Sygeplejerske Annemette Juul fortæller om en model, som hun har udviklet i samarbejde med sin kollega sygeplejerske Lis Holm. De arbejder begge på Center for Planlagt Kirurgi, på Hospitalsenhed Midt, i Silkeborg:

Det hele startede med en frustration i det daglige arbejde på opvågningen. Vi havde en gruppe patienter, som var svære at smertedække efter operation. Vi blev opfordret af vores ledelse til at undersøge hvilke patienter det drejede sig om.
Derefter ”gik vi patientens vej gennem systemet” for at kortlægge deres smerteforløb.

Vi fandt frem til, at problemet blandt andet opstår hos patienter, der er vant til at få store mængder morfin hjemmefra. Hvis man som smertepatient er morfin tilvænnet, er der behov for større doser morfin i forbindelse med operation. Disse patienter blev underbehandlet, da de ikke passede ind i hospitalets standard smertebehandling. Ligeledes fandt vi ud af, at mange mennesker er særligt følsomme overfor forskellige morfin præparater, og de har derfor brug for en individuel plan.


Med baggrund i denne viden har vi oplært alle faggrupper på sygehuset i at tage sig af disse patienter. I ambulatoriet screener vi ud fra fem kriterier. Er et af disse kriterier tilstede, henvises patienten til en smertesygeplejerske, som i samarbejde med patient og læge udarbejder en individuel smerteplan. At skabe en relation og blive medinddraget i egen smertebehandling betyder meget.

For patienten har det en positiv virkning på hele operations forløbet, og for personalet har det faglige løft øget arbejdsglæden.


Kan ideen overføres til andre hospitaler/specialer?
Ja, det kan det, og vi deler gerne ud af vores erfaringer.
Projektet er samtidig blevet udgangspunkt for oprettelse af en tværfaglig smerteklinik i Silkeborg, der fra efteråret 2015 tilbyder hjælp til kroniske smerteramte borgere i Region Midt.