Dagsordner-referater
til
mødet i
den 10. juni 2021 kl. 12:00
i Videomøde - opkalds nr. meet.rm37@rooms.rm.dk
1. Mødedeltagere
Det indstilles,
Ledersiden
Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Anders Kjærulff (koncerndirektør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Poul Michaelsen (hospitalsdirektør, Hospitalsenheden Vest), Lone Winther Jensen (lægefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Mette Fjord Nielsen (sygeplejefaglig direktør, Hospitalsenhed Midt), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Poul Blaaberg (hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital), Tina Ebler (hospitalsdirektør, Psykiatrien - forlader mødet kl. 13.40), Ann-Britt Wetche (socialdirektør, Socialområdet), Ditte Hughes, (vicedirektør, Koncern HR), Jørn Mørup (vicedirektør, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).
Medarbejdersiden
Anja Laursen (kredsformand, DSR), Jette Ohlsen (sektorformand, FOA, Aarhus), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F), Rene Lodal Christensen (socialpædagog, Granbakken), Jette Nielsen (regionsformand, KOST), , Heidi Glud Christensen (SOSU, Regionshospitalet Randers), Holger Lyngklip Strøm (geolog, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, Hospitalsenheden Vest), Jens Boe Krag, (plejer, Psykiatri), Helle Engelsen (sygeplejerske, Regionshospitalet Viborg), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Hospitalsenhed Midt), Henrik Ørskov (sygeplejerske, Psykiatri), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, Regionshospitalet Viborg), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, Regionshuset Viborg), Kirsten Hansen (sygeplejerske, Aarhus Universitetshospital), Heidi Hoffmann Bested (ergoterapeut, Social).
Afbud før mødet
Ann-Britt Wetche (socialdirektør), Ole Thomsen (koncerndirektør), Nina D. Søndergaard (oversygeplejerske, Regionshospitalet Randers), Christina Thisted-Høeg (radiograf, Hospitalsenhed Midt - suppleant Tina Stenholt Kristensen deltager i stedet), Tanja Lyth (jordemoder, AUH - suppleant Kirsten Ægidius deltager i stedet), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, Regionshospitalet Horsens), Eske Roth (læge, AUH).
Øvrige deltagere
Hospitalsdirektør Jonas Dahl og kontorchef Anne Binderup Gammelgaard, Strategisk Kvalitet (punkt 3 om infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet).
Beslutning
Hospitalsdirektør Jonas Dahl og kontorchef Anne Binderup Gammelgaard, Strategisk Kvali-tet (punkt 3 om infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet).
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 12.00-12.05 - 5 min)
Resume
Dagsordenen og referat af RMU-mødet den 8. april 2021 godkendes.
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes, og |
at | referat af RMU-mødet den 8. april 2021 godkendes. |
Sagsfremstilling
Dagsorden godkendes, og referat af det ordinære RMU-møde den 8. april 2021 godkendes. Referat af mødet er vedlagt som bilag.
Referat af mødet mellem forretningsudvalget og RMU 18. maj 2021 vil snarest kunne ses i First Agenda.
Beslutning
Dagsorden og referat af det ordinære videomøde 8. april 2021 blev godkendt.
3. Lokal udmøntning af infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet i forbindelse med COVID-19 (kl. 12.05-12.25 - 20 min)
Resume
Koncernledelsen nedsatte den 6. maj 2020 en arbejdsgruppe, der skulle komme med et oplæg til en regional rengøringsstandard i forbindelse med COVID-19, herunder et skøn på de økonomiske konsekvenser. Koncernledelsen konkluderede på møde den 25. juni 2020, at der ikke skal arbejdes videre med en regional retningslinje, men sættes øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling/efteruddannelse og anbefalinger på baggrund af de udfordringer, arbejdsgruppen har peget på. Der orienteres om status med mulighed for kommentarer og dialog, herunder om de opmærksomhedspunkter, der er rejst fra næstformandskabet i RMU.
Det indstilles,
at | der orienteres om status med mulighed for kommentarer og dialog. |
Sagsfremstilling
Det var oprindelig aftalt i RMU-formandskabet, at emnet skulle drøftet på døgnseminaret i september, men det er besluttet, at drøftelsen skal gennemføres på juni-mødet af hensyn til budgetprocessen. Der er fra næstformandskabet rejst to opmærksomhedspunkter omkring beslutningen om, at der ikke skal arbejdes videre med en regional retningslinje vedr. supplerende infektionshygiejniske forholdsregler i forbindelse med en epidemi - COVID-19. Det ene opmærksomhedspunkt handler om de økonomiske midler til rengøring og den anslåede merudgift ved indførelsen af en regional retningslinje. Det andet opmærksomhedspunkt handler om, at der ønskes en optimering af hygiejneorganisationen og rådgivning i forhold til rengøringsdelen.
Status og baggrund
Koncernledelsen nedsatte den 6. maj 2020 en arbejdsgruppe, der skulle komme med et oplæg til en regional rengøringsstandard i forbindelse med COVID-19, herunder et skøn på de økonomiske konsekvenser.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe med hospitalsdirektør Jonas Dahl som formand. Endvidere blev der nedsat en følgegruppe. Oversigt over sammensætning er vedhæftet som bilag.
Koncernledelsen behandlede arbejdsgruppens afrapportering og indstilling på møde den 25. juni 2020. Koncernledelsen konkluderede, at der ikke skal arbejdes videre med retningslinjen Supplerende infektionshygiejniske forholdsregler i forbindelse med en epidemi – COVID-19. Regional retningslinje.
Koncernledelsen fandt, at der er for stor usikkerhed i forhold til at opnå den ønskede og vedvarende effekt overfor at forebygge smittespredning i forhold til den investering, der blev peget på. Den anslåede udgift var på 65.5 mio. kr. Det blev beslutte at der skal arbejdes videre med øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling/efteruddannelse og anbefalinger på baggrund af de udfordringer, arbejdsgruppen har peget på. Referatet er vedhæftet som bilag.
På denne baggrund blev arbejdsgruppen indkaldt til møde den 17. august 2020 med henblik på at drøfte, hvordan der kan støttes op om initiativer i forhold til infektionshygiejne, fastholdelse af højt niveau på rengøringen, kompetenceudvikling, nudging og forankring.
Resultatet af arbejdsgruppens afsluttende arbejde var:
- at det fortsatte arbejde med fokus på hygiejne og rengøring forankres i hospitalsledelsen
- at Koncern Kommunikation bidrager til kommunikationsopgaven, der skal skabe øget fokus på hygiejne og rengøringsparathed, herunder brug af nudging
- at Center For Kompetenceudvikling varetager opgaven med kompetenceudvikling/efteruddannelse for bl.a. service og rengøringspersonale, der skal skabe øget fokus på hygiejne.
Koncernledelsen godkendte på møde den 3. september 2020 planen for det videre arbejde, herunder at det videre arbejde forankres i den enkelte hospitalsledelse. Der fulgte en drøftelse af, hvordan der sikres den rette organisering af erfaringsudveksling og kompetenceudvikling på området på tværs af hospitalerne. Referatet er vedhæftet som bilag.
Koncern Kommunikation har ydet bistand med kampagnemateriale i forbindelse med Hygiejneugen, uge 38, hvor der blandt andet var fokus på håndhygiejne.
Koncern Kommunikation har holdt møde med repræsentanter fra hygiejneorganisationen med henblik på at afdække behovet for kommunikations- og nudging-materialer. Med udgangspunkt i de lokale behov har Koncern Kommunikation udarbejdet materialer, som kan benyttes lokalt. Nærmere beskrivelse er vedhæftet som bilag. Herudover har Koncern Kommunikation udarbejdet en plakat til brug i mødelokaler mv.
Status fra Center for Kompetenceudvikling (CKU) er, at der er nedsat et Kursusråd vedr. øget fokus på håndhygiejne og kompetenceudvikling, rådet havde første møde den 17. november.
CKU har endvidere nedsat en arbejdsgruppe, der bl.a. skal undersøge, om der lokalt er yderligere behov i forhold til at få understøttet den praksisnære læring, fælles regionale videoer/kurser mv. På baggrund af dette udarbejdes en handlingsplan i forhold til de udvalgte indsatser.
ERFA-netværket for service- og rengøring i Region Midtjylland har på møde den 26. august og 19. november 2020 drøftet, hvordan de kan understøtte, at hygiejnen højnes blandt andet ved øget fokus på rengøring af kontaktpunkter, og 18. februar 2021 havde netværket en opfølgende drøftelse omkring arbejdet med forebyggelse af smittespredning, hvor der bl.a. blev samlet op på erfaringerne fra enhederne omkring, hvad vi har lært af COVID-19, og hvad der bør bringes videre fremover i forhold til rengøring. Det blev bl.a. foreslået, at rengøringsperspektivet også tænkes ind i forhold til introduktionsprogrammer af nye medarbejdere, hvilket der skal arbejdes videre med på et kommende møde (der arbejdes allerede med dette). Kvalitetsbaseret rengøring efter INSTA800 blev også drøftet, og det blev aftalt at tage emnet op i igen (det er besluttet at arbejde efter denne standard). 11. maj 2021 var der senest møde i ERFA-netværket for service- og rengøring, hvor netværket drøftede opfølgning på arbejdet med forebyggelse af smittespredning, og herunder læringspunkter og emner, der er vigtige at holde fokus på.
Hygiejneorganisationen er på regionalt niveau ledelsesmæssigt koblet til Kvalitetsforum og fagligt til Det tværfaglige specialeråd for Klinisk Mikrobiologi. På regionshospitalerne Hospitalsenhed Midt, Hospitalsenheden Vest, i Psykiatrien og for Socialområdet findes såkaldt InfektionsHygiejniske Enheder (IHE) med hygiejnesygeplejersker, infektionsmedicinere og kliniske mikrobiologer, som indgår i kvalitetsfunktionerne. På Aarhus Universitetshospital, som også betjener regionshospitalerne Randers og Horsens samt Præhospitalet, indgår hygiejneorganisationen i Klinisk Mikrobiologisk Afdeling (KMA).
KMA og IHE rådgiver ledelse, kliniske afdelinger og servicefunktioner på hospitalerne om infektionshygiejne og infektionshygiejne i forbindelse med rengøring. På regionsniveau foregår den tilsvarende rådgivning fra KMA. Rådgivning og aktiviteter koordineres i forskellige tværregionale mødefora.
Hygiejneorganisationen i Region Midtjylland og dens opgaveløsning bliver aktuelt beskrevet med henblik på en vurdering af, om organiseringen skal styrkes, og om opgavefordelingen skal afklares yderligere.
Til orientering link til Koncernledelsens møde henholdsvis 25. juni og 3. september, hvor udmøntningen af de infektionshygiejniske tiltag på rengøringsområdet i forbindelse med COVID-19 blev behandlet: http://intranet.rm.dk/organisation/oversigt-over-udvalg/koncernledelsen/dagsordener-og-referater/?SelectedYear=2020&SelectedMeetingId=7486
På mødet vil der vil blive givet en uddybende orientering om, hvordan der arbejdes med området med eksempler fra hospitalerne. Hospitalsdirektør Jonas Dahl og kontorchef Anne Gammel eller chefkonsulent Henrik Bendix, Strategisk Kvalitet, vil deltage under punktet.
Beslutning
Hospitalsdirektør Jonas Dahl orienterede kort om, at der har været nedsat en arbejds-gruppe, som henover foråret og sommeren 2020 så på, hvilke overvejelser der var i for-hold til at øge hygiejnen og rengøringsindsatsen på hospitalerne helt generelt. Der er ikke lavet fælles regionale retningslinjer, men en række lokale initiativer – fx øget uddannelse, øget rengøring og tiltag for generelt at øge hygiejnen. Der er lavet stort samarbejde på tværs - bl.a. med mikrobiologerne på Aarhus Universitetshospital og Svend Ellermann i særdeleshed - og en række koncerninitiativer. På Regionshospitalet Randers er der ansat en ekstra hygiejnekoordinator, udskiftet stofgardiner med faste skærme, der er under-vist medarbejderne i værnemidler, der er ekstraundervist serviceassistenter i rengøring samt gennemført øget rengøring af kontaktfalder, vagtværelser mv. Der er lavet lignende indsatser på de øvrige hospitaler.
Ditte Hughes orienterede om, at Koncern Kvalitet har set på hele organiseringen af hygi-ejneområdet for at sikre, at vi har en relevant organisering, hvor man får de dialoger, som man skal have. Desuden er vi – både regionalt og nationalt - i gang med at se på, hvad vi skal uddannelsesmæssigt. COVID-19 har bevirket, at vi her har et område, som vi med fordel kan skrue op for både lokalt, tværregionalt og nationalt.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Vi bør lave en sammenlignelig hygiejneorganisation, men kun på rengøring. Vores hygiejneorganisation omkring corona fungerer perfekt, og med den gode erfaring vi har herfra, burde vi bygge en op på rengøringsdelen.
• Det store beløb, som arbejdsgruppen kom frem til, hvis vi skulle optimere rengøringen, undrer mig. Når man kom frem til så dyr en pris, er det så fordi, man har sagt, at det skal være ens for alle arbejdspladser? Intentionen var, at det skulle implementeres nogle steder, men ikke overalt. Har man regner på, at det skulle være implementeret på alle hospitaler, afdelinger og afsnit?
• Hvordan skal spørgsmålet forstås? Når vi taler om hygiejneorganisation på hospitalerne, så er det jo traditionelt tværfagligt, hvor også serviceafdeling og rengøring er med.
• Den hygiejneorganisation, som vi har opbygget i dag på de enkelte hospitaler, virker, men vi vil gerne højne kvaliteten på selve rengøringsdelen på alle hospitaler. Det kunne understøttes ved, at vi bygger en organisation op kun om rengøring, for at der kommer specialister ind der og ser på det. Min pointe er, at en sådan organisation kunne optimere kvaliteten omkring rengøring.
• Vi har et netværk for service- og rengøringschefer, som mødes jævnligt og udelukkende drøfter, hvordan vi skal se på kvaliteten, og hvordan vi skal inspirere hinanden. Vi har en organisering. De bliver serviceret af Fysisk Arbejdsmiljø, fordi man også har et arbejdsmiljøperspektiv ind i det.
• Vi arbejder med rengøringsstandarder, og det vi styrer efter. Vi har en faglig udfordring, som vi har bokset med i adskillige år omkring i forhold til, hvordan vi kobler viden om hospitalsinfektioner og hygiejnestandarder. Koblingen er ikke entydig. Mange infektioner er noget, som vores patienter har med fra det omkringliggende samfund.
Konklusion
Orienteringen om status blev taget til efterretning, og mødedeltagerne kommenterede og drøftede emnet.
Bilag
4. Årlig drøftelse om Det Sociale Kapitel og ansættelser på særlige vilkår (kl. 12.25-12.45 - 20 min)
Resume
De årlige opgørelser over ansatte på særlige vilkår i 2020 viser, at Region Midtjylland fortsat er en social ansvarlig arbejdsplads. I Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed 2020-2030 er der en målsætning om, at mindst to procent er ansat på særlige vilkår. Der orienteres om de foreløbige overvejelser om veje til at indfri målsætningen, og der vil være mulighed for at komme med input, forslag og kommentarer. Der lægges op til, at RMU følgegruppen vedr. Socialt Kapitel og mangfoldighed involveres i det videre arbejde med at understøtte indfrielsen af målsætningerne vedr. Region Midtjylland som en rummelig arbejdsplads.
Det indstilles,
at | de årlige opgørelser over ansatte på særlige vilkår drøftes - med afsæt i det vedlagte afsnit om Det Sociale Kapitel i Personaleredegørelsen 2020 og |
at | der vil være mulighed for input, forslag og kommentarer til det videre arbejde med at understøtte indfrielsen af målsætningerne vedr. Region Midtjylland som en rummelig arbejdsplads. |
Sagsfremstilling
I henhold til rammeaftalen om Social Kapitel § 3, skal der ske en generel og overordnet drøftelse i RMU med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår mv. Emnet er endvidere aktuelt set i sammenhæng med den nye bæredygtighedsstrategi, rekrutteringssituationen og den gradvise udskydelse af pensionsalder mv.
Det fremgår af det vedlagte afsnit om Det Sociale Kapitel i Personaleredegørelsen 2020, at Region Midtjylland fortsat er en arbejdsplads, der er bevidst om sit sociale ansvar. Blandt andet ved i størst mulig omfang at tilbyde ansættelse på særlige vilkår til ansatte, som får nedsat eller ændret arbejdsevne, og ved at bidrage til at indsluse ledige personer - både med og uden særlige behov.
Fleksjob
Som det fremgår af statistikken, så har Region Midtjylland haft et lille fald i antal ansatte i fleksjob til 492. Seniorpension til personer med mindre end 6 år til folkepensionsalderen betyder, at denne alderskategori af fleksjobansatte i højre grad trække sig helt ud af arbejdsmarkedet. Derfor vil der blive færre i fleksjob, som har mindre end 6 år til folkepension, idet målgruppen for seniorpension og for fleksjob med mindre end 6 år til folkepension, stort set er den samme.
Løntilskud
Løntilskud er steget en smule. Det er formentligt et tilfælde og afhænger af efterspørgslen fra jobcentrene. Udviklingen er lidt overraskende set i lyset af COVID-19, idet alt omkring praktik og løntilskud i perioder har været udsat.
§ 56 aftale og antal forløb med delvis raskmelding
I marts 2021 var der registreret 793 ansatte, hvor der var indgået en § 56-aftale og i løbet af 2020 var der 1104 ansatte i et forløb med en delvis raskmelding med en varighed på over 7 dage. Der er for begge ordninger tale om en stigning i forhold til året før. Stigningen er dels et udtryk for, at der er flere langvarige og kronisk syge bl.a. som følge af, at der er flere ansatte i alderskategorien + 60 år. Samtidig er delvis raskmelding og §56 de to lovgivningsmæssige muligheder, som hyppigst anvendes til at fastholde medarbejdere i deres job i forbindelse med sygdom.
Peer-medarbejdere
Ud over de ordninger der er omtalt i Personaleredegørelsen, så har der de seneste år været en stigende interesse i ansættelse af peer-medarbejdere i psykiatrien. En peer-medarbejder er en medarbejder med levet erfaring som patient/bruger i psykiatrien. Aktuelt er der ansat 30 peer-medarbejdere, 12 af disse er ansat i fleksjob.
Ansatte på særlige vilkår som ikke er omfattet af opgørelserne
Ud over de tal, der fremgår af tabellerne i bilaget, er der ansatte med personlig assistanceordning, mentorordninger, personer i virksomhedspraktik samt ansatte, hvor der er indgået aftalebaseret skånejob. Dertil kommer ansatte, som er gået ned i tid på grund af sygdom og helbredsmæssige problemer samt ansatte, som er fortsat med nogle timer efter folkepensionsalderen. Endelig er der ansatte, hvor der er indgået en individuel aftale i henhold til Livsfasepolitikken. Det er ikke muligt at opgøre antallet af disse ordninger og aftaler, da disse ikke registreres på en måde, så der kan laves statistik. Det er tidligere besluttet ikke at gøre mere ud af samlet at registrere og udforme statistik herom for at undgå unødigt bureaukrati.
Målsætning vedrørende andel af ansatte på særlige vilkår
Region Midtjylland ønsker fortsat at være en rummelig arbejdsplads og tage sin del af det fælles ansvar, det er at skabe et arbejdsmarked for alle. Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed 2020-2030 har en målsætning om, at mindst to procent er ansat på særlige vilkår (fleksjob, løntilskud og lign.). Der er tale om en samlet regional målopfyldelse som opgøres årligt.
Foreløbige overvejelser om veje til at indfri målsætningerne
Hvis vi skal lykkedes med målet på de to procent, skal vi både formå at fastholde medarbejdere med særlige behov og tænke i muligheder for at etablere nye mindre/afgrænsede jobs, som kan være på særlige vilkår. Som et eksempel på fastholdelse af medarbejdere, har Regionshospitalet Randers oprettet stillinger som patientassistenter. En patientassistent er en person, som ansættes på færre timer med arbejdsopgaver som bl.a. indsamling af service, tilbyde drikkevarer, rengøring af apparatur, afløse ved telefonen og andet forefaldende. Patientassistenter er typisk uddannet serviceassistent, men det kan også være andre faggrupper. Der kan være tale om en deltidsstilling, fleksjob eller skånejob. På samme måde ses der eksempler andre steder i organisationen, hvor der oprettes fleksjob, som aflaster det øvrige personale. Inspiration og spredning af gode idéer sikres bl.a. via HR-/Personalechefkredsen og netværk for HR konsulenter.
RMU har mulighed for at komme med input, forslag og kommentarer, og der lægges op til, at RMU-følgegruppen vedr. Socialt Kapitel og mangfoldighed involveres i det videre arbejde med at understøtte indfrielsen af målsætningerne vedr. Region Midtjylland som en rummelig arbejdsplads, jf. Bæredygtighedsstrategien og Det Sociale Kapitel.
Beslutning
Jakob Olesen orienterede om, at Region Midtjylland ligger på omkring 1, 8 pct. ansatte på særlige vilkår i de registrerede ordninger, hvilket er relativt tæt på målet på 2 pct. Udvik-lingen er i de senere år gået i retning af, at flere ansatte, der ansættes på særlige vilkår, ikke indgår i "registreringerne" af, hvor mange der er ansat på særlige vilkår. Skal vi nå målet om de 2 pct., skal vi også forsøge at tænke i nye muligheder. Det gør man allerede mange steder, selvom der har været udfordringer igennem det seneste år med COVID-19. Vi har overvejelser om at sætte projekter i gang omkring nye løsninger og evt. eks-tern finansiering. Følgegruppen har ikke været indkaldt før den årlige drøftelse af Det Sociale Kapitel,
på grund af bl.a. COVID-19 og konfliktvarsel. Den bliver indkaldt efter sommerferien.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Når vi ser udviklingen hen over årene fra 2008, er der blevet ca. 200 færre. Hvordan ser det ud sammenlignet med antallet af ansatte?
• Indenfor de sidste tre år har vi ligget omkring 1,8-1,9%. Vi har således ligget relativt tæt på de 2 pct., men som sagt, skal vi tænke nyt nogle steder, hvis vi frem-over skal ligge omkring de 2 pct.
• Det er vigtigt, at vi er en rummelig arbejdsplads, og at vi kan blive ved med at tænke kreativt, så vi fortsat kan have denne type jobs. Vi kan bede følgegruppen arbejde videre med det og det på, hvad der skal til, hvilke barrierer der kan være osv.
• Vi har senioraftaler, som vi bør begynde at se mere kreativt og individuelt på. Vi får en medarbejderstab, som er ældre end for år tilbage. De medarbejdere, som jeg repræsenterer, har kun en mulighed, når de har seniorsamtaler med deres ledelse. Måske kan man skrue tingene sammen på forskellige måder, så vi kan holde på nogle af disse meget erfarne medarbejdere.
• Vi har sat seniorområdet på til drøftelse på døgnseminaret, så det vender vi tilbage til. Senioraftaler har i de fleste tilfælde ikke sammenfald med ansættelse på særlige vilkår på, og så tæller de ikke med i de 2 procent, selvom det også er vigtigt og også handler om et rummeligt arbejdsmarked.
• Vi opfordrer netop til den meget individuelle tilgang i forbindelse med livsfasepolitikken. Det kan udmønte sig forskelligt de enkelte steder. De kan vi få en god snak om på næste møde, som er døgnseminaret.
• Der er eksempler på, at nogle faglige organisationer oplever, at medarbejdere på §56-ordninger også bliver indkaldt til sygefraværssamtaler, fordi arbejdspladsen ikke så godt kan rumme fraværsmeldinger på dagen. Det bør vi have en opmærk-somhed på.
• Der er ikke andet at gøre end tage det konkret, så vil vi se på det. Der er ikke noget, som har ændret sig i forhold til § 56. Der blev efterspurgt en udmelding herom i forbindelse med referatet. (§ 56 aftaler nævnes ikke eksplicit i Region Midtjyllands overordnede sygefraværspolitik (roller og ansvar i forbindelse med sygefravær) og betragtes på lige fod med alt andet sygefravær, hvilket betyder, at man kan blive indkaldt til sygefraværssamtale afhængig af den lokale sygefraværspolitik, hvis det skønnes nødvendigt. Sygefraværssamtalen er som udgangs-punkt for at drage omsorg og drøfte, hvad der i øvrigt kan gøres for - i videst muligt omfang - at fastholde medarbejderen. § 56 aftaler betragtes som en af de lovgivningsmæssig muligheder, der kan anvendes i forsøget på at fastholde medarbejdere med kroniske eller langvarige lidelser).
• Der blev opfordret til at melde ind, hvis mødedeltagerne kom i tanke om yderligere efter mødet, så følgegruppen kan tage det med på deres møde.
Konklusion
De årlige opgørelser over ansatte på særlige vilkår og Det Sociale Kapitel blev drøftet.
5. Status vedrørende økonomien i forhold til budget 2022 (12.45-13.15 - 30 min inkl. 10 min. pause)
Resume
Der orienteres på mødet om status for budget og økonomiaftale 2022 samt økonomien i 2021.
Det indstilles,
at | orienteringen om status for økonomien, økonomiaftale og budget 2022 tages til efterretning, og der vil være mulighed for spørgsmål og dialog. |
Sagsfremstilling
Budget og økonomiaftale for 2022
På mødet mellem RMU og forretningsudvalget d. 18. maj blev der orienteret om den økonomiske status på baggrund af økonomirapporteringen pr. 31. marts. Herudover indgik de budgetforslag som politikerne drøftede på budgetseminaret som en del af dagsordenen til mødet.
Økonomiaftalen for 2022 blev indgået onsdag aften den 9. juni. Økonomiaftale og pressemeddelelse er vedlagt som bilag. Der vil på mødet blive orienteret om økonomiaftalen og dens betydning for Region Midtjylland.
På baggrund af budgetseminaret vil administrationen udarbejde yderligere belysning af udvalgte budgetforslag, der sammen med økonomiaftalen og materialet til 1. behandlingen af budget 2022, vil danne grundlag for yderligere drøftelser på de stående udvalgs møder i august samt regionsrådets budgetseminar d. 16. august.
Tidsplan for den resterende budgetproces
Økonomirapporteringen pr. 31. marts
Regionsrådet behandlede økonomirapporteringen pr. 31. marts, d. 26. maj 2021. Dagsordenspunktet kan findes her: https://www.rm.dk/politik/regionsradets-moder/dagsordener/#%C3%98konomirapporteringpr.31.marts2021
Beslutning
Økonomidirektør Mette Jensen orienterede med afsæt i en række slides om, at økonomi-aftalen for næste års budget giver et løft i økonomien til driften af sundhedsområdet med 1,185 mia. kr. på landsplan. Det er tilkendegivet, at 1 mia. er til det demografiske træk, 50 mio. kr. er til cypersikkerhed og 125 mio. kr. er til øvrig sundhed inkl. svangreområdet.
Det svarer til 256,1 mio. kr. til Region Midtjylland. Vi skal regne med at aflevere noget til medfinansiering af IT (pt. beregnet til 11,3 mio.kr.). Effektiviseringskravet gør, at Region Midtjylland skal aflevere halvdelen af effektiviseringsgevinsten, som skal omfordeles blandt de øvrige regioner (i 2022 15,6 mio. kr.). Det kommer vi til at gøre i en årrække. Det efterlader et økonomisk råderum på 229,2 mio. kr.
Der er fortsat et teknologibidrag på 400 mio. kr. Regionerne skal selv afregne med ef-fektiviseringer og indkøbsbesparelser mv. og samle pengene op og lade dem indgå i egen ny prioritering. Vi bliver ikke afkrævet at samle pengene sammen, og det har vi hidtil ikke gjort i Region Midtjylland. Vi skal aflevere en skriftlig redegørelse til staten om, hvordan vi arbejder med det og får omprioriteret fra administration til patienternære opgaver.
Der er ikke indarbejdet krav om besparelser i forbindelse med reduktion i konsulentudgif-ter i 2022, hvilket var tilfældet i 2021, men det kommer ind igen i de kommende år. I 2023 skal regionerne samlet set spare 50 mio. kr., og når vi når 2025 har regionerne reduceret deres konsulentudgifter med 200 mio. kr. samlet set. Vi havde noget besvær med at udmønte reduktionen sidste år. Den slags besparelser har en tendens til at ligne "grønthøster", og vi skal se på, hvordan vi gør det, når vi ser frem mod 2023.
Cybersikkerhed fyldte en del i forhandlinger. Nogle af pengene, vi har fået, er derfor hegnet inde i forhold at ruste på cypersikkerhed. Det er op til den enkelte region, hvordan man vil bruge pengene. Vi skal have fundet ud af, hvordan det udmøntes hos os.
Af andre emner har vi i plancherne medtaget fokus på senfølger af COVID-19 og svang-reomsorg. Det er vigtigt at huske, at der også er mange andre områder, som er klemte i vores sundhedsvæsen. Det er væsentligt at få prioriteret realvækst til hospitalerne, da der er større efterspørgsel efter sundhedsydelser, og måden at løse det på er gennem realvækst.
På anlæg 2022 har vi fået en samlet ramme til øvrigt anlæg på 3,35 mia. kr. (svarende til 724 mio. kr. for Region Midtjylland). Det er under det beløb, som vi fik i 2021 og under det niveau, som vi har inde i vores overslagsår. Det gør ondt, og hvis det er det fremtidi-ge niveau, skal vi finde rigtig mange penge. Vi får anlæg som 1-årige bevillinger, men et anlægsprojekt kører typisk over flere år - selv indkøb af medicoteknisk udstyr kører over tre år. Der bliver derfor nemt "stop and go", hvis niveauet kører alt for meget op og ned. Vi har en opgave i at se på, hvordan vi kan få et jævnt træk. Det ser virkelig stramt ud, og der er ikke plads til nye beslutninger. Der er også sat lidt adresse på de midler, vi har fået. 2,5 mia. kr. er til øvrigt anlæg (byggeri og større vedligehold), 0,1 mia. kr. til cyber-sikkerhed og 0,75 mia. kr. til IT og medicoteknik samlet set for regionerne. Det skal reg-nes om til Region Midt tal.
På kvalitetsfondsprojekterne har vi fået en ramme på 4 mia. kr., hvoraf Region Midtjyl-lands andel kun er 40 mio. kr. Det skyldes, at vi allerede er så langt og ikke har ret me-get tilbage af projekterne.
Med hensyn til COVID-19, så kompenseres regionerne for de opgjorte nettomerudgifter til håndtering heraf i 2021, herunder udgifter til afvikling af den udskudte aktivitet, så den ekstraordinære indsats ikke fortrænger øvrige udgifter på sundhedsområdet i 2021. Det er samme kompensationsmodel som i 2020. Det samme vil gælde for 2022, såfremt det viser sig relevant. Det er nok særligt i forhold til udskudt aktivitet.
Regional Udvikling løftes med 15 mio. kr. til medfinansiering af socialfondsmidler, hvilket svarer til 3 mio. kr. for Region Midtjylland.
Socialområdet er finansieret af kommunerne. Der skal nedsættes et ekspertudvalg på socialområdet, og det er aftalt, at Danske regioner vil blive inddraget i arbejdet. Der er også igangsat et arbejde omkring evaluering af det specialiserede socialområde, og Dan-ske Regioner er også en del af det. Begge dele rækker ind i KL's aftale.
Det var økonomiaftalen kort. Nu beregnes der på, hvad det betyder for Region Midtjyl-lands økonomi. Bloktilskuddet er et udestående. Det forlyder, at vi hører noget i næste uge.
De slides, som blev anvendt ved præsentationen, er vedlagt som bilag.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Tak for gennemgangen og slides. Er der mulighed for, at vi kontinuerligt kan få orientering omkring bloktilskuddet mv.? Medarbejdersiden skal lave et høringssvar, og det er rart at kende tallene undervejs. Næste oplæg skal udarbejdes til regionsrådets temadag 17. juni, og når de har fået det præsenteret, kan det fint sendes til RMU (vedlagt referatet).
• For Regional Udviklings vedkommende er det allervigtigste aftalen med staten om, at de dækker for den manglende brug af kollektiv trafik som følge af COVID-19. Alle passagerer forsvandt fra busser og tog. Staten kompenserer også i indeværende år, og i efteråret skal der være en dialog om, hvad man gør i 2022, idet en del af problemet er, at folk har fundet andre løsninger, når de er kommet væk fra den kollektive trafik.
• Der er ikke kommet økonomi til det specialiserede socialområde i KL's aftale. Det plejer at betyde, at der skal findes besparelser ind i vores regionale specialområ-de. Skal man finde besparelser på det område, så har det en sidevirkning på psykiatrien, da det bliver sværere at få de rette og tilstrækkelige tilbud til patienterne, når de komme ud af behandlingen i regionalt regi og bliver en del af det kommunale system. Vi bør have stor opmærksomhed på spændingsfeltet mellem psykiatri og det sociale område.
• Det er en klar udfordring, som vi skal se på. Det er godt at notere sig, at Danske Regioner er kommet med i ekspertudvalget
Konklusion
Orienteringen om status for økonomien, økonomiaftale og budget 2022 blev taget til efterretning.
Bilag
6. Udbud af internationale rekrutteringsydelser (13.15- 13.30 - 15 min)
Resume
Som tidligere aftalt gives en orientering om international rekruttering, og der vil være mulighed for spørgsmål og dialog.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning, og der vil være mulighed for spørgsmål og dialog. |
Sagsfremstilling
Hospitalsenhederne har gennem mange år i forskelligt, begrænset omfang rekrutteret læger internationalt. Det er særligt Hospitalsenhed Midt, Hospitalsenheden Vest og psykiatrien, som de seneste år har haft behov for at rekruttere læger internationalt. Der er bl.a. rekrutteret enkelte læger internationalt inden for specialerne neurologi, kardiologi og radiologi. Aktuelt er der rekrutteringsinitiativer inden for psykiatrien (hvor der er en del vakante stillinger), der sigter mod at forsøge at rekruttere speciallæger i psykiatri internationalt.
Når der rekrutteres internationalt er fokus rettet mod at forsøge at tiltrække kandidater fra andre europæiske lande, som har de rette kompetencer og herunder kan bestå de politisk vedtagne obligatoriske sprogkrav (beskrevet nedenfor), og som ønsker at arbejde og bosætte sig i Danmark sammen med en eventuel familie.
Region Midtjylland har i henhold til udbudsreglerne tidligere gennemført EU-udbud (på vegne af flere regioner) og indgået rammeaftaler vedrørende rekrutteringsydelser med tre rekrutteringsvirksomheder. Rammeaftalerne udløber ultimo 2021, og der er derfor behov for at gentage et EU-udbud i løbet af 2021, hvilket er under forberedelse. Udbuddet indbefatter ikke ordrer/bestillinger vedrørende konkrete rekrutteringer, men sigter alene mod at få indgået nye rammeaftaler om de ydelser, kvalitetskrav, rammer mv. som rekrutteringsbureauerne som minimum skal indfri, hvis de skal bistå med international rekruttering.
Udover samarbejdet med rekrutteringsbureauer har der gennem årene også været et godt samspil med Work in Denmark om enkelte rekrutteringer og afklaring af spørgsmål vedrørende arbejds-/opholdstilladelse mv. Der samarbejdes også med et netværk af frivillige med international baggrund (IDCN), som arrangerer tiltag, der sigter mod at familiemedlemmer til medarbejdere fra udlandet får et netværk, job og føler sig taget godt imod og integreres. Erfaringerne viser, at det er helt afgørende at både de medarbejdere, der rekrutteres internationalt, og deres eventuelle familie falder godt til og trives i Danmark.
Internt i Region Midtjylland samarbejdes der om international rekruttering via et netværk på tværs af regionens HR-funktioner, som Koncern HR har ansvar for, og der er tilsvarende et netværk på tværs af regionerne.
Foreløbige overvejelser om eventuel international rekruttering af andre faggrupper end læger i fremtiden
Region Midtjyllands seneste vakanceopgørelse afspejler, at der er flest vakancer inden for sygeplejerskestillinger. Derfor har der i regi af regionens HR-/personalechefer været en drøftelse af potentialet for eventuelt også i fremtiden at rekruttere flere sygeplejersker internationalt. Dette indbefattede alene en foreløbig vurdering, og der i øjeblikket ingen konkrete planer eller initiativer i forhold til international rekruttering af sygeplejersker. Via rekrutteringsbureauer er det blevet oplyst, at der kan være sygeplejersker fra Sverige, som gerne vil søge til Danmark, og nogle hospitaler har gode erfaringer med svenske sygeplejersker (ikke ansat via rekrutteringsbureauer). Nogle rekrutteringsbureauer vurderer også, at der kan være dygtige sygeplejersker i England, som gerne vil til Danmark efter Brexit – ligesom der også kan være interesserede kandidater fra andre EU-lande. Meldingerne fra flere bureauer har dog også været, at det vurderes at være vanskeligt at rekruttere erfarne sygeplejersker, da der også er mangel på sygeplejersker i mange andre europæiske lande. Derudover er der også forskellige forhold omkring uddannelsesindhold, ansvarsområder/autorisation og sprog/kultur, der skal tages højde for, også hvis man overvejer at rekruttere fra andre lande i EU.
Repræsentanter fra relevante faglige organisationer involveres, såfremt der senere lægges op til konkrete forslag/initiativer vedrørende international rekruttering.
Uddybende om sprogkrav
Jævnfør tidligere orientering herom er det politisk besluttet, at der i Region Midtjylland, af hensyn til patientsikkerheden, stilles samme sprogkrav til læger med patientkontakt der kommer fra EU-lande, som man stiller til læger, der kommer fra andre lande. Sprogkravet betyder, at læger, der rekrutteres fra andre EU-lande, skal stilles over for de samme krav, som læger der kommer fra lande uden for EU (læger fra lande uden for EU skal, for at opnå autorisation i Danmark, bestå Danskprøve 3 med karaktererne 10 i mundtlig kommunikation, 7 i læseforståelse og 7 i skriftlig fremstilling). Sprogkravet skal kunne indfries inden for det første år efter ansættelsen. I regi af Danske Regioner er der ligeledes aftalt kriterier vedrørende sprogkrav for øvrigt udenlandsk autoriseret sundhedspersonale med uddannelsesbevis fra en udenlandsk uddannelsesinstitution. Som følge heraf gælder, at disse medarbejdergrupper også skal bestå Danskprøve 3 senest et år efter ansættelsen (dog uden karakterkrav).
Der vil på mødet blive givet en kort uddybende orientering om international rekruttering, og der vil være mulighed for spørgsmål og dialog.
Beslutning
Jakob Olesen gjorde indledningsvist opmærksom på, at vi har mange medarbejdere med udenlandsk baggrund ansat, som selv har søgt job i Region Midtjylland. Punktet i dag har fokus på de situationer, hvor vi aktivt forsøger at rekruttere medarbejdere i den øvrige del af Europa. Vi har erfaringer med at rekruttere fra andre dele af verden, men det gør vi ikke længere. Vi forsøger at rekruttere i nærområdet, hvilket primært vil sige fra de andre skandinaviske lande og derudover resten af EU. Det er et relativt begrænset antal, vi rekrutterer udefra via rekrutteringsbureauer. Det årlige antal svinger noget, når det går højt har vi været oppe på omkring 10-12 stykker, men det er færre nu. Det har særligt været speciallæger, hvor der har været rekrutteringsudfordringer fx radiologer.
Punktet er sat på, fordi der har været overvejelser om, hvorvidt vi kan rekruttere sygeplejersker fra udlandet. Der har dog hidtil alene været tale om overvejelser og sonderinger, når vi nu alligevel er i kontakt med rekrutteringsbureauerne i forbindelse med det udbud, som vi skal lave i henhold til udbudsreglerne. Tilbagemeldingen fra bureauerne er, at det ikke ser nemt ud. Der er også mangel på sygeplejersker og læger i de øvrige europæiske lande.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Psykiatrien har igangsat en indsats for at skaffe speciallæger fra udlandet. 1. run-de er overstået, og det har kun resulteret i én ansættelse. Vi har fået interessante henvendelser, men der er ikke mange speciallæger, og mange andre lande mang-ler også speciallæger i psykiatri. I forhold til sygeplejersker har vi det seneste stykke tid oplevet, at nogle af de udenlandske vikarbureauer begynder at tilbyde sygeplejerskerne andre lønvilkår. Indtil videre har vi holdt det på afstand, dette blot sagt for at gøre opmærksom på, at der sker noget på området, og vi vil jo gerne undgå, at vi får ansat nogle på andre vilkår end almindeligt ansatte sygeplejersker.
• Ansættes der sygeplejersker, læger eller andre, så er det fortsat de faglige orga-nisationer, som forhandler løn- og ansættelsesvilkår, hvis de bliver ordinært ansat. Vi vil hjælpe på helt almindelig vis. Det er fint, at der står, at de faglige organisationer involveres, hvis der senere lægges op til konkrete initiativer. Gad vide, om udfordringen ikke er lige stor, uanset om der rekrutteres få eller en større gruppe. Et er, hvad de skal kunne fagligt og autorisationsmæssigt, noget andet er kultur, sprog, integration, socialt netværk osv. Vi bør hele tiden have for øje, at der er stor forskel i, hvordan man agerer kulturelt og samarbejdsmæssigt.
Konklusion
Orienteringen om status vedrørende international rekruttering blev taget til efterretning.
7. Status vedrørende COVID-19 (kl. 13.30-13.45 - 15 min)
Resume
Der gives indledningsvist en orientering om seneste nyt med hensyn til den aktuelle situation omkring COVID-19. Der vil være mulighed for at kommentere og drøfte aktuelle problemstillinger.
Det indstilles,
at | orienteringen om status vedrørende den aktuelle situation omkring COVID-19 tages til efterretning og |
at | RMU kommenterer/drøfter aktuelle problemstillinger. |
Sagsfremstilling
Direktionen orienterer indledningsvist om status vedrørende den aktuelle situationen omkring COVID-19, herunder de aktuelle smittetal, vaccination mv. samt genåbning og patientrettigheder. Der vil være mulighed for, at RMU på mødet kan kommentere/drøfte aktuelle problemstillinger.
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede om, at der d.d. var 12 indlagt med bekræftet COVID-19 i regionen. Smittetallet er på 77 pr. 100.000 indbyggere. Lige nu er der flest smittede registreret i Randers og Aarhus, men hotspots flytter sig lidt rundt mellem kommunerne. Koncernledelsen har drøftet indgående, hvordan beredskabet skal håndteres hen over sommeren. Dette set i lyset af få indlagte og den faldende tendens i antal indlagte, et ønske om ikke at holde medarbejdere på arbejde, som ikke har noget at lave, mens de gerne vil holde ferie med familien og samtidig at kunne håndtere de covid-patienter, som måtte komme. Vi har valgt at gå ned på normal akutberedskab med mulighed for at åbne nogle senge, hvis det bliver nødvendigt. Vi lægger heller ikke op til at forlænge de eksisterende beredskabsaftaler. Situationen følges naturligvis nøje.
Der kommer nye retningslinjer og genåbning af samfundet. Vi bliver spurgt om, hvad det betyder for retningslinjerne fx i forhold til afstand, mundbind, konferencedeltagelse osv. på hospitalerne. Lige nu mangler vi viden fra Sundhedsstyrelsen. De administrative medarbejdere udenfor hospitalerne kan pt. møde ind med 20 pct., 50 pct. fra 14. juni og 100 pct. efter sommerferien.
Der er også blevet spurgt til varigheden af vacciner, og hvornår de først vaccinerede medarbejdere skal genvaccineres. Nogle vaccinerede begynder at nærme sig otte måne-der, som er den varighed, som Sundhedsstyrelsen indtil videre har meldt ud, at vaccinen dækker. Vi har ikke fået yderligere at vide om varighed, immunitet og genvaccination. Vi vaccinerer en del nye i juni, 2. gangsvaccinerer i juli og i september skal vi være færdig med alle. Derefter ved vi ikke mere. Vi følger udviklingen løbende, og så snart vi ved mere, melder vi det ud.
Ditte Hughes redegjorde for, at i det sidste brev, som Sundhedsstyrelsen har fremsendt, er der lagt op til sektordialoger omkring afstand, brug af værnemidler osv. Den sektor-dialog har ikke fundet sted, og både Koncern Kvalitet og Koncern HR har kontaktet Sund-hedsstyrelsen for at få det taget op og forventer at få en melding om det.
Opsummering af bemærkninger og spørgsmål fra mødedeltagerne:
• Der blev opfordret til at lægge informationerne ud om, at vi gør, som vi plejer, indtil der kommer nye meldinger fra Sundhedsstyrelsen. Der blev samme dag informeret på Koncernintra om, at der er nye retningslinjer på vej vedrørende mundbind og, at ledelsen i Region Midtjylland har besluttet, at afstandskravet for personale kan lempes fra 2 meter til 1 meter i særlige tilfælde. Afstandskravet fortsat altid er 2 meter mellem patienter og mellem patient og personale. (Mail herom sendt til RMU 14. juni 2021).
• Vi bør være opmærksomme på, at det ikke altid er covid-patienterne, der fylder. OBS covid-patienterne fylder fortsat de samme ressourcer.
• Løber alle beredskabsaftaler ud lige efter sommerferien? I så fald bør der gå en melding ud om det. Aftalerne løber frem til udgangen af august. Når aftalen er udløbet, er den udløbet. Får vi brug for dem igen, må vi genforhandle med de faglige organisationer.
• Der udestår diskussioner generelt i Region Midtjylland og alle andre steder, når det viser sig, at fire ekstra patienter, som er isolerede, kan vælte et helt hospital i forhold til at flytte patienter og/eller personale rundt. Der blev henvist til en debat mellem Anders G. Christensen og Anders Kühnau. Har vores sundhedsvæsen en udfordring? Er det blevet så strømlinet efterhånden, at det ikke kan klare en stor pandemi? På formødet blev henvist til den store influenzaepidemi for et par år si-den, som varede 13 måneder. Vi er nødt til at se ind i fremtiden. Er der noget vi skal organisere anderledes, hvis der kommer nye pandemier eller andet – medarbejdere og ledelse sammen?
• Et svært spørgsmål, men en helt fair refleksion at se på, hvad vi ser ind i i fremtiden.
• Et stort spørgsmål, som kan gøres mindre ved at sætte nogle kloge folk sammen og se på, hvad vi kan lære af det her, og hvad vi forberede os på i forhold til den ukendte fremtid.
• Vi har været i en helt særlig situation i sundhedsvæsenet uden knappe ressourcer i forhold til økonomi. Det har været hoveder og hænder, som har været de knappe ressourcer, og det vil det nok også blive fremover. Opgaven er at bruge disse ressourcer klogt. Løsningen er ikke nødvendigvis flere penge. Hvordan organiserer vi os med de ressourcer, som vi har?
• Vi er sluppet billigere i vores region end andre steder. Statsministeren har undret sig over, hvor sårbare hospitalerne har været. Det giver stof til eftertanke – og også eftertanke i forhold til, at vi også skal sikre, at vi har nok fysisk rum. Vi har brugt mange kræfter på er at flytte rundt. Vi skal også tale om organisering, når der opstår situationer som denne.
• Vi kan overveje om, det skal være et tema, som vi skal dagsordenssætte på et af de kommende møde, når vi har god tid, evt. døgnseminaret. Altså en drøftelse på den helt store klinge af erfaringer fra covid, som vi bør tænke over i forhold til vores fremadrettede organisering.
• Der blev henvist til et læserbrev, hvor en sygeplejerske på det medicinske område i Vest skrev, at covid var et tiltrængt pusterum. Vi skylder hinanden et godt kig ind i fremtiden.
• I Lombardiet er det offentlige sundhedsvæsenet så strømlinet, at det faktisk ikke kan rumme en pandemi. Man har satset så meget på privathospitaler, at det offentlige sundhedsvæsen ingen respiratorer har. Hvis vi gør det samme i det danske sundhedsvæsen, vil vi komme til at stå svagt, når den store pandemi rammer os. Vi bør gøre noget på forhånd.
Konklusion
Orienteringen om status vedrørende den aktuelle situation omkring COVID-19 blev taget til efterretning, og RMU drøftede aktuelle problemstillinger. Formandskabet finder ud af, hvordan dialogen om erfaringer fra covid i forhold til den fremadrettede organisering af sundhedsvæsenet kan dagsordenssættes.
(o)
8. Orientering om den videre proces vedr. evaluering af MED- og Arbejdsmiljøaftalen (kl. 13.45-13.50 - 5 min)
Resume
RMU-formandskabet har aftalt, at evalueringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen afventer drøftelsen af resultatet af evalueringen af dialog og samarbejde i Region Midtjylland på døgnseminaret i september 2021. Herefter vil formandskabet drøfte, hvilke emner der ønskes drøftet i forhold til evalueringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen og vende tilbage til RMU på mødet den 8. december 2021.
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det er aftalt i RMU-formandskabet, at evalueringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen afventer drøftelsen af resultatet af evalueringen af dialog og samarbejde i Region Midtjylland på døgnseminaret 2.-3. september 2021. RMU-formandskabet vil herefter drøfte, hvilke emner der ønskes drøftet i forhold til evalueringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen og vende tilbage til RMU på mødet den 8. december 2021.
Oprindelig var forventningen, at RMU ville drøfte evalueringen af dialog og samarbejde i Region Midtjylland ultimo 2020, men med den fortsatte nedlukning af fysiske møder bliver drøftelsen først på døgnseminaret i september, hvor HMU-formandskaberne også deltager. Der er som minimum behov for en række faktuelle opdateringer af MED- og Arbejdsmiljøaftalen, men dette vurderes ikke at være presserende.
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede om, at formandskabet gerne vil vente med evalueringen af MED- og Arbejdsmiljøaftalen, indtil RMU har haft drøftelsen af resultatet af evalueringen af dialog og samarbejde i Region Midtjylland på døgnseminaret, hvorefter formandskabet kommer med forslag til den videre proces.
Konklusion
Orienteringen blev taget til efterretning.
9. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder inkl. døgnseminar (kl. 13.50-14.10 - 20 min)
Resume
Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´ene mv. Forslag til temaer og input til døgnseminaret drøftes. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet i sagsfremstillingen.
Det indstilles,
at | videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´erne drøftes, |
at | eventuelle forslag til temaer og input til døgnseminaret drøftes og |
at | de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU´erne, MidtNyt mv. Endvidere drøftes eventuelle forslag til temaer og input til døgnseminaret 2.- 3. september 2021. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder er oplistet nedenfor.
Døgnseminar 2.-3. september
Der lægges op til at afvikle ordinært RMU-møde torsdag den 2. september og temadrøftelser fredag den 3. september 2021. HMU-formandskaberne og én arbejdsmiljørepræsentant fra hvert HMU inviteres som tidligere til at deltage i temadrøftelserne om fredagen.
Der foreligger foreløbigt følgende forslag til punkter/temadrøftelser:
- Attraktive arbejdspladser, der kan rekruttere og fastholde (inkl. fastholdelse af seniorer og status og fremadrettet anvendelse af seniorordninger mv.)
- Status for arbejdet med tranformation af sundhedsvæsenet og fremtidsscenarier for sundhedsvæsenet efter COVID-19
- Evaluering af dialog og samarbejde - opsamling på tilbagemeldinger fra HMU'erne mv
- Præsentation og drøftelse af hovedbudskaber i Arbejdsmiljøredegørelse 2020 og fremtidigt fokus
- Temadrøftelse om udbredelse af kendskab til MED- og arbejdsmiljøsystemet (forslag på RMU-møde 8/4/21)
Der lægges op til, at formandskabet i RMU og Koncern HR – efter at RMU på dette møde har haft mulighed for at komme med input/forslag - arbejder videre med program og den praktiske planlægning af døgnseminaret.
Døgnseminaret afvikles på Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro.
Program forventes udsendt medio august.
Emner på kommende RMU-møder
Der foreligger foreløbigt følgende "bruttoliste" med forslag til emner/dagsordenspunkter til de kommende RMU-møder:
- Evaluering af MED- og Arbejdsmiljøaftalen (december-mødet)
- Nye tiltag i forbindelse med OK21, som kan være relevante at drøfte i RMU, herunder bl.a. betydningen af nye stillingsbetegnelser mv.
- Udvalgte temaer vedr. transformation af sundhedsvæsenet
Emner til kommende møder opdateres løbende i RMU's opgaveoversigt.
Beslutning
Der kommunikeres om følgende fra dagens møde:
• RMU havde sin årlige drøftelse om Det Sociale Kapitel og ansættelser på særlige vilkår. De årlige opgørelser for 2020 viser, at Region Midtjylland fortsat er en soci-al ansvarlig arbejdsplads. Strategi for bæredygtighed 2020-2030 har en målsæt-ning om, at mindst to procent er ansat på særlige vilkår. Skal vi lykkes med det, skal vi både fastholde medarbejdere med særlige behov og tænke i muligheder for at etablere nye job på særlige vilkår. Følgegruppen vedr. Socialt Kapitel og mangfoldighed indkaldes til møde efter sommerferien og input er velkomne.
• RMU fik en orientering om seneste nyt med hensyn til den aktuelle situation omkring COVID-19. Der er taget kontakt til Sundhedsstyrelsen omkring betydning af de nye lempelsen. Der blev samme dag informeret på Koncern-intra om, at der er nye retningslinjer på vej vedrørende mundbind og, at ledelsen i Region Midtjylland har besluttet, at afstandskravet for personale kan lempes fra 2 meter til 1 meter i særlige tilfælde. Afstandskravet er fortsat altid 2 meter mellem patienter og mel-lem patient og personale.
• RMU fik en orientering om status for økonomiaftale 2022 på baggrund af en række plancher, som er vedlagt som bilag til referatet. Regionsrådet orienteres 17. juni 2021, og der vil herefter komme uddybende informationer om, hvad det betyder for Region Midtjylland (vedlagt som bilag til referatet). 12. august fremsendes forslag til budget 2022 (budgetnotat, der er materiale til regionsrådets 1. behandling) til ledelsesområderne med henblik på drøftelse i HMU'erne og eventuel afgivelse af høringssvar. Frist for høringssvar fra HMU'erne til 2. behandlingen af budget 2022 er 30. august kl. 12.00.
Døgnseminar 2.-3. september
Pernille Blach Hansen konstaterede, at der i løbet af dagens drøftelser er tilføjet et eventuelt emne i forhold til døgnseminaret, nemlig om vi skal tænke anderledes fremover, hvis der kommer nye pandemier eller andet.
Der er mulighed for at fremsende eventuelt yderligere forslag til emner i løbet af den næste uges tid.
Konklusion
Der kommunikeres til HMU'erne om hovedbudskaber fra dagens møde.
Formandskabet og Koncern HR arbejder på baggrund af drøftelsen på mødet videre med program og den praktiske planlægning af døgnseminaret.
10. Gensidig orientering, eventuelt og evaluering af mødet (kl. 14.10-14.15 - 5 min)
Beslutning
Pernille Blach Hansen orienterede om, at direktionen er i gang med at se på spørgsmålene til næste runde af TULE efter sommerferien. Vi tilføjer nogle spørgsmål vedrørende krænkelser, som vi blev enige om i efteråret. Desuden har der været rejst en problem-stilling fra nogle faggrupper om, at det kniber med at få afholdt udviklingssamtaler. For at få overblik over det, så kommer der formentligt også et spørgsmål om det.
Der blev fra ledelsesside opfordret til at melde ind, hvis der lokalt ikke bliver afholdt udviklingssamtaler.
Ditte Hughes oplyste, at det generelt set er med YL, overlægerådet og FAS, at der er en opmærksomhed på, om der bliver afviklet udviklingssamtaler.
Der blev fra medarbejderside bemærket, at der bør være opmærksomhed på, hvordan man formulerer spørgsmålene omkring krænkende handlinger og spørge mere specifikt ind.
Ditte Hughes bemærkede, at det er en balance. Når vi spørger i TULE-sammenhæng er det anonymt. Derudover er spørgsmålet om krænkende handlinger også inde i vores ar-bejdsmiljøsystem, hvor man kan være lidt mere konkret. Vi håber, at man ikke venter, til man har et spørgeskema ved en given lejlighed med at reagere, hvis man har oplevet noget, men bruger det fælles system, som vi har sat op i henhold på vores politik på om-rådet. TULE er mere for at få et overblik over omfanget.
Pernille Blach Hansen takkede afslutningsvist Helle Balling Engelsen for sit lange engage-ment i RMU-arbejdet, da det var hendes sidste møde, inden hun forlader Region Midtjylland og på efterløn/pension.