Mulighedserklæring
Formålet med en mulighedserklæring, er at holde fokus på de muligheder som medarbejderen har for at udføre arbejdsopgaver til trods for sygdommen. Leder og medarbejder udfylder i fællesskab første del af mulighedserklæringen. I anden del af mulighedserklæringen giver lægen sin vurdering af, om de foreslåede løsninger er lægefagligt forsvarlige. I reglen er den kun relevant at anvende, når der i dialogen mellem lederen og den sygemeldte er usikkerhed om, hvilke arbejdsfunktioner den sygemeldte kan varetage og hvor længe eventuelle skånehensyn er nødvendige.

Vejledning om mulighedserklæringen
Mulighedserklæring skema

Friattest/erklæring om varighed
I henhold til Funktionærlovens § 5, stk. 4 har arbejdsgiver ret til efter 14 dages sygdom hos en funktionær, at anmode om en erklæring, hvor lægen dokumenterer medarbejderens sygdom, herunder den forventede varighed af sygdommen.

Lægeattester betales som udgangspunkt af arbejdsgiveren.

Mulighedserklæring, friattest og sygefraværssamtaler
Arbejdsmarkedsstyrelsens notat om mulighedserklæring og friattest