Det er en konkret vurdering om oplysninger fra eksterne aktører er omfattet af retningslinjerne.
Nedenfor er en række eksempler, der kan belyse, hvornår retningslinjerne gælder – og hvornår ikke:
1. Henvendelse fra patient, der klager over forplejningen i forbindelse med en indlæggelse.
Behandles ikke efter retningslinjerne.
2. Henvendelse fra pårørende vedrørende utilsigtede negative følger af en operation.
Behandles ikke efter retningslinjerne – medmindre klagen går på en navngiven medarbejder.
3. Henvendelse fra patient over for lang ventetid i forbindelse med henvendelse på akutafdeling
Behandles ikke efter retningslinjerne.
4. Henvendelse fra borger, der er utilfreds med, at den praktiserende læge ikke vil udskrive hash olie.
Behandles ikke efter retningslinjerne.
5. Henvendelse fra borger, der har følt sig "uforskammet behandlet" af navngiven medarbejder.
Behandles efter retningslinjerne.
6. Henvendelse fra patient, der mener sig seksuelt forulempet af navngiven medarbejder.
Behandles efter retningslinjerne.
7. Henvendelse fra patient, der føler, at der var dårlig og mangelfuld kommunikation.
Behandles efter retningslinjerne, hvis der i henvendelsen peges på dårlig og mangelfuld kommunikation fra konkret navngiven / identificerbar medarbejder.
Behandles ikke efter retningslinjerne, hvis der i henvendelsen peges på dårlig og mangelfuld kommunikation fra afdelingen / afsnittet under et.