Hanne Lomborg, sygeplejerske i dialyseafsnittet i Medicinsk Afdeling på Hospitalsenhed Vest, Holstebro, fortæller om løsningen:

Løsningen går ud på, at vi har uddannet hele personalegruppen i en evidensbaseret, systematisk samtaleteknik, den motiverende samtale (Motivational Interviewing). Det betyder, at vi er blevet meget bedre til at møde patienterne, dér hvor de er, og kan støtte dem i at finde deres egne grunde og motivation til forandringer, fx i forhold til livsstil.


For vores patienter, som er nyresyge, betyder kost, væskeindtag og medicin rigtig meget. Og hvor de tidligere kunne føle at vores rolle var den kontrollerende og belærende, så er vores udgangspunkt i dag helt anderledes takket været denne samtaleteknik. I stedet for at kontrollere, spørger og udforsker vi nu, og vi tager altid udgangspunkt i patientens egne oplevelser.Det betyder, at patienterne føler sig hørt og respekterede.

Vi ville selvfølgelig gerne, at alle patienter følger de retningslinjer, som vi mener, er bedst for dem, men for nogle kan det bare ikke lade sig gøre, og de oplever nu ikke længere, at vi presser på eller ”irettesætter”. Vi respekterer, at det er deres valg at ”leve på kanten”, og når vi gør dét, så kan det faktisk betyde, at samme patienter måske senere bliver parat til at lave om på den beslutning.

Teknikken giver på den måde et fagligt løft, der sikrer, at vi inddrager patienterne, og samtidig gør det arbejdet med de meget syge, kroniske patienter, mindre tærende.

 

Kan løsningen bruges på andre hospitaler/i andre specialer?
Ja, det kan det godt.