Sygeplejerske Ann Simonsen, Dialyseafsnittet, Medicinsk Afdeling, Hospitalsenhed Vest, Holstebro, fortæller om løsningen:

Bogen er en samling af al den patientinformation vi tidligere havde i pjeceform – kombineret med en funktion som ”kontaktbog”, som vi, patienterne og deres praktiserende læger kan notere i.

Min inspiration til bogen kommer fra et forløb, hvor jeg selv var pårørende og hvor en sådan bog blev brugt. Når man står i en krisesituation, som mange af vores patienter gør, når vi ser dem første gang, så kan det være svært at tage imod al den information man får.

Med bogen kan patienterne og de pårørende tage det i det tempo, som passer dem. De patienter og pårørende, som har prøvet bogen af her, har taget rigtig godt imod den, og vi kan se, at den specielt er rigtig god til de lidt ældre patienter.

En af de patienter, vi prøvede bogen af på, har været i behandling her i 15-16 år, og hendes reaktion var: ”Sådan en skulle jeg have haft, da jeg startede i behandling her!”. En app-version af bogen er nu under udvikling.

 

Kan løsningen bruges på andre hospitaler/specialer?

Der er stor mulighed for deling med andre hæmodialyseafdelinger såvel i Region Midt som på landsplan. Selve konceptet kan anvendes til andre patienter med mange og lange kontakter til sundhedsvæsenet