Jytte Halborg, udviklingsansvarlig og patientsikkerhedskoordinator, Kirurgiske Gastroenterologisk Afdeling L, Aarhus Universitetshospital, fortæller om løsningen:

Løsningen bidrager til at inddrage patienterne i egen pleje og plan for behandling. Det gør det muligt for dem at tage mere ansvar, fordi de er velinformerede om, hvilke forventninger personalet har til deres indstats.

Konkret går det ud på, at sygeplejerskerne i det første møde med patienten stiller 5 hv-spørgsmål. Initiativet fungerer som et udgangspunkt for en dialog om dagens program for pleje og behandling og om de ting, som patienten selv kan bidrage med - fx at notere, hvor meget væske vedkommende indtager, selv at hente maden og at sørge for at komme så meget ud af sengen som muligt.

Vi ved, at patienterne hellere end gerne vil bidrage, og løsningen giver personalet en konkret og praktisk ramme for, hvordan det kan gøres. Det er samtidig også en aflastning for personalet, og det giver mere tilfredse patienter, fordi vi møder dem, der hvor de er. Samtidig er det en løsning, som ikke koster ekstra ressourcer.

Interview med 12 indlagte patienter, hvor de 5 hv-spørgsmål blev stillet, gav mange eksempler på, hvordan personalet med meget enkle tiltag kan inddrage patienter mere optimalt. Det gav også indtryk af, hvad der betyder meget for indlagte patienter.

Flere af patienterne gav udtryk for, at det var vigtigt, at den sygeplejerske, som stod for plejen af nabopatienten, hilste på de øvrige patienter, når hun kom ind på stuen. Det gjorde en forskel, og det er et eksempel på en af de måske små, men vigtige informationer, som gør en forskel for et patientforløb.

 

Kan løsningen bruges på andre hospitaler/i andre specialer?

Ja, det kan den godt.