Abonnér
Referat
til
mødet i Regions-MEDudvalget
den 19. juni 2023 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, mødelokale B4

 


Sagnr.: 1-01-77-10-22

1. Mødedeltagere

Sagsfremstilling

Ledersiden

Pernille Blach Hansen (regionsdirektør), Anders Kjærulff (koncerndirektør), Poul Michaelsen (koncerndirektør), Lisbeth Holsteen Jessen (hospitalsdirektør, Regionshospitalet Horsens), Thomas Balle Kristrensen (konstitueret hospitalsdirektør, AUH), Jonas Dahl (konstitueret hospitalsdirektør, Hospitalsenhed Midt), Rikke Degn, (sygeplejefaglig direktør, Regionshospitalet Gødstrup), Kim Kofod Hansen (udviklingsdirektør, Regional Udvikling), Tina Ebler (hospitalsdirektør, Psykiatrien), Mette Bærentsen (sygeplejefaglig direktør, Regionshospitalet Randers), Ann-Britt Wetche (socialdirektør, Socialområdet), Palle Juelsgaard (lægefaglig direktør, Præhospitalet), Ditte Hughes (vicedirektør, Koncern HR), Jørn Mørup (vicedirektør, Koncern HR), Jakob Olesen, (sekretariatschef, Koncern HR, Stab), Rachel Mortensen, (HR-konsulent, Koncern HR, Stab).


Medarbejdersiden

Anja Laursen (kredsformand, DSR Kreds Midtjylland), Karin Vestergaard (regionsformand, Dbio Midtjylland), Nethe Lunden (faglig sekretær, 3F Aarhus Rymarken), Ulla Gram (formand, FOA Silkeborg), Lone Skov (faglig sagsbehandler, 3F, Viborg), Rene Lodal Christensen (Granbakken, SL), Jette Nielsen (regionsformand, Kost og Ernæring), Christina Thisted-Høeg (radiograf, RAR, Hospitalsenhed Midt), Holger Lyngklip Strøm (geolog, DM, Regional Udvikling), Laila Garsdal Petersen (sygeplejerske, DSR, Hospitalsenheden Vest), Jens Boe Krag, (plejer, FOA, Psykiatri), Niels Jørgen Nielsen (sygeplejerske, DSR, Regionshospitalet Horsens), Lene Thorbjørnsen (bioanalytiker, Dbio, Hospitalsenhed Midt), Henrik Ørskov (sygeplejerske, DSR, Psykiatri), Helle Maibritt Jørgensen (telefonist, HK, Aarhus Universitetshospital), Peter Hansen (fuldmægtig, DJØF, Regionshuset Viborg), Tanja Lyth (jordemoder, Jordemoderforeningen, AUH), Kirsten Hansen (sygeplejerske, DSR, AUH), Morten Krogh Christiansen (reservelæge, YL, Regionshospitalet Horsens), Michael Møller Dalsgaard (SOSU, FOA, RH Randers), Pernille Eriksen (fysioterapeut, Danske Fysioterapeuter, AUH).


Afbud før mødet

Jimmy Riberholdt (funktionsleder, Socialområdet), Mikkel Frost Frøkjær (ambulanceredder, FOA, Præhospitalet), Alexander d`Amore (reservelæge, YL, AUH), Mette Højbjerg Skjødt (lægesekretær, HK, Regionshospitalet Viborg).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl 12.00-12.05 - 5 min)

Resume

Dagsorden og referat af RMU-mødet den 24. april 2023 godkendes.

Det indstilles,

at dagsorden og referat af RMU-mødet den 24. april 2023 godkendes.

Sagsfremstilling

Dagsorden og referat af RMU-mødet den 24. april 2023 godkendes.


Referat af mødet mellem forretningsudvalget og RMU den 16. maj 2023 kan ses i First Agenda..

Beslutning

Dagsorden og referat af møde 24. april 2023 blev godkendt.


Pernille Blach Hansen orienterede om omrokeringer på ledelsesside.

Pernille Blach Hansen bød endvidere velkommen til lægefagligdirektør Palle Juelsgaard, Præhospitalet, og fysioterapeut Pernille Eriksen, AUH, som begge deltog i deres første møde i RMU.


Endelig takkede hun Holger Lyngklip Strøm for indsatsen i RMU, idet han fået nyt job og forlader Region Midtjylland.


Det blev fra ledelsesside foreslået at bruge længere tid på punkt 4 om økonomi og budget og eventuelt udskyde punkt 5 om udvalgte personaledata.


Det blev fra medarbejderside afslutningsvist tilkendegivet, at de gerne vil værne om det gode samarbejde leder- og medarbejderside imellem. De anerkender, at der har været meget travlt, men det er udfordrende, at der i nogle situationer er truffet ledelsesbeslut-ninger uden at emnerne har været omkring MED-systemet – eksempelvis i forbindelse med opfølgningen på kræft-sagen på AUH, ny ledelsesorganisering på AUH, fastlæggelse af "wicked problems" i forbindelse med transformation af sundhedsvæsenet, de admini-strative besparelser og etablering af en bæredygtighedsafdeling. Medarbejdersiden vil derfor venligt, men bestemt opfordre til øget fokus på medarbejderinddragelse fremad-rettet. Det blev fra medarbejderside endvidere tilkendegivet, at politikerne bør gøres opmærksom på, at når de handler, som de gør, så kan MED-systemet ikke nå at blive ind-draget.


Pernille Blach Hansen gav udtryk for, at hun anerkender medarbejdersidens budskab, som vil blive taget med videre. Hun understregede, at det ikke har handlet om mangel på vilje, men tid. Hun opfordrede til at sige til, hvis der er emner, som medarbejderside på forhånd kan se kræver dialog og inddragelse. Hun takkede for medarbejdersidens opmærksomhed og kvitterede for den ånd, som budskabet blev givet i.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-28-22

3. Høring vedrørende Sundhedsaftalen 2024-2027 (kl 12.05-12.35 - 30 min)

Resume

Udkast til 'Sundhedsaftalen 2024-2027 – Nærhed, tilgængelighed og sammenhæng for borgeren - et sundhedsvæsen i balance' er sendt i høring, og RMU vil på mødet have mulighed for at drøfte og kommentere udkastet. RMU's input medsendes til regionsrådets behandling 23. august 2023. Sundhedsaftalen træder i kraft 1. januar 2024. Høringsversion af Sundhedsaftalen 2024-2027 og liste over høringsparter er vedhæftet.

Det indstilles,

at RMU drøfter udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027, herunder RMU's syn på den retning og de principper, der er lagt frem i udkastet.

Sagsfremstilling

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland sendte i maj 2023 udkast til 'Sundhedsaftalen 2024-2027 – Nærhed, tilgængelighed og sammenhæng for borgeren - et sundhedsvæsen i balance' i høring.


RMU vil på mødet have mulighed for at drøfte og kommentere udkastet til Sundhedsaftalen 2024-2027, og RMUs input vil blive medsendt til regionsrådets behandling 23. august 2024 (obs der er klarmelding til regionsrådsmødet i august allerede 20. juni 2023).


Sundhedssamarbejdsudvalget vil med aftalen fortsætte den positive udvikling af et nært og sammenhængende sundhedsvæsen, hvor vi fremmer tryghed, tager udgangspunkt i den enkeltes behov og ønsker og placerer flere sundhedsløsninger tæt på borgeren. Vi vil samtidig sikre balance både i forhold til samfundsøkonomien og i forhold til de økonomiske konsekvenser for de enkelte parter. For at sikre et dynamisk, effektfuldt og enkelt grundlag for samarbejdet har vi valgt at prioritere tre indsatsområder. Vi prioriterer:

  • psykiatri og trivsel
  • sammenhæng for borgere med kronisk sygdom
  • velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling.


Sundhedsaftalen er en overordnet politisk aftale med fælles visioner, indsatsområder, målsætninger og bærende principper for samarbejdet. Den danner ramme for konkrete samarbejdsaftaler, der løbende vil blive udarbejdet i sundhedsaftaleperioden. Samarbejdsaftalerne skal altid godkendes i regionsrådet og byrådene, inden de kommer ud at virke.


Sundhedsaftalen træder i kraft 1. januar 2024. Høringssvarene vil løbende blive offentliggjort og kan læses på
www.sundhedsaftalen.rm.dk
. Høringsversion af Sundhedsaftalen 2024-2027, høringsbrev og liste over høringsparter er vedhæftet.


Der lægges op til at drøfte udkastet til sundhedsaftalen med fokus på RMU's syn på den retning og de principper, der er lagt frem i udkastet.

Beslutning

RMU kommenterede udkastet til Sundhedsaftalen 2024-2027, og RMU's input vil blive medsendt til regionsrådets behandling 23. august 2024.


Opsamling på hovedbudskaber:


• Inden for psykiatriområdet er der udtalt fokus på børn og unges trivsel, og det er godt. Der blev udtrykt ønske om mere fokus på de svært syge.


• Der blev udtrykt bekymring med hensyn til psykiatriområdet og manglen på speci-allæger og andre personalegrupper, og opfordret til at tænke i, hvad der kan gø-res, såfremt man ikke har det personale som forudsættes.


• Nogle steder tales der om "lidelser" fremfor "sygdom", når det handler om psyki-atrien, og det opfattes som stigmatisering. Der opfordres til sproglig ligestilling.


• Teknologiske løsninger er ikke bare lige nogle snuptag, der kan effektueres på den korte bane. Det tager mange år at få det udviklet og til at fungere. Bør praksis-området ikke også indtænkes i udviklingen af teknologiske løsninger.


• Har vi øje nok for forskelligheden på tværs af kommuner. Akutteams findes ek-sempelvis ikke alle steder. Selvstyrende teams kan give udfordringer i forhold til at have højtspecialiserede tilbud - for eksempel vedrørende palliativ behandling.


• Der er lagt op til midlertidige arbejdsgrupper, og det bør overvejes, hvordan orga-niseringen og betjeningen af disse bør ses i sammenhæng med betjeningen af klyngesamarbejdet.


• Under "et nært og tilgængeligt sundhedsvæsen" bør Præhospitalet eksplicit nævnes, som en aktør der i samarbejde med kommuner og almen praksis kan bidrage til at forebygge akutte indlæggelser blandt kronisk syge borgere, som får brug for præhospital indsats. Det vil være fordelagtigt, hvis indsatsområdet kan understøt-tes af bedre datadeling.


Konklusion

RMU afgav bemærkninger til udkast til sundhedsaftalen 2024-2027. Opsummeringen af bemærkninger er godkendt af RMU-formandskabet og videreformidlet til Sundhedsplan-lægning.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

4. Status vedrørende økonomien og input til budget 2024 (kl 12.35-13.05 - 30 min)

Resume

Der orienteres på mødet om status for økonomien i 2023 og om RMU-formandsskabets deltagelse i Budgetseminar I i maj. Endelig vil der være en gennemgang af hovedelementerne i Økonomiaftalen 2024.

Det indstilles,

at orienteringen om økonomien i 2023, RMU-formandsskabets deltagelse i Budgetseminar I i maj og hovedelementerne i Økonomiaftalen 2024 tages til efterretning med mulighed for spørgsmål og dialog.

Sagsfremstilling

Status på økonomien i 2023

Regionsrådet behandlede økonomirapporteringen pr. 31. marts 2023, d. 24. maj 2023.



Regionsrådets dagsordenspunkt vedr. økonomirapporteringen kan findes her:

https://dagsorden.rm.dk/vis?id=49d4365a-cac2-47cc-89b3-527e559bf31c


Som det fremgår af ovenstående tabel og dagsordenspunktet vedr. økonomirapportering til regionsrådet, forventes der store udfordringer med et merforbrug på 456,0 mio. kr. i 2023. Som følge deraf vedtog regionsrådet ligeledes på mødet d. 24. maj 2023, at der skal ske en økonomisk opbremsning på centrale fælleskonti med henblik på at nedbringe det samlede merforbrug. Der er tale om budgetmidler, hvor der på nuværende tidspunkt ikke ligger en fast aftale om brugen heraf, så det er muligt at stoppe udgifterne. Reduktionerne er engangsreduktioner, og foretages således alene for 2023.


Budget 2024

Der vil blive orienteret om RMU-formandsskabets deltagelse på regionsrådets Budgetseminar I den 22. maj 2023, hvor 1. næstformand Anja Laursen gav et oplæg til regionsrådet.


Økonomiaftalen for Budget 2024 blev indgået den 26. maj 2023 (vedlagt). På mødet gives en gennemgang af hovedelementerne fra aftalen, samt de første vurderinger af, hvor stort et evt. økonomisk råderum Region Midtjylland får som følge af økonomiaftalen.


Økonomiaftalen ser ikke umiddelbart ud til at kunne dække den udfordring, der forventes i 2024 i Region Midtjylland. Derfor er der igangsat en række initiativer med henblik på at udarbejde et Budget 2024 i balance, ligesom der frem mod 1. behandlingen af Budget 2024 i august vil blive udarbejdet nye økonomivurderinger, blandt andet med baggrund i økonomirapporteringen pr. 31. maj 2023, der også behandles af forretningsudvalget og regionsrådet i august.


Økonomiaftalen indeholder en administrativ besparelse, som for Region Midtjylland udgør 60,1 mio. kr. til Sundhed og 4,6 mio. kr. til Regional Udvikling. Forretningsudvalget behandler på deres møde den 21. juni procesplanen for besparelsen. Dagsordenspunktet til forretningsudvalget er vedlagt til drøftelse i RMU.


Den resterende del af budgetprocessen for Budget 2024 fremgår nedenfor.


Tidsplan for den resterende del af budgetprocessen

Beslutning

Pernille Blach Hansen orienterede om status for økonomien i 2023 og 2024 med afsæt i en række slides, som var blevet præsenteret for regionsrådet om formiddagen samme dag.


Hun forklarede indledningsvist, at der er tre økonomiprocesser, som kører samtidigt.


1) 2023 skal i balance (drøftes i forretningsudvalget den 21. juni)


2) Budget 2024 (drøftes i regionsrådet den 21. juni)


3) Som en delmængde af punkt 2 er der de administrative besparelser (drøftes i forret-ningsudvalget den 21. juni)


Der er et stort ønske om, at få politikerne ind i "prioriteringsrummet" på et tidligere tids-punkt. De er derfor blevet bedt om på onsdag at pege på nogle områder, som de ønsker besparelserne skal gå i retning af. Det er en tidligere inddragelse af politikerne, end vi plejer i forbindelse med besparelser, og det er ikke en nem politisk øvelse at blive bedt om, men vi står i nogle yderst vanskelige prioriteringer.


De slides, som blev brugt i forbindelse med orienteringen, er vedlagt som bilag.



Opsamling på spørgsmål og bemærkninger i forbindelse med gennemgang af slides:


Proces i forhold til regionsrådsmødet 21. juni:


• Kan godt se rationalet i at involvere politikerne tidligere, men det giver også nogle risici, hvis de peger på problematiske områder set fra medarbejderside. Politikerne vil blive præsenteret for en række data, som kan sætte en dialog i gang.


• Kalder det eventuelt på et ekstraordinært RMU-møde, så udvalget kan blive orien-teret om politikernes ideer? Vi har ikke prøvet det her tidligere. Vi skal efter onsdag have forholdt os til, om der er noget, som RMU skal orienteres om, og om der er procestrin, som RMU skal involveres i.


• Skal der beskrives eksempler/cases, der fokuserer på, om ydelserne leveres i of-fentligt eller privat regi? Fx hvad en offentlig sygestue koster i forhold til en privat.


Økonomien i 2023


• Hvad sker der med de -124,3 mio. kr. i forventet afvigelse efter plan for budget-overholdelse? Direktionen er i dialog med Koncernøkonomi om, hvad vi gør. Det, som virkelig presser, er ny tilskudsmedicin og almen praksis i forhold til, hvad vi har budgetteret med samt afvikling af ventelister på privathospitaler.


• Det bliver endnu værre end billedet, der tegnes her. Region Midtjylland ligger lavt i forhold til lønniveau, og det bør politikerne have en opmærksomhed på og priorite-re midler til i forhold til fastholdelse og rekruttering. De er nødt til at have en hold-ning til, om de vil afsætte midler hertil eller ej.


• Er vi ikke også pålagt en aktivitetsstigning på 3 pct., som kommer oven i det her? Nej, det er vi ikke. Vi skal overholde budgettet og bremse lidt op samtidig med, at vi skal afvikle ventelister.


Nødvendige prioriteringer


• Hvordan er vi nået frem til de 13,7 mio. kr. i forhold til oprettelse af den akutte natordning? Som en del af den nye lægevagtsaftale mellem PLO-Midtjylland og Region Midtjylland, får lægerne fra den 1. juli 2023 en starttakst på 2.100 kr. pr. på-begyndt sygebesøgsvagt. Med udgangspunkt i antal sygebesøg i de seneste år, anslås det, at der skal afsættes 11,2 mio. kr. til starttakst på sygebesøg.

Det er ligeledes aftalt, at Region Midtjylland skal stå for ekstra assistance i lægevagten på akuthospitalerne. Assistancen træder i kraft d. 1. september 2023 og lønomkostninger til ekstra assistance i lægevagten er estimeret til 2,5 mio. kr.

Der er således et samlet budgetbehov på 13,7 mio. kr. årligt til den nye lægevagtsaftale fra 2024 og frem.


• Sidste år fik vi omkring 100 mio. kr. i demografimidler, som blev lagt ud til hospi-talerne til prioritering. Hvis de ikke kommer i år, får hospitalerne store problemer.


• Stor bekymring for vores personale. Det bliver hårdt at være personale og ledelse i. Som faglig organisation må vi presse på for økonomisk prioritering, hvor vi kan.


• Administrativ backup har også betydning for driften, og det bør politikerne gøres opmærksom på.


• I forhold til det administrative personale, skal vi så holde op med opgaveflytning? Vi ved, at ledelserne er enormt pressede på alle niveauer. I en netop udgivet rapport skal afdelingsledelserne have mere administrativ hjælp. Det hænger ikke sammen.


• Vi skal give den gas samtidig med, at vi skal bremse op. Vi er alle med i bilen, og det er meget ubehageligt – man blive køresyg og får lyst til at komme ud.




Administrativ besparelse


• Der skal etableres et system, så de gode ideer i forhold til administrative bespa-relser kan meldes ind.


• Der bliver mange nye opgaver i Sundhedsplanlægning, men det kan godt føles som om, at det lige nøjagtig er dem, som politikerne selv finder opgaver til, som friholdes for besparelser. Måske burde man tydeliggøre, hvad en analyse egentlig koster?


• Vi er nødt til at vise, hvad de administrative besparelser betyder. En lidt ærgerlig måde, som det stille op på i sagsfremstillingen til forretningsudvalget. At holde et område ude, betyder ekstra besparelser for de øvrige områder. Der blev opfordret til at behandle hele det administrative område ens.


• På ledelsesside har man været meget optaget af, hvem der har meget at lave. Det skal ikke blive sådan, at der bliver så travlt, at medarbejderne ikke har lyst til at blive. Vi skal også kunne være i, at det ikke altid kan være ligeligt fordelt.


• Det opleves uretfærdigt. Man kunne i stedet sige, at der er et område, som der skal være midler til, spørgsmålet er så, hvordan vi kommer derhen.


• Det er dyrt at være fattig, fordi man ikke har råd til at træffe de rigtige beslutnin-ger. Det er positivt, at direktionen lægger op til at prioritere nogle penge til trans-formation.


• Det er positivt, at der lægges op til et strategisk element. Vigtigt, at vi passer godt på de dele, som understøtter vores primære drift. Vi skal turde være strategiske og prioritere.


Psykiatri


• Der er noget, som vi skal have fundet ud af i forhold til bemanding af "de særlige pladser".


• "De særlige pladser" er et rigtig godt eksempel på en politisk beslutning, hvor man ønsker at detailstyre.


Regional Udvikling


• Hvad tænker man i forhold til Regional Udvikling og besparelser? Ansættelsesstop? Vi har vist en "sovende" arbejdsgruppe i forhold omplacering i forbindelse med be-sparelser. Vi vil helst ikke have ansættelsesstop, men hellere opfordre ledelserne til ansvarlige og kloge opslag.


• Kan der peges på besparelser på andet end personalereduktion, så er det også en mulighed. Vi afventer således, hvad den egentlige besparelse bliver, efter der er fundet besparelser på anden vis.


• Vi har en drejebog og retningslinjer for omplacering. Bør vi genbesøge den i RMU og se, om vi har samme syn og tilgang for at få en fælles kurs? Det lyder som en god idé, den sættes på dagsordenen til mødet i august eventuelt sammen med HMU-formandskaberne.


• Omplaceringerne kan blive vanskeligere, hvis enhederne og afdelingerne ikke af-skediger synkront.


Socialområdet


• Socialområdet er takstfinansieret, det vil sige at kommunerne betaler os for vores ydelser. Men kommunerne er lige så ramt af besparelser som regionerne, så soci-alområdet bliver indirekte ramt. Der vil som minimum blive arbejdet med bespa-relserne i HMU.


Konklusion

RMU tog orienteringen om status for økonomien i 2023 og 2024 til efterretning, herunder orienteringen om de administrative besparelser med en række spørgsmål og bemærknin-ger


Efter de politiske møder 21. juni vil der blive taget stilling til, om der er noget, som RMU skal orienteres om og, om der er overvejelser om den videre proces.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

5. Orientering og dialog om udvalgte personaledata , inkl. de seneste opgørelser af vakancer, sygefravær og Socialt Kapitel (13.05-13.50 - 45 min)

Resume

Koncern HR har udarbejdet Region Midtjyllands årlige personaleredegørelse. Den halvårlige vakanceopgørelse fra maj 2023 forventes offentliggjort i uge 25. Der orienteres kort om hovedbudskaber i personaleredegørelsen og status vedrørende vakanceopgørelsen med mulighed for spørgsmål og dialog. Der lægges samtidigt op til at gennemføre den årlige drøftelse Det Sociale Kapitel og sygefravær med afsæt i afsnittene om henholdsvis Det Sociale Kapitel og sygefravær i Personaleredegørelse 2022 suppleret med en opgørelse af de fire første måneders sygefravær i 2023.

Det indstilles,

at orienteringen om Personaleredegørelsen 2022 og status vedrørende den seneste vakanceopgørelse fra maj 2023 tages til efterretning med mulighed for spørgsmål og dialog og


at RMU har den årlige drøftelse af sygefravær og Det Sociale Kapitel.

Sagsfremstilling

Koncern HR indleder med en kort præsentation af hovedbudskaber og udvalgte personaledata fra Personaleredegørelse 2022 og status vedrørende den seneste vakanceopgørelse fra maj 2023 (10 min). Der vil herefter være mulighed for dialog i grupper, inkl. de årlige drøftelser vedrørende ansatte på særlige vilkår (Det Sociale Kapitel) og sygefravær med afsæt i de relevante afsnit i Personaleredegørelse 2022 (side 42-52 + 62-53) suppleret med en opgørelse af de fire første måneders sygefravær i 2023 (vedlagt). Vakanceopgørelsen forventes først offentliggjort i uge 25 - der vil på mødet kort blive orienteret om hovedtendenserne.

Der lægges op til gruppedrøftelser, hvor grupperne som minimum drøfter ét af følgende temaer:

1) sygefravær

2) fuldtid/nedsat tid

3) rekruttering og tilknytning

4) køn

5) ansatte på særlige vilkår

6) seniorordninger

7) etnisk ligestilling

Der samles efterfølgende kort op i plenum (35 min i alt).

Opsummering af hovedbudskaber og udviklingstendenser i Personaleredegørelse 2022

A.1: Hvem er vi:
Antallet af ansatte opgjort i fuldtidsstillinger var i november 2022 30.060 medarbejdere, hvilket er en stigning på 272 fuldtidsstillinger sammenlignet med november 2021. Stigningen skyldes bl.a. hjemtagelsen af ambulancedriften, hvor antallet af fuldtidsstillinger blandt ambulanceuddannet personale er gået fra 292 fuldtidsstilligner i november 2021 til 521 fuldtidsstillinger i november 2022.

A.2: Region i balance:
Det er de 8 kommuner, hvor de somatiske og psykiatriske hospitalsenheder ligger, der har de fleste regionale arbejdspladser (Aarhus, Herning, Viborg, Randers, Horsens, Silkeborg og Favrskov). Med åbningen af Regionshospitalet Gødstrup er der sket en større forskydning af de regionale arbejdspladser mellem Holstebro og Herning Kommune. Holstebro Kommune er faldet fra 1.723 i november 2021 til 108 regionale arbejdsplader i november 2022, og Herning Kommune er steget fra 2.683 i november 2012 til 4.319 i november 2022.

B: Rekruttering og tilknytning:
Personaleomsætningen og personaleforbrug har været på et historisk højt niveau i 2022. Det skal ses med COVID-19, hvor der særligt i starten af 2022 var et øget behov for personale, hvilket bl.a. skyldes test- og vaccineindsats samt et højt sygefravær.

Andel på fuldtid
Andelen af medarbejdere på fuldtid er steget fra 68,0 % i november til 69,3 % i november 2022. I februar 2023 var fuldtidsprocenten steget til 69,6 %.

C: Løn:
Den gennemsnitlige bruttoløn inkl. stedtillæg i Region Midtjylland for 4. kvartal i 2022 var på 45.266 kr., hvilket er ca. 1.600 kr. under regionernes gennemsnitlige lønniveau på 46.842 kr. Det indplacerer Region Midtjylland som nummer 4 blandt regionerne, hvor Region Nordjylland har den laveste gennemsnitlige bruttoløn inkl. stedtillæg på 45.168 kr., mens Region Hovedstaden har den højeste gennemsnitlige bruttoløn inkl. stedtillæg på 48.612.

D: Fravær:
Sygefravær
Det gennemsnitlige sygefravær for ansatte ved Region Midtjylland var i 2022 på 13,94 sygedage, hvilket svarer til et sygefravær på 6,08 %. Det samlede sygefravær i 2022 var signifikant højere end niveauet i 2021, hvor det gennemsnitlige antal sygedage var 11,72 svarende til 5,15 %. Den markante stigning i sygefraværet skal ses i sammenhæng med COVID-19, men også andre virusepidemier efter genåbningen af samfundet.

Arbejdsulykker
Det samlede antal arbejdsulykker er opgjort til 1.884, hvoraf 495 er fraværsulykker. Det samlede antal arbejdsulykker ligger nogenlunde på samme niveau i perioden 2013-2022.

E: Mangfoldighed:
Køn
Der er en forholdsvis skæv kønsfordeling, idet andelen af kvinder udgør 78,8 %, hvilket skyldes, at større faggrupper som sygeplejersker, social- og sundhedspersonale og lægesekretærer, hvor der er et stort flertal af kvinder, udgør næsten halvdelen af alle ansatte i Region Midtjylland. Kønsfordelingen i Region Midtjylland har i perioden november 2008 til november 2022 ændret sig lidt, da andelen af mænd er steget fra 18,9 % til 21,2 %.

Ansatte på særlige vilkår
Region Midtjyllands tager socialt ansvar, blandt andet ved så vidt muligt at tilbyde ansættelse på særlige vilkår til egne medarbejdere, som får nedsat eller ændret arbejdsevne, og ved at bidrage til at indsluse ledige personer - både med og uden særlige behov. Procentandelen af medarbejdere, der er ansat på særlige vilkår, udgør i marts 2023 2 % af alle ansatte og har ligget nogenlunde på samme niveau i perioden 2019 til 2023. Dog er der sket en pæn stigning fra marts 2022 til marts 2023 i antallet af ansatte på særlige vilkår.

Seniorordninger
Der er givet tilskud via finansiering fra regionens seniorpuljer til i alt 568 seniorordninger i Region Midtjylland i opgørelsesperioden 1. oktober 2021 - 30. september 2022, hvilket er en stigning på 91 sammenlignet med 2021.

Etnisk ligestilling
Etnisk ligestilling er et af fokusområderne i Region Midtjyllands Mangfoldighedspolitik, som skal medvirke til, at personalesammensætningen afspejler mangfoldigheden i arbejdsstyrken. Andelen af indvandrere og efterkommere fra vestlige og ikke vestlige lande udgør 9 % internt i Region Midtjylland, hvilket er en stigning fra 8 % ved seneste opgørelse i 2020. Det er dog fortsat under det samlede gennemsnit for det samlede arbejdsmarked i den midtjyske region, hvor 11,4 % er indvandrere eller efterkommere fra vestlige og ikke vestlige lande.

F: Politiske fokusområder:
Udviklingen i antallet af speciallæger

Der er fortsat en positiv udvikling i antallet af speciallæger, hvor der i februar 2023 er 1.988 fuldtidsansatte i Region Midtjylland. Antallet af fuldtidsansatte speciallæger er vokset med 2,4 % sammenlignet med 2022.

Hvis speciallægeudviklingen i Region Midtjylland følger den udvikling, som Sundhedsstyrelsen forventer på landsplan, er forventningen, at der i 2035 vil være 2.708 speciallæger i Region Midtjylland. Stigningen forventes på tværs af næsten alle lægespecialer, undtagen neurokirurgi.

Beslutning

Punktet blev udskudt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

6. Pause (kl 13.50-14.10 - 20 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

7. Udkast til program til døgnseminar den 24.-25. august 2023 (kl. 14.10-14.20 - 10 min)

Resume

RMU-formandskabet har på baggrund af drøftelse og forslag til temaer på RMU-mødet den 24. april udarbejdes et udkast til program for døgnseminaret.

Det indstilles,

at foreløbigt udkast til program for RMU's døgnseminar den 24.-25. august drøftes med henblik på godkendelse af den overordnede ramme.

Sagsfremstilling

RMU-formandskabet har på baggrund af drøftelse og forslag til temaer på RMU-mødet den 24. april udarbejdes et udkast til program for døgnseminaret. Udkastet drøftes med henblik på godkendelse af den overordnede ramme.


Foreløbigt udkast til program vedlægges.

Beslutning

Pernille Blach Hansen henviste det det vedlagte udkast til program for døgnseminaret og efterlyste eventuelle bemærkninger.


Drejebog og retningslinjer for omplacering skal på dagsordenen, og det skal besluttes, om det skal være på den ordinære dagsorden eller på den del af dagsordenen, hvor HMU'erne også deltager.


Det blev bemærket, at programmet ser spændende ud.


Konklusion

RMU drøftede kort udkast til program for døgnseminaret. Formandskabet og Koncern HR færdiggør programmet.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

8. Orientering om forslag om vegetarisk forplejning til konferencer og større eksterne møder (kl. 14.20-14.35 - 15 min)

Resume

For at medvirke til at fremme omstillingen på klimaområdet i tråd med regionsrådets styrende politiske ambition foreslås det regionsrådet, at vegetarretter som udgangspunkt fremover er standardvalget, når der bestilles mad til konferencer og større eksterne møder m.v., som er betalt af Region Midtjylland. Det vil som udgangspunkt stadig være muligt at tilvælge et kødbaseret alternativ.

Det indstilles,

at forslaget om vegetarisk forplejning til konferencer og større eksterne møder tages til efterretning inden sagen forelægges politisk med mulighed for eventuel kommentering.

Sagsfremstilling

Pernille Blach Hansen vil på mødet orientere om arbejdet med et forslag til regionsrådet om, at der fremover serveres vegetarretter ved eksternt afholdte konferencer og større møder, hvor regionen betaler forplejningen. Efter denne orientering og en drøftelse i RMU, er det hensigten at fremlægge forslaget til godkendelse politisk.


Forslaget tager afsæt i regionsrådets bæredygtighedsstrategi og styrende politiske ambition på området og et ønske om, at Region Midtjylland tager konkrete skridt til at fremme en mere grøn og dermed mere klimavenlig kost. I første omgang ved at ændre princippet for forplejning til eksternt afholdte konferencer og større møder, hvor regionen betaler forplejningen. Her er det i dag normalt, at man skal meddele særskilt, hvis man ønsker en vegetarisk forplejning i stedet for en kødbaseret. Dette foreslås vendt om, så man fremover som udgangspunkt får serveret vegetarretter, medmindre man aktivt tilvælger et kødbaseret alternativ.


Derudover foreslås der generelt sendt et signal til regionens kantiner om, at de bør fortsætte arbejdet for at reducere klimaaftrykket, men det er vigtigt samtidig at signalere, at der ikke planlægges med at forbyde kød som bestanddel i en del af kantinernes udbud.


Forslaget vil ligge i naturlig forlængelse af den omstilling, der allerede er i gang i regionens egne kantiner. Med forslaget vil regionen endvidere gå i samme retning som bl.a. Aarhus Universitet, som siden august 2022 har haft en tilsvarende ordning. Aarhus Universitet er adspurgt om eventuelle økonomiske konsekvenser af ordningen, og her er tilbagemeldingen, at der ikke er lavet en decideret opgørelse heraf. Det er dog ikke oplevelsen, at det er blevet dyrere, og måske har der været en lille gevinst på grund af de stigende kødpriser.


Baggrund

Der er global anerkendelse af, at fødevaresystemet spiller en stor rolle for klima, miljø og sundhed, og at denne rolle kan påvirkes gennem ændret kostsammensætning. Eksempelvis anslår FN’s klimapanel (IPCC), at det globale fødevaresystem står for cirka 30 pct. af de samlede globale drivhusgasudledninger, og fødevaresystemet bidrager dermed betydeligt til klimaforandringerne.


Det nuværende danske fødevareforbrug udfordrer Danmarks ambition om at være foregangsland på klimaområdet. Danskerne har nemlig et af de største klimaaftryk fra fødevareforbruget i verden målt pr. indbygger. En gennemsnitlig borger i Danmark spiser mere end dobbelt så mange animalske fødevarer, som den gennemsnitlige verdensborger og også mere end det europæiske gennemsnit. Dermed har det danske fødevareforbrug et klimaaftryk, der overstiger det bæredygtige niveau i et globalt perspektiv.


På denne baggrund har Klimarådet anbefalet, at offentlige serveringer omstilles til en mere klimavenlig kost. Klimarådet vurderer, at det vil være et meget kraftigt virkemiddel i forhold til at ændre de danske kostvaner.


Forestillinger om fx smag kan blive ændret, hvis offentligt ansatte, børn, ældre og studerende får serveret velsmagende, nærende og mættende klimavenlig kost fx på deres arbejdsplads eller skole. Samtidig kan det give både inspiration og viden om klimavenlig kost, man kan tage med hjem, måske også i form af takeaway-retter. Det vil gøre det lettere også at udbrede et mere klimavenligt kostmønster hjemme i en travl hverdag, hvor der ikke er tid og rum til de store eksperimenter.


Med vedtagelse af forslaget vil Region Midtjylland endvidere kunne medvirke til at skubbe på udviklingen i restaurationsbranchen i forhold til branchens udvikling af et større udbud af velsmagende vegetarretter til konferencer og andre større forsamlinger.


Forslaget sondrer alene mellem kød og ikke kød, da målet er at skubbe udviklingen i en ønsket retning snarere end at lave detaljerede retningslinjer. I det videre arbejde med området kan der efterfølgende ses nærmere på den konkrete miljøbelastning, hvor oksekød giver det største klimaaftryk efterfulgt af lam, gris, kylling og fisk. Andre animalske produkter som ost har også en forholdsvis stor klimabelastning. Endelig vil det i et bæredygtighedsperspektiv også være relevant at forholde sig til mulighederne for i højere grad at kunne basere sig på lokale fødevarer, selv om det pt vanskeliggøres af rammerne på indkøbsområdet.


Herved vil regionen bl.a. gå i samme retning som Aarhus Universitet, som siden august 2022 har haft en tilsvarende ordning.

Beslutning

Pernille Blach Hansen præsenterede kort forslaget om vegetarisk forplejning til konferen-cer og større eksterne møder.


Opsamling på spørgsmål og bemærkninger:


• Det er et godt signal at sende - også sundhedsmæssigt, så længe det gøres med pragmatisme.


• Det er lidt som med konvertitter, som bliver mere katolske end paven selv. Tæn-ker at det er et arbejdsgiverperspektiv. Det bør ikke tages ind som klimaaftryk, da det ikke giver ret meget i forhold til bæredygtighed, hvis der fx anvendes bøn-ner fra den anden side af jorden. Måske er det bedre at sige til konferencesteder-ne, at vi er bæredygtige og ønsker bæredygtig mad.


• Det er korrekt, men det er et første skridt – og et godt signal at sende.


• Fantastisk tiltag. Vores kolleger kan lave fantastisk vegetarisk mad med masser af smag.


Konklusion

RMU tog orienteringen om forslaget om vegetarisk forplejning til efterretning. Der var overvejende positive tilkendegivelser med opbakning til forslaget og enkelte kritiske be-mærkninger.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

9. Kommunikation fra mødet og planlægning af kommende møder (kl. 14.35-14.45 - 10 min)

Resume

Mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer fra mødet til HMU´erne.

Det indstilles,

at mødeafviklingen drøftes med henblik på videreformidling af relevante informationer til HMU'erne og


at de foreløbige punkter til kommende RMU-møder tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Det drøftes, hvilke informationer fra mødet RMU ønsker at videreformidle til HMU'erne, MidtNyt mv.


Der foreligger foreløbigt følgende "bruttoliste" med forslag til emner/dagsordenspunkter til de kommende RMU-møder:

  • Løbende status vedrørende akutområdet i Region Midtjylland
  • Status vedr. akutplanen i Region Midtjylland
  • Status for arbejdet med transformation af sundhedsvæsenet (døgnseminar)
  • Digitalisering
  • Status vedrørende arbejdstidsplanlægningssystem og demonstration af systemet (december-mødet)
  • Sundhedsklynger
  • Rekruttering og fastholdelse (løbende med fokus på forskellige perspektiver)
  • Hvordan arbejdes der med introduktion/onboarding i Region Midtjylland (døgnseminar)
  • Orientering om arbejdet i de to følge- og dialoggrupper nedsat af RMU (løbende)
  • Følge og evt. give input arbejdet med strukturreformen

Beslutning

Der kommunikeres om følgende fra dagens møde:


• RMU kommenterede udkastet til Sundhedsaftalen 2024-2027. RMU's input vil blive medsendt til regionsrådets behandling 23. august 2024.


• RMU fik en orientering om status vedrørende økonomien i 2023 og 2024 med af-sæt i de vedlagte plancher.


• Punkt 5 om orientering og dialog om udvalgte personaledata blev udskudt..


• Det årlige døgnseminar for RMU og HMU-formandskaber afvikles 24. -25. august med fokus på arbejdsmiljø og transformation.


• Der er et forslag på vej til regionsrådet om vegetarisk forplejning til konferencer mv. Der var overvejende positive tilkendegivelser med opbakning til forslaget og enkelte kritiske bemærkninger.


Konklusion

Der kommunikeres til HMU'erne om hovedbudskaber fra dagens møde. De foreløbige punkter til kommende RMU-møder blev taget til efterretning.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-77-10-22

10. Eventuelt og evaluering af mødet (kl 14.45-14.55 -10 min)

Sagsfremstilling

Der udarbejdes hvert tredje år en ligestillingsredegørelse. Redegørelsen er godkendt af regionsrådet 24. maj 2023 og kan læses her: https://dagsorden.rm.dk/vis?id=49d4365a-cac2-47cc-89b3-527e559bf31c&punktid=b18b9247-2496-4a00-94c7-93e5bdbb8343

Beslutning

Jørn Mørup orienterede om, at et lægehus i Skjern er gået konkurs, og mange borgere derfor står uden læge. Løsningen er, at Region Midtjylland overtager klinikken, indtil den kommer tilbage på private hænder. I første omgang handler det om, hvordan klinikken kan køre videre. Der er tale om virksomhedsoverdragelse, så de 29 ansatte fortsætter på de vilkår, de hidtil har haft. Det er organiseret, så afdelingen placeres under den afde-ling i Koncernøkonomi, som har med almen praksis at gøre, herunder også deres HMU.


Der blev fra medarbejderside udtrykt stor bekymring i forhold til den akutte natordning. I øjeblikket er der 15 praktiserende læger mellem kl. 23.00 og 24.00, som fra kl. 24.00 til 8.00 går ned til 9 læger. Med den model regionsrådet har vedtaget, går vi ned til 4 læger. PLO skulle eftersigende stille med 1-2 læger hver nat. Der savnes orientering og inddra-gelse i processen. Meget bekymret for, hvor vi står til marts 2024 både i forhold til bor-gernes tilbud og de afdelinger, hvor lægerne rekrutteres fra.


Det blev fra ledelsesside bemærket, at vi pt. forsøger at finde en vej. Antallet af læger er et produkt af den model og aftale, der har været. I forhold til inddragelse har vi en struk-tur, som skal drøftes i direktionen, og herunder også i Præhospitalets HMU. Vi begynder at have en procesplan, men vi er desværre under et enormt tidspres.


Det blev fra ledelsesside bemærket, at direktionen har besluttet, at Præhospitalet skal være den organisatoriske forankring, når vi går i drift med den akutte natordning. Emnet vil blive sat på dagsordenen i RMU efter sommerferien med en status for projektet, og hvordan vi ser ind i de kommende måneder.


Pernille Blach Hansen takkede for mødet og ønskede alle en rigtig god sommerferie. Der vil blive set på, hvordan RMU kan orienteres om de indledende drøftelser om budget 2024 efter forretningsudvalget og regionsrådets møder onsdag den 21. juni – eventuelt via mail.



Tilbage til toppen