Ledende lægesekretær Heidi Sørensen fortæller om løsningen, som består i, at Nuklearmedicinsk Afdeling på Aarhus Universitetshospital har valgt en ny procedure for booking af deres patienter. I stedet for at sende patienterne en tid, sender man i stedet et brev med information om den undersøgelse patienten skal til og hvori de bliver bedt om at ringe afdelingen op med henblik på at finde et tidspunkt for undersøgelsen.

Initiativet er taget for at hindre aflysninger, fordi patienterne på denne måde som udgangspunkt får en tid, som passer dem og som de selv har haft indflydelse på.

Den nye procedure har også på anden vis betydet bedre brug af ressourcerne – nemlig fordi man under telefonsamtalen har mulighed for at snakke med patienterne om, hvordan de skal forberede sig på den konkrete undersøgelse – fx i forbindelse med en bestemt type hjerteundersøgelse, hvor patienterne ikke må have indtaget koffein de seneste 24 timer før undersøgelsen.

Ideen opstod, fordi afdelingen har haft mange udeblivelser, og fordi man ofte oplever, at patienterne ikke har været korrekt forberedt til undersøgelserne. Der er endnu ikke tal-dokumentation for effekten af initiativet, men det er personalets klare fornemmelse, at der er færre aflysninger. Patienterne har samtidig taget godt imod initiativet.

 

Kan løsningen overføres til et andet hospital/et andet speciale?

Ja, det kan den godt.