfter, hvilke temaer der skal lægges op til at fokusere på i forbindelse med mødet med forretningsudvalget 12. oktober 2021.
Forslag:
1. Det vedtagne budgets konsekvenser ift. personaleforhold (formelt obligatorisk punkt)
2. Etablering og organisering af whistleblowerordning i Region Midtjylland
3. Status vedrørende forebyggelse og håndtering af seksuel chikane og sexisme
4. Hvordan er status/hvordan opleves situationen for patienter og personale i Region Midtjylland efter et år med COVID-19 og konflikt?
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede om baggrunden for punktet om etablering og organise-ring af whistleblowerordning i Region Midtjylland. Det er sat på, fordi der er et EU-direktiv, som er udmøntet i dansk lov, og som siger, at vi skal have en whistleblowerord-ning på vores arbejdsplads inden 1. januar 2022.
Vi skal finde ud af, hvordan ordningen skal være. Hvad kan man melde om, til hvem, hvordan bliver sagsgangen, hvordan får man informationer og hvem bliver der afrappor-teret til? Juridisk Kontor i gang med et forberedende arbejde. Ordningen skal vedtages senest i december i regionsrådet. Vi kunne ikke nå at få det på indeværende dagsorden, og RMU-mødet 8. december er for sent. Derfor vil det blive drøftet med næstformand-skab, hvordan RMU, inden mødet med forretningsudvalget, kan få drøftet emnet – enten via et videomøde eller et møde en time forud for mødet med forretningsudvalget.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
På medarbejdersidens formøde var man enige om en prioritering af emne 1, 2 og 4. I forhold til whistleblowerordning har RMU haft drøftelsen tidligere, hvor vi sagde "nej tak", men nu er det et EU-direktiv, og vi skal derfor have en ordning. Det er vigtigt med bag-grundsmateriale, og det kunne overvejes at udpege et par medarbejderrepræsentanter til at indgå i det forberedende arbejde.
Hvis RMU har lyst til at udpege to medarbejderrepræsentanter til at indgå i dialogen med Juridisk Kontor og Pernille Blach Hansen er der fin mulighed for det. På ledelsessidens formøde var der forslag om en skriftlig orientering omkring, hvad der er gjort i forhold til at forebygge seksuel chikane og sexisme. Når TULE-runden er afsluttet om et års tid, hvor der er konkret spørgsmål til seksuel chikane og sexisme, er der eventuelt noget nyt, som ville give anledning til at drøfte emnet med forretningsudvalget. På ledelsesformødet blev det også foreslået at gøre emne 4 om, hvordan situationen opleves nu lidt bredere, så den også handler om rekrutteringssituationen.
Der blev henvist til det kommende regionsrådsvalg og tidspunktet for mødet med forret-ningsudvalget. Ved sidste valg i 2017 blev det udskudt indtil det nye regionsråd var til-trådt. Det vil blive undersøgt om mødet fastholdes eller udskydes.
Konklusion
Forslag til temaer på mødet med forretningsudvalget blev drøftet, og det blev besluttet, at drøfte a) det vedtagne budgets konsekvenser i forhold til personaleforhold, b) etable-ring og organisering af whistleblowerordning i Region Midtjylland og c) hvordan status er/hvordan situationen opleves for patienter og personale i Region Midtjylland efter et år med COVID-19 og konflikt, som bredes ud til også at omhandle rekruttering/fastholdelse.
Næstformandskabet melder navne ind på de eventuelle medarbejderrepræsentanter, som vil indgå i det forberedende arbejde omkring whistleblowerordningen.
5. Arbejdsmiljøredegørelse 2020 og dialog om det gode arbejdsmiljø (ordinært RMU-møde) (kl. 13.35-14.20 – 45 min)
Resume
Der orienteres om hovedpointer fra Arbejdsmiljøredegørelse 2020. Der lægges op til en gruppedialog om, hvad det gode arbejdsmiljø er.
Det indstilles,
at | RMU tager orienteringen om Arbejdsmiljøredegørelse 2020 til efterretning og |
at | RMU drøfter, hvad det gode arbejdsmiljø er med henblik på, at perspektiver fra drøftelsen kan indgå i den fremadrettede forebyggende arbejdsmiljøindsats. |
Sagsfremstilling
Arbejdsmiljøredegørelse 2020
Ifølge MED- og Arbejdsmiljøaftalen for Region Midtjylland skal der på alle niveauer i MED- og Arbejdsmiljøorganisationen én gang årligt drøftes status på arbejdsmiljøområdet på baggrund af den årlige arbejdsmiljøredegørelse. Formålet med drøftelsen er at skabe grundlag for at retningssætte Region Midtjyllands fremadrettede forebyggelsesindsats ved at se bagud på data og viden om, hvor organisationen har særlige udfordringer inden for arbejdsmiljø samt inddrage viden om tiltag, der er lykkedes særlig godt.
På mødet vil der blive givet en kort status på arbejdsmiljøarbejdet på baggrund af hovedpointer fra Arbejdsmiljøredegørelse 2020.
Gruppedialog ved bordene om det gode arbejdsmiljø
På RMU-mødet den 8. april 2021 blev det aftalt, at der skal være en temadrøftelse om, hvad det gode arbejdsmiljø er i forbindelse med RMU's årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Med afsæt i hovedpointerne fra Arbejdsmiljøredegørelse 2020 samt deltagernes egen viden og erfaring drøftes, hvad det gode arbejdsmiljø er.
Den videre dialog om arbejdsmiljø og arbejde frem mod nye strategiske indsatser på arbejdsmiljøområdet
På baggrund af drøftelser og beslutning på RMU-møde den 8. april 2021 besluttede RMU-formandsskabet på sit møde den 3. maj 2021 at ændre den årlige arbejdsmiljøkonference til en temadag med mere strategisk retning. Form og målgruppe er derfor ændret til RMU og HMU'er med deltagelse af HR-/Personalechefer og arbejdsmiljøkoordinatorer (inviteret via kalenderreservation – tilmelding via Plan to Learn).
Temadagen skal understøtte det strategiske arbejdsmiljøarbejde i MED- og Arbejdsmiljøorganisationen og bidrage til at skabe ny fælles retning og danne afsæt for fremadrettede forebyggende tiltag.
Temadagen afholdes den 14. oktober 2021 i Herning Kongrescenter med titlen: Arbejdsmiljø i Region Midtjylland frem mod 2030. Der vil være oplæg til inspiration og dialog om, hvordan arbejdsmiljøindsatsen bidrager til Region Midtjylland som en sikker, sund og attraktiv arbejdsplads.
Som afsæt for dialogerne indgår viden fra Arbejdsmiljøredegørelse 2020, elementer fra direktionens fokusområde "Fremtidens attraktive arbejdsplads" samt de mål, der er sat for arbejdsmiljøindsatsen i Region Midtjyllands Bæredygtighedsstrategi og de nationale mål frem til 2030 fra Trepartsaftalen.
Program er under udarbejdelse.
Arbejdsmiljøhandlingsplanen kan læses her: https://bm.dk/nyheder-presse/pressemeddelelser/2020/12/regeringen-og-arbejdsmarkedets-parter-er-enige-om-nye-maal-for-arbejdsmiljoeet/
Bæredygtighedsstrategien kan læses her: https://www.rm.dk/om-os/organisation/baredygtighed
Arbejdsmiljøredegørelsen bliver forelagt for direktionen den 21. september 2021.
Beslutning
Pernille Blach Hansen indledte med at bemærke, at arbejdsmiljøredegørelsen er et af fle-re punkter på døgnseminaret, som kredser om arbejdsmiljø. Det er rigtig godt for både RMU og formandskabet har talt om, at man gerne vil give arbejdsmiljøet mere opmærk-somhed. Der er også arbejdsmiljøtemadagen den 14. oktober sammen med HMU'erne, arbejdsmiljøkoordinatorerne og HR-/personalecheferne, hvor vi dykker ned i emnet.
Jonna Pedersen gav herefter en status på arbejdsmiljøarbejdet på baggrund af hovedpo-inter fra Arbejdsmiljøredegørelse 2020.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt som bilag.
Opsummering af spørgsmål og bemærkninger fra mødedeltagerne:
• På medarbejdersidens formøde var der dukket en undersøgelse op om faldulykker blandt nattevagter. Kan der siges lidt om det? Vi er også selv er blevet nysgerrige på det i kraft af nogle samtaler med professor Henrik Kolstad fra Arbejdsmedi-cinsk Klinik i Aarhus, som er i gang med at se på, om der med de tilgængelige da-ta er nogle mønstre. Vi er ikke færdige med at se på det, men det ser ud til, at der er nogle toppe bl.a. lige før vagtskifte om morgenen – ikke kun faldulykker, men bredt set ulykker. Der er fokus på det.
• Der blev udtrykt forundring i forhold til det, der står i arbejdsmiljøredegørelsen omkring faglige fællesskaber – at de bliver mere af social karakter end "fag-faglige".
• Der blev spurgt ind til brugen af personalepsykologordningen. Ordningen følges tæt og opgøres en gang årligt i 1. kvartal. Der kan eventuelt sættes en status på RMU. Der blev gjort opmærksom på, at en del ansatte bliver henvist til psykolog gennem egen læge, hvilket Region Midtjylland ikke ligger inde med oplysninger om. Man bør i øvrigt være opmærksom på, at personalepsykologordningen ikke er en akutord-ning. Der kan eventuelt laves en opgørelse over, hvad vi henholdsvis har og ikke har oplysninger om.
Med afsæt i hovedpointerne i Arbejdsmiljøredegørelsen samt deltagernes egen viden og erfaring var der herefter dialog ved bordene om, hvad det gode arbejdsmiljø er med ef-terfølgende opsamling i plenum.
Opsamling i plenum
• Vi sætter meget i gang hvert år. Det er rystende, at der ikke sker mere med tal-lene i forhold til fx arbejdsulykker. Hvorfor finder vi os i at have samme antal ulykker år efter år? Hvorfor får vi ikke bredt det ud, som vi ved virker? Er vi ikke i stand til at dykke godt nok ned i datagrundlaget via arbejdsmiljøsystemet?
• Hvad har vi taget med af COVID-19 erfaringer? Der er kvaliteter i forhold til mu-lighed for hjemmearbejde - fx arbejdsglæde i form af afveksling og fleksibilitet. Kontakten til arbejdspladsen, kollegerne og det social liv er væsentlig, og det so-ciale har større betydning end vi forestillede os.
• Hvad ser vi i det gode arbejdsmiljø? Det at være i et kollegialt fællesskab uanset alder og kompetencer og kunne støtte hinanden. At udføre et arbejde med en høj kvalitet. Vi taler om det gode arbejdsmiljø, hvad er så det sunde arbejdsmiljø? Det gode og sunde arbejdsmiljø er meget individuelt.
• Vi skal være klar til dialog om, hvilke faggrupper der kan løse opgaverne, fleksibili-tet i arbejdsplanlægning og mulighed for at påvirke egen arbejdstid.
• Med henvisning til tabellen på side 21 om omkostninger og årsager. Psykisk vold og fysisk vold koster det samme som ulykker. Vi har fælles mål om, at vi gerne vil derhen, hvor vi ikke skal bruge penge på ulykker. Hvordan får vi det tilrettelagt på en god måde, så der er tilstrækkeligt personale til stede i forhold til at forebyg-ge vold og trusler? Vi bør interessere os mere for, hvad det skyldes, at der er så relativt mange ulykker sidst på nattevagter.
• Vi skal huske at tale om det, som vi gerne vil have mere af - fx tilstedevær og godt psykisk arbejdsmiljø. Hvad gør de afdelinger, som er bedst til ikke at have ulykker blandt nyansatte? Faglige fællesskaber og sociale fællesskaber har stor betydning for et godt arbejdsmiljø. Det gode kollegaskab og god ledelse er altaf-gørende. På det administrative område savnede vi kolleger, mens vi arbejdede hjemmefra, og god ledelse viste sig utrolig vigtigt.
Konklusion
Orienteringen om Arbejdsmiljøredegørelse 2020 blev taget til efterretning, og RMU drøf-tede, hvad det gode arbejdsmiljø er. De synspunkter, der fremkom under drøftelsen, vil blive bragt med videre – også i forhold til temadagen til 14. oktober 2021.
6. Eventuel kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (ordinært RMU-møde) (kl. 14.20-14.25 - 5 min)
Resume
Det aftales, om der er budskaber fra det ordinære møde, der skal videreformidles til HMU´erne mv. De foreløbige forslag til punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | det aftales, om der er budskaber/informationer fra mødet, der skal videreformidles til HMU´erne og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning og suppleres eventuelt. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, om der er budskaber fra mødet, RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv.
Der foreligger foreløbigt følgende "bruttoliste" med forslag til emner/dagsordenspunkter til de kommende RMU-møder:
- Evaluering af MED- og Arbejdsmiljøaftalen (december-mødet)
- Temadrøftelse om status vedr. transformations af sundhedsvæsenet og politisk oplæg vedr. etablering af nye, forpligtende og formaliserede "sundhedsklynger" omkring hvert af landets 21 akuthospitaler (december-mødet)
- Nye tiltag i forbindelse med OK21, som kan være relevante at drøfte i RMU, herunder bl.a. betydningen af nye stillingsbetegnelser mv.
Emner til kommende møder opdateres løbende i RMU's opgaveoversigt.
Beslutning
Det blev besluttet at samle opsamlingen på videreformidling af hovedbudskaber til HMU´erne til dag 2 på konferencen.
7. Gensidig orientering og eventuelt (ordinært RMU-møde) (kl. 14.25-14.30 – 5 min)
Beslutning
Jakob Olesen orienterede om, at der er information på vej om den årlige mulighed for at vælge bruttolønsordninger. Ordningerne hviler økonomisk i sig selv, og overskuddet bru-ges til at tilbyde de ansatte kurser via Folkeuniversitetet. Deltagelse i Folkeuniversitetet har i år for første gang været helt gratis, og der har været stor interesse. Der tilbydes kurser igen til forårssæsonen.
8. Temadrøftelse om hvilke erfaringer fra COVID-19 vi skal bringe videre i arbejdet med at skabe fremtidens sundhedsvæsen og attraktive arbejdspladser (RMU, HMU-formandskaber, AMIR'er) (kl. 15.00-17.00 – 120 min)
Resume
Rammesætning af temadrøftelsen ved direktionen, oplæg ved professor Poul Duedahl om, hvad vi kan lære af historien set i et langt perspektiv efterfulgt af gruppedrøftelser.
Det indstilles,
at | det på bagrund af oplægget drøftes i grupper, hvad vi har lært som organisation og individer under COVID-19, og hvilke handlinger det kalder på fremadrettet. |
Sagsfremstilling
Repræsentanter fra koncernledelsen indleder med at fortælle om nogle af de initiativer, der er arbejdet med omkring læring vedrørende COVID-19, og herunder om pandemiplanen og tænketanken "Om 100 år". (30 min inklusiv tid til spørgsmål)
Koncernledelsen besluttede i foråret 2020 at arbejde med organisatorisk læring i Region Midtjylland på baggrund af erfaringer gjort i tiden med COVID-19. Formålet var dobbeltsidig. Dels, at vi i Region Midtjylland skulle blive mere robuste til at håndtere en krisesituation, hvis/når den opstår igen, og dels, at vi fokuserer på hvad, vi efterlader efter COVID-19, og hvad vi tager med i "den nye normal". Der blev nedsat en række tværgående grupper med ansvar for forskellige emner, herunder Region Midtjyllands Beredskab, værnemidler og indkøb generelt, tværsektorielt samarbejde, forskning, bæredygtighed, samarbejde med virksomheder, på patientens præmisser, politik, demokrati, statstyre, styring og økonomi, grunduddannelser samt trivsel og rekruttering.
I juni 2020 besluttede Koncernledelsen, at der skulle udarbejdes en generisk, regional pandemiplan, som kan bruges ved forskellige typer af pandemier.
Region Midtjyllands pandemiplans overordnede mål er at sikre hurtig, effektiv og agil omstilling af det regionale sundhedsvæsen med henblik på høj sikkerhed og kvalitet i håndteringen af patienter med smitsom infektionssygdom sideløbende med vanlig drift. Pandemiplanen er opbygget efter seks faser i Sundhedsstyrelsens vejledning. I hver fase beskrives opgaver og organisering. Pandemiplanen skal fungere som en tjekliste i forbindelse med en fremtidig pandemi/epidemi. Det fremgår også af planen, hvordan bl.a. hospitalerne og Koncern HR har fokus på tidlig orientering og inddragelse af MED- og arbejdsmiljøorganisationen.
Pandemiplanen blev behandlet af regionsrådet 18. august 2021. Link til dagsordenspunkt 19 om pandemiplan for Region Midtjylland på regionsrådets dagsorden:
Regionsrådet 18. august 2021 (Referat) (rm.dk)
I tænketanken "Om 100 år" er der bl.a. sat fokus på, hvad vi kan lære af historien med hensyn til udbredelsen og håndteringen af pandemier.
Efter et oplæg ved professor Poul Duedahl, ph.d., historiestudier, Aalborg Universitet, om hvad vi kan lære af historien set i et langt perspektiv (40 min inklusiv tid til spørgsmål) vil der blive lagt op til gruppedrøftelser om, hvad vi har lært som organisation og individer under COVID-19, og hvilke handlinger kalder på fremadrettet (50 min inkl. 25 minutters opsamling i plenum). For eksempel med fokus på:
- robuste (reciliente) organisationer og håndtering af kommende krisesituationer
- sikkerhed og arbejdsmiljø
- nye arbejds-/samarbejdsformer
Input fra mødet vil kunne indgå i det videre arbejde med læring i forhold til COVID-19 i Region Midtjylland.
Der kan i øvrigt henvises til, at Defactum har lavet et studie, som har undersøgt den mentale sundhed blandt sygeplejersker beskæftiget på danske sygehuse under COVID-19 pandemien. Vedlagt en kort beskrivelse af undersøgelsen samt slides med udvalgte resultater.
Link til orientering om undersøgelsen: https://www.defactum.dk/projekter/showProject?projectId=3005&pageId=343600
Beslutning
Pernille Blach Hansen bød velkommen til HMU-formandskaberne og AMIR'erne, og Jakob
Olesen orienterede kort om aftenens arrangement.
Ole Thomsen fortalte indledningsvist om kriseledelse på koncernniveau under COVID-19, hvorefter Anders Kjærulff fortalte om pandemiplanen.
De slides, som blev brugt i forbindelse med de to oplæg, er vedlagt som bilag.
Lisbeth Holsteen Jessen fortalte dernæst om nogle af de initiativer og den læring, der er arbejdet med lokalt på Regionshospitalet Horsens i forbindelse med COVID-19. Hun frem-hævede bl.a. at vi oplevede, at vi lykkedes med at løse opgaven. Der var sammen-hængskraft, det var meningsfuldt, der var et fælles mål og retning og fleksibiliteten var stor. Vi kom dog bagud ledelsesmæssigt med information - også til MED-systemet. En læring er, at i kriser skal vi også have MEDsystemet med. Vi var hele tiden bagud med information til medarbejderne, fordi retningslinjerne fra centralt hold kom om aftenen, og så forventede man, at det var implementeret om morgenen. En anden læring er, at vi oplevede, at hyppige og korte møder virker godt. Der var som sagt stor sammenhængs-kraft i huset, sociale relationer og social kapital, men der hvor vi står nu, er vi under pres og trængt på kapacitet og rekruttering. Vi skal tilbage og samle nogle bolde op og se på sammenhængskraften og den sociale kapital.
Professor Poul Duedahl, historiestudier, Aalborg Universitet, holdt derefter et oplæg om, hvad vi kan lære af historien set i et langt perspektiv. Han har været med i tænketanken "Om 100 år", der bl.a. har sat fokus på, hvad vi kan lære af historien med hensyn til ud-bredelsen og håndteringen af pandemier.
De slides, som blev anvendt i forbindelse med oplægget, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Der er mønstre, som gentager sig. Er der noget ved COVID-19, som adskiller sig fra tidligere? Ja, vi lærer som samfund noget efter hver epidemi og sætter ind med noget. Vi bør i de normale perioder bruge mindre medicin som fx antibiotika til svin og kyllinger.
• Vi formår at tale, men ikke at handle. Nytter det overhovedet noget? Hvor meget kan vi lære af historien, når vi ikke formår at gøre noget ved det? De store æn-dringer sker under epidemierne som fx pesten. Der opdagede man, at karantæne og isolation hjalp. Det sker, mens man er midt i det. Hver eneste epidemi har æn-dret noget.
• Kan vi forudsige, hvilken epidemi der vil ramme næste gang? Nej, det kan man ik-ke. Vi kan intet forudsige, men vi skal regne med, at epidemier kommer med større hastighed på grund af øget befolkningstæthed og rejsemønstre på tværs af kloden.
• Er jeg den eneste, som troede, at epidemier var et overstået kapitel? Nej, det er en udbredt opfattelse og misforståelse.
Herefter blev der gennemført gruppedrøftelser om, hvad vi har lært som organisation og individer under COVID-19, og hvilke handlinger det kalder på fremadrettet med efterføl-gende opsamling i plenum.
Opsamling i plenum
• Vi glemmer hurtigt de forebyggende tiltag og forholdsregler, fx afspritning. Hvor står vi med beredskabet, hvis COVID-19 for alvor vender tilbage til efteråret, og der kommer 2-3 andre udfordringer? Der har været noget "ulven kommer" hen-over situationen, når vi fx fik at vide, at vi skulle levere 148 respiratorer. Man skal kunne stole på den mobilisering, som man skal lave. Mobilisering handler også om globalisering.
• Har vi tillid nok til hinanden og myndighederne? Vi er heldige med, at vi generelt har stor tillid i Danmark.
• Er vi godt nok klar på de nye hospitaler, hvis vi oplever en pandemi i forhold til plads og mulighed for afstand mv? Overvågning – er vi gode nok, og hvor meget må vi?
• Der er forskellige vilkår på forskellige matrikler bl.a. på grund af geografi. Var vi hurtige nok til at kompetenceudvikle medarbejderne til det sted, hvor de skulle hen? Medarbejdernes trivsel blev ramt af usikkerheden og mangel på socialt sam-vær. MEDsystemet havde stor værdi som kommunikationskanal begge veje. Kan vi bruge MEDsystemet på samme måde til rekruttering/fastholdelse? Vi må ikke glemme andre sygdomme, som også er kritiske/dødelige.
• Under en pandemi er der nogen, som bliver skyldige, fx dem, der ikke vil vaccine-res. Socialisering og skyld og skam kommer til at fylde meget. Hvordan er per-spektiverne på medarbejderne i pandemiplanen? Ved man forlods, hvad man skal og har man meldt sig? Er der bred involvering?
• Hvordan sikrer vi ensartethed i implementering af retningslinjer samtidig med, at vi også har opmærksomhed på at undgå "overimplementering"? Det er vigtigt at sikre information om mening/årsag/strategi. En krise på 3 uger kan man klare, men 1,5 år koster virkelig meget.
• Tidlig involvering af arbejdsmiljøorganisationen, MED, AMIR og TR er vigtigt. Intern kommunikation er helt central for tilliden og det at kunne gå i takt. Stolthed, aner-kendelse og mening i dagligdagen er afgørende også i forhold til øvrige opgaver. Når vi har fælles udfordring som corona, så er det helt vildt, som vi kan rykke og sprinte sammen. Tværfagligt samarbejde kan levere noget helt fantastisk og spændende.
• Det blev bemærket, at i forhold til mening, så må forskere også reflektere over deres mange meget forskellige udmeldinger. De har haft deres "high-time" og er blevet en autoritativ kerne, som også er blevet en del af den politiske virkelighed.
Konklusion
Pernille Blach Hansen takkede for oplæg og input og henviste til, at vi tager dem med i det videre arbejde med læring, fremtidsscenarier mv.
Bilag
9. Afrunding og orientering om aftenens arrangement (17.00-17.10 - 10 min)
Beslutning
Pernille Blach Hansen takkede for dagens mange input og orienterede kort om aftenens arrangement.